1. Edge este considerata
oficial cea mai ecologica cladire de birouri din lume. Aceasta este conceputa
nu doar pentru a fi incredibil de inteligenta ci si pentru a promova confortul
si bunastarea angajatilor si a publicului din jur. Edge a fost inspirata de
idealul pe care o cladire ar trebui sa-l indeplineasca: utilizarea optima a
resurselor naturale si crearea unui spatiu de lucru usor de adaptat nevoilor
tale.
Cladirea se afla in orașul Amsterdam - Olanda, are un design futurist si
acopera o suprafata 40000 de metrii patrati. Una dintre cele mai inteligente
caracteristici de proiectare este aplicatia cu ajutorul caruia poti verifica si
controla tot ce se intampla in cladire. Practic, o zi la Edge incepe cu o
aplicatie dezvoltata de firma de consultanta Deloitte, care se instaleaza cu
usurinta pe smartphon. Aplicatia va verifica programul in timp ce cladirea iti
recunoaste masina si te directioneaza catre un loc de parcare disponibil. Tot
aplicatia îți gaseste si un birou pentru ca la Edge nu ai un birou stabil.
Nimeni nu are. Spatiul de lucru se bazeaza pe programul de zi, astfel iti vei
putea desfasura activitate intr-un birou, intr-o cabina de lucru, sala de
sedinte, scaun balcon sau "camera de concentrare." Oriunde te
duci, aplicatia stie preferintele de lumina si temperatura si anumite trucuri
pentru a face atmosfera din incapere cat mai placuta. Cu alte cuvinte,
smartphonul este pasaportul tău catre Edge. Cu ajutorul acestuia poti controla
si verifica intreaga cladire. Il puteti folosi pentru a a-ți gasi colegii,
pentru a regla incalzirea in functie de preferintele tale sau pentru a planifica programul de
gimnastica. Puteti comanda chiar o reteta pentru cina si o punga de ingrediente
proaspete, care te asteapta la sfarsitul programului. Multumita panourilor
solare, care produc mai multa electricitate decat foloseste cladirea, Edge
utilizeaza eficient resursele energetice. Panourile cu LED-uri super-eficiente
facute de Philips special pentru Edge pot fi alimentate folosind aceleasi
cabluri care transporta datele pentru internet. Panourile sunt, de asemenea,
echipate cu senzori de miscare, lumina, temperatura, umiditate si infrarosu,
care creaza un \"plafon digital\" complex ca sinapsele intr-un
creier. Cladirea este echipata cu peste 28000 de senzori si a avut nevoie de
multe inventii pentru a deveni ceea ce este. Atriumul este centrul
gravitational al sistemului solar folosit de ingenioasa cladire Edge. Intre
etaje sunt suspendate cateva panouri celulare, care permit circulatia aerului
si creaza un sistem natural de ventilatie. Curentii de aer si variatiile mici
de caldura, creaza o atmosfera placuta si ii fac pe angajatii cladirii sa se
simta ca si cum ar fi afara. Atriumul si acoperisul său inclinat, care din
exterior arata ca si cum ar fi fost taiata o felie din cladire, inunda spatiile
de lucru cu lumina naturala, iar fiecare post de lucru se afla la mai putin de
sapte metri de o fereastra. La circa 2500 de muncitori Deloitte imparte
1000 de birouri. Conceptul se numeste hot desking si presupune incurajarea
interactiunii pentru a forma noi relatii in timp ce spatiul este utilizat
intr-un mod mult mai eficient. Birourile sunt utilizate numai atunci cand este
nevoie de ele. Unele birouri sunt atat de mici incat contin doar un sezlong si
o lampa, practic sunt perfecte pentru a da un telefon. Exista, de asemenea,
camere de joc, sali de sport si cafenele cu masini espresso, care isi amintesc
exact cum îți place cafeaua. Televizoarele cu ecran plat aflate la fiecare colt
pot fi sincronizate wireless cu orice telefon sau laptop. Deloitte colecteaza
gigabiti de date despre cum interactioneaza oamenii cu Edge. Informatiile sunt
stocate in tablourile centrale, care monitorizeaza totul, de la consumul de
energie pana la momentul cand automatele de cafea trebuie aprovizionate. In
zilele in care sunt asteptati la munca mai putini angajati, o intreaga sectiune
a cladirii poate fi inchisa, reducand astfel costurile pentru incalzire, racire,
iluminare si curatenie. In interiorul cladirii exista o retea vasta, cu
doua tipuri de tubulatura: unul pentru reteaua informatica si celalalt pentru
apa. In timpul lunilor de vara, cladirea pompeaza apa calda intr-un rezervor
subteran de sub cladire, care va fi folosita iarna pentru incalzire. Robert van
Alphen, managerul proiectului, considera ca sistemul dezvoltat la Edge este cel
mai eficient sistem de stocare a energiei termale din lume. Peretele sudic al
cladirii este format din panouri solare si ferestre, iar conceptia lor face ca
nevoia de umbra sa fie redusa, in pofida expunerii directe la lumina solara.
Acoperisul este prevazut la randul sau cu panouri solare. Edge foloseste
cu 70% mai putina electricitate decat o cladire obisnuita de birouri, iar
dupa ce proiectantii au montat panouri si pe
coperisurile unor cladiri ale universitatii vecine, Edge a ajuns sa
produca mai multa energie decat consuma. In curand, aplicatia cladirii va fi
imbunatatita astfel incat va sugera angajatilor ce birou sa foloseasca, in
functie de preferintele lor de temperatura. O alta inovatie este un sistem de
colectare a apei de ploaie, care se scurge de pe acoperis printr-un tub de
beton din spatele garajului, iar apa este folosita la toalete si udarea
gradinilor. Securitatea dar mai ales curatenia cladirii Edge sunt asigurate de
roboti.
Pe timpul noptii Edge este patrulata de un mic robot, care poate
patrula singur sau poate fi controlat prin telecomanda. Daca porneste o alarma,
robotul prevazut cu o camera video poate identifica vinovatul sau poate informa
securitatea ca a fost o alarma falsa. Pentru o curatenie mai eficienta,
activitatea din cladire este monitorizata de senzori, pentru ca la sfarsitul
zilei oamenii si robotii responsabili cu curatenia sa se poata concentra pe
zonele care au fost folosite cel mai intens. Filosofia generala a companiei
Deloitte in legatura cu Edge a fost ca o investitie care se amortizeaza in mai
putin de 10 ani merita incercata. Plafonul digital a fost una dintre cele mai
costisitoare inovatii. Cu toate acesta Erik Ubels directorul de dezvoltare de
la Deloitte sustine ca viitorul tuturor cladirilor va fi conectarea, atat in
interiorul acestora cat si in exterior, cu alte cladiri.
2. Resedinta
din insula Camano, statul Washington, Statele Unite ale Americii, a fost
denumita “Casa Tsunami” deoarece a
fost construita de o echipa de experti specializati in catastrofe naturale.
Casa a fost realizată de compania Northwest Architects pentru a rezista la
orice tip de dezastre naturale, fiind proiectata sa reziste chiar si in fata
unui Tsunami. Casa este proiectată să reziste la impactul pereților cu valurile
de mare viteză, înalte de până la 8 picioare
(aproape 2,5 metri), la cutremure de până la 7,8 grade pe scara Richter și la
vânturi de 85 mph (mile pe oră, aproximativ 135 kilometri pe oră). Arhitectul
principal al clădirii este Dan Nelson, iar clădirea proiectată de el are
suprafața utilă de 3140 metri și înalțimea de 30 picioare (9 metri și ceva). Cu
o suprafata totala de 291 m patrati, casa este situata la marginea insulei
Camano si ofera o priveliste de vis din toate unghiurile.
Desi
exteriorul nu o arata, casa Tsunami este extrem de spatioasa si este contruita
pe 3 niveluri, oferind oricarei familii tot luxul de a trai linistiti si relaxati
intr-o casa asigurata din toate punctele de vedere.Avand
un living generos generos ca spatiu, o bucătărie si o sala in care se ia
masa la parter, etajul fiind proiectat pentru dormitoare, amenajarea interioara
a fost realizata pentru a se integra perfect cu mediul inconjurator si cu
nevoile proprietarilor. Dormitorul are o usa mare din sticla, iar la
deschiderea acesteia se poate vedea oceanul in toata splendoarea lui. Modelul
in care a fost construita casa Tsunami a
fost preluat de tot mai multe persoane care locuiesc in zone afectate in mod
constant de calamitati, iar avand in vedere confortul de care beneficiaza
oricine locuieste intr-o casa atat de sigura, putem spune ca va fi o noua
tendinta in arhitectura. Familia care locuieste in prezent in aceasta casa s-a
declarat foarte multumita si au constatat ca nu simt deloc cutremurele mici, pe
cand vecinii lor se arata mai mereu preocupati de orice mic lucru care se
petrece pe insula. Avand in vedere constructia solida, luxul din interior si
mai ales maniera extrem de precauta in care a fost construita cladirea, casa
Tsunami este o locuinta de invidiat pentru orice persoana care isi doreste tot
ce este mai bun de la locul in care locuiește. Parterul
clădirii este constituit dintr-un sistem de stâlpi întăriți cu cadre de oțel
adânc înfipți și consolidați în sol. Compartimentarea camerelor de la parter
s-a făcut cu panouri din sticlă transparentă care se închid deasupra capului.
În aceste camere nu există nicio priză electrică, toată resursa electrică fiind
furnizată de spațiile de locuit de deasupra. Panourile de sticlă sunt astfel
proiectate încât, în cazul unei catastrofe asemănătoare unui tsunami, forța valurilor
le va deschide cu ușurință, ne opunând rezistență valurilor, permițând fluxului
de apă să curgă prin camerele de la parter spre exterior și reducând presiunea
asupra coloanelor. „Dacă edificiul ar fi
un zid solid, în loc de stâlpi cu uși de sticlă, totul s-ar putea prăbuși sub
impulsul valului”, explică Nelson. „Am
optat pentru a permite clădirii să rămână intactă, lăsând apa să se deplaseze
cu cea mai mică rezistență.”
3. Bolwoningen, casele în formă de mingi, din orașul Den Bosch-Olanda sunt și astăzi după mai bine de 35 de ani, o curiozitate
pentru orice vizitator al orașului.
Știința și tehnologia progresează atât de
repede încât ceva creat cu doar un deceniu în urmă ni se va părea cel mai
probabil o antichite într-un viitor apropiat. Exemple pot fi multe – de
la pagere și până la ipod-uri, însă acest lucru nu se întâmplă și cu casele în
formă de mingi din orașul olandez Den Bosch. Au fost concepute în 1984 și rămân
la fel de futuriste chiar și astăzi. Cunoscute local ca Bolwoningen, aceste case ca niște bulbi au fost
create ca parte a unui program experimental de locuințe lansat în 1968. Au fost
proiectate de artistul și sculptorul olandez Dries Kreijkamp în anii 1970, iar
proiectul a fost finalizat în 1984. În timp ce programul a fost închis în
același an, Bolwoningen a devenit o realitate, iar acest complex experimental
de locuințe continuă să rămână unul neobișnuit. Amplasat în mijlocul unei
vegetații bogate, de-a lungul unui canal pitoresc, cele 50 de case seamănă
cu un ciudat grup de ciuperci uriașe. Casele stau pe structuri cilindrice care
arată ca niște tulpini și conțin un spațiu de depozitare plus o scară care duce
oamenii în sfera de deasupra. Casele sunt foarte luminoase datorită celor șase
ferestre rotunde mari și a luminii de pe acoperiș. Spațiul de locuit se întinde
pe o suprafață de doar 55 de metri pătrați, dar aspectul și abundența luminii
face ca spațiul să fie mult mai mare și primitor. “Sunt triburi africane care construiesc cabane rotunde din lut. Forma
globului este absolut evidentă. Este cea mai organică și naturală formă
posibilă. La urma urmei, rotunjirea este peste tot: trăim pe un glob, până la
urmă. Globul combină cel mai mare volum posibil cu cea mai mică suprafață
posibilă, deci aveți nevoie de material minim pentru acesta. Este economie de
spațiu, o formă foarte ecologică. Trebuie să spun mai multe? “, a declarat proiectantul
lor - Dries Kreijkamp, înainte de a pleca dintre noi. Desi pare mai
degraba platoul de filmare al unui film SF, cartierul Bolwoningen (casele-minge
sau casele-glob) contine 50 de structuri sferice cu aspect futurist, grupate in
jurul copacilor inalti si aleilor de pe cursul unui canal. Kreijkamp a conceput Bolwoningen initial in 1970, ca raspuns la o
subventie inedita pentru proiecte experimentale de locuinte, inceputa in 1968.
O zona marginasa a cartierului Maasport din orasul Den Bosch (cunoscut la
inceput ca ‘s-Hertogenbosch’) adaposteste grupul de locuinte ce par
extraterestre. Inauntrul fiecarei case-glob se gaseste un apartament complet
mobilat si echipat, ce pare insa desprins din alta lume. Peretii curbati si
ferestrele rotunde te fac sa simti ca parca traiesti intr-o nava spatiala, fapt
ce poate fi interpretat ca o ironie la adresa faptului ca Kreijkamp a gandit
structurile-glob pentru a aduce oamenii mai aproape de natura. Fiecare locuinta are un
apartament impartit pe 3 etaje, cu dormitoarele la primul nivel si baia la al
doilea. La nivelul superior se gasesc living-ul si bucataria, iar ferestrele
rotunde sunt amplasate in fiecare directie, oferind perspective remarcabile
catre mediul inconjurator, inclusiv catre celelalte case-glob. La ultimul etaj
fiecare cladire are diametrul de doar 5,5 metri.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE DIN JUDEȚUL CLUJ
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Primăria municipiului Cluj - In memoriam 1894 - 1994
Palatul
Primăriei din Cluj, inițial sediu al comitatului Cluj, este un monument de
arhitectură construit la sfârșitul secolului al XIX-lea pe strada Mănășturului,
în prezent str. Moților nr. 1-3. Edificiul, operă a arhitectului Ignac
Alpar, este înscris pe lista monumentelor istorice clujene. Impunătoarea
clădire a Primăriei Cluj-Napoca,
situată la intersecţia dintre Calea Moţilor cu strada Petru Maior, a fost
ridicată la cumpăna anilor 1900, de către firma lui Benedek Endstrasser, după
un proiect al arhitectului budapestan Alpár Ignác (1855-1928), un foarte
cunoscut arhitect de la acea epocă. După 1867, guvernul maghiar a finanţat
construcţia de palate administrative, atelierul lui Alpár Ignác executând cinci
clădiri de acest gen pe teritoriul Transilvaniei − la Sighişoara, Târnăveni,
Deva, Cluj şi Aiud – dintre care palatul clujean fiind cel mai mare. Cu destinaţia
de Casă a Comitatului Cluj,
edificiul și-a păstrat funcția administrativă până în zilele noastre, sub
regimul comunist fiind sediul Consiliului
Popular Judeţean. După revoluţie, această instituţie, devenită între
timp Consiliului Judeţean Cluj se
mută în fostul sediu al Comitetului Judeţean al P.C.R. (actuala clădire a
Prefecturii Judeţului Cluj), iar în locul ei se stabilesc alte două intituţii
cu rol administrativ: Primăria
Cluj-Napoca şi Consiliul
Local al Municipiului Cluj-Napoca. La parterul clădirii a funcţionat,
între 1974 şi 1993, şi redacţia revistei maghiare Korunk. Turnul robust şi înalt, cu acoperiş din tablă
de plumb marchează colţul clădirii şi, într-un anumit fel, un punct de
orientare pentru vizitatorii centrului oraşului. Timpanul faţadei principale,
construită în stil eclectic combinat cu elemente baroce, a fost decorat, la
începutul construcţiei, cu stema Ungariei, în locul căreia se poate vedea
astăzi stema nouă a oraşului. Globul pământesc, de deasupra timpanului, face
referire la principiul universalităţii. Acelaşi caracter monumental este
imprimat şi interiorului. Sala mare de şedinţe, dispusă pe două nivele şi
situată în spatele aripilor amintite, este iluminată de două şiruri de ferestre
pe latura sudică. La nivelul superior al sălii s-au amenajat iniţial balcoane
pentru publicul doritor să urmărească şedinţele instituţiilor administrative
locale, dar care, ulterior au fost zidite. Această sală, bogat decorată în zona
ferestrelor, printr-o structură aurită a panourilor dintre deschideri, comunică
cu aripile lungi prin scara de onoare, respectiv printr-o scară secundară.
Aripile clădirii delimitează două curţi interioare despărţite de corpul scării
de onoare. În preajma anului 1980 una dintre curţi a fost transformată în aşa
numita Sală de sticlă.Împăratul Traian, nume complet,
Marcus Ulpius Nerva Traianus(născut la data de 18 septembrie 53 în
localitatea Italica Santiponce şi decedat la dat de 9 august 117 în localitatea
Selinus Cilicia), împărat roman între anii 98 – 117, a fost al doilea dintre
cei aşa-zişi cinci împăraţi buni ai Imperiului roman (Dinastia
Antoninilor) şi unul dintre cei mai importanţi ai acestuia. În timpul domniei
sale, imperiul a ajuns la întinderea teritorială maximă. Titlul său complet
era IMPERATOR • CAESAR • DIVI • NERVAE • FILIVS • MARCVS • VLPIVS •
NERVA • TRAIANVS • OPTIMVS • AVGVSTVS • FORTISSIMVS • PRINCEPS • GERMANICVS •
DACICVS • PARTHICVS • MAXIMVS.
Lupa Capitolina este o
statuie de bronz etruscă, turnată probabil în sec al V-lea Î.Hr., undeva pe
valea fluviului Tibru. Originalul este păstrat în „Museo Nuovo” din Palazzo
dei Conservatori din Roma. O copie este expusă în aer liber în Piazza
Del Campidoglio. Statuia a fost amplasată la Roma încă din antichitate.
Monumentul reprezintă o lupoaică de dimensiuni aproximativ reale (75 cm
înălțime și 114 cm lungime), la care sug cei doi copii, ce îi reprezintă pe
frații gemeni Romulus şi Remus, întemeietorii legendari ai Romei, concepuți,
conform tradiției, în urma unei legături dintre zeul Marte şi o vestală
virgină, Rhea Silvia. Intrată în colecțiile Vaticanului, statuia lupoaicei a
fost restituită orașului Roma în anul 1471 de Papa Sixtius al IV-lea. Datarea
turnării lupoaicei în anii 500-480 î.e.n. a fost apreciată după analize
chimice. S-a emis și ipoteza că turnarea s-a făcut în secolul al VI-lea e.n. de
sculptorul etrusc Vulca din Veii. Cei doi copii sugând sunt
însă mult mai recenți. Se presupune că cei doi prunci originali au dispărut,
actualii Romulus și Remus fiind probabil o operă a sculptorului Antonio del
Pollaiuolo (1429 - 1498). Procedeul de turnare a copiilor este similar cu cel
de turnare a armurilor, folosit într-un atelier din Ferrara. În anul 2006,
istoricul de artă italian Anna Maria Carruba și etruscologul Adriano La Regina
au contestat datarea tradițională a însăși Lupoaicei și, pe baza analizei
tehnicii turnării, au emis ipoteza că statuia a fost turnată, de fapt, în Evul
mediu târziu. S-au bazat pe faptul că în figurile antice (bazoreliefuri,
mozaicuri, monede) lupoaica apare totdeauna cu botul întors spre cei doi copii,
și pe lucrările de restaurare din 1997 executate de Anna Maria Carruba, când
acesta a constatat că pentru turnarea actualei statui s-a folosit
procedeul în ceară pierdută, aplicat în Evul Mediu pentru turnarea
dintr-o singură bucată, în timp ce în antichitate se folosea metoda turnării pe
bucăți, urmată de asamblarea acestora. Este așadar posibil ca statuia originală
estruscă să fi fost în totalitate pierdută, Lupoaica fiind refăcută în Evul
Mediu iar Romulus și Remus fiind adăugați în timpul Renașterii, spre a ilustra
legenda întemeierii Romei. Statuia
Lupa Capitolina din Cluj-Napoca este o copie dăruită în anul 1921 de
municipalitatea din Roma orașului Cluj, ca simbol al legăturii de
latinitate între Italia și România. Soclul monumentului din Cluj
a fost prevăzut cu un basorelief al împăratului Traina, lucrare executată
în bronz de sculptorul Ettore Ferrari (1849-1930), și cu inscripția ALLA
CITTÀ DI CLVJ, ROMA MADRE, MCMXXI. Inițial statuia a fost amplasată în Piața Unirii, în fața statuii lui Matei Corvin,
fiind dezvelită la data de 28 septembrie 1921. Odată cu Dictatul de la Viena, din
1940, în timpul exodului forțat al unei părți importante a populației
românești, statuia a luat și ea calea refugiului pentru a fi pusă la adăpost. Se
pare că a fost păstrată în siguranță la Sibiu. După cel de-al doilea război mondial,
statuia a revenit la Cluj, dar noul climat politic existent nu a permis
reinstalarea statuii pe locul original, de aceea ea a fost montată în anul
1967, la inițiativa profesorului Constantin Daicoviciu, în fața clădirii centrale
a Universității, pe strada Mihail Kogălniceanu, unde a rămas până în
1973, când statuia a fost mutată la intersecția Bulevardul Eroilor cu Piața
Unirii, pe locul ei fiind amplasat grupul statuar Școala Ardeleană. În anul
1994 statuia a fost luată de pe acest amplasament făcând Monumentului
Memorandiștilor. Statuia
Lupoaicei a fost mutată la Muzeului de Istorie a Transilvaniei, unde a fost
restaurată de sculptorul Liviu Mocan, iar in 2007 de sculptorul Kolozsi
Tiberiu, ulterior ea fiind amplasată la jumătatea Bulevardului Eroilor. În
anul 2006, după începerea șantierului
pe bulevard, statuia a fost îndepărtată de pe amplasament. Pe 29
noiembrie 2008, Lupa Capitolina a revenit pe soclul său de pe Bulevardul
Eroilor, în fața catedralei greco-catolice Schimbarea la Față.
Monumentul
Memorandiștilor din Cluj-Napoca
a fost ridicat în anul 1994, la intersecția Pieței Unirii cu Bulevardul
Eroilor, cu ocazia comemorării centenarului procesului intentat în mai
1894 memorandiștilor,
care au avut puterea și curajul de a se ridica contra măsurilor de
deznaționalizare a românilor, luate de guvernul austro-ungar. Monumentul
Memorandiștilor, inaugurat la 9 iunie 1994, are o înălțime de 18,8 metri și
este realizat de sculptorul Eugen Paul. Monumentul are inscripționat un citat
de al lui Ioan Rațiu și anume: “Existența
/ unui popor / nu se discută, / se afirmă! / Ioan Rațiu / Cluj 23 mai 1894”. Pe
partea dinspre Piața Unirii, sunt inscripționate numele persoanelor cărora le
este dedicat acest monument.
Pe locul monumentului actual s-a găsit între 1915-1918 monumentul “Kárpátok
őre“ („Grănicerul Carpaților“), iar între 1973-1994 statuia Lupa Capitolină, ce
a fost strămutată.
Expoziția filatelică - 2050 de ani de la întemeierea
statului dac centralizat - Cluj-Napoca 1980
Filatelia poate fi
definită ca studiul şi colecţionarea produselor filatelice, în special a
timbrelor. Dar filatelia înseamnă mai mult decât o simplă preocupare pentru
frumos. Provocare, informaţie, prietenie şi amuzament sunt doar câteva din
caracteristicile unuia dintre cele mai populare hobby-uri din lume, filatelia.
De peste 150 de ani, colecţionarea timbrelor este una din preocupările
familiilor regale, vedetelor de film, celebrităţilor din lumea sportului şi a
altor persoane din viaţa publică.
Filatelia este
un hobby foarte personal, iar popularitatea sa este determinată de faptul că
este flexibil faţă de necesităţile colecţionarului. Înainte de apariţia mărcii
poştale, costurile livrării scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea
primelor mărci poştale a revoluţionat serviciile poştale deoarece funcţia
de bază a timbrelor o reprezintă plata în avans a unui serviciu poştal. De-a
lungul timpului, această funcţie s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi
principiu. Mărcile poştale îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o
anumită valoare pentru o plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de
celebrare şi promovare a patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai
presus de orice, marca poştală este un veritabil ambasador al istoriei,
culturii şi civilizaţiei umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă
libertate de mişcare şi posibilitatea de a transmite informaţii în toate
colţurile lumii. Timbrul capătă valoare în ochii privitorului fiind totodată o
plăcere pentru ochi, prin frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de
tipărire dar şi un studiu al istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi,
deoarece îţi poate dezvălui detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar
mai ales drumul parcurs de un plic până la destinaţie. Primul timbru din lume a
apărut în Marea Britanie şi s-a numit Penny Black.
Optsprezece ani
mai târziu, la 15 iulie 1858 a apărut prima emisiune de mărci poştale româneşti
intitulată Cap de bour. Emisiunea a fost tipărită în Moldova şi reproduce
semnul heraldic de pe stema statului. Prima emisiune de mărci poştale din spaţiul
românesc este formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale. Colecţionarea
mărcilor poştale a avut un puternic impact in ţara noastră. Acest hobby
european a ajuns în spaţiul românesc în jurul anului 1865, în perioada de
domnie a lui Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, colecţionarii individuali
sau comercianţii de tutun vindeau primele noastre mărci poştale: Cap de Bour,
Principatele Unite sau Cuza. Nevoia de comunicare între colecţionarii de timbre
a dus la organizarea lor în diverse societăţi şi cluburi filatelice, acestea
având o activitate intensă, în special la începutul secolului al
XX-lea..Astăzi, timbrul reprezintă, alături de drapel, imn, stemă şi
monedă unul dintre simbolurile noastre naţionale.
Burebista a
fost un rege dac, primul organizator al statului dac al tracilor, care a condus
între anii 70 - 44 i.e.n. "Ajuns in fruntea neamului sau care era
istovit de razboaie dese, getul Burebista s-a inaltat atat de mult prin
exercitii, abtinere de la vin si ascultare fata de porunci, incat in cativa ani
a faurit un stat puternic si a supus getilor cea mai mare parte din populatiile
vecine, ajungand sa fie temut chiar si de romani", astfel
sintetizeaza Strabon din Amaseia, geograf si istoric grec, care isi redacta
opera la putin timp de la disparitia lui Burebista, personalitatea
conducatorului dac. Mai dispunem ce-i drept, de marturiile lui Strabon si ale
lui Iordanes. Cel dintai spune despre intemeietorul statului dac ca era “barbat
get” , dar aceasta informatie nu ne permite nici macar sa stabilim mai
precis originea lui Burebista, caci geograful din Amaseia, ca multi alti autori
greci ii numeste “geti” si pe locuitorii din interiorul arcului
carpatic. Cat despre Iordanes, el staruie mai mult asupra personalitatii
marelui preot Deceneu decat asupra regelui.Mai dispunem de caracterizarea pe
care i-o face lui Burebista epigrafa dionysopolitana in cinstea lui
Acornion, dar aceasta se refera nu atat la personalitatea regelui, cat la
rezultatul actiunilor sale politice si militare. Trebuie sa recunoastem,
asadar, ca izvoarele antice nu ne dau nici un fel de informatii directe despre
omul Burebista, despre trasaturile sale fizice si morale. Este neindoielnic ca
aproape patru decenii din istoria Daciei au fost marcate de personalitatea lui
Burebista si ca o parte din opera infaptuita de el i-a
supravietuit, influentand evolutia ulterioara a statului dac pana
in momentul cuceririi Romane. Dar este tot atat de sigur ca Burebista a
fost produsul epocii sale, ca realizarile lui s-au intemeiat pe anumite
conditii istorice reale si pe anumite cerinte obiective ale societatii
dacice. Despre familia lui Burebista nu se stie absolut nimic, desi
multa vreme s-a crezut ca o inscriptie greceasca, decretul in cinstea lui
Acornion din Dionysopolis, l-ar mentiona pe tatal regelui. Acest “tata”
era un personaj important si puternic, caci el se dovedeste capabil sa-i
scuteasca pe cetatenii din Dionysopolis de ceva, probabil de un
tribut. Aflat initial in fruntea unei formatiuni statale locale,
Burebista, om de stat inzestrat cu remarcabile calitati de organizator, strateg
militar si diplomat, reuseste sa unifice formatiunile politico-militare
geto-dace din spatiul carpato-dunareano-pontic sub autoritatea sa si sa puna
astfel bazele unui puternic regat cu centrul, probabil, in Podisul
Transilvaniei. In intreaga sa actiune, Burebista a fost sprijinit de marele
preot Deceneu, colaboratorul si sfetnicul cel mai apropiat. Reorganizat de
Burebista, care putea, potrivit afirmatiilor aceluiasi Strabon, sa mobilizeze o
armata de 200000 de luptatori, se impune la jumatatea secolului I. i.e.n. ca
principala forta politica si militara din Europa Centrala si de la Dunarea de
Jos. Razboaiele purate de Burebista dezvaluie si alta latura a
personalitatii sale. Rapida incheiere victorioasa a campaniei impotriva
celtilor ne indeamna sa credem ca ofensiva regelui a constituit o surpriza
pentru acestia. Pe de alta parte, o inscriptie Histriana lasa sa se inteleaga
ca Burebista stia sa organizeze un asediu de lunga durata, iar cucerirea
litoralului Pontic dovedeste ca zidurile masive de piatra ale cetatilor
grecesti nu constituiau pentru el un obstacol de netrecut. In sfarsit, nici un
izvor nu spune ca Burebista ar fi pierdut vreo batalie si cu atat mai
putin vreuv razboi. Totul indreptateste concluzia ca regele dac a fost si un
mare comandant militar. Politica externa a statului lui Burebista, deosebit de
activa si indrazneata, este indreptata spre redobandirea vechilor tinuturi
dacice si spre contracararea pericolului expansiunii romane ce se contura pe
intreaga linie a Dunarii. Pe plan militar primele mari acţiuni îl găsesc pe
Burebista atacând în 74 sudul Dunării în alianţa cu scordiscii pe care însă mai
apoi din cauza unor neînţelegeri îi nimiceşte. În jurul anului 60 nimiceşte celţii
boi şi taurisci in fruntea cărora se afla Critasiros. Mai apoi intre anii 55-48
cucereşte întregul litoral pontic între Olbia şi Apollonia. Pe plan
diplomatic duce tratative cu Pompeius căruia îi şi oferă ajutor militar şi care
vorbeşte în faţa Senatului roman de un prieten personal (poate Burebista).
Probabile legături diplomatice are cu dalmaţii când s-ar fi putut amesteca în
răscoala acestora pe malul Adriaticii. Se presupun legături şi cu Midridates VI
Eupator deşi puţin probabile. Primul obicetiv il constituie, in jurul anului 60
i.e.n., inlaturarea suprematiei celtice din regiunea Dunarii mijlocii.
Amploarea si vigoarea acestui efort militar, precum si succesul sau gasesc ecou
si in izvoarele istorice care consemneaza completa nimicire a triburilor
celtilor boii aflati sub conducerea lui Critasiros, precum si a celor taurisci;
in urma acestei victorii, hotarele apusane ale Regatului dac sunt fixate pe
Dunarea mijlocie si Muntii Slovaciei. Infrangerea ulterioara a scordiscilor,
triburi celtice din zona de varsare a Tisei in Dunare, aduce siguranta
frontierei de sud-vest a Daciei si deschide perspectiva organziarii de
incursiuni in sudul Dunarii, in Macedonia si Illyria, creind premisele
stabilirii hotarelor meridionale ale regatului lui Burebista pe linia Muntilor
Balcanici. In anii 55-48, atentia lui Burebista se indreapta spre rasarit,
unde, dupa infrangerea lui Mithradates VI Eupator, regele Pontului, Roma
reusise temporar, in urma campaniei lui M. Terentius Varro Lucullus, din anii
72/71, sa-si extinda autoritatea aspura oraselor grecesti vest-pontice.
Triburile bastarnilor si sarmantilor de la est de Dacia si din regiunile
nord-pontice sunt infrante, Burebista impunand apoi autoritatea statului dac
coloniilor grecesti de pe litoralul septentrional si apusean al Marii Negre, de
la Olbia, aflata la gurile Bugului, si pana la Apollonia, situata pe tarmul
golfului Burgas in Tracia. Orase care s-au opus, precum Olbia, Histria si
Mesambria, sunt asediate si luate cu asalt, suferind grave distrugeri si fiind
obligate sa accepte apoi garnizoane dacice. Burebista ajunge astfel "stapanul
tinuturilor de dincolo si de dincoace de Dunare", devenind "cel
dintai si cel mai mare dintre regii din Tracia", cum il numeste o
inscriptie greaca contemporana. Aflat la apogeul puterii, Burebista este pe
punctul de a interveni in razboiul civil dintre Caesar si Pompei din statul
roman, trimitand in preajma bataliei de la Pharsalos (48), la cel din urma, ca
sol, pe Acornion din Dionysopolis. Infrangerea si moartea lui Pompeius Magnus
fac ca oferta de alianta a lui Burebista sa nu se materializeze. Victorios in
razboiul civil, Caesar pregatea, se pare, o campanie indreptata impotriva
rivalului sau din Carpati. Dupa asasinarea lui Caesar in Forumul din Roma, are
loc si disparitia violenta a lui Burebista, victima probabil a unui complot al
aristocratiei separatiste. Statul intemeiat de el se destrama initial in 4,
apoi in 5 parti, intr-una dintre acestea mentinandu-se la putere Deceneu.
Ştirile despre sfârşitul lui Burebista lipsesc cu desăvârşire. Se poate specula
doar, probabil un asasinat între anii 44-42 într-o "revoltă de palat".
Adica potrivit lui Strabon, el “a pierit din pricina unei rascoale mai
inainte ca romanii sa apuce a trimite o armata impotriva lui”.Nu se poate
spune cu precizie nici cine au fost conjuratii. S-ar putea ca inlaturarea lui
Burebista sa fi fost pusa la cale chiar de romani. S-a formulat si ipoteza ca,
deoarece politica lui Burebista ameninta sa impinga Dacia intr-un conflict cu
Roma, inasusi Deceneu l-ar fi inlaturat pe acela al carui principal consilier
si colaborator fusese atatia ani pentru a inaugura o noua politica. Prin
marturire faptelor sale, Burebista apare ca o personalitate complexa. El
a fost intemeitorul statului dac, unificatorulpe plan politic al lumii
geto-dacice, creatorul sistemului de fortificatii din Muntii Orastiei,
aparatorul independentei Daciei, regele care a inteles comandamentele vremii
sale si care a stiut sa gaseasca mijloacele cele mai potrivite pentru a-si
atinge scopurile politice. Intr-un cuvant, el trebuie privit ca un om politic
clar vazator si ca un mare comandant, iar epoca sa ca una din cele mai
importante din trecutul istoric al poporului nostru. “...Burebista,
getul, luand conducerea poporului sau a ridicat pe oamenii acestia ... asa
incat in cativa ani, a intemeiat o mare stapanire si a supus getilor aproape pe
toti vecinii; ba era de mare primejdie si pentru romani, pentru ca trecea
Dunarea fara sa-i pese de nimeni si prada Tracia pana in Macedonia si in Iliria,
iar pe Celti cei ce se amestecasera cu tracii si ilirii i-a pustit cu totul...”
(Sursa - NET) Insigna sportivă - Politehnica Cluj
C.S.
Politehnica (Club sportiv) s-a înfiinţat în
anul 2009 prin Ordinul Ministrului Educatiei, Cercetarii si Inovarii nr. 5246/
24.09.2009 datorită rezultatelor internaţionale de excepţie obţinute în special
de secţiile de Karate și aeromodelism, C.S. Politehnica a inceput activitatea
cu patru sectii: aeromodelism, bridge, polo pe apa si karate WKC. Pana in
prezent s-a mai infiintat sectia de tenis de masa, cu doua echipe, masculina si
feminina. În prezent C.S. Politehnica este condus de un Consiliu de
Administrație – președinte dl. Conf. dr. ing. Radu Adrian Munteanu și de
directorul executiv Prof. dr. ing. Liviu Crișan. În scurta istorie a clubului, care
dorește să renască valorile sportive universitare ale Clujului, se pot menţiona
titluri de campioni naţionali, europeni sau mondiali obţinute de sportivii
clubului, laureaţi ai celor mai prest, și igioase clasamente sportive în
România, dar și din străinătate. Clubul isi propune sa organizeze competiţii
naţionale și internaţionale la Cluj-Napoca pentru a face cunoscut numele de
POLITEHNICA și implicit numele Universităţii Tehnice. Secţia Karate a este cu
siguranţă secţia care a adus clubului cele mai multe trofee naționale și
internaţionale, în anii de activitate zestrea clubului îmbogăţindu-se cu 12 de
titluri mondiale, 18 de titluri europene și nenumărate titluri naţionale, atât
la cadeţi cât și la juniori și seniori. Sus am postat logo-ul clubului sportiv
Politehnica Cluj. Expoziția ucenicilor - Corporația industrială din Cluj - Răsplată muncii
Produsul
medalistic de mai sus s-a realizat în anul 193 cu
ocazia Expoziției ucenicilor de la Cluj.
Este o medalie-premiu confecționată din bronz, de formă rotundă, cu diametrul
de 50 milimetri, identică celei din anul 1925. În câmp este redată o cunună din
frunze de stejar având la partea de jos o fundă, deasupra căreia este
reprezentată stema municipiului Cluj cu cele trei turnuri ale sale. În partea
de sus este redată o inscripție pe două rânduri ușor
curbate: “RĂSPLATĂ
/ MUNCEI”. Pe mijloc este trasat un chenar în care se grava pe loc numele celui
premiat. Pe circumferință, între două cercuri liniare continue, este aplicată
inscripția: “* EXPOZIȚIA UCENICILOR * CORPORAȚIA
INDUSTRIALĂ CLUJ”. Reversul medaliei este similar aversului, cu diferența că pe
circumferință inscripția este în limba maghiară iar în cartusul central se
trecea anul în care a avut loc expoziția.
Insigna - C.F.R. Cluj - Liga Campionilor Europeni 2008
(Căile Ferate Române)
C.F.R.
Cluj este un club de fotbal care joacă în prezent în Liga a
I-a. Clubul înființat în anul 1907 a câștigat de șase ori titlul de Capioană a
României, în anii 2008, 2010, 2012, 2018, 2019 și 2020, patru Cupe ale României,
în anii 2008, 2009, 2010 și 2016 și patru Super cupe ale României, în anii
2009, 2010, 2018 ți 2020, fiind preluat pentru o vreme de omul de afaceri Arpad
Paszkany. Culorile tradiționale ale echipamentului de joc al echipei sunt alb
și vișiniu. CFR Cluj își joacă aproape toate jocurile pe teren propriu pe
stadionul Dr. Constantin Rădulescu, care a fost extins în 2008 până la
capacitatea maximă de 23500 de locuri. Acesta respectă toate reglementările UEFA și
poate găzdui meciuri din Liga Campionilor. În 2006-2007, cu o investiție
de 30 de milioane de euro, clubul a modernizat terenul cu gazon de calitate superioară,
a construit un sistem de iluminat de ultimă generație și și-a actualizat
infrastructura. Toată munca a fost finalizată pentru a 100-a aniversare a
clubului, când s-a jucat un meci amical împotriva echipei
portugheze Benfica. Printre poreclele date atât suporterilor cât și
jucătorii echipei CFR Cluj sunt feroviarii și alb-vișinii.
Suporterii CFR Cluj sunt menționați încă din anii 1910, perioadă în care clubul
a avut numeroși simpatizanți atât între populația maghiară din Cluj-Napoca, cât
și între lucrătorii feroviari, echipa fiind reprezentanta orașului Cluj-Napoca
în fotbalul din regatul maghiar în perioada în care Transilvania a fost parte
a imperiului austro-ungar. Astăzi echipa are jucători mulți din
alte țări iar antrenorul echipei este Dan Petrescu. Alte denumiri ale echipei au fost; Kolozsvari Vasutas Sport Club, Kolozsvari A.C., Ferar KSME, Lokomotiva
Cluj, Muncitoresc Cluj, Clujeana Cluj și Steaua - C.F.R. Cluj-Napoca. Sus am postat logo-ul
și o poză reprezentând stadionul acestei echipe.
Cluj Napoca (până în 1974 Cluj;
în limba germană Klausenburg, în limba maghiară Kolozsvár, în
dialectul săsesc Kleusenburch, în limba
latină Claudiopolis) este
un municipiu reședință de județ și cel mai mare oraș al judeţului Cluj, ce
numără aproximativ 310000 locuitori. În trecut a fost reședința comitatului
Cluj și una dintre capitalele istorice ale Transilvaniei. Numele de
Cluj provine, cel mai probabil, din latinescu Castrum Clus,
folosit pentru întâia oară în secolul al XII-lea pentru a desemna cetatea
orașului medieval de aici. Toponimul Clus are semnificația de „închis” în
latină și se referă la dealurile care înconjoară orașul. O altă ipoteză
acceptată este aceea a provenienței numelui topic din germanul Klaus sau
din cuvântul Klause
(însemnând «trecătoare între munți» sau din clusa «stăvilar,
baraj»). Prima atestare documentară a unei așezări pe teritoriul de astăzi
al Clujului a fost făcută de către geograful grec Ptolemeu, care a menționat
aici una dintre cele mai însemnate localități din Dacia, cu
numele Napuca. Cea dintâi atestare a Napocii romane
datează din perioada imediat următoare războaielor de cucerire a Daciei,din
anii 107 - 108, și constă dintr-o bornă militară, descoperită la Aiton,
rezultată de la construcția unui drum strategic imperial. Prin decretul
Consiliului de Stat nr. 194 din 16 octombrie 1974, semnat de Ceaușescu,
municipiului Cluj i-a fost atribuit numele Cluj-Napoca, "pentru a
eterniza denumirea acestei străvechi așezări - mărturie a vechimii și
continuității poporului român pe aceste meleaguri. Sus am postat stemele
orașului, de-a lungul vremurilor, și mai jos fotografiile câtorva monumente de
cultură și arhitectură clujene, din vremuri diferite.
Teatrul maghiar
Biserica austro-ungară
Bastionul Bethlen
Palatul New York
Piața Unirii
Parcul municipal
Piața Mihai Viteazul
Piața Matei Corvin
Calea Victoriei
Clinicele universitare
Biserica Szent Ferenc - Piața Gheorghe Dimitrov
Palatul Justiției
Palatul cultural
Căminul studențesc
Institutul pedagogic
Cazinoul
Județul
Cluj este un județ situat în partea central-vestică a
României, în centrul provinciei
istorice Transilvania, întins pe 6674 kilometri pătrați și numărând aproximativ
692000 de locuitori. Capitala județului se află în orașul Cluj - Napoca. Ca
subdiviziuni administrativ-teritoriale județul se compune din 5 municipii -
Cluj Napoca, Dej, Turda, Câmpia Turzii și Gherla, 1 oraș - Huedin și 74 de
comune. Sus am postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale
județului și mai jos fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură
din județul Cluj, din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale
ilustrate. Vedere - Ocna Dej
Gara - Ciucea
Poșta - Mociu
Vedere - Iclod
Vedere - Huedin
Vedere - Cuzdrioara
Sfatul popular orășenesc - Câmpia Turzii
Castelul Barcsay Tamas - Gilău
Casa Gopcsa - Gherla
Poșta - Dej
Vedere - Borșa
Biserica reformată - Căpușu Mare
Școala de fete - Dej
Biserica Sfântul Francisc - Gherla
Vedere - Cojocna
Castelul baronului Szentkereszty Zsigmond - Câmpia Turzii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu