1. Agăș, în limba maghiară –Ágas, este o comună din județul Bacău, care
mai include și satele: Beleghet, Coșnea, Cotumba, Diaconești, Goioasa,
Preluci și Sulța.
Comuna se află la extremitatea de vest a județului, în zona
montană de la limita cu județul Harghita, pe valea Trotușului, așezată pe
cursul superior al acestuia, între munții Ciucului și munții Tarcăului, la o
distanță de 80 km față de municipiul Bacău. Orasele cele mai apropiate sunt:
Comanesti la 20 km și Onesti la 55 km.
Comuna este traversată de șoseaua națională DN12A, care leagă orașul
Onești de Miercurea Ciuc. Este traversată de calea ferată Adjud –
Comănești - Șiculeni și este deservită de haltele de mișcare Goioasa și
Simbrea. Majoritatea suprafețelor sunt
deluroase, acoperite cu păduri în proporție de peste 50%, iar diferența este
reprezentată de pajiști naturale, numai o mică parte este suprafață plană, care
se pretează culturilor agricole. La recensământul din anul 2011 populația comunei era de 5884 locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2012), dintre care: români – 91,29%, maghiari – 3,95% și
restul – necunoscută sau altă etnie. Structura confesională actuală a
populației comunei se prezintă aproximativ astfel:
ortodocși – 89,78%, romano catolici – 4,99% și restul – nedeclarată
sau altă religie.
2. Borzești este o localitate de 332 locuitori, componentă a municipiului
Onești din județul Bacău.
Aici s-a născut domnitorul Ștefan cel Mare aproximativ
între anii 1438 – 1439. El a ctitorit împreună cu fiul său cel mare,
Alexandru (1464 - 1496), biserica cu hramul „Adormirea Maicii Domnului”,
monument istoric, ce a fost construită între 9 iulie 1493 și 12 octombrie
1494.
Potrivit lui Nicolae Iorga, denumirea localității Borzești provine
dintr-o limbă turcică.
Tot după acesta, numele ar proveni de la
Borzul, șef cuman la 1211. De când a fost inclusă în municipiul Onești localitatea
a cunoscut o puternică dezvoltare, aici funcționând mari unități economice ale
industriei petrochimice românești.
***
Onești, în
limba maghiară - Ónfalva sau Onyest, în
trecut Gheorghe Gheorghiu-Dej, este un municipiu din județul
Bacău, care mai include și localitățile Borzești și Slobozia,situat la
confluența râurilor Trotuș, Cașin, Oituz și Tazlău. Este traversat de drumul
european E574 și de drumurile naționale DN11A și DN12A ce fac
legătura cu Bucureștiul, nordul țării și Transilvania. Satul Onești a fost
atestat documentar pentru prima dată pe data de 14 decembrie 1458. La
recensământul populației din anul 2011 municipiul Onești număra 39172
locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care:
români – 90,28% ți restul – necunoscută sau altă
etnie. Componența confesională a municipiului Onești astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 79,87%, romano catolici – 9,45% și restul – necunoscută sau
altă religie. În imediata vecinătate a confluenței Oituzului cu Trotușul
s-au descoperit așezări arheologice din a doua perioadă a epocii fierului –
perioada La Tene. La punctul „Strâmba” s-au identificat resturile unei așezări
din latenul geto-dacic. S-au descoperit fragmentele ceramice de tradiție
geto-dacică, care au culoare cărămizie, decorate cu brâu alb, lucrate de mână
și o altă categorie de ceramică, de culoare cenușie, din pastă fină, lucrată la
roată. La Viișoara se găsește o așezare din perioada geto-dacică, situată pe
malul stâng al pârâului Văratic. Au putut fi observate fragmente de ceramică,
râșnițe, urmele a trei bordeie. Tot aici s-au găsit monede antice grecești, ale
orașelor Dyrrhachium și Apollonia. Aceste tezaure constituie o dovadă a
legăturilor de schimb cu orașele grecești din Dobrogea, în această perioadă.
Ele dovedesc circulația mărfurilor grecești spre Transilvania, pe drumul din
sudul Moldovei, care de la Bărboși, ducea pe valea Siretului în sus, iar
de la Poiana urca pe valea Trotușului până la pasul Oituz, de unde trecea
în Transilvania. În perioada romană, acest drum denumit „Via Angusta” era
străjuit de cele două castre de la Brețcu (Covasna) și Poiana
(Galați). În anul 1952, o echipă de geografi și urbaniști condusă de inginerul
Mihail Florescu, ministrul Industriei Chimice s-a deplasat pe Valea
Trotușului, pentru a stabili locul de amplasare al unui oraș și al unui mare
combinat industrial. A fost preferat Oneștiul, deoarece:
- este amplasat la locul
de întâlnire a mai multor ape curgătoare
- este așezat la o
convergență de drumuri principale: spre Brașov, Adjud, Târgul Ocna, Comănești,
Miercurea Ciuc și Bacău
- este așezat într-o
zonă bine populată
- este așezat într-un
relief format dintr-un șes, clădit din pietrișuri de gresie în pătură
groasă.
Tot atunci s-a decis
construirea Grupului Industrial Borzești și a orașului muncitoresc aferent,
Onești. Din martie 1965 orașul se numește Gheorghe Gheorghiu-Dej, după liderul
comunist al României, iar din 1990 revine la vechea denumire, Onești. Orașul
are mai multe monumente dedicate eroilor:
Monumentul Eroilor,
închinat Războiului de întregire a Neamului 1916-1919
Monumentul Eroilor
Sovietici - căzuți în luptele cu armata germană în august 1944
Monument al eroilor
din Onești - construit în anul 1925 este simplu, fără inscripții, pe
toate laturile având ornamente florale.Orașul deține și alte
monumente istorice și de arhitectură (socialistă și modernă):
- Fântâna
arteziană Cristal de Sare (1988) și Casa de Cultură a
Sindicatelor
- Conacul Ruset Rosno
(Maria Bogdan), monument istoric
situat pe Calea Mărășești, actual complex Stejarul;
- Clubul elevilor
(conacul Alecu Aslan)
- Stejarul - monument de artă - lucrare a
sculptorului Paul Vasilescu - 1967
- Maternitatea - lucrare de artă realizată în
1964 de către Ion Vlad, amplasată pe fațada Spitalului Municipal Onești;
- Zimbrul - monument de artă ridicat de sculptorul
Ion Vlad în anul 1964, situat în zona gării
- Basorelief Muncitorii - lucrare de artă socialistă realizat în
anul 1961 de Nicolae Enea, situat pe strada George Călinescu;
- Trecut și prezent
istoric - basorelief
socialist situat pe Bulevardul Oituz, lucrare a artistului Cristea Grosu
în 1965;
- Statuie de bronz Elan
Gimnastic - lucrare de
artă socialistă amplasată în fața Hotelului Trotuș, sculptor Gheorghe Baratchi;
- Monumentul Voivodul - lucrare de artă modernă realizată de
artistul plastic Eremia Grigorescu și arhitect Ioan Goia în anul 2000;
- Grup statuar Nadia
Comăneci - lucrare
realizată de artistul plastic Eremia Grigorescu și arhitect Ioan Goia în anul
1999;
- Monument Mihai
Eminescu - lucrare realizată
de artistul plastic Eremia Grigorescu în anul 2000
- Bustul lui Ștefan cel
Mare – Borzești - lucrare din bronz realizată în
anul 1936.
Enumăr mai jos câteva
personalități mai cunoscute născute în Onești:
- Ștefan cel Mare –
domnitor moldovean
- Nadia Comăneci – campioană de gimnastică
- Loredana Groza –
solistă
muzică ușoară
- Carmen Rădulescu -
cântăreață de muzică ușoară (în vogă mai ales în anii '80);
- Gil Ioniță – solist
folk, poet și avocat
- Alexandra Ungureanu –
cântăreață muzică ușoară
- Cristina Spătar
- cântăreață muzică ușoară
3. Buhuși este un oraș
în județul Bacău, care include și localitățile: Marginea și Runcu, ce este situat în nordul județului, la limita cu
județul Neamț, la 24 kilometri distanță de municipiul Bacău. Orașul este traversat de șoseaua națională DN15,
care leagă Bacăul de Piatra Neamț. Prin oraș trece și calea ferată Bacău –
Bicaz, pe care este deservit de stația Buhuși. La recensământul din anul 2011
orașul număra 14562 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul
2002 – 18746 locuitori), dintre care: români – 81,28%, romi - 8,68% și restul – necunoscută sau
altă etnie. Componența confesională a orașului
băcăuan Buhuși, astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși –
88,1%,romano catolici – 1,27% și restul – nedeclarată sau altă religie. Prima atestare documentară a orațului datează din anul
1438 cu numele de Bodești. Începând cu anul 1800, așezarea
capătă treptat numele actual, fiind numită mai întâi Bodeștii lui Buhuș, Bodeștii Buhușoaiei, Buhușoaia, Buhuș. Toate
aceste denumiri derivă de la numele familiei boierești Buhuș care stăpânea
aceste locuri. În anul 1819 a fost declarat târg boieresc, iar din
anul 1832 încep să apară primele ateliere meșteșugărești.
Localitatea a
fost declarată oraș în anul 1930. În lucrarea “Istoria
românilor” de Constantin C. Giurescu și
Dinu C. Giurescu, la pagina 576 se
afirmă cu certitudine că localitatea a purtat în trecut și numele de București. În
realitate, denumirea este cea de Bucureștii Mici și a fost
purtată alternativ cu denumirile de Buhușoaia sau Târgușorul. În perioada 1950 – 1964 , Buhuși a fost reședință a
raionului Buhuși din regiunea Bacău. Atracțiile turistice ale orașului
sunt:
- Sinagoga, construită în perioada 1858 – 1859
- Ansamblul conacului Theodor Balș
(astăzi muzeu de istorie), ansamblu ce cuprinde conacul și poarta (construite
în 1800);
- Hanul de la Gura Orbicului[ (sfârșitul secolului al XIX-lea);
- Biserica de lemn “Sfântul Nicolae” (1729, refăcută în 1846) din satul Runcu
(aflată în fostul sat Ciolpani);
- Biserica “Sfinții
Ingeri”, datată 1787 din satul Runcu.
4. Comănești, în maghiară
– Kománfalva, este un oraș în județul Bacău, care mai include și satele
Podei și Vermești. Orașul este amplasat pe râul Trotuș, în Depresiunea
Comănești din Carpații Orientali, între Munții Goșmanu, Berzunți,
Nemira și Ciucului, în centrul unui important bazin carbonifer. Este străbătut
de șoseaua națională DN12A, care leagă între ele orașele Onești și Miercurea
Ciuc. La Comănești, din acest drum se ramifică șoseaua națională DN2G, care
duce la Moinești și Bacău. Prin oraș trece și calea ferată Adjud – Comânești -
Șiculeni, care este deservit de gara Comănești. Conform recensământului din
anul 2011 orașul număra 19568 de locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (2002), dintre care; români – 89,68%, romi – 3,38% și restul – necunoscută sau altă
etnie. Componența confesională a orașului Comănești, astăzi, se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 85,19%, romano catolici – 4,59%, penticostali
– 1,46% și restul – nedeclarată sau altă religie. Prima atestare documentară a orașului
Comănești este din anul 1409, în perioada domniei lui Alexandru cel Bun. În
urma unor cercetări arhivistice, cel mai vechi document referitor la
localitatea Comănești ar fi o scrisoare din 23 iunie 1606, a căpitanului Ioan
Matireș către căpitanul Ion Pettky, în care se precizează că traseul dinspre
Dunăre spre Transilvania este cel mai sigur prin Comănești.
Localitatea a fost
o zonă de primă destinație a refugiaților sau emigranților din Transilvania ca
urmare a persecuțiilor stăpânirii austro-ungare. Căile pe care le urmau
refugiații nu erau cele obișnuite de comunicație, ci veneau peste plaiuri și
locuri dosite, care astăzi sunt vestite pentru practicarea turismului montan. Începând
cu sfârșitul secolului XVIII, orașul a fost domeniul familiei de boieri Ghica, care
și-au menținut prezența în zonă până la jumătatea secolului al XX-lea. Palatul
Ghica, parcul din fața muzeului și gara sunt câteva din mărturiile lăsate în
urmă de familia Ghica. Construirea căii ferate Adjud-Palanca, care face mai
departe legătura dintre Moldova și Transilvania, a condus la o creștere
semnificativă a economiei, prin deschiderea exploatării industriale a
resurselor lemnoase din munții învecinați (peste 15 gatere înainte de anul 1900),
dar și a minelor Galion, Asău și Lăloaia. Enumăr mai jos câteva dintre
principalele atracții turistice ale orașului: Palatul Ghica-Comănești (parcul și palatul) datând din secolul
al XIX-lea, Gara Comănești, construită în anul 1899, ambele monumente istorice
de interes național și situl arheologic “Cetățuia” de la marginea de nord a satului
Vermești – monument de interes județean.
5. Găiceana este o comună din județul Bacău, care include și
satele: Arini, Huțu și Popești.
Comuna se
află în zona de sud-est a județului, în colinele Tutovei, pe râul Găiceana,
afluient al Berheciului și este traversată de șoseaua județeană DJ252, care o
leagă spre nord de Pâncești, Ungureni și Buhoci și spre sud de Huruiești,
Homocea și Ploscuțeni. Din acest drum, la Găiceana se ramifică șoseaua
județeană DJ206A, care duce spre est la Dealu Morii. La recensământul din
anul 2011 comuna număra 3069 locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (anul 2002 – 3070 locuitori), dintre care: români – 96,22% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a comunei băcăuane Găiceana astăzi se prezintă aproximativ astfel:
ortodocși – 52,65%, romano catolici – 44,54% și restul –
nedeclarată sau altă religie. La sfârșitul secolului al XIX-lea, comuna era
reședința plășii Berheci a județului Tecuci. Patru obiective din comuna
Găiceana sunt incluse în lista monumentelor istorice de interes județean. Două
dintre ele sunt situri arheologice - așezarea de la Arini din punctul „Dealul
Popii”, aparținând culturii Foltești din Epoca Bronzului, și
așezarea eneolitică de la „Pietroasa”, la 600 m sud-est de satul
Găiceana, aparținând culturii Cucuteni A. Celelalte două obiective sunt
clasificate ca monumente de arhitectură:
școala (1908) și biserica
de lemn “Adormirea Maicii Domnului” din cătunul Recea (1808, reconstruită în
1864), ambele aflate în satul Găiceana. Monumentul eroilor din centrul comunei
Găiceana este opera
sculptorului bucureștean Spiridon Georgescu (1887
– 1974).
6. Lucăcești
a fost o localitate chiar cu statut de comună a județului Bacău (până
în anul 1964), astăzi asimilată și devenită cartier al municipiului băcăuan Moinești.
Moinești,
în limba maghiară – Mojnest,
este un municipiu (din anul 2001) al județului Bacău care include și satul
Găzărie. Municipiul se află în partea de nord-vest a județului, pe malurile
râului Tazlăul Sărat și ale afluentului acestuia, pârâul Gâzu. Este străbătut
de șoseaua națională DN2G, care îl leagă spre sud-vest de Comănești și
spre est de Bacău. La recensământul din anul 2011 municipiul Moinești număra
27877 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 24210
locuitori) dintre care: români – 88,97%, romi
– 5,08% și restul – necunoscută sau altă etnie.
Componența confesională a
municipiului băcăuan Moinești astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 87,03%, romano catolici – 4,86%, penticostali –
1,49% și restul – nedeclarată sau altă religie. Prima atestare documentară a
orașului datează din anul 1468. În anul 1832 localitatea este
atestată ca târg unde a existat o puternică comunitate evreiască, ce a rezistat
până la instaurarea comunismului. Din orașul Moinești a emigrat, în anul 1882,
primul grup de evrei sioniști care a inițiat colonia
evreiască Roș Pina din Palestina. Pe vremea aceea în localitate existau 15
fabrici de petrol, un herăstrău de apă, o fabrică de lumânări de stearină, o fabrică
de prelucrare a lemnului, o școală de băieți deschisă în 1862, una de fete
deschisă în 1867 și una evreiască, două biserici ortodoxe și una catolică, iar
principalul proprietar de pământ era „Societatea de comerț și industrie a
petrolului Moinești-Tazlău-Solonțul”. În 1950, Moinești a devenit oraș
raional, reședință a raionului Moinești din regiunea Bacău iar în anul 1964
comuna Lucăcești a fost desființată și asimilată orașului. În
municipiul Moinești se află situl arheologic de interes național de pe “Dealul
Cetățuia”
din fostul sat Lucăcești, unde s-au găsit urmele unei
cetățui dacice din secolele I î.e.n.–I e.n.
În rest, în municipiu se
mai află trei alte obiective incluse în lista monumentelor de interes județean:
biserica „Cuvioasa Paraschiva” (construită în 1776 și cu transformări în 1847)
aflată în fostul sat Hânganu; fosta școală primară de băieți (1894), astăzi
atelier al școlii „Ștefan Luchian” și monumentul
eroilor din războiul ruso-turc din 1877 – 1878, ridicat în anul 1908. Zona
orașului Moinești dispune de resurse naturale precum petrol, gaze
naturale, sare și material lemnos. Cea
mai veche mențiune despre existența și exploatarea petrolului în România se
referă la localitatea Lucăcești, astăzi parte componența a orașului Moinești,
de pe Valea Tazlaului Sărat; La Lucăcești au apărut primele distilerii de
petrol cu caracter industrial încă din 1837-1840. În anul 1840 Nechifor Choss
înfiinţează Rafinăria de la Lucăceşti (prima rafinărie din țară).
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
CÂTEVA INSIGNE
ȘI MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Coroana regală a României - 1881 - Istoria României
Medalia de mai sus s-a realizat de către o companie privată străină, ulterior apărând unele discuții privind simbolul central de pe reversul medaliei, deși este înconjurată de stemele provinciilor istorice românești. Este o pajură stilizată purtând o cruce în cioc, care vrea să simbolizeze statul român, dar care seamănă mai mult cu pajura de pe unele monede și medalii germane.
Coroana regală a României s-a confecţionat din oţelul unuia dintre tunurile turceşti de 90 milimetri, capturate de români la Plevna în data de 30 august 1877. Tunul era unul foarte modern pentru vremea sa, fiind de fabricaţie germană, marca Krupp. Primul ministru Dimitrie Brătianu l-a însărcinat pe V.A.Urechia, ce era în acea perioadă ministrul Cultelor și Instrucțiunii Publice, prin adresa nr. 468 din ziua de 11 aprilie 1881, să conducă o comisie privind alegerea formei coroanei. Prin formularea acestui scop se poate vedea cu limpezime că se dorea ca forma coroanei ce trebuia a fi creată, să fie după un model istoric. Din comisie au făcut parte Alexandru Odobescu, Bogdan Petriceicu Hașdeu și Grigore Tocilescu. Dimitrie Brătianu a pus la dispoziția lui Urechia și o documentație aferentă „... Am onoare de a înainta Domniei Voastre șapte copii de tablouri din Muzeul Național”, care să fie sursă de inspirație pentru comisie. Dezbaterile comisiei au fost sintetizate într-un proces verbal care a stabilit că forma coroanei trebuia să fie similară cu cea a lui Mircea cel Bătrân și a lui Alexandru cel Bun. Acești domnitori au avut coroane de tipul celei româno-bulgare a Assanilor. Theodor Aman s-a angajat să execute o schiță din care să reiasă forma coroanei, folosind ca modele documentele ce i-au fost puse la dispoziție; Cu toate că guvernul s-a pronunțat în favoarea unei coroane foarte scumpe și fastuoase, regele Carol I a dorit una plină de simplitate și sobrietate. El a fost încurajat să urmeze această idee de tatăl său, principele Karl Anton de Hohhenzolern- Sigmaringen. Acesta i-a trimis o scrisoare, datată în ziua de 19 aprilie 1881, în care i-a prezentat fiului un memoriu bine argumentat privind coroanele și ceremonia de încoronare pe care trebuia să o facă ținând cont de faptul că în România se instaura o monarhie fără tradiție, tânără și modernă. Coroana de oțel a fost confecționată de către elevii și soldații meseriași ai Arsenalului Armatei din București după un proiect al lui Theodor Aman. S-au făcut trei modele aproape identice. Unul dintre ele a rămas la Muzeul Arsenalului, nefiind terminat, al doilea, modificat, a fost așezat pe globul purtat de aquila din vârful unei coloane de piatră din Bulevardul Carol, Piața C.A. Rosetti, iar al trei-lea i s-a oferit regelui Carol. Decizia de a se confecţiona o coroană de oţel, în locul uneia de aur, are o înaltă semnificaţie politică şi filosofică, reflectând, în acelaşi timp şi concepţia lui Carol I despre monarhia modernă. Coroana regală sfințită la Mitropolia din București în ziua de 10 mai 1881, se compune dintr-un cerc frontal cu opt fleuroane și tot atâtea mărgăritare, împodobit cu modele de pietre prețioase, toate stilizate din oțel. Cele opt fleuroane sunt unite, în vârful coroanei, de Crucea “Trecerea Dunării. Coroana cântărește 1115 grame. Coroana de oțel a fost oferită pe 10 mai 1881 Regelui Carol I, la Palatul Regal, cu prilejul serbărilor încoronării sale ca Rege și a proclamării Regatului României. Aceasta a fost purtată în ocazii solemne de către toți regii României. În prezent, Coroana de Oțel este o piesă reprezentativă a patrimoniului cultural național și este expusă la Tezaurul istoric al Muzeului Național de Istorie a României din București. O copie fidelă a coroanei se găsește și la Castelul Peleș din Sinaia.
Pe aversul medaliei, sub coroana regală română este reprezentat al simbol național românesc – Colanul “Ordinului Carol I.” Pe banda “lanțul” de prindere la gât se disting, fiind intercalate pajura românească și monograma regelui Carol I.
Nicolae Costin - 1160 - 1712 * 350 de ani de la naștere
Nicolae
Costin a fost un cronicar și mare vornic al Moldovei, fiind fiul
cunoscutului cronicar Miron Costin, care a trăit în perioada anilor 1660 -
1712. Este autorul mai multor cronici istorice ale Moldovei:- Ceasornicul
domnilor
- Cartea
descălecatului de-ntâiu
- Letopisețul
Țării Moldovei de la zidirea lumii până la 1601
- Cronica
domniei lui Nicolae Mavrocordat (1709-1711)
- I
s-au publicat următoarele volume:
- Opere (Ed.
Junimea, Iași, 1976)
- Letopisețul
Țării Moldovei de la zidirea lumii pînă la 1601 și de la 1709 la 1711 (Ed.
Junimea, Iași, 1976)
- Scrieri (Ed.
Hyperion, Chișinău, 1990)
Insigna - F.R.T.A. Salvamont
(Federația română de turism alpinism)
Federatia Romana de Alpinism si Escalada (FRAE) este o
federatie sportiva nationala, constituita prin asocierea cluburilor sportive si
asociatiilor judetene conform Legii Educatiei Fizice si Sportului 69/
2000. Federația
Română de Alpinism și Escaladă (F.RA.E.) este o federație sportivă națională,
persoană juridică de drept privat, de utilitate publică, autonomă și
apolitică. F.RA.E. s-a constituit în 2002 prin asocierea cluburilor
sportive și asociațiilor județene, conform Legii Educației Fizice și Sportului
69/ 2000. F.R.A.E. reprezintă autoritatea în domeniile alpinism, escaladă
și schi alpinism și are ca obiectiv principal performanța sportivă, beneficiind
de la Ministerul Tineretului și Sportului (M.T.S.) de venituri destinate
dezvoltării și promovării acestor discipline sportive de performanță. Federația
este o asociere liberă a unor cluburi sportive, care au drept de vot și care se
implică activ în activitatea federației. Implicarea constă în organizarea de
evenimente menite să promoveze cele trei discipline sportive, dar și în
instruirea tinerelor talente, oferindu-le astfel șansa unei cariere sportive.Nu
în ultimul rând, F.R.A.E. asigură reprezentarea României în cadrul
competițiilor sportive și în fața organismelor internaționale, în acest sens
fiind afiliată la Federația Internațională de Escaladă Sportivă (I.F.S.C.) și
la Federația Internațională de Schi – Alpinism (I.S.M.F), federații recunoscute
de Comitetul International Olimpic. Obiectivul
principal al federatiei romane de alpinism si escalada este performanta in
sport. Federaţia română de turism- ecologie (FRTE) este
continuatoarea Federaţiei române de turism. Sus am postat logo-urile celor două
federaţii.
Speologia este
activitatea de a identifica, explora, studia, cartografia și vizita
locații subterane (peșteri, caverne). Cel care practică speologia se numește
speolog. Cercetarea unei peșteri are ca scop general înțelegerea formării și
evoluției ei, iar cunoașterea cât mai multor peșteri dintr-un
sistem carstic duce la mai buna înțelegere de ansamblu. Întemeierea
ca și știință are loc în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, de
către Edouard Alfred Martel, avocat francez. Până
atunci valoarea științifică a peșterilor era recunoscută doar prin contribuția
la alte științe statornicite, cum ar fi geologia. Tot el a întemeiat și prima
organizație dedicată studiului peșterilor - Société de Spéléologie. În perioada
interbelică cele două mari figuri ale speologiei au fost francezii Norbert
Castert și Robert de Joly, primul fiind amator, al doilea
profesionist. De la ei, și bineînțeles mulți alții, a preluat ștafeta mișcarea
speologică, care după a doua jumătate a secolului al XX-lea a cunoscut o
creștere vertiginoasă. Românul Emil Racoviță face cercetări tot mai
specializate astfel în 1907 punând bazele biospeologiei. Instituționalizarea
speologiei se face pentru prima oară, tot de către Racoviță, la Cluj în 1920
prin înființarea Institutului de Speologie.
Biospeologia, cum îi spune și numele se ocupă cu studiul viețuitoarelor din
peșteri.
Insigna - Învățător emerit
Emerit este
un titlu de onoare care s-a acordat oamenilor de ştiinţă, artiştilor,
profesorilor, învăţătorilor, medicilor şi sportivilor care s-au distins în
activitatea lor. Titlul a fost instituit la 11 august 1950 prin
decret și, din nou, prin decretul nr. 190 din 27 iunie 1977 privind
distincțiile de stat în Republica Socialistă România. Exemple:- om
de știință emerit,
- artist
emerit, maestru emerit al artei, colectiv artistic emerit,
- profesor
universitar emerit, profesor emerit, învățător emerit,
- medic
emerit, medic veterinar emerit, zootehnist emerit
- maestru
al sportului emerit.
Titlul
de „artist al poporului” era echivalent cu „artist emerit”. Aceste „titluri”
aveau ca formă de recunoaștere exterioară niște insigne care se purtau la
rever. Ele aduceau, mai ales în deceniile 5 și 6 ale secolului al XX-lea, o
serie de avantaje materiale și sociale.Jetonul - Bursa - Cafe și berăria Chirondakis - 10 lei
Jetoanele
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces
într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare,
sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele
sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Produsul de
mai sus este realizat din alamă, are forma rotundă și diametrul de 25
milimetri. El a fost confecționat pentru Cafeneaua și beraria Chirondakis. În
interiorul unui cerc perlat la exterior este aplicată inscripția: ”BURSA” și
dedesubt este redat un ornament decorativ foarte greu vizibil. Această
reprezentare este înconjurată periferic circular de inscripțiile: “CAFE ȘI
BERĂRIE” și “CHIRONDAKIS”, despărțite de câte un cerculeț. ____________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Naturalist elvețian Conrad Gessner,
a trăit între anii 1516 - 1565
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 15.10.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu