Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea belgiană CHAPELLE -
LEZ- HERLAIMONT, provincia HAINAUT, regiunea
VALONIA, din vremuri diferite, câteva vechi cărți poștale
ilustrate și o insignă din aceiași localitate.
Primăria
Monumentul eroilor
Piața comunală
Piața bisericii
Biserica St. Germain
Strada Augustin Robert și Gara
Fosa nr.7 și Centrala electrică
Trimiteri poștale
Arhitectură locală
Insignă locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
______________xxx_____________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - D (Dinamo București)
Dinamo (la fel ca și Steaua) sunt un caz tipic de
rescriere a istoriei si un exemplu ca spalarea creierelor a dat rezultate. Nu
am nimic cu cei care sustin dezinteresat aceste echipe, chiar daca cei mai
multi o fac din oportunismul si comoditatea de a tine cu cel mai tare la un
moment dat. De altfel, sunt echipele cu cei mai multi suporteri de conjunctura.
Vreau sa vorbesc despre ele nu din fanatism pentru alta echipa ci pentru ca mi
se par exemple flagrante de falsificare a istoriei. Scopul infiintarii celor
doua cluburi ale regimului comunist in Romania a fost acela de a arata ca intre
tara noastra, proaspat anexata de blocul sovietic si “fratele mai mare”,
U.R.S.S., exista legaturi “trainice”. “Masele” si-au insusit aceasta aluzie mai
bine decat ar fi putut spera ocupantul sovietic si au inceput cu timpul chiar
sa iubeasca sincer bocancul care le strivea. Ma rog, in cazul de fata, echipele
purtatoare de bocanc. Minciuna cea mai draga a laudatorilor acestor corpuri
straine din fotbalul romanesc e ca istoria sportiva incepe cu ei, respectiv ca
aceste cluburi au adus glorie tarii. De doua ori fals. In primul rand, in
Romania exista o miscare fotbalistica efervescenta inainte de al doilea razboi
mondial. Cel putin la data infiintarii celor doua grupari exista nu numai un
campionat cu traditie dar si ligi inferioare. Infiintarea Stelei si, anul
viitor, a lui Dinamo direct in prima divizie constituie un pacat originar si o
incalcare limpede a regulilor jocului. Imaginati-va ca ati infiinta acum un
club de fotbal pe care ati cere sa il inscrieti direct in Liga Campionilor!
Inca de la bun inceput se dadea semnalul ca nu avem de-a face cu simple echipe
de fotbal ci cu echipele sistemului. Anul 1947, anul in care era infiintat
Asociatia Sportiva a Armatei (viitoarea Steaua – nume pe care l-a primit abia
in 1961) e unul dintre cei mai nefasti ani din istoria Romaniei. Cam care era
atmosfera in tara? In februarie 1947, Consiliul de Ministri il proclama pe
Stalin cetatean de onoare al Romaniei; Partidul National Taranist era desfiintat
in urma unei inscenari comuniste, iar liderul sau Iuliu Maniu era condamnat la
moarte si executat in acelasi an in care Regele Mihai era obligat sa abdice.
Asocierea numelui Stelei cu cel al armatei e o manipulare grosolana, care dorea
sa alipeasca aceasta echipa de un element propriu natiunii. De altfel, nicaieri
in lumea libera nu exista echipe ale armatei sau ale politiei, aceasta fiind o
absurditate cum ar fi existenta unei echipe a Guvernului sau a altor institutii
ale statului. In anul 1947 trebuie retinut ca era vorba in fapt de o armata de
ocupatie. Conducatorii militari care dusesera greul razboaielor fusesera
asasinati sau marginalizati sub pretextul colaborarii cu aliatul german, locul
lor la comnda fiind luat de membrii diviziei Tudor Vladimirescu. Acestia erau
comunisti slab instruiti din punct de vedere militar dar indoctrinati prin
stagii de pregatire la Moscova, multi alogeni, veniti literalmente pe tancurile
sovietice in tara. Oricum, in acel an si aproape un deceniu dupa, in tara
ultimul cuvant il avea o alta armata, armata rosie, care ocupase tara si isi
impusese un guvern-marioneta. Ca si Dinamo, Steaua are si ea surate in
tari din fosta Uniune Sovietica si imprejurimi, gen TSKA Sofia sau TSKA
Moscova, de asemenea, club al armatei. Ca Steaua era de fapt un club care
avea mai multe in comun cu armata rosie decat cu armata romana o dovedesc
primele sale sigle, pe care sta la loc de cinste steaua rosie in cinci colturi
de pe caschetele si tancurile sovietice. Abia in anii 60 aceasta stea va fi
schimbata cu una de culoare galbena care sa induca ideea de patriotism, iar
dupa Revolutie, steaua bolsevica avea sa fie denumita cu tupeu ca fiind „steaua
crestina” de catre analfabetul care a devenit patronul clubului. Primele
sigle ale clubului Steaua poarta nu doar steaua in cinci colturi ci si steagul
rosu sau cununa cu spice din heraldica bolsevica. Tot rosul comunist e culoarea
de baza si pentru Dinamo. Putini isi mai aduc aminte acum ca pana in 1989
si pe sigla clubului din Stefan cel Mare a figurat la loc de cinste o stea
rosie in cinci colturi, ingalbenita mai apoi. Dupa Revolutie, conducatorii
clubului Dinamo au mai renuntat la cateva simboluri definitorii, cum ar fi
spicele de grau si litera D in grafia kirilica, aflat multi ani pe blazon. Anul
in care Stalin dicta infiintarea unui club cu numele Dinamo si la Bucuresti
(1948) e unul la fel de sumbru ca si precedentul, fiind anul deplinei
comunizari a tarii. Parlamentul era inlocuit cu Marea Adunare Nationala, aleasa
printr-un simulacru democratic, iar conducerea tarii era preluata in mod brutal
si dictatorial de Gheorghe Gheorghiu-Dej. In cazul lui Dinamo, intentia
lui Stalin de a arata ca exista legaturi multiple intre statele din imperiul
comunist e mult mai vizibila. Echipe cu acelasi nume se vor regasi aproape in
toate marile orase comuniste. De altfel, acestea se vor intalni periodic in
competitii denumite dinamoviade si ramase in istorie prin aranjamentele
proverbiale in urma carora castigatoarele erau stabilite in culise. Impunerea prin
influenta politica in competitiile sportive va deveni marca acestor doua
grupari asociate cu sistemul. Totul era permis. Jucatorii care nu puteau fi
tentati de conditiile financiare excelente erau adusi prin cea mai sigura
metoda de transfer imaginabila: recrutarea! Cum tot trebuiau sa-si satisfaca
undeva stagiul militar obligatoriu nu avea decat de ales: la armata, la militie
sau la puscarie. Diferenta nu era oricum prea mare. Steaua si Dinamo au
inventat si sistemul cu false competitoare, umpland campionatul cu echipe
satelit. Fata de Gloria Buzau de azi, inainte de 89, acele echipe purtau chiar
in titulatura una din cele doua denumiri. Asa era cazul cu mai multe
echipe gen ASA (Asociatia Sportiva a Armatei) Targu Mures, Steaua Mizil, Dinamo
Pitesti, Dinamo Bacau, asta pentru a aminti exemple din „perioada romantica”.
Spre sfarsitul anilor 80 in prima liga si-au facut intrarea triumfal FC Olt
(echipa lui Piturca din satul natal al lui Ceausescu, Scornicesti) sau Victoria
Bucuresti (echipa Securitatii, condusa de Mitica Dragomir). Prima a reusit
promovarea in prima liga dupa un meci de pomina in care a reusit sa isi refaca
golaverajul necesar. Scorul inregistrat, unul care nici nu batea la ochi in
acele vremuri: 18-0 ! Cand toate aceste metode murdare nu erau suficiente se
intervenea direct de catre „patronii” de facto ai cluburilor, respectiv
Valentin Ceausescu pentru Steaua si Tudor Postelnicu (ministru de interne in
89) pentru Dinamo. De pomina a ramas episodul in care Steaua si-a trecut in
palmares o Cupa a Romaniei pe care o pierduse pe teren cu un scandal monstru,
printr-un decret semnat a doua zi de insusi Nicolae Ceausescu. De obicei, nici
nu era nevoie sa se mai recurga la asemenea metode, dat fiind ca echipele
reusisera sa devina adevarate representative nationale in conditiile in care
isi alegeau practic orice jucator de pe piata interna. Sa te mandresti in
asemnea conditii cu performante europene e o dovada de tupeu. Asemenea ispravi,
gen castigarea Cupei Campionilor de catre Steaua in 1989 starneau doar ironii
din partea presei straine care se amuza pe marginea hobby-ului beizadelei
dictatorului de la Bucuresti. Sa fim seriosi, o echipa adunata cu forta de fiul
unui Saddam sau Mobutu nu ar starni nimanui admiratia, ci ar intregi imaginea
de tara subdezvoltata. Cum Steaua si Dinamo erau intr-o foame de trofee si
medalii, trebuiau recuperate cam multe decenii in care alte cluburi adunasera
performante si simpatizanti. Prin urmare, cele mai lovite au fost cluburile cu
traditie. Unele, gen Ripensia Timisoara – primul club profesionist de fotbal
din tara – au fost chiar desfiintate. Altele, ca Poli Timisoara, UTA Arad,
Rapid Bucuresti, fortate sa retrogradeze. Gesturile de fronda costau si ele
scump gruparile cu fani adevarati, pentru ca foarte multi ani cele doua cluburi
au avut reale dificultati in a-si umple tribunele. Daca veti vedea imagini de
la semifinala de Cupa Campionilor din 1986 veti vedea cadre bizare cu tribune
intregi in verde. Asta pentru ca aducerea de autocare cu soldati chiar si la meciurile
din cupele europene era o practica uzuala din lipsa de sustinatori. Sa nu
uitam, privind acum numarul de fani oportunisti ai acestor doua echipe, si ca
in anii 80 televiziunea de stat (singura existenta) nu mai transmitea meciuri
din campionat decat daca una dintre competitoare era Steaua sau Dinamo. In
1990, ministrul sportului Angelo Niculescu a propus desfiintarea celor doua
grupari care aduceau aminte de ocupatia comunista. Masura a fost luata in mai
multe state care s-au rupt cu adevarat de acest sistem. Nume ca Dinamo Zagreb
sau Varsovia au fost abandonate rapid pentru conotatia lor rusinoasa. La noi,
insa, cum la putere ramasesera oameni din aceleasi structuri simpatizante ale
echipelor cu epoleti, s-a optat, dupa cum se poate observa doar pentru unele
cosmetizari ale unor sigle din care au fost sterse „discret” urmele trecutului.
Sursa - NET - Blogul lui Schmoukiz. Dinamo
Bucureşti este unul dintre cele mai vechi cluburi sportive din capitală,
fondat 1948, şi este împărţit în mai multe departamente sau discipline
sportive.
Palmaresul general al clubului se prezintă astfel:
- JOCURILE
OLIMPICE (1956 - 2008) -122 medalii (35 aur, 38 argint, 49 bronz)
- CAMPIONATE
MONDIALE - 797 medalii (243 aur, 260 argint, 294 bronz)
- CAMPIONATE
EUROPENE -
880 medalii (248 aur, 301 argint, 331 bronz)
- CAMPIONATE BALCANICE -
3675 medalii (1254 aur, 1567 argint, 854 bronz)
- JOCURI
MONDIALE UNIVERSITARE -
179 medalii (70 aur)
- CUPA
CAMPIONILOR EUROPENI - 9
locuri I ( 3 volei masculin, 1 handbal, 1 rugby, 3 scrimă, 1 tenis); 5
locuri II (scrimă); 1
loc III (scrima)
- CUPA
CUPELOR -
1 loc I (volei masculin)
- RECORDURI
OLIMPICE : 5
- RECORDURI
MONDIALE : 4
- RECORDURI
NAŢIONALE : 2632
- TITLURI
DE CAMPIONI NAŢIONALI : 10751
Nicolae Caranfil 1893 - 1993
Ing. N. Caranfil a contribuit la modernizarea
orașului București între anii 1930 - 19400
Nicolae
Gheorghe Caranfil a fost un inginer român, organizatorul rețelei moderne
de electricitate și gaze și a salbei de lacuri din București, membru
corespondent (din anul 1940) al Academiei Române, și un scrimer olimpic.
El s-a născut în data de 28 noiembrie 1893 la Galați și a decedat la data de 22
aprilie 1978 la Forest Hils, statul New York, SUA. Studiile preuniversitare
le-a urmat la Liceul "Vasile Alecsandri" din orasul natal, pe care
l-a absolvit in 1911. Din copilarie dorea sa urmeze cariera tatalui si era
decis sa devina inginer. Studiile superioare le-a inceput la scoala Nationala
de Poduri si sosele din Bucuresti, de la care a plecat la École de Génie Civil
a Universitatii din Grand (Belgia), unde a obtinut titlul de inginer civil.
Pentru perfectionare, dupa obiceiul din epoca, a urmat cursuri postuniversitare
la Cambridge (Anglia) si a vizitat pentru informare unele obiective industriale
din SUA. Pregatirea deosebita de care a avut parte i-a permis ulterior sa
rezolve probleme foarte diferite din domeniul energiei, hidrotehnicii, comunicatiilor
si transporturilor. In 1916 a fost mobilizat ca sublocotenent intr-o unitate de
artilerie. Dupa un timp a fost transferat la biroul tehnic al Comisiei Militare
de Aprovizionare cu Armament din Franta, Anglia si Italia, curând devenind
seful acestui departament. Intors in tara, a fost atras de initiativa
inginerului Dimitrie Leonida privind electrificarea tarii, care a infiintat in
acest scop societatea "Electrica", la care Nicolae Caranfil a fost
director intre anii 1922-1929, când a pus bazele industriei de masini electrice
la Cluj si Timisoara. După primul război mondial orasul Bucuresti era lipsit de
dotari urbanistice si edilitare, apa potabila se scotea din fântâni insalubre,
locuintele se luminau cu petrol lampant, incalzirea se facea cu lemne si
carbuni, strazile erau luminate cu "gaz aerian", transportul urban se
facea cu tramvaiul tras de cai, strazile erau desfundate de ploi, deseurile
menajere se transportau cu carute. In nordul orasului erau o serie de lacuri
salbatice cu papuris si tântari, focare de infectie. Edilii orasului doreau
modernizarea, pentru ca populatia sa dispuna de dotarile necesare unei vieti
sanatoase, mijloace de transport, iluminat public s.a. demne de o capitala
europeana. In acest sens, pe lânga Municipiul Bucuresti au fost infiintate
Societatea Generala de Gaz si Electricitate Bucuresti (SGGE) si Uzinele
Comunale Bucuresti (UCB) care se ocupau cu exploatarea surselor de apa si de
canalizare. La ambele societati, inginerul Nicolae Caranfil a fost numit
director general si a reusit ca acestea sa realizeze dorintele populatiei si
municipalitatii. In timp de zece ani, ing. N. Caranfil a extins reteaua de
iluminat electric stradal pe o lungime de 285 km, facilitând si racordarea
locuintelor la reteaua de distributie electrica. Pentru a stimula populatia sa
utilizeze energia electrica in locuinte, a infiintat organizatia
"Totelectric" si societatea comerciala "Electrogaz", care
vindea aparate electrice de uz casnic. In aceeasi idee a introdus tarife
diferentiate pentru iluminat si pentru utilizarea aparaturii electrocasnice
care erau mai ieftine. O data cu preluarea conducerii SGGE, Nicolae Caranfil a
inceput sa actioneze pentru alimentarea Capitalei cu gaze naturale, care sa fie
folosite la consumul menajer si industrial, actiune continuata dupa 1940, când
aprovizionarea cu gaze se facea din zacamintele existente in Transilvania. O
atentie deosebita in cadrul preocuparilor lui N. Caranfil a fost aprovizionarea
cu apa a populatiei si pentru a asigura un consum de 250 litri/zi locuitor,
fata de 160 l/zi in 1930. Sursa principala de apa era râul Dâmbovita, a carui
apa era captata si filtrata la Arcuda, localitate situata la 15 km de
Bucuresti. Aceasta sursa era completata cu ape subterane de la Ulmi, Slobozia,
Clinceni si Bragadiru. Ing. N. Caranfil a identificat si pus in functiune ca
sursa de aprovizionare a Capitalei Argesul, ale carui ape de suprafata erau
transformate in ape potabile intr-o uzina instalata in comuna Rosu. S-a
prevazut, pentru ca in cazul avariilor sa nu se intrerupa aprovizionarea cu
apa, o retea de puturi adânci de 160-230 m, amplasate pe teritoriul orasului.
Printre realizarile sale se pot cita regularizarea râului Dâmbovita si
modernizarea salubritatii orasului, realizata prin UCB, care a introdus cutiile
metalice cu capac pentru strângerea resturilor menajere si transportul cu
autocamioane de constructie speciala. Sistematizarea baltilor din jurul
Capitalei, proiectata de N. Caranfil, a fost ratificata de Consiliul General al
Municipiului Bucuresti in sedinta din 21 octombrie 1932. Astfel au fost
sistematizate lacurile Baneasa, Herastrau, Floreasca-Tei, Fundeni, Pantelimon
si Cernica, pe o suprafata de 1330 ha, având o capacitate de 29 milioane m.c.
de apa. In realizarile sale si-a gasit sustinatori in cadrul colegilor de la
AGIR, al carei membru marcant era si unde si-a publicat numeroasele articole in
buletinele asociatiei.
Insigna - Foișorul de foc -
Muzeul pompierilor
Foișorul
de Foc, astăzi Muzeul Pompierilor este o clădire-monument
istoric de 42 metri înălțime din București aflată la intersecția străzii Traian
cu bulevardul Regele Ferdinand, în imediata apropiere a bisericii Oborul-Vechi
(monumentul ocupă centrul unei piațete care îi poartă numele și către care mai
converg și alte artere, respectiv străzile Vasile Stroescu, Iancu, cavaler de
Flondor, Zece Mese și Popp de Băsești). În trecut servea drept turn de
observație pentru apărarea împotriva incendiilor. A fost construit în 1890, la
doi ani după ce precedentul turn, Turnul Colței, ridicat în anul 1715, a
fost demolat. Planurile au fost realizate de George Mandrea, în acea perioadă
arhitectul-șef al Bucureștiului. Într-o primă variantă a proiectului,
clădirea avea un aspect greoi, lipsit de supleţe, cu ziduri masive necesare
susţinerii rezervorului de apă. În a doua variantă, cea realizată, arhitectul a
operat subţierea pereţilor rezultând 16 pilaştri adosaţi care preluau sarcina
rezervorului. Alte modificări, au dus la reducerea materialului de construcţie şi
amplificarea efectului optic, realizând clădirea suplă şi astăzi impunătoare
prin cei 42 metri. Primul etaj, era destinat inginerului şi lucrătorilor
reţelei de apă iar la etajul doi era cazarma soldaţilor pompieri care executau
supravegherea oraşului. După finalizarea construcției, însă, compania
locală de apă - Uzina de Apă Grozăvești - nu a avut pompe
suficient de puternice pentru a îl umple cu apă. Din acest motiv, la 22
aprilie 1892, Primăria a cedat Companiei de Pompieri întreaga
clădire. Parterul a fost amenajat pentru trăsurile de incendiu şi caii
acestora. Etajul 1 a devenit cazarma soldaţilor iar etajul 2 a fost destinat
pentru comandant. Turnul este construit din cărămidă și var hidraulic,
având diametrul la sol de 17 metri, grosimea zidului la sol de 3,2 metri, iar
la partea superioară, în dreptul rezervorului de apă, grosimea era doar de o
cărămidă, pentru reducerea sarcinii construcției. Turnul a fost prevăzut cu un
rezervor de 750 metri cubi apă pe înălțimea etajelor actuale 4, 5 și 6. Începând
cu anul 1892 în clădirea a funcționat și „Postul de pompieri nr.5
Foișor”, în dotarea căruia se aflau două utilaje trase de cai: o pompă
manuală de stins incendii şi o saca pentru transportul apei, tip Knaust,
Austria, modele 1882. Tot aici era amenajat şi grajdul celor 6 cai necesari. Ca
„observator al incendiilor”, Foişorul a funcţionat până la instalarea în
clădire a telefonului, în anul 1910, iar ca post de pompieri până la
înfiinţarea cazărmii Obor, în 1936. După 1936, clădirea a avut diverse destinaţii
până în anii 1961-1963 când Foişorul de Foc este renovat şi amenajat ca muzeu.
În locul rezervorului de apă dezafectat au fost construite trei nivele, scara
centrală în spirală a fost prelungită până la ultimul etaj şi s-a instalat
liftul. Din anul 1963, a fost transformat în Muzeul al Pompierilor, având ca
tematică generală prezentarea momentelor importante din istoria pompierilor, în
corelare cu cele ale istoriei naționale și aflat în subordinea Inspectoratului
General pentru Situații de Urgență. Expoziţia de bază este organizată pe cele
şapte nivele ale clădirii (P+6), prezentând cronologic organizarea,
dotarea și misiunile pompierilor de-a lungul timpului. Aceasta cuprinde
numeroase colecții specifice domeniului pompieri din care fac parte obiecte
valoroase precum: pompe manuale diverse pentru stins incendii, costume și căști
de protecție, uniforme, drapele, stingătoare manuale, piese de numismatică,
documente etc. Prin expoziția sa, muzeul oferă și informații din domeniul
prevenirii incendiilor, al relațiilor internaționale sau al misiunilor actuale
ale salvatorilor, cei care intervin de fiecare dată pentru salvarea
vieților și bunurilor oamenilor. După mai multe studii și sondaje, în anul 1960
ofițerul a propus Comandantului Pompierilor întreprinderea de măsuri pentru
realizarea în clădirea Foișorului de Foc a unui Muzeu al Pompierilor. General
Pamfil Tatu, împreună cu locțiitorii săi coloneii Benone Toropoc, Dan
Dobrotineanu și Florea Rădulescu îmbrățișează ideea, dar se ridica problema
fondurilor bănești necesare pentru refacerea și adecvarea localului, amenajarea
viitorului muzeu, procurarea și confecționarea exponatelor și a mobilierului,
precum și crearea unui stat minim de încadrare cu posturile necesare pentru
funcționarea instituției.La toate aceste probleme, colonelul Nicolae Ioanovici,
prin firea lui îndrăzneață și întreprinzătoare, a găsit răspunsuri. S-a apelat
la Sfatul Popular al capitalei, propunând ca la început, viitorul Muzeu al
Pompierilor să se constituie ca secție a Muzeului de Istorie și Artă al
municipiului București, propunere acceptată de conducerea de atunci a
capitalei, cu urmări benefice pentru acordarea fondurilor minime necesare. S-a
intervenit la ministerele economice de atunci (petrol-chimie, forestier și
industria lemnului, agricultură, industria constructoare de mașini, industria
ușoară ș.a.) propunându-se ca în cadrul muzeului să fie exponate care să
prezinte realizările și măsuri de prevenire și stingere a incendiilor din
domeniile de activitate ale departamentelor respective. În schimb, acestea au
contribuit cu fonduri pentru realizarea noii instituții muzeistice. La 17
septembrie 1963, în Cartea de onoare a Muzeului Pompierilor, pe prima pagină
s-a înscris: ''Deschis în cinstea Zilei Pompierilor din Republica Populară
Română, ca semn de cinstire a tradițiilor glorioase de luptă ale pompierilor și
de înaltă prețuire a muncii contra incendiilor''. Muzeul Pompierilor constituie
o realizare importantă pe tărâmul educației cetățenilor, un mijloc important de
popularizare a regulilor și măsurilor de pază contra incendiilor. În atenția
muzeografilor și a conducerii muzeului a stat în primul rând identificarea,
colecționarea, depozitarea și conservarea de documente și obiecte ce atestă, în
mod sugestiv și convingător, evoluția protecției împotriva incendiilor pe
teritoriul României, din primele începuturi și până în zilele noastre.
Documentele și exponatele din muzeu atestă participarea pompierilor militari,
în momentele cruciale ale istoriei române - cum au fost Revolutia din
1848-1849, Războiului pentru Independență din 1877-1878, Războiul pentru
întregirea neamului din anii 1916-1920, precum și în zilele furtunoase ale
lunii august 1944, împotriva trupelor hitleriste. Un loc aparte în activitatea
muzeului a fost studierea, identificarea și depozitarea mijloacelor de
combatere a incendiilor din cele mai îndepărtate timpuri și până azi, însă
regretabil este că nu s-a găsit încă posibilitatea ca acestea să fie prezentate
publicului, in preajma imediată a sediului acestei instituții. Dupa decembrie
1989, ca și altor muzee ce prin conținutul exponatelor și activităților cuprind
evoluția unor instituții din întreaga țară, instituției i s-a dat denumirea, pe
drept cuvenită, de ''Muzeu Național'', inițial prin ordin al ministrului de
interne, iar apoi, odată cu aprobarea noilor state de organizare ale
Comandamentului Pompierilor, și prin Legea privind pompierii militari.
Insigna - Monetăria statului - 100 ani * 1870 - 1970
Prima monetărie
a României moderne a fost înfiinţată în anul 1870, fiind inaugurată pe 24
martie. Palatul Monetăriei era numit în epocă Otelul de Monetă - denumire
obţinută din traducerea termenului francez - Hôtel de la Monnaie. Acest sediu a
fost demolat în anul 1912, pe locul rămas fiind construit actualul palat al
Muzeului Ţăranului Român. Autorităţile române au înfiinţat monetăria pentru a
putea emite monede cu chipul domnitorului Carol I. Astfel de piese, ce erau un
semn al dorinţei românilor de independenţă, nu putea fi comandate în
străinătate. Imperiul Otoman, care pe atunci era puterea suzerană a României,
se opunea vehement apariţiei chipului domnitorului pe monede, şi cerea ca
piesele româneşti să aibă şi o semilună, ca semn al vasalităţii. În anul 1870
Monetăria a funcţionat doar cîteva luni, bătând piese de aur de 20 de lei şi de
argint de 1 leu, pe rondele importate din Franţa. La protestele turcilor
producţia a fost oprită. În anul 1879, imediat după cîştigarea independenşei,
producţia de monede a fost reluată, şi a continuat cu deosebită intensitate
pînă în 1885. În 1890 aici s-au bătut din nou monede de aur de 20 de lei. După
1890 monedele româneşti au fost bătute în străinătate. Monetăria
naţională este reînfiinţată în data de 20 decembrie 1935, pe strada
Fabrica de Chibrituri nr. 30, unde funcţioneză şi astăzi. Monetăria Statului
produce în principal moneda de circulație din România - Leu, dar și monede
comemorative, medalii, decorații, obiecte din aur şi argint, precum și alte
numeroase obiecte realizabile cu tehnologia specifică: jetoane, insigne,
brelocuri, medalii sportive, sigilii, obiecte gravate, presate, acoperite
galvanic sau emailate. Capacitatea de producție este de un miliard de monede pe
an. În ultimii ani, o parte semnificativă a producției a fost destinată unor
clienți străini. S-au exportat în special monede de circulație, comemorative,
dar și medalii, jetoane sau brelocuri în Marea Britanie, Germania, Olanda,
Israel, Suedia, Moldova și Hong Kong.
Insigna - Medicină București
Invatamantul
superior medical si farmaceutic din Bucuresti dateaza de mai bine de un secol.
Carol Davila, medic roman de orgine franceza, in colaborare cu Nicolae
Kretzulescu a pus bazele invatamantului medical din tara noastra, infiintand,
in 1857 Scoala nationala de medicina si farmacie. Datorita activitatii
sale au luat fiinta in tara noastra o serie de societati stiintifice:
"Societatea medicala" (1857), "Societatea de cruce rosie"
(1876), "Societatea stiintelor naturale" (1876), precum si doua
reviste medicale: "Monitorul medial" (1862) si "Gazeta
medicala" (1865). In razboiul pentru independenta (1877-1878) a condus
serviciul militar al armatei. Constructia Facultatii de medicina a fost complet
terminata si inaugurata in ziua de 12 octombrie 1903 cand s-a facut si
inaugurarea statuii lui Carol Davila, asezata in fata
facultatii. Initiativa ridicarii unui monument al lui Davila a fost luata
la primul congres medical national care a avut loc la Bucuresti in octombrie
1884. Statuia, opera valoroasa a lui Carol Storck, a fost turnata in bronz in
atelierele Scolii de arte si meserii din Bucuresti. Inaugurarea edificiului
facultatii inseamna o data importanta in evolutia invatamantului medical din
Bucuresti. Noul local a adus mari imbunatatiri in functionarea laboratoarelor
si organizarea lucrarilor practice, precum si in intreaga activitate didactica.
El a adapostit pentru o vreme si o parte a sectiei de farmacie. Cu toate
greutatile intampinate, Scoala nationala de medicina si farmacie s-a dezvoltat
treptat, si la 12 noiembrie 1869, a devenit posibila infiintarea Facultatii de
medicina din Bucuresti, care si-a deschis cursurile in ziua de 22 noiembrie
1869. A fost prima facultate de medicina in cadrul Universitatii din Bucuresti,
si, totodata, pe terotoriul tarii noastre; prin ea stiinta medicala a reusit sa
se impuna, atat in tara cat si peste granite. In 1898, Scoala de farmacie devine
sectie a Facultatii de medicina, recunoscandu-i-se caracterul de institutie de
invatamant superior. Ea functioneaza in aceasta situatie pe langa Facultatea de
medicina pana in 1923, cand se infiinteaza Facultatea de farmacie, ca
institutie separata, in cadrul Universitatii din Bucuresti. Un rol insemnat la
crearea Facultatii de farmacie si la stimularea cercetarii stiintifice
farmaceutice l-a avut profesorul Stefan Minovici (1867-1935). Sus am postat
logo-ul si o fotografie cu sediul central al Universitatii de Medicina si
Farmacie "Carol Davila" din Bucuresti - fost I.M.F.
(Institutul de Medicina si Farmacie).
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii prognozează
că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru milioane. Prima
mențiune a localității apare în anul 1459. În anul 1862 devine
capitala României. De atunci suferă schimbări continue, fiind centrul scenei
artistice, culturale și mas-media. Între cele două războaie mondiale,
arhitectura elegantă și elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În
prezent, capitala are același nivel administrativ ca și un județ și este
împărțită în șase sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică,
comunistă și actuală ale orașului, iar mai jos pozele unor monumente de cultură și arhitectură bucureștene din vremuri diferite.
Biserica Zlătari - Calea Victoriei
Biserica Radu Vodă
Arcul de Triumf
Fabrica de bere Luther
Biserica Română-Unită
Biserica Sfântul Nicolae Vlădică
Casa Monteoru
Circul de Stat
Casa Radio
Muzeul național al satului Dimitrie Gusti
Casă din Chiojdu (reg.Ploiești), azi jud Buzău, sec. XVIII
Casa Lahovary
Casa Langhaus
Expoziția generală română 1906
Pavilionul Domeniile Coroanei
Ateneul popular Dichiu
Academia Comercială
Biserica luterană
Banca Chirssoveloni
Biserica Sfântul Gheorghe Nou
Biserica rusă
Banca Berkowitz
Academia militară
Casa Alimăneșteanu
Aleea Patriarhiei
Ateneul Român
Biserica Crețulescu
Azilul Elena Doamna
Casa dotațiunii oastei
Banca Belgia
Biserica Bucur
Palatul CEC
Biserica Domnița Bălașa
Biserica Grecească
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitorul francez S.F. Bernard Werber,
născut în anul 1961
Detaliu vignetă de pe o felicitare poloneză
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 04.01.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu