1. Biserica Sfinții Apostoli Petru și Pavel din Alexandria este situată în centrul orașului, pe strada Libertății, la
nr.142, fiind construită între anii 1842 – 1845 și sfințită în anul 1845.
Între anii 1902 - 1905 biserica a fost refăcută complet după planurile arhitectului
Cristofi P. Cerchez.
Biserica actuală este o construcție impunătoare, diferită
de celelalte din oraș, în formă de cruce, cu patru turle, două mari și două
mici, în față fiind și bine organizată în forme tradiționale bizantine și cu
proporții bine structurate.
Biserica nouă a fost pictată de Gheorghe Ioanid, în
anul 1904. Alte reparații ale bisericii au avut loc în anii 1930 și 1971 – 1974
când a fost renovată și pictura.
2. Bulevardul Gheorghe Manu din Alexandria este o stradă a acestui oraș teleormănean.
2. Bulevardul Gheorghe Manu din Alexandria este o stradă a acestui oraș teleormănean.
Alexăndrenii spun astăzi că această magistrală rutieră s-ar
numi bulevardul Gării sau strada Constantin Dobrogeanu Gherea. Cert este faptul
că a fost primul bulevard al județului, toate celelalte drumuri ale județului
fiind ulițe și străzi. Aspectul reprezentat pe cartea poștală a fost
imortalizat în anul 1908. Vechiul centru al orașului avea
pe ambele părţi prăvălii ale negustorilor. Pe jos, în centru nu era asfalt, ci
piatră de granit. Distracţia alexăndrenilor era să iasă la plimbare în Grădina
Publică. Aici cânta fanfara regimentului 20 Dorobanţi în fiecare seară. Ca o
ciudăţenie trebuie spus că ţăranii din mahala se plimbau în grădina publică
doar într-un singur sens şi asta pentru că nu aveau voie să se intersecteze cu
boierii, iar ţărăncile nu avea voie fără batic în cap în grădină.
Gheorghe Manu (alternativ George Manu) a fost un general și om de stat român care a
deținut între anii 1899 – 1891 funcția de președinte al Consiliului de
Miniștri. El a trăit în perioada 26 iulie 1833 – 16 mai 1911.
3. Peste
290 de eroi, morţi pe câmpurile de luptă pentru apărarea patriei, îşi dorm
somnul de veci în Cimitirul Eroilor de
la marginea Alexandriei.
Aici odihnesc eroi români dar și străini, atât din
vestul cât și din estul Europei. Mormintele acestora sunt mai tot anul
acoperite de bălării, semn că autorităţile nu îşi amintesc prea des de
cimitirul în care se odihnesc eroii fără de care, poate, oraşul n-ar fi
existat. Într-o singură zi din an, Cimitirul Eroilor arată aşa cum ar trebui să
arate un loc respectat şi întreţinut de autorităţi: De Ziua Eroilor - 29 mai -
data la care sunt comemoraţi eroii neamului, este şi data la care cimitirul din
Alexandria are parte de curăţenie temeinică. Este ziua în care edilii oraşului Alexandria păşesc falnici printre morminte şi rostesc discursuri
sforăitoare despre memoria eroilor căzuţi pentru apărarea patriei, într-un
”decor” pregătit în prealabil. Atunci angajaţii primăriei sunt mobilizaţi în
forţă pentru curăţarea aleilor, înlăturarea bălăriilor şi schimbarea
steagurilor. În preajma omagierii se depun toate eforturile pentru ca
evenimentul ţinut o dată pe an în Cimitirul Eroilor să dea bine şi
pentru ca, mai ales, cei ce conduc oraşul să aibă un cadru adecvat pentru
rostirea discursurilor. După eveniment, bălăriile încep să crească pe morminte
şi Cimitirul Eroilor redevine un loc uitat. În ultima vreme s-a constatat că
Cimitirul Eroilor din Alexandria începe să fie populat cu cavouri de lux ale
familiilor mai marilor urbei. Acesta este respectul teleormănenilor pentru
sacrificul de sânge al înaintașilor.
4. În Alexandria nu mai există cinematograf de mai bine de 20 de
ani, de când fostul Cinematograf “Patria”
a devenit nefuncțional.
Localul fostului cinematograf a fost lăsat în paragină
în ultimii ani, după ce primăria l-a concesionat, iar concesionarul nu și-a
îndeplinit atribuțiile din contract. Clădirea fostului cinematograf Patria a
revenit în patrimoniul local, după lungi ani de procese cu concesionarul,
într-o stare jalnică. În data de 14 aprilie 2016 Compania Națională de
Investiții semnat
un contract de execuție lucrări pentru obiectivul de investiții „Centru
multifuncțional pentru tineri” în municipiul Alexandria, județul Teleorman. Nu
avem decât să ne bucurăm! Centrul multifuncțional va fi format din mai multe
spații pentru expoziții, proiecție, spațiu pentru spectacole, birouri și spații
complementare, și va transforma vechiul cinematograf într-un spațiu în care se
vor desfășura activități culturale destinate tinerilor devenind o alternativă
pentru petrecerea timpului liber și pentru socializare. Clădirea existentă se
va extinde cu un corp de clădire nou P+1 E (partial 2 E) ce se va integra în
volumul întregii clădiri. Acest corp va adăposti spații pentru conferinte și
spații pentru expunere. Durata de execuție a lucrărilor este fixată la 24 de
luni din momentul începerii, valoarea totală a investiției fiind de 9,8
milioane lei.
5. Gara din
Alexandria
a supravieţuit peste 120 de ani, trecând prin două războaie şi peste un
cutremur, fără ca timpul sau calamităţile să-şi pună amprenta pe faţada
ei.
Localul gării este singura clădire din oraş care păstrează aceeaşi
înfăţişare chiar şi după mai bine de un secol de la înfiinţare. La 61 de ani de
la înfiinţarea Alexandriei a apărut şi gara oraşului. Linia de cale ferată a
fost creată din raţiuni economice pentru a face o legătură directă cu cel mai
sudic punct al ţării, Zimnicea. Mai bine de doi ani au durat procedurile de
expropriere a proprietarilor terenurilor unde avea să fie ridicată gara.
Construcţia gării a impus spargerea unei străzi şi schimbarea arhitecturii
iniţiale a oraşului. Gara fost inaugurată în 1895, devenind imobilul cu
numărul 1 al străzii care a fost numită vreme de ani buni drept strada
Gării. Imobilul în care funcţionează gara a trecut prin două războaie, dar
a fost ferită de bombardamente.
Nici cutremurul din 1977 nu a clintit
construcţia, astfel că edificiul păstrează vechile caracteristici, de la forma
ferestrelor, până la coşurile de aerisire. Până şi cărămida, despre care se
spune că a fost adusă tocmai din Italia, la data construcţiei clădirii, a rămas
aceiaşi. Clădirea devenit monument istoric, prin decizia Ministerului Culturii,
fiind unul dintre puţinele monumente de acest gen din reşedinţa de judeţ. În anul 2011, gara din Alexandria, împreună
cu alte câteva staţii CFR din ţară, a fost inclusă într-un program de
reabilitare cu fonduri europene. Lucrările ar fi trebuit să demareze în 2011 şi
să se încheie anul acesta. Proiectul nu s-a concretizat nici până în prezent şi
nu se ştie când vor demara lucrările.
6. Motelul “Hanul cu noroc” este amplasat într-un cadru
natural, pădure de stejar, pe o suprafață de 7500 metri pătrați, în partea de
nord vest a municipiului Alexandria,
la intrarea în oras, pe magistrala rutieră E 70, Șoseaua Alexandria – Roșiori,
nr.1.
Motelul oferă mâncăruri delicioase și cazarea standard 3 stele, la preț de
2 stele. Tot aici se pot organiza cele mai deosebite evenimente din viață, în
cadru elegant (cort evenimente – 300 locuri).
Motelul a fost recent renovat și
deține: 11 camere de cazare cu 20 de locuri (grup sanitar propriu, duș, cablu
TV, internet, aer condiționat, căldură și apă caldă non stop, mobilier nou), 40
locuri în restaurant, piscină și parcare supravegheată.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
_________xxx_________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Vizita cuplului imperial austro-ungar
(Francisc I și Carolina) în Transilvania - 1817
Medalia de mai sus s-a realizat în anul 1817 cu ocazia
Vizitei cuplului imperial austro-ungar (Francisc I și Carolina) în Transilvania.
Împăratul Francisc I al Austriei a fost și mare principe al Transilvaniei
între anii 1792 – 1835. În anul 1817 el și soția sa au întreprins o călătorie
în Transilvania. Vizita venea în întâmpinarea așteptării românilor, dându-le
speranțe pentru un viitor mai bun, călătoria fiind văzută ca un gest prin care
împăratul dorea reluarea politicii reformiste a predecesorului său – Iosif al
II-lea. Medalia a fost realizată în două variante de metal-compoziție (argint
și alamă) cu diametrul de aproximativ 51 milimetri. Pe avers sunt reprezentate
busturile afrontate ale împăratului laureat și ale împărătesei diademate, iar
circular, periferic, este aplicată inscripția: “FRANCISCVS I AVST(riale)
IMP(erato4) REX VNG(ariae) M(agnus) PRINC(eps) TRANS(ylvaniae) CAROLINA AVGVSTA
IMPERATRIX FELIX A(ugusti) A(ugustaeque) IN DACIAM ADVENTVS” (Francisc I, împărat al Austriei, rege al Ungariei, mare principe al
Transilvaniei și Carolina augusta, împărăteasă. Fericita călătorie a augustului
și augustei în Dacia). Pe revers este reprezentată Poarta Carolina din cetatea
Alba Iulia și periferic, circular, pe două rânduri, este aplicată inscriția: “PORTA CAROLINA FESTIVO CAROLINAE AVGUSTAE EX
IMPERATRICIBVS PRIMAE INGRESSV / A(MMO) XDCCCXVII XXVIII AVG(usti): AVGVSTIOR
REDDITA D(onum) D(atur) MATRI POPVLOR(um) ADORATAE” (Poarta Carolina este
reconstruită mai măreț cu
ocazia intrării solemne a Carolinei augusta, prima dintre împărătese care a
vizitat Transilvania, la 28 august 1817. Poarta oferită poporului ca dar al
mamei sale adorate). În exergă, jos, pe trei rânduri, este aplicată inscripția: “DEL(ineavit): CAR(olus) WURSCHBAUER
FIL(us) / AERI INCIDIT CAR(olus): / EIUS PATER” (Piesa a fost desenată de Carol
Wurschbauer-fiul și a fost gravată în aramă de tatăl său).Cea mai importantă si mai impunătoare dintre porțile cetății Alba Iulia este Poarta a III-a, denumire veche Poarta Carolina, care asigură intrarea
în fortăreața propriu-zisă. Monumentala, poartă principală de intrare în fort
reprezintă cel mai important ansamblu sculptural al cetății. Edificiul
prismatic poartă un bogat decor figurativ, antropomorf, zoomorf și vegetal
alcătuit din scene de luptă, arme, steaguri, trofee, blazoane, mascheron și
care îmbracă antablamente și câmpuri, subliniind prin relieful plat al
redărilor, volumul trupurilor tensionate ale Atlanților. Tematica
iconografică creată pentru împodobirea faţadelor Porţii a III-a, ce au avut ca
scop glorificarea împăratului Carol al VI-lea, se va inspira din antichitatea
romană, din timpul Imperiului Roman. Pentru a servi acest concept şi pentru a
crea spaţiul ornamental pentru formele de reprezentare ale barocului clasicizant,
Poarta a III-a a cetăţii, cea mai bogat decorată, adoptă din punct de vedere
arhitectural forma şi volumul unui edicul prismatic încoronat de un acoperiş
baroc mansardat, deasupra căruia se află amplasată statuia ecvestră a
conducătorului Imperiului Austriac, Carol al VI-lea, care a domnit între anii
1711 – 1740. Pentru reprezentarea grupului statuar ecvestru de glorificare a
împăratului, echipa de sculptori condusă de Johann König, apelează la
următoarele elemente vestimentare: împăratul este îmbrăcat în tunica scurtă de
cavaler roman; peste aceasta poartă o cuirasă care lua forma torsului având la
umeri unul sau două rânduri de solzi şi la bază lambrechinuri, fâşii de piele
îmbrăcate cu metal, ce putea fi purtată doar de împărat şi ofiţerii superiori
ai Imperiului Roman. Coiful imperial roman purtat de călăreţ întregeşte
conceptul apartenenţei monarhului şi a Casei de Austria ca descendenţi din
vechii împăraţi romani. Prezenţa monarhului în veacul al XVIII-lea este
realizată prin protoma imprimată pe pieptul armurii, care reprezintă pajura
bicefală austriacă ce poartă în gheare însemnele puterii imperiale habsburgice
– sceptrul şi spada. La această compoziţie ecvestră, grandilocvenţa, una din
trăsăturile barocului austriac ce servea Casa de Austria, este întărită prin
mişcarea impetuoasă a armăsarului de luptă dată de gâtul încovoiat şi încordat
care calcă în picioare pe învinşi – foşti soldaţi ai Imperiului Otoman. Faţada
răsăriteană a Porţii a III-a, din punct de vedere arhitectural şi structural
este alcătuită din patru pilaştri masivi, articulaţi pe verticală cu coloane
geminate, bosate şi aplatizate de factură dorică. Deasupra acestora se dezvoltă
un antablament doric în care se remarcă o friză dublă divizată în două registre
printr-o amplă cornişă ieşită în avans progresiv. În zona centrală a
antablamentului, această cornişă ce împarte în două registre friza, ia forma
unei acolade în care este amplasată stema Imperiului Austriac care este
alcătuită din pajura bicefală încoronată cu aripile larg deschise şi care
poartă pe piept blazonul Principatului Transilvaniei. În registrul superior al
frizei antablamentului doric sunt reprezentate în tehnica mezzoreliefului
stindarde, muschete, ţevi de tun încrucişate şi tobe din arsenalul
învingătorului.Deasupra pilaştrilor laterali se află două grupuri structurale
realizate din câte doi prizonieri turci cu bustul gol înlănţuiţi de o coloană
împodobită cu trofee otomane capturate contribuind astfel la reprezentarea
fastuoasă a triumfului Imperiului Habsburgic asupra Imperiului Otoman. Deasupra
porţilor pietonale, situate în stânga şi dreapta intrării principale, sunt
realizate în tehnica mezzoreliefului două panouri evocatoare. Panoul din
dreapta intrării principale îl reprezintă pe suveran în momentul în care predă mareşalului
Eugeniu de Savoia steagul de luptă cu o eşarfă pe care se află o inscripţie
simbolică în limba latină „In hoc signo vinces” – sub acest semn vei învinge.
Sensul inscripţiei de pe eşarfa steagului este susţinut de gestul prin care cu
o altă mână împăratul înmânează mareşalului un crucifix ce simbolizează
victoria armatelor creştine asupra celor păgâne. Al doilea relief situat
deasupra porţii pietonale din stânga intrării principale îl reprezintă pe
mareşalul imperiului austriac Eugeniu de Savoia urcat într-o bigă trasă de lei.
Mareşalul primeşte din partea unui personaj feminin, ce personifică Austria
victorioasă, macheta Cetăţii. Compoziţia sculpturală în altorelief se
întregeşte printr-un geniu înaripat ce reprezintă victoria care aşează cununa de
lauri pe capul mareşalului. Faţada de vest este alcătuită structural din patru
pilaştrii articulaţi pe verticală prin coloane angajate purtate de antice
stilobate, care se metamorfozează în patru atlanţi. Acestea sunt reprezentări
inspirate din mitologia antică, având menirea să poarte antablamentul faţadei
vestice pe care se dezvoltă în continuare programul de glorificare a
împăratului.Deasupra pilaştrilor se desfăşoară un antablament bogat decorat.
Friza acestuia redă în tehnica mezzoreliefului o mare varietate de motive
decorative inspirate din recuzita militară a epocii, sau arme atemporale, toate
în ansamblul lor având un simplu rol decorativ. În partea centrală a
antablamentului, doi putii prezintă scutul cu emblema împăratului Carol al
VI-lea. Această emblemă de formă elipsoidală cu laturile articulate de volute
şi vrejuri vegetale este încoronată cu o cunună de lauri. În partea centrală a
emblemei se reliefează bine nuanţate iniţialele „CC” încrucişate însemnând
Carolus – Caesari, iniţiale ce definesc conceptul politic al Casei de Austria.
Deasupra aticei, în corespondenţă cu pilaştrii ce alcătuiesc structural faţada
Porţii a III-a se înalţă patru statui reprezentând tot atâtea virtuţi.
Virtuţile sunt tratate ca şi reprezentări singulare executate în tehnica
rondebosse-ului. Fiecare reprezentare a virtuţilor este însoţită de simbolul
caracteristic care o individualizează: cornul abundenţei pentru Abundenţă,
macheta unui templu pentru Glorie – Înţelepciune, balanţa pentru Justiţie şi
spada pentru Forţă. În soclul statuii lui Carol al
VI-lea se află mică încăpere în care a fost întemnitat la 2 ianuarie 1785
Horea, principalul conducător al marii răscoale din anii 1785-1785. În anul
1937 a fost așezată aici o placă cu urmatoarea incripție: "Aici a suferit dârz,
neînduplecat, cu credință tare în destinul neamului românesc. 27 decembrie 1784
- 28 februarie 1785".
Francisc I al Austriei (în germană
- Franz Joseph
Karl von Habsburg-Lothringen)
din dinastia de Habsburg-Lothringen, a fost primul împărat al Imperiului
Austriac (1804-1835) și, înainte de aceasta, ultimul împărat romano-german
al Sfântului Imperiu Roman de Națiune Germană, sub numele
de Francisc al II-lea, care s-a născut la data de 12 februarie 1768 la
Florența și a decedat la data de 2 martie 1835 la Viena.Alături de demnitatea
de împărat, a fost totodată rege al Boemiei, rege al Ungariei, mare principe al
Transilvaniei etc. A fost căsătorit de patru ori: La data de 29 octombrie 1816,
s-a căsătorit cu Karolina Augusta de Bavaria cu care nu a avut urmași. Un
bust al împăratului Francisc decorează zidul cetății Sibiului. Bustul original,
vandalizat în anii 1990, a fost regăsit în anul 2008 în beciurile
Prefecturii Sibiu.
Carolina Augusta (născută
la 8 februarie 1792 la Mannheim și decedată la 9 februarie 1873 la Viena, a
fost împărăteasă a Imperiului Austriac fiind cea de-a patra soție a
împăratului Francisc. Retrasă și fără ambiții politice, Carolina Augusta și-a
dedicat întreaga viață scopurilor caritabile, fiind numită "mama
săracilor". A construit din propriile resurse mai multe orfelinate,
spitale, precum și locuințe pentru muncitori. La Cluj a fost ridicat Obeliscul
Carolina, o coloană monumentală în amintirea vizitei efectuate de împărăteasă.
Obeliscul Carolina se găsește astăzi în Piața Muzeului (fosta Piață
Carolina).
Muzica reprezentativă a Armatei - România
Serviciul muzicilor militare
Inspectoratul
Muzicilor Militare,
denumire actualizată – Serviciul Muzicilor Militare este o structură de specialitate în
cadrul Ministerului Apărării Naționale. Prima fanfară militară a fost
înființată la Iași, la 1 iulie 1831, în cadrul "Strajei Pamântești".
În 1864, în cadrul administrației centrale a Ministerului de Război, a luat
ființă o secție specială ce avea în subordine toate fanfarele militare. Secția
a stat la baza constituirii ulterioare a Inspectoratului Muzicilor Militare. În anul 1867, în cadrul Ministerului de Război se instituie funcția de "inspector
general al muzicilor militare", funcție în care este numit căpitanul
Eduard Hubsch. În cei aproape 30 de ani cât Hübsch a fost inspector al
muzicilor militare au fost elaborate regulamentele speciale destinate
formațiilor de fanfară și s-a asigurat muzicilor militare un nou statut în
cadrul oștirii. În perioada de după războiul de independență s-a hotărât ca la
fiecare regiment de dorobanți să se constituie câte o muzică militară sub
denumirea de "fanfară". Începând cu 26 mai 1895, la conducerea
muzicilor militare, în funcția de inspector, este numit Iosif Ivanovici,
autorul celebrului vals "Valurile Dunării". Ivanovici a înzestrat
muzicile militare cu instrumente noi, a introdus un repertoriu valoros și
divers, sprijinind în același timp activitatea de pregătire a viitorilor
instrumentiști militari. La 10 octombrie 1936 a fost înființată "Școala elevilor
muzicanți militari", instituție menită să asigure pregătirea și formarea
personalului muzicilor militare. În
paralel cu perfecționarea organizatorică și în plan profesional a muzicilor
militare, la 15 iunie 1954 a luat ființă Muzica Reprezentativă a Armatei, formație
de referință în viața culturală a armatei și a țării. Condusă de doi
ofițeri-dirijori și având în compunere 70 de subofițeri-instrumentiști,
formația poate interpreta creații ce acoperă genuri muzicale diverse, cum sunt:
marșuri, suite, concerte, uverturi, simfonii, opere, jazz, muzică ușoară și
folclor muzical național.Pentru mai bine de 28 de ani (1948–1976), destinele
muzicilor militare au fost conduse de Dumitru Eremia (1910–1976). La data de 11
octombrie 2007 este numit noul șef al Serviciului Muzicilor Militare colonelul
Valentin Neacșu (49 de ani), succedându-i în funcție colonelului Ionel
Croitoru.
Insigna - Societatea numismatică română
110 ani de activitate 1903 - 2013
Era pe la începutul secolului al XX-lea.
Cultura şi ştiinţa în România prinseseră aripi de zbor stabile şi de
perspectivă, precizându-se domeniile şi principiile de activitate. Se trecea
acum la culegerea primelor roade ale frământatului şi cu rol de pionierat secol
al XIX-lea, când reprezentanţi de frunte ai renaşterii româneşti se dăruiau, cu
întreaga lor fiinţă, intereselor naţionale. Unirea Principatelor şi marile
reforme ale lui Alexandru Ioan Cuza au deschis larg porţile afirmării
învăţământului, ştiinţei şi culturii în România. Publicaţii şi societăţi de tot
felul luau fiinţă, croindu-şi drum spre mintea şi inima românilor. În
acest context de efervescenţă spirituală, o nouă ştiinţă specială se înfiripa
în peisajul intelectual românesc. Informaţiile lui C. Bolliac din „Trompeta
Carpaţilor”, referitoare la unele descoperiri monetare, dar mai ales
lucrările lui D.A. Sturdza şi primele studii de specialitate ale lui M.C.
Sutzu, precum şi alcătuirea unor colecţii monetare, aveau să se constituie ca
temelie a ştiinţei numismatice din România. Începutul sec. XX va marca pentru
numismatica din ţara noastră un moment de o reală însemnătate. Pe
data de 28 decembrie 1903, la iniţiativa unui grup de entuziaşti şi pasionaţi
ai acestei discipline, lua fiinţă Societatea
Numismatică Română (SNR). Adunarea Generală, în şedinţa sa inaugurală, a
votat Statutele Societăţii şi a ales Comitetul de conducere în următoarea
alcătuire: D.A. Sturdza, preşedinte de onoare; M.C. Sutzu, preşedinte activ;
Gr. Tocilescu, vicepreşedinte; Al. Cantacuzino, secretar; lt. col. G.
Iordăchescu, casier contabil; dr. G. Severeanu, subsecretar şi D. Panku, C.
Alessandrescu, Carol Storck şi E.D. Mirea, membri. O dată cu adoptarea
Statutelor se fixa şi ţelul principal al Societăţii, care îşi propunea „să
dezvolte ştiinţa şi arta numismatică” în România." Sus am postat
logo-ul Societății Numismatice Române.
În prezent SNR are filiale în
aproape toate județele țării. Pe logo-ul SNR este reprezentat chipul zeiței
Atena. Atena era o zeiţă, una
dintre cele mai mari divinități ale mitologiei greceşti, identificată de către
romani cu zeița Minerva.
Era zeița
înțelepciunii, pe care grecii o mai numeau și Pallas Athena sau, pur și simplu,
Pallas. Deasupra am postat o poză cu statuia zeiţei Atena care se găseşte la
Muzeul Luvru din Paris.
Ordinul "Serviciul Credincios"
O primă distincţie purtând numele “Serviciul Credincios” este
medalia pe care domnitorul Carol I o instituie în aprilie 1878 şi care se
încadrează în primul sistem de decoraţii pe care-l crează România independentă.
Acesta cuprindea, pe lângă Ordinul “Steaua României”, două cruci şi patru
medalii, printre care şi “Serviciul Credincios”. În 1906, vechii medalii i se
adaugă şi o cruce, superioară ierarhic, ambele distincţii fiind organizate pe
câte două clase. Ele răsplăteau “serviciile civile şi militare aduse Statului
în toate ramurile activităţii publice”. Prin Legea pentru
Reorganizarea Ordinelor Naţionale Române promulgată prin Decretul Regal
nr.1545 din 18 aprilie 1932, regele Carol al II-lea instituie Ordinul
“Serviciul Credincios”, care se adăuga crucii şi medaliei deja existente.
Iniţial acest ordin a avut numai cele trei grade superioare (mare cruce, mare
ofiţer şi comandor) şi a fost plasat ierarhic deasupra “Stelei
României”, iar numărul de cetăţeni români care puteau avea “Serviciul
Credincios” era foarte redus (225). Pe 18 februarie 1937 Ordinului i se adaugă
gradul de colan (cu 8 posibili decoraţi) şi cel
de ofiţer (cu 300), ceea ce măreşte la 533 numărul
cetăţenilor români care puteau fi decoraţi, la o populaţie de aproape
19.000.000. În ceea ce priveşte crucea şi medalia cu acest nume, ele îşi
modifică forma, sunt organizate fiecare pe câte trei clase; crucea are un număr
limitat la 15.000 de posesori iar medalia la 9.000 pentru clasele I şi II şi
nelimitat pentru clasa a III-a. Prin Înaltul Decret Regal nr.4354 din
decembrie 1938 (Regulament al Legii Ordinelor şi Medaliilor Naţional conferite
pe timp de război), ordinul, crucea şi medalia “Serviciul Credincios”, ca şi
celelalte decoraţii naţionale şi militare, primesc însemne speciale, “de
război”, putându-se conferi pentru fapte de arme.După înlăturarea regelui Carol
al II-lea (6 septembrie 1940) şi preluarea conducerii de către generalul Ion
Antonescu care devine “Conducătorul Statului”, ordinele instituite de fostul
suveran, fără a fi desfiinţate, practic nu se mai conferă. Pe timpul războiului
din 1941-1945, doar crucea şi medalia “Serviciul Credincios” se acordă cu
însemne “de război” unui mare număr de militari români sau din trupele aliate
României.Ca toate decoraţiile româneşti tradiţionale, şi ordinul, crucea
şi medalia “Serviciul Credincios” sunt desfiinţate la începutul anului 1948 de
către regimul comunist.Prin Legea nr.29/2000. privind sistemul naţional de
decoraţii al României, ordinul, crucea şi medalia “Serviciul Credincios”
au fost reinstituite.
Insigna - R.R. 1928 - Radio România
1 Noiembrie - Ziua Radioului
La sfârșitul anului 1927, s-au pus
bazele legale ale constituirii primei societăți naționale de radio din România,
cu capital majoritar de stat. Prima Adunare generală a Societății de
Difuziune Radiotelefonică are loc la 17 ianuarie 1928. Sus am postat logo-ul
Radio România.
Societatea va fi înregistrată
oficial la tribunal în martie 1928. Prima emisiune a postului Radio Romania a avut loc
joi, 1 noiembrie 1928
(devenită ulterior “Ziua Radioului național”), la ora 17, pe lungimea de undă de 401,6
metri, cu o putere de 0,15 kw. Emisiunea a fost deschisă de profesorul
Hurmuzescu în calitate de președinte al Consiliului de Administrație. A urmat
un program muzical, știri de presă, s-au recitat versuri, s-a transmis un
buletin meteorologic, știri sportive. În anul 1956 apare Televiziunea
Română care fuzionează cu Radio România, formând împreună instituția
numită Radioteleviziunea Română. Sus am postat o poză cu sediul
Radio - România.
______________ooOoo______________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
DIN DOMENIUL FINANCIAR,
CU CUPOANE DETAȘABILE
Acțiune nominativă de 500 lei
CREDITUL RURAL - București - 1933
Detaliu vignetă de pe o acțiune italiană
Detaliu vignetă de pe o felicitare SUA
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 19.03.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu