Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea italiană CESENA, regiunea EMILIA
ROMAGNA, din vremuri diferite, câteva trimiteri poștale
ilustrate și o insignă locală.
Palatul Capitano
Bazilica Madonna del Monte
Domul
Bulevardul Mazzini
Biblioteca malatestiană
Podul vechi
Collina del Monte
La Rocca și Teatrul în aer liber
Hipodromul comunal
Piața Poporului și Fântâna Massini
Trimiteri poștale
Vedere generală
Arhitectură locală
Insignă locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Nichita Stănescu - 75 de ani de la naștere 1933 - 2008
Nichita
Stănescu a fost unul dintre scriitorii reprezentativi ai
literaturii române, care s-a născut
la data de 31 martie 1933 la Ploiești și a decedat la data de 13 decembrie 1983
la Spitalul Fundeni din București. Absolvent al Facultății de Filologie din
București (1957), a debutat, în același an, în revistele Tribuna (Cluj) și Gazeta literară (București). A fost un poet de geniu, prolific
din punct de vedere publicistic. Multe dintre volumele sale au primit premii
ale Uniunii Scriitorilor, sau Academiei Române. A lucrat în colectivele de
redacție ale celor mai importante reviste literare ale timpului. În 1975,
Nichita Stănescu a primit prestigiosul premiu internațional Johann
Gottfried von Herder. În anul 1980, la
propunerea scriitorului suedez Artur Lundkvist, Nichita a fost inclus de
Academia Suedeză pe lista candidaților la Premiul Nobel pentru Literatură. Deși
nu a câștigat, nominalizarea sa reprezintă un succes pentru literatura română a
vremii Considerat atât de critica literară cât și de publicul larg drept
unul dintre cei mai de seamă scriitori pe care i-a avut limba română, pe
care el însuși o denumea „dumnezeiesc de frumoasă”, Nichita Stănescu
aparține temporal, structural și formal, poeziei moderniste sau
neo-modernismului românesc din anii 1960 - 1970. Nichita Stănescu a
fost considerat de unii critici literari drept un poet de o amplitudine,
profunzime și intensitate remarcabile, făcând parte din categoria foarte rară a
inventatorilor lingvistici și poetici. A fost nominalizat membru post-mortem al
Academiei Române. Redau mai jos câteva aprecieri critice despre Nichita
Stănescu:
- Ștefan
Augustin Doinaș (1995) - “Nichita Stănescu se mișca într-adevăr
într-o sferă superioară, siderată de valori exclusiv artistice. Cât despre
gustul său pentru „compromis”, cred sincer că nu prea știa ce înseamnă acest
lucru, tocmai pentru că era un ingenuu. Dacă nu mi-ar fi teamă că devin prea
... doct, aș zice că spiritul său ludic îl făcea să plutească pe deasupra
situațiilor, pentru a căror substanță tragică cred că nu avea „organ”: tălpile
lui nu se atingeau nici de flori, nici de mocirlă. Singurul păcat al lui
Nichita Stănescu a fost crima săvârșită față de sine însuși: distrugerea
sistematică a carcasei care-i asigura superbul exercițiu al spiritului.....„Nichita
Stănescu este cel mai important poet român de după cel de-al doilea război
mondial. Odată cu el, prin el, logosul limbii române ia revanșa
asupra poeților ei.”
- Alexandru
Condeescu (1999) – Poezia stănesciană reia tradiția liricii
interbelice, făcând totodată, printr-o sinteză unică neomodernă, trecerea în
literatura autohtonă de la modernismul începutului de secol spre
postmodernismul sfârșitului de mileniu. Prin ea s-a petrecut în poezia
romanească, după întemeierea ei de către Eminescu, a doua mare mutație a
structurilor limbajului și viziunii poetice, prima fiind cea modernistă a
interbelicilor.... Cu fiecare volum al lui Nichita Stănescu s-a produs în
literatura noastră o perpetuă revoluție a limbajului poetic, în jurul cărților
sale dându-se o adevărată „bătălie a (neo)modernități”
- Eugen
Barbu (1975) – “În acest bâlci al deșertăciunilor care este poezia,
peisajul nostru liric ar fi lipsit de unitate fără poezia lui Nichita
Stănescu... Defoliată de excese arbitrare cu iz filozofic, de o răceală impusă
de teoreticieni ce au denaturat-o, poezia lui Nichita Stănescu... rezistă
vremii.”
Emblema de onoare a informațiilor pentru apărare
Produsul
medalistic de mai sus este o Emblemă de Onoare ce se conferă structurilor militarizate
și personalului acestora, care își desfășoară activitatea în domeniul Informațiilor militare. Este o
distincție militară onorifică prin care se apreciază faptele deosebite
săvârşite pe timpul îndeplinirii misiunilor militare sau în sprijinul acestora,
în timp de pace, în situaţii de criză şi război, precum şi a rezultatelor meritorii
obţinute în procesul instruirii şi al pregătirii profesionale. Aceste embleme
de merit cuprind 3 clase și se acordă în ordine descrescătoare, astfel: clasa
I; clasa a II-a; clasa a III-a. Produsul se prezintă sub forma unei piese
circulare, cu diametrul de 45 mm, fiind confecţionate din tombac auriu. Pe
aversul emblemei reprezentat însemnul heraldic al Direcţiei generale de
informaţii a apărării, înalt de 35 mm, înconjurat de o cunună de lauri
deschisă, lată de 10 mm. În deschiderea cununii de lauri este dispusă central o
cruce. Deasupra cununii de lauri este dispusă central plăcuţa superioară, cu
dimensiunile 20 mm x 10 mm, pe care este înscris, în relief, cu majuscule,
cuvântul «ONOARE». De plăcuţă este ataşat dispozitivul de prindere compus din două
inele. Pe reversul emblemei este reprezentată aceeaşi cunună de lauri, cu o
cruce în deschiderea acesteia. Cuvântul "ONOARE" este scris şi pe
reversul plăcuţei superioare, în relief, cu acelaşi tip de caractere. Pe revers
este aplicată cu litere majuscule, în relief, următoarea inscripție: “EMBLEMA
DE ONOARE A INFORMATIILOR PENTRU APARARE”. Emblema este prevăzută și cu o panglică de prindere la gât, confecționată din
rips moarat. Panglica
lată de 35 mm şi cu înălţimea aparentă de 50 mm, este de culoare roşie, cu două
benzi de 5 mm, de culoare galbenă, dispuse central, cu distanţa de 5 mm între
ele. Emblema
de Onoare a Informaţiilor pentru Apărare se conferă prin ordin de către
directorul general al Direcţiei generale de informaţii a apărării, din proprie
consideraţie ori la propunerile înaintate ierarhic ale şefilor/comandanţilor
structurilor subordonate, pentru fapte de eroism săvârşite pe timpul
îndeplinirii misiunilor, pentru rezultate meritorii în procesul instruirii sau
pentru servicii deosebite aduse structurilor militare, astfel:
- personalului
militar, personalului civil şi structurilor militare de specialitate din
Ministerul Apărării Naţionale, rezerviştilor, veteranilor de război, precum şi
altor persoane fizice şi juridice române;
- militarilor străini, structurilor militare, precum şi altor persoane fizice şi juridice din străinătate.
Insigna - F.R.T.A. Speologie sportivă
(Federația română de turism alpinism)
Federatia
Romana de Alpinism si Escalada (FRAE) este o
federatie sportiva nationala, constituita prin asocierea cluburilor sportive si
asociatiilor judetene conform Legii Educatiei Fizice si Sportului 69/
2000. Federația
Română de Alpinism și Escaladă (F.RA.E.) este o federație sportivă națională,
persoană juridică de drept privat, de utilitate publică, autonomă și
apolitică. F.RA.E. s-a constituit în 2002 prin asocierea cluburilor
sportive și asociațiilor județene, conform Legii Educației Fizice și Sportului
69/ 2000. F.R.A.E. reprezintă autoritatea în domeniile alpinism, escaladă
și schi alpinism și are ca obiectiv principal performanța sportivă, beneficiind
de la Ministerul Tineretului și Sportului (M.T.S.) de venituri destinate
dezvoltării și promovării acestor discipline sportive de performanță. Federația
este o asociere liberă a unor cluburi sportive, care au drept de vot și care se
implică activ în activitatea federației. Implicarea constă în organizarea de
evenimente menite să promoveze cele trei discipline sportive, dar și în
instruirea tinerelor talente, oferindu-le astfel șansa unei cariere sportive.
Nu
în ultimul rând, F.R.A.E. asigură reprezentarea României în cadrul
competițiilor sportive și în fața organismelor internaționale, în acest sens
fiind afiliată la Federația Internațională de Escaladă Sportivă (I.F.S.C.) și
la Federația Internațională de Schi – Alpinism (I.S.M.F), federații recunoscute
de Comitetul International Olimpic. Obiectivul
principal al federatiei romane de alpinism si escalada este performanta in
sport.
Federaţia
română de turism- ecologie (FRTE) este
continuatoarea Federaţiei române de turism. Sus am postat logo-urile celor două
federaţii. Speologia este
activitatea de a identifica, explora, studia, cartografia și vizita
locații subterane (peșteri, caverne). Cel care practică speologia se numește
speolog. Cercetarea unei peșteri are ca scop general înțelegerea formării și
evoluției ei, iar cunoașterea cât mai multor peșteri dintr-un sistem carstic duce
la mai buna înțelegere de ansamblu. Întemeierea ca și
știință are loc în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, de
către Edouard Alfred Martel, avocat francez.
Pînă
atunci valoarea științifică a peșterilor era recunoscută doar prin contribuția
la alte științe statornicite, cum ar fi geologia. Tot el a întemeiat și prima
organizație dedicată studiului peșterilor - Société de Spéléologie. În perioada
interbelică cele două mari figuri ale speologiei au fost francezii Norbert
Castert și Robert de Joly, primul fiind amator, al doilea
profesionist. De la ei, și bineînțeles mulți alții, a preluat ștafeta mișcarea
speologică, care după a doua jumătate a secolului al XX-lea a cunoscut o
creștere vertiginoasă. Românul Emil Racoviță face cercetări tot mai
specializate astfel în 1907 punând bazele biospeologiei. Instituționalizarea
speologiei se face pentru prima oară, tot de către Racoviță, la Cluj în 1920
prin înființarea Institutului de Speologie.
Biospeologia, cum îi spune și numele se ocupă cu studiul viețuitoarelor din
peșteri.
Insigna - Învățător fruntaș
În
timpul regimului comunist s-a instituit un amplu sistem de insigne și medalii
prin care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai muncii,
printre care și sportivii, pentru obținerea de rezultate și mai bune în activitatea
fiecăruia. Aici se încadrează și insigna Învățător fruntaș. Baterea
și conferirea acestui gen de insigne era una din căile și mijloace la îndemână
pentru convingerea -impunerea - schimbarea conștiinței cetățenilor. Se vorbea
despre “formarea omului nou, constructor și apărător devotat al cuceririlor
revoluționare ale poporului". Se cerea astfel o eficiență sporită în toate
domeniile de activitate dar și economii de orice fel, la sânge”. Aceste
distincții acopereau toate domeniile de activitate, erau confecționate din
metal mort, fiind strident colorate și încărcate cu simboluri comuniste. De pe
insignă nu lipsesc spicele de grâu de pe margine simbolizând “agricultura intensivă socialistă”, roata
dințată simbolizând “industrializarea țării”,
cartea și făclia simbolizând “nevoia de
învățătură” în efortul de creare a “societății socialiste multilateral
dezvoltate și a omului nou”.
Jetonul - RMS Cantina Fabricii de chibrituri - 100
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Produsul
prezentat mai sus este realizat din cupru, are forma rotundă și
diametrul de 18 milimetri. El a fost realizat pentru cantina unei fabrici de
chibrituri. Pe una din fețe, în interiorul unui cerc perlat interior, este
gravat grupul de litere: “RMS” monogramat. Între
cercul perlat interior și alt cerc perlat exterior, periferic circular, este
aplicată inscripția: “CANTINA FABRICII DE CHIBRITURI”. Pe cealaltă față a jetonului, în interiorul unui cerc perlat exterior, este
gravată valoarea jetonului: “100”, deasupra și
dedesubtul acesteia fiind aplicată, prin poansonare, ulterior, câte o contramarcă FC.
__________ooOoo________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Pictor, profesor și istoric de cultură estonian
Kristjan Raud, a trăit între anii 1865 - 1943
Detalii vignetă de pe bilete spaniole de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 09.10.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu