1. În
data de 29 noiembrie 2019 Banca Națională a Republicii Moldova a lansat în
circuitul numismatic mondial o monedă comemorativă cu tema Glebus Sainciuc. Pe
avers sunt următoarele reprezentări: în plan central – Stema Republicii
Moldova; în partea de sus – anul emisiei „2019”;în partea de jos – inscripția
„50 LEI” și în exergă, cu majuscule este gravată inscripția „REPUBLICA
MOLDOVA”. Pe revers sunt următoarele reprezentări: în plan central – efigia lui
Glebus Sainciuc, în partea stângă o mască și în partea de jos cu litere
mici sunt gravate inscripțiile: Glebus
Sainciuc și 1912 – 2012 (anii între care a trăit).
Medalia
are următoarele caracteristici tehnice: valoarea nominală - 50 lei, data
emiterii – 29 noiembrie 2019, seria – Personalități, metal – argint, puritate –
99,9%, forma – rotundă, diametrul - 28 milimetri, greutate – 13 grame, cant –
zimțat, tiraj – 300 exemplare.
Glebus Sainciuc a fost un
artist plastic basarabean, portretist, cunoscut mai ales pentru colecția sa de
măști pe care le prezenta el însuși, care s-a născut la data de 19 iulie 1919
la Chișinău și a decedat la data de 16 octombrie 2012 la Hâncești. Autor al mai
multor lucrări de pictură și grafică, apreciate înalt de critici, și
personalitate remarcabilă prin atitudinea sa civică, artistul Glebus Sainciuc
s-a distins prin originalitatea stilului, un incontestabil talent actoricesc și
umor subtil. A avut foarte multe albume
("Literatura si arta Moldovei": enciclopedie in doua
volume, Chisinau,1989, etc) În perioada anilor 1942 – 1944 a urmat Facultatea de
Arhitectură a Politehnicii din București și în perioada 1944 – 1947 a urmat
Școala Republicană de Arte Plastice dela Chișinău. A avut expoziții la
Chișinău, Moscova, Baku, Odesa, Lvov, Cluj, Piatra Neamț, Iași, Sofia, Paris și
Montreal. Pentru meritele sale a fost multiplu recompensat: 1967 - Diploma de
Onoare a Prezidiumului Sovietului Suprem al RSSM, 1971 - Medalia de argint
a EREN, 1973 - Laureat al consiliului republican de portrete, 1991 - Titlul de
artist plastic al poporului, 1998 - Ordinul Republicii Moldova, 1999 - Premiul
pentru întreaga activitate și prosperarea artelor plastice, 2009 - Doctor
Honoris Causa (Academia de Științe a Moldovei).
2. În data de 20 decembrie 2019 Banca
Națională a Republicii Moldova a lansat în circuitul numismatic mondial o monedă comemorativă
care omagiază planta Ghiocelul bogat. Aversul
monedei prezintă în plan central - Stema Republicii Moldova și inscripțiile; în partea de sus – anul emisiunii „2019”; în partea de jos
- inscripţia „50 LEI” și urmând circumferinţa monedei - cu majuscule „REPUBLICA
MOLDOVA”. Reversul monedei prezintă în plan central – imaginea în culori a
Ghiocelului bogat și în exergă, fiind gravate cu majuscule inscripțiile „CARTEA
ROŞIE", „GHIOCEL BOGAT" și „LEUCOJUM AESTIVUM L”.
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice; valoarea – 50 lei; seria –“Cartea Roșie a Republicii Moldova”, calitate - proof; metal compoziție
– argint, puritate – 99,9%, greutate – 16,5 grame, diametru – 30 milimetri,
forma – rotundă, cant – zimțat și tiraj – 350 exemplare.
Ghiocelul bogat, denumire științifică Leucojum aestivum este o plantă perenă, înaltă de
15-40 cm, cu un bulb voluminos şi tunicat şi cu 3-5 frunze bazale liniare, mai
dezvoltate decât la ghiocelul comun. Deşi nu este chiar un "frate" al
ghiocelului Galanthus nivalis (face parte din alt gen) se aseamănă mult cu
acesta, atât ca aspect cât şi în privinţa compoziţiei chimice. Florile
ghioceilor bogaţi sunt solitare şi unice (mai rar apar câte două pentru acelaşi
bulb), actinomorfe, hermafrodite, cu miros parfumat, având 6 tepale egale,
albe, cu vârfurile galbene, dispuse pe un singur rând. Fructul este o capsulă.
Se cunosc mai multe specii de Ghiocel bogat, dar foarte apropiate ca aspect.
3. În data de 28 decembrie 2020 Banca
Națională a Republicii Moldova a lansat în circulație o monedă
comemorativă de 50 de lei cu tema Medicul
meu – eroul meu, pentru a omagia efortul personalului medical din prima
linie în lupta anti-Covid. În centrul
câmpului aversului monedei este redată Stema Republicii Moldova, în partea de
sus este înscris anul emisiei “2020”, în partea de jos este înscrisă valoarea monedei “50 LEI” și
periferic circular, în exergă, este aplicată inscripția: “REPUBLICA” (doar pe
partea stângă) și “MOLDOVA” (doar pe partea
dreaptă). În planul central al reversului este redată harta Republicii Moldova și peste ea sunt reprezentați
doi medici în echipament de protecția anti-Covid. În partea stângă cu majuscule
este gravată inscripția : ”MEDICUL MEU – EROU MEU”
Caracteristicile tehnice ale monedei sunt următoarele:
valoarea – 50 lei, data emiterii – 28 decembrie 2020, metal (compoziție) –
argint, puritatea – 99,9%, forma –
rotundă, diametrul – 30 milimetri, greutatea – 16,5 grame, calitatea – proof, margine
– zimțată și tirajul – 1500 exemplare.
Primul
caz de infecție cu noul coronavirus în Republica Moldova a fost confirmat pe data
de 7 martie 2020 la o femeie de 48 de ani revenită din Italia. La 18 martie
2020 a fost înregistrat primul deces al unei persoane infectate cu noul
coronavirus. Până pe 5 ianuarie 2021 au fost confirmate prin teste de laborator 146921 cazuri de
infecție cu COVID-19, dintre care 134751 persoane s-au vindecat, iar 3070
persoane au decedat. Sunt anunțate decese și în rândul personalului medical din
linia întâi a luptea anti-Covid. România a lansat un program de ajutorare a
Republicii Moldova în lupta cu acest virus.
xxx
UN CATREN PENTRU NEPOATA
MEA - SARA MARIA
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
_______xxx_______
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Dimitrie Cantemir 1673 - 1723
Antioh Cantemir 1708 - 1744
Dimitrie Cantemir s-a născut în localitatea Silișteni, azi
Dimitrie Cantemir, județul Vaslui în data de 26 octombrie 1676 și a decedat la
Harkov, azi Ucraina, în data de 21 august/1 septembrie 1723. A fost fiul domnului moldovean
Constantin Cantemir, după moartea acestuia fiind proclamat domn al Moldovei,
dar neconfirmat de către Poartă. Următorii ani și i-a petrecut la
Constantinopol, unde a fost capuchehaie (trimis la Poartă ca garant al
fidelității). A însoțit armata otomană în expediția eșuată din Ungaria, fiind
martor al înfrângerii oștilor otomane ale sultanului Mustafa al II-lea de către
austrieci în luptele de la Petrovaradin și Zenta.
Cât a stat la Constantinopol a studiat la Academia Patriarhiei Ecumenice,
filială spirituală a universității de la Padova. Aici erau profesori care
predau geografia, anatomia și deschideau elevilor cunoașterea tezaurelor
literaturii clasice, elină și latină. A învățat aici limbile orientale: turca,
persana și araba, literatură muzică și religia islamică. Cât a locuit în
Constantinopol și-a construit un palat pe malul Bosforului, unde a locuit
împreună cu familia sa (1700). În anul 1699 s-a căsătorit cu fiica voievodului
Șerban Cantacuzino, Casandra. Nunta a avut loc la Iași în data de 9/19 mai
1699. Cu soția Casandra a avut șase copii (patru băieți:
Matei, Constantin, Șerban, Antioh ;i două fete: Maria și Smaranda). După moartea Casandrei s-a
căsătorit cu Anastasia Ivanovna Trubețkaia, care i-a mai dăruit încă o fiica,
pe Ecaterina-Smaragda. În anul 1710 a fost numit pe tronul Moldovei, având
misiunea de a-l supraveghea pe Brâncoveanu, bănuit de neloialitate față de
Imperiul Otoman, în schimb a încheiat el însuși un tratat cu Imperiul Rus
condus de Petru cel Mare. Prin tratatul încheiat la Luțk (13/24
aprilie 1711), țarul Rusiei se angaja
să ajute la eliberării Moldovei de sub dominația turcă și să garanteze
integritatea granițelor. Tratatul conținea 17 articole. Prin Tratat se stipula
că domnia sa va rămâne pe viață, iar Scaunul Moldovei va fi transmis pe cale
ereditară, în familia Cantemir, afară de cazul în care unul dintre domni s-ar
lepăda de Rusia și de ortodoxie. Articolul al XI-lea prevedea retrocedarea la
Moldova a Tighinei și Buceagului, cu cetățile de la Dunăre, Chilia și Cetatea
Albă, pierdute în vremea lui Ștefan cel Mare și a lui Petru Rareș. Cantemir a
fost un adept al domniei autoritare, adversar al atotputernicei mari boierimi
fiind împotriva transformării țăranilor liberi în șerbi. În monografia
închinată marelui cărturar moldovean, P.P. Panaitescu consideră că încă din
tinerețe, D. Cantemir ar fi urmărit realizarea unui scop bine determinat, și
anume instaurarea monarhiei absolute și ereditare în Moldova, împotriva
anarhiei feudale a boierilor. Armata rusă ajutată de moldoveni a suferit o
înfrângere categorică din partea turcilor în Bătălia de la Stănilești. În
consecință, Cantemir a fost nevoit să se refugieze în Rusia, unde și-a petrecut
restul vieții în mijlocul preocupărilor intelectuale. În Encyclopedia
Britannica,ediția a IX-a, se menționează că Petru cel Mare a refuzat să-l
predea pe aliatul său către turcii victorioși la Stănilești și l-a luat cu el
în Rusia. Dimitrie Cantemir a stat în Rusia doisprezece ani, până la moarte, în
1723. Primii ani i-a petrecut în Ucraina, pe moșiile dăruite de țar, care
cuprindeau domenii vaste în provinciile Kursk, Seva, Moscova, fiind înconjurat
de oștenii moldoveni, țăranii liberi și mazilii care l-au urmat pe domn în
exil. A devenit consilier secret al lui Petru I pentru problemele Orientului și
membru al senatului (după ce a fost ajutat de ambasadorii Olandei și Franței la
Înalta Poartă) și a desfășurat o activitate științifică rodnică. Lângă Harkov i
s-a acordat un domeniu feudal, satul Dmitrovska, ce va fi rebotezat Dmitrovsk
sub țarina Ecaterina a II-a. A fost investit cu titlul de" Principe
Serenissim al Rusiei" prin ucazul lui Petru cel Mare de la 1 august 1711.
A contribuit la cartografierea Rusiei și a lucrat în sistem Mercator. Colecția
sa de hărți, scrise în latină, se află în Arhiva Cabinetului lui Petru cel Mare
de la Petersburg. În anul 1714, Dimitrie Cantemir devine membru în Societas
Scientiarrum Brandenburgica, ulterior cunoscută sub numele de Academia din
Berlin. La 11 iulie 1714, Academia îl acceptă în rândurile sale și îi acordă
diploma de membru, semnată de vicepreședintele Johann Carol Schott, în absența
președintelui Academiei. Ca membru al Academiei din Berlin a corespondat cu
Leibniz, încercând să stabilească principiile fondării unei Academii Ruse.
Subiect al documentării biografice este și afilierea sa formală la un ordin
inițiatic tradițional, susținută atât prin elemente
ezoterice prezente în opera sa, cât și de surse indirecte. A murit în
Rusia în urma unui diabet avansat, și a fost înmormântat într-o criptă din
biserica Sf. Nicolae din Moscova, construită după planurile sale. Actualmente,
osemintele sale se odihnesc în Biserica Trei Ierarhi din Iaşi, repatriate
graţie lui Nicolae Iorga, în 1935. Pe lespedea raclei sale este scris următorul text: „Aici,
întors din lunga și pre greaua pribegie înfruntată pentru libertatea țării
sale, odihnește Dimitrie Cantemir, domn al Moldovei.” În scurta sa domnie,
Dimitrie Cantemir a făcut unele reforme, pentru anumite pături sociale mai
puțin bogate:- Scăderea “birului steagului”, adică darea ce se lua la domnie nouă, ca să plătească cheltuielile steagului de domnie de la turci.
- Desființarea deseatinei (deseatină = dijmă, a zecea parte din produse, în special din stupi), care privea în special boierimea mică, crescători de albine.
- Privilegiul pentru breasla mișeilor calici din Roman,
- Privilegiul pentru breasla cioclilor din Iași,
- Privilegiu "jupânesele sărace" văduve etc
- Reluarea pentru țară a unor mănăstiri închinate patriarhiei din Ierusalim.â
- A constituit câteva unități militare din rândul păturii mijlocii (boiernași și slujitori) care mai înainte luptase ca mercenari în armate străine.
- Divanul sau Gâlceva înțeleptului cu lumea sau Giudețul sufletului cu trupul – scrisă în română și greacă și tipărită la Iași în anul 1698 – considerată ca o primă lucrare românească originală de gândire religioasă.
- Sacrosanctae Scientiae Indepingibilis Iamgo - Icoana de nezugrăvit a științei sacrosante) - lucrare filosofică, un fel de împăcare între știință și religie, între determinismul științific și metafizica medievală. Cantemir manifestă un interes deosebit pentru astrologie și științele oculte. Cantemir cunoaște și pune în discuție principalele probleme ale filozofiei din vremea lui: teoria cunoașterii, teoria atomilor și a originii materiei, etc.
- Istoria ieroglifică - considerată prima încercare de roman politico-social, alegoric și autobiografic. Lucrarea cuprinde cugetări, proverbe și versuri care reflectă influența poeziei populare.
- Istoria Creșterii și Descreșterii Imperiului Otoman, redactată în latină – o istorie a imperiului otoman, tradusă și în limbile engleză , franceză și germană. În această lucrare Dimitrie Cantemir se referă la o serie de fapte privind viața cotidiană, obiceiurile și tradițiile turcilor, ca de exemplu ceremoniile primirii ambasadorilor la Înalta Poartă, sărbătorirea bairamului, ritualul circumciziunii etc. În cursul expunerii Dimitrie Cantemir citează o serie de proverbe și zicători turcești. Deosebit de interesante sunt detaliile asupra instituțiilor statale și publice otomane, asupra armatei, vieții din palatul imperial, monedelor turcești, instituțiilor de învățământ, despre viața ecleziastică, muzică, literatura populară etc.
- Hronicul vechimei româno-moldo-vlahilor, scris mai întâi în latină, dar tradus apoi de autor și în română – o istorie a românilor de la Traian până în pragul celei de a doua "descălecări" sau întemeierea principatelor.
- Descrierea Moldovei, scrisă în latină, la cererea Academiei din Berlin. Lucrarea se constituie în prima prezentare interdisciplinară (geografie, demografie, etnografie, cartografie, psihologie colectivă) a Moldovei și locuitorilor ei. Opera are trei părți: prima este consacrata descrierii geografice, partea a doua se ocupă de politică iar partea a treia este dedicată religiei și culturii moldovenești.
- Cronicarul Ion Neculce: “că așa arăta de bun și de blând încât tuturor le era ușa deschisă și era nemăreț de vorovea cu toți copii”.
- George Călinescu: „un erudit de faimă europeană, voievod moldovean, academician berlinez, prinț moscovit, un Lorenzo de Medici al nostru.”
- Encyclopædia Britannica, ediția a 11-a, vol. 5, articolul Dimitrie Cantemir se menționează: „Demetrius or Demeter Cantemir was known as one of the greatest linguists of his time, speaking and writing eleven languages, and being well versed in Oriental scholarship.” (Dimitrie Cantemir a fost unul dintre cei mai mari lingviști ai vremii sale, vorbind și scriind curent în unsprezece limbi și fiind bun cunoscător al bursei).
- Ioan Verdeș: „cea mai strălucitoare şi mai uimitoare personalitate a culturii române medievale”
- Nicolae Iorga: “ primul mare intelectual român de tip european specialist în probleme orientale”
Poet şi diplomat rus de origine moldavă, eminent
reprezentant al culturii ruse şi europene din prima jumătate a secolului
al XVIII-lea, Antioh Cantemir s-a născut la 21 septembrie 1708
(1709) la Constantinopol, în familia domnitorului Moldovei Dimitrie Cantemir,
şi a încetat din viaţă la 11 aprilie 1744 la Paris. Numele lui Antioh Cantemir,
chiar în timpul vieţii, a devenit cunoscut nu numai în Rusia, dar şi în Europa.
Poet, diplomat, adept ferm al ştiinţei şi filosofiei moderne, el atrage atenţia
lui Voltaire şi Montesquieu, face cunoştinţă cu savanţi renumiţi din epocă ca
P. Maupertuis, A.-C.Clairaut, L.V.Euler, H. Sloane, B. Fontenelle. Imediat după
moartea poetului, opera sa este tradusă şi editată în limbile franceză şi
germană, devenind obiectul discuţiilor şi confruntărilor literare în Franţa şi
Germania de la mijlocul secolului al XVIII-lea. În Rusia, larg răspândite în
copii manuscrise, satirele crează autorului o mare popularitate. Contemporanul
său V.K.Trediakovski menţiona că Antioh Cantemir „... fără îndoială este cel
mai mare şi cel mai iscusit poet rus”. Publicate pentru prima dată în limba
rusă, în 1762, la aproape două decenii după moartea poetului, „Satirele şi alte
poetice compuneri” au sporit şi mai mult interesul pentru personalitatea şi
creaţia lui Antioh Cantemir. Satirele cantemiriene au fost înalt apreciate de
scriitorii ruşi A.S. Puşkin, V.A. Jukovski, C.N. Batiuskov, K.F. Râleev, V.G.
Belinski. Educaţia şi instrucţia lui Antioh Cantemir începe în casa
părintească. Primele studii le face sub îndrumarea tatălui şi a profesorilor
particulari. Concomitent cu instruirea în casa părintească, viitorul poet
frecventează Academia slavo-greco-latină din Moscova. Un moment important în
formarea intelectuală a lui Antioh Cantemir l-au constituit studiile la
Universitatea de pe lângă Academia de Ştiinţe din Petersburg. Studiul
filosofiei sub conducerea savantului german C.-F.Gross, cursurile de matematică
ale lui F. C. Mayer şi ale fraţilor Daniel şi Nicolaus Bernoulli, cursul de
fizică al lui G.-B. Bülfinger, de istorie al lui G. S. Bayer, îl familiarizează
pe Antioh Cantemir cu cele mai noi descoperiri şi probleme ale ştiinţei şi
filosofiei de la începutul secolului al XVIII-lea. În anul 1725, Antioh
Cantemir traduce din limba latină, cu unele adăugiri şi precizări după
originalul grec, cronica scriitorului bizantin din secolul al XII-lea
Constantin Manasses „Sinopsis istoric”. La această traducere se alătură
nemijlocit şi prima lucrare publicată a lui Antioh Cantemir „Simfonia la
psaltire”, scrisă în anul 1726. Tot în această perioadă (1726-1730) Antioh
Cantemir efectuează şi alte traduceri: „Traducerea din italiană în limba
franceză a unei oarecare scrisori a unui italian, conţinând descrierea critică
a Parisului şi a francezilor…”, „Tabelul lui Cébés” („Le tableau de Cébés”),
„Istoria” lui Justin, satirele poeţilor antici latini Horaţiu şi Juvenal,
transpune din limba franceză satirele clasicului acestui gen - Boileau şi
tratatul lui B. Fontenelle „Conversaţii despre pluralitatea lumilor”. La
sfârşitul anului 1729, poetul compune Satira I-a. „Asupra hulitorilor
învăţăturii. Către mintea sa”. După aceasta, pe parcursul a doi ani, până la
sfârşitul anului 1731, momentul plecării în străinătate, Antioh Cantemir
va scrie următoarele patru satire, încercându-şi totodată pana şi în alte
genuri ale poeziei, compune două cântece sau ode cu caracter filosofic, o odă
solemnă dedicată împărătesei Anna Ioannovna, trei din cele şase fabule ale
sale, zece epigrame, introducând pentru prima dată acest gen literar în cultura
literară rusă. În 1730, Antioh Cantemir, ofiţer al regimentului de gardă
Preobrajensk, participă activ la evenimentele legate de înscăunarea împărătesei
Anna Ioannovna. În luna noiembrie 1731 Antioh Cantemir este numit reprezentant
diplomatic (rezident) la Londra. Serviciul diplomatic al lui Antioh Cantemir a
durat mai mult de 12 ani şi s-a întrerupt odată cu moartea sa. În Europa, la
Londra, apoi la Paris, Antioh Cantemir, prin personalitatea, instruirea sa,
prin cunoaşterea limbilor, maniera de a discuta, orizontul larg al intereselor,
seriozitatea opiniilor şi fineţea manierelor a reuşit să se impună în cercurile
diplomatice şi literare. Cercetătorii consideră activitatea diplomatică a lui
Antioh Cantemir la Londra şi Paris ca fiind de importanţă general europeană.
Graţie intervenţiilor inteligente ale acestuia s-au clarificat o serie de
ambiguităţi în relaţiile dintre Franţa şi Austria, Rusia şi Turcia, Rusia şi
Anglia. Plecarea în străinătate a însemnat pentru Antioh Cantemir o lungă
întrerupere în activitatea literară. Timp de şase ani el nu mai scrie nici o
satiră. Abia începând cu anul 1738 Antioh Cantemir revine la activitatea
literară, compune satirele a VI-a, a VII-a, a VIII-a şi a IX-a, prelucrează şi
înnoieşte textele satirelor scrise în Rusia, elaborează tratatul filosofic
„Scrisori despre natură şi om”, traduce din Anacreon, Horaţiu, Epictet,
transpune în rusă tratatul scriitorului italian Francesco Algarotti „Convorbiri
despre lumină”, „Scrisorile persane” ale lui Montesquieu, scrie un tratat de
algebră, trei tomuri ale „Dicţionarului rus-francez” etc. În „Scrisoarea lui
Hariton Makentin despre compunerea versurilor ruse”(1742) Antioh Cantemir
expune teoria sa despre versificaţie. Antioh Cantemir este
iniţiatorul traducerii şi editării, la Londra şi Paris, în limbile engleză şi
franceză, a „Istoriei creşterii şi descreşterii Imperiului Otoman” a
lui Dimitrie Cantemir. În scrierile sale, Antioh Cantemir ne prezintă
tabloul Universului în spiritul filosofiei mecaniciste carteziene, împărtăşeşte
un şir de teze ale fizicii lui Newton şi ale sensualismului lui Locke.
Tratatul filosofic „Scrisori despre natură şi om” al lui Antioh Cantemir a
constituit o continuare firească a interesului pentru ideile ştiinţei şi
filosofiei moderne. Prin creaţia şi prin critica literară Antioh Cantemir a
întreprins primul pas pe calea elaborării teoriei clasicismului în Rusia.
Această tendinţă s-a manifestat deosebit de clar în notele şi comentariile la
satire şi traduceri, în tălmăcirea cuvintelor, numelor, expresiilor.
Antioh Cantemir, împreună cu V. K. Trediakovski şi M.V. Lomonosov a
pregătit terenul ideologic pentru apariţia şi consolidarea iluminismului rus în
cea de a doua jumătate a secolului al XVIII-lea. Ideea valorii omului
indiferent de apartenenţa sa de castă sau clasă şi critica nedreptăţilor şi
cruzimii şerbiei, promovate de Antioh Cantemir în satirele sale, au reprezentat
o sursă de formare a tradiţiei democratice în gândirea socială rusă din secolul
al XVIII-lea. Creaţia lui Antioh Cantemir şi întreaga sa activitate au
contribuit la dezvoltarea în Rusia a culturii filosofice, la elaborarea
terminologiei filosofice şi ştiinţifice. În opera lui Antioh Cantemir şi-a
găsit reflectare atitudinea faţă de filosofie ca ştiinţă cu un strict sistem de
noţiuni şi categorii. Prin mijlocirea lui Antioh Cantemir au fost stabilite
relaţii între savanţii ruşi şi cei din străinătate, a fost organizat un schimb intens
de literatură ştiinţifică între academiile de ştiinţe din Petersburg, Londra şi
Paris. Relaţiile personale ale lui Antioh Cantemir cu scriitorii şi
savanţii englezi şi francezi au contribuit la apropierea culturală dintre Rusia
şi statele Europei Occidentale. Diplomat care a apărat interesele Rusiei în
Europa în cel de-al doilea sfert al secolului al XVIII-lea, primul poet rus
modern, Antioh Cantemir rămâne, în primul rând, un fenomen al culturii
ruse din secolul respectiv, însă el aparţine şi culturii româneşti, după cum au
remarcat de nenumărate ori scriitorii iluminişti din secolul al XIX-lea -
Mihail Kogălniceanu, Сonstantin Negruzzi, Alexandru Donici. Interesul pentru
personalitatea şi creaţia lui Antioh Cantemir apare în Moldova la începutul
secolului al XIX-lea, în legătură cu primele ediţii în limba română a operelor
lui Dimitrie şi Antioh Cantemir. Opera poetică a lui Antioh Cantemir în
traducerea lui Alexandru Donici şi Сonstantin Negruzzi a avut o vădită
influenţă asupra literaturii din Moldova secolului al XIX-lea, încetăţenind
genul de satiră în poezia, proza şi dramaturgia din Moldova.
Insigna - Cupa U.T.C. '83 (box)
(Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea Tineretului
Comunist (cunoscută și
prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi rezerva
de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii
Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul
U.T.C.
În
timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a numit Uniunea
Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul
1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din
populația României.
Boxul (sau pugilismul) este un sport străvechi, în care doi concurenți, cu
greutăți similare, luptă cu
ajutorul pumnilor, pe durata a mai multor reprize. Victoria este obținută in urma
punctelor date pentru lovituri de catre juriu, sau atunci când adversarul este
doborât la pâmânt și nu reușește să se ridice înainte ca arbitrul să termine de
numărat până la 10, (Knockout sau
KO) sau când adversarul este prea rănit pentru a continua (Technical
Knockout sau TKO). Următoarele
lovituri sunt nepermise; lovirea sub centură, ținerea, împiedicarea, lovirea cu piciorul sau
genunchiul, lovirea cu capul, umărul, antebrațul, cotul, strangularea
adversarului și apăsarea cu brațul sau cotul a feței adversarului,
apăsarea capului adversarului înapoi peste corzi, lovirea cu mănușa deschisă,
cu partea interioară a mănușii, cu încheietura sau latul mâinii, loviturile
pe spatele adversarului și în special orice lovitură pe ceafă sau pe spatele
capului sau în zona rinichilor. În cazul în care adversarul este doborât (la
podea), arbitrul va începe imediat să numere secundele. Boxerul care nu
respectă instrucțiunile arbitrului sau acționează împotriva regulamentului
de box, boxează într-o manieră nesportivă sau comite faulturi, poate fi la
discreția arbitrului, atenționat, avertizat sau descalificat. Dacă un
arbitru intenționează să avertizeze un boxer, va opri meciul și va explica
încălcarea. Arbitrul va arăta apoi spre boxer și spre fiecare din cei cinci judecători.
Un arbitru care a acordat un avertisment pentru un anumit fault, de exemplu
pentru ținere, nu mai poate da o atenționare pentru același tip de greșeală. O
a treia atenționare pentru același tip de fault va duce în mod obligatoriu la
acordarea unui avertisment. Numai trei avertismente pot fi date aceluiași boxer
într-un meci. Cel de-al treilea avertisment aduce automat descalificarea.
În fiecare repriză, un judecător va acorda puncte fiecărui boxer, în funcție de
numărul de lovituri obținute de fiecare. Pentru ca o lovitură să aibă valoare
de punctaj, ea trebuie să ajungă, fără a fi blocată sau apărată, direct cu
partea articulațiilor degetelor din mănușa închisă, de la oricare mână, pe
oricare parte frontală sau laterală a capului sau trupului deasupra centurii.
Valoarea loviturilor punctate într-un meci va fi stabilită la sfârșitul acelui
meci și va fi trecută în contul boxerului care a avut un rezultat mai bun în
funcție de gradul de superioritate. Acordarea punctelor se va face pe baza
următorului principiu: un punct pentru fiecare lovitură corectă. Punctele sunt
înregistrate când cel puțin 3 (trei) din cei 5 (cinci) judecători înregistrează
simultan o lovitură care după părerea lor a ajuns corect pe „suprafața țintă”.
Nu se vor acorda puncte în plus pentru doborârea adversarului. Mai jos îţi prezint
câteva repere calendaristice ale începutului practicării sportului box în
România; 1909 – La Campina are loc prima aparitie a sportului cu manusi
din tara noastra. Bucurestiul nu avea sa ramana mult in urma Campinei. In
toamna aceluiasi an, in frumoasa gradina Cismigiu, doi boxeri straini –
francezul Martuin si irlandezul O’Hara – uimeau bucurestenii cu luptele lor
bine regizate; 1919 – Virgil Salvan este primul boxer roman care a participat
la o competitie internationala. El a participat la intrecerile pugilistice din
cadrul jocurilor interaliate care au avut loc pe Stadionul Parshing din Paris;
1921 – ia fiinta la Bucuresti primele sectii de box, ele numindu-se “Boxing
Club”, care il avea antrenor pe francezul Rene Delcourt, si “Tirul”; 27
septembrie 1924 – in sala F.S.S.R. din strada Clemanceau nr.6 din Bucuresti are
loc prima reuniune de box din tara noastra care a fost organizata si condusa
dupa cerintele regulamentului. S-au disputat atunci 6 meciuri a 6 reprize
fiecare;
Insigna - I.I.R.U.C. - Service
(Întreprinderea pentru întreținerea și repararea utilajelor de calcul)
În baza H.G.633
din 27 martie 1968, pe data de 1 aprilie 1968 se înfiinţează (I.I.R.U.C.) - "Întreprinderea
pentru întreţinerea şi repararea utilajelor de calcul", cu sediul în
Bucureşti, sub îndrumarea şi controlul Secretariatului permanent al
Comisiei guvernamentale pentru dotarea cu echipamente de calcul şi
automatizarea prelucrării datelor.
Întreprinderea pentru întreţinerea şi repararea utilajelor de calcul va
avea ca obiect:- întreţinerea şi depanarea utilajelor de calcul la beneficiari sau în atelierele proprii;
- realizarea reviziilor periodice şi reparaţiilor capitale la utilajele de calcul;
- aprovizionarea în mod centralizat cu piese de schimb din ţară şi străinătate, pentru asigurarea întreţinerii şi reparaţiilor de utilaje de calcul la întreprinderea menţionată mai sus, cât şi la atelierele proprii ale deţinătorilor acestor utilaje;
- asigurarea pregătirii cadrelor de specialitate prin şcolarizare în ţară şi străinătate;
- asigurarea întreţinerii şi reparării utilajelor de calcul importate, în colaborare cu firmele furnizoare;
- asigurarea întreţinerii şi reparării utilajelor de calcul exportate, în colaborare cu firmele furnizoare din ţară.
Insigna - Campionatele europene de juniori
România 1981 - hochei
Hocheiul
pe gheață este
un sport de iarnă olimpic, de echipă, care se joacă cu crose și cu
un puc. Termenul de hochei, cu origini medievale, este disputat de
către francezi și englezi. O rudimentară formă de hochei a fost atestată în
secolul al XVII-lea în Olanda,unde un grup de oameni, pe patine, se jucau cu un
mic disc pe canalele înghețate. O altă teorie sugerează faptul că hocheiul își
are originea pe continentul american, derivând din jocul similar al
americanilor lacrosse. În sfârșit, cea mai acceptată teorie este
aceea care arată dezvoltarea hocheiului pe gheață ca o variație a hocheiului pe
iarbă. Primele reguli cu privire la pucul de joc și la numărul de jucători au
fost introduse de un grup de studenți ai unei universități din Montreal – Canada
în anul 1870. Prima ligă profesionistă de hochei s-a înființat în anul 1903 în
SUA, iar liga internatională s-a înființat cinci ani mai târziu la Paris.
Primul meci public de hochei a avut loc la Montreal în anul 1875, iar primele
campionate organizate se cunosc din Europa anului 1910. Hocheiul masculin a
devenit sport olimpic încă din anul 1920, de la Olimpiada de vară de la Anvers.
Peste 4 ani, la Chamonix, a fost introdus în programul Jocurilor de iarnă.
Vulturul României a fost o distincție (semn
onorific) ce se acorda parlamentarilor din Regatul României în baza Decretului
Regal nr. 2306 din anul 1933.
Emblemă coifură din vremea regelui Carol al II-lea
Emblemele coifură sunt un fel de insigne purtate de către
personalul militarizat din sistemul apărării, ordinii publice, siguranței
naționale și autorității judecătorești la caschetă, bonetă sau bască. În centrul emblemei se distinge nomograma regelui Carol al II-lea.
____________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Compozitorul bulgar Dobri Hristov,
a trăit între anii 1875 - 1941
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe o acțiune austro-ungară
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 15.04.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu