Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea spaniolă ALIO, provincia
TARRAGONA , comunitatea autonomă CATALONIA, dar
și o veche trimitere poștală ilustrată.
Clădirea sindicatului agricol
Biserica Sfântul Bartolomeu
Trimitere poștală ilustrată
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_______________xxx_______________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
România - Parteneriatul pentru pace 1994 * 10 - 11 ianuarie 1997
România - Consiliul de cooperare nord-atlantică 1991 - 20 decembrie 1996
Parteneriatul pentru Pace este o iniţiativă majoră introdusă de N.A.T.O.
(Organizația Tratatului Atlanticului de Nord) la Întâlnirea la nivel înalt a
Consiliului Nord-Atlantic, desfăşurată la Bruxelles în ianuarie 1994. Scopul
Parteneriatului este acela de a întări stabilitatea şi securitatea din întreaga
Europă. Invitaţia la Parteneriatul pentru Pace a fost adresată tuturor statelor
participante la Consiliul de Cooperare Nord Atlantic (N.A.C.C.), precum şi
altor state prezente la Conferinţa pentru Securitate şi Cooperare în Europa
(C.S.C.E.), care sunt capabile şi îşi doresc să participe la acest program. Cele 22 de ţări participante în prezent la parteneriat un grup
divers din punct de vedere geografic, care include state din Europa de Vest,
foste republici sovietice din Caucaz, Asia Centrală şi din alte regiuni, precum
şi ţări care aspiră la obţinerea statutului de membru al Alianţei. Activităţile
pe care şi le asumă fiecare stat partener se bazează pe programe individuale de
Parteneriat care sunt elaborate în comun. Programul de parteneriat se axează pe
cooperarea în probleme de apărare, dar depăşeşte cadrul dialogului şi
cooperării, în scopul consolidării unui parteneriat real între fiecare ţară
Parteneră şi N.A.T.O.. Cu timpul a devenit o caracteristică permanentă şi
importantă în arhitectura securităţii europene şi ajută la extinderea şi
intensificarea cooperării politice şi militare din întreaga Europă. Programul
susţine creşterea stabilităţii, diminuarea ameninţărilor la adresa păcii şi
constituirea unor relaţii mai strânse de securitate, bazate pe cooperarea
practică şi pe angajamentul faţă de principiile democratice, susţinute de
Alianţă. Documentul Cadru include sarcini specifice pe care fiecare participant
trebuie să şi le asume în cooperarea cu N.A.T.O. în vederea îndeplinirii
obiectivelor întregului program. Acestea sunt următoarele:
- să faciliteze transparenţa în procesul de planificare a
apărării naţionale şi a bugetului;
- să asigure controlul democratic al forţelor de apărare;
- să-şi menţină capacitatea şi disponibilitatea de a contribui
la operaţiunile întreprinse sub autoritatea Naţiunilor Unite şi/sau
responsabilitatea O.S.C.E.. (Organizația pentru securitate și cooperare în
Europa)
- să dezvolte relaţii militare cooperante cu N.A.T.O., în
scopul planificării, instrucţiei şi exerciţiilor comune, pentru a întări
capacitatea participanţilor la parteneriat de a desfăşura misiuni de menţinere
a păcii, precum cele de căutare şi salvare, operaţiuni umanitare şi altele
asupra cărora se va conveni ulterior;
- să dezvolte, pe termen lung, forţe mai bine pregătite,
capabile să opereze alături de cele aparţinând membrilor Alianţei Nord
Atlantice.
Organizaţia
Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) este una dintre principalele
organizaţii internaţionale la nivel mondial. Aceasta este o alianţă politică şi
militară, formată din 30 de ţări membre din Europa şi America de Nord. Aceste
ţări cooperează în domeniul securităţii şi al apărării. Astfel, NATO oferă o
legătură unică între cele două continente pentru cooperarea politică şi de
securitate. NATO este destinat asigurării protecţiei statelor membre prin
mijloace politice şi militare. Alianţa încurajează totodată consultarea şi
cooperarea cu ţările non-NATO într-o gamă largă de domenii legate de
securitate, cum ar fi reforma apărării şi menţinerea păcii. Prin dialog şi
parteneriate, NATO contribuie la prevenirea conflictelor în interiorul şi în
afara frontierelor statelor sale membre. Alianţa promovează valorile
democratice şi militează pentru rezolvarea paşnică a disputelor. În cazul în
care eforturile diplomatice eşuează, aceasta deţine capacitatea militară
necesară în vederea îndeplinirii operaţiilor de gestionare a crizelor şi a
celor de menţinere a păcii, în mod individual sau în cooperare cu alte ţări şi
organizaţii internaţionale. NATO prezintă de asemenea o a treia dimensiune,
care constă în activităţi în domeniul planificării urgenţelor civile şi
sprijinul acordat aliaţilor şi partenerilor în cazul producerii dezastrelor,
precum şi în promovarea cooperării în domeniul ştiinţei şi mediului. Fiecare
ţară membră are o delegaţie permanentă la sediul politic al NATO din Bruxelles.
Aceasta este condusă de un ambasador, care reprezintă guvernul ţării sale pe
timpul consultărilor şi în procesul decizional care se desfăşoară în cadrul
Alianţei. Consiliul Nord Atlantic este principala structură politică de luare a
deciziilor Alianţei. Acesta se întruneşte la diferite niveluri şi este prezidat
de secretarul general al NATO, care sprijină statele membre în vederea ajungerii
la un acord privind aspectele de importanţă deosebită. Orice decizie a
fiecăruia dintre comitetele NATO este luată prin consens. De aceea, “o decizie
a NATO” reprezintă expresia voinţei colective a tuturor ţărilor membre. NATO
are foarte puţine forţe permanente proprii. Atunci când Consiliul Nord Atlantic
decide desfăşurarea unei operaţii, statele membre contribuie la aceasta cu
forţe, pe bază de voluntariat. Forţele se reîntorc în ţările de unde provin,
după încheierea misiunii. Structura militară de comandă are rolul de a coordona
şi conduce aceste operaţii. Această structură este compusă din state majore şi
baze situate pe teritoriul diferitelor ţări membre. Activitatea zilnică,
structurile civile şi militare şi programele de investiţii ale NATO sunt finanţate
din bugetele comune, la care statele membre contribuie în conformitate cu o
formulă agreată de participare la acoperirea costurilor.
Consiliul
de cooperare nord-atlantic (NACC) s-a creat în anul
1991. El a funcționat alături de Parteneriatul pentru pace (PfP), creat în
anul 1994. Din anul 1997 misiunile și denumirea NACC s-a schimbat în Consiliul de Parteneriat Euro-Atlantic
(EAPC). EAPC este o instituție NATO post-Război-Rece, un forum multilateral creat pentru a îmbunătăți relațiile
dintre țările NATO și cele non-NATO din Europa și acele părți ale Asiei pe
periferia europeană. Din acest consiliu, pe lângă statele membre NATO, fac
parte și 21 de state nemembre ale NATO. Statele membre se întâlnesc periodic să
coopereze și să meargă împreună la chestiuni politice și de securitate.
România - Ministerul Public
Ministerul Public este constituit
din totalitatea unităților de parchet din țară și reprezintă, alături de
instanțe, autoritatea judecătorească în România. În România, Ministerul Public
este parte a autorității judecătorești, iar apariția sa este strâns legată de
cea a instanței supreme sub formula Înaltei Curți de Casație și Justiție,
concepută ca un element principal al statului unitar român modern, de tip
european. Înalta Curte de Casație și Justiție a fost instalată la 15/28 martie
1862, dată fixată prin decretul domnesc al lui Alexandru Ioan Cuza, care a desemnat
componența primei Curți de Casație și Justiție a României și a primului său
Parchet. Primul procuror general a fost Mihail Kogălniceanu, care însă nu a
acceptat demnitatea, demisionând a doua zi. Ulterior, funcția a fost ocupată de
numeroase personalități ale dreptului și culturii românești. Constituția României statuează
că, alături de instanțe, Ministerul Public este parte componentă a autorității
judecătorești. Procurorii
au următoarele atribuții:
- supraveghează sau efectuează urmărirea penală;
- sesizează judecătorul de drepturi și libertăți și instanța
de judecată;
- exercită acțiunea penală;
- exercită acțiunea civilă, în cazurile prevăzute de lege:
- încheie acordul de recunoaștere a vinovăției, în condițiile
legii;
- formulează și exercită contestațiile și căile de atac
prevăzute de lege împotriva hotărârilor judecătorești;
- orice alte atribuții prevăzute de lege.
Ministerul public este format din
246 unități de parchet:- Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție
- 15 parchete de pe lângă curțile de apel
- 42 de parchete de pe lângă tribunal
- 188 de parchete de pe
lângă judecătorii
Un loc aparte în Ministerul Public
îl au parchetele militare care, ca urmare a intrării în vigoare a noului Cod de
procedură penală, cu modificările și completările aduse prin Legea de punere în
aplicare nr. 255/2013, sunt următoarele:- parchetele militare de pe lângă tribunalele militare,
situate în București, Cluj Napoca, Iași și Timișoara;
- parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel
București.
Insigna - Instructor fruntaș (de pionieri)
Organizația Pionierilor a fost o organizație comunistă a copiilor români de
vârstă școlară (8-14 ani). Era precedată de apartenența la organizația Şoimii
Patriei și succedată de apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. La
sfârșitul celui de al doilea război mondial ia naștere organizația
„Pionierii României”, pentru care a fost creată în 1945 revista
„Înainte”. Insigna - Membru al Organizației de pionieri
Doi ani mai târziu,
în 1947, pionierii au fost încadrați în UAER - Uniunea asociațiilor de elevi
din România. Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință festivă la care a participat
toată conducerea de partid și stat, 500 de copii au rostit, în incinta
Teatrului Giuleşti (pe atunci Palatul cultural Gheorghe
Gheorghiu-Dej), angajamentul de pionier. În perioada 1949-1966
mișcarea pionierească a fost subordonată Uniunii Tineretului Comunist.Mai jos e
reprezentată o revistă Star spre viitor a pionierilor și șoimilor patriei,
editată de Consiliul Național al Organizației Pionierilor. C.C. al P.C.R. va adopta, la plenara
din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la îmbunătățirea activității
Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca aceasta să aibă organe de
conducere proprii (consilii pionierești la diferite nivele, în frunte cu
Consiliul Național al organizației).
În luna noiembrie a aceluiași an, a
avut loc prima conferință națională a Organizației Pionierilor, la care au fost
adoptate principalele documente statutare: „Statutul unităților și
detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă România” și „Regulamentul
Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica Socialistă
România”. În 1984, la
aniversarea a 35 de la crearea organizației, aceasta avea 2695000 membri.
În Statutul Organizației Pionierilor din Republica Socialistă
România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație revoluționară de masă
a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților de pionieri din
Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să cunoască și să
înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să participe, după
puterile lor, la înfăptuirea acesteia. "Organizația
Pionierilor educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei
și devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica
Socialistă România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să cunoască
tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei muncitoare
pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și bogățiile
țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în construcția
socialismului." Intrarea în cadrul organizației se
făcea într-un cadru festiv, prin rostirea următorului angajament: „Eu,
...(numele si prenumele), intrând în rândurile Organizației Pionierilor, mă
angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic și disciplinat, să
cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul (neoficial al)
organizației era "Am cravata mea, sunt pionier". În orașele mari s-au constituit case
ale pionierilor. La București Palatul Cotroceni a fost Palat al
Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a fost inaugurată noua clădire a
Palatului Pionierilor (astazi Palatul naţional al copiilor). Organizația
Pionierilor acorda distincții individuale și colective. Cele individuale erau:
tresele, titlurile „Pionier de frunte”, „Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în
munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și insigne pe genuri de activitate.
Cele colective constau în diplome cum ar fi: „Unitate fruntașă”, „Detașament
fruntaș” și „Grupă fruntașă”.
Deasupra am postat uniforma,
ecusonul, cravata, centura, eghileții și drapelele Organizației de
pionieri, iar mai jos o diplomă de grupă fruntașă de pionieri și un carnet de evidențiere a activității pionierului (cl.V-VIII).
Primii care au avut ideea
inregimentarii ideologice a copiilor si chiar au pus-o in practica au fost
fascistii italieni. In "Noua Roma" anuntata de
Mussolini dupa preluarea puterii in Italia la 22 octombrie 1922, baietii au
fost inregimentati pe categorii de vârsta in patru organizatii fasciste, toti
fiind purtatori de uniforme si insigne si trebuind sa se supuna unor ritualuri
specific militare: "Fiii lupului" pentru baieteii de la patru la opt
ani, "Ballila" pentru cei intre opt si 14 ani,
"Avantguardisti" pentru adolecentii intre 14 si 18 ani si, in fine,
"Giovanni Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte de a deveni
membrii ai partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria si adolescenta
in anii comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii Lupului" au
devenit "Soimii Patriei", "Ballila" s-au numit
"Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni
Fascisti" au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre
deosebire de modelul fascist italian, nu au avut o uniforma proprie.
Orice clasa forma un detasament de
pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o unitate de pionieri, iar
structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra "conducerii
superioare" a partidului comunist. Desigur, nu doar comunistii români au
preluat si amplificat modelul fascist de indoctrinare a tinerilor: nazistii au
creat mult mai celebra organizatie "Hitlerjugend", care a dat jertfe
perfect fanatizate chiar si pe ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii
au dat fenomenului inrolarilor comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter
obligatoriu. In România comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii
patriei" au aparut ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o
cvasiexcludere de facto din comunitatea scolara, cu povara unui paria, stigmatizat
pentru intreaga cariera viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de grav in
privinta respectivului daca nu era membru sau, si mai rau, fusese exclus din
rândul pionierilor sau al utecistilor, deoarece chestia asta ramânea definitiv
"la dosarul" nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate accesoriile
si eghiletii specifici diferitelor functii ierarhice de "conducere"
(comandant de detasament, comandant de unitate etc.), ceremoniile ritualice cu
trompete si formule de raport, juramintele de credinta si angajamentele urlate
in public, defilarile si serbarile in fata parintilor, taberele de vara cu
regim preferential si program special, muncile patriotice prestate ostentativ
au fost ingredientele menite sa transpuna in viata retetele leniniste de "spalare
a creierului". In conditiile in care orice alternativa era interzisa in
epoca, sistemul
a functionat cateva decenii bune, dar, contrar tezelor leniniste, doar pe
moment: liderii politici actuali ai fostelor tari cu regim comunist au fost
inevitabil pionieri, utecisti si majoritatea chiar membri ai partidului
comunist. (Sursa Net – Calin Hentea)
C. Simionescu - Pr.II - 16 oct.1927 (ciclism)
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Maestrul emerit al artei
Emerit este un titlu de onoare care s-a acordat
oamenilor de ştiinţă, artiştilor, profesorilor, învăţătorilor, medicilor şi
sportivilor care s-au distins în activitatea lor. Titlul a fost instituit
la 11 august 1950 prin decret și, din nou, prin decretul nr. 190 din
27 iunie 1977 privind distincțiile de stat în Republica Socialistă România.
Exemple:
- om de știință emerit,
- artist emerit, maestru emerit al artei, colectiv artistic
emerit,
- profesor universitar emerit, profesor emerit, învățător
emerit,
- medic emerit, medic veterinar emerit, zootehnist emerit
- maestru al sportului emerit.
Titlul de „artist al poporului” era
echivalent cu „artist emerit”. Aceste „titluri” aveau ca formă de recunoaștere
exterioară niște insigne care se purtau la rever. Ele aduceau, mai ales în
deceniile 5 și 6 ale secolului al XX-lea, o serie de avantaje materiale și
sociale.
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitor francez Francois Rene Chateaubriand
a trăit între anii 1768 - 1848
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 02.01.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu