Vorbind etimologic, FRANCMASONERIA este o asociaţie a
zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în Evul Mediu francez pe
cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason, încetăţenit la noi prin
secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera franceză; sensul
termenului fiind identic şi în celelalte limbi europene: freemason în engleză,
Freimaurer în germană şi liberi muratori în italiană. Situaţia privilegiată a
acestei asociaţii a constructorilor medievali – căreia putem să-i spunem :
breaslă - vine din faptul că membrii ei erau constructorii bisericilor şi
catedralelor. Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost ridicate de
francmasoni între secolele X -XVII, aceasta fiind principala îndeletnicire a
Francmasoneriei. Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală, o societate
secretă. Membrii ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi un alfabet
secret. Exista de asemenea un ritual simbolic, un simbolism al obiectelor (mai
ales al uneltelor de zidărie) şi un mit fundamental – mitul despre uciderea lui
Hiram, arhitectul templului lui Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu
uneltele lor: rigla, cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite
apoi simboluri în Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit
Hiram au căpătat şi ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul
vieţii materiale, inima – sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei. În
continuare voi enumera simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume:
ECHERUL şi COMPASUL, sunt simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru
ridicarea unor edificii stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie
(simbolul Cărţii Sacre), cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este
simbolul rectitudinii morale în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar
compasul, simbolul patimilor (lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă,
egoism), al cunoaşterii şi priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un
echer, iar fără un echer nu se poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU
NIVEL, este elementul echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii
stabile, liniare, trasând o linie verticală infinită care conduce la
perfecţiune. Semnifică capacitatea de a construi un sistem de referinţă.
CIOCANUL şi DALTA, semnifică necesitatea de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul
reprezintă forţa voinţei iar dalta discernământul, inteligenţa şi fineţea.
Combinarea celor două determină perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este
emblema perfecţiunii şi a ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de
comparaţie a mărimii de măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul
celor 24 de ore ale zilei, dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una
lucrului, una odihnei şi un celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA,
simbolizează binefacerea, precum şi dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie,
exprimă bunătatea, caritatea dar şi voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi
triunghiul lui Solomon. Are forma unui triunghi echilateral şi este
reprezentarea geometrică a lui trei (principiul triplicităţii). În tradiţia
creştină semnifică trinitatea iar în mai multe filozofii divinitatea ca
perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera G, căreia i se dau mai multe
interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi, Geometrie, Geneza), fie
tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul divin – simbol al
principiului creator, fie soarele – principiul luminos al vieţii. OCHIUL
ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al atributelor cele mai
importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi mila. Una dintre cele mai
importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se găseşte pe bancnota de un
dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite. SOARELE şi LUNA,
reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între alb şi negru,
între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele simbolizează
Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al raţiunii care
luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează Femininul,
obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL, după etinomul
grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei platonice,
,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem simbolic şi
nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune cosmologică a
universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre simbolurile
vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului de Maestru.
Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului dincolo de moartea
fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii. COLOANELE,
simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul feminin, aerul,
suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a doua elementul
masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu alchimiştilor.
Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi orizontal,
între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor şi
principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al opoziţiei
între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi fals, între
bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi dinamica
compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul dintre
simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu echerul
şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională din
România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri
masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație
masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care
însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din
România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR
1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice
masoneria regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații
masonice, Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat
devenind MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a jucat si continua sa aiba un rol important in
multiple planuri ale Romaniei. Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul
unic, s-au desfasurat evenimente majore ale neamului. Efervescenta
masonica in Romania a atins o considerabila cota in perioada pasoptista,
considerata de istorici o generatie de masoni. Sintagma este acoperita de
adevar, daca luam in calcul ca cei vizati apartineau unor societati secrete
literare si masonice de la Bucuresti, Iasi, Brasov, Chisinau,
Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in lojile pariziene, ii
gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri, Cuza, Negruzzi si I.C.
Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12 din 19 prim-ministri au
fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii. Acum,
Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine, in
perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru Alexandru
Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de Traian
Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii sai
masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii
datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei Moderne, a Independentei, a
Regatului, a Statului national unitar si suveran". Biserica
Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin Hotararea Sfantului Sinod
din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al Ardealului, ramasa si astazi
in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte urmatoarea
sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care evreii au un
rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva conceptiei
crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru a realiza o
republica internationala, laica. Este un ferment de stricaciune morala, de
dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca doctrina, ca
organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele „francmason“,
„francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free mason,
francez francmaçon şi german Freimaurer care înseamnă
„zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile
francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici, bazilicile şi
catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New
Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă
din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a
Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“).
Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost
interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă
asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei
date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de
bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin
perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie
există două puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o
organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale
şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă
supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este
compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară
probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină
diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială,
complotistă si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale
masonilor de oriunde.
Dinamo București
Dinamo (la fel ca și
Steaua) sunt un caz tipic de rescriere a istoriei si un exemplu ca
spalarea creierelor a dat rezultate. Nu am nimic cu cei care sustin
dezinteresat aceste echipe, chiar daca cei mai multi o fac din oportunismul si
comoditatea de a tine cu cel mai tare la un moment dat. De altfel, sunt
echipele cu cei mai multi suporteri de conjunctura. Vreau sa vorbesc despre ele
nu din fanatism pentru alta echipa ci pentru ca mi se par exemple flagrante de
falsificare a istoriei. Scopul infiintarii celor doua cluburi ale
regimului comunist in Romania a fost acela de a arata ca intre tara noastra,
proaspat anexata de blocul sovietic si “fratele mai mare”, U.R.S.S., exista
legaturi “trainice”. “Masele” si-au insusit aceasta aluzie mai bine decat ar fi
putut spera ocupantul sovietic si au inceput cu timpul chiar sa iubeasca sincer
bocancul care le strivea. Ma rog, in cazul de fata, echipele purtatoare de
bocanc. Minciuna cea mai draga a laudatorilor acestor corpuri straine din
fotbalul romanesc e ca istoria sportiva incepe cu ei, respectiv ca aceste
cluburi au adus glorie tarii. De doua ori fals. In primul rand, in Romania
exista o miscare fotbalistica efervescenta inainte de al doilea razboi mondial.
Cel putin la data infiintarii celor doua grupari exista nu numai un campionat
cu traditie dar si ligi inferioare. Infiintarea Stelei si, anul viitor, a lui
Dinamo direct in prima divizie constituie un pacat originar si o incalcare
limpede a regulilor jocului. Imaginati-va ca ati infiinta acum un club de fotbal
pe care ati cere sa il inscrieti direct in Liga Campionilor! Inca de la bun
inceput se dadea semnalul ca nu avem de-a face cu simple echipe de fotbal ci cu
echipele sistemului. Anul 1947, anul in care era infiintat Asociatia Sportiva a
Armatei (viitoarea Steaua – nume pe care l-a primit abia in 1961) e unul dintre
cei mai nefasti ani din istoria Romaniei. Cam care era atmosfera in tara? In
februarie 1947, Consiliul de Ministri il proclama pe Stalin cetatean de onoare
al Romaniei; Partidul National Taranist era desfiintat in urma unei inscenari
comuniste, iar liderul sau Iuliu Maniu era condamnat la moarte si executat in
acelasi an in care Regele Mihai era obligat sa abdice. Asocierea numelui Stelei
cu cel al armatei e o manipulare grosolana, care dorea sa alipeasca aceasta
echipa de un element propriu natiunii. De altfel, nicaieri in lumea libera nu
exista echipe ale armatei sau ale politiei, aceasta fiind o absurditate cum ar
fi existenta unei echipe a Guvernului sau a altor institutii ale statului. In
anul 1947 trebuie retinut ca era vorba in fapt de o armata de ocupatie.
Conducatorii militari care dusesera greul razboaielor fusesera asasinati sau
marginalizati sub pretextul colaborarii cu aliatul german, locul lor la comnda
fiind luat de membrii diviziei Tudor Vladimirescu. Acestia erau comunisti slab
instruiti din punct de vedere militar dar indoctrinati prin stagii de pregatire
la Moscova, multi alogeni, veniti literalmente pe tancurile sovietice in tara.
Oricum, in acel an si aproape un deceniu dupa, in tara ultimul cuvant il avea o
alta armata, armata rosie, care ocupase tara si isi impusese un
guvern-marioneta. Ca si Dinamo, Steaua are si ea surate in tari din fosta
Uniune Sovietica si imprejurimi, gen TSKA Sofia sau TSKA Moscova, de asemenea,
club al armatei. Ca Steaua era de fapt un club care avea mai multe in
comun cu armata rosie decat cu armata romana o dovedesc primele sale sigle, pe
care sta la loc de cinste steaua rosie in cinci colturi de pe caschetele si
tancurile sovietice. Abia in anii 60 aceasta stea va fi schimbata cu una de
culoare galbena care sa induca ideea de patriotism, iar dupa Revolutie, steaua
bolsevica avea sa fie denumita cu tupeu ca fiind „steaua crestina” de catre
analfabetul care a devenit patronul clubului. Primele sigle ale clubului
Steaua poarta nu doar steaua in cinci colturi ci si steagul rosu sau cununa cu
spice din heraldica bolsevica. Tot rosul comunist e culoarea de baza si pentru
Dinamo. Putini isi mai aduc aminte acum ca pana in 1989 si pe sigla
clubului din Stefan cel Mare a figurat la loc de cinste o stea rosie in cinci
colturi, ingalbenita mai apoi. Dupa Revolutie, conducatorii clubului Dinamo au
mai renuntat la cateva simboluri definitorii, cum ar fi spicele de grau si
litera D in grafia kirilica, aflat multi ani pe blazon. Anul in care Stalin
dicta infiintarea unui club cu numele Dinamo si la Bucuresti (1948) e unul la
fel de sumbru ca si precedentul, fiind anul deplinei comunizari a tarii.
Parlamentul era inlocuit cu Marea Adunare Nationala, aleasa printr-un simulacru
democratic, iar conducerea tarii era preluata in mod brutal si dictatorial de
Gheorghe Gheorghiu-Dej.In cazul lui Dinamo, intentia lui Stalin de a arata ca
exista legaturi multiple intre statele din imperiul comunist e mult mai
vizibila. Echipe cu acelasi nume se vor regasi aproape in toate marile orase
comuniste. De altfel, acestea se vor intalni periodic in competitii denumite
dinamoviade si ramase in istorie prin aranjamentele proverbiale in urma carora
castigatoarele erau stabilite in culise. Impunerea prin influenta politica in
competitiile sportive va deveni marca acestor doua grupari asociate cu
sistemul. Totul era permis. Jucatorii care nu puteau fi tentati de conditiile
financiare excelente erau adusi prin cea mai sigura metoda de transfer imaginabila:
recrutarea! Cum tot trebuiau sa-si satisfaca undeva stagiul militar obligatoriu
nu avea decat de ales: la armata, la militie sau la puscarie. Diferenta nu era
oricum prea mare. Steaua si Dinamo au inventat si sistemul cu false
competitoare, umpland campionatul cu echipe satelit. Fata de Gloria Buzau de
azi, inainte de 89, acele echipe purtau chiar in titulatura una din cele doua
denumiri. Asa era cazul cu mai multe echipe gen ASA (Asociatia Sportiva a
Armatei) Targu Mures, Steaua Mizil, Dinamo Pitesti, Dinamo Bacau, asta pentru a
aminti exemple din „perioada romantica”. Spre sfarsitul anilor 80 in prima liga
si-au facut intrarea triumfal FC Olt (echipa lui Piturca din satul natal al lui
Ceausescu, Scornicesti) sau Victoria Bucuresti (echipa Securitatii, condusa de
Mitica Dragomir). Prima a reusit promovarea in prima liga dupa un meci de
pomina in care a reusit sa isi refaca golaverajul necesar. Scorul inregistrat,
unul care nici nu batea la ochi in acele vremuri: 18-0 ! Cand toate aceste
metode murdare nu erau suficiente se intervenea direct de catre „patronii” de
facto ai cluburilor, respectiv Valentin Ceausescu pentru Steaua si Tudor
Postelnicu (ministru de interne in 89) pentru Dinamo. De pomina a ramas
episodul in care Steaua si-a trecut in palmares o Cupa a Romaniei pe care o
pierduse pe teren cu un scandal monstru, printr-un decret semnat a doua zi de
insusi Nicolae Ceausescu. De obicei, nici nu era nevoie sa se mai recurga la
asemenea metode, dat fiind ca echipele reusisera sa devina adevarate representative
nationale in conditiile in care isi alegeau practic orice jucator de pe piata
interna. Sa te mandresti in asemnea conditii cu performante europene e o dovada
de tupeu. Asemenea ispravi, gen castigarea Cupei Campionilor de catre Steaua in
1989 starneau doar ironii din partea presei straine care se amuza pe marginea
hobby-ului beizadelei dictatorului de la Bucuresti. Sa fim seriosi, o echipa
adunata cu forta de fiul unui Saddam sau Mobutu nu ar starni nimanui admiratia,
ci ar intregi imaginea de tara subdezvoltata. Cum Steaua si Dinamo erau intr-o
foame de trofee si medalii, trebuiau recuperate cam multe decenii in care alte
cluburi adunasera performante si simpatizanti. Prin urmare, cele mai lovite au
fost cluburile cu traditie. Unele, gen Ripensia Timisoara – primul club
profesionist de fotbal din tara – au fost chiar desfiintate. Altele, ca Poli
Timisoara, UTA Arad, Rapid Bucuresti, fortate sa retrogradeze. Gesturile de
fronda costau si ele scump gruparile cu fani adevarati, pentru ca foarte multi
ani cele doua cluburi au avut reale dificultati in a-si umple tribunele. Daca
veti vedea imagini de la semifinala de Cupa Campionilor din 1986 veti vedea
cadre bizare cu tribune intregi in verde. Asta pentru ca aducerea de autocare
cu soldati chiar si la meciurile din cupele europene era o practica uzuala din
lipsa de sustinatori. Sa nu uitam, privind acum numarul de fani oportunisti ai
acestor doua echipe, si ca in anii 80 televiziunea de stat (singura existenta)
nu mai transmitea meciuri din campionat decat daca una dintre competitoare era
Steaua sau Dinamo. In 1990, ministrul sportului Angelo Niculescu a propus
desfiintarea celor doua grupari care aduceau aminte de ocupatia comunista.
Masura a fost luata in mai multe state care s-au rupt cu adevarat de acest
sistem. Nume ca Dinamo Zagreb sau Varsovia au fost abandonate rapid pentru
conotatia lor rusinoasa. La noi, insa, cum la putere ramasesera oameni din
aceleasi structuri simpatizante ale echipelor cu epoleti, s-a optat, dupa cum
se poate observa doar pentru unele cosmetizari ale unor sigle din care au fost
sterse „discret” urmele trecutului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu