1. Moneda euro franceză de colecție de mai jos
celebrează personalitatea lui Carol al II-lea cel Pleșuv. În
centrul aversului monedei se prezintă portretul stilizat,
privind spre dreapta al lui Carol al II-lea cel Pleșuv. În jurul portretului sunt
reprezentate câteva monede din vremea sa, intercalate cu literele mari de tipar
ale cuvântului:”KAROLUS” (numele personajului). Sub gâtul personajului este
gravat anul emiterii monedei: ”2011” încadrat de două ornamente decorative abia vizibile, care
reprezintă nomograma monetăriei statului francez și nomograma gravorului. În
centrul reversului este reprezentat sigiliul oficial imperial al personajului
și inscripțiile: “840 - 877” (anii între care a fost regele franciilor), “RF”
(inițialele numelui statului francez – Republica Franceză) și “10 EURO”
(valoarea monedei).
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: anul emiterii – 2011, valoarea – 10
euro, forma – aproximativ rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 22,2
grame, material compoziție – argint, tiraj – 20000 exemplare, tiraj – 1500 buc,
designer – Christian Lacroix, calitatea – proof și prețul unitar de achiziție
de la Banca Franței – 50 euro.
Carol
al II-lea cel Pleșuv a fost regele francilor între anii 840 – 877 E.N., ce
s-a născut la data de 13 iunie 823 și a decedat la data de 6 octombrie 877. Din
anul 829 a purtat titlul de dux Alemanniae, în anul 843 a
moștenit partea vestică a Imperiului Carolingian (aproximativ teritoriul
Franței de astăzi), iar la data de 25 octombrie 875 a fost încoronat
la Roma ca împărat al Occidentului. A fost cel mai mic fiu al
lui Ludovic cel Pios, care la rândul său a fost fiul împăratului Carol
cel Mare. Mama sa a fost Judith de Bavaria, cea de-a doua soție a
lui Ludovic cel Pios. Prin Tratatul de la Verdun (anul 843) Imperiul
Carolingian a fost împărțit definitiv între:
- Carol
cel Pleșuv a primit Francia Occidentală (viitoarea Franță)
- Ludovic
Germanul a primit Francia Răsăriteană sau Sfântul Imperiu Roman (viitoarea Germanie)
- Lothar
a primit Francia de Mijloc, de la Marea Nordului până în Italia
În anul
869, după moartea lui Lothar al II-lea, sub Lothar I provincia Lotharingia este
partajată între Franța și Germania. În anul 875 Ludovic II, fiul lui
Lothar, a murit iar Carol al II-lea cel Pleșuv a devenit Împărat al
Occidentului.
2. Moneda euro franceză de colecție de mai jos
celebrează personalitatea lui Hugo Capet. În centrul aversului monedei
se prezintă portretul stilizat, privind în față al lui Hugo Capet. Circular în
jurul portretului este aplicată inscripția: “HUGUES CAPET” (numele
personajului). Sub gâtul personajului este gravat anul emiterii monedei: ”2012”
încadrat de două ornamente decorative abia vizibile, care reprezintă nomograma
monetăriei statului francez și nomograma gravorului. În centrul reversului este
reprezentă „mâna dreptății” și inscripțiile: “987 - 996” (anii între care a
fost regele francilor), “RF” (inițialele numelui statului francez – Republica
Franceză) și “10 EURO” (valoarea monedei).
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: anul emiterii – 2012, valoarea – 10
euro, forma – aproximativ rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 22,2
grame, material compoziție – argint, tiraj – 20000 exemplare și tiraj – 20000
buc.
Hugo
Capet, în limba franceză - Hugues Capet, a fost primul rege al francilor
din Casa de Capet, în perioada 987 – 996, care s-a născut în anul 941 și a
decedat la data de 24 octombrie 996. El l-a succedat la tron pe ultimul
rege carolingian Ludovic al V-lea. În anul 956, Hugo Capet moștenește
proprietățile tatălui său, Hugo cel Mare, și devine unul din cei mai puternici
nobili din micul regat franc de vest. În anul 987 regele carolingian
Ludovic al V-lea a murit în urma unui accident de vânătoare. În lipsa unor
urmași carolingieni direcți, marii nobili francezi l-au ales ca rege pe cel mai
puternic dintre ei, Hugo Capet, urmaș al lui Robert Capet, cel care cu un
secol în urmă asigurase regența în regatul Franței. Hugo Capet a rămas în istorie
datorită faptului că a fondat o dinastie continuă de 36 de regi, care vor domni
timp de opt secole pe tronul Franței.
3. Moneda euro franceză de colecție de mai jos
celebrează personalitatea lui Phillipe II Auguste. În centrul aversului monedei
se prezintă portretul stilizat, privind în față al lui Philippe II Auguste. Circular
în jurul portretului este aplicată inscripția: “PHILLIPE II AUGUSTE (numele personajului). Sub gâtul personajului
este gravat anul emiterii monedei: ”2012” încadrat de două ornamente decorative
abia vizibile care reprezintă nomograma monetăriei statului francez și
nomograma gravorului. În centrul reversului este reprezentat Castelul Samur de pe
Valea Loirei și inscripțiile: “1180 - 1223” (anii între care a fost regele
francilor) și “10 EURO” (valoarea monedei). Castelul este încadrat de literele majuscule de tipar: “R și F”
(inițialele numelui statului francez - Republica Franceză).
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: anul emiterii – 2012, valoarea – 10
euro, forma – aproximativ rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 22,2
grame, material compoziție – argint, gravor – Christian Lacroix, tiraj – 20000
exemplare și tiraj – 20000 buc.
Filip
al II-lea al Franței, în limba franceză - Philippe Auguste, a fost regele
Franței între anii 1180-1223, care s-a născut la data de 21 august 1165 și a
decedat la data de 14 iulie 1223. Membru al Dinastiei Capețienilor, el a
fost fiul lui Ludovic al VII-lea, rege al Franței, și a celei de-a treia soții,
Adela de Champagne. Filip a avut cele mai mari succese dintre regii Franței
medievale, extinzându-și regatul și sporind influența monarhiei. A reorganizat
guvernarea, a adus stabilitate financiară, fiind simpatizat de populație din
cauza cedării puterii nobililor către clasa medie.
Castelul
Saumur, situat pe Valea Loirei, în departamentul Maine-et-Loire.Egal
distanțată (67 km) de Tours și Angers, vechea cetate, după ce a
fost teatrul unor înverșunate dispute între Casele Anjou și Blois, a devenit domeniu
al coroanei Franței sub Phillipe II Auguste (secolul al XII-lea). Astăzi
castelul Saumur aparține statului francez, fiind înscris pe lista Monumentelor
Istorice din anul 1964. Castelul Saumur a cunoscut primele fortificații sub
Thibaud le Tricheur, conte de Blois, în secolul al X-lea. În anul
1026 edificiul devine proprietatea contelui de Anjou, celebrul Foulches
Nerra, care îl va lăsa moștenire celor din familia Plantagenet. În secolul
al XVI-lea, inginerul militar de origine italiană, Bartolomeo va consolida
apărarea castelului, la ordinul guvernatorului orașului Samur, Philippe
Duplessis-Mornay. Va construi în jurul castelului bastioane și curtine,
urmând un plan în forma de stea. Mareșalul, Urbain de Maillé-Brézé, guvernator
al orașului Samur, din anul 1626 până
în anul 1650, va reabilita capela și va construi bastioanele din
unghiurile nord-estic și sud-estic. Mai puțin glorios, castelul a devenit
închisoare în timpul regilor Ludovic al XIV-lea și Napoleon I, iar apoi
cazemată. Așezată pe un platou ce domină orașul și împrejurimile, reședința
ducală mai păstrează și astăzi unele vestigii ale începuturilor sale: o
deschizătură circulară în centrul curții interioare servea ca gură de
ventilație pentru un străvechi tanc de apă utilizat în caz de incendiu. Micuța
clădire și ingeniosul dispozitiv de scoatere a apei, anexate puțului de 60 m
adâncime, pot fi înca admirate în aripa de sud-vest a castelului. Un
masiv turn de observație domină celelalte clădiri, amintind că odată
castelul înfrunta numeroase și grele bătălii. Aspectul exterior sobru și
impunător, zidurile crenelate, turnurile poligonale, contraforturile masive și,
nu în ultimul rând, poziția sa dominatoare ne spun multe despre menirea mai
puțin reconfortantă a castelului. Impresiile lăsate de aspectul extern, sunt
răsturnate odată cu accesul în spațiile interioare. O scară monumentală ne
conduce spre încăperile regale, acum transformate în Muzeul Artelor
Decorative. Muzeul cuprinde Dormitoarele Regelui și ale Reginei, Capela,
Coridorul Regelei Rene I, Camera Podoabelor și Camera de zi a Reginei. Două
aripi ale castelului din Saumur sunt destinate Muzeului Calului. Aici,
ofițerii ducilor de Anjou și-au amenajat un adevărat cartier general,
transformat în zilele noastre într-un interesant muzeu de arme de cavalerie,
harnașamente, obiecte destinate îngrijirii și apărării cailor. Castelul este
considerat una dintre capodoperele culturii franceze, care trece de la rigorile
medievale spre expresivitatea Renașterii.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DUEL EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O INSIGNĂ ȘI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Mihail Sadoveanu - Ceahlăul prozei românești
Mihail Sadoveanu (născut la data 5 noiembrie
1880 la Pașcani și decedat la data de 19 octombrie 1961 în
localitatea Vânători, județul Neamț) a fost un scriitor, povestitor, nuvelist,
romancier, academician și om politic român. Este considerat unul dintre cei mai
importanți prozatori români din prima jumătate a secolului al XX-lea. Opera sa
se poate grupa în câteva faze care corespund unor direcții sau curente literare
dominante într-o anumită epocă: o primă etapă semănătoristă, cea de început, a
primelor încercări, nuvele și povestiri, o a doua mitico-simbolică, din
perioada interbelică (reflectată în romane precum Creanga de
aur sau Divanul persian), precum și o ultimă fază care corespunde
realismului socialist, în acord cu perioada socialist-comunistă la care
Sadoveanu va adera ideologic. După anul 1947, scrisul său virează spre
ideologia noului regim comunist, publicând opere afiliate curentului sovietic
al realismului socialist, celebre fiind romanul Mitrea Cocor sau
cartea de reportaje din U.R.S.S. Lumina vine de la Răsărit. Ca recompensă
pentru această orientare, devine președinte al Prezidiului Marii Adunări
Naționale, funcția politică maximă ocupată de un scriitor român în timpul
regimului comunist și se bucură de toate privilegiile ce decurgeau din aceasta.
Insigna specialist clasa 1
(parașutist - Republica Populară Română)
Forțele militare ale oricărui stat, deci și ale țării nostre,
sunt categorisite pe diverse specialități militare de pregătire și instruire.
În baza unor bareme dinainte stabilite militarii sunt testați periodic asupra
nivelului de pregătire și, dacă corespund acestor bareme, sunt declarați
specialiști de clasă și distinși cu insigne de Specialist de clasă 1, 2 sau 3, diferite ca model de la o specialitate
militară la alta. Obținerea unei asemenea distincții, meritorii atrage uneori
după ea o promovare în funcție și întotdeauna o creștere neînsemnată a soldei
lunare.
Mărturie de botez - Născut în anul 1889
Mărturiile
de botez (în special cele vechi) sunt piese metalice de forma unor monede,
medalii, sau jetoane care se confer copilului și nașilor săi de botez, însemn
de respect și amintire. Adeseori acestea sunt confecționate din argint și au
forme diferite (în general rotunde, dar si ovale sau chiar poligonale). Mai
întotdeauna pe aceste piese este consemnat numele copilului botezat, al nașilor
săi de botez, dar și data nașterii și botezului copilului. Adeseori pe
mărturiile de botez se gravează și unele imagini (chipul unui bebeluș
dezbrăcat, un preot care scufundă bebeblușul în scăldătoare sau un porumbel
(reprezentând sfântul duh) care se coboară asupra scăldătorii în care este
scufundat (botezat) copilul.
Metropol - 1934 (club ciclist)
Ciclismul este, în sensul larg al cuvântului, deplasarea
pe sol folosind mijloace de transport puse în mișcare de mușchii
omului, cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de
plăcere și disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este
condus de Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul
ciclism înseamnă organizare riguroasă dar și investiții însemnate în
echipamentele de concurs. Printre primii locuitori ai Capitalei, care au
folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva personalitati
ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al.
Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa organizeze concursuri
dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata mare in fata, numite
bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste numarul societatilor
de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera
infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar in anul 1889
“Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in
1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu,
unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea societatilor
cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice a
activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si
apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”.
Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in
spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul
acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura
usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in teritoriu,
au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment, care are
loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee organizatorice,
care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si organizare a
ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica a Romaniei
(1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei Societatilor
Sportive din Romania (FSSR).
Jetonul - G.H. Cafe Europa - 20 Negreanu
Jetoanele
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces
într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare,
sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele
sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa de mai
sus este confecționat din alamă, are forma rotundă cu diametrul de 5 milimetri.
El a fost realizat pentru Cafe Europa al cărui proprietar era un domn, pe
numele Negreanu. În centrul unei fețe este redat grupul de litere GH
(monogramat), înconjurat de un cerc perlat. Între acest cerc perlat și alte
două cercuri (unul continuu și altul perlat) situate pe marginea extremă a
jetonului este redată pe părțile stângă, superioară și dreaptă inscripția:
“CAFE EUROPA” iar la partea inferioară este aplicat un punct vizibil. Pe cealaltă
față, în interiorul a două cercuri periferice (unul continuu și celălat perlat)
este gravată valoarea jetonului: “20”, dedesubt fiind gravat curbat numele
proprietarului: “NEGREANU”, iar deasupra este redat un romb cu diagonala mare
pe orizontală.
IMAGREX - Bucharest - România
Export - Import - Lipscani 19
Există foarte puține informații
cu referire la produsul insignorafic
postat mai sus. Se pare că este sau a fost o firmă de comerț exterior
specializată în vânzarea mașinilor și utilajelor agricole de orice fel. IMAGREX
este acronimul unei companii bucureștene ce are sediul pe Strada Lipscani,
nr.19, și care se numește Întreprinderea de Mașini Agricole Export.
_____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Arhitect de stil baroc, italo-elvetian Francesco Borromini,
a trăit între anii 1599 - 1667
Detalii vignetă de pe bilete spaniole de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 13.10.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu