biserici ortodoxe. Cea mai mare parte a populației României,
respectiv 86,45%, s-a declarat ca fiind de confesiune creștin ortodoxă, conform
recensământului din 2011. Din punct de vedere administrativ astăzi România se
prezintă astfel: 8 regiuni de dezvoltare, 41 de județe și municipiul București,
103 municipii (inclusiv București), 320 orașe, 2859 comune și încă sate,
sectoare și zone metropolitane.
Stema națională a statului
Drapelul național al statului
Pe aversul monedei prezentate mai sus este redat chipul regelui Mihai,
ultimul rege al României.
Regele
Mihai I s-a nascut la 25 octombrie 1921, la
Sinaia. A fost fiul Regelui Carol al II-lea si al Reginei-Mama Elena. A incetat
din viata, in ziua de 5 decembrie 2017, la resedinta privata din Elvetia. Din
iunie 1930, dupa plecarea Reginei-mama in exil, Regele Mihai a ramas in grija
tatalui Sau. A urmat cursurile unei scoli organizate de acesta la palat,
alaturi de copii reprezentand toate colturile tarii si toate categoriile
sociale. A devenit din ce in ce mai inchis in sine si mai ganditor. Singurele saptamani fericite erau cele petrecute la Florenta,
la mama sa. In adolescenta, Principele Mostenitor a urmat cursuri de sport si a
inceput pregatirea militara. La varsta de saisprezece ani a devenit
sublocotenent in armata romana. Dupa decesul Regelui Ferdinand din 1927 si ca
urmare a faptului ca Principele Carol a renuntat la statutul de Principe
Mostenitor, Principele Mihai a fost proclamat Rege. Fiind minor, s-a instituit
o Regenta, compusa din Principele Nicolae, Patriarhul Miron Cristea si Presedintele
Inaltei Curti de Casatie, Gh. Buzdugan. La 8 iunie 1930, Principele Carol a
revenit in tara si a preluat tronul. Mihai I a primit titlul de Mare Voievod de
Alba Iulia. In urma abdicarii tatalui Sau, la 6 septembrie 1940, a devenit
Regele Mihai I. In timpul razboiului, Regele i-a imbarbatat pe ostasii romani
care au luptat pentru reintregirea tarii. Nu a fost insa de acord cu depasirea
liniei Nistrului. In ciuda refuzului Maresalului Antonescu, la 23 august 1944
Regele a hotarat trecerea Romaniei alaturi de aliatii sai traditionali. Acest
act de curaj a scurtat razboiul cu 6 luni si a crutat vietile a sute de mii de
oameni. Din 1944, Majestatea Sa Regele s-a opus din toate puterile instaurarii
autoritatii comuniste. In cele din urma, a fost obligat sa abdice la 30
decembrie 1947. Exilul Regelui Mihai si al Reginei Ana a inceput odata cu
revenirea de la nunta din Atena. Au locuit pana la sfarsitul anului 1948 la
vila Sparta, locuinta Reginei-mame Elena. Din 1949, Regele Mihai si Regina Ana
s-au mutat la Lausanne si apoi in Anglia, unde au locuit pana in 1956. Pentru
a-si castiga existenta, Regele si Regina au construit o ferma de pui si un mic
atelier de tamplarie. Familia Regala s-a intors in Elvetia in 1956. Regele
Mihai a semnat un contract cu compania aeriana "Lear Jeats and Co",
la Geneva. Familia s-a mutat la Versoix, un mic oras de pe malul lacului Léman,
la cativa kilometri de Geneva. Aici a locuit peste patruzeci si cinci de ani si
tot aici se afla, pentru moment, casa familiei. In anul 1958, Regele a oprit
colaborarea cu "Lear", iar un an mai tarziu, a infiintat o companie
de electronica si de mecanisme automate denumita METRAVEL, pe care a vandut-o
cinci ani mai tarziu. Din biroul sau de la Versoix si, incepand cu 2001, din
cel de la Bucuresti, Regele Mihai a militat pentru intrarea Romaniei in NATO si
in Uniunea Europeana. Majestatea Sa a incurajat respectarea drepturilor omului,
dezvoltarea economiei de piata, pastrarea culturii nationale, respectarea
adevarului istoric, respectarea si garantarea proprietatii private,
consolidarea statului de drept si a democratiei in tara noastra. Regele Mihai
si Regina Ana au locuit din 2004 la Aubonne, in Elvetia. De marile sarbatori
crestine si, in functie de angajamentele Lor publice, Majestatile Lor au ales
sa fie alaturi de cei dragi fie la Castelul de la Savarsin, fie la Palatul
Elisabeta.
Ateneul Român din București
Palatul Culturii din Iași
Castelul Corvineștilor din Hunedoara
Deasupra admiri trei monumente de arhitectură reprezentative din România,
iar mai jos admiri câteva piese de medalistică și numismatică românească.
Jeton românesc
Insignă românească
Medalie românească
Plachetă românească
Monedă românească
Cec de călătorie românesc
Bilet românesc de loterie
Acțiune românească
Certificat provizoriu românesc de acțiuni
Obligațiune românească
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA
INSIGNE ȘI MEDALII
DIN JUDEȚUL PRAHOVA
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Ion Luca Caragiale 1852 - 1912 Ploiești 2012
Ion Luca Caragiale (născut la 1/13 februarie 1852 în
localitatea Haimanale, azi Ion Luca Caragiale din judeţul Dâmboviţa şi decedat
la 9 iunie 1912 la Berlin) a fost un dramaturg, nuvelist, pamfletar, poet,
scriitor, director de teatru, comentator politic şi ziarist român, de origine
greacă. Este considerat a fi cel mai mare dramaturg român şi unul dintre
cei mai importanți scriitori români. A fost ales membru post-mortem al
Academiei Române. Prezint mai jos câteva detalii picante din biografia lui
Caragiale;- A fost un copil din flori. După ce
s-a despărțit de prima nevastă, cântăreața și artista madam Caliopi, nu
sunt documente că tatăl său s-ar fi căsătorit legal cu a doua soție.
- Copilăria mică și-o petrece la
Haimanale, dar școala primară o face la Ploiești, la Școala Domnească
nr.1. A avut ca învățători pe Zaharia Antinescu și Bazil Drăgoșescu. De la
acest învățător a învățat să pună virgule și să aplice regulile gramaticii
cu ajutorul unei nuielușe usturătoare. În clasa a 3-a școala a fost
vizitată de domnitorul Alexandru Ioan Cuza, iar scriitorul își amintește clar
întâmplarea.
- Învață la gimnaziu și este
chiar premiant, dar nu termină niciodată liceul. Fără voia tatălui începe să
studieze actoria în clasa unchiului său Costache, dar tatăl îl aduce urgent la
Ploiești și devine copist la Tribunalul Prahova.
- Republica de la Ploiești este
denumirea unei mișcări antimonarhice din data de 8 august 1870 cunoscută în presa cotidiană sub numele
de tulburările de la Ploiești. Tânărul Caragiale a participat la revoluția de la
Ploiești, a dezarmat un ofițer și a stat în preajma conducătorului
ridicolei republici de o zi.
- Pentru o scurtă perioadă între
1888 și 1889 a fost directorul teatrului național aflat pe atunci pe Calea
Victoriei în locul actualului Hotel Novotel care încă mai păstrează fațada
fostului teatru. Deși stagiunea deschisă de el a avut succes nu a obținut
suficientă susținere din partea actorilor pentru a continua.
- Din lipsă de bani se apucă de
negustorie. Mai întâi deschide o berărie în București la Gambrinus aproape de
intersecţia dintre străzile Ion Câmpineanu şi Calea Victoriei, iar apoi la
Iași și la Buzău.
- Caragiale a fost acuzat că ar fi
plagiat Năpasta după o piesă a scriitorului ungar Istvan
Kemeny, intitulată „Nenorocul”. Acuzația a apărut în anul 1901 în două articole
din Revista Literară semnate cu pseudonimul Caion. Furios, Caragiale s-a
adresat presei din București, a aflat numele real al autorului, l-a acționat in
justiție și a câștigat fără probleme, grație pledoariei avocatului
său, Barbu Ștefănescu Delavrancea.
- Mama sa a moștenit o parte importantă
din averea unei rude: Momuloaia. Au urmat multe procese și abea după 1900
s-a terminat toată procedura iar Caragiale a moștenit o frumoasă sumă de 433333
lei. Cu această moștenire a avut posibilitatea să se stabilească la Berlin.
- Etimologia numelui Caragiale are 3
variante: caragiali - pe turcește oglindă neagră, cara-țali adică spin negru,
cara-ceali adică mărăcine negru tot pe turcește.
- Se spune că fosta statuie a lui
Caragiale din fața teatrului național, actualmente pe strada Maria Rosetti a fost
concepută inițial de sculptorul Constantin Baraschi ca o statuie a lui Lenin,
dar în momentul în care nu a reușit să o vândă i-a tăiat capul și l-a pus
pe cel al lui Caragiale în loc.
Muzeul ceasului - Ploiești - Ceasul lui Al.I.Cuza
Muzeul Ceasului “Nicolae I. Simache” din Ploiești este unicul muzeu de acest fel din România, care cuprinde o bogată colecție de ceasuri făurite de
meșteri vestiți din Europa, cele mai multe fiind adevărate opere de artă.
Organizat din inițiativa profesorului N.I. Simache, ca secție a Muzeului de
Istorie, el datează din 1963. A fost instalat mai întâi într-o sală din Palatul
Culturii, până când, prin achiziții, a căpătat un patrimoniu atât de bogat
încât a avut nevoie de un local propriu. I s-a pus atunci la dispoziție Casa
Luca Elefterescu, care a fost adaptată noului scop; lucrările de amenajare sau
terminat în anul 1971 și muzeul s-a deschis în ianuarie 1972.
În prezent,
muzeul are o colecție de aproape 1000 de piese (numai în parte expuse), printre
care: cadran solar, pendul construit din lemn în 1634, ceas pus în mișcare
printr-o cădere de apă (Londra, 1654), primul ceas de buzunar („oul de
Nürnberg”), orologii de turn, o piesă din 1693 (realizare a ceasornicarului
Ralf Gout), ceasul de mână construit în același an de Courvoisier (cu efigia
lui Ludovic al XIV-lea), piese realizate de meșterii londonezi Georg Prior,
Edward Prior, Th. Whit, George Clarke, Markwich, Markham, Jo Wightmann, Van
Laure, de ceasornicari francezi (Benjamin Balber, George Charle, Meuron),
austrieci (Philipp Ia-cob, Beyr) sau elvețieni (Pres Vaucher, A. Hess). Pot fi
văzute ceasuri cu mecanisme muzicale care cântă Marseilleza, Deșteaptă-te
române!, valsurile lui Strauss. Sunt prezentate prezentate ceasuri care au
aparținut unor mari personalități române, (Constantin Brâncoveanu, Al. I. Cuza,
Mihail Kogălniceanu, Cezar Bolliac, Păstorel Teodoreanu, Nicolae Iorga, Bogdan
Petriceicu Hașdeu, I. L. Caragiale, Duiliu Zamfirescu, etc.), ceasuri
distractive (al morarului, fierarului, frizerului, motanului etc.), ceasuri cu
diverse indicații în afara orelor, ca și alte obiecte legate de temă. Sus am
postat logo-ul și o poză cu sediul Muzeului ceasului - Ploiești.
Nicolae I. Simache (născut la data de 5 noiembrie 1905
și decedat la data de 6 ianuarie 1972) a fost un profesor, publicist și istoric
român.
Sinaia - Prahova - România
Castelul Peleș, Castelul Pelișor, Cazinoul Sinaia,
Mănăstirea Sinaia, Casa memorială George Enescu, Castelul Foișor
Sinaia este
un oraș situat în județul Prahova, România,
pe valea Pahovei, la poalele Munților Bucegi, cunoscut mai ales
datorită importanței sale turistice. Orașul este situat la circa
60 kilometri nord-vest de Ploiești și
la 50 kilometri sud de Brașov. Altitudinea
medie a orașului este de 880 de metri, orașul numărând aproximativ 10500 de
locuitori. În secolul al XVII-lea această zonă era nelocuită. Primii
locuitori care s-au stabilit în pădurea virgină de aici au fost călugării
mănăstirii Sinaia, ctitorită între
anii 1690-1695 de către Marele Spătar Maihail Cantacuzino, precum și niște scutelnici care se ocupau cu paza
mănăstirii și cultivarea moșiilor acesteia. Orașul a luat numele mănăstirii,
iar mănăstirea a fost denumită astfel după călătoria spătarului în Palestina și Peninsula Sinai. Sus am postat
stema orașului iar dedesubt pozele clădirilor reprezentate pe medalia de mai
sus.
Castelul Peleș a fost construit
la iniţiativa Regelui Carol I, pentru a-i servi drept reşedinţă de vară,
investită cu funcţii politice, culturale şi simbolice. După 1914, castelul
Peleş şi-a exersat în continuare funcţia de reprezentare şi de muzeu, fără a
mai fi însă locuit timp 6 luni pe an, aşa cum obişnuia suveranul fondator. Până
în 1947, devine spaţiu aulic pentru vizitele oficiale sau găzduieşte ceremonii
cu caracter militar. Cel mai important eveniment organizat la Sinaia şi găzduit
de castelul Peleş până la abdicarea Regelui Mihai, în decembrie 1947, a fost
legat de sărbătorirea semicentenarului castelului în anul 1933 de către Regele
Carol al II-lea (1930-1940). În perioada ianuarie – martie 1948, castelul este
închis din ordinul autorităţilor comuniste, iar bunurile de patrimoniu sunt
inventariate. Cea mai mare parte a colecţiilor de pictură, mobilier, textile, piese
de artă decorativă şi cărţi au fost transferate la Muzeul de Artă din capitală.
Din luna mai a aceluiaşi an, alte piese au intrat în custodia diferitor
instituţii de cultură din marile oraşe ale României, Bucureşti, Braşov, Sibiu
etc. Din anul 1953, castelul devine Muzeu Naţional, deschis publicului larg, în
timp ce celelalte imobile situate pe domeniul Peleş, precum castelele Pelişor,
reşedinţa particulară a celui de-al doilea cuplu regal, Ferdinand I, Maria şi
Foişor, fosta Casă de vânătoare a primului Rege al României şi reşedinţă a
regilor Carol al II-lea şi Mihai I vor deveni case de creaţie şi odihnă pentru
scriitorii, muzicologii şi artiştii plastici agreaţi de regimul comunist. Două
decenii mai târziu, în anul 1975, starea de conservare tot mai critică a
imobilului determină măsura închiderii acestuia şi evacuarea unei părţi
importante a patrimoniului muzeal în depozitele amenajate într-un vechi conac
boieresc al familiei Bibescu din Posada, localitate situată la cca 20 de km sud
de Sinaia. Între anii 1966 şi 1982, într-o fostă dependinţă a castelului regal,
situată în apropierea acestuia, a fost amenajat Muzeul de Artă Decorativă
(Ceramica), ce valorifica piese reprezentative din vechile colecţii regale.
Concomitent cu lucrările masive de restaurare, castelul găzduieşte până în
1989, anul înlăturării regimului comunist în România, o serie de vizite de şefi
de stat. Din 1990, respectiv 1993 şi până azi, castelele Peleş şi Pelişor sunt
redeschise spre vizitare. În anul 2007, după cinci ani de negocieri între
Statul român şi Casa regală, se ajunge la un acord, prin care castelul Peleş,
castelul Pelişor, precum şi întregul domeniu Peleş alcătuit din fostele
dependinţe regale, au reintrat în proprietatea Regelui Mihai I (1927-1930,
1940-1947), dar continuă să fie administrate de statul român. Excepţie face
castelul Foişor, clădire inaugurată în anul 1881. Acordul cu Casa regală,
expirat în anul 2009, în cazul castelului Pelişor şi în 2010, în cazul
castelului Peleş, a fost din nou prelungit. În 1932, Foişorul a căzut pradă
unui incendiu devastator. A fost reconstruit un an mai târziu în perioada
Regelui Carol al II-lea (1930-1940). În anii 1970, clădirii iniţiale i s-a
adăugat o aripă nouă şi interioarele au suferit modificări semnificative. După
1989, clădirea a devenit vilă de protocol a preşedinţiei României, statut pe
care continuă să îl păstreze. Elaborarea planurilor iniţiale ale castelului
Peleş i-au fost încredinţate arhitectului Wilhelm von Doderer (1825-1900),
profesor la Technische Hochschule din Viena. Doderer a înaintat suveranului
trei propuneri de proiecte arhitectonice, inspirate din arhitectura castelelor
renascentiste franceze de pe valea Loirei, ca şi din stilul edificiilor vieneze
de pe Ringstrasse. Proiectele sunt respinse de către Carol I în 1876, iar
conducerea lucrărilor este încredinţată arhitectului german, Johannes Schultz,
care elaborează planurile castelului în prima sa fază de construcţie (1879 –
1883). Clădirea cu aspect de chalet elveţian, compusă din două etaje propusă de
Schultz, era decorată la exterior în stil german, Fachwerk. La 1890, este
construită pe locul terasei acoperite de pe aripa de sud, Sala Maură, după
proiecte atribuite arhitectului francez, Émile André Lecomte du Noüy,
discipolul celebrului arhitect francez, Violet Le Duc. În anul 1894, la
conducerea lucrărilor este numit arhitectul ceh, Karel Liman (1860 ? –
1928). Sub coordonarea sa, între 1895-1897 sunt amenajate Capela reginei
Elisabeta de la etaj, Apartamentele principeselor de Wied şi Hohenzollern de pe
latura de nord şi Mezaninul. În anul 1884 este instalată reţeaua electrică,
castelul dispunând de un grup electrogen propriu, iar la 1897 este construită
centrala electrică. Între anii 1903 – 1906, Liman proiectează Galeria de
marmură, Sala de concerte, Sala mică de muzică şi Baia reginei şi amenajează
încăperi la nivelul al II-lea, corespondentul primei Mansarde: camera doamnei
Mavrogheni, marea doamnă a Palatului şi apartamentele oaspeţilor din aripa de
nord a castelului. Între 1906-1914, se
întreprind lucrările de amenajare a teraselor exterioare. La 1906 este înălţat
turnul central al castelului, unde un an mai târziu a fost montat ceasul cu
trei cadrane, creaţie a Fabricii de ceasuri de turn a Curţii regale din
Bavaria, Johann Mannhardt.Totodată, sunt amenajate Sala veche de
muzică, Sala Florentină şi Sala Coloanelor, pe locul primei Camere de şah, iar
Sufrageria regală este extinsă. La etaj, pe aripa de nord, este construit
Apartamentul primului ministru. Între
anii 1905 – 1906, sunt concepute vastul Apartament imperial, compus din Salon
mare, Salon mic, Dormitor, Budoir, Baie şi Camera valetului şi Apartamentul
principilor moştenitori, Ferdinand – Maria. În anul 1906, au loc modificări ale
Sălii de teatru de la Parter. Tot acum, sala este adaptată proiecţiilor
cinematografice, prin amenajarea cabinei de proiecţie. Aparatura
cinematografică a fost modernizată în 1939, de Societatea Concordia din
Bucureşti, la cererea expresă a regelui Carol al II-lea. Între anii 1908 –
1911, este definitivată construcţia Sălilor de arme, ca şi decoraţia
Sălii Florentine, după planurile arhitecţilor Karel Liman şi Ferdinand de
Tiersch, acesta din urmă, consilier al regelui Ludovic al II-lea al Bavariei.
Între anii 1907 şi 1911, este amenajat Holul de onoare pe locul celei de-a doua
curţi interioare, principala sală de recepţie a castelului. Holul este decorat
în stilul Renaşterii germane, cu subtile accente baroce, de către Bernhard
Ludwig din Viena, care colaborează strâns cu arhitectul Liman. Modelul de
inspiraţie al sălii îl constituie Sala Fredenhagen a Palatului Camerei de
Comerţ din Lübeck. În paralel, sunt construite la Parter, Sala de şah şi Sala
de biliard, în continuarea Sălii maure. În sfârşit, între anii 1911-1914 este
amenajată terasa cu busturi de împăraţi romani, iar pe aripa de sud-est,
este proiectată Sala consiliilor de către arhitectul Liman şi decoratorul
vienez, Bernhard Ludwig. Moartea regelui Carol I la 27 septembrie 1914,
marchează finalul vastului proiect arhitectonic coordonat de suveran. Dintre
furnizorii principali, pentru prima etapă de construcţie, amintim casa Heymann
din Hamburg şi atelierul condus de August Bembé din Köln-Mainz. Dintre cei care
au lucrat constant la decorarea şi furnizarea de piese de artă decorativă
pentru castel, din 1883 până în 1914, îi menţionăm pe Joseph Dollitschek,
arhitect şi decorator din Viena, Anton Pössenbacher din München, creator de
decoraţiuni şi de piese de mobilier şi L. Bernheimer, din acelaşi oraş,
furnizor de decoraţiuni interioare, mobilier, covoare orientale,
Habie&Polako, din Viena, furnizori de covoare gen Smyrna, atelierele
Zettler din München, 1882, creatorii de vitralii. Acestea au fost lucrate de
patruzeci de artişti şi tehnicieni timp de trei ani după schiţele color
executate de profesorii E. Widmann si Julius Juers. F. X. Barth. Celălalt autor
de vitralii al castelului Peleş a fost A. Zwölfer, titularul unui celebru
atelier vienez, cu filiala la Bucureşti. Colecţiile de artă decorativă s-au
constituit prin cooptarea unor celebre firme occidentale din epocă: Odiot, din
Paris, Eduard Wollenweber, München şi Paul Telge, din Berlin, creatori şi
furnizori de produse de orfevrărie. Lor li s-au alăturat Josef Resch, celebru
magazin de bijuterii din Paris şi J.A Eysser, fabricant faimos de mobilier din
Nürenberg. Castelul Peleș este un simbol al României care pare scos dintr-un
basm. Daniela Voitescu, șeful Secției Relații publice din cadrul Muzeului
Național Peleș, precizează că Peleșul, care are 160 de camere, dintre care 80
de dormitoare și 30 de săli de baie foarte moderne, a fost un „factor
civilizator”, prin construcția sa fiind marcate mai multe premiere. „Peleșul a
fost prima locuință privată din România care a beneficiat de curent electric și
primul castel electrificat integral din Europa. Regele a construit o
micro-hidrocentrală pe pârâul Peleș, chiar din 1883, care asigura iluminatul
casnic, dar și al becurilor din parc. Ea funcționează și acum și alimentează cu
energie electrică Complexul Economat. De asemenea, a avut încălzire centrală cu
calorifere de la 1883, ele funcționând și acum. La 1883, a fost instalat la
Castelul Peleș, pentru prima dată în lume, sistemul de încălzire cu aer cald
prin inducție prin pereți și prin podele. De asemenea, era dotat cu lift
electric pentru două persoane, băi moderne și apă curentă caldă și rece la
sălile de baie”, explică Voitescu. La scurt timp după finalizarea lucrărilor de
construcție a castelului, foarte multe familii bogate și-au construit în
cartierul Furnica din Sinaia locuințe care au împrumutat facilitățile tehnice,
dar și din arhitectura exterioară a castelului, susține reprezentantul
muzeului. La Peleș, timpul pare să fi înghețat în așteptarea vechilor
proprietari. Sentimentul este dat de faptul că și acum se păstrează amenajarea
camerelor de pe vremea Regelui, acesta fiind un alt aspect care deosebește
castelul de altele din categoria sa. „Camerele sunt amenajate ca pe vremea
foștilor proprietari. Reamenajarea s-a făcut pe principiile muzeotehnicii, dar
după fotografiile și schițele pe care le avem în arhivă din epoca respectivă.
Sunt puține castele în Europa în care găsești obiectele în locul pentru care au
fost făcute sau comandate. Un castel atât de bine decorat încât poți spune că
poate fi mâine locuit fără nicio problemă nu cred că mai găsim în Europa în
categoria castelelor care au o sută de ani, cum are Peleșul”, a afirmat
Voitescu. Castelul Peleș adăpostește 60.000 de obiecte de artă, care fac parte
din patrimoniul cultural național românesc, ele nefăcând obiectul negocierilor
cu Casa Regală. Acestea se constituie în mai multe colecții, Peleșul fiind unul
dintre muzeele cu cele mai diverse colecții din țară. Astfel, aici există
colecția de arme, cea mai valoroasă din țară, ca număr și ca valoare intrinsecă
a obiectelor, colecția de mobilier, cea de artă decorativă, colecția de artă
plastică, de vitralii, de textile și decorațiile exterioare din piatră, marmură
și ceramică (statuile și basoreliefurile de pe terase). Potrivit Danielei
Voitescu, cea mai mare bogăție a acestui muzeu este reprezentată de decorația
din lemn sculptat manual care se prezintă într-o stare foarte bună. Aceasta a
fost lucrată în ateliere celebre din străinătate, respectiv din Austria și
Germania, și nu se cunoaște secretul prelucrării lemnului care îl face ca, după
o sută de ani, să fie într-o stare atât de bună. Castelul a fost naționalizat
în 1948 și a funcționat ca muzeu din 1953 până în 1975 când a fost închis
pentru lucrări de restaurare. El a fost redeschis publicului în 1990, iar de
atunci și până în prezent peste 7.000.000 de turiști l-au vizitat. Vizitarea se
face numai cu ghid însoțitor, ceea ce limitează numărul membrilor unui grup și
implicit pe cel al vizitatorilor dintr-o zi de lucru. Reprezentantul muzeului
arată că 25% dintre turiștii care vizitează anual acest obiectiv sunt străini.
În circuitul turistic se află expoziția de bază, care include parterul
castelului, unde se află spațiile oficiale, și turul opțional care înseamnă
vizitarea parterului și a etajului întâi unde se află spațiile private
(dormitoare, băi, camere pentru oaspeți). Turul opțional II (parter plus
etajele I și II) este indisponibil până la data de 31 decembrie 2014 din motive
de conservare, după cum se arată pe site-ul oficial al Muzeului Național Peleș.
În fiecare lună, la castel au loc concerte susținute de tineri artiști, dar și
de interpreți consacrați, fiind continuată astfel tradiția instituită de Regina
Elisabeta. Împlinirea unui secol de la finalizarea construcției Castelului
Peleș este marcată printr-o expoziție temporară dedicată celui mai important
arhitect al Casei Regale a României, cehul Karel Líman, autorul planurilor de
modernizare a acestuia și al planurilor de construcție a Castelului Pelișor.
Expoziția conține, printre altele, planuri de construcție originale realizate
de acest arhitect, dar și planuri de decorații interioare și exterioare,
alăturat lor fiind plasate fotografiile cu ceea ce există în prezent.
Spectaculos este și Castelul Pelișor, construit între anii 1899 și 1902 de
arhitectul Karel Líman, el reprezentând singurul monument în stil Art Nouveau
coerent din țară în ceea ce privește amenajarea spațiilor interioare și arta
decorativă, a explicat Daniela Voitescu. Ea spune că decorația exterioară preia
elementele Renașterii germane și anume stilul Fachwerk, caracterizat prin
grinzile decorative evidente. Pelișorul a fost locuit, din 1903, de perechea
princiară Ferdinand și Maria, aceasta din urmă fiind cea care și-a impus stilul
personal în decorarea castelului. Se remarcă, printre altele, camera de aur, al
cărei interior are valoare de unicat, ornamentația, care cuprinde o decorație
parietală în stuc aurit, un plafon în boltă, mobilier aurit și vitralii
policrome ce difuzează lumina, fiind concepută de Regina Maria în stilul său
personal. De asemenea, dormitorul de aur are mobilier lucrat în lemn de tei
aurit și decorat în stilul personal al Reginei Maria care îmbină elemente
celtice și bizantine, în viziune Art Nouveau. De altfel, Castelul Pelișor
deține o valoroasă colecție de artă decorativă aparținând stilului Art Nouveau.
(Sursa: Net - Agerpres)
Cazinoul din
stațiunea Sinaia, județul Prahova,
gazdă a numeroase conferințe, simpozioane, congrese și reuniuni
naționale și internaționale, este, în același timp, locul preferat pentru
organizarea unor expoziții deosebite de artă plastică și fotografie,
lansări de carte, concerte și spectacole. Edificiul este situat
în parcul “Dimitrie Ghica”, fiind construit la inițiativa regelui Carol I.
Construcția a început în anul 1911 și a fost terminată în mai puțin
de 7 luni. Cazinoul a fost inaugurat în 5 iulie 1912. La puţin timp după inaugurare, cazinoul s-a transformat în
cel mai important punct de atracţie al staţiunii, au apărut hoteluri şi
restaurante în jurul său, trasformând oraşul într-o staţiune de lux.
Intreaga clădire a Cazinoului din Sinaia are o amprentă la sol de 3800 mp şi
este structurat pe cinci niveluri. Cele mai mari încăperi sunt Sala de Teatru,
Foaierul ( locul de întâmpinare a oaspeţilor), Sala Oglinzilor (cea mai mare
sală), care împreună cu galeria sa are o suprafaţă de 650 de mp, Sala Baccara
și Sala prinţului Dionisie Ghika, aflate pe palierul principal (în care încap
între 1000 și 3000 de persoane). In clădire mai sunt cabinete private și alte
cabine de protocol, Cabinetul Verde și Cabinetul Baronul de Marcay. Veştile despre
inaugurarea luxosului Casino din staţiunea reşedinţă de vară a Casei Regale a
României s-au răspândit rapid şi au ţinut capul de afiş al ziarelor din Europa,
mai ales că, la două zile de la inaugurare, fraţii Loebel s-au sinucis după ce
şi-au pierdut întreaga avere la Casino. Noua destinaţie va deveni în scurt timp
atracţia irezistibilă a staţiunii şi o importantă sursă de venituri pentru
acţionarii săi. Închis temporar, printr-un decret regal, în timpul celui de-al
doilea război
balcanic, a fost reinaugurat în 1913, printr-un concert al tânărului, pe
atunci, genial violonist român George Enescu, precum și prin prezența pe
marea scenă a Cazinoului a unui spectacol de înaltă ținută a
dramaturgului Alexandru Davila (pe atunci și director al Teatrului
din București), la care au asistat familia regală și Titu Maiorescu, pe
atunci prim ministru al țării, reinaugurare care s-a încheiat cu jocuri de
artificii. Lucrările au fost supravegheate de arhitectul Petre Antonescu,
care era și autorul planurilor. Cazinoul l-a avut ca prim acționar pe baronul
Edgar de Marcay, acționar și al cazinoului din Monte Carlo, după
arhitectura căruia a fost construit și cel din Sinaia. Alți acționari au
fost Eforia Spitalelor Civile, Primăria Sinaia, baronii francezi, frații De
Marcay, acționari și la cazinourile din Nisa și Monte Carlo, și politicienii
Gheorghe Grigore Cantacuzino-Nababul și Nicolae Lahovary. Casinoul a
funcționat cu intermitențele în timpul celor două războaie mondiale când a
devenit centru de refugiați și răniți. Casinoul a funcționat de la inaugurare
până în 1947, când sistemul comunism din România au interzis jocurile de noroc.
Casino-ul, ca loc de desfăşurare a jocurilor de noroc, va fi închis, spaţiul
fiind folosit câtva timp de Societatea de Cruce Roşie pentru îndeplinirea unor
scopuri umanitare. În anii următori, după importante reparaţii şi adaptări,
Casino-ul a devenit Casa de Cultură a Sindicatelor din Sinaia. Având acum un
alt profil, clădirea va adăposti biblioteca oraşului, diverse cercuri artistice
şi va fi gazda a numeroase manifestări culturale, printre care: spectacole de
teatru, folclor, concerte. În anul
1978, Casino-ul a fost destinat unor activităţi de protocol, în februarie 1990,
a fost transmis Ministerului Culturii, iar după câteva zile, Ministerului
Turismului. Ulterior, în 1995, cazinoul a trecut în Administraţia Protocolului
de Stat.
Castelul
Foișor, denumiri alternative Casa de vânătoare sau
Casa de creație Foișor, este un palat din stațiunea Sinaia,
județul Prahova, construit pe fostul Domeniu Peleș. La începutul istoriei
sale, Foișorul a fost cabană de vânătoare, fiind folosit de cuplul
regal Carol I – Elisabeta până când au putut să se mute în Castelul
Peleș. După moartea reginei Elisabeta, Foișorul a rămas un timp nelocuit, fiind
luat în folosință de principele moștenitor Carol și de soția
sa Elena. Aici s-a născut la 25 octombrie
1921 unicul lor copil, viitorul rege Mihai. În timpul domniei lui Carol al
II-lea, Foișorul a fost folosit de acesta și principele moștenitor Mihai.
Foișorul a fost mistuit în 1932 de un incendiu, fiind refăcut și lărgit de
către rege. A fost locuit și de regele Mihai și mama sa regina mamă Elena până
în decembrie 1947, aici petrecându-și familia regală sărbătorile de iarnă când Petru
Groza i-a chemat la București pentru a discuta o „chestiune de
familie”, abdicarea regelui Mihai. La fel ca toate proprietățile familiei
regale, Foișorul a fost naționalizat în 1948, fiind folosit de protocolul
statului. Din cele trei palate de pe domeniul Peleș, Foișorul este singurul
care nu a fost deschis vizitării de către publicul larg niciodată. În perioada
comunismului, Casa de Vânătoare Foișor a fost completată cu alte aripi de
clădire, devenind mult mai sofisticată decât era în trecut. În prezent,
locuința are o serie de saloane, camere elegante, sală de teatru, dar și multe
birouri. Arhitectură exterioară a împrumutat câte ceva din stilul baroc al
timpului, fiind destul de sofisticată. În curtea sa interioara autoritățile au
construit un lac, creând astfel o imagine mult mai placută. Castelul Foisor este un obiectiv turistic
foarte bine securizat, unde sunt cazati inalti oficiali care merg pe Valea
Prahovei, fiind destinat exclusiv activitatii de prezentare si protocol. Clădirea
are 42 de incaperi constând în birouri, saloane si sufragerii elegante, precum
si o sala de teatru ofera atat posibilitatea rezervarii de spatii private
pentru intalnirile de afaceri precum si pe cea a utilizarii unor vaste spatii
comune pentru desfasurarea de seminarii sau mese rotunde. Castelul Pelișor este un palat de mici dimensiuni construit pe
domeniul castelul Peleș, pe Valea Prahovei, în stațiunea Sinaia. Ridicat între anii 1899 și 1902 de
arhitectul ceh Karel Liman și decorat de artistul vienez Bernhard Ludwig,
castelul Pelișor a devenit, începând cu anul 1903, reședința de vară a
principilor moștenitori ai României. A fost construit din dorința
regelui Carol I, ca reședință a principilor moștenitori Ferdinand și Maria.
Mobilierul și decorațiunile interioare, realizate în bună măsură de către
Bernhard Ludwig, indică un spațiu rezidențial (hol, cabinete de lucru, capela,
"camera de aur"), tributar inovațiilor mișcărilor artistice de
la începutul secolului al XX-lea. Pelișor are doar 99 de încăperi,
față de Castelul Peleș cu 160 de încăperi. Întreaga casă a fost
decorată pentru a fi o reședință princiară, și poartă amprenta unei
personalități puternice: a reginei Maria. Holul de onoare este lambrisat cu
lemn de stejar. Dormitorul de aur este decorat după planurile și desenele
reginei cu mobilă sculptată în lemn de tei aurit. Tot după planurile reginei a
fost decorat și biroul ei, iar pereții Camerei de aur sunt decorate cu frunze
de ciulini, motiv drag reginei întrucât era emblema Scoției, locul natal al ei.
Aici au crescut și copiii lor: Carol, Mărioara, Elisabeta și Nicolae. Holul de onoare este rafinat prin
simplitate și lambrisat cu casetoane din lemn de stejar. Remarcabil se
dovedește luminatorul împodobit cu vitralii, element de arhitectură specific
artei anilor 1900.Biroul regelui
Ferdinand impune prin solemnitate. Din garnitura mobilierului în
stilul neorenașterii germane, se detașează biroul din lemn de nuc, placat cu
trei panouri sculptate care înfățișează castelele Peleș, Pelișor și Foișor. Capela integrată apartamentului
reginei Maria se află într-un spațiu placat cu marmură de Ruschița, accesibil
printr-o arcadă cu coloane, aurită, ce poartă o inscripție emblematică. Nota de
reculegere conferă vitraliile decorate cu antrelacuri ce filtrează o lumină
fascinantă. Dormitorul de aur este
mobilat cu piese realizate la 1909 în Atelierele de Arte și Meserii de la
Sinaia (școală înființată de rege), după planurile și desenele reginei.
Sculptate în lemn de tei, aurite, ele poartă în decorație antrelacul de
inspirație celtică și elementul zoomorf bizantin, interpretat în maniera Artei
1900. Biroul reginei Maria,
amplasat într-un interior împodobit cu coloane brâncovenești și un cămin
specific interioarelor românești, cuprinde un mobilier conceput de regină.
Scaunele și masa pentru corespondență sunt decorate cu simbolurile Mariei,
crinul și crucea gamată. Camera de aur,
încăperea pivot a palatului, este insolită ca decorație. Pereții din stuc aurit
poartă frunze de ciulini, motiv drag reginei întrucât era emblema orașului
Nancy, capitala Art-Nouveau-lui, dar și legat de Scoția, locul natal al
Mariei. Mobilierul decorat cu elemente celtice și bizantine este pus în valoare
și de luminatorul cu forma unei cruci celtice de pe plafon. Castelul Pelișor
deține o valoroasă colecție de artă decorativă aparținând Art-Nouveau-ului,
printre care lucrări ale unor artiști ca E. Galle, frații Daum, J. Hoffmann,
L.C. Tiffany, Gurschner etc. O mențiune specială merită manuscrisul - pergament
pictat realizat de Maria și dăruit lui Ferdinand în 1906. Arta plastică poate
fi grupată sub genericul "Tinerimea artistică", mișcare patronată de
regină, ce reunea artiști români aflați la începutul carierei. La Castelul Pelișor se află și alte
lucrări ale Reginei Maria, în afară de manuscrisul menționat anterior, ca de
exemplu câteva acuarele reprezentând crini. Pelișorul are un act
inaugural, pictat de viitoarea regină Maria. Pe un pergament se
consemnează: „Noi, Carol I, Rege al
României, clădit-am această casă alăturea de falnicul castel Peleş pentru
iubiţii noştri nepoţi. Sfinţită de biserică spre a aduce binecuvântarea
cerului, noi, Ferdinand, principe al României cu Maria, principesă primit-am
această nouă clădire, cu inima recunoscătoare şi plină de dragoste. Intrat-am
cu ai noştri copii, Carol, Elisaveta şi Maria, în anul mântuirii 1903, iar al
domniei regelui Carol al 37-lea, în ziua de 24 maiu. Dat-i-am nume, Pelişor”.
După anul 1948, Castelul Pelişor a fost preluat de către statul român, devenind
Casa de creaţie a scriitorilor, compozitorilor şi artiştilor plastici din
România. În februarie 1993 Pelișor s-a deschis publicului ca și muzeu. Muzeul
cu o valoare inestimabilă, ce cuprinde o valență istorică, o alta
memorialistică și una artistică, constituie o importantă componentă a zestrei
culturale a poporului român.
Mănăstirea Sinaia este un semeț așezământ
ortodox cu statut de monument istoric al orașului. În ziarul Tribuna
Poporului, anul VII, nr 99, 17 iunie 1903, ce apărea la Arad, se publica
următoarea informație: “Mănăstirea Sinaia
a fost zidită la 1695 de marele spătar Mihai Cantacuzino,
fiul postelnicului Constantin, și numită de Dositei, Patriarhul Ierusalimulul,
„Mănăstirea Buceagul”.
Numirea de Sinaia a dat-o mănăstirei spătarul Cantacuzino, după cum se vede din
„actul de fondațiune”: „Am zidit din temelie și am înălțat un schițișor,
numindu-se Sinaia, după asemănarea Sinaiei cei mari și după-cum arată și
Patriarchul Țarigradului Gavriil (1702), pe care Sinaia au numit-o bine
făcând, îndemnându-se de multă dragoste și cucernicie ce avea către sfântul și
de Dumnezeu umblatul muntele Sinaiei”. Mănăstirea Sinaia, supranumită
„Catedrala Carpaților”, situată într-un cadru natural feeric, datează din
secolul al XVII-lea și reprezintă identitatea istorică a orașului, fiind
prima construcție pe acest teritoriu. Fondatorul Mănăstirii Sinaia este
spătarul Mihai Cantacuzino, care împreună cu mama sa, Elena și cu sora sa
Stanca, a făcut un pelerinaj la Locurile Sfinte (Ierusalim, Nazaret etc.),
ajungând cu această ocazie la Muntele Sinai unde s-a rugat în Mănăstirea
Sfânta Ecaterina. Impresionat de cea ce a văzut, s-a hotărât ca la întoarcerea
în Țara Românească să construiască în munții românești și să închine
Sfintei Fecioare Maria, o mănăstire care să poarte numele Muntelui Sinai și
aceasta este Mănăstirea Sinaia. Importanța Muntelui Sinai ține de istorie și
tradiția biblică, aici Moise primind tablele legii cu cele 10
porunci. La început mănăstirea
a fost construită astfel încât să adăpostească doisprezece călugări (după modelul
Mântuitorului Iisus Hristos care și-a ales doisprezece apostoli), dar
cu timpul numărul acestora a crescut, fiind necesară construirea unei alte
biserici mai mari și a unor chilii suplimentare. Noile construcții (ceea ce se
numește astăzi „curtea nouă”), au fost realizate între anii 1842 – 1846, prin
grija stareților Ioasaf și Paisie. Datorită poziției sale strategice,
Mănăstirea Sinaia a cunoscut numeroase invazii turcești și austriece, care au
distrus parțial mănăstirea. La Mănăstirea Sinaia nu se regăsesc doar trei sute
de ani de istorie, ci un adevărat muzeu de artă și de spiritualitate
românească. Vechea biserică este construită în stilul brâncovenesc. Acest
stil, de influență barocă, are drept caracteristici coloanele sculptate în
piatră și ornate cu motive florale și vegetale (floare de crin, frunză de
stejar etc.). În general bisericile ortodoxe sunt formate din pronaos, naos ți
altar, iar stilul brâncovenesc adaugă acestora trei încăperi pe cea de a patra,
sub forma unei camere deschise susținută de coloane, pridvorul. Deosebit
de impozant este portalul bisericii, care este sculptat, reprezentând la
dreapta pe Moise cu Tablele Legii și în partea stângă pe fratele
lui, Aaron, cu toiagul înfrunzit. La mijlocul portalului se găsește stema
familiei fondatoare – familia Canatacuzino - vulturul bicefal ce ține în
gheare semnele imperiale ale puterii: sceptrul și crucea. Pictura din pridvor
și naos este cea originală, realizată de Pârvu Mutu Zugravul.
Mănăstirea Sinaia are
de asemenea un frumos paraclis care datează din aceeași perioadă – 1695. Paraclisul
este o mică biserică, o capelă, specifică mănăstirilor și reședințelor
episcopale sau mitropolitane unde se desfășoară slujbe zilnice. Arhitectura sa
joasă, precum și pictura sa originală înnegrită de trecerea timpului, creează
fiorul religios al catacombelor primelor secole ale creștinismului. În cea ce
privește mesajul dogmatic și istoric al picturii se cuvine menționată
originalitatea sa, mai ales în pronaos unde, asemenea unor clișee de film, sunt
prezentate ultimele momente din viața pământească a Mântuitorului Iisus Hristos.Tot
în curtea vechii mănăstiri, lângă paraclis, se găsește cavoul lui Tache
Ionescu, prim ministru în timpul primului război mondial, care a avut un rol
foarte important în unirea țărilor române după război. Fiind bolnav, s-a
vindecat la Mănăstirea Sinaia, lăsând prin testament dorința de a fi îngropat
la mănăstirea unde s-a însănătoșit. Alături de sarcofagul său se găsește bustul
celei de-a doua soții, Adina, bust sculptat în marmură albă de
sculptorul italian Roscitano. Așezată în incinta nouă și închinată Sfintei
Treimi, Biserica mare a fost construită din piatră și cărămidă între anii 1842
– 1846 prin străduința călugărilor care locuiau aici. Deteriorată de mai multe
ori, ea a fost parțial reconstruită între anii 1893 – 1903 și renovată
complet după planul arhitectului George Mandrea. Pictura în ulei a fost
executată pe fond de aur mozaicat, în stil neobizantin, de pictorul
danez Aage Exner. În biserică există una din cele mai remarcabile piese din
Mănăstirea Sinaia: epitaful executat de Ana Roth. Este lucrat cu acul și cu fir
de aur și mătase colorată pe pânza de bumbac. Confecționarea acestuia a durat
trei ani (1897-1900), iar epitaful respectiv este înregistrat în catalogul
UNESCO. În naos se găsesc scaunele rezervate familiei regale unul cu blazonul
regal și emblema Nihil sine Deo (Nimic fără Dumnezeu), și cel al
reginei Elisabeta având încrustate inițialele E.D. (Elisabeta Doamna). Prin
grija Regelui Carol I, biserica mare a Mănăstirii Sinaia a fost înzestrată cu
energie electrică, fiind prima biserică și mănăstire ortodoxă din România care
a fost electrificată. Familia regală a locuit în timpul vacanțelor la Sinaia,
la mănăstire o perioadă de 11 ani, începând cu 1871. După mutarea lor la castel, când s-au
sărbătorit 200 de ani de la fondarea mănăstirii s-au amenajat în aceste spații
(vechi reședințe regale) un muzeu religios care funcționează și astăzi și
care a fost primul muzeu religios românesc. Muzeul mănăstirii conține obiecte
de cult, prima Biblie tradusă și tipărită în romănă la București (prin grija
domnitorului Șerban Cantacuzino, în 1688 și o superbă colecție de
icoane. Pentru cei pasionați de arta religioasă se poate menționa că la
Mănăstirea Sinaia se găsesc cinci tipuri de cruci: crucea lui Ștefan cel
Mare (care se găsește pe cupola vechii biserici), crucea grecească (cu
brațe egale și care se găsește deasupra intrării în biserica mare), crucea
latină (cu brațe inegale pe turnurile pronaosului marii biserici), crucea slavă
(de inspirație barocă, cu mai multe brațe orizontale, pe cupola centrală a
marii biserici) și soarele înscris într-o cruce latină (pe turnul clopotniței).
În ciuda faptului că Mănăstirea Sinaia este rezultatul unei evoluții de trei
secole, ea păstrează totuși o unitate remarcabilă. Fiind prima
construcție în această zonă, ea reprezintă și certificatul de naștere al
orașului Sinaia, oraș care se va dezvolta mai târziu, după anii 1900.
Casa
memorială „George Enescu” din Sinaia este un muzeu memorial amenajat în
Vila Luminiș, în Cartierul Cumpătu din stațiunea Sinaia, județul Prahova. Vila
este realizată în stil neo-românesc în perioada 1923-1926, după planurile
arhitectului Radu Dudescu. Aici a locuit și a compus celebrul compozitor român
George Enescu începând din anul 1926 și până înainte de a emigra la Paris
(1946). Printr-un act de donație, acesta cedează vila statului român, pentru a
servi drept casă de odihnă oamenilor de cultură și artă. Casa Memorială
adăpostită în această vilă este deschisă în septembrie 1995, în urma
demersurilor unui alt mare maestru al viorii, Yehudi Menuhin, strălucit
elev al lui George Enescu. Ea fusese renovată și consolidată în perioada de
după 1990, în baza unui proiect susținut financiar de Ministerul Culturii și de
Centrul European de Cultură din Sinaia. Începând din anul 2007 ea devine secție
a Muzeului Național “George Enescu” din București. Un bust de marmură al
amfitrionului, realizat de sculptorul Ion Irimescu, domină intrarea în vilă. Vila
este înscrisă pe lista monumentelor istorice din județul
Prahova și are adresa de corespondență: Aleea Menuhin Yehudi nr.2, Sinaia, jud
Prahova.Insigna sportivă - Poiana Câmpina
Poiana Câmpina, nume alternative: Astra Română
Poiana Câmpina (1936–1950),
Flacăra Poiana Câmpina (1950–1952), Metalul Poiana Câmpina (1953–1954), Flacăra
Poiana Câmpina (1954–1956), Energia Poiana Câmpina (1956–1958) sau FCM Poiana
Câmpina (1958–2008) a fost un club
de fotbal din municipiul Câmpina, județul Prahova, care a fost fondată în anul
1936 și a evoluat în Liga a III-a până în naul 2008 când s-a
desființat. Echipa își juca meciurile de acasă pe stadionul Poiana, având capacitatea de 5000 locuri. Aici s-au
lansat marii jucători: Ianis Zicu, Vlad Munteanu și Cristian Pulhav. Despre
Poiana Câmpina sunt multe de spus. Şi nu ne referim aici la localitatea cu
acest nume, ci la legendara echipă de fotbal care a făcut furori în Prahova şi
nu numai. Dispărută din cauza lipsei de implicare a autorităţilor locale,
Poiana Câmpina a renăscut în anul 2019 şi a fost acceptată în Liga B
a AJF Prahova. Omul de afaceri Radu Călin, proprietarul bazei sportive de la
Poiana Câmpina, a avut încredere în proiectul fotbalistic şi a permis accesul
necondiţionat al echipei pe stadionul care este unul perfect pentru nivelul
Ligii a 2 a. Iar acelaşi Radu Călin a oferit noii echipe patru
echipamente de fotbal Nike, ca un ajutor pentru debutul noului proiect. Obiectivul
asumat al noii echipe îl reprezintă promovarea în Liga a 4 a şi readucerea
suporterilor câmpineni pe stadion. Clubul de turism montan Alpin-Tour Ploiești
Alpin-Tour 10.00 Ploiești - Trofeul Alpin
Clubul de turism
montan Alpin-Tour din municipiul Ploiești a fost înființat în anul 1994,
prin asocierea a 34 de împătimiți ai turismului montan. Adresa de corespondență
a clubului este Strada Rovine, nr. 3, Ploiesti, judetul Prahova. Obiectul de
activitate al clubului constă în: turism sportiv montan, alpinism,
escaladă
si ecologizarea zonelor.
Insigna - Orașul Ploiești - MVV 1597 (?)
Municipiul Ploiești este
unul dintre marile orașe ale României și reședință a județului
Prahova, fiind situat la 60 de kilometri depărtare de București.
Municipiul Ploiești se găsește în apropierea regiunii viticole Dealul
Mare-Valea Călugărească și are acces direct la Valea Prahovei, cea mai
importantă zonă de turism alpin din România. Ploieștiul este un important nod
de transport, situându-se pe drumurile care leagă capitala București de
provinciile istorice Transilvania și Moldova. este supranumit „capitala aurului
negru”, orașul fiind vechi centru al industriei petroliere, având patru
rafinării și alte industrii legate de această ramură (construcții de mașini,
echipamente electrice, întreținere). Prezența unor ploieșteni pe piețele unor
orașe din Ardeal denotă faptul că
localitatea avea un nume și o bază economică ce-i permiteau să intre în relații
comerciale cu centre de peste munți. Numele mai apare într-un hrisov din anul
1567, semnat de către domnitorul Țării Românești, Petru cel Tânăr, prin care se întărea o vânzare a
"cinci răzoare" de vie între un anume Avruț din Ploiești și logofătul
Coresi din Bărcănești. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și actuală
ale orașului Ploieșți precum și fotografiile câtorva monumente de cultură și
arhitectură din Ploiești, din vremuri diferite.
Palatul administrativ
Spitalul
Palatul justiției
Hotelul Carol - Strada Romană
Biserica Sfinții Împărați
Baia municipală
Muzeul I. L.Caragiale
Calea Câmpina
Catedrala ortodoxă
Terasa Halelor centrale
Rafinăria Astra Română
Gara de sud
Monumentul vânătorilor
Liceul Sfinții Petru și Pavel
Hotelul Europa
Banca Creditul Prahovei și Hotelul Central
Prahova este
un județ aflat în regiunea istorică Muntenia din România.Este cel mai
populat județ din România (cu excepția capitalei București, oraș aflat în
vecinătatea sa, la sud) deși este doar al 33-lea din țară ca suprafață. Județul
se întinde pe o suprafață de 4716 kilometri pătrați, numără aproximativ 830000
de locuitori și își are reședința în municipiul Ploiești. Ca subunități
administrative județul este compus din 2 municipii - Ploiești și Câmpina, 12
orașe - Azuga, Băicoi, Boldești - Scăieni, Breaza, Bușteni, Comarnic, Mizil,
Plopeni, Sinaia, Slănic, Urlași, Văleni de Munte și 90 de comune. Sus am
postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Prahova
precum, iar mai jos fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură,
din județul Prahova, din vremuri diferite, dar și câteva cărți poștale ilustrate.Biserica și Monumentul eroilor
din războiul de independență - Bușteni
Școala și Mănăstirea - Brebu
Fabrica de ciment - Azuga
Primăria - Bușteni
Conacul Bellu - Urlați
Primăria - Urlați
Primăria - Breaza
Halta - Poiana Țapului
Vila Provinceanu - Câmpina
Sondele Societății Steaua Română - Băicoi
Vila D.Ștefănescu - Câmpina
Muzeul memorial Nicolae Grigorescu - Câmpina
Muzeul memorial Cezar Petrescu - Bușteni
Colegiul militar național "Dimitrie Cantemir" - Breaza
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu