Mai jos admiri și alte clădiri din localitatea austriacă
DORG HAAG, municipalitatea WINKLARN,
bundeslandul AUSTRIA INFERIOARĂ.
Arhitectură locală
xxx
UN CATREN PENTRU NEPOATA
MEA - SARA MARIA
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
CAPCANELE LIMBII ROMÂNE
O EPIGRAMĂ PROPRIE
__________xxx__________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL DÂMBOVIȚA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Târgoviște - vechi centru tipografic românesc
Consiliul județean Dâmbovița
500 ani de carte tipărită - 1508 - 2008 Mănăstirea Dealu
Se
ştie că pe vremea lui Mircea cel Bătrân existau mai multe mănăstiri “despre
care nu ştim când şi de cine au fost întemeiate", printre ele numărându-se
şi Mănăstirea Dealu. Dar lăcaşul iniţial nu a rezistat prea mult astfel că, la
sfârşitul aceluiaşi secol, domnitorul Radu cel Mare (1495-1508) a hotărât
ridicarea unui ansamblu mănăstiresc din temelie, pe locul celui existent, din
diverse motive: “fie că acest sfânt locaş se năruise în timpul îndelungatei
sale existenţe, fie că Voievodul voia să facă lângă capitală un «edificiu» care
să întreacă pe cele existente atunci în «splendoare», fie, în sfârşit, că –
după spusa tradiţiei – voia să ridice peste «oasele scumpe ale moşilor săi» o
biserică măreaţă." Astfel că, la 26 august 1499, domnitorul începu a zidi
mai întâi clădirile din jurul mănăstirii, în principal clopotniţa, abia apoi
urmând a se ocupa şi de biserică. Toate acestea se cunosc dintr-o inscripţie a
vechii clopotniţe, aflată sub stema lui Radu cel Mare: “Cu mila lui Dumnezeu,
Io Radul Voevod, fiul lui Vlad Voievod, Domn a toată ţara Ungrovlahiei, începu
acest turn [clopotniţă] al sfântului părintelui nostru Nicolae făcătorul de
minuni în anul 7007 [1499] luna august 26 zile."Cât priveşte amănuntele
legate de zidirea şi sfinţirea bisericii le aflăm din cele două inscripţii în
slavonă, ce se află de o parte şi alta a uşii de intrare în biserică,
inscripţii sculptate în piatră şi încadrate în chenare din acelaşi material:
“Cu voia Tatălui şi cu ajutorul Fiului şi cu săvârşitul Sfântului Duh blagocestivul
şi iubitorul de Hristos, înfrumuseţat cu toate învăţăturile drept credincioase
şi încununat cu toate cununile, Io Radul Mare-Voevod, cu mila lui Dumnezeu Domn
a Toată Ţara Românească, fiul marelui Vlad Voevod [Călugărul], în anul 7008
[1500], crugul zodiei: 2 al soarelui şi al lunii: 16, temelia: 29, indicţia: 3,
mâna anului: 3, a început să zidească şi să înnoiască şi din temelie a ridicat
cu toate bunătăţile şi cu mari frumuseţe a înfrumuseţat acest mare hram întru
numele sfântului părintelui nostru şi arhierarh, făcătorului de minuni Nicolae
din Mira Lichiei, şi a sfinţit-o în acelaşi an 7010, luna D[ecembre] 4 zile,
fiind egumen Zaharia. Amin." Biserica nu a fost complet terminată,
pictura ei urmând a fi realizată abia peste câţiva ani, în timpul lui
Neagoe Basarab (1512-1521). După mărturia acestuia din urmă, “Radul Voievod a
trecut din această viaţă de deşertăciune şi acest mai sus zis hram l-a lăsat
nesăvârşit de Sfânta Scriptură", fapt care l-a determinat ca să o termine
el, pentru ca “să ne numim şi noi ctitori cu mai sus numitul Radu voevod,
ctitor şi clăditor al acestui hram". După moartea lui Mihai Viteazul
(1593-1601), mănăstirea avea să fie jefuită şi distrusă parţial, atât în timpul
conflictelor armate cât şi de către tâlharii ocazionali. În anul 1610, la 29
decembrie, pe când domnul ţării Radu Şerban (1602-1611) petrecea la Târgovişte,
principele ardelean Gabriel Báthory a trecut cu oastea prin pasul Branului şi a
pătruns în Ţara Românească. El s-a aşezat stăpânitor al ţării pe care a prădat-o
timp de trei luni, lăsându-şi un trist renume în istorie: “Iar Batâr Gabăr s-au
tăbărât la scaunul Târgoviştii, şăzând aicea în ţară 3 luni, dând voie oştilor
de au prădat ţara şi toate mănăstirile, cât n-au rămas nimic în ţară. Nici altă
dată n-au mai fost aicea în ţară răutate şi jaf ca atuncea", aspect ce
apare şi în cronica lui Radu Popescu: “că în trei luni au şăzut procletul în
ţară, jefuind, prădând, arzând; care nevoie n-au fost, nici va mai fi în
pământul nostru." Cum Gabriel Báthory îşi stabilise sediul la Târgovişte,
mănăstirea Dealu a fost printre primele lăcaşuri ce au căzut victimă jafului şi
distrugerii. Mărturii avem de la egumenul de atunci al mănăstirii, Mitropolitul
Matei al Mirelor: “câte ticăloşii şi vărsări de sânge şi profanări de biserici
şi jafuri de mănăstiri, nu se pot spune cu deamănuntul... În special chinuiau
pe preoţi şi pe călugări... Şi năvălind ca hoţii în mănăstirea noastră, furând
toate giuvaerurile câte le căpătase şi sfărâmând mormintele domnilor şi
stricând lespezile bisericilor, crezând să afle bogăţii de aur, puindu-şi
numele de furi de lucruri sfinte şi scormonitori de morminte." De starea
jalnică în care se afla mănăstirea după trecerea oştilor jefuitoare a fost
impresionat voievodul Radu Mihnea care, venind în 1614 să se închine bisericii
şi să înalţe rugăciuni lui Dumnezeu şi Sfântului Ierarh Nicolae, a găsit
“sfântul lăcaş stricat şi lovit şi sărăcit şi jefuit şi surpat cu totul de
Unguri", iar în altă parte zice că l-a găsit “pustiit, risipit, dărâmat şi
de tot sărăcit de necredinioşii Unguri." După cum mărturisea într-un
hrisov emis în acelaşi an, “inima noastră a venit la umilinţă şi jale fiind
atunci nastavnic şi egumen al mai sus spusului lăcaş prea sfinţitul mitropolit
al Mirelor chir Matei şi cu ceilalţi călugări şi fraţi din cinul călugăresc,
cari au căzut cu lacrimi de umilinţă şi smerenie spre domnia noastră, aducând
înaintea domniei noastre prea umile rugăciuni ca să fiu nou ctitor al sfântului
lăcaş, mai sus zis, ca să întăresc şi să înnoesc şi să împuternicesc acest
sfânt lăcaş", mai ales că nu doar sfânta mănăstire era “pustiită şi
stricată", ci şi “biserica lui Dumnezeu, asemenea chiliile şi celelalte
case pustiite." Fiind o importantă ctitorie şi necropolă domnească,
mănăstirea a beneficiat mai departe de purtarea de grijă a voievozilor iubitori
de neam şi frumos ce au contribuit la refacerea ansamblului ori a bisericii,
înscriindu-se pe linia ctitorilor de seamă. De pildă, despre Matei Basarab
(1632-1654) se spune că a desfiinţat în anul 1639 închinarea făcută mănăstirii
Iviron din Muntele Athos, totul din dorinţa ca acest sfânt locaş să nu ajungă
cumva pe mâna călugărilor străini de neam. Mai mult, domnitorul i-a întărit mai
multe proprietăţi, dăruindu-i un rând de sfinte vase din aur (azi dispărute).
Printre numeroasele obiecte bisericeşti dăruite ctitoriilor sale sau altor
biserici pe care le socotea a fi de prim rang se numără şi o cruce din lemn de
chiparos ferecată în argint, ramele fiind împodobite cu ornamente vegetale.
Crucea este sculptată pe ambele feţe, scenele fiind încadrate de colonete şi
având inscripţii greceşti explicative. Piciorul crucii se sprijină pe o bază
elipsoidală, cuprinzând o inscripţie frumos gravată: “Această svîntă cruce
ferectu-o-au Matei Vod[ă] şi cu doamna sa Elena şi o au dăruit la mănăstirea
Deal[ul]ui, unde iaste hramul s[vea]ti Nicolae în anul 7157 (1648-1649)."
În prezent crucea se păstrează în mănăstirea căreia i-a fost dăruită. Nici
marele domnitor şi ctitor Constantin Brâncoveanu (1688-1714) nu a rămas nepăsător
la suferinţele mănăstirii – căci incursiunea austriecilor în Muntenia
(1689-1690) pricinuise multă pagubă. Dintr-un document din 1691 aflăm că “în
zilele domniei mele, întâmplându-se oşti greale de păgâni de au intrat în ţară
aici, de nemţi despre ţara ungurească... au făcut multă stricăciune şi prăzi
ţărei", prilej cu care “jefuit-au şi într-această sfântă mănăstire ce au
găsit". Văzând el că “de multă vreme învechindu-se multe să stricase
şi să dărâmase… toate cele ce era prea învechite au pus de le-au dres şi le-au
înnoit şi mai bine le-au tocmit ca de iznoavă mai toate". Cronicarul
oficial al domnului, Radu Greceanu, a menţionat şi el acest eveniment,
precizând că “domnul, prentre atâtea supărări, îndemnatu-s-au şi au învălit
mănăstirea Dealului păste tot cu table dă aramă şi o au înfrumuseţat precum pre
dinlăuntru cu zugrăvele şi cu alte odoare, aşa şi pă dinafară", fapt
subliniat ulterior şi în pomelnicele mănăstirii. Dar domnia fanarioţilor
nu avea să aducă nimic bun nici ţării şi nici mănăstirii Dealu, la delăsarea şi
sărăcirea generală adăugându-se jafurile turcilor din 1738, din timpul
războiului cu austriecii. În plus hotarele moşiile erau încălcate mereu, astfel
că veniturile erau numai cu numele. Nici râvna egumenului Dionisie Lupu
(1769-1831), viitorul mitropolit al Ţării Româneşti, nu a izbutit să facă mare
lucru, deşi nu a rămas nepăsător la lipsurile mănăstirii. Din păcate,
cutremurul din 26 octombrie 1802, rămas în amintirea cronicilor ca unul
înfricoşător, “a risipit toate la pământ", dar nu l-a învins şi pe egumen
care “de iznoavă al doilea rând l-au făcut la loc, încă şi mai cu adaos",
împrumutând bani şi solicitând ajutoare de prin toate părţile. Dar viaţa
la Mănăstirea Dealu a continuat să fie plină de greutăţi. Degeaba a trecut-o
Ioan Caragea (1812-1818) în rândul mănăstirilor de prim rang, veniturile ei
erau neînsemnate şi insuficiente pentru întreţinerea curentă şi efectuarea
reparaţiilor. La toate acestea s-au adăugat cutremurele de pământ, căci după
cel din 1802 a urmat unul şi mai puternic în 1838 – când au căzut turlele mici,
asemenea şi paraclisul. În urma lor s-au făcut nişte reparaţii minore, restul
ajungând de ruină. De această stare jalnică a aflat domnitorul Gheorghe
Bibescu (1843-1848). Implicarea sa în viaţa Mănăstirii Dealu s-a datorat
faptului că a fost un “idolatrizator al trecutului nostru", fapt pentru
care la înscăunarea sa din 1843 de la Curtea Veche, el a depus jurământul
îmbrăcat în costumul lui Mihai Viteazul, al cărui mormânt de la Dealu l-a
vizitat la scurt timp după aceea. Dorinţa lui de a fi un imitator al bravului
voievod muntean l-a determinat să-şi îndrepte atenţia dar mai ales finanţele
către biserica ce adăpostea capul ilustrului său înaintaş. Dându-şi seama de
complexitatea lucrărilor, a angajat pentru prima dată arhitecţi din
străinătate, cu studii de specialitate, dintre care “arhitectonul" Johann
Schlatter a primit chiar titlul de “arhitect mănăstiresc". S-au refăcut
clădirile din jurul mănăstirii, având parter şi etaj dar, mai ales, s-a construit
turnul clopotniţă, un turn înalt ce poartă până azi numele de turnul lui
Bibescu, deşi a fost terminat în timpul lui Barbu Ştirbei. Din păcate s-a
intervenit mai mult decât trebuia asupra bisericii, refăcându-se turlele cele
mici în stilul neogotic, la modă pe atunci şi adăugându-se un fronton pe latura
vestică. Forma învelitorilor a suferit şi ea transformări majore, frontoanele
arcuite fiind transformate în unele triunghiulare. La fel şi cornişele şi forma
învelitorilor turlelor, la cornişa acestora din urmă fiind adăugate nişte
fleuroane, în stilul neogotic al vremii. În biserică s-au refăcut mobilierul şi
tâmpla, bineînţeles tot în acel stil gotic cu tendinţe baroce. În timp ce erau
executate reparaţiile la biserică, domnul s-a îngrijit ca să o înzestreze cu odăjdii,
clopote şi argintărie nouă lucrată la Viena (sfeşnice şi policandru), astfel că
târnosirea a putut avea loc în 1857. Din păcate, secularizarea care s-a
abătut asupra tuturor mănăstirilor româneşti avea să ducă Dealu la sărăcire
completă şi la risipirea călugărilor în cele patru zări. În timpul Războiului
de independenţă (1877-1878) aici avea să funcţioneze un lagăr al prizonierilor
turci. Ulterior, în 1879, s-a înfiinţat Şcoala divizionară de ofiţeri – ea
rămânând aici până în 1883 când s-a mutat la Mănăstirea Bistriţa. În această
perioadă, în zidurile străvechii biserici au început să fie incizate, mai mult
sau puţin adânc, numele celor care au considerat că doar aşa şi-l pot face
nemuritor, un gest condamnabil, căci inscripţiile adânc incizate nu mai pot fi
îndepărtate. În acest răstimp, o comisie formată din Ioan Slavici şi arhitectul
Gheorghe Mandrea, însărcinaţi de minister cu cercetarea monumentelor istorice,
a vizitat Mănăstirea Dealu pe la 1881 şi a constatat că erau necesare
“însemnate reparaturi". Drept pentru care, considerându-l cel mai preţios
monument după biserica lui Neagoe Basarab de la Curtea de Argeş, comisia a
cerut ca să se ia măsurile necesare în vederea conservării monumentului. Nu s-a
făcut nimic în acest sens, iar lăcaşul ajunsese a fi mănăstire numai cu numele,
părăsindu-se cu totul. Prin vara anului 1897, un vizitator mărturisea că a
aflat aici doar un singur călugăr. Pe la începutul veacului al XX-lea la
Mănăstirea Dealu s-a mutat Şcoala copiilor de trupă, pentru ca, din 1912, aici
să fiinţeze liceul militar “Nicolae Filipescu", purtând numele celui care
a stăruit mult la înfiinţarea sa. Cu acest prilej s-au înlocuit toate clădirile
perimetrale, din vechiul ansamblu păstrându-se numai biserica şi clopotniţa.
Fostele chilii au fost înlocuite cu un rând de clădiri cu etaj ce au
transformat mănăstirea într-o cazarmă, preotul-profesor de Religie urmând a
săvârşi şi cele sfinte în biserică. Dar cutremurul din 1940 a pricinuit
mari distrugeri, năruind turlele bisericii, partea superioară a clopotniţei şi
clădirile liceului. Liceul s-a mutat la Predeal, iar biserica şi restul au
rămas în paragină câţiva ani buni.Toate acestea au durat până în timpul
păstoririi părintelui patriarh Justinian Marina când, cu concursul
autorităţilor, au început lucrările de consolidare şi refacere ale
străvechiului monument. Proiectul întocmit de arhitectul Ioan Paraschivescu
prevedea construirea a două aripi de chilii, ateliere şi trapeză pe latura de
nord a bisericii, prelungindu-se parţial pe laturile est şi vest, deasupra
pivniţelor care s-au păstrat aşa cum erau. În final urma să se refacă şi
zugrăveala bisericii, întrucât cea veche se deteriorase, iar la turle lipsea
complet. Deşi planul iniţial prevedea ca latura dinspre Târgovişte să
rămână deschisă, în final s-a hotărât ca să se construiască de jur-împrejur
corpuri de chilii şi un paraclis. Aceasta “pentru a se da înfăţişarea clasică
monumentului, după modelul mânăstirilor ortodoxe… şi pentru a se crea un spaţiu
corespunzător în vederea vieţii de obşte ce se va dezvolta aici." Aşa că
proiectul alcătuit de arhitectul Nicolae Diaconu cuprindea chilii cu coridoare
largi în faţă, un paraclis şi încăperi pentru primirea înalţilor ierarhi.
Piatra de temelie a fost aşezată la 11 iulie 1955, pe locul unde urma să fie
ridicat paraclisul. Între anii 1955 şi 1958 s-au realizat lucrările de refacere
ale incintei pe laturile de răsărit, miazăzi şi apus – ea cuprinzând chiliile
şi, pe latura sudică, un paraclis (cu hramul Acoperământul Maicii Domnului), o
terasă cu vedere spre oraş şi apartamentul patriarhal – toate îmbrăcate în
cărămidă aparentă. Ele completează vechiul corp de chilii aflat pe latura
nordică şi care includ şi turnul clopotniţă, ansamblu ce se detaşează stilistic
şi cromatic de cel nou construit, fără a ajunge însă să fie în opoziţie. Corpul
proiectat de o parte şi de alta a turnului clopotniţă este tencuit şi zugrăvit
în alb, după tradiţia ansamblurilor monahale munteneşti, prezentând şi el
acelaşi portic cu câte trei rânduri de arce pe coloane de tip brâncovenesc ce
imită piatra, dar mult mai mici ca înălţime. În ansamblu corpul vechi şi cel
nou reprezintă două etape ale istoriei recente a monumentului, care se adaugă
armonic la cea, mult mai veche, a bisericii. După înnoirea mănăstirii şi
refacerea sa din 1958, s-a hotărât ca aici să fie Casă sanatorială şi de odihnă
pentru preoţii şi călugării în vârstă a Casei de Pensii şi Ajutoare din cadrul
Patriarhiei Române, situaţie existentă până în 1986, an în care instituţia a
fost transformată în mănăstire de maici, în regim de obşte depinzând de
Arhiepiscopia Bucureştilor, iar în prezent de cea a Târgoviştei. Modul în care
a fost zidită biserica a fost extrem de ingenios, ca atare ea a şi durat de-a
lungul secolelor, fiind unul dintre puţinele monumente care s-au păstrat cu
aspectul lor original. A fost realizată din materialul tradiţional, cărămida,
dar zidăria respectivă a fost dublată de o cămaşă de piatră albă făţuită,
blocurile fiind legate între ele cu scoabe din metal fixate în plumb.
Inevitabil, pe alocuri piatra şi-a schimbat culoarea, fapt care nu îi ştirbeşte
cu nimic farmecul. De la intrare se poate percepe structura planimetrică, aceea
care ne este deja tradiţională, cea cu trei abside, care este şi tipul
consacrat edificiilor monahale. Dând roată bisericii se pot observa aceste trei
abside, dintre care cele două din dreptul naosului sunt pentagonale în
exterior, cea din dreptul altarului este heptagonală şi tustrei sunt
semicirculare în interior.La biserica de la Dealu se remarcă prezenţa unui soclu,
înalt de cca 1 m care, cam cu 50 cm deasupra solului, iese puternic în relief,
rezultând astfel o bancă din piatră ce înconjoară perimetral biserica. Vizual,
profilul în ansamblul său conferă o bază stabilă întregului monument, ce pare a
se fi aşezat pentru totdeauna în acest loc. Soclul reprezintă “talpa"
bisericii, temelia ei, elementul de stabilitate şi de siguranţă, liantul dintre
pământul pe care stă biserica şi care îi oferă siguranţă şi cerul către ea se
îndreaptă, înalţă şi semeaţă. Profilul arhitectural îl ajută să realizeze
firesc această trecere gradată de la pământ la cer, de la cele materiale la
cele spirituale. Dar înţelesul soclului nu se opreşte aici, el putând fi privit
şi ca elementul cheie care vizualizează desprinderea bisericii de pământ şi
înălţarea ei. De regulă, bisericile se amplasau pe un loc înalt, lăcaşul de
cult fiind simbolul Bisericii spirituale, al “«cetăţii care stă dea¬supra
muntelui», la care vor merge popoarele", după cum spune proorocul Isaia
sau Mântuitorul Hristos Însuşi: “...nu poate o cetate aflată pe vârf de munte
să se ascundă" (Matei 5, 14). Biserica despre care vorbim este una dintre
acestea, ea fiind amplasată chiar pe un deal, spre a fi văzută de către toţi.
Dar mai mult, prin soclul pe care a fost aşezată, ea pare a fi şi mai înălţată
iar elementul inferior respectiv, prin profilul ce i s-a dat, poartă un mesaj
similar cu cel al părţii superioare a bisericii, acela de înălţare de la pământ
la cer. Acest urcuş a fost întotdeauna simbolizat de înălţarea deosebită a
zidurilor şi turlelor bisericilor, de-a lungul timpului observându-se
preferinţa către biserici din ce în ce mai zvelte. Şi dorinţa ctitorului de la
Dealu a fost aceea de a ridica o biserică cât mai înaltă, o adevărată rugă în
piatră ce străpunge cerurile. Caracteristica respectivă nu se referă doar la
înălţimea ei exprimată în metri, ci priveşte raportul dintre înălţime şi
lăţime. Aspectul acesta este vizibil mai ales în interior, dar nici exteriorul
nu este mai prejos, încă de la intrare atrăgând atenţia elansarea verticală a
întregului corp al bisericii. Având în vedere legăturile strânse care au
existat între ctitoria de la Dealu şi cea de la Argeş, a fost firesc ca să se
creadă că acelaşi meşter a lucrat şi la una şi la cealaltă. Numai că, la biserica
de la Dealu este mult mai evidentă tendinţa către verticalitate decât la Argeş,
unde nu avem acelaşi sentiment al desprinderii de cele pământeşti, al zborului
către cele cereşti. În Biserică, toate se află într-o armonie şi aranjare bine
stabilite, conform ierarhiei rânduite ca pe treptele unei scări. În vârful
acesteia se află Iisus Hristos, capul Bisericii. Practic, întreaga creaţie,
îngerească şi omenească, este o ierarhie ce urcă spre Dumnezeu, fiind în unire
cu cele aflate pe treptele mai înalte, acestea atrăgându-le pe cele mai de jos
către cele de sus. Aprofundarea semnificaţiilor turlei, înţeleasă ca simbol al
lumii cereşti, precum şi înţelegerea bisericii, ca fiind trupul mistic
încununat de capul său, Hristos – unic şi de neegalat dar Care îi cheamă pe
toţi către Sine – au condus către apariţia în cadrul arhitecturii ortodoxe a
ceea ce am putea numi volumetrie piramidală. În cadrul acesteia nu există decât
un singur element dominant, turla de pe naos – amplasată de regulă în centrul
de greutate al compoziţiei arhitecturale – şi căreia i se pleacă celelalte
elemente verticale, subordonate ei. Iar în ceea ce priveşte elansarea
verticală, trebuie menţionat faptul că aceasta este o transpunere în forme
arhitecturale a principiului ierarhiei ce domneşte în cadrul Bisericii
ortodoxe, al cărei cap este Iisus Hristos, urmat de apostolii Săi, de ierarhi,
preoţi şi credincioşi, cei care formează corpul Bisericii. Privitor la acest
aspect, voievodul Radu a renunţat la varianta deja tradiţională a unei singure
turle, preferându-o pe cea cu trei – una mai înaltă pe naos şi două mai mici pe
pronaos – rezultând un “mănunchi de turle" ce se înalţă spre cer. Dacă în
lumea sârbească întâlnim doar unul sau două elemente verticale – turla de pe
naos şi turnul clopotniţă de pe pronaos –Radu cel Mare a preferat introducerea
unei noutăţi, o biserică cu trei turle. În felul acesta a rezultat o volumetrie
aparte a întregului edificiu, mult mai echilibrată decât în cazul variantelor
cu o singură turlă. Valoarea celor două turle secundare e de o “importanţă
deosebită în compoziţie, asigurând echilibrul accentelor şi închegarea
conturului." Dispunerea specială a turlelor înspre turla cea mare şi nu
înspre intrarea în biserică “dă bisericii o înfăţişare elegantă şi o proporţie de
ansamblu foarte armonioasă." În plus, intenţia de a conferi
monumentalitate întregului edificiu – materializată prin supraînălţarea atât a
zidurilor cât şi a turlelor – n-ar fi fost finalizată în cazul prezenţei unui
singur element vertical. Acesta ar fi riscat să ajungă o piesă stingheră
cocoţată pe masa constructivă a bisericii. Pe când în varianta aleasă la Dealu,
prezenţa celor două turle secundare din imediata vecinătate a celei principale
conduc către schiţarea unei volumetrii de tip piramidal, o vie ilustrare a
ierarhiei specifice Bisericii. Pe lângă silueta deosebit de plastică şi
elegantă a bisericii de la Dealu, ea se detaşează faţă de celelalte ctitorii şi
prin înfăţişarea paramentului sau a materialului din care este alcătuită faţada
sa. Majoritatea bisericilor din spaţiul românesc sunt alcătuite din azise
(rânduri) de cărămidă care, după obiceiul bizantin, alternează cu cele din
piatră ori bolovani. Or, aceasta este prima biserică cu faţada din piatră de
talie.Zidurile sunt construite tot din cărămidă – cu o grosime considerabilă,
după cum se obişnuia a se zidi bisericile în spaţiul artei bizantine – dar,
pentru prima dată în arhitectura românească, ele sunt placate integral cu
piatră făţuită, o certă influenţă sârbească, dar mai ales armeano-georgiană.
Materialele au fost alese cu grijă, piatră de Câmpulung de cea mai bună
calitate şi marmură. Gavril Protul, biograful Sfântului Nifon, ne spune că ea
era “tot din piatră cioplită şi stâlpii uşilor şi ferestrelor tot din marmură,
cum se vede şi acum bisearică frumoasă şi minunată". O altă noutate
apărută la faţada bisericii de la Dealu este faptul că are “suprafaţa vibrată
de un lanţ de arcaturi oarbe, înguste şi înalţe, terminate cu arce în plin
cintru. Arcaturile, care încadrează o serie de panouri netede de piatră
făţuită, uşor scobite în faţa zidului, se înfăţişează sub forma unui lanţ de
rame de piatră profilată, formate fiecare din două ciubuce..." Acestea
sunt nişte muluri cu profil semicircular, specifice arhitecturii Ţării
Româneşti şi Moldovei. Arcaturile nu au câtuşi de puţin un rol constructiv, ci
doar unul decorativ, acela de a vibra suprafaţa netedă rezultată din făţuirea
pietrei căci, în lipsa lor, faţada ar fi riscat să devină monotonă în netezimea
ei continuă. Se înşiruie una după cealaltă, cele din registrul inferior
neaflându-se în raport cu cele superioare, care sunt mai numeroase. Această
înşiruire a celor două rânduri de profiluri – mai lentă în partea inferioară,
mai alertă în cea superioară – ce învăluie biserica într-o ritmicitate aparte,
dau impresia unei hore ce încinge trupul bisericii. După cum vom vedea, ea ar
putea fi corespondentul exterior al mişcării circulare, al horei cosmice pe
care o vom întâlni în circularitatea formelor arhitecturale interioare şi în
horele de îngeri pictate în biserică, în jurul Mântuitorului din turla naosului
sau a Maicii Domnului de pe bolta pronaosului.Dacă sistemul placării cu piatră
nu avea să fie preluat în secolele următoare – românii preferând tot cărămida,
de diverse forme şi aşezată în fel şi chip pentru a naşte faţade cât mai
plastice – în schimb o altă noutate apărută la Dealu avea să devină
caracteristică pentru arhitectura muntenească şi, ulterior, şi cea
moldovenească. Este vorba despre brâul orizontal din piatră, format aici din trei
mănunchiuri de toruri sau profiluri semicirculare şi care, întrucât împarte
faţada în două jumătăţi orizontale relativ egale, se mai numeşte şi brâu
median. La Dealu, brâul este amplasat puţin mai sus de partea mediană, motiv
pentru care registrul superior este mai îngust decât cel inferior, ce pare a
avea o mai mare stabilitate.Brâul nu este doar un element decorativ, ci are şi
profunde semnificaţii simbolice. Deoarece Biserica este înţeleasă ca fiind
Trupul mistic al Mântuitorului, Mireasă a lui Hristos, Maica Domnului, de aceea
locaşul de cult are rolul de a fi icoana materială a trupului omenesc. Din
acest motiv şi zidirea bisericească a devenit purtătoare de brâu, după modelul
omului. Din cele mai vechi timpuri, cingătoarea, centura, cureaua sau brâul au
constituit piese nelipsite ale vestimentaţiei popoarelor, ele semnificând
puterea, fidelitatea, curajul sau perseverenţa în îndeplinirea unor acţiuni
măreţe. El este simbolul puterii de a lupta cu ispita şi de a ieşi biruitor –
“şi m-ai încins cu putere spre război şi ai împiedicat pe toţi cei ce se sculau
împotriva mea" (Ps. 17,43) – aşadar este însemnul curăţiei sufleteşti şi
trupeşti. Ca atare, el este purtat şi de către monahi, în unele ordine
călugăreşti fiind preferată funia, ca semn al maximei umilinţe. Fiind un
element de vestimentaţie atât de răspândit, cu o certă încărcătură spirituală
şi având în vedere şi semnificaţiile bisericii de trup al lui Hristos, este
lesne de înţeles apariţia acestui inedit element arhitectural pe faţada bisericii
Mănăstirii Dealu. Dacă turla este capul, atunci corpul bisericii, trupul, nu se
poate prezenta decât încins cu brâul curăţiei, al dreptăţii, al măreţiei şi al
puterii. Partea superioară a oricărei clădiri este privită ca fiind încununarea
întregului corp construit, ca atare ea trebuie şi este cel mai adesea tratată
în mod deosebit. În cazul bisericii Dealu cornişa este alcătuită din trei
rânduri de profiluri, ce ies în consolă unul deasupra celuilalt, formând un fel
de streaşină dar nu excesiv reliefată. Un alt element care atrage atenţia şi
care a fost şi a rămas unicat în arta românească este modul de dispunere a
decoraţiei în piatră. La modalitatea de vibrare a suprafeţei din piatră prin
elementele profilate se adaugă şi fragmentele din piatră sculptată, care
punctează elementele principale ale bisericii: turla cea mare cu baza sa
pătrată, cele două turle mai mici, rozetele ce serveau ca răsuflătoare şi
panourile aflate de o parte şi alta a intrării. Vocabularul decorativ specific
sculpturii de la Dealu este deosebit de elegant şi sobru, preferându-se
geometrizarea elementelor şi motivul decorativ al entrelacsului, elementele
decorative fiind, în marea lor majoritate, de provenienţă armeano-georgiană.
Din păcate, ancadramentele ferestrelor despre care avem toate motivele să
credem că erau bogat ornamentate, au fost înlocuite în timpul lui Bibescu, cu
unele din marmură, simple, fără nici un profil. Un alt element oriental îl
găsim în partea superioară a intrării în biserică realizată din bolţari tăiaţi
ondulat, după “tradiţia tehnicii arabe, moştenită de către turci. Aceasta ne
îndreptăţeşte să recunoaştem aici mâna de lucru a unui pietrar venit poate din
Constantinopol, unde se întâlnesc deopotrivă tradiţiile structive şi decorative
ale artei arabe şi ale celei armene – grefate peste vechiul fond bizantin, atât
de complex şi el – pe temeiul cărora înfloreşte tocmai la începutul veacului al
XVI-lea o bogată arhitectură turcească." Acest tip de alternare a
blocurilor din marmură colorate în alb şi o nuanţă roşiatică apare de două ori,
el punctând partea superioară a intrării în biserică, în spaţiul pronaosului,
dar şi a intrării în naos.
Sursa Net - www.manastireadealu.ro Placheta - (Turnul Chindiei)
Târgoviște - Cetatea celor 33 de voievozi
Turnul Chindiei, cunoscut şi ca Turnul
Chindia, este un turn construit în secolul al XV-lea, în Târgovişte, si face
parte din ansamblul de monumente Curtea Domnească. Turnul a fost construit de
către domnitorul Vlad Ţepeş, în timpul celei de-a doua domnii, iniţial pentru
scopuri militare, clădirea servind drept punct de pază, foişor de foc, dar şi
pentru stocarea tezaurului. Situat in partea de nord-vest a Curtii Domnesti,
dominand intregul ansamblu de monumente de aici, Turnul Chindia a devenit
emblema orasului Targoviste. Inalt de 27 m, el este alcatuit dint-o baza de
forma unui trunchi de piramida, din piatra, din care se ridica un corp
cilindric din caramida al carui diametru masoara 9 m.Constructia are 3 etaje,
din care ultimele doua sunt marcate la exterior de deschideri in arc frant si
de balcoane sprijinite pe console de piatra. Accesul pana la partea superioara
a turnului se face cu ajutorul unei scari interioare, in spirala, situata pe
axul vertical al constructiei. Turnul Chindia a fost construit peste pridvorul bisericii-Paraclis,
ridicata de Mircea cel Batran. La inceput, turnul era alcatuit din doua etaje,
iar accesul se facea pe un pod mobil de la primul nivel, direct din casa
alaturata. Modificarile suferite de aceasta constructie impiedica
stabilirea cu exactitate a formei sale initiale, aspectul actual fiind datorat
domnitorului Gheorghe Bibescu, care a ordonat restaurarea lui in 1847. Turnul
Chindiei este cea mai importantă atracţie turistică din oraş şi totodată
simbolul oraşului, elemente specifice edificiului fiind prezente pe stema
oraşului, în partea de sus, dar şi în partea de jos. Fiind un monument istoric,
clădirea găzduieşte acum o expoziţie de documente, arme şi obiecte care au
aparţinut lui Vlad Ţepeş. Din punct de vedere administrativ, Turnul Chindiei se
află sub tutela Complexului Naţional Muzeal „Curtea Domnească” Târgovişte.
Există două ipoteze privind originea numelui turnului, însă nu există niciun
consens în privinţa acestui fapt. Cea dintâi susţine că zone din vecinătatea
turnului erau locul de desfăşurare a unor ospeţe, denumite „chindii”, de unde
şi provenienţa numelui.De asemenea, s-a sugerat că numele îşi are originea de
la cuvântul „chindie”, un arhaism ce însemna „apus”, perioadă a zilei în care
soldaţii ce apărau turnul aveau obligaţia să dea semnalul prin care cele cinci
porţi ale oraşului erau închise. După acest moment, era interzisă intrarea sau
ieşirea din oraş pe tot parcursul nopţii, iar locuitorii aveau obligaţia de a
nu circula pe străzi şi de a nu întreţine focuri în aer liber care ar fi făcut
vizibil oraşul de la mare distanţă.
Insigna - Găești - România
Găești este un oraș din județul Dâmbovița, situat în partea de sud-vest a județului
Dâmbovița, în Câmpia Găvanu-Burdea. Datorită avantajelor pe care le
prezintă această regiune, zona Găeștiului a fost populată din cele mai vechi
timpuri, dovadă fiind descoperirile arheologice ale prof. univ. dr.
docent Dumitru Berciu, ce aparțin culturii Gumelnița (neoliticul
târziu). Prima mențiune documentară despre orașul Găești datează din 19 iulie
1498 de pe timpul lui Radu cel Mare, fiul lui Vlad Cîlugăru, care
„întărește ocina Găeștilor mânăstirii Râncaciovului”. Despre evoluția economică
și administrativă a orașului Găești nu există documente suficiente. Explicația
este simplă: nefiind fapte de seamă, demne de a fi înregistrate prin zapisuri
domnești sau în documentele oficiale ale administrației de stat, asemenea
însemnări sau mențiuni nu s-au făcut. Un timp, orașul a fost reședință
a județului Vlașca. În anul 1832 această funcție este trecută orașului
Giurgiu, ca urmare a restructurărilor administrativ din timpul Regulamentului
Organic, care prevedea ca toate județele de la Dunăre să-și mute reședința în
localitățile din lungul marelui fluviu, pentru ca astfel, granița de sud a
țării să poată fi mai ușor păzită. O dezvoltare fără precedent cunoaște orașul
după 1967, odată cu înființarea întreprinderilor de utilaj chimic (Utchim)
și întreprinderii de frigidere (Arctic Găești). Această evoluție
economică a determinat și o creștere numerică a populației. O dezvoltare
deosebită în această perioadă cunoaște și agricultura, ramură importantă a
orașului Găești. Perioada de după 1989 a introdus modificări importante în
peisajul economic al orașului, fapt ce se reflectă și în mișcarea naturală a
populației. Astfel, s-au redus valorile natalității, fertilității. Mortalitatea
s-a menținut la valori relativ constante. Mișcarea migratorie nu înregistrează
valori importante. Dacă înainte de 1989 predomina mișcarea sat-oraș (motivul
fiind unul financiar), după 1989 se remarcă o migrare oraș-sat, însă fără
consecințe spectaculoase. Orașul Găești este situat la 27 km depărtare de
reședința județului, municipiul Târgoviște și la circa 38 km față de
municipiul Pitești. Dezvoltarea lentă a orașului este întreruptă de
salturile pe care le face in perioada după ce devine provizoriu
capitala județului Dâmbovița ca urmare a incendierii orașului
Târgoviște de către turci, urmare a războiului
turco-austriac (1736-1739). În aceste condiții trebuia sa se facă față
noilor cerințe sporite economice si administrative. De asemenea, o alta
perioada de dezvoltare mai rapida o cunoaște in timpul cat a fost reședința
Isprăvniciei de Vlașca. În anul 1925 orașul Găești era reședința plășii Găești
din judeșul Dâmbovița si număra circa 4000 de locuitori. La recensământul
din anul 2011 orașul număra 13317 locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (anul 2002 – 15585 locuitori), dintre care: români – 93,41%, romi –
1,71% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului dâmbovițean Găești, astăzi se
prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 93,97% și restul – nedeclarată sau
altă religie.
Sfinxul din Bucegi - Golden World Coin
Peștera Ialomiței Bucegi - Bolovanul lui Zalmoxis
Sfinxul
din Munții Bucegi este un megalit antropomorf (stâncă) situat la 2216 m
altitudine, în județul Dâmbovița, pe teritoriul administrativ al comunei
Moroeni. Originea numelui Sfinxului este datorată asemănării sale cu un cap
uman, mai exact cu Sfinxul Egiptean, formarea lui fiind datorată eroziunii
eoliene (vântului). Format dintr-un bloc mare de piatră ce a căpătat forma de
astăzi într-un timp foarte îndelungat, Sfinxul din Bucegi, aflat pe platoul
Bucegi, măsoară 8 metri în înălțime și 12 metri în lățime. Din punct de vedere
istoric și chiar mistic, Sfinxul este reprezentarea unei divinități
supreme din timpuri pelasge. Aspectul său omenesc este asociat cu o expresie de
suveranitate și putere, acest lucru fiind evidențiat prin fața proporționată,
buze severe si bărbia voluntară. Pelasgii au fost anteriori grecilor, triburile
lor au fost răspândite mai ales în zona Mării Egee. Unii cercetători români ai
sculpturilor megalitice merg până acolo încât afirmă că Marele Sfinx de la
Geza, Egipt, a fost realizat luând ca model și inspirație pe cel de pe
platforma Bucegilor.Acest lucru se bazează pe niște asemănări care sunt mai
mult sau mai puțin întâmplătoare. Asemănarea sa cu un Sfinx (dacă
este privit din anumite unghiuri, marcate în jurul său), cât și legendele și
istoria locului, au făcut ca această formațiune geologică să devină o atracție
turistică importantă. În perioada 1966 - 1968, juristul peruan Daniel Ruzo,
observase că Sfinxul seamănă cu chipul principal dintr-un ansamblu sculptat
într-o stâncă de pe podișul Marcahuasi din Peru, numit „Monumentul
Omenirii”: «Sfinxul nu reprezintă doar un singur chip, fiind înconjurat de altele,
dar din rase diferite, precum și de capul unui câine, care are rol de străjer
al unei comori aflată într-o „peșteră a tezaurului” în apropierea
Omului». Folclorul urban spune că acest loc a fost centru energetic
folosit pe vremuri de extratereștri, multe legende circulând prin părțile
locului în acest sens. În imediata apropiere a Sfinxului se află o anume
peșteră ce ar strânge mistere energetice deosebite. Aceste mistere energetice
sunt atracția multor oameni pasionați de acest subiect. Alte zvonuri spun că
tot aici ar exista o mină de uraniu, părăsită, ce nu mai este în funcțiune din
al doilea război mondial. În munții României există și alți megaliți care
poartă denumirea de sfinx, căpătată invariabil la o dată relativ recentă.
Peștera Ialomiței este
o peșteră în Munții Bucegi, una din cele mai cunoscute din România. Se află pe
versantul drept al Cheilor Ialomiței, în localitatea Moroeni, județul
Dâmbovița, pe Muntele Bătrâna, la circa 10 km de izvoarele râului Ialomița, la
o altitudine de 1.530 m. Este amplasată la circa 100 m în aval de morena
frontală a Ialomiței, la altitudinea absolută de 1.660 m. Se desfășoară pe un
singur nivel pe o lungime de aproximativ 480 m, din care 400 m sunt accesibili
turiștilor, până în punctul numit „la Altar” urmând în amonte o porțiune de
încă 80 m, cu galerii și săli. Diferență de nivel este de 60 m. Este străbătută
de un pârâu. Peștera are o desfășurare mixtă, prezentând atât galerii cât și
săli. Gura peșterii, în formă de semi elipsă, se deschide pe o terasă orizontală,
ce se găsește la 18 m deasupra fundului văii. Chiar la intrarea în Peșteră se
află Mănăstirea Ialomiței, ridicată în secolul al XVI-lea, ctitorită de
voievodul Țării Românești, Mihnea cel Rău. Mănăstirea a ars de mai multe ori
până acum. Prima sală a peșterii poartă numele de Mihnea Vodă, având
următoarele dimensiuni: lungimea de 115 m, lățimea de 15 m și înălțimea de
10-25 m. Înainte de 1924, prin această grotă curgea Râul Peșterii. Astăzi,
pârâul intră în subteran înainte de a ajunge la grotă și se varsă mult mai jos,
în Ialomița. Urmează galeria numită Pasaj cu lungimea de 20 m și lățimea între
1-8 m, în timp ce înălțimea variază între 1,5-2 m. Sălile Decebal(în formă de
dom, din care se deschid mai multe galerii) și Sf. Maria sunt legate între ele,
și au dimensiuni modeste: lungime între 10-30 m și înălțime între 2-10 m. La
Grota Sf. Maria se ajunge trecând peste un prag din bolovani mari și umezi.
Denumirea sălii vine de la asemănarea unei stalagmite cu statuia Fecioarei
Maria. Cea mai mare cavitate din această peșteră o reprezintă Sala Urșilor.
Aceasta este lipsită de apă și are un sol bolovănos. La descoperirea ei au fost
găsite numeroase oseminte și chiar schelete întregi provenite de la ursul
cavernelor, "Ursus Spelacus Blum", printre care unele la suprafață,
ceea ce duce la presupunerea că, acum 10.000 de ani, aici au fost ultimele
ascunzători ale urșilor cavernelor. După o nouă galerie lungă de 40 m, urmează
sala la Răspântie și sala cu cele mai mari dimensiuni din toată peștera: Sala
Urșilor sau Sala Mare având 72 m lungime, 35 m lățime și 25 m înălțime. Alte
săli: Sala Hades. Din Sala Urșilor se deschide o galerie de 2 m înălțime
denumită Fundul Peșterii, care, mai de mult, conținea numeroși stâlpi ce legau
bolta de sol. Urmează Galeria Apelor până la Altar în care curge pârâul
Peșterii. Peștera este accesibilă până la Altar. Aici, stalactitele sunt
așezate în așa fel încât dau impresia unui altar de biserică.
Bolovanul
lui Zalmoxis (Zamolxe) este o formațiune stâncoasă
(calcaroasă) ce atrage atenția tuturor vizitatorilor Peșterii Ialomiței. Despre
acest bolovan legenda spune că a
fost dăruit oamenilor de Zamolxe și care, dacă omul îl atinge, i se
îndeplinește orice dorință.
Crizantema de Aur - Târgoviște - Marele Premiu
Festivalul național de romanțe „Crizantema de Aur” este
un eveniment muzical ce are loc an de an, începând cu anul 1967, în municipiul
Târgoviște. Evenimentul
este organizat de către Primăria Municipiului Târgoviște, Consiliul Local
Târgoviște, Consiliul Județean Dâmbovița, Centrul pentru Cultură Tradițională
Dâmbovița și Casa de Cultură „I. G. Vasiliu”. Sus am postat un afiş al
festivalului din anul 2019. Prezint mai jos părerile câtorva personalități române despre acest festival:
- Crizantema de aur va
trăi veşnic dacă vom şti să atragem la organizarea ei oameni de cultură,
profesionişti - Florentina Stamari,
realizator TVR
- Romanța
trebuie respectată
pentru că poartă însemnul de nobleţe al melodiei într-o lume care pare a se
îndepărta de aceasta - Laurenţiu
Profeta, compozitor
- Romanţa e a noastră, a
românilor, este o oază de linişte şi reculegere, un gând trimis departe şi în
adânc, în noi înşine - Emil Gavriş,
compozitor şi interpret de romanţe
- Romanţa s-a născut din
spiritualitatea profund originală a poporului român şi reflectă caracterul său
- Octav Enigărescu, artist
emerit
- Romanţa trebuie
privită cu dragoste sinceră, pentru că este un gen nemuritor şi răspunde unor
cerinţe fireşti de solitudine a omului într-o lume aflată în continuă prefacere
şi tumult - Florentin Delmar,
compozitor
- Departe de a fi un gen
istovit, romanţa continuă să îmbrace aspecte contemporane, încât se poate
urmări o linie evolutivă în neîntreruptă schimbare, modificare, adaptare, de la
cântecele de lume ale lui Anton Pann - romanţe şi ele în mare parte - la Ion
Vasilescu - George Sbârcea,
compozitor şi muzicolog
- Crizantema de aur este
o manifestare de artă profund educativă, cu atât mai mult cu cât romanţa este
atât de românească - Prof.dr. Mihai
Florea
- Festivalul Crizantema
de aur este în viaţa artistică a ţării o prezenţă cu totul deosebită, are o
certă personalitate, sunt impresionată -Magda
Ianculescu, artistă emerită
- Romanţa, pe care
Crizantema de aur o aduce în faţa noastră în fiecare toamnă, la ceasul
copacilor despletiţi, fie lăutărească, fie populară, fie cultă, reprezintă o
părticică din cultura română“ - David
Ohanesian, artist emerit
- Crizantema de aur
este, fără rezerve, o realizare demnă de toată lauda, este cert originală prin
unicitatea ei, o aplecare sfioasă asupra unui cântec de esenţă pur românească
- Elly Roman, compozitor
- Lumea romanţei
semnifică glorificarea muzicii autentice, în care melodia fermecătoare şi
poetica de o delicată muzicalitate se îmbină armonios, generând o ambianţă
nostalgică, evocatoare, emoţionantă - Doru Popovici, compozitor
- Festivalul Crizantema
de aur este prea frumos ca să nu dăinuiască. El a dat un nou impuls romanţei.
Poate că este cel mai emoţionant festival românesc“ - Gică Petrescu, artist emerit
- În peisajul trepidant
al vieţii cotidiene, cântecul liric şi romanţa - acest gen atât de specific muzicii
româneşti - rămân parcă balsamul romantic veşnic amintirilor de dragoste, de
tinereţe al omului contemporan - Viorel
Cosma, muzicolor, critic muzical
- Romanţa românească
este cântecul de suflet al poporului român - Ştefan Cigu, dirijor şi violonist
- Romanţa a creat un
univers al nobleţei, al duioşiei, al stării de vis, contribuind din plin la
îmbogăţirea spirituală a creaţiei româneşti -Ludovic Spiess, artist liric
- Romanţa este un gen
muzical atât de drag sufletului românului, unul liric prin excelenţă, cu care
se cumulează toate sentimentele şi amintirile frumoase - Niculina Merceanu, realizator TVR
- Ce e romanţa? E,
desigur, melodie, melodie izvorâtă din doina şi baladele noastre străbune. Este
apoi poezie, poezie de dragoste, dar şi pastel, cu versuri generoase şi...
muzicale. Dar, mai presus de toate, este trăire, expresie a sufletului, acel
sentiment numit DOR, cuvânt de negăsit în alte graiuri ale lumii“ - Felicia Filip, artist liric.
Târgoviște este
un municipiu, reședința de județ și cel mai mare oraș al județului Dâmbovița, Muntenia, România, numărând aproximativ 80000
de locuitori. Reședință domnească și capitală între anii 1396 și 1714, orașul a
deținut mai bine de trei secole statutul de cel mai important centru economic,
politico-militar și cultural-artistic al Țării Românești. Orașul este situat pe
o terasă înaltă de 260 de metri, deasupra văii râului Ialomița, la limita dintre
regiunea deluroasă subcarpatică și
Câmpia înaltă a Târgoviștei. Săpăturile arheologice efectuate pe
teritoriul și în împrejurimile orașului au dovedit că această regiune era
locuită încă din neolitic, dar prima atestare documentară a localității este
făcută de cruciatul bavarez Johann
Schiltberger, care a vizitat orașul în anul 1396. Sus am postat
stema actuală, iar dedesubt fotografiile câtorva monumente de cultură și
arhitectură și câteva trimiteri poștale ilustrate din municipiul Târgoviște, din vremuri diferite.
Primăria
Palatul de justiție
Liceul militar Nicolae Filipescu
Gimnaziul Văcărescu
Cazarma Regimentului 3 Dâmbovița nr. 22
Serviciul Tehnic
Grădina publică
Mitropolia nouă
Bulevardul Gării
Palatul poștei
Hotelul Dâmbovița
Mănăstirea Viforâta
Podul Mihai Bravul
Bulevardul Carol I
Strada Principală
Prefectura
Administrația fiscală
Palatul Diviziei
Turnul Chindia
Strada Libertății cu Librăria Stănescu
Biserica Stelei
Casa de cultură
Mitropolia veche
Școala de cavalerie
Statuia lui Ienăchiță Văcărescu
Vedere
Dâmbovița este
un județ din regiunea Muntenia,
România, cu reședința în municipiul Târgoviște. Județul are o
suprafață de 4054 kilometri pătrați (1,7 % din suprafața țării) și
numără aproximativ 502000 de locuitori, fiind situat în partea central-sudică a
țării, suprapunându-se bazinelor hidrografice ale râurilor Ialomița și
Dâmbovița. Altitudinea maximă se înregistrează în Vârful Omu (2505 metri)
din Munții Bucegi, iar cea minimă de cca 120–125 metri, în Câmpia Titu.
Unitățile administrativ-teritoriale ale județului sunt: 2 municipii –
Târgoviște și Moreni, 5 orașe – Găești, Pucioasa, Titu, Fieni și Răcari,
precum și 81 de comune, cu 361 de sate. Sus am postat stema și harta județului
Dâmbovița iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ, dar și al frumoase locuri de vizitat în acest
județ. Vederi - Moreni
Vederi - Moroeni
Gara - Pucioasa
Parcul - Găești
Vederi - Comișani
Gara - Pucioasa
Vedere județ
Vederi - Vulcana Băi
Vedere județ și Palatul administrativ
Cabana Zănoaga
Vedere - Petroșița
Cabana Bolboci
Vederi - Gura Ocniței
Hotelul Georgescu - Pucioasa
Biserica - Priboiu
Vederi - Cornățel
Vederi - Vulcana
Sanatoriul Moroeni
Vederi - Nucet
Vederi - Ocnița
Vederi - Găești
Vederi - Ochiuri și Gura Ocniței
__________ooOoo___________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
ÎN LIMBILE ROMÂNĂ
ȘI FRANCEZĂ DIN
INDUSTRIA EXTRACTIVĂ
10 Acțiuni la purtător a 500 lei în valoare totală de 5000 lei
Societatea anonimă de petrol "SOSPIRO"
Detaliu vignetă de pe o fotografie maghiară
Câteva vignete de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 04.04.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu