Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură dar și câteva trimiteri ilustrate din localitatea spaniolă
ALGORTA, municipalitatea GETXO, comunitatea autonomă ȚARA
BASCILOR, din vremuri diferite. Mai sus am postat un cupon de
raționalizare a bunurilor de larg consum din vremea războiului civil
spaniol, cu titlu de ajutor social și valoarea unei mese (prânz).
Școala Govelas
Bulevardul Basagoiti
Plaja și Centrul balnear
Plaja
Arhitectură locală
Trimitere poștală
Vederi generale
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
CAPCANELE LIMBII ROMÂNE
UN CATREN PENTRU NEPOATA
MEA - SARA MARIA
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx_________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Avram Iancu 1824 - 1872
Avram Iancu s-a nascut în anul 1824, în localitatea
Vidra de Sus, azi comuna Avram Iancu, judetul Alba. Din pacate, ziua si luna nu
se cunosc, pentru ca în matricola - actul de nastere nr. 40/1824 al comunei
Vidra de Sus - se afla doar mentiunea ca “S-a nascut pe vremea cireselor”. Se
poate deduce ca nasterea a avut loc în luna iulie 1824. Tatal lui Avram Iancu
s-a numit Alexandru Iancu, iar mama – Maria. Erau oameni harnici si gospodari,
cu o stare materiala buna. Avramut, precum îl dezmierdau parintii, era un copil
plin de virtuti, gânditor si scurt la vorba, cu o inima sincera si buna.
Buchiile le-a învatat la Vidra si Câmpeni, clasele elementare le-a urmat la
Abrud, judetul Alba, gimnaziul inferior la Zlatna, cel superior si Facultatea
de Drept la Cluj. Peste tot s-a bucurat de simpatia colegilor, profesorilor si
a locuitorilor. A fost un student eminent, iar matematica si istoria i-au fost
materiile preferate. Dupa terminarea cursurilor juridice la Cluj, în anul 1845,
cu cele mai alese aprecieri de atestare si cu calificativul “eminent”, s-a
prezentat în fata Guvernului din Cluj, pentru a fi primit ca practicant fara
salariu. A fost însa respins de comisie, pentru ca era plebeu, adica nu avea
originea de nobil maghiar. În urma acestei nedreptati, Avram Iancu s-a dus la
Târgu Mures, unde s-a înscris la “Tabla Regeasca” în calitate de cancelist, cu
scopul de-a se pregati în meseria de avocat, pe care a si obtinut-o în anul
1848, cu mult succes. Avram Iancu, om al pacii, dreptatii sociale si al bunei
convietuiri între popoare a deplâns hotarârea motiunii nedrepte votata la 15
martie 1848, la Budapesta, potrivnica poporului român majoritar in
Transilvania, de unire fortata a acestei provincii românesti cu Ungaria. La
adunarea cancelistilor mureseni de la “Tabla Regeasca”, tinuta în ziua de 25
martie 1848, data la care cancelistii unguri solicitau celor români semnaturile
si acordul unirii Transilvaniei cu Ungaria, Avram Iancu, în prezenta celor 300
de cancelisti prezenti la adunare, a pronuntat plin de indignare: “În
numele neamului românesc resping marinimozitatea voastra. Dreptul istoric are
sa se spulbere înaintea drepturilor omului. Spre rusinea veacului al XIX-lea,
am suferit robia îndelungata. Pretindem stergerea sclaviei si egalitate
perfecta sau moarte!”. În testamentul sau, Avram Iancu si-a precizat idealul
sau în viata: “Unicul dor al vietii mele este sa-mi vad natiunea fericita,
pentru care dupa puteri am lucrat până acum!”. A fost unul dintre
initiatorii si organizatorii adunarilor de la Blaj din 30 aprilie, 15-17 mai si
15-23 septembrie 1848, precum si conducatorul cetelor înarmate de tarani si de
mineri din Muntii Apuseni. În timpul Revolutiei de la 1848 a condus aceste
osti, organizând apararea lor în Muntii Apuseni. A respins numeroasele atacuri
ale ostilor maghiare, superioare ca numar si ca armament, câstigându-si
renumele de "Craiul muntilor". Iancu considera necesara unirea
fortelor revolutionare ale celor doua popoare (român si maghiar) în lupta
împotriva dusmanului comun, absolutismul habsburgic. El conditiona însa aceasta
unire de satisfacerea revendicarilor sociale si nationale ale românilor.
Coplesite de armatele habsburgice si de cele tariste, tradate de unii generali,
trupele revolutionare române si maghiare au capitulat la Siria, în 13 august
1849. Dupa înfrângerea revolutiei, bolnav si adânc îndurerat de nedreptatile ce
li se faceau taranilor, a caror eliberare reala nu o putuse vedea înfaptuita,
Avram Iancu a ramas printre moti, în Muntii Apuseni. În anul 1849, fiind la
Viena pentru sustinerea drepturilor nationale, a refuzat sa primeasca o
decoratie imperiala, zicând: "Natiunii sa i se dea drepturile promise,
atunci voi primi, altcum nu". Un an mai târziu refuza sa se întâlneasca cu
împaratul Austriei, Franz Iosef, aflat în vizita prin Transilvania. În acelasi
an este arestat si închis. Dupa eliberarea din închisoare, isi petrece ultimii
ani ai vietii ratacind prin munti, pe Valea Ariesului, la Lupsa, dar mai cu
seama la Baia de Cris, unde se adaposteste la covrigarul Ioan Stupina, supranumit
Liber. Stând pe prispa casei acestuia, cânta serile din fluierul de paltin
mestesugit cu multa maiestrie de el, în prezenta multimii de oameni care venea
sa-l asculte. S-a stins din viata la 10 septembrie 1872, pe prispa casei
acestuia. “Craiul Muntilor” a fost înmormântat cu multa evlavie în cimitirul
din satul Tebea, comuna Baia de Cris, judetul Hunedoara, lânga gorunul lui
Horea, potrivit dorintei sale testamentare. Avram Iancu a fost condus pe
ultimul drum de un sobor de peste 30 de preoti si de peste 10000 de oameni,
care i-au ramas fideli pâna în ultima clipa. Mihai Viteazul 1593 - 1601
400 de ani de la moartea marelui voievod
Mihai Viteazul, primul domnitor
care a reuşit să unească cele trei provincii româneşti, a trăit între 1558 şi
1601. Domnitorul a avut un caracter dârz şi şi-a folosit de toate mijloacele, inclusiv
de cuceririle amoroase, pentru a-şi duce la îndeplinire năzuinţele. Mihai
Viteazul a rămas în istorie ca primul domnitor care a reuşit să unească cele
trei provincii româneşti: Moldova, Ardealul şi Ţara Românescă. Pentru a-şi
realiza scopurile, Mihai Viteazul s-a folosit de oricine, chiar şi de
ibovnicele sale. Istoricii sunt de părere că s-a căsătorit cu Doamna Stanca
pentru a reuşi să acceadă la putere. Nu se cunoaşte cu exactitate locul
naşterii. Mihai Viteazul s-a născut, după unele surse, în Oraşul de Floci sau
Târgul de Floci (n.r. - denumire care vine de la târgul de lână care funcţiona
aici) situat la vărsarea Ialomiţei în Dunăre, localitate azi dispărută. Alte
documente, aflate în custodia Academiei Române, precum şi specificaţiile din
Condica episcopiei Rîmnicului, atestă că Mihai Viteazul s-ar fi născut la
Drăgoeşti, localitate aflată pe partea stîngă a Oltului, judeţul Vâlcea. Mihai Viteazul a crescut fără tată.
Potrivit unor istorici, Mihai Viteazu este fiul nelegitim al lui Pătraşcu cel
Bun, domnitor al Ţării Româneşti. Argumentul principal împotriva acestei
variante este acela că Mihai Viteazu s-a născut în anul 1558, la un an după
moartea lui Pătraşcu cel Bun. Astfel, este greu de crezut că acesta a avut
relaţii extraconjugale în anul morţii sale, având în vedere faptul că a
murit în urma unei lungi boli.Mama lui Mihai Viteazul, de viţă
nobilă sau comerciantă de rachiu. Există două versiuni care circulă cu privire
la mama lui Mihai Viteazul, Teodora Cantacuzino. Potrivit celor mai mulţi
istorici, ea este de neam grecesc şi se trage din vechea familie bizantină a
Cantacuzinilor, fiind soră cu Iane Epirotul, care a ajuns ban al Olteniei şi
reprezentantul domnului Munteniei la Constantinopol, o persoană foarte
influentă. „Un personaj extraordinar, Mihail Cantacuzino, poreclit Şaitanoglu
sau Şeitanoglu, adică, în turceşte, „fiul Satanei”. Se zice că mama lui Mihai
Viteazul ar fi fost sora lui Şeitanoglu. În orice caz, e aproape sigur acum,
după documente recent descoperite, că a fost o Cantacuzină venită să facă mare
negoţ în Ţara Românească, iar cu banii şi insistenţele rudelor ei pe lângă
marele vizir a fost ales Mihai Viteazul domnitor“, notează istoricul Neagu
Djuvara în lucrarea „O scurtă istorie a românilor povestită celor tineri“. Conform
altor surse, Teodora era vânzătoare de rachiu, originară din Târgul de Floci,
iar tatăl lui Mihai era grec. Cert este că s-a călugărit spre sfârşitul domniei
fiului ei, luând numele monahal de Teofana, şi a murit în anul 1605 sau 1606,
fiind înmormântată în biserica mănăstirii Cozia. Domnitorul era un om dintr-o bucată şi foarte hotărât în toate deciziile pe
care le lua. De asemenea, se folosea de toate mijloacele pentru a-şi duce la
îndeplinire scopurile, de multe ori parafând alianţe cu parteneri pe care nu-i
agrea. Mihai Viteazul a fost comerciant de
vite. La început, domnitorul a făcut comerţ cu vite şi, apoi, cu giuvaieruri. A
cunoscut, astfel, lumea comerţului şi a avut multe de învăţat. A deprins
limbile greacă şi turcă, dar a intrat în contact cu marea boierime munteană.
Ajunsese să deţină o avere imensă. Cumpărase din 44 de sate, în timp ce un
boier obişnuit avea 8-9 sate. Mihai Viteazu s-a căsătorit la vârsta de 27 de ani cu doamna Stanca,
descendenta unei mari familii de boieri. Ea era nepoata banului Dobromir al
Craiovei şi a logofătului Gheorghe din Corbi. Provenea din puternicul neam al
boierilor din Izvorani, zona Muscelului sau, conform altor surse, dintr-o familie
înruditã cu fraţii Buzeşti. Căsătoria cu Doamna Stanca i-a deschis tânărului
Mihai drumul spre putere. Astfel, unii istorici contemporani au suspectat o
căsătorie din interes. Domnitorul şi Doamna Stanca au avut doi copii, Florica şi Nicolae, cel
care avea să ocupe, o perioadă, cât marele voievod era în Ardeal, tronul Ţării
Româneşti. Florica avea un farmec special, care a ajuns să-l copleşească chiar
şi împăratul Rudolf al Sfântului Imperiu Roman de Naţiune Germană. Cei doi
ajunseseră chiar în pragul căsătoriei. Numai intervenţia energică a mamei
acestuia, Maria de Spania, a oprit căsătoria dintre cei doi. Mihai
Viteazul a mai avut o fiica, Marula, care s-a născut în anul 1599, dintr-o
relaţie a domnitorului cu o ţiitoare cunoscută drept „Tudora din Târgşor“.
Mihai nu îşi ascundea relaţiile extraconjugale şi chiar se afişa cu amantele.
Astfel, nu a făcut nici un secret din naşterea fiicei sale nelegitime.
Domnitorul şi-a vizitat iubita şi fiica în vârstă de doar un an şi i-a oferit
un hrisov prin care-i lăsa moştenire, după moartea mamei sale mai multe
sate.Relaţia dintre Mihai Viteazul şi soţia,
Doamna Stanca, se degradează, astfel că domnitorul îşi îndreaptă afecţiunea în
altă direcţie. Surorile Zamfira şi Velica, fiicele lui Ivan Norocea, i-au atras
atenţai lui Mihai Viteazul atunci când a ajuns la Alba Iulia. Acestea
deveniseră sfătuitoarele apropiate ale domnitorului şi apăreau mereu în preajma
lor. Dacă despre, Zamfira istoricii susţin că nu există informaţii certe cu
privire la o legătură amoroasă cu Mihai Viteazul, în privinţa Valicăi lucrurile
sunt certe. Domnitorul se afişa cu aceasta, iar femeia nutrea speranţa că va
deveni Doamnă. Mihai Viteazul apare într-o pictură realizată la Praga de
Frans Franken alături de Maria Christierna, Sigismund Bathory, principele
Transilvaniei. Unii istorici sugerează că între cei doi a avut loc o poveste
amoroasă. A divorţat de acesta, iar succesorul la tronul Transilvaniei, Andrei
Báthory, vărul lui Sigismund, îi face avansuri din ce în ce mai agresive.
Astfel, Maria Christierna se refugiază la curtea regală de la Pragă. Aceasta i-ar
fi pus o vorbă bună lui Mihai la regele Rudolf, pentru a-l sprijini să lupte
împotriva lui Andrei Báthory.
SURSA – NET Adevărul.ro
Târgu Jiu
Insigna - Congresul al V-lea 1976
Cooperația meșteșugărească
Cooperaţia
meşteşugărească reprezintă astăzi o alternativă socio-economică, realizată
prin intermediul şi în folosul oamenilor, având ca scop amplificarea
solidarităţii sociale şi întrajutorarea membrilor cooperatori, participând în
acelaş timp activ la dezvoltarea comunităţilor locale din care aceştia fac
parte. Sunt astfel integrate principalele trăsături specifice ale sectorului:
libertatea de acţiune economică, responsabilitatea individuală şi securitatea
socială. Sectorul cooperatist meşteşugăresc, bazat pe proprietatea privată
a meşteşugarilor asociaţi, şi-a demonstrat de peste 130 de ani viabilitatea şi
implicarea în dezvoltarea economiei şi societăţii româneşti. Începuturile
cooperaţiei meşteşugăreşti din România datează din anul 1879 când a fost
înfiinţată prima organizaţie de acest fel – „Societatea meseriaşilor de
încălţăminte” (Bucureşti).
Uniunea
Naţională a Cooperaţiei Meşteşugăreşti – UCECOM a luat fiinţă în anul
1951, fiind reorganizată în anul 2006 (în baza Legii nr. 1/2005 privind
organizarea şi funcţionarea cooperaţiei), având permanent, de la înfiinţare
până în prezent, rolul de organizaţie de reprezentare a cooperaţiei
meşteşugăreşti, la nivel naţional şi internaţional. Potrivit actualului său
statut, UCECOM este constituită ”cu scopul de a asigura reprezentarea şi
promovarea intereselor economice, sociale şi culturale ale cooperatorilor şi
ale membrilor asociaţi în relaţiile cu administraţia publică, cu autoritatea de
stat, cu alte persoane fizice şi/sau juridice, publice sau private,cu
organismele internaţionale similare, precum şi pentru susţinerea şi promovarea
principiilor cooperatiste”. Sus am postat logo-ul și o poză cu sediul central
al UCECOM din București.
Insigna - Cupa tineretului de la sate (oină)
Oina (sau hoina)
este un joc sportiv tradițional românesc practicat continuu cel puțin din
secolul al XIV-lea conform cronicilor și hrisoavelor timpului, fiind menționat
prima dată documentar la anul 1364, în timpul domniei lui Vlaicu
Vodă. Oina este un joc sportiv practicat în aer liber, pe un teren
dreptunghiular, preferabil acoperit cu iarbă, între două echipe de câte 11
jucători. Jocul solicită calități sportive complexe (viteză bună de alergare,
reflexe rapide în mișcările de autoapărare față de loviturile mingii, precizie
în aruncarea și lovirea mingii cu un baston sau bâtă). Sus am postat logo-ul
Federaţiei Române de Oină şi o carte poştală cu jocul de oină, din perioada
comunistă a României.
Insigna - A.G.V.P.S.
(Asociația generală a vânătorilor și pescarilor sportiv)
Paza vânatului și pescuitului
Asociaţia Generală a Vânătorilor şi
Pescarilor Sportivi din România (A.G.V.P.S.) este persoană juridică de drept
privat şi de utilitate publică, care reprezintă, în plan intern, interesele a
peste 150 de asociaţii afiliate, în care sunt înscrişi peste 90% din vânătorii
români şi peste 80% din pescarii cu domiciliul sau rezidenţa în România, iar în
plan extern, interesele tuturor vânătorilor şi pescarilor sportivi din ţara
noastră. Data de 5 iunie 1919 reprezintă momentul constituirii „Uniunii
Generale a Vânătorilor”, iar cea de 26 mai 1922, data de naştere a „Uniunii
Generale a Vânătorilor din România”. Această formă de organizare a suferit mai
multe transformări și convulsii până să ajungă la formatul de astăzi. Au fost perioade
când au existat și organizații paralele în acest domeniu de activitate. _________ooOoo___________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
5 Acțiuni nominative în valoare totală de lei 5000 -1925
Societatea anonimă "Întreprinderile generale technice
Inginer Tiberiu Eremie - București
Detaliu vignetă de pe o acțiune italiană
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 03.04.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu