1. Moneda de mai jos
celebrează pasărea Șoimul călător. Pe aversul monedei, în interiorul unui cerc
periferic continuu, pe fundal se prezintă un Șoim călător, stând pe o stâncă și
orientat spre dreapta dar privind către stânga. În dreapta sa mai este
prezentată o pasăre în zbor. Undeva în stânga, pe stâncă, sunt inscripționate
literele majuscule XY (probabil simboluri ale gravorilor), iar la partea
inferioară, curbat, este aplicată inscripția: “WANDERFALKE”. În câmpul
central al reversului, în interiorul unui cerc periferic continuu este
reprezentată o pajură cu aripile deschise, după modelul pajurii de pe stema
națională germană, în jurul căreia sunt reprezentate 12
stele, fiecare având câte cinci colțuri. Lângă gheara din dreapta a
pajurii este inscripționată litera majusculă X (probabil simbol al gravorului).
Periferic circular, urmând conturul monedei sunt aplicate inscripțiile: “2016”
(anul emiterii monedei), “20 EURO”
(valoarea monedei) și “BUNDESREPUBLIK DEUTSCHLAND” (numele statului în limba
germană).
Moneda are
următoarele caracteristici tehnice: data emiterii – 2020, valoarea – 20 euro,
forma – rotundă, diametrul – 17,5 milimetri, greutatea – 3,89 grame, metal
compoziție – aliaj aur, calitatea – proof și tiraj – 200000 bucăți.
Șoimul
călător, în limba
latină - Falco peregrinus, în limba germană - Wanderfalke, este o specie de
pasăre din familia falconidelor. Șoimul călător este cel mai rapid animal
de pe planetă. Una dintre cele mai mari abilități ale șoimului este viteza
cu care zboară sau cu care coboară. Unii specialiști susțin că zboară cu aproximativ
380 km/h. Este necrofag, dar cel mai des se hrănește cu porumbei sau alte
păsări de talia porumbelului. Vânează în zori și la asfințit, putând repera un
porumbel în zbor de la mai mult de 8 km. Șoimii călători sunt păsări
monogame, masculul fiind puțin mai mic decât femela. Aceștia își construiesc
cuibul pe vârfurile stâncoase, inabordabile. Cuplul este unit pe viață și
revine frecvent la același cuib. Scobitura din stâncă, potrivită clocitului,
trebuie să asigure spațiu suficient chiar și pentru patru pui și nu trebuie să
fie în raza de acțiune a prădătorilor. Depunerea ouălor începe la sfârșitul
lunii martie. Femela depune 3-5 ouă pe care le clocește timp de o lună. Puii
părăsesc cuibul la vârsta de 5 săptămâni, dar devin independenți față de
părinții lor la vârsta de 2 luni. Dacă supraviețuiesc dușmanilor lor (frigului
sau bufniței), atunci pot trăi 25 de ani. Prada șoimului călător este
reprezentată, mai ales, de alte păsări. Dintre păsările cântătoare îi cad pradă
ciocârlia de câmp și potârnichea de lăstăriș, iar dintre păsările mai mari
porumbelul de stâncă. Iarna, șoimii vânează la gurile de vărsare ale râurilor
în mare, iar meniul lor cuprinde mai ales pescăruși, rațe, stârci. Au
nevoie de aproximativ 100 de grame de hrană zilnic, dar necesarul crește după eclozarea
puilor, trebuind să îi hrănească și pe aceștia. În perioada de clocit, șoimul
călător trebuie să străbată distanțe mari în căutarea hranei. Teritoriul lui de
vânătoare este de 40-200 de kilometri pătrați. Vânează rar mamifere, dar,
uneori, prinde și iepuri. Șoimul călător preferă spațiile deschise, libere,
precum: pusta, zonele mlăștinoase și semi deșertice, stepa, unde își
poate utiliza cel mai eficient vederea excelentă. În Europa Centrală cea
mai mare răspândire o are în zonele muntoase, unde crăpăturile dintre stânci
oferă locuri excelente de cuibărit. Prădătoarele din vârful lanțului trofic,
cum este și șoimul călător, sunt deosebit de sensibile la substanțele toxice
ingerate odată cu hrana. Scăderea dramatică a efectivelor coincide, evident, cu
folosirea unor pesticide. Aceste substanțe toxice nu se metabolizează, ci sunt
acumulate și transmise în lanțul trofic. Șoimul călător, ca ultimă verigă a
acestui lanț, preia aceste substanțe toxice în cantități mari, fapt ce îi
dăunează clocitului. Prin limitarea folosirii substanțelor chimice și măsurile
de protecție luate în interesul șoimilor călători, în ciuda atacurilor de
neoprit ale prădătorilor de ouă, efectivele decimate serios au început o ușoară
revenire. În timpul celui de-al doilea război mondial, șoimii călători au fost
distruși intenționat pentru ca nu cumva să prindă porumbeii mesageri ce
transportau mesaje importante. Ochiul șoimului călător este mai mare decât al
omului, își observă hrana și de la altitudini de 300 de metri. Șoimul călător
face parte din speciile amenințate cu dispariția.
2. Moneda de mai jos
celebrează pasărea Barza albă. Pe aversul monedei, în interiorul unui cerc
periferic continuu, pe fundal se prezintă o Barză albă stând în picioare,
într-un cuib și fiind orientată spre stânga. Undeva în dreapta cuibului sunt
inscripționate literele majuscule XY (probabil simboluri ale gravorilor), iar periferic
circular, în stânga și în dreapta
păsării sunt aplicate inscripțiile: “WEISS” și ”STORCH” care împreunate formează numele păsării în limba
germană. În câmpul central al reversului, în interiorul unui cerc periferic
continuu este reprezentată o pajură cu aripile deschise, după modelul pajurii
de pe stema națională germană, în jurul căreia sunt reprezentate 12
stele, fiecare având câte cinci colțuri. Lângă gheara din dreapta a
pajurii este inscripționată litera majusculă X (probabil simbol al gravorului).
Periferic circular, urmând conturul monedei sunt aplicate inscripțiile: “2016”
(anul emiterii monedei),“20 EURO” (valoarea monedei) și
“BUNDESREPUBLIK DEUTSCHLAND” (numele statului în limba germană).
Moneda are
următoarele caracteristici tehnice: data emiterii – 2016, valoarea – 20 euro,
forma – rotundă, diametrul – 17,5 milimetri, greutatea – 3,89 grame, metal
compoziție – aliaj aur, calitatea – proof și tiraj – 200000 bucăți.
Barza
albă sau Cocostârcul
alb, denumire științifică
- Ciconia ciconia, în limba germană – Weißstorch, este
o pasăre mare din familia Ciconiidae. Penajul său său
este în principal alb, cu aripile parțial negre. Adulții au picioare portocalii
lungi și ciocuri roșii lungi, și măsoară în medie 100–115 cm de la vârful
ciocului până la capătul cozii, cu o anvergură a aripilor de 155–215 cm. Barza
albă se hrănește cu o gamă largă de animale, de la insecte, pești, amfibieni,
reptile, mamifere mici și păsări mici. Își ia cea mai mare parte a hranei de la
sol, din vegetația joasă și din apa puțin adâncă. Barza este monogamă, dar
nu se împerechează pe viață. Ambii membri ai perechii construiesc un cuib
mare, care poate fi folosit mai mulți ani. În fiecare an, femelele pot pune de
obicei patru ouă, care eclozează asincron la 33-34 de zile după ouat.
Ambii părinți clocesc ouăle pe rând și îi hrănesc pe pui. Puii părăsesc cuibul
la 58-64 zile după eclozare și continuă să fie hrăniți de părinți încă 7-20 de
zile. Barza albă are un areal de vară larg, deși disjunct, în toată Europa,
adunat în Peninsula Iberică și Africa de Nord în vest și în mare
parte din Europa de Est și Centrală, cu 25% din populația mondială fiind
concentrată în Polonia, precum și în părți din Asia de Vest. Unele
populații aderă la ruta de migrație orientală, care trece prin Israel în Africa
de Est și Centrală. Berzele albe zboară spre sud din zonele lor de reproducere
din Europa, în august și septembrie, spre Africa. Acolo, ele petrec iarna
în savanele din Kenya și Uganda până în Africa de Sud. În aceste
zone se adună în stoluri mari, care pot depăși o mie de indivizi. Primăvara,
păsările se întorc spre nord; acestea sunt observate în Sudan și Egipt din
februarie până în aprilie. Ele ajung din nou în Europa la sfârșitul lunii
martie și în aprilie, după o călătorie medie de 49 de zile. Prin
comparație, călătoria de toamnă este finalizată în aproximativ 26 de
zile. Sunetul principal produs de barza albă adultă este un clămpănit
zgomotos din cioc, care a fost asemănat cu focul de mitralieră din depărtare.
Pasărea face aceste sunete prin deschiderea și închiderea rapidă a ciocului,
astfel încât să se producă un pocnet de fiecare dată când ciocul se închide.
Sunetul este amplificat de punga de la gât, care acționează ca un rezonator.
Barza albă se reproduce în zone agricole deschise, cu acces la zonele umede
mlăștinoase, construind un cuib mare în copaci, pe clădiri sau pe
platforme construite de om. Fiecare cuib are 1–2 m în profunzime,
0,8–1,5 m în diametru și cântărește 60–250 kg. Nefiind persecutată,
întrucât este considerată semn bun, ea își face adesea cuiburi aproape de
zonele locuite de oameni; în Europa de Sud, cuiburile pot fi văzute pe biserici
și alte clădiri. Cuibul este folosit de obicei an după an, mai ales de către
masculii mai în vârstă. Masculii sosesc mai devreme în sezon și își aleg
cuiburile. Cuiburile mai mari sunt asociate cu un număr mai mare de pui
crescuți cu succes și par a fi mai căutate. O pereche de berze albe crește o
singură serie de pui pe an. Femela depune de obicei patru ouă, ce măsoară
73 pe 52 mm și cântăresc 96 – 126 grame. Ouăle sunt albe, dar adesea par
murdare sau gălbui din cauza unei substanțe glutenoase. Puii pot zbura la
58 până la 64 de zile după eclozare. Berzele albe încep, în general, să se
reproducă la vârsta de aproximativ patru ani, deși vârsta primei reproduceri a
fost înregistrată între doi ani și șapte ani. Cea mai bătrână barză albă
sălbatică cunoscută a trăit timp de 39 de ani după ce a fost inelată în
Elveția, în timp ce păsările în captivitate trăiesc peste 35 de ani.
3. Moneda de mai jos
celebrează pasărea Ciocănitoarea neagră.
Pe aversul monedei,
în interiorul unui cerc periferic continuu, pe fundal se prezintă o tulpină de
copac pe care stă o ciocănitoare neagră, orientată spre stânga. Undeva în
stânga tulpinii sunt inscripționate literele majuscule XY (probabil simboluri
ale gravorilor), iar periferic circular, pe partea dreaptă este aplicată
inscripția: “SCHWARZSPECHT”.
În câmpul central al reversului, în interiorul unui cerc periferic continuu
este reprezentată o pajură cu aripile deschise, după modelul pajurii de pe
stema națională germană, în jurul căreia sunt reprezentate 12 stele,
fiecare având câte
cinci colțuri. Lângă gheara din dreapta a pajurii este inscripționată litera
majusculă X (probabil simbol al gravorului). Periferic circular, urmând
conturul monedei sunt aplicate inscripțiile: “2016” (anul emiterii
monedei),“20 EURO” (valoarea monedei) și “BUNDESREPUBLIK
DEUTSCHLAND” (numele statului în limba germană).
Moneda are
următoarele caracteristici tehnice: data emiterii – 21 iunie 2021, valoarea –
20 euro, forma – rotundă, diametrul – 17,5 milimetri, greutatea – 3,89
grame, metal compoziție – aliaj aur, calitatea – proof și tiraj – 200000
bucăți.
Ciocănitoarea neagră, denumire științifică - Dryocopus
martius, în limba
germană – Schwarzspecht, este o pasăre
sedentară din familia picide. Este cea mai mare ciocănitoare din Europa, având
talia unei ciori. Lungimea corpului este de 45–57 cm, iar greutate de 200–380
g. Anvergura aripilor este de circa 64-73 cm. Longevitatea maximală cunoscută
este de 14 ani. Colorația penajului este de un negru lucios, cu excepția unei
zone de pe cap: masculul are tot creștetul roșu, iar femela - doar partea din
spate a creștetului. Coada este lungă și în formă de daltă. Ciocul este mare,
puternic, alb-albăstrui sau galben și cu vârful întunecat. Picioarele sunt
sur-plumburii. Spre deosebire de celelalte ciocănitori, are un zbor drept
continuu, fără ondulații. Arealul cuprinde regiunile boreale și temperate din
Europa, parțial Asia până la Extremul Orient. Cele mai mari populații cuibăresc
în Polonia, Bielorusia, Rusia și România. În România este întâlnită în păduri
de conifere, mixte și foioase din Carpați, uneori și în cele din șes, mai ales
în Muntenia. În ultimele decenii populația a suferit o expansiune accentuată și
a devenit o specie larg răspândită în România, lipsind numai în zonele întinse
fără păduri și la altitudini peste limita pădurii (1700 m); este o specie
comună în Delta Dunării. Populația din România este estimată la 14.500 și
57.000 de perechi. În Republica Moldova este foarte rară, a apărut
prin anii 1980 și actualmente se întâlnește în pădurile din lunca
Prutului și în zona Codrilor. Este o pasăre monogamă și sedentară, fiind
prezentă tot timpul anului; iarna se întâlnește în ținuturile mai joase. Cuibul
și-l sapă în copaci bătrâni, la 6-10 m de la sol sau și mai sus, și este scobit
de ambii părinți, adesea chiar în trunchiuri sănătoase; gaura de intrare este
ovală de cca 8 × 12 cm, adâncimea cuibului fiind de 60-100 cm, iar lățimea de
15-20 cm; cuibul este gol sau căptușit cu foarte puține așchii. Ponta este
depusă o singură dată pe an prin aprilie-mai fiind alcătuită din 3-5 ouă albe,
netede, lucioase, pe care le clocesc ambele sexe, timp de 12-14 zile. La
ieșirea din ou puii sunt golași și orbi, cu pielea roz, mandibula inferioară
este prevăzută la bază cu o umflătură, cea superioară are vârful alb. Puii sunt
hrăniți de ambii părinți cu hrană omorâtă în prealabil; ei deschid ochii la
circa 12 zile; apar la deschiderea scorburii la 17-20 de zile și zboară la
24-28 de zile. Ciocănitoarea neagră se hrănește cu insecte și larvele acestora
de sub scoarța arborilor. Consumă preponderent coleoptere (croitorii lemnului,
gândacii de scoarță etc.) și larvele lor care trăiesc în copaci, furnici.
Insectele le prinde cu limba lungă, care este acoperită de o substanță
lipicioasă excretată de glandele salivare. Face găuri mari în trunchiurile
putrezite ale copacilor în căutarea hranei cu ajutorul ciocului său puternic.
Bate frecvent o darabană puternică care se aude de la o distanță de circa 3 km.
Ciocănitoarea neagră este o specie folositoare, care consumă insectele
dăunătoare de sub scoarță, protejând astfel copacii.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII ȘI
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Traian Vuia - pionier al aviației mondiale 1872 - 1950 100 de ani dela primul zbor cu mijloace proprii de bord
1906 - 18 martie - 2003 Montesson - Franța
(Medalie este gravată de Vasile Gabor)
Traian
Vuia - unul dintre pionierii aeronauticii mondiale - s-a născut în Banatul
Românesc, într-o familie de români, în vremea când această provincie făcea
parte din Imperiul Austro-Ungar. Elev eminent, doctor în drept, inginer şi
inventator, Traian Vuia s-a născut în data de 17 august 1872, în satul Surducu
Mic, parte a fostei comune Bujoru, astăzi Traian Vuia, județul Timiș și a
decedat în data de 3 septembrie 1950. A studiat în clasele primare la Făget,
apoi a urmat, la Lugoj, studiile gimnaziului superior maghiar romano-catolic.
Şi-a încheiat studiile liceale cu calificativul “eminent” şi a optat pentru
Universitatea Tehnică din Budapesta. Ideile sale au prins contur la Paris, unde
a început cursuri de specializare în domeniul aeronauticii. În anul 1902 a
plecat în Franța, iar în 1905 a terminat aparatul de zbor - Vuia 1, pentru ca în anul următor să facă
experimentul primului zbor la Montesson. A finalizat proiectul primului său
aparat de zbor în 1903, iar documentaţia pentru brevetul de inventie cu titlul
aeroplan mobil a depus-o la 15 mai 1903. Vuia a realizat primul aparat de zbor
autopropulsat mai greu decât aerul, cu care a reușit să se ridice de la sol pe
data de 18 martie 1906, la Montesson, lângă Paris. El a brevetat și alte
invenții precum: generator de abur (1925) și două elicoptere (1918 și 1922). Recunoscut
pentru realizarea primului zbor din lume cu un aparat mai greu decat aerul,
Traian Vuia s-a implicat şi în activitatea politică, prin înfiinţarea, la 30
aprilie 1918, a Comitetului Naţional al Românilor din Transilvania şi Bucovina,
fiind numit preşedintele acestuia. Cunoscător în profunzime al situaţiei din
Banat şi Transilvania, el a publicat şi o broşură cu argumente solide privind
dreptul românilor la autodeterminare, document care a fost pus pe masa
Conferinţei de Pace de la Paris. Revine în România în 1938. Primește o rentă
viageră din partea statului român pentru contribuția adusă aerodinamicii
mondiale. A fost ales membru de onoare al Academiei Române pe data de 27
mai 1946 și este înmormântat
la Cimitirul Bellu din București.
Ministerul Instrucțiunii Publice și al Cultelor
Premiul I - Clasa a IV-a 1902 - 1903
(Medalie este gravată de Radivon și Carniol)
Apariţia
acestei instituţii se leagă de însuşi momentul de întemeiere a statului român
modern prin Unirea Moldovei şi a Ţării Româneşti. Imediat după alegerea lui
Alexandru Ioan Cuza ca domnitor al Moldovei şi al Tării Româneşti, în ianuarie
1859, a fost înfiinţat la Iaşi şi la Bucureşti câte un Minister al Cultelor.
Începând din anul 1862, odată cu unificarea administrativă a Principatelor
Romane, a luat fiinţă Ministerul Cultelor, a cărui existență continuă până astăzi.
În anii 1867-1921 a funcţionat sub denumirea de Ministerul Cultelor şi
Instrucţiunii Publice, tocmai pentru a accentua caracterul principal al
activităţii Bisericilor în educaţie şi instrucţie, cunoscându-se faptul că
în perioada respectivă şcolile confesionale aveau o mare pondere în sistemul
educaţional românesc. După realizarea Marii Uniri din 1918, instituția s-a
numit Ministerul Cultelor şi Artelor, devenind organul central al statului
pentru problemele cultelor religioase (1921-1930). Apoi a revenit la denumirea
Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice (1930-1939), apoi - Ministerul
Educaţiei Naţionale, Cultelor şi Artelor (1940-1945), și în perioada 1946-1957 a redevenit
Ministerul Cultelor. Din anul 1957 a funcţionat sub denumirea de Departamentul
Cultelor. Asocierea cultelor cu artele în perioada interbelică se justifică în
special prin activitatea de depistare, restaurare şi conservare a monumentelor
istorice religioase, şi prin constituirea şcolii româneşti de restaurare în
cadrul Comisiunii Monumentelor Istorice. După decembrie 1989, Departamentul
Cultelor redevine pentru o scurtă perioadă Ministerul Cultelor (ianuarie-iulie
1990), după care funcţionează până la finele anului 2000 sub forma de
Secretariat de Stat pentru Culte. În aceşti ani, legătura instituţiei cu
Guvernul s-a realizat prin intermediul unui ministru de stat, iar în anii
1996-2000 s-a aflat în subordonarea directă a Primului Ministru.
Din 29 decembrie 2000 s-a revenit la formula interbelică,
Ministerul Culturii şi Cultelor, iar din 29 decembrie 2009 s-a reînfiinţat
Secretariatul de Stat pentru Culte, în subordinea directă a Primului Ministru. Din
luna mai 2012, Secretariatul de Stat pentru Culte s-a reorganizat ca instituţie
publică în subordinea Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, fiind
condusă de un director general. Din decembrie 2012 Secretariatul de Stat pentru
Culte s-a reorganizat ca organ de specialitate al administraţiei publice
centrale în coordonarea Primului Ministru.
Placheta - O.S.P. - Atletism (Organizația sportului popular)
În decembrie 1912 se infiinteaza Federatia Societatilor
Sportive din Romania (FSSR), reunind Uniunea Societatilor Romane de
Sporturi Atletice, Asociatia cluburilor de fotbal, Federatia societatilor de
sporturi de iarna precum si alte asociatii si cluburi sportive individuale ce
existau la acea vreme. In 1915 se recunoaste personalitatea juridică a FSSR,
aceasta transformandu-se apoi in UFSR, (Uniunea Federatiilor Sportive din
Romania). In anul 1933 existau 11 federatii sportive. În anul 1929 apare Legea
educatiei fizice si se înfiinţează Oficiul National de Educatie Fizica (ONEF)
ca institutie de stat. In 1940 UFSR structura de drept privat este desfiintata,
patrimoniul si activitatea fiind preluate de OSR (Organizarea sportului
românesc), institutie de stat subordonata initial presidentiei consiliului de
ministri si apoi subsecretariatului de stat al educatiei extrascolare. OSR este
desfiintată prin lege în 1944 si se reînfiinteaza UFSR, persoana juridica de
drept privat care va functiona pe lângă Ministerul Culturii. UFSR a fost
desfiintată în 1946, înfiinţându-se apoi O.S.P. (Organizatia sportului
popular), institutie de stat care se va
restructura şi ea in 1948, federatiile sportive devenind sectii ale directiei
tehnice in 1949. CC al PMR desfiinteaza OPS si creeaza CCFS (Comitetul de
cultura fizica si sport). Iată o parte a framântărilor organizatorice ale
sportului românesc. Să ne mai întrebăm de ce întârzie să apară rezultate mari
în sportul nostru?
Atletismul apare in Romania la sfarsitul secolului XIX, la
initiativa studentilor care studiau in tarile occidentale. In timpul
vacantelor, acestia promovau atletismul organizand competitii de alergari,
sarituri si aruncari. Primul concurs organizat de atletism are loc
in 1882 la Bucuresti, cu participarea elevilor de la liceele Sf. Sava
si Matei Basarab. Treptat, creste interesul pentru activitatea sportiva, in
general, si atletism, in particular. Se organizeaza curse care atrag un numar
mare de concurenti, se contureaza o literatura de specialitate si sunt
organizate competitii pe criterii de varsta. Mai mult, cu prilejul serbarilor
scolare sunt introduse intreceri la alergari si sarituri la mai multe licee din
diverse orase. In 1912, se infiinteaza Comisia de atletism,
alergari pe jos si concursuri, parte din Federatia Romana a Societatilor
Sportive. Acea comisie este de fapt precursoarea Federatiei Romane de Atletism
(FRA), a 19-a federatie pe lista mondiala, care in 1923 se afiliaza la
IAAF. Primele Campionate Nationale ale Romaniei sunt organizate
in 1914, la 16 probe, si se adreseaza doar barbatilor. Un an mai tarziu,
in 1915, se inaugureaza la Bucuresti primul teren de atletism, pe locul care
devine ulterior Stadionul Tineretului. Abia din 1922, femeile vor
avea propriile competitii, iar trei ani mai tarziu vor fi organizate primele
Campionate Nationale feminine, precum si primele Campionate pentru
juniori. In 1928, la Jocurile Olimpice de la Amsterdam, o delegatie a
Romaniei formata din 10 atleti si 2 atlete participa pentru prima data la o
astfel de competitie, iar in acelasi an debuteaza Campionatele Universitare din
Romania. In 1930, la Atena, atletii romani se claseaza pe locul al
doilea, la prima editie oficiala a Jocurilor Balcanice, iar in 1934, la
editia inaugurala a Campionatelor Europene, participa 4 atleti
romani. In 1937, FRA organizeaza, pentru prima data in
Romania, Jocurile Balcanice, iar in 1948debuteaza
seria Campionatelor Internationale ale Romaniei, nelipsite din Calendarele
Anuale ale FRA. Incepand cu anul 1952, atletii romani participa cu
regularitate la toate marile competitii mondiale si europene si scriu, cu
fiecare medalie, istoria atletismului romanesc.
Insigna - Specialist de clasă 1
Serviciul de Telecomunicații Speciale
Forțele militare ale oricărui stat, deci și ale țării nostre,
sunt categorisite pe diverse specialități militare de pregătire și instruire.
În baza unor baremuri dinainte stabilite militarii sunt testați periodic asupra
nivelului de pregătire și, dacă corespund acestor baremuri, sunt declarați
specialiști de clasă și distinși cu insigne de Specialist de clasă 1, 2 sau 3,
diferite ca model de la o specialitate după ea o promovare în funcție și
întotdeauna o creștere neînsemnată a soldei lunare. militară la alta.
Obținerea unei asemenea distincții, meritorii atrage uneori.
Prima
atestare istorică a telecomunicaţiilor de stat în România datează de acum un
secol, în anul 1889 fiind instalată la Bucureşti centrala telefonică manuală cu
cinci abonaţi pentru Parlament şi ministere. Tot în acea perioadă a fost dată
în folosinţă o centrală telefonică automată, cu patru abonaţi, care a aparţinut
Casei Regale. Interesant de remarcat este faptul că, de la începuturile creării
comunicaţiilor pentru persoanele din conducerea ţării, s-a pus problema
protejării acestora. Astfel, din considerente strategice, încă de atunci aceste
servicii se vor regăsi în structura Ministerului de Interne. În perioada 1918 –
1920 au existat nenumărate revendicări sindicale care solicitau trecerea
Direcţiei Poştelor, Telefoanelor şi Telegrafului sub tutela Ministerului
Lucrărilor Publice şi Comunicaţiilor, însă, autorităţile de atunci nu au dat
curs favorabil acestor doleanţe, principala motivaţie fiind teama de greve care
ar fi putut periclita securitatea statului. Totuşi, după câţiva ani, aceste
revendicări au fost acceptate, Direcţia Poştelor, Telefoanelor şi Telegrafului
trecând în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice şi Comunicaţiilor. Concomitent,
în cadrul Ministerului de Interne şi Ministerului Apărării au început să se
creeze organe speciale de transmisiuni. Până în 1948, legăturile de comunicaţii
ale Casei Regale au fost asigurate de Oficiul Central care deservea şi
Parlamentul. Acesta, prin începerea militarizării structurilor statului, va
deveni Direcţia a VIII -a Tehnică de pe lângă Direcţia Generală a Securităţii
Poporului. În anul 1953, direcţia va trece în subordinea Ministerului
Afacerilor Interne. În
anul 1969, ia fiinţă o unitate de transmisiuni, încadrată în Ministerul
Afacerilor Interne care preia toate activităţile privind telecomunicaţiile
guvernamentale şi a devenit o structură concentrând toate formaţiunile de
transmisiuni şi legăturile Interpol cu colaboratori din Europa şi din alte
state. Unitatea de Transmisiuni „R” avea ca principale atribuţii asigurarea
legăturilor telefonice, radiotelefonice, telegrafice, radiotelegrafice pentru
aparatul central şi teritorial al statului român. La
1 iulie 1969, la conducerea Unităţii Speciale de Transmisiuni „R” este numit
domnul Iuliu Plăpcianu. Din anul 1973, unitatea va funcţiona în cadrul Comandamentului
pentru Tehnică Operativă şi Transmisiuni din Ministerul de Interne. Prin
Decretul Consiliului Frontului Salvării Naţionale nr. 4 din 26 decembrie 1989
Unitatea Specială de Transmisiuni „R” este preluată de Ministerul Apărării
Naţionale. După
1990, Unitatea Specială „R” a fost reorganizată succesiv, în scopul adaptării
activităţii sale la noile cerinţe ale ţării, structura, misiunile şi
responsabilităţile reflectând prefacerile care s-au produs în întregul organism
militar. La 18 decembrie 1992, instituţia primeşte, printr-o hotărâre a
Consiliului Suprem de Apărare a Ţării denumirea actuală – Serviciul de
Telecomunicaţii Speciale. Desprinderea totală din M.Ap.N. s-a făcut începând cu
Hotărîrea Guvernului României nr. 229 din 27 mai 1993, care stabilea unele
măsuri de organizare şi funcţionare a instituţiei ca organ central de
specialitate în domeniul telecomunicaţiilor speciale. Cadrul legal de
funcţionare a fost încheiat prin adoptarea Legii 92/1996. Importanţa
Serviciului de Telecomunicaţii Speciale în promovarea intereselor de securitate
ale ţării noastre a căpătat valenţe noi în ceea ce priveşte gestionarea
problematicii comunicaţiilor speciale şi a tehnologiei informaţiei, precum şi a
protecţiei acestora, instituţia noastră având tot mai mult rolul unui
integrator de soluţii pe care se sprijină comunicaţiile de stat în România. În
prezent, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale este administratorul unei
infrastructuri critice de comunicaţii de stat care, prin abonaţii săi,
serviciile şi reţelele operaţionalizate, are un rol important din punct de
vedere strategic, operaţional şi de cooperare.
Insigna - România - Universal Tractor
Primul tractor românesc s-a numit IAR-22 şi a fost realizat
la 26 noiembrie 1946 la fostele Uzine IAR, devenite “Tractorul”,
din Braşov. În primul an de fabricaţie, 1947 s-au construit 280 de
tractoare, iar in timp, capacitatea de producţie a crescut la cca 60.000
bucãţi/an, in vremurile bune cand fabricaţia de tractoare s-a
extins şi la Craiova, Miercurea-Ciuc, Timişoara şi Codlea. În anul 1951 a
început fabricaţia în serie a tractorului pe şenile KD-35 cu destinaţie
generalã, care realiza cinci viteze pentru mersul înainte cuprinse între 3,81
şi 9,11 km/h şi era echipat cu un motor Diesel în patru timpi cu puterea de 37
CP la 1400 rot/min. În anul 1955 a început fabricaţia tractorului Universal-2
(U-2) pe roţi, echipat cu acelaşi motor D-35 al tractoarelor KD-35, realiza
cinci viteze de mers înainte cuprinse între 4,56 şi 12,95 Km/h, având un
domeniu de utilizare mai larg. Ulterior s-a trecut la fabricarea tractorului
U-26, U-27, U-29, U-450, cu prizã de putere semi independentã şi instalaţie
hidraulicã pentru acţionarea diferitelor maşini agricole purtate şi remorcate,
aceste tractoare realizau 10 viteze de mers înainte, cuprinse în intervalul
2,83-22,40 km/h şi erau echipate cu motor Diesel de 45 CP la turaţia de 1500
rot/min. Universal Tractor România a fost o firmă românească de comerț exterior
care se ocupa în mod special cu vânzarea de tractoare.
Monograma fostului regele Carol al II-lea al României
Conform DEX, monograma este un semn scris, gravat
sau brodat, format prin alăturarea sau împletirea inițialelor numelui și
prenumelui unei persoane. Este știut faptul că familiile regale deci și cele
românești erau reprezentate de aceste monograme care se aplicau pe suporți de
metal, hârtie, pânză sau altele.Carol al II-lea a fost regele României între 8
iunie 1930 și 6 septembrie 1940. El s-a născut la data de 15 octombrie 1893 și
a decedat la data 4 aprilie 1953. A fost primul copil al viitorului rege român
Ferdinand I și a soției sale Maria. După accederea la tron a părinților săi a
devenit Principele moștenitor Carol al României. În timpul primului război mondial s-a remarcat prin dezertarea din armată și căsătoria ilegală cu Ioana Lambrino, ceea ce a avut drept urmare două renunțări la tron, neacceptate de tatăl său. După dizolvarea acestui mariaj, a făcut o lungă călătorie în jurul lumii, la capătul căreia a cunoscut-o pe principesa Elena a Greciei, cu care s-a căsătorit în martie 1921, cuplul având un copil, pe principele Mihai – viitor rege al României. Carol și-a părăsit familia și a rămas în străinătate în decembrie 1925, renunțând din nou la tron și trăind în Franța cu Elena Lupescu, sub numele de Carol Caraiman. Mihai a moștenit tronul la moartea regelui Ferdinand, în anul 1927. În contextul politic creat de moartea regelui Ferdinand și cea a lui Ionel Brătianu, cât și de lipsa de fermitate a regenței conduse de principele Nicolae, Carol s-a întors în 1930, în România, detronându-și propriul fiu. Domnia lui a fost marcată la început de efectele marii crize economice și financiare. Carol a fragilizat sistemul de partide, numind adesea la guvernare facțiuni minoritare ale partidelor istorice și cochetând cu idea unor guverne de concentrație națională. De asemenea, a permis formarea unei camarile corupte în jurul său, sub patronajul Elenei Lupescu. Către sfârșitul anilor '30, situația politică internă s-a deteriorat sub influența situației internaționale și a acțiunilor regelui, în 1938 fiind instaurată dictatura regală, prin suspendarea constituției, desființarea partidelor politice, înlocuite cu un partid unic, Frontul Renașterii Naționale, patronat de rege. Anul 1940 a consemnat fărâmițarea României Mari ca urmare a pactului dintre Germania și URSS, situație care a avut efecte dezastruoase asupra reputației monarhului român. Reorientarea politicii externe a României către Germania nazistă nu a putut salva regimul lui Carol, care a fost obligat să abdice de către generalul ion Antonescu, proaspăt numit de el prim-ministru. I-a fost permisă părăsirea țării cu un tren special încărcat cu averi, nelipsind mult să fie asasinat de către legionari, care au tras asupra trenului. După cel de-al Doilea Război Mondial, fostul rege a dorit să se întoarcă la cârma țării și să-și detroneze din nou fiul, însă a fost oprit de Aliații vestici. S-a căsătorit în cele din urmă cu Elena Lupescu, murind în exil. Dotat cu o inteligență extraordinară și pasionat de cultură, al cărei patronaj rămâne una din realizările sale majore, reputația lui Carol este pătată de viața sa privată, care a interferat cu administrarea treburilor de stat, și de măsurile brutale luate împotriva Gărzii de Fier. Carol rămâne o personalitate controversată. De altfel, nici Mihai nu a mai reluat vreodată legătura cu el, neluând parte nici la ceremonia de înhumare a rămășițelor lui Carol la mănăstirea Curtea de Argeș, în anul 2003.
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Actor și dramaturg francez, director de teatru
Moliere, a trăit între anii 1622 - 1673
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 12.01.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu