1. Casa Milà este una
dintre realizările arhitectului spaniol Antoni Gaudi, în Barcelona, Catalonia, Spania, care din
anul 1984 este inclusă în lista patrimoniului mondial UNESCO.
Edificiul fără
nici un perete drept este situat în cartierul Eixample, Bulevardul Passeig, la
numărul 92. Imobilul a fost construit pentru Pere Mila și soția sa Roger
Segimon de Milà între anii 1906 – 1912. Barcelonezii denumesc clădirea, La
Pedrera, care ar putea însemna carieră de piatră, loc de unde se extrage piatra
în catalană, deoarece fațada prezintă nenumărate ondulări. La acea vreme, edificiul
a stârnit comentarii critice din cauza fațadei sale ondulate de piatră,
balcoanelor răsucite din fier forjat și proiectate de Josep Maria Jujol. Câteva
inovații structurale includ o fațadă de piatră autoportantă, un garaj subteran
și terasa spectaculoasă de pe acoperiș. Din anul 2013 este sediul Fundației
Catalunya La Pedrera care gestionează vizitele în clădire, expoziții și alte
activități culturale și educative. Casa Milà a fost construită pentru Roser
Segimón și soțul ei Pere Milà. Roser Segimón era văduva bogată a lui Josep
Guardiola, un indiano sau american, sau fost colonist întors din America de
Sud, își făcuse avere cu o plantație de cafea din Guatemala. Al doilea soț al
ei, Pere Milà, a fost un dezvoltator cunoscut pentru stilul său de viață
extraordinar. Clădirea nu a respectat nici o regulă de stil convențional,
pentru care Gaudí a primit multe critici. Gaudí, un catolic și devot al
Fecioarei Maria, și-a propus ca această casă să fie un simbol spiritual.
Elementele religioase excesive includ un extras din Rozariul de pe cornișă și
statuile planificate ale Mariei, în special Fecioara Domnului Rozariului și doi
arhangheli, Sf. Mihail și Sfântul Gavril. Casa nu a fost construită în
totalitate conform specificațiilor lui Gaudí. Guvernul local a ordonat
demolarea elementelor care depășeau standardul de înălțime pentru oraș și l-a amendat
pe constructor pentru multe încălcări ale codurilor de construcție. La un moment
dat Gaudi a avut în vedere abandonarea proiectului, dar un preot l-a convins să
continue. În anul 1940, Milà a murit. Segimon a vândut proprietatea în 1946 cu
18 milioane de pesete către Josep Ballvé i Pellisé, cunoscut pentru magazinele
sale de pe Ronda de Sant Antoni. Roser Segimon a continuat să locuiască la
etajul principal până la moartea sa în anul 1964. Noii proprietari au împărțit
primul etaj orientat spre Carrer de Provença în cinci apartamente în locul
celor două originale. În 1953, ei i-au însărcinat lui Francisco Juan Barba
Corsini să transforme 13 spălătorii de la mansardă pline de gunoi în
apartamente orientate spre stradă, lăsând un hol comun în partea cu fața spre
curți. Unele dintre aceste apartamente cu două sau trei camere aveau mansardă
și au fost proiectate și mobilate într-un stil tipic de la începutul anilor
1950 folosind cărămidă, ceramică și lemn. Compania de asigurări Northern a
preluat etajul principal în 1966. Până atunci, Casa Milà găzduise o sală de
bingo, o academie și birourile Cementos Molins și Inoxcrom, printre altele.
Costurile de întreținere au fost ridicate, iar proprietarii au lăsar clădirea
să se degradeze pentru ca ulterior să fie vopsită într-un maro trist. Abia în
anul 1980 culoarea generală a clădrii a fost refăcutp după planul inițial. Cu o
zi înainte de Crăciunul 1986, Caixa Catalunya a cumpărat La Pedrera pentru 900
de milioane de pesetas. La 19 februarie 1987, au început lucrările de urgență
necesare pentru restaurarea și curățarea fațadei. Lucrarea a fost realizată de
arhitecții Joseph Emilio Hernández-Cros și Rafael Vila. Etajul principal
renovat a fost deschis în 1990 ca parte a olimpiadei culturale din Barcelona.
Etajul a devenit o sală de expoziții ca exemplu de modernism în cartier. Clădirea
are 1323 metri pătrați pe etaj și un teren de 1620 metri pătrați. Casa Milà
este formată din două clădiri, care sunt structurate în jurul a două curți care
oferă lumină celor nouă etaje: subsol, parter, mezanin, etaj principal (sau
nobil), patru etaje superioare și mansardă. Subsolul a fost destinat să fie
garajul, la etajul principal reședința Milàs (un apartament de 1323 metri
pătrați, iar restul repartizat pe 20 de apartamente. Aspectul rezultat are
forma unui „8” asimetric datorită diferitelor forme și dimensiuni ale curților.
Mansarda adăpostea zonele de spălătorie și uscare, formând un spațiu izolant
pentru clădire și determinând simultan nivelurile acoperișului. Unul dintre
cele mai notabile elemente ale clădirii este acoperișul, încoronat cu
luminatoare, ieșiri de scări, ventilatoare și coșuri de fum. Toate aceste
elemente, construite din cărămidă acoperită cu var, marmură spartă sau sticlă
au o funcție arhitecturală specifică, dar sunt, de asemenea, adevărate
sculpturi integrate în clădire. Apartamentele au tavan tencuit cu reliefuri
dinamice, uși, ferestre și mobilier din lemn lucrate manual, precum și plăci
hidraulice și diverse elemente ornamentale. Scările au fost concepute ca
intrări de servicii, cu accesul principal la apartamente prin lift, cu excepția
etajului nobil, unde Gaudi a adăugat o scară interioară proeminentă. Gaudi
dorea ca oamenii care locuiau în apartamente să se cunoască. Prin urmare,
existau doar lifturi la fiecare etaj, astfel încât oamenii de la etaje diferite
să se întâlnească. Casa Milà se caracterizează prin fațada sa din piatră
autoportantă, ceea ce înseamnă că nu are pereți portanți. Fațada se conectează
la structura internă a fiecărui etaj prin intermediul unor grinzi de fier
curbate care înconjoară perimetrul fiecărui etaj. Acest sistem de construcție
permite, pe de o parte, deschideri mari în fațadă care dau lumină locuințelor
și, pe de altă parte, structurarea liberă a diferitelor niveluri, astfel încât
zidurile interioare pot fi adăugate și demolate fără a afecta stabilitatea clădirii.
Acest lucru permite proprietarilor să se răzgândească după bunul plac și să
modifice, fără probleme, aspectul interior al locuințelor. Fațada este compusă
din blocuri mari de calcar din masivul Garraf de la primul etaj și din cariera
Villefranche pentru nivelurile superioare. Blocurile au fost tăiate pentru a
urma planul proiecției modelului, apoi ridicate la locația lor și ajustate
pentru a se alinia într-o curbă continuă la piesele din jurul lor. Privită din
exterior, clădirea are trei părți: corpul principal al blocurilor cu șase
etaje, cu podele de piatră înfășurate, două etaje stabilesc un bloc înapoi cu o
curbă diferită, similar cu valurile, o textură mai fină și o culoare mai albă
și cu găuri mici care arată ca niște embrasuri și, în cele din urmă, corpul
acoperișului. Clădirea folosește o soluție complet originală pentru a rezolva
problema unui lobby prea închis și întunecat. Curțile sale deschise și aerisite
oferă un loc de tranzit și sunt vizibile direct pentru cei care accesează
clădirea. Există două terase pe latura Passeig de Gracia și a străzii Provence.
Structurile interioare sunt esențiale pentru a susține încărcăturile fațadelor
interioare. Podeaua curții este susținută de stâlpi din fontă. În curte, există
grinzi și grinzi eliptice tradiționale, dar Gaudí a aplicat o soluție
ingenioasă de a folosi două grinzi cilindrice concentrice cu grinzi radiale
întinse, precum spițele unei biciclete. Acestea formează un punct în afara
grinzii la două puncte deasupra și dedesubt, făcând funcția grinzii centrale o
cheie și funcționând simultan în tensiune și compresie. Această structură
susținută are un diametru de 12 metri și este considerată „sufletul clădirii”,
cu o asemănare clară cu criptele gotice. Piesa centrală a fost construită
într-un șantier naval de Josep Maria Carandell, care a copiat un volan,
interpretând intenția lui Gaudi ca reprezentând cârma navei vieții. În timpul
construcției a existat o problemă, inclusiv un subsol ca garaj pentru mașini,
noua invenție care îi încânta pe burghezi la acea vreme. Viitorul vecin Felix
Anthony Meadows, proprietarul Industrial Linera, a cerut o schimbare deoarece
Rolls Royce nu a putut să o acceseze. Gaudí a fost de acord să scoată un stâlp
de pe rampa care ducea în garaj, astfel încât Felix, care stabilea vânzări și
fabrici în Walls of Valles, să poată merge în ambele locuri cu mașina sa din La
Pedrera.
Pentru pardoselile Casei Milà, Gaudí a folosit un model de forme de
pardoseală din cherestea pătrată cu două culori și trotuarul hidraulic piese
hexagonale de motive albastre și marine care fuseseră proiectate inițial pentru
altă casă. Ceara a fost proiectată în gri de John Bertrand sub supravegherea
lui Gaudi, care „a atins-o cu propriile degete”, în cuvintele producătorului
Josep Bay. Mansarda, unde erau amplasate spălătoriile, era o încăpere liberă
sub un acoperiș de bolta catalană susținută de 270 de bolți parabolice de
diferite înălțimi și distanțate cu aproximativ 80 cm. Acoperișul seamănă atât
cu coastele unui animal uriaș, cât și cu o palmă, oferind acoperișului o formă
foarte neconvențională similară cu un peisaj de dealuri și văi. Forma și
amplasarea curților face arcurile mai înalte atunci când spațiul este îngustat
și mai mici atunci când spațiul se extinde. Pe acoperiș sunt șase luminatoare /
ieșiri de scări (dintre care patru erau acoperite cu ceramică spartă și unele
care se terminau cu o cruce dublă tipică lui Gaudi), douăzeci și opt de coșuri
în mai multe grupări, două guri de aerisire pe jumătate ascunse a căror funcție
este de a reînnoi aerul din clădire și patru cupole care se descărcau pe
fațadă. Scările adăpostesc și rezervoarele de apă; dintre care unele au formă
de melc.
2. Catedrala din
Brazil, capitala statului Brazilia, este un lăcaș de cult romano-catolic și
sediul al Arhiepiscopiei Brasilia.
A fost proiectată de arhitectul brazilian
Oscar Niemeyer și proiectată de inginerul de structuri brazilian Joaquim
Cardozo fiind finalizată și sfințită la data de 31 mai 1970. Catedrala este o
structură hiperboloidă construită din 16 coloane de beton, cântărind 90 de tone
fiecare. Pe marginea aleii de acces ]n catedrală,
sunt patru sculpturi în bronz înalte de 3 metri (9,8 ft) reprezentând pe cei
patru evangheliști creați de sculptorul Dante Croce în 1968. O clopotniță
înaltă de 20 de metri (66 ft) care conține patru clopote mari donate de
rezidenții spanioli din Brazilia se află în afara catedralei, undeva în dreapta.
Tot în zona accesului în catedrală se află un stâlp cu pasaje din viața Mariei,
mama lui Iisus, pictată de Athos Bulcao. O piscină reflectorizantă de 12 metri
lățime, cu o adâncime de 40 centimetri (16 inci) înconjoară acoperișul
catedralei, ajutând la răcirea catedralei. Catedrala poate găzdui până la 4000
de persoane. Baptisteriul se află în stânga intrării și poate fi accesat fie din
catedrală, fie printr-o scară în spirală din piața de intrare. Pereții
baptisteriului oval sunt acoperiți cu plăci ceramice pictate în 1977 de același
Athos Bulcão. Suprafața catedralei este de 3000 metri pătrați. Vizitatorii
intră în catedrală printr-un tunel întunecat și ies într-un spațiu luminos, cu
un acoperiș de sticlă. Acoperișul exterior al catedralei este compus din
șaisprezece bucăți de fibră de sticlă, fiecare de 10 metri lățime la bază și 30
de metri lungime inserată între stâlpii de beton. Sub acesta este suspendată o
lucrare de vitralii de 2000 de metri pătrați creată inițial în 1990 de Marianne
Peretti, în nuanțe de albastru, verde, alb și maro.
În
interiorul catedralei deasupra naosului sunt trei sculpturi îngeri, suspendate
de cabluri de oțel. Cel mai scurt are 2,22 metri lungime și cântărește 100 de
kilograme, cel mijlociu de 3,4 metri și cântărește 200 de kilograme, iar cel
mai mare are 4,25 metri și cântărește 300 de kilograme. Sculpturile sunt de realizate
de Alfredo Ceschiatti, cu colaborarea lui Dante Croce în 1970. Altarul a fost
donat de Papa Paul al VI-lea, iar imaginea hramului Maica Domnului din
Aparecida este o replică a originalului care se află în Aparecida - São Paulo.
Calea Crucii este o lucrare a lui Di Cavalcanti. Sub altar principal se află o
mică capelă accesibilă pe trepte de pe ambele părți ale și din spatele
altarului. Cea mai mare parte a catedralei este sub pământ, numai acoperișul
catedralei cu diametrul de 42 de metri , acoperișul ovoid al baptisteriului și
clopotnița sunt vizibile deasupra solului. În data de 15 iulie 1990 catedrala a
fost declarată monument istoric și artistic național.
3. Casa do Penedo, în traducere -
Casa de piatră sau Casa Stâncii - este un monument
arhitectonic situat între localitățile Celorico
de Basto și Fafe, undeva în nordul Portugaliei, districtul Braga.
Edificiul
a primit acest nume deoarece a fost construit din patru bolovani mari care
servesc drept fundație și pereți. Construcția sa a început în 1972 și a durat
aproximativ doi ani până la finalizarea sa din anul 1974. Casa seamănă cu o
clădire din epoca de piatră. Clădire neobișnuită din piatră are un aspect antic și arată precum casa
Flintstonilor. Casa a fost construită de un inginer din Guimarães. Nu există
electricitate în casă și singurul exterior care nu este din piatră sunt
ferestrele și cadrul ușii. Mobilierul este realizat din bușteni. Canapeaua este
formată dintr-un eucalipt mare care cântărește aproximativ 350 kg. Inițial reședința
a fost folosită inițial de proprietari ca destinație de vacanță. Astăzi Casa de
Penedo este un mic muzeu de relicve și fotografii din istoria casei. Clădirea
este situată lângă un parc eolian, deși nu există alimentare cu energie
electrică a casei în sine.
Datorită designului său neobișnuit și integrării în
natura din jur, clădirea a devenit o atracție turistică în creștere continuă.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
_____________xxx______________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Regina Elisabeta a României
Produsele medalistice de mai sus (două medalioane și o medalie) o reprezintă pe Regina Elisabeta a României, cunoscută
și sub numele de Carmen Sylva, nimeni alta decât soția primului Rege al
României – Carol I. Piesele sunt opere ale gravorului casei regale a României –
Theodor Radivon și au următoarele caracteristici tehnice:- Medalion comemorativ cu toartă din alamă aurită, rotund, cu diametrul 30 și 31 milimetri
- Medalie comemorativă din argint, rotundă cu diametrul 23 și 25 milimetri
- Medalion comemorativ cu toartă din argint, rotund cu diametrul de 40 milimetri
Vlad Țepeș - domn al Țării Românești 1456 - 62, 1476
Medalia de mai sus, din seria de domnitori, s-a realizat în
anul 1909 la comanda Societății
Numismatice Române. Medalia s-a
realizat în două variante de metal compoziție (bronz și argint), este rotundă
și are diametrul de 50 milimetri. Ea omagiază personalitatea domnitorului român Vlad Țepeș și este
opera gravorilor germani Mayer și Frantz Wilhem din Stuttgart. Pe avers este
redat bustul lui Vlad Țepeș cu privirea spre stânga, purtând căciulă cu penaj
și îmbrăcăminte de ceremonie. Periferic, circular între două cercuri continue
este aplicată inscripția:
“VLAD ȚEPEȘ * DOMN AL ȚERII
ROMÂNEȘTI 1456 -62, 1476”. Pe revers, în partea de sus a câmpului este redată
scena surprinzătorului atac asupra oștilor invadatoare turcești în chiar
tabăra lor de corturi, despărțită pe mijloc de o bandă, pe care este aplicată
inscripția: “VICTORIA CONTRA TURCILOR 1461 - 1462”. În partea de jos a câmpului, sub bandă, este redat
sigiliul și semnătura domnitorului.
Vlad
Ţepeş (născut noiembrie/decembrie 1432 şi decedat decembrie
1476), denumit şi Vlad Drăculea (sau
Dracula, de către străini), a domnit în Ţara Românească
în anii 1448, 1455-1462 şi 1476. S-a născut în cetatea Sighişoara, ca fiu al
lui Vlad al II-lea Dracul şi al unei nobile transilvănene. A fost căsătorit de
trei ori: întâi cu o nobilă din Transilvania - Cnaejna Bathory a Transilvaniei,
apoi cu Jusztina Szilagyi a Moldovei şi apoi cu Ilona Nelipic a Valahiei,
verişoară cu Matei Corvin. A avut cinci copii, patru băieţi şi o fată: Radu şi
Vlad din prima căsătorie, Mihail şi Mihnea I cel Rău din a doua, şi Zaleska din
a treia căsătorie. În timpul domniei sale, Ţara Românească şi-a obţinut temporar independenţa faţă de
turci. Vlad Ţepeş a devenit vestit prin severitate şi pentru că obişnuia să îşi
tragă duşmanii în ţeapă. Datorită conflictelor cu negustorii braşoveni, aceştia
l-au caracterizat, propagandistic, ca pe un principe cu metode de o cruzime
demonică. În 1453, resturile Imperiului Bizantin sunt cucerite de otomani, care
obţineau astfel controlul asupra Constantinopolului (actualul Istanbul) ameninţând Europa. În acest context istoric, Vlad
Ţepeş a luptat pentru a-şi apăra domnia şi ţara, folosind împotriva inamicilor metodele de disuasiune
specifice epocii, din care făceau parte şi execuţiile şi supliciile cu caracter
exemplar şi de intimidare.
Ministerul Public - România
Nullum crimen sine lege (Nicio crimă fără lege)
Ministerul
Public este constituit din totalitatea unităților de parchet
din țară și reprezintă, alături de instanțe, autoritatea judecătorească în
România.
Ministerul Public este parte a autorității judecătorești, iar apariția sa este
strâns legată de cea a instanței supreme sub formula Înaltei Curți de Casație
și Justiție, concepută ca un element principal al statului unitar român modern,
de tip european. Prin Legea de organizare judiciară din 9 iulie 1865,
Ministerul Public a fost organizat după principiile stabilite în Franța, țara
de origine a instituției. Conform acestei legi, procurorii erau organizați în
parchete pe lângă instanțele judecătorești, cu misiunea de a reprezenta
societatea, de a supraveghea respectarea legilor în activitatea judiciară și
executarea hotărârilor. După Marea Unire din 1918, principiile organizării
judiciare astfel legiferate au fost extrapolate la nivelul întregii țări. După
1945, ca urmare a schimbărilor politice majore, organizarea judecătorească a
intrat sub influența modelului sovietic. Primul pas l-a constituit Decretul nr.
2 din 22 aprilie 1948 privind organizarea și funcționarea Parchetului, prin
care s-a stipulat că principala sarcină a acestei instituții era vegherea la
urmărirea și pedepsirea crimelor împotriva ordinii și libertății democratice a
intereselor economice, independenței naționale și suveranității statului român.
Subordonarea politică a sistemului judiciar a fost desăvârșită prin Legea nr.
6/1952 pentru înființarea și organizarea Procuraturii, prin care a fost
eliminată sintagma „Ministerul Public” Procuratura, ce a fost înlocuit cu
”Procuratura”. Noua instituție era subordonată exclusiv organului suprem al
puterii de stat și Consiliului de Miniștri, iar procurorul general era numit de
Marea Adunare Națională. Prin legea respecticvă, Procuratura Generală a fost
înființată ca aparat central de conducere a tuturor unităților de procuratură
din țară. Odată cu adoptarea Legii nr. 60/1968 pentru organizarea și
funcționarea Procuraturii, a Codului penal și a Codului de procedură penală, au
fost însă reintroduse în legislație unele principii procesual penale europene,
stipulându-se că atribuțiile organelor procuraturii se exercitau numai în baza
legii și a dispozițiilor organelor ierarhic superioare. Căderea regimului
comunist a adus, în mod firesc, schimbări majore în sistemul judiciar românesc,
în primul rând prin noua Constituție a României, din decembrie 1991, modificată
și completată în 2003. Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, ce
a intrat în vigoare la 1 iulie 1993, în conformitate cu prevederile
constituționale din 1991, a reintrodus termenul de „Minister Public",
punând bazele organizării și funcționării noii instituții. Printre prevederile
cele mai importante s-au numărat recunoașterea calității de magistrat pentru
procuror și statuarea dreptului acestuia la stabilitate în funcție. De
asemenea, prin prin această lege a fost eliminată atribuția de supraveghere
generală a procurorilor, păstrându-li-se numai atribuțiile judiciare. Constituția
României statuează că, alături de instanțe, Ministerul Public este parte
componentă a autorității judecătorești. Atribuțiile Ministerului Public în
ansamblul arhitectural al statului sunt precizat în art. 131 din Constituție,
intitulat ”Rolul Ministerului Public”:
- În activitatea judiciară, Ministerul Public reprezintă interesele generale ale societății și apără ordinea de drept, precum și drepturile și libertățile cetățenilor.
- Ministerul Public își exercită atribuțiile prin procurori constituiți în parchete, în condițiile legii.
- Parchetele funcționează pe lângă instanțele de judecată, conduc și supraveghează activitatea de cercetare penală a poliției judiciare, în condițiile legii”.
Mihai Vitezul - 20 ani
Mihai Viteazul, primul
domnitor care a reuşit să unească cele trei provincii româneşti, a trăit între
1558 şi 1601. Domnitorul a avut un caracter dârz şi şi-a folosit de toate
mijloacele, inclusiv de cuceririle amoroase, pentru a-şi duce la îndeplinire
năzuinţele. Mihai Viteazul a rămas în istorie ca primul domnitor care a reuşit
să unească cele trei provincii româneşti: Moldova, Ardealul şi Ţara Românescă.
Pentru a-şi realiza scopurile, Mihai Viteazul s-a folosit de oricine, chiar şi
de ibovnicele sale. Istoricii sunt de părere că s-a căsătorit cu Doamna Stanca
pentru a reuşi să acceadă la putere.
- Nu se cunoaşte cu exactitate locul naşterii. Mihai Viteazul s-a născut, după unele surse, în Oraşul de Floci sau Târgul de Floci (n.r. - denumire care vine de la târgul de lână care funcţiona aici) situat la vărsarea Ialomiţei în Dunăre, localitate azi dispărută. Alte documente, aflate în custodia Academiei Române, precum şi specificaţiile din Condica episcopiei Rîmnicului, atestă că Mihai Viteazul s-ar fi născut la Drăgoeşti, localitate aflată pe partea stîngă a Oltului, judeţul Vâlcea.
- Mihai Viteazul a crescut fără tată. Potrivit unor istorici, Mihai Viteazu este fiul nelegitim al lui Pătraşcu cel Bun, domnitor al Ţării Româneşti. Argumentul principal împotriva acestei variante este acela că Mihai Viteazu s-a născut în anul 1558, la un an după moartea lui Pătraşcu cel Bun. Astfel, este greu de crezut că acesta a avut relaţii extraconjugale în anul morţii sale, având în vedere faptul că a murit în urma unei lungi boli.
- Mama lui Mihai Viteazul, de viţă nobilă sau comerciantă de rachiu. Există două versiuni care circulă cu privire la mama lui Mihai Viteazul, Teodora Cantacuzino. Potrivit celor mai mulţi istorici, ea este de neam grecesc şi se trage din vechea familie bizantină a Cantacuzinilor, fiind soră cu Iane Epirotul, care a ajuns ban al Olteniei şi reprezentantul domnului Munteniei la Constantinopol, o persoană foarte influentă. „Un personaj extraordinar, Mihail Cantacuzino, poreclit Şaitanoglu sau Şeitanoglu, adică, în turceşte, „fiul Satanei”. Se zice că mama lui Mihai Viteazul ar fi fost sora lui Şeitanoglu. În orice caz, e aproape sigur acum, după documente recent descoperite, că a fost o Cantacuzină venită să facă mare negoţ în Ţara Românească, iar cu banii şi insistenţele rudelor ei pe lângă marele vizir a fost ales Mihai Viteazul domnitor“, notează istoricul Neagu Djuvara în lucrarea „O scurtă istorie a românilor povestită celor tineri“. Conform altor surse, Teodora era vânzătoare de rachiu, originară din Târgul de Floci, iar tatăl lui Mihai era grec. Cert este că s-a călugărit spre sfârşitul domniei fiului ei, luând numele monahal de Teofana, şi a murit în anul 1605 sau 1606, fiind înmormântată în biserica mănăstirii Cozia.
- Ce caracter avea Mihai Viteazul. Domnitorul era un om dintr-o bucată şi foarte hotărât în toate deciziile pe care le lua. De asemenea, se folosea de toate mijloacele pentru a-şi duce la îndeplinire scopurile, de multe ori parafând alianţe cu parteneri pe care nu-i agrea.
- Mihai Viteazul a fost comerciant de vite. La început, domnitorul a făcut comerţ cu vite şi, apoi, cu giuvaieruri. A cunoscut, astfel, lumea comerţului şi a avut multe de învăţat. A deprins limbile greacă şi turcă, dar a intrat în contact cu marea boierime munteană. Ajunsese să deţină o avere imensă. Cumpărase din 44 de sate, în timp ce un boier obişnuit avea 8-9 sate.
- S-a căsătorit din interes cu Doamna Stanca? Mihai Viteazu s-a căsătorit la vârsta de 27 de ani cu doamna Stanca, descendenta unei mari familii de boieri. Ea era nepoata banului Dobromir al Craiovei şi a logofătului Gheorghe din Corbi. Provenea din puternicul neam al boierilor din Izvorani, zona Muscelului sau, conform altor surse, dintr-o familie înruditã cu fraţii Buzeşti. Căsătoria cu Doamna Stanca i-a deschis tânărului Mihai drumul spre putere. Astfel, unii istorici contemporani au suspectat o căsătorie din interes.
- Fermecătoarea fiică a lui Mihai Viteazu. Domnitorul şi Doamna Stanca au avut doi copii, Florica şi Nicolae, cel care avea să ocupe, o perioadă, cât marele voievod era în Ardeal, tronul Ţării Româneşti. Florica avea un farmec special, care a ajuns să-l copleşească chiar şi împăratul Rudolf al Sfântului Imperiu Roman de Naţiune Germană. Cei doi ajunseseră chiar în pragul căsătoriei. Numai intervenţia energică a mamei acestuia, Maria de Spania, a oprit căsătoria dintre cei doi.
- Marula, fiica nelegitimă. Mihai Viteazul a mai avut o fiica, Marula, care s-a născut în anul 1599, dintr-o relaţie a domnitorului cu o ţiitoare cunoscută drept „Tudora din Târgşor“. Mihai nu îşi ascundea relaţiile extraconjugale şi chiar se afişa cu amantele. Astfel, nu a făcut nici un secret din naşterea fiicei sale nelegitime. Domnitorul şi-a vizitat iubita şi fiica în vârstă de doar un an şi i-a oferit un hrisov prin care-i lăsa moştenire, după moartea mamei sale mai multe sate.
- Povestea de iubire cu fiicele dregătorului muntean Ivan Norocea. Relaţia dintre Mihai Viteazul şi soţia, Doamna Stanca, se degradează, astfel că domnitorul îşi îndreaptă afecţiunea în altă direcţie. Surorile Zamfira şi Velica, fiicele lui Ivan Norocea, i-au atras atenţai lui Mihai Viteazul atunci când a ajuns la Alba Iulia. Acestea deveniseră sfătuitoarele apropiate ale domnitorului şi apăreau mereu în preajma lor. Dacă despre, Zamfira istoricii susţin că nu există informaţii certe cu privire la o legătură amoroasă cu Mihai Viteazul, în privinţa Valicăi lucrurile sunt certe. Domnitorul se afişa cu aceasta, iar femeia nutrea speranţa că va deveni Doamnă.
- Apropierea de soţia lui Sigismund Bathory. Mihai Viteazul apare într-o pictură realizată la Praga de Frans Franken alături de Maria Christierna, Sigismund Bathory, principele Transilvaniei. Unii istorici sugerează că între cei doi a avut loc o poveste amoroasă. A divorţat de acesta, iar succesorul la tronul Transilvaniei, Andrei Báthory, vărul lui Sigismund, îi face avansuri din ce în ce mai agresive. Astfel, Maria Christierna se refugiază la curtea regală de la Pragă. Aceasta i-ar fi pus o vorbă bună lui Mihai la regele Rudolf, pentru a-l spRijini să lupte împotriva lui Andrei Báthory. SURSA – NET Adevărul.ro Târgu Jiu
Capricorn
Capricornul este
al zecelea semn astrologic al Zodiacului, care este asociat cu constelația
Capricorn. În astrologie, Capricornul este considerat a fi un semn introvertit,
de pământ și unul din cele patru puncte cardinale. Este guvernat de planeta
Saturn, iar faptul că este al zecelea semn zodiacal, este asociat cu a zecea
casă astrologică. Capricornul este reprezentat fie ca
o capră obișnuită, fie ca o ființă cu cap și picioare anterioare de capră și
coadă de pește. Există mai multe legende referitoare la originea capricornului,
una dintre ele fiind aceea a lui Pricus. Pricus era tatăl unei rase de
capre marine, jumătate capre și jumătate pește, cărora le plăcea să-și petreacă
timpul pe țărmul mării. Acestea erau niște ființe onorabile, inteligente și
plăcute înaintea zeilor Olimpului. Pricus era nemuritor, fiind creat de Cronos
(Saturn), stăpânul timpului, împărtășind abilitatea acestuia de a manipula
timpul. Copiii săi, caprele marine, se puteau cățăra pe țărmul stâncos pentru a
se bucura de razele soarelui, dar cu cât petreceau mai mult timp în afara apei
cu atât mai mult se retrăgea coada lor de pește, transformându-se în picioare.
Odată cu transformarea cozii în picioare, acestea deveneau capre obișnuite și
își pierdeau inteligența, transformarea fiind permanentă și ireversibilă. Deși
Pricus își avertiza constant copiii să stea departe de țărm, acesta îi pierdea
rând pe rând, recurgând de nenumărate ori la întoarcerea timpului în încercarea
de a-și readuce copiii în apă. Constată însă, în cele din urmă, că deși
întorcea timpul nu putea schimba și destinul copiilor săi, soarta lor fiind
aceeași. Prin urmare, renunță la a-și mai folosi abilitatea de a întoarce timpul
și își lasă copiii să trăiască așa cum le este menit. Rămas singur îl imploră
pe Cronos să îl lase să moară. Acesta în schimb, îl lasă să-și continue
imortalitatea în constelația Capricornului, de unde își poate veghea în
permanență copiii chiar și pe cele mai înalte vârfuri de munte.________ooOoo_________
UN DOCUMENT ROMÂNESC
DE RAȚIONALIZARE A
BUNURILOR DE LARG CONSUM
Cartelă de combustibil pentru București - 1952
Detaliu vignetă de pe o acțiune italiană
Detaliu vignetă de pe o felicitare SUA
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 20.03.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu