Mai jos am postat și alte poze reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea germană OBERWESEL, districtul
RHEIN-HUNSRUECK, landul RENANIA DE NORD
WESTFALIA, câteva vechi trimiteri poștale ilustrate, dar și
o insignă și monedă locale
Gara
Biserica evanghelică
Capela Sfântul Werner
Castelul Schonburg
Guri tunel
Hotelul și Cafeneaua Schonburg
Capela lui Mihai (Osuarul)
Turnul spitalului
Biserica Sfântul Martin
Ruinele Mănăstirii minorite
Bornă de hotar prusacă
Biserica Maica Domnului
Biserica Maica Domnului - interior
Capela Katarina
Hotelul Fey
Turnul de obuz
Turnul Porții Koblenz
Turnul boului
Zidul orașului și Turnul boului
Hotelul Hunsrucken
Hotelul Gertum
Hotel Gertum - interior
Hotel Gertum - terasa
Vedere generală
Trimiteri poștale
Arhitectură locală
Insignă locală
Monedă locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
DE LUAT AMINTE
O POEZIE UMORISTICĂ
PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
___________xxx____________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL CĂLĂRAȘI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Barbu Știrbei 1799 - 1869 - întemeietorul orașului Caracal
Călărași 415 ani de atestare documentară 1595 - 2010
Barbu Dimitrie Știrbei, (născut în august
1799 la Craiova şi decedat la data de 12 aprilie 1869 la Nisa, Franţa), a fost
domnitor în Ţara Românească între iunie 1849 - 29 octombrie 1853 şi 5 octombrie
1854 - 25 iunie 1856. Domnitorul Barbu Ştirbei a iubit Bucureştii, poate
mai mult decât orice principe valah care l-a precedat. Ambiţia de a face din
capitala Ţării Româneşti un oraş european, în rând cu marile metropole ale
timpului său, l-a urmărit încă de când nu era domn şi stătea mai mult în umbra
fratelui său mai norocos (sau poate mai puţin norocos, dacă ne gândim la
revoluţia de la 1848), Gheorghe Bibescu. Deşi nu era lipsit de sentimente
patriotice, aşa cum ştim din propriile mărturii, pe care nu le putea exprima cu
uşurinţă sub supravegherea Rusiei şi a Austriei, care au şi ţinut Principatele
sub ocupaţie militară în timpul Războiului Crimeii, a avut parte de trista
reputaţie de domn reacţionar. Refuzul de a permite întoarcerea din exil a
vechilor revoluţionari paşoptişti îşi avea raţiunile lui. Avea nevoie de un
răgaz, pentru a construi aici ceva durabil, pentru români, înainte de a
construi în ochii străinătăţii. Şi a folosit acest răgaz pentru a da un impuls
nou renaşterii urbane a Bucureştilor. Dorinţa lui Barbu Ştirbei de a
ridica prestigiul Bucureştiului printr-o susţinută operă de urbanizare şi
salubrizare este mult mai veche decât perioada în care a domnit asupra Ţării
Româneşti (1849-1856). Fiu al micului boier oltean Mihai Bibescu (care în
anul 1821 îndeplinea funcţia de mare logofăt al Ţării de Jos) şi al Ecaterinei
Văcărescu, fiica adoptivă a vornicului Barbu Ştirbei, Barbu adoptă în anul 1813
numele de familie al bunicului său după mamă. A avut doi fraţi, pe Gheorghe
(viitorul domnitor) şi pe Ioan, împreună cu care a luat de la cea mai fragedă
vârstă drumul Parisului, în vederea desăvârşirii studiilor, după (se pare) o
scurtă perioadă de audiere a cursurilor de la Sfântul Sava. Întoarcerea
din capitala Franţei a avut loc în anul 1821, anul în care în Ţara Românească
se consuma „zavera” condusă de Tudor Vladimirescu. În aceste condiţii, Barbu
Ştirbei nu a intrat în Bucureşti, oprindu-se la Braşov. Din această
perioadă datează şi căsătoria lui cu Elisabeta Cantacuzino, care îi va dărui
patru băieţi şi două fete. Tot la Braşov l-a ajuns vestea restaurării domniilor
pământene în Principate, scaunul domnesc de la Bucureşti fiind ocupat de
Grigore al IV-lea Ghica. Acolo, la Braşov, tinerii boieri rusofili, văzând în
Grigore Ghica, instrumentul Porţii (ce-i drept pământean, nu fanariot),
constituiseră o „Societate politică şi literară” din care făceau parte, în
afară de fratele lui Barbu, Gheorghe Bibescu, boierii Filipeşti, Ion Câmpineanu
şi Al. Villara. Prudent, Barbu Ştirbei s-a desolidarizat de ei, acceptând
colaborarea cu noul domn şi oferta acestuia de a ocupa funcţii în administraţia
Curţii (fiind rând pe rând biv vel căminar, clucer, sameş al Vistieriei).
Această ascensiune vertiginoasă i-a mijlocit pătrunderea în saloanele marilor
familii boiereşti bucureştene Lenş, Romanit, Brâncoveanu, Văcărescu, Golescu,
dar şi invidia (nu scutită de conflicte) a fraţilor domnului, spătarul
Alexandru Ghica (viitor domn) şi Constantin Ghica, fiind văzut ca un posibil
rival. Barbu Ştirbei era un oaspete frecvent al casei Goleştilor de pe
Podul Mogoşoaiei (ulterior palat domnesc) pe care o vizita ca apropiat al lui
Dinicu Golescu, boier cu vederi luminate care, după călătoria lui în Europa
(1824-1826), fondase în acest spaţiu „Societatea literară românească”. Visul
lui Barbu Ştirbei de a face din Bucureşti un oraş în rând cu marile capitale
europene poate fi urmărit încă din anul 1829, când a făcut parte din „Comisia
pentru înfrumuseţarea Bucureştilor”, fiind cooptat un an mai târziu într-un
comitet de salubritate publică. Programul Comisiei, privind sistematizarea
capitalei (inspirat fără îndoială de Barbu Ştirbei) prevedea croirea unor
drumuri largi străjuite de „copaci care să închipuiască aleiuri”. Şi continua,
argumentând că aceste uliţe va îndemna pe
mulţi a-şi face locuinţă acolo, cu mult mai bine decât pe uliţele cele strâmte
de vreme, oraşul se va afla mutat în acele mahalale şi soarta Bucureştilor se
va asemăna cu soarta tuturor oraşelor Europei, unde cetatea ce se zice veche
este cea mai urâtă vedere, în vreme ce cetatea cea nouă arată o frumuseţe
deosebită, un aer folositor, mulţumire şi sănătate celor ce lăcuiesc într-însa. Rezultatele
activităţii acestei comisii s-au putut vedea în 1832, după ce a început
trasarea arterei cunoscute mai târziu drept „Şoseaua Kiseleff” (deoarece
această operă de sistematizare a început sub coordonarea generalului rus Pavel
Kiseleff, care administra Principatele după pacea de la Adrianopol şi
instituirea protectoratului ţarist asupra Ţărilor Române), între dumbrava
Bănesii şi bariera Podului Mogoşoaiei. Dar, pentru împlinirea visului său,
Barbu Ştirbei trebuia să ajungă domn. Lipsit de ambiţii princiare, deşi a
candidat alături de fratele său Gheorghe Bibescu pentru tronul Munteniei, între
1842-1843, i-a acordat în cele din urmă acestuia voturile şi partizanii din
Adunarea Obştească, temându-se ca nu cumva partida oligarhică a marii şi vechii
boierimi, refractară la reforme, să-şi impună propriul candidat. Stând în umbra
fratelui său, l-a sfătuit şi determinat pe acesta să înceapă, încă din primul
an de domnie, trei lucrări de interes public în Bucureşti: Şoseaua Kiseleff,
Parcul Cişmigiu şi construirea Teatrului cel Mare (viitorul Teatru
Naţional). Revoluţia de la 1848 nu i-a dat timp să le termine. Fuga lui
Bibescu la Braşov, după ce acceptase proiectul de Constituţie elaborat la
Islaz, a lăsat Bucureştii pradă luptei între guvernul provizoriu, recunoscut
anterior de Bibescu, şi elementele reacţionare conduse de cei doi colonei
Odobescu şi Solomon. În plus, capitala a trebuit să suporte şi dubla invazie
străină... ţaristă şi otomană. Barbu Ştirbei a aşteptat să treacă furtuna. Şi
aşteptarea i-a fost răsplătită. În anul 1849 a venit şi timpul
său. Învestit ca domn al Munteniei în anul 1849, prin înţelegerea celor
două mari puteri, Rusia Ţaristă şi Imperiul Otoman, Barbu Ştirbei se vedea prins
între nemulţumirea şi presiunile boierimii vechi, care îl considera un „om nou”
şi cererile revoluţionarilor paşoptişti de a reveni în ţară din exilul la care
erau condamnaţi... cereri pe care noul domn le-a respins, mai mult obligat,
decât de bunăvoie. Poziţie ingrată care i-a atras eticheta de domn reacţionar.
În umbra acestui sacrificiu de imagine, Barbu Ştirbei s-a putut ocupa în voie
de mai vechile sale proiecte privind transformarea Bucureştilor în oraşul care,
încă de pe atunci, va câştiga reputaţia unui „mic Paris” al Orientului
creştin. Ataşat de vechiul şi somptuosul său palat de pe Podul Mogoşoaiei,
Barbu Ştirbei şi-a stabilit aici reşedinţa, în timp ce vechiul palat domnesc
(fost al familiei Golescu, pe care Ştirbei îl cunoştea foarte bine) a adăpostit,
din 1851 batalionul model condus de căpitanul Alexandru Macedonski (tatăl
viitorului poet omonim) şi de maiorul Emanoil Culoglu. Interesul lui Ştirbei
Vodă pentru pregătirea armatei pământene (a Miliţiei Naţionale cum i se
spunea), pentru înzestrarea ei nu atât cu armament, cât mai ales cu cadre
specializate, s-a tradus prin înfiinţarea unei Şcoli de Ofiţeri care funcţiona
pe strada Izvor. Acolo viitorii elevi erau admişi numai prin concurs. Condusă
de coloneii Ion Em. Florescu şi I. Voinescu I şi de maiorii Salmen şi Dimitrie
Pavel şcoala a pregătit tineri ofiţeri ca Ioan Cornescu, Matei Vlădescu,
Constantin Barozzi, Gheorghe Slăniceanu şi alţii. Bucureştii se umpleau de
uniforme, spre plăcerea tinerelor domnişoare şi a doamnelor care îşi pierdeau timpul
la recepţiile organizate în saloanele Capitalei. Dar Războiul Crimeii, început
ca un conflict între Rusia şi Imperiul Otoman, avea să arunce capitala într-o
situaţie de criză marcată de ocupaţiile militare succesive rusă şi otomană şi
de un scurt exil al lui Ştirbei lângă Viena. În curând tinerii ofiţeri români
îşi vor cunoaşte rivalii. Aceştia vor fi militarii austrieci ai generalului
Johann B. A. Coronini, care intră în Bucureşti, odată cu Barbu Ştirbei, în luna
septembrie a anului 1854, ca urmare a unei convenţii cu Turcia, conform căreia
Imperiul Habsburgic primea în administraţie Principatele în schimbul retragerii
trupelor ruse. Abuzurile trupelor de ocupaţie de sub comanda generalului
Alemann nu s-au lăsat aşteptate. Documentele timpului înregistrează ciocniri
între populaţia bucureşteană şi soldaţii austrieci care nu s-au ferit să
întrebuinţeze armele, maltratându-i pe cetăţeni. O serie de incidente violente
au apărut şi între ofiţerii români şi cei austrieci, materializate în
altercaţii şi posibile provocări la duel, iar situaţia a scăpat de sub
controlul Poliţiei Capitalei, al cărei prefect Radu Rosetti a fost demis de
Ştirbei, la cererea Curţii de la Viena. Să nu uităm că, în acelaşi timp, la
Iaşi, ginerele domnitorului Moldovei Grigore Al. Ghica, Costică Balş, care
deţinea şi funcţia de prefect al Poliţiei şi-a surprins soţia, pe tânăra şi
frumoasa Natalia în dormitor, în braţele colonelului austriac Stolberg. În urma
unui duel cu pistolul, Balş a rămas pe teren, Ghica fără ginere, iar Natalia
fără soţ. Până aici mergea aroganţa militarilor străini. Nu este exclus ca şi
la Bucureşti să se fi înregistrat altercaţii similare. Această stare constantă
de tensiune şi insecuritate a găsit ecou în paginile publicaţiei Gazette de Cologne, în numărul din august
1855, în care o corespondenţă trimisă din Bucureşti semnala în capitala Ţării
Româneşti „mai bine de patruzeci de asasinate”, pe parcursul unui singur an de
ocupaţie austriacă... în ciuda observaţiilor căpitanului austriac Stefan
Dietrich, care remarca buna organizare a ordinii publice, asigurată de
„numeroşi gardişti” care „cercetează pe toţi trecătorii fără
deosebire”. În faţa acestor încălcări flagrante ale demnităţii sale de
principe, indignat de felul în care Bucureştiul luase aspectul unui oraş sub stare
de asediu, Ştirbei ar fi declarat în faţa oficialităţilor militare vieneze că
Ţara Românească era „turcă, franceză, engleză, numai austriacă nu”,
atrăgându-şi criticile generalului Coronini care constata „deplorabilul spirit
de animozitate care animă organele administrative ale ţării.” Aceste
aspecte însă nu trebuie generalizate. Între ofiţerii austrieci se numărau şi
alţii, puţini ce-i drept, cu alte preocupări decât crearea unor situaţii
conflictuale. Pe unul dintre ei, Stefan Dietrich, l-am amintit deja. El mai
remarcă şi marile pieţe unde se ţin târgurile zilnice şi admiră toamna
bucureşteană cu „zile curate şi dulci” sau cu „nopţi luminoase şi plăcute”. Un
alt ofiţer, căpitanul Friedrich Jung, schiţează, aşa cum arăta C. C. Giurescu,
un plan al oraşului „împărţit pe culori, cu uliţele, instituţiile publice,
bisericile, casele principale, grădinile, viile şi livezile” Bucureştiului.
Acestuia i se mai alătură maiorul R. A. Borroczyn care litografiază un alt plan
al oraşului. De unde acest interes faţă de Bucureştii domnitorului Barbu
Ştirbei? Înainte de a-l explica, să vedem ce are de zis consulul francez la
Bucureşti Eugène Poujade care, ca ginere al lui Constantin Ghica (fost spătar
sub domnia fratelui său Alexandru Ghica şi potenţial aspirant la tronul
muntean) şi, prin urmare, ostil lui Ştirbei, aduce un omagiu involuntar
principelui, prin observaţiile asupra capitalei valahe: „E oraşul contrastelor
[...], se văd aici palate sau cel puţin case de locuit frumoase şi cocioabe
îngrozitoare...; bărbaţi eleganţi şi femei elegante, îmbrăcate după ultima modă
a Parisului şi ţărani înveşmântaţi ca dacii de acum două mii de ani [...]
albanezi în haine murdare străbătând străzile şi vânzând bragă... şi prăvălii
unde sunt expuse dulciuri de la Boissier şi de la Potel şi Chabot. Viaţa
orientală, ce se duce, şi cea europeană, care o înlocuieşte, merg cot la cot,
se purced ca într-o panoramă.” Iorga numea această perioadă în istoria
capitalei Munteniei, „Bucureştii romantismului francez”. Etichetă potrivită
unui oraş despre viaţa căruia un avocat francez la Curtea de Casaţie din Paris
vorbea în termenii următori după o vizită întreprinsă în 1853 şi 1856:
„Obiceiurile noastre sunt atât de deplin adoptate de clasa bogată, încât
seratele de la Bucureşti par a fi date în Chaussée d’Antin. (...) Modele
noastre sunt urmate la Bucureşti ca şi la Paris, cărţile noastre sunt singurele
admise în biblioteci; profesorii sunt francezi, educaţia unui boier şi a unui
parizian sunt asemenea.” Ziaristul
lyonez Eugène Jouve, poposit aici în timpul Războiului Crimeii, oscilează între
entuziasm şi dezamăgire: „Am găsit aici mult mai multă bogăţie, animaţie, lux
parizian decât mă aşteptam; şi totuşi, abia poţi numi un mare oraş această
adunătură informă de magazine bogate, de colibe jalnice, de palate frumoase, de
monumente, de grădini, de maidane şi de băltoace.” Faptul că tocmai sub domnia
lui Ştirbei „viaţa europeană” o înlocuieşte pe cea „orientală” se poate
justifica prin câteva realizări de excepţie. Să le luăm pe rând. Amenajarea parcului
Cişmigiu, ale cărei lucrări începuseră încă sub domnia lui Gheorghe Bibescu,
este finalizată de către Barbu Ştirbei, motiv pentru care parcul îi şi poartă
un timp numele. A fost proiectat după planurile arhitectului peisagist Karl
Meyer, adus de la Viena pentru a coordona croirea Aleii celei Mari sau a
Şoselei (Kiseleff). Austriacul s-a înhămat la această muncă titanică de
edificare a unei grădini „evropeneşti”, în inima Bucureştiului, alături de
Barbu Ştirbei, despre care se spune că „venea de două ori pe zi să vadă cum
merge treaba”. Inaugurarea parcului a avut loc în anul 1852 şi, până în anul
1856, anul în care ia sfârşit Războiul Crimeii, a smuls admiraţia unor oaspeţi
străini printre care se numără şi vestitul socialist german Ferdinand Lassalle
care, după ce observa trei cafenele şi un restaurant, aflate pe latura dinspre
actualul bulevard Schitu-Măgureanu, găsea că Cişmigiul „întrece cu mult tot
ceea ce ar putea oferi Germania. Lumea vine după-amiaza să asculte muzica
militară, într-o zi cea românească, în alta cea austriacă şi în cealaltă, cea
turcească.” Starea de război existentă atunci, cumulată cu mandatul scurt al
domniei lui Ştirbei, nu i-au acordat principelui răgazul materializării unui
alt proiect prezentat, aşa cum ne informează Ulysse de Marsillac, de doctorul
Carol Davila... cel al viitoarei grădini botanice. Cişmigiului i s-a mai
adăugat şi edificarea Teatrului cel Mare (viitorul Teatru Naţional) a cărui
inaugurare a avut loc la 31 decembrie 1852/12 ianuarie 1853. La spectacolul de
deschidere asistă şi domnitorul cu soţia sa, doamna Elisabeta, însoţiţi de
consulii străini, în timp ce Cezar Bolliac şi gazetarul Carcalechi
înregistrează cu lux de amănunte detaliile vestimentare ale spectatorilor... de
la fracurile publicului masculin la toaletele feminine. La aceste însemnări se
mai adaugă şi cele ale ziaristului britanic O’Brien, care recomanda Teatrul
drept „unul din cele mai frumoase şi izbutite teatre ce poţi găsi într-un oraş
european.” Pe bună dreptate, scriitorul şi istoricul Mircea Constantinescu
sublinia faptul că „Teatrul cel Mare stăruie pe Podul Mogoşoaiei (Calea
Victoriei) ca un simbol al emancipării artistice nu doar a Bucureştilor, ci a
Ţărilor Române înseşi.” Construirea unui pod peste
Dâmboviţa, introducerea în 1856 a iluminatului stradal cu gaz şi pavarea cu
piatră a Căii Beilicului (actuala Ştirbei Vodă) reprezintă alte realizări
remarcabile ale acestei domnii. Salba de hoteluri („Hôtel de France”, „Hotel
zur Stadt Wien”, „Otel St. Petersburg” sau „Hôtel de Londres”) care au înlocuit
puţin ospitalierele hanuri, precum şi noile case boiereşti, proiectate de
arhitecţi ca Villacrose şi Tilloye, sau numerosele croitorii, frizerii,
florării, şcoli de dans şi ateliere de optică, dispuse toate în zona centrală a
Bucureştiului, au sporit prestigiul scurtei domnii a lui Barbu Ştirbei. În
1856, la părăsirea tronului, în urma expirării mandatului său de şapte ani,
„venerabilul prinţ Ştirbei, atât de inteligent şi devotat intereselor ţării
sale” (Ulysse de Marsillac) lăsa în urmă un „mic Paris” în plin avânt urban,
pentru a lua calea străinătăţii şi a muri, departe de oraşul pe care l-a iubit
atât de mult, la Nisa, în anul 1869. (Sursa - Net).
Insigna - Călărași - Poliția locală
Atributiile
politiei locale (fostă
comunitară) sunt diverse: de la asigurarea ordinii si linistii publice pana la
verificarea comerciantilor sau amendarea soferilor care incalca anumite
prevederi ale Codului rutier. Conform Legii nr. 155/2010 care
reglementeaza activitatea politiei locale, politistii locali au atributii in
sase domenii: ordine si liniste publica, circulatie, disciplina in constructii
si afisaj stradal, protectia mediului, activitate economica, evidenta
populatiei, ordine si liniste publica. Politistul local mentine ordinea si
linistea publica in zonele in care este arondat, inclusiv in in imediata
apropiere a unitatilor de invatamant publice, a unitatilor sanitare publice, in
parcarile auto, precum si in zonele comerciale si de agrement, in parcuri,
piete, cimitire sau in alte asemenea locuri publice. Legea il obliga sa
participe, alaturi de institutiile abilitate, la activitati de salvare si
evacuare a persoanelor si bunurilor periclitate de calamitati naturale ori
catastrofe, precum si de limitare si inlaturare a urmarilor provocate de astfel
de evenimente. De asemenea, el trebuie sa identifice cersetorii,
persoanele fara adapost sau copii lipsiti de supravegherea si ocrotirea
parintilor si sa ii incredinteze serviciului public de asistenta sociala, care
sa le rezolve situatia mai departe. Politistii locali sunt cei care se asigura
ca stapanii unor caini agresivi sau periculosi (cum sunt considerati cei din
rasele pitbull, rottweiller, dog argentinian, mastiff sau ciobanesc caucazian)
isi respecta toate obligatiile pe care le au vizavi de cresterea si ingrijirea
acestora, fiind abilitati sa sanctioneze proprietarii care incalca prevederile
legale. Totodata, politistii locali sunt cei care constata contraventii si
aplica sanctiuni pentru nerespectarea normelor legale privind convietuirea
sociala, pentru faptele constatate in raza teritoriala de
competenta.
Insigna - Centrul militar județean Călărași
15 ani 1981 - 1996
Dintre atribuţiile centrelor militare județene enumăr aici doar câteva: conducerea activităţilor de
asigurare materială şi financiară, de menţinere a ordinii şi disciplinei
militare şi a executării serviciului de garnizoană şi de gardă în unităţile
dislocate în garnizoană; rezolvarea problemelor de cazare a trupelor dislocate
în garnizoană, inclusiv a trupelor în trecere spre şi dinspre front;
organizarea şi conducerea activităţilor privind apărarea locală antiaeriană; asigurarea
efectivelor necesare pentru diferite activităţi destinate participării la
înlăturarea efectelor loviturilor din aer ale inamicului asupra oraşului,
repararea căilor de comunicaţii, înlăturarea efectelor unor calamităţi;
achiziţionarea de resurse materiale (alimente, echipament, carburanţi) şi
trimiterea acestora pe front. Trebuie precizat că unele dintre centrele
militare județene au statut de centre militare zonale, lor subordonându-li-se
de fapt centrele militare județene din zona de responsabilitate. Sediul Centrului
Militar Judeţean Călăraşi este situat pe strada Muşeţelului, la numărul 10, în blocul J 24,
camera 301.
Insigna - A.J.V.P.S. Călărași
(Asociaţia Generală a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi)
Asociaţia
Generală a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi din România (A.G.V.P.S.) este persoană juridică de drept privat
şi de utilitate publică, care reprezintă, în plan intern, interesele a peste
150 de asociaţii afiliate, în care sunt înscrişi peste 90% din vânătorii români
şi peste 80% din pescarii cu domiciliul sau rezidenţa în România, iar în plan
extern, interesele tuturor vânătorilor şi pescarilor sportivi din ţara
noastră. Data de 5 iunie 1919 reprezintă momentul constituirii „Uniunii
Generale a Vânătorilor”, iar cea de 26 mai 1922, data de naştere a „Uniunii
Generale a Vânătorilor din România”. Această formă de organizare a suferit mai
multe transformări și convulsii până să ajungă la formatul de astăzi. Au fost
perioade când au existat și organizații paralele în acest domeniu de
activitate.
Peștele este un animal vertebrat, craniat,
ce trăiește în mediu acvatic. El respiră oxigen dizolvat în apă. Se cunosc
aproximativ 29000 de specii de pești. Știința ce se ocupă cu studiul peștilor
se numește ihtilologie. Peștii sunt animalele cele mai puțin dezvoltate dintre
craniate.
Fazanul ( Phasianus colchicus ) este
una din cele mai mandre si mai maiestre pasari pe care le putem observa la noi.
Este greu sa-ti stapanesti reactia de placere si uimire atunci cand il
vezi. Fazanul comun este originar din zona Caucazului si din zona de sud-este
a Peninsulei Blacanice. Se presupune ca la noi a fost introdus pentru prima
data de catre romani. Fazanul comun este mai mic decat fazanul gulerat si
cel mongolic si cel mai putin prolific. Are insa o rezistenta la factorii de
mediu mult mai buna si de aceea este foarte bine adaptat. Masculul poate ajunge
pana la greutatea de 1,5kg iar femela pana la 1kg. Lungimea totala este de
50-90 cm iar deschiderea aripilor de 70-90 cm. Culoarea penajului este
pestrita,de un rosu-aramiu cu dungi negre. Pe spate are reflexii verzi
albastrui iar pe cap si pe gat este negru cu reflexii albastre. Pe obraji este
de un rosu aprins. Coada este lunga mai deschisa la culoare, cu dungi
transversale negre si de multe ori bifurcata ca limba unui sarpe. Femela este
crem-cenusiu punctata pe cap, spate, aripi si coada cu pete de culoare brun
inchis. Fazanul este o pasare poligama unde cocosul paote avea 5 sau chiar
mai multe gaini. In luna mai femela depune in jur de 10 oua pe care le cloceste
singura. Perioada de incubatie este de 21 de zile.
Insigna - Călărași 1595 - 1995
Stema municipiului Călărași a fost aprobată în anul 1998. Aceasta se compune
dintr-un scut albastru, încărcat cu un ostaș ecvestru, de argint, gonind spre
dreapta și purtând geantă, sabie și flintă din același metal. În partea inferioară,
o terasă roșie pe care se află un caducel de aur. Scutul este timbrat de o
coroană murală de argint, formată din șapte turnuri crenelate. Semnificația
elementelor însumate:
- Ostașul reprezintă un călăraș
purtător de ștafetă, categorie întâlnită în epoca domnitorului Constantin
Brâncoveanu. Acest element face aluzie la denumirea localității - arme
vorvitoare;
- Caducelul evocă faptul că de-a
lungul anilor așezarea a fost centru comercial.
- Coroana murală cu șapte turnuri
crenelate semnifică faptul că localitatea are rangul de municipiu, reședință de
județ.
Călărași (în trecut, Lichirești și,
temporar, Știrbeiu) este municipiul de reședință al județului cu același nume.
Este cel mai mare oraș al județului și unul din cele mai importante municipii din regiunea
de dezvoltare Sud aflat la o distanță de 120 km de București și 144 de km de
Constnața. Orașul este situat în sud-estul României, pe partea dreaptă a
cursului brațului Borcea al Dunării și este cunoscut pentru industria
alimentară, industria de PAL melaminat, industria siderurgică, industria de
hârtie și industria de prefabricate. Orașul cu denumirea veche Lichirești este menționat pentru prima dată într-o pe o
hartă de la anul 1700, opera cartografică a stolnicului Constantin Cantacuzino,
tipărită în Italia, la Padova. La sfârșitul secolului al XIX-lea, Călărași avea
statut de comună urbană și era reședința județului Ialomița (statut pe care l-a
preluat în 1832 de la orașul Urziceni). Prin oraș trece șoseaua națională DN3,
care îl leagă spre nord-est de București și spre nord-vest de Constanța. La Călărași, din acest drum se ramifică șoseaua
națională DN21 care duce spre nord la slobozia și Brăila. În municipiul
Călărași există 26 ha parc, cu o suprafață totală a spațiilor verzi de
137 ha. În anii 2007-2008, s-a înregistrat o creștere a acestor spații
verzi, în special în cartierele de locuit de aproximativ 8 ha. În aceste
condiții suprafața spațiului verde pe locuitor este de 4,58 m²/locuitor, o
medie inferioară mediei naționale de 18 m²/locuitor. La recensământul din anul
2011 orașul număra 65181 locuitori, în scădere față de recensământul anterior
(anul 2002), dintre care: români
– 82,91%, romi – 3,14% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a municipiului Călărași astăzi se prezintă aproximativ
astfel: ortodocși -85,33% și restul –
nedeclarată sau altă etnie. Principalele atractii turistice ale orașului sunt
Grădina zoologică, Muzeul Dunării de jos, Situl arheologic Grădiștea, ruinele
Cetății Vicina, Biserica Alexe, Catedrala Sfânta Anastasia, Catedrala Sfântul
Nicolae, Cazarma Pompierilor, Monumentele Eroilor călărășeni, La Cruci,
Soldaților, Vulturului sau Turnul de apă. În acest oraș s-a născut marele actor
de teatru și film Ștefan Bănică (11 noiembrie 1933 – 28 mai 1995). Deasupra
admiri stema municipiului Călărași iar mai jos pozele câtorva monumente de
cultură și arhitectură ale orașului, din vremuri diferite, câteva trimiteri poștale ilustrate, dar și câteva
frumoase locuri de vizitat de pe aceste meleaguri din vremuri diferite.
Palatul administrativ
Primăria și Cazinoul
Gimnaziul Știrbey Vodă
Căpitănia portului
Debarcaderul
Teatrul din parc
Cazarma pompierilor
Monumentul eroilor
Liceul Știrbey Vodă
Bulevardul Traian
Parcul comunal
Portul
Gara
Catedrala Sfântul Nicolae și Monumentul eroilor
Vederi
Călărași este un județ în sud-estul
regiunii Muntenia cu reședința în municipiul Călărași. În anul 2002
județul număra 324617 locuitori, se întindea pe 5088 kilometri pătrați, având
densitatea de 64 locuitori pe kilometrul pătrat. Structura etnică a județului
era: 305536 români, 18343 romi, 469
turci, 97 maghiari, 34 ruși și încă câțiva din alte naționalități. Din punct de
vedere administrativ județul se compune: din 2 municipii (Călărași, Oltenița),
orașe (Budești, Fundulea și Lehliu Gara) și 50 de comune. Județul Călărași face
parte din bazinul hidrografic al fluviului Dunărea, principalul curs de
apă al județului. Alte cursuri de apă importante ale acestui județ
sunt: Argeșul, Dâmbovița și salba de lacuri Mostiștea care se varsă în
Dunăre. Principalele ramuri industriale din județ sunt: producția de gaze rare
și bio-combustibili (Călărași și Lehliu Gară), prefabricate (Călărași),
industria alimentară (Călărași), industria confecțiilor lohn (Călărași, Budești
și Oltenița). În industria călărășeană predomină: industria metalurgică
(26,9%), industria alimentară și a băuturilor (26,5%), industria prelucrării
produselor din minerale nemetalice (14,1%), fabricarea substanțelor și
produselor chimice (12,7%) și fabricarea articolelor de îmbrăcăminte (9,2%). În
aprilie 2008 industria prelucrătoare a reprezentat 98,9%, iar industria
energiei electrice, termice, gaze și apă 0,9% din totalul producției
industriale realizate. Deasupra admiri stema județului Călărași și mai jos
fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ, din
vremuri diferite dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Primăria Dor Mărunt
Primăria Oltenița
Gara - Lehliu
Castelul de apă - Oltenița
Vederi - Oltenița
Conacul moșiei G. Calomfirescu - Oltenița
Oficiul poștal - Oltenița
Parcul Muzicii - Oltenița
Cheiul - Oltenița
Județul Călărași
Poduri peste Argeș - Oltenița
Vederi satul Răsurile, comuna Ileana
Hotelul Ionică Vornicu - Oltenița
____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Arhitectul belgian Victor Horta
a trăit între anii 1861 - 1947
Detaliu vignetă de pe o bancnotă kenyană
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 30.12.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu