Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea maghiară BAJA, județul BACS-
KISKUM și câteva trimiteri poștale ilustrate din vremuri diferite
dar și o medalie locală.
Biserica Calvaria
Statuia lui Jelky Andras
Statuia lui Toth Kalman
Portul de yahturi
Biserica Inima sacră
Sinagoga
Biserica Francisca
Trimiteri poștale
Medalie locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
CÂTEVA MEDALII
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Nicolae Grigorescu
Sindicatul artelor frumoase - 1 martie 1940
Produsul
medalistic de mai sus s-a realizat în anul 1940,
fiind o medalie de argint cu toartă de prindere, de formă rotundă, cu diametrul de
20 milimetri, dedicată pictorului Nicolae
Grigorescu. În centrul aversului este reprezentat bustul artistului spre
stânga, periferic circular pe părțile stângă, superioară și dreaptă fiind
aplicată inscripția: “PICTORUL NICOLAE GRIGORESCU 1838 - 1907”. Pe revers,
central, este aplicată orizontal, pe trei rânduri,
inscripția:
”1 MARTIE 1940”, iar periferic circular este aplicată inscripția:
“SINDICATUL ARTELOR FRUMOASE”.
Nicolae
Grigorescu este primul dintre fondatorii picturii române moderne,
devenit un simbol pentru tinerele generaţii de artişti care, în primele decenii
ale secolului al XX-lea, căutau să identifice şi să aducă la lumină valorile
spiritualităţii româneşti. Nicolae Grigorescu se naşte în satul Pitaru (judeţul
Dâmboviţa), fiind al şaselea copil al lui Ion şi al Mariei Grigorescu. În 1843,
când îi moare tatăl, familia se mută la Bucureşti, în mahalaua Cărămidarilor,
în casa unei mătuşe. După o timpurie ucenicie (1848-1850), în atelierul
pictorului ceh Anton Chladek, execută icoane pentru bisericile din Băicoi şi
mănăstirea Căldăruşani. În 1856 realizează compoziţia istorică Mihai scăpând
stindardul, pe care o prezintă domnitorului Barbu Ştirbei, împreună cu o
petiţie prin care solicită ajutor financiar pentru studii. În anii 1856-1857
pictează biserica nouă a mănăstirii Zamfira (judeţul Prahova), apoi, până în
anul 1861, biserica mănăstirii Agapia. La intervenţia lui Mihail Kogălniceanu,
care îi apreciază calitatea picturii, primeşte o bursă pentru a studia la
Paris.În toamna anului 1861, tânărul Grigorescu pleacă la Paris unde intră la
Şcoala de Belle-Arte, frecventând atelierul lui Sebastien Cornu, unde este
coleg cu Renoir. Conştient de propriile-i lacune în formaţia artistică, va
studia în primul rând desenul şi compoziţia.Părăseşte însă curând acest atelier
şi, atras de concepţiile artistice ale Şcolii de la Barbizon, se stabileşte în
această localitate, desăvârşindu-şi educaţia pictorală prin asimilarea
experienţei unor artişti ca Millet, Corot, Gustave Courbet şi Théodore
Rousseau. Influenţat de acest mediu artistic, Grigorescu este preocupat de
însuşirea unor modalităţi artistice novatoare de expresie în atmosfera cultului
pentru pictura "en plein-air", ce pregăteşte apropiata afirmare a
impresioniştilor. În cadrul "Expoziţiei Universale" de la Paris
(1867), participă cu şapte lucrări, expune la Salonul parizian din 1868 tabloul
Tânără ţigancă, revine de câteva ori în ţară şi, începând din 1870, participă
la Expoziţiile artiştilor în viaţă şi la cele organizate de "Societatea
Amicilor Bellelor-Arte". În anii 1873-1874 face călătorii de studii în
Italia (Roma, Napoli, Pompei), Grecia şi la Viena.În 1877 este convocat să
însoţească armata română în calitate de "pictor de front", realizând
la faţa locului în luptele de la Griviţa şi Rahova desene şi schiţe, ce vor sta
la baza unor compoziţii.Din 1879 până în 1890, lucrează îndeosebi în Franţa, fie
în Bretagne la Vitré, fie în atelierul său din Paris. Revenit în ţară, deschide
mai multe expoziţii personale la Ateneul Român între anii 1891 şi 1904.Din 1890
se stabileşte la Câmpina şi se dedică preponderent subiectelor rustice, într-o
nesfârşită variaţie a motivului, pictează potrete de ţărănci, care cu boi pe
drumuri prăfuite de ţară şi numeroase peisaje cu specific românesc. În 1899
este numit membru de onoare al Academiei Române.Nicolae Grigorescu se stinge
din viaţă la 21 iulie 1907 la Câmpina. În atelier, pe şevalet, se afla ultima
sa lucrare, neterminată, Întoarcerea de la bâlci.
Sindicatul Artelor
Frumoase (S.A.F.) a fost înființat la data
de 12 martie 1921, în București, din inițiativa unor artiști, având în fruntea
lor pe Arthur Verona, Camil Ressu și Ion Theodorescu Sion. Datorită prestigiului de care se bucura în
lumea artelor, Camil Ressu a fost ales președinte al primului sindicat al
artiștilor plastici însă, nemulțumit și jignit de atitudinea cercurilor
oficiale, și-a dat demisia după doi ani, urmându-l pe funcție Marius Bunescu.
Sindicatul Artelor Frumoase a publicat revista Pictura și sculptura,
„pentru propaganda și cultura artistică”. Dizolvarea definitivă a SAF s-a
produs practic la 20 octombrie 1950, când a fost convocată o adunare a foștilor
membri ai sindicatului, spre a adopta Statutul Artiștilor Plastici. Prin
Decretul nr. 226 din 25 decembrie 1950, s-a înființat Uniunea Artiștilor
Plastici din România (UAP) recunoscută ca persoană juridică, iar SAF se
dizolva, patrimoniul său fiind preluat de UAP.
Insigna - 75 de ani de protecție civilă
Protecția civilă - România
Apărută ca o
necesitate în asigurarea protecției forțelor combatante, îndeosebi după prima
conflagrație mondială, când au fost folosite pentru prima dată gazele toxice de
luptă, protecția civilă din Romania
și-a extins domeniul său de activitate, mai ales după cel de-al doilea
război mondial, când, modernizarea armelor a cuprins în sfera lor de
activitate atât muniția nucleară cât și cea biologică, cu efecte distructive nu
numai asupra militarilor, dar și asupra populației. La data de 14 august 1916,
după doi ani de neutralitate, regele Ferdinand angajează România în război de
partea Antantei și împotriva Puterilor Centrale. Prima conflagrație mondială
antrenează în vârtejul său și țara, care, cunoaște ororile bombardamentelor,
ale convoaielor de refugiați, ale morții. Două zile mai târziu, Ordonanța
prefectului Capitalei prezintă primele norme de conduită pentru populație
înainte, pe timpul și după atacurile din aer. Era prima încercare de
soluționare a problemei protecției populației civile, principala victimă a
războaielor și, prin extensie, a dezastrelor de orice natură. În anul 1930,
Ministerul de Interne elaborează Regulamentul Apărării Pasive Contra Atacurilor
Aeriene, aprobat prin Înalt Decret Regal, trei ani mai târziu. La 28
februarie 1933, prin Înaltul Decret Regal nr.468 se aprobă "Regulamentul
de funcționare a Apărării Pasive contra atacurilor aeriene" având ca
scop "să limiteze efectele bombardamentelor aeriene asupra populației și
resurselor teritoriului, fie asigurându-le protecția directă, fie micșorând
eficacitatea atacurilor". Prin prevederile sale detașează net
apărarea pasivă de apărarea activă. Momentul este considerat drept actul de
naștere al Protecției Civile, instituție care, inițial s-a numit Apărare
Pasivă. În anul 1939, Parlamentul aprobă Legea pentru apărarea
antiaeriană activă și pasivă. Se instituie centre de instrucție de apărare
pasivă la ministerele Aerului și Marinei, Lucrărilor Publice și Comunicațiilor,
Educației Naționale, Sănătății și Asistenței Sociale, Căilor Ferate precum și
la fiecare județ, municipiu și oraș. La 18 februarie 1943 se organizează
Comandamentul Apărării Antiaeriene a Teritoriului prin Instrucțiunile nr. 440,
se stabilesc structura organizatorică și misiunile apărării pasive, luând ființă
Comandamentul Apărării Pasive, Corpul Special de Intervenție, iar prin decretul
nr.24 din 17 ianuarie 1952, se înființează Apărarea Locală Antiaeriană, prin
adoptarea "Regulamentului Apărării Locale Antiaeriene", și ia ființă
Comandamentul Apărării Locale Antiaeriene în cadrul Ministerului de
Interne. Cutremurul din 4 martie 1977 pune la grea încercare armata și, în
cadrul acesteia, apărarea locală antiaeriană. Acționând zi și noapte, acesta a
contribuit la salvarea de vieți omenești, înlăturarea avariilor tehnologice și
distrugerilor. Un an mai târziu, apărarea locală antiaeriană își schimbă
denumirea în apărare civilă, prin apariția Legii nr.2/1978, atribuțiile
acesteia fiind diversificate. În anii `80 activitatea apărării civile a fost
orientată spre pregătirea întregii populații pentru diferite
situații de risc. Revoluția din decembrie 1989 a creat condiții noi
perfecționării activității de protecție civilă. La 11 mai 1990 Romania a
ratificat Protocoalele adiționale I și II la Convențiile
de la Geneva din 12 august 1949, privind protecția
victimelor conflictelor armate, iar iunie 1995, apărarea civilă își schimbă
denumirea în Protecția Civilă. La 01.01.2001 a avut loc trecerea
structurilor protecției civile de la Ministerul Apărării Naționale la Ministerul
Administrației și Internelor și începând cu 15 decembrie 2004, prin unificarea
structurilor Corpului Pompierilor Militari și a Comandamentului Protecției
Civile, a luat ființă Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, sub
conducerea nemijlocită a ministrului administrației și internelor și în
coordonarea primului-ministru.
Această restructurare a Protecției Civile a
debutat în mod firesc și logic cu crearea unei noi baze legale, realizarea
noilor structuri de protecție civilă ca urmare a redefinirii locului și rolului
acesteia în cadrul Sistemului Național de Apărare, precum și a necesităților
societății civile, astfel încât alături de celelalte forțe de
intervenție, protecția civilă, să asigure ocrotirea populației civile, a
societății și desfășurarea activităților sociale, cât mai aproape de normal, în
timp de război, cât și la dezastre sau în situații speciale.
Clubul ciclist Principele Nicolae
Premiul I viteză 30 iulie 1927 (ciclism)
Printre primii locuitori ai Capitalei, care au folosit
bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva personalitati ale
vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al.
Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa organizeze concursuri
dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata mare in fata, numite
bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste numarul societatilor
de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera
infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar in 1889 “Asociatia
de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in 1891 pe
distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu. Tot el va
parcurge in acelasi an distanta Bucuresti – Ramnicu Valcea in 9h. De asemenea,
se alearga cursa Otopeni – Rondul II de la Sosea, pe locul unde se inalta
astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea societatilor cicliste, se impune
necesitatea coordonarii si organizarii ritmica a activitatii cicliste. In
consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care
va organiza un concurs oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in
cadrul unei serbari de binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor
de la periferia Capitalei. Cursa masura 120 km, pe ruta Bucuresti – Ploiesti --
Bucuresti si a fost castigata de acelasi D. Dumitrescu in 7h45’. In fata altor
6 concurenti. In 1894, se inregistreaza doua excursii cicliste pe distante
lungi: prima, pe distanta Bucuresti – Craiova, efectuata in 15h de Carol Ressel
si de clovnul Adolf de la circul Sidoli; a doua pe traseul Bucuresti – Brasov –
Bucuresti, care este parcursa de doua personalitati: C. Cantili si
Al.Macedonski. Ispravile lui C. Cantili sunt memorabile. El a batut originalul
record a lui Alois Pucher, care a parcurs in 11 zile distanta Bucuresti –
Paris, realizand pe acelasi traseu doar 10 zile. De acum, ciclismul
romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza
”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care
se dorea sa detina prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere
”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din
tara noastra, intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de
invatare a mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei
Kiseleff din zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista
pamant lunga de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m.
Apare, asadar, primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea
lui Alois Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe
langa ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele
velodromului erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful
pistei, a aparut nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu
anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului
“Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei
fabrici italiene dc biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid
veledrom cu pista de lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost
ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea
velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de
velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898,
velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile
la fisc, ramase neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere
indelungata, timp in care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din
parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu
construirea velodromului de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs,
presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta
unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii
bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898. Aici, la Craiova, apar pentru prima
oara cursele cu handicap, adica cele de contratimp specifice velodromului
modern. In 1926, se va construi velodromul de pamant de la Braila, lung de 400
m, promotorul sau fiind Foti Valerianos, presedintele clubului de ciclism din
acest oras. In paralel cu aceasta intensa activitate ciclista pe pista,
continua dezvoltarea ciclismului de sosea, stimulat de aparitia turului Frantei
in 1903, care va consacra competitia pe etape. Aceasta experienta originala va
fi preluata si adoptata de ciclismul romanesc, organizandu-se, in intervalul
1910-1913, trei editii ale Circuitului Muntenia, competitie pe etape in care
s-au remarcat castigatorii Mario Salla, Jean Valter, N. Chrihalmeanu. Razboiul
balcanic (1913) si primul razboi mondial (1914) stopeaza evolutia ciclismului
national, care isi reia activitatea in 1923. Probele de viteza si de semifond
din campionatul national se vor desfasura pana in anul 1930 pe cele doua
velodromuri de la Galati si Braila. In acest interval, campionatele nationale
de fond s-au tinut in Bucuresti, unde a fost construit un velodrom pe actualul
spatiu al Clubului ”Dinamo”. In acest loc s-au mai derulat si concursuri de
motociclism si ciclism.
Insigna - Mecanizator fruntaș 1958
În
timpul regimului comunist s-a instituit un amplu sistem de insigne și
medalii prin care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai
muncii, pentru obținerea de rezultate și mai bune în activitatea fiecăruia.
Aici se încadrează
și insigna Mecanizator fruntaș. Baterea
și conferirea acestui gen de insigne era una din căile și mijloace la îndemână
pentru convingerea-impunerea-schimbarea conștiinței cetățenilor. Se vorbea
despre “formarea omului nou, constructor
și apărător devotat al cuceririlor revoluționare ale poporului. Se cerea astfel
o eficiență sporită în toate domeniile de activitate dar și economii de orice
fel, la sânge”. Aceste
distincții acopereau toate domeniile de activitate, erau confecționate din
metal mort, fiind strident colorate și încărcate cu simboluri comuniste. De pe
insignă nu lipsesc laurii de pe margine simbolizând “victoria
finală” în efortul de creare a “societății
socialiste multilateral dezvoltate” și a “omului nou”, spicul de grâu – simbolizând agricultura intensivă și
roata dințată – reprezentând industrializarea țării.
Jetonul - Frentz Berthold - Conditur - 10
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa de mai
sus s-a emis la Sibiu, spre sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul
secolului al XX-lea. Pe avers, în interiorul
a două cercuri periferice, unul continuu, spre exterior, și celalalt
perlat, spre interior, este aplicată orizontal inscripția:
“FRENTZ” desupra și
dedesubt existând câte un ornament floral micuț. Deasupra și dedesubtul acestui
cadru sunt aplicate periferic circular inscripțiile: ”BERTHOLD” (sus) și ”CONDITUR”
(jos), separate prin câte un punct. Pe revers, în
interiorul a două cercuri periferice,
unul continuu, spre exterior, și celalalt perlat, spre interior, este gravată
valoarea jetonului: “10”. Jetonul este confecționat
din alamă, are forma rotundă și diametrul de 20,5 milimetri. Acest Berthold
Frentz a fost un om de afaceri ce a deținut în Sibiu o cofetărie
pe Strada Heltauergasse, nr. 19 (astăzi Strada Nicolae Bălcescu) şi o cafenea
pe Strada Salzgasse, nr. 43 (astăzi Strada Sării).
Insignă specialist de clasă
Forțele militare ale oricărui stat, deci și ale țării nostre,
sunt categorisite pe diverse specialități militare de pregătire și instruire.
În baza unor bareme dinainte stabilite militarii sunt testați periodic asupra
nivelului de pregătire și, dacă corespund acestor bareme, sunt declarați
specialiști de clasă și distinși cu insigne de Specialist
de clasă 1, 2 sau 3, diferite ca model de la o specialitate militară la
alta. Obținerea unei asemenea distincții, meritorii atrage uneori după ea o
promovare în funcție și întotdeauna o creștere neînsemnată a soldei
lunare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu