Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea cehă MOST, denumire germană
BRUX, regiunea USTI NAD LABEN, din vremuri diferite,
dar și câteva vechi trimiteri poștale ilustrate.
Coloana Sfânta Ana
Planetarium
Primăria
Monumentul eroilor
Sala de sport
Teatrul
Strada Gării
Gimnaziul
Strada Pieței
Piața
Piata Erzherzog-
Monumentul Kaiser Josepfs
Mall-ul
Hotelul și Statuia lui Thomas Masaryk
Turnul
Piața mare
Palatul Germania
Trimiteri poștale
Arhitectură locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA MEDALII ȘI
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
1457 - Ștefan cel Mare - Domnul Moldovei - 1504
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan cel Mare a
fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la Borzeşti şi a
decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a avut mai mulţi fii
şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu al lui
Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la
tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se
capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu
legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare
i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu
numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea
Moldovei, în general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea
mai lungă domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se
urcă pe tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte
până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de
vedere economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că
reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de
la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi
Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia -
după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri.
Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta
duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un
voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional.
Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui
Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot
spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a
bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească relativa independenţă.
Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la
munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei,
îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt
Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva polonezilor. Dar,
bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost luptele sale cu
turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată de o mare armată otomană
condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al turcilor. Nu uitaţi că suntem
sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al II-lea care a cucerit
Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care o atinge Imperiul
Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata turcă la Vaslui.
Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez Dlugosz spune că este
cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl proclamă „Athleta Christi”,
adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii, furioşi din pricina acestei
înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al II-lea în fruntea lor. În
plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din actuala Ucraină să atace
Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea apăra împotriva năvalei
tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie părăsesc armata lui Ştefan
cel Mare pentru a se duce să-şi apere vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu
mica lui armată formată aproape numai din boieri, slujitorii lui, şi din câteva
cete din oraşe. Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la
nord, iar Mehmet al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele două puternice
cetăţi, din care mai puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea
Neamţului. După ce a pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai poată
aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al II-lea
se retrage. După această aventură — ca să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi
dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile se
înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid
al II-lea are drept scop, de data aceasta, cucerirea celor două porturi despre
care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil
printr-o trădare a genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu
se mai putea lupta împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine
ocrotiţi de un mic voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi
a Cetăţii Albe a reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a
Moldovei. Au început să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut
dezvolta cum s-a dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu
comerţ de tranzit etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic,
crucial pentru dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron
până la bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii
povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se
făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi
plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea
lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt
ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire
împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne
lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu
bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un
tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în
Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în
fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe
nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea
este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune
uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi
Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii
cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea
însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se
transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu
mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat următoare,
când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.(Sursa - Net - Horia
Dumitru Oprea)
Lui Vasile Alecsandri 1821 - 1890 Țara recunoscătoare
Statuie ridicată în Iași anul 1905 în zilele MS Regelui Carol I,
prim ministru fiind G.Gr.Cantacuzino, ministrul instrucțiunii
M.Vlădescu, primar Emil Lascăr
Vasile Alecsandri a
fost un poet, prozator și dramaturg (născut 21 iulie 1821, Bacău —
decedat 22 august 1890, Mirceşti, judeţul Iaşi). Provine dintr-o familie
boierească de mijloc. A studiat în casa
părintească cu călugărul maramureșean Gherman Vida și la pensionul francez al
lui Cușnim, apoi, între 1834 și 1839, la Paris, unde se consacră mai ales
literaturii, după cîteva încercări nereușite în domeniul medicinei, în cel
juridic și cel ingineresc. După înapoierea în Moldova, participă la toate
inițiativele tovarășilor săi de generație: director al Teatrului din Iași
împreună cu C. Negruzzi şi M. Kogălniceanu. A luat parte la mișcarea revoluționară
de la 1848 din Moldova, redactînd unul din documentele ei programatice și a
petrecut un an de exil în Franța. Înapoiat în țară, ia parte la luptele pentru
Unirea Principatelor Moldova şi Muntenia, se numară printre devotații lui Al.
I. Cuza și e trimis de acesta în Franța, Italia și Anglia, pentru a determina
marile puteri să recunoască faptul dublei sale alegeri. Deputat și
ministru în mai multe rînduri, e ministru al României la Paris între 1885 și
1890. Ca scriitor, a debutat în 1840, cu nuvela Bucheti, publicată în "Dacia
literară", și cu pieseta "Farmazonul din Hîrlău".
După cîteva încercări în limba franceză, ca poet de limba română apare pentru
prima dată în 1843 în Calendar pentru poporul românesc. Alecsandri e un
scriitor angajat, inspirat de marile probleme ale epocii și, în același timp,
un artist subtil, observînd lumea înconjurătoare fără scepticism, dar și fară
exagerate iluzii, tinzînd în domeniul expresiei spre o senină clasicitate.
Pastelurile, o parte din legende și proza memorialistică au rezistat cu succes
trecerii timpului. Anii directoratului la Teatrul din Iași (1840-1842)
sunt un exemplu al seriozității și puterii de muncă a tînărului scriitor. În
istoria internă a personalității lui Alecsandri cîteva evenimente au jucat un
rol determinant: dragostea pentru Elena Negri (sfîrsită tragic în 1847), care
l-a încurajat în rolul de poet național, dar i-a deschis și sursele,
chiar dacă nu foarte profunde ale lirismului intim. Alecsandri este cel mai
cuprinzator dintre scriitorii generației sale, exprimîndu-i nu numai năzuințele
patriotice, ci și descoperirile din continentul vieții intime și încercîndu-și
puterile în aproape toate genurile și speciile literare fundamentale.
Alecsandri călătorește cu diferite prilejuri prin Moldova, Muntenia, Bucovina
și Transilvania, în partea europeană a Turciei, în Italia, Austria, Germania,
Franța, Spania, Anglia, nordul Africii, din plăcere personală, pentru a o
însoți pe Elena Negri, plecată în căutarea unei clime mai favorabile sănătații
sale zdruncinate, sau cu însărcinări oficiale. Fiecare din aceste călătorii,
lasă urme în creația sa, în proză sau în versuri și se tipărește pe ecranul
experienței omenești ce-i definește personalitatea publică și intimă.
Descoperirea poeziei populare, care are loc cu ocazia unei asemenea călătorii,
va marca profund destinul său de scriitor și va avea consecințe incalculabile
asupra întregii dezvoltări a literaturii noastre din secolul trecut și de mai
tîrziu. Prin traducerile în limbile franceză, germană, engleză ale poeziilor
populare sau ale unora din poeziile originale, Alecsandri se numară și printre
primii noștri scriitori moderni a căror operă a devenit accesibilă
străinătății. Poeziile, cărora autorul însuși le-a acordat, în conformitate cu
gustul și cerințele epocii, calitatea principală în cuprinsul operei, au fost
structurate, în cîteva cicluri mai mult sau mai puțin unitare sub aspectul
tematicii, al principalelor caracteristici stilistice și al epocii în care au
fost scrise. Primele sunt cele inspirate din poezia populară, "Doinele".
Al doilea grup de poezii, "Lăcramioare", apărute pentru
prima dată în volumul din 1853, cuprinde partea cea mai mare a poeziei erotice
a lui Alecsandri, Jurnalul poetic al dragostei pentru Elena Negri,
Lăcrămioarele demonstrează mai curînd muzicalitatea versului alecsandrinian,
decît aderența lui la lirica de confesiune; expresia e de aceea adeseori
stîngace. Ciclurile de poezii intitulate "Suvenire" (1853)
și "Margăritarele" (1863) au mult mai puțină unitate decît
cele precedente. Deceniul al șaptelea al secolului al XlX-lea reprezintă un
moment de cotitură în viața și creația lui Alecsandri. Pastelurile, Legendele
și Ostașii noștri lărgesc și aprofundează, în același timp, inspirația
folclorică, ce va rămîne una din constantele creației sale. Pastelurile, poezii
descriptive, apărute, în marea lor majoritate, mai întîi în Convorbiri literare
reconstituie în cheie poetică succesiunea anotimpurilor într-un peisaj
românesc. Poet grațios și echilibrat, discret, dar vibrînd în fața frumuseții,
atent la armonia ansamblului și fin cizelator de imagini surprinse fugitiv în
evanescența anotimpurilor (Iarna, Sania, Malul Siretului), sensibil la farmecul
naturii genuine, dar și la sugestiile rafinate ale unui obiect de artă,
Alecsandri rezistă cel mai bine trecerii timpului tocmai în asemenea poezii în
care manifestă calitatea reală a talentului său, răspunzînd totodata unei nevoi
de armonie înnăscută sufletului omenesc. T. Maiorescu, într-un text din
1886, sintetizează într-o formulă pregnantă și acceptabilă pînă azi
însemnătatea operei lui în ansamblu: “În Alecsandri vibrează toată inima,
toată mișcarea compatrioților săi, cîtă s-a putut întrupa într-o formă poetică
în starea relativă a poporului nostru de astăzi. Farmecul limbei române în
poezia populară, el ni l-a deschis; iubirea omenească și dorul de patrie în
limitele celor mulți dintre noi el le-a întrupat; frumusețea proprie a
pămîntului nostru natal și a aerului nostru el a descris-o; […] Cînd
societatea mai cultă a putut avea un teatru în Iași și București, el a răspuns
la această dorință, scriindu-i comedii și drame; cînd a fost chemat poporul
să-și jertfească viața în războiul din urmă, el singur a încălzit ostașii
noștri cu raza poeziei. A lui liră multicordă a rasunat la orice adiere ce s-a
putut deștepta din mișcarea poporului nostru în mijlocia lui. “ (Sursa
- Net - Vlada Afteni) Insigna - V (Vama română)
Directia generala a vamilor functioneaza
in cadrul Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala, coordoneaza si indruma la nivel teritorial 8 Directii regionale vamale, in cadrul carora sunt
organizate 89 birouri vamale de
frontiera si birouri vamale de interior. Directia generala a vamilor
urmareste aplicarea uniforma, impartiala, transparenta si nediscriminatorie a
reglementarilor vamale si fiscale pentru produse accizabile in domeniul
autorizarii, miscarii si supravegherii fiscale. Peste 60% din activitatile curente ale
autoritatii vamale (supravegherea vamala si fiscala, controlul vamal sau
autorizarea si miscarea produselor accizabile) au ca rezultat indirect incasarea de taxe,
iar cele de supraveghere si control vamal derulate
cu precadere la nivelul birourile vamale de frontiera urmăresc atingerea unui grad de siguranta si securitate adecvat
pentru frontiera externa a UE. Aproximativ 2400 functionari vamali contribuie la
indeplinirea atributiilor specifice, bazandu-se pe bunele practici existente la
nivel european si international in domeniul vamal si fiscal, utilizand un
sistem informatic vamal integrat, mijloace auto, mijloace de control
nedistructiv sau de supraveghere amplasate in frontiera, echipe caninein total
43) pentru depistarea drogurilor, produselor din tutun si a numerarului si un
laborator vamal. Autoritatea vamala ofera operatorilor economici implicati in
comertul international de marfuri servicii publice electronice prin intermediul
sistemului informatic integrat vamal (SIIV) şi al sistemului de control al
mişcărilor cu produse accizabile (EMCS), peste 99,9% din operatiunile vamale
fiind derulate electronic.Autoritatea vamala asigura schimbul electronic de
informatii cu celelalte administraţii vamale din statele membre şi cu Comisia
Europeana prin intermediul sistemelor transeuropene componente ale SIIV,
disponibilitatea acestora fiind de peste 99,5%. Supravegherea vamala, controlul
vamal, supravegherea, autorizarea si miscarea produselor accizabile se aduc la
indeplinire de catre birourile vamale de frontiera sau de interior, dupa caz,
in raza proprie de activitate, iar in afara acesteia, pe caile de
comunicatii si la sediul operatorilor economici de catre Directiile regionale
vamale potrivit razei de competenta teritoriala stabilita de Directia generala
a vamilor. Birourile vamale de frontiera realizeaza supravegherea si controlul
vamal al marfurilor care fac obiectul traficului international, al bunurilor si
valorilor apartinand calatorilor si al mijloacelor de transport la frontiera
externa a Romaniei si a Uniunii Europene cu: Republica Moldova, unde functioneaza 7 birouri vamale (cel mai important fiind
Albita), Ucraina - 5 birouri vamale (cel mai important fiind
Siret) si Serbia - 6 birouri vamale (cel mai important fiind
Moravita), marea majoritate cu specific rutier, iar unele si cu specific
feroviar. La Marea Neagra,
functioneaza 4 birouri vamale, destinate
supravegherii si controlului vamal al marfurilor transportate pe cale
maritima, principalul port fiind Constanta. Pentru bunurile sau marfurile care
fac obiectul traficului aerian sunt
deschise 15 birouri vamale, cel mai important fiind
biroul vamal Otopeni Calatori care este organizat in cadrul aeroportului
international Bucuresti Henri Coanda. Supravegherea si controlul marfurilor si
navelor care circula pe fluviul Dunarea care
separa Romania de Bulgaria si Serbia este asigurata de 15 birouri vamale. Birourile vamale de interior, in numar de 37, au
atributii atat in ceea ce priveste vamuirea marfurilor cat si in ceea ce
priveste autorizarea operatorilor, miscarea si supravegherea fiscala a
operatiunilor cu marfuri accizabile.”
Insigna - Școala ofițeri naviganți aviație "Aurel Vlaicu"
În perioada interbelică, la Cotroceni a funcţionat Şcoala
pregătitoare de ofiţeri naviganţi, la Tecuci a luat fiinţă Şcoala militară de
pilotaj şi antrenament, iar în Buzău, Şcoala de perfecţionare pentru piloţi de
război, având sarcina continuării pregătirii în zbor a absolvenţilor şcolilor
de la Cotroceni şi Tecuci. Durata şcolii a fost de 2 ani, iar din anul şcolar
1930 – 1931 s-a mărit la 3 ani, în scopul asigurării unei pregătiri superioare,
la nivelul tehnicii de aviaţie care se moderniza şi a exigenţelor
întrebuinţării în luptă a acesteia. Zborul de instrucţie începea, într-o primă
fază, pe avionul Morane-109 şi continua pe avioane de vânătoare de tipul Focker
D-111, Spad-61 sau pe avioane de recunoaştere de tipul Potez-15. La Constanţa a
funcţionat Şcoala de tir şi bombardament. În 1940 şcolile militare de
aviaţie de la Tecuci şi Buzău au fost mutate pe aerodromul Ziliştea-Boboc,
terenul de zbor aflându-se pe pământurile lui Alexandru Marghiloman, cedate în
folosul aeronauticii şi aviatorilor decoraţi cu Ordinul „Virtutea
Aeronautică”. Intrarea României în războiul de reîntregire naţională, la
22 iunie 1941, aduce aviatorilor de pe aerodromul Ziliştea onoarea de a intra
primii în luptă, într-o misiune de bombardament asupra nordului şi sudului Chişinăului. După
cel de-al II-lea război mondial, în conformitate cu condiţiile impuse de
Comisia Aliată de Control, şcolile militare de aviaţie au fost
desfiinţate. După 1948 învăţământul militar de aviaţie a început să se
reorganizeze în garnizoanele Sibiu, Mediaş şi Tecuci. În 1953 Şcoala
militară de aviaţie nr. 1 de la Tecuci a primit numele de Şcoala de Ofiţeri de aviaţie „Aurel Vlaicu”, iar în
1958 şi-a mutat sediul pe aerodromul Boboc, devenind Şcoala Superioară de
ofiţeri, cu durată de 4 ani, unde se pregăteau atât piloţi militari cât şi
piloţi pentru aviaţia civilă, personal navigant şi nenavigant. Revoluţia
din decembrie 1989 a deschis instituţiei noi perspective. În 1991 Şcoala de
Ofiţeri de Aviaţie „Aurel Vlaicu” s-a transformat în Institutul Militar de
Aviaţie „Aurel Vlaicu”. Începând cu anul 1997, Institutul Militar de
Aviaţie „Aurel Vlaicu” s-a transformat în Şcoala de Aplicaţie pentru Aviaţie
„Aurel Vlaicu”. Sarcinile de formare a viitoarelor cadre de aviaţie, din punct
de vedere teoretic, au fost preluate de Academia Forţelor Aeriene „Henri
Coandă” din Braşov. La 1 august 2003, ca urmare a procesului de
transformare şi redimensionare din cadrul Forţelor Aeriene, Şcoala de Aplicaţie
pentru Aviaţie îşi schimbă denumirea în Şcoala de Aplicaţie pentru Forţele
Aeriene şi reuneşte cele trei categorii de arme specifice Forţelor Aeriene:
aviaţie, artilerie antiaeriană şi rachete sol–aer şi radiolocaţie. În anul
2007 au fost finalizate două proiecte importante, constând în procesul de
modernizare a infrastructurii pistei de decolare şi punerea în funcţiune a
simulatorului de zbor al avionului IAR – 99ȘOIM. La 1 septembrie 2008
pentru eficientizarea procesului de instruire, Şcoala de Aplicaţie pentru
Forţele Aeriene s-a reorganizat, înfiinţându-se Centrul de Instruire
pentru Forţele Aeriene, structură responsabilă de procesul de învăţare şi
instrucţie în şcoală. Ordinul național "Steaua României" din vremea Regelui Carol I
Ordinul naţional "Steaua României" este cel
mai vechi ordin naţional, a fost creat în 1864, în timpul domniei lui Cuza
şi a fost acordat în acea perioadă într-un număr redus. După proclamarea
independenţei naţionale, Carol I înfiinţează acest ordin prin legea votată în
10 mai 1877. Au fost stabilite 5 grade pentru acest ordin: cavaleri,
ofiţeri, comandanţi (comandori), mari ofiţeri, mari cruci. Ordinul Steaua
României este cea mai înaltă distincţie oferită de statul român. În
1863 reluând discuţiile pentru înfiinţarea unei distincţii româneşti,
domnitorul Cuza contactează renumita casă de bijuterii Kretly din
Paris. Aceasta va prezenta domnitorului un model de distincţie ce va fi
aprobat şi comandat în 1000 de bucăţi. Denumirea originală, propusă de
domnitor era "Ordinul Unirii" iar cele două cifre încrustate,
"5" și "24", simbolizau dubla alegere a domnitorului.
Deasemenea pe decoraţie era încrustată şi deviza: "Genere et cordres
fratres" (Fraţi prin origini şi simţiri). Însă cum cadrul legal nu
permitea instituirea ordinului, domnitorul Cuza s-a limitat la a oferi
decoraţia doar câtorva prieteni apropiaţi. Pe fundalul izbucnirii conflictului
cu Imperiul Otoman, discuţiile pentru înfinţarea unui ordin naţional se
redeschid. Sub guvernarea lui Ion C. Brătianu se decide instituirea legală
a distincţiei în forma ei de bază operându-se modificări doar la cifra
domnească (schimbată acum cu cea a lui Carol I şi la dictonul ce nu mai
corespundea momentului istoric, noua deviză fiind: "In fide
salus" (În credinţă e salvarea). A fost aprobată şi noua denumire a
ordinului care, la propunerea lui Mihail Kogălniceanu, a devenit
"Steaua României".
Insigna regalistă - Submarine
Se pare că produsul medalistic de mai sus este o insignă ce a
fost executată la comanda unei unități românești de submarine. Având în vedere
că pe insignă se distinge coroana regală trag concluzia că această insignă este
din vremea regatului. Această insignă se purta de către tot personalul
unității, pentru că apartenența la această armă specială se constituia într-un mare un motiv de
mândrie. Submarinul este o navă care are posibilitatea navigației
mixte, la suprafață cât și în imersiune. Termenul de submarin desemnează în
special navele militare în scopul camuflării unui atac. Forțele Navale Române au avut în
dotare un total de nouă submarine, opt au luptat în timpul celui de-al doilea
război mondial, cele mai cunoscute fiind Delfinul, Marsuinul și Rechinul.
În afara acestor trei submarine, marina română a mai avut încă cinci submarine
pitice clasa CB. Dintre acestea numai două au devenit operaționale și au
efectuat misiuni de recunoștere. După 23 august 1944, au fost luate și folosite
de Uniunea Sovietică până în 1945 când au fost demontate pentru
piese. În anul 1985 la șantierul naval din Nijni Novgorod - Uniunea
Sovietică, a început construcția unui submarin din clasa Kilo, unul dintre cele
mai silențioase și greu de reperat submarine din lume. Acesta urma să devină
succesorul primului submarin românesc, fiind numit Delfinul II.
Oficialitățile comuniste românești au plătit în jur de 60 de milioane de dolari
pentru acest submarin, al doilea din lume din punct de vedere al performanțelor
în acel moment și a fost livrat în anul 1986.
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitorul francez Patrick Cauvin, nume real Claude Klotz,
a trăit între anii 1932 - 2010
Detaliu vignetă de pe o fotografie japoneză
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 04.01.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu