Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea olandeză HARLINGEN,
provincia FRIZIA, din vremuri diferite, câteva vechi trimiteri
poștale ilustrate dar și o insignă locală.
Farul
Portul
Muzeul
Școala
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Insignă locală
xxx
DE LUAT AMINTE
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O POEZIE PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Regele Mihai I
Șef al Casei regale a României
Regele Mihai I s-a nascut la 25 octombrie 1921, la
Sinaia. A fost fiul Regelui Carol al II-lea si al Reginei-Mama Elena. A incetat
din viata, in ziua de 5 decembrie 2017, la resedinta privata din Elvetia. Din
iunie 1930, dupa plecarea Reginei-mama in exil, Regele Mihai a ramas in grija
tatalui Sau. A urmat cursurile unei scoli organizate de acesta la palat,
alaturi de copii reprezentand toate colturile tarii si toate categoriile
sociale. A devenit din ce in ce mai inchis in sine si mai ganditor. Singurele saptamani
fericite erau cele petrecute la Florenta, la mama sa. In adolescenta,
Principele Mostenitor a urmat cursuri de sport si a inceput pregatirea
militara. La varsta de saisprezece ani a devenit sublocotenent in armata
romana. Dupa decesul Regelui Ferdinand din 1927 si ca urmare a faptului ca
Principele Carol a renuntat la statutul de Principe Mostenitor, Principele
Mihai a fost proclamat Rege. Fiind minor, s-a instituit o Regenta, compusa din
Principele Nicolae, Patriarhul Miron Cristea si Presedintele Inaltei Curti de
Casatie, Gh. Buzdugan. La 8 iunie 1930, Principele Carol a revenit in tara si a
preluat tronul. Mihai I a primit titlul de Mare Voievod de Alba Iulia. In urma
abdicarii tatalui Sau, la 6 septembrie 1940, a devenit Regele Mihai I. In
timpul razboiului, Regele i-a imbarbatat pe ostasii romani care au luptat
pentru reintregirea tarii. Nu a fost insa de acord cu depasirea liniei
Nistrului. In ciuda refuzului Maresalului Antonescu, la 23 august 1944 Regele a
hotarat trecerea Romaniei alaturi de aliatii sai traditionali. Acest act de
curaj a scurtat razboiul cu 6 luni si a crutat vietile a sute de mii de oameni.
Din 1944, Majestatea Sa Regele s-a opus din toate puterile instaurarii
autoritatii comuniste. In cele din urma, a fost obligat sa abdice la 30
decembrie 1947. Exilul Regelui Mihai si al Reginei Ana a inceput odata cu
revenirea de la nunta din Atena. Au locuit pana la sfarsitul anului 1948 la
vila Sparta, locuinta Reginei-mame Elena. Din 1949, Regele Mihai si Regina Ana
s-au mutat la Lausanne si apoi in Anglia, unde au locuit pana in 1956. Pentru
a-si castiga existenta, Regele si Regina au construit o ferma de pui si un mic
atelier de tamplarie. Familia Regala s-a intors in Elvetia in 1956. Regele
Mihai a semnat un contract cu compania aeriana "Lear Jeats and Co",
la Geneva. Familia s-a mutat la Versoix, un mic oras de pe malul lacului Léman,
la cativa kilometri de Geneva. Aici a locuit peste patruzeci si cinci de ani si
tot aici se afla, pentru moment, casa familiei. In anul 1958, Regele a oprit
colaborarea cu "Lear", iar un an mai tarziu, a infiintat o companie
de electronica si de mecanisme automate denumita METRAVEL, pe care a vandut-o
cinci ani mai tarziu. Din biroul sau de la Versoix si, incepand cu 2001, din
cel de la Bucuresti, Regele Mihai a militat pentru intrarea Romaniei in NATO si
in Uniunea Europeana. Majestatea Sa a incurajat respectarea drepturilor omului,
dezvoltarea economiei de piata, pastrarea culturii nationale, respectarea
adevarului istoric, respectarea si garantarea proprietatii private,
consolidarea statului de drept si a democratiei in tara noastra. Regele Mihai
si Regina Ana au locuit din 2004 la Aubonne, in Elvetia. De marile sarbatori
crestine si, in functie de angajamentele Lor publice, Majestatile Lor au ales
sa fie alaturi de cei dragi fie la Castelul de la Savarsin, fie la Palatul
Elisabeta.
Castelul Peleş a fost construit la iniţiativa Regelui Carol I,
pentru a-i servi drept reşedinţă de vară, investită cu funcţii politice,
culturale şi simbolice. După 1914, castelul Peleş şi-a exersat în continuare
funcţia de reprezentare şi de muzeu, fără a mai fi însă locuit timp 6 luni pe
an, aşa cum obişnuia suveranul fondator. Până în 1947, devine spaţiu aulic
pentru vizitele oficiale sau găzduieşte ceremonii cu caracter militar. Cel mai
important eveniment organizat la Sinaia şi găzduit de castelul Peleş până la
abdicarea Regelui Mihai, în decembrie 1947, a fost legat de sărbătorirea
semicentenarului castelului în anul 1933 de către Regele Carol al II-lea
(1930-1940). În perioada ianuarie – martie 1948, castelul este închis din
ordinul autorităţilor comuniste, iar bunurile de patrimoniu sunt inventariate.
Cea mai mare parte a colecţiilor de pictură, mobilier, textile, piese de artă
decorativă şi cărţi au fost transferate la Muzeul de Artă din capitală. Din
luna mai a aceluiaşi an, alte piese au intrat în custodia diferitor instituţii
de cultură din marile oraşe ale României, Bucureşti, Braşov, Sibiu etc. Din
anul 1953, castelul devine Muzeu Naţional, deschis publicului larg, în timp ce
celelalte imobile situate pe domeniul Peleş, precum castelele Pelişor,
reşedinţa particulară a celui de-al doilea cuplu regal, Ferdinand I, Maria şi
Foişor, fosta Casă de vânătoare a primului Rege al României şi reşedinţă a
regilor Carol al II-lea şi Mihai I vor deveni case de creaţie şi odihnă pentru
scriitorii, muzicologii şi artiştii plastici agreaţi de regimul comunist. Două
decenii mai târziu, în anul 1975, starea de conservare tot mai critică a
imobilului determină măsura închiderii acestuia şi evacuarea unei părţi
importante a patrimoniului muzeal în depozitele amenajate într-un vechi conac
boieresc al familiei Bibescu din Posada, localitate situată la cca 20 de km sud
de Sinaia. Între anii 1966 şi 1982, într-o fostă dependinţă a castelului regal,
situată în apropierea acestuia, a fost amenajat Muzeul de Artă Decorativă
(Ceramica), ce valorifica piese reprezentative din vechile colecţii regale.
Concomitent cu lucrările masive de restaurare, castelul găzduieşte până în
1989, anul înlăturării regimului comunist în România, o serie de vizite de şefi
de stat. Din 1990, respectiv 1993 şi până azi, castelele Peleş şi Pelişor sunt
redeschise spre vizitare. În anul 2007, după cinci ani de negocieri între
Statul român şi Casa regală, se ajunge la un acord, prin care castelul Peleş,
castelul Pelişor, precum şi întregul domeniu Peleş alcătuit din fostele
dependinţe regale, au reintrat în proprietatea Regelui Mihai I (1927-1930,
1940-1947), dar continuă să fie administrate de statul român. Excepţie face
castelul Foişor, clădire inaugurată în anul 1881. Acordul cu Casa regală,
expirat în anul 2009, în cazul castelului Pelişor şi în 2010, în cazul
castelului Peleş, a fost din nou prelungit. În 1932, Foişorul a căzut pradă
unui incendiu devastator. A fost reconstruit un an mai târziu în perioada
Regelui Carol al II-lea (1930-1940). În anii 1970, clădirii iniţiale i s-a
adăugat o aripă nouă şi interioarele au suferit modificări semnificative. După
1989, clădirea a devenit vilă de protocol a preşedinţiei României, statut pe
care continuă să îl păstreze. Elaborarea planurilor iniţiale ale
castelului Peleş i-au fost oferite arhitectului Wilhelm von Doderer
(1825-1900), profesor la Technische Hochschule din Viena. Doderer a înaintat
suveranului trei propuneri de proiecte arhitectonice, inspirate din arhitectura
castelelor renascentiste franceze de pe valea Loirei, ca şi din stilul
edificiilor vieneze de pe Ringstrasse. Proiectele sunt respinse de către Carol
I în 1876, iar conducerea lucrărilor a fost încredinţată arhitectului german,
Johannes Schultz, care elaborează planurile castelului în prima sa fază de
construcţie (1879 – 1883). Clădirea cu aspect de chalet elveţian, compusă din
două etaje propusă de Schultz, era decorată la exterior în stil german, Fachwerk.
La 1890, este construită pe locul terasei acoperite de pe aripa de sud, Sala
Maură, după proiecte atribuite arhitectului francez, Émile André Lecomte du
Noüy, discipolul celebrului arhitect francez, Violet Le Duc. În anul
1894, la conducerea lucrărilor este numit arhitectul ceh, Karel Liman
(1860 ? – 1928). Sub coordonarea sa, între 1895-1897 sunt amenajate Capela
reginei Elisabeta de la etaj, apartamentele principeselor de Wied şi
Hohenzollern de pe latura de nord şi mezaninul. În anul 1884 este instalată
reţeaua electrică, castelul dispunând de un grup electrogen propriu, iar la
1897 este construită centrala electrică. Între anii 1903 – 1906, Liman
proiectează Galeria de marmură, Sala de concerte, Sala mică de muzică şi Baia
reginei şi amenajează încăperi la nivelul al II-lea, corespondentul primei
Mansarde: camera doamnei Mavrogheni, marea doamnă a Palatului şi apartamentele
oaspeţilor din aripa de nord a castelului. Între 1906-1914, se întreprind
lucrările de amenajare a teraselor exterioare. La 1906 este înălţat turnul
central al castelului, unde un an mai târziu a fost montat ceasul cu trei
cadrane, creaţie a Fabricii de ceasuri de turn a Curţii regale din
Bavaria, Johann Mannhardt.Totodată, sunt amenajate Sala
veche de muzică, Sala Florentină şi Sala Coloanelor, pe locul primei Camere de
şah, iar Sufrageria regală este extinsă. La etaj, pe aripa de nord, este
construit Apartamentul primului ministru. Între anii 1905 – 1906, sunt
concepute vastul Apartament imperial, compus din Salon mare, Salon mic,
Dormitor, Budoir, Baie şi Camera valetului şi Apartamentul principilor
moştenitori, Ferdinand – Maria. În anul 1906, au loc modificări ale Sălii de
teatru de la parter. Tot acum, sala este adaptată proiecţiilor de filme,
prin amenajarea cabinei de proiecţie. Aparatura cinematografică a fost
modernizată în 1939, de Societatea Concordia din Bucureşti, la cererea
expresă a regelui Carol al II-lea. Între anii 1908 – 1911, este definitivată
construcţia Sălilor de arme, ca şi decoraţia Sălii Florentine, după
planurile arhitecţilor Karel Liman şi Ferdinand de Tiersch, acesta din urmă,
consilier al regelui Ludovic al II-lea al Bavariei. Între anii 1907 şi 1911,
este amenajat Holul de onoare pe locul celei de-a doua curţi interioare,
principala sală de recepţie a castelului. Holul este decorat în stilul
Renaşterii germane, cu subtile accente baroce, de către Bernhard Ludwig din
Viena, care colaborează strâns cu arhitectul Liman. Modelul de inspiraţie al
sălii îl constituie Sala Fredenhagen a Palatului Camerei de Comerţ din Lübeck.
În paralel, sunt construite la Parter, Sala de şah şi Sala de biliard, în
continuarea Sălii maure. În sfârşit, între anii 1911-1914 este amenajată
terasa cu busturi de împăraţi romani, iar pe aripa de sud-est, este proiectată
Sala consiliilor de către arhitectul Liman şi decoratorul vienez, Bernhard
Ludwig. Moartea regelui Carol I la 27 septembrie 1914, marchează finalul
vastului proiect arhitectonic coordonat de suveran. Dintre furnizorii
principali, pentru prima etapă de construcţie, amintim casa Heymann din Hamburg
şi atelierul condus de August Bembé din Köln-Mainz. Dintre cei care au lucrat
constant la decorarea şi furnizarea de piese de artă decorativă pentru castel,
din 1883 până în 1914, îi menţionăm pe Joseph Dollitschek, arhitect şi
decorator din Viena, Anton Pössenbacher din München, creator de decoraţiuni şi
de piese de mobilier şi L. Bernheimer, din acelaşi oraş, furnizor de
decoraţiuni interioare, mobilier, covoare orientale, Habie&Polako, din
Viena, furnizori de covoare gen Smyrna, atelierele Zettler din München, 1882,
creatorii de vitralii. Acestea au fost lucrate de patruzeci de artişti şi
tehnicieni timp de trei ani după schiţele color executate de profesorii E.
Widmann si Julius Juers. F. X. Barth. Celălalt autor de vitralii al castelului
Peleş a fost A. Zwölfer, titularul unui celebru atelier vienez, cu filiala la
Bucureşti. Colecţiile de artă decorativă s-au constituit prin cooptarea unor
celebre firme occidentale din epocă: Odiot, din Paris, Eduard Wollenweber, München
şi Paul Telge, din Berlin, creatori şi furnizori de produse de orfevrărie. Lor
li s-au alăturat Josef Resch, celebru magazin de bijuterii din Paris şi J.A
Eysser, fabricant faimos de mobilier din Nürenberg.
În toate reprezentările de artă
plastică, regele Carol I este surprins în uniforma de general de corp de
armată. A purtat același tip de uniformă pe durata întregii sale domnii
simbolizând, prin atitudinea sa, austeritatea prusacă. Alternând mica ținută, o
uniformă mai puțin pretențioasă, constituind o ținută de zi, și marea ținută,
uniforma de gală, destinată momentelor și evenimentelor importante, Carol I
arăta o modestie și o chibzuință duse la extrem. Personalitatea sa
conservatoare, precum și simplitatea elitistă, erau cel mai bine reflectate de
uniformă. Dintre operele personale ale regelui Carol I, orașul Sinaia și
castelul Peleș sunt cele mai mărețe. Castelul mai ales, cu succesivele sale
transformări și adăugiri, sintetizează activitatea sa neobosită și trădează
aspirațiunile spre perfecțiune care au călăuzit pe suveran în marea sa operă,
de creator al României moderne. Pasiunea regelui pentru artă, care va fi mereu
aprofundată de-a lungul vieții, era remarcată și de principesa moștenitoare
Maria: „(…) ceasuri întregi era el în stare să rătăcească prin mândrele
încăperi unde, an de an, îngrămădise comori neprețuite. Picturi de maeștrii
vechi, mobile bătrâne, prețioase vase, covoare răsăritene și arme de felul cel
mai rar. O viață și-o cheltuise ca să strângă toate aceste neprețuite lucruri, căci
era un om care trăia pentru alții, cheltuind numai puțin pentru el însuși.”
Bibliotecarul personal al suveranului, elvețianul Louis Bachelin, prezintă un
succint portret moral al regelui Carol I, în monografia dedicată castelului
regal de la Sinaia, Castel Pelesch. Le Château Royal de Sinaia: „Fire prea
dreaptă și prea sinceră pentru a căuta să captiveze privirile și inimile prin
aparențe deșarte, acest monarh, care-și cunoaște locul ce i se cuvine în
istorie, se face prețuit numai prin extrema sa afabilitate. Carmen Sylva a
scris o cugetare care-l cuprinde întreg: «Ca să fii mare, trebuie să dispari
sub greutatea operei tale.» Regele Carol e omul misiunii sale și al destinului
său.” Modesta sa apariție răspândea o majestate față de care încremenea o lume
întreagă. De o sobrietate nedesmințită în vorbă și în port, și de un aspect mai
mult rece, Carol I ascundea o inimă din cele mai calde, sensibilă la nevoile
omenirii. Umorul său natural agrementa chiar convorbirile cele mai severe,
răspândindu-se mai ales în cercul obișnuiților oaspeți ai castelului Peleș,
unde suveranul renunța la protocolul așa de rigid al reședinței din București.
În măreția naturii de la Sinaia, monarhul se simțea mai liber, fără însă a
atenua întru nimic din prestigiul său de monarh. Sculptura în mărime naturală a
regelui Carol I, care este expusă în parcul castelului Peleș, a fost executată
de sculptorul român Oscar Han (1891 – 1976), în anul 1933, turnată în bronz de
I. Guran și V. Popa. Executat din bronz, în mărime naturală, statuia îl
reprezintă pe regele Carol I, în picioare, sprijinindu-se cu mâna dreaptă de un
baston, îmbrăcat în uniforma lui cotidiană de infanterie, cu chipiul favorit pe
cap. Trupul suveranului este surprins la un popas de plimbare, cu privirea în
contemplare. Operă de sobră și elocventă realizare, în care este simbolizată,
prin linii clasice și pure, toată modestia ctitorului castelului Peleş, precum
și întreaga maiestate regală. Personalitatea regelui Carol I, precum și
autoritatea lui distantă și intangibilă, sunt toate interpretate de autor și
sugerate cu multă iscusință psihologică, cu un profund instinct de sinteză și
de divinațiune.
Sursa – Net.
Insigna - Protecția muncii
M.I.Ch. (Ministerul Industriei Chimice)
Protecția muncii reprezintă ansamblul de acțiuni și măsuri pentru
prevenirea riscurilor profesionale, protecția sănătății și securitatea
lucrătorilor, pentru eliminarea factorilor de risc și accidentare prin
informarea, consultarea, instruirea, protejarea lucrătorilor și a
reprezentanților lor. În țara noastră măsurile de protecția muncii
sunt reglementate prin Legea 319 din 2006 - Legea securității și
sănătății în muncă si a normelor de aplicare a acesteia , norme
de protecția muncii și instrucțiuni specifice de securitate și sănătate în
muncă. Toate societatile comerciale sunt obligate sa asigure angajatilor lor conditiile
necesare impuse de lege cu privire la Protectia Muncii. In cazul in care
societatile nu detin toata documentatia necesara iar angajatii nu sunt
instruiti specific cu privire la activitatea pe care o depun, angajatorul risca
amenzi intre 3500 si 7000 lei.
Conform Decretului
nr. 217/1987 Ministerul Industriei Chimice si Petrochimice infaptuia politica
partidului si statului in domeniile industriei chimice, petrochimice,
metalurgiei neferoase, celulozei si hirtiei, asigurind valorificarea superioara
a materiilor prime, materialelor, combustibililor si energiei. Ministerul
Industriei Chimice si Petrochimice asigura si raspundea, in cadrul planului
national unic de dezvoltare economico-sociala, de valorificarea superioara a
titeiului si a altor materii prime, cresterea in ritm sustinut a productiei de
produse petroliere si petrochimice, ingrasaminte, fibre si fire chimice,
produse anorganice, cauciuc si mase plastice, medicamente, cosmetice,
coloranti, lacuri, detergenti, metale neferoase si rare, celuloza, hârtie,
utilaje si piese de schimb pentru domeniul sau de activitate.
Insigna - P.I.N. - Partidul Inițiativa Națională
Partidul Inițiativa Națională a fost partid politic din România, înființat în anul 2005, în jurul a trei personalități
care au părăsit PD (considerând că Alianța Dreptate si Adevar nu își respecta
promisiunile electorale): Cozmin Gușă, Lavinia Șandru și Aurelian Pavelescu.
Orientarea politică a fost pragmatică, realistă. Principalul mesaj al
partidului s-a concentrat în jurul reformării clasei politice și a
instituțiilor statului, prin mobilizarea tinerilor și orientarea lor către
valorile autentice. În acest demers, PIN a pus accentul pe criticarea puterii
politico-economice corupte, afirmând că aceasta nu a fost capabilă să respecte
promisiunile electorale și nu a urmărit să ofere soluții reale pentru ieșirea
din criza în care se află România. PIN declara că militează pentru reformarea
din temelii a clasei politice, afirmând că aceasta este dominată în acest
moment de fosta nomenclatură comunisto-securistă, afirmând că această
nomenclatură a sprijinit formarea unei oligarhii economice care a distrus
statul de drept și economia de piață. În primul an de activitate, PIN a luat
poziții dure în problema dosarelor revoluției din Decembrie 1989, lupta
anticorupție, activitatea președintelui Romaniei Traian Băsescu,
protejarea românilor în zonele în care aceștia sunt minoritari. PIN se declara
o alternativă la partidele existente, indiferent dacă acestea sunt la putere
sau în opoziție, și se definea ca un partid politic al tinerei generații, care
apără interesele și valorile naționale, atașat valorilor europene. Sediul
central al partidului era în București, iar președinte a fost Lavinia
Șandru. La data de 15 decembrie 2011, Partidul Inițiativa Națională (PIN) a
încheiat un protocol de fuziune prin absorbție cu UNPR. Liderul PIN Lavinia Șandru a devenit vicepreședintele
UNPR la nivel național.
Insigna - Societatea "Aesculap" fondată în anul 1876
Aesculap este zeul medicinei din
mitologia romană similarul lui Asclepios din mitologia greacă.
Asclepios a fost fiul lui Apollo provenit din uniunea cu Coronis (sau
Arsinoe). Asclepios a fost un premergător al medicinei. Tatăl său l-a dat în
grija Centaurului Hiron care i-a împărtășit secretele vindecării miraculoase
prin anihilarea durerilor, regenerarea părților afectate de boală și utilizarea
plantelor medicinale. Își practica sistemul de vindecare noaptea, folosind
câine, șarpe și grăsimi, izbutind adeseori și vindecări miraculoase. Succesele
lui medicale l-au făcut de la o vreme să învie și morții ceea ce l-a supărat pe
Zeus, care l-a omorât fulgerându-l. Templele ridicate în onoarea lui Asclepios
erau niște clinici medicale, toți preoții slujitori fiind și medici. Sanctuarul
principal se afla în Epidaur. Imaginile plastice îl înfățișează ca un bărbat
blajin cu barbă, având întotdeauna alături un șarpe.
Semn de armă - sanitar militar
Semnul de armă este un simbol metalic, aproximativ ca o
insignă, care se poartă pe epoletul oricărui militar, indiferent de gradul
acestuia, între nasture şi insemnul de grad. A se vedea poza epoletului militar
de locotenent major inginer din perioada comunistă.
Semnul de armă este specific fiecarei arme, a evoluat în timp, devenind
un fel de simbol al mândriei profesionale al oricărei specialităţi militare. Â
Slavă glorioasei armate sovietice
eliberatoarea popoarelor de sub jugul fascist
Produsul
medalistic de mai sus s-a bătut în perioada comunismului incipient din România.
Era perioada de sovietizare a țării, atunci când fiecare întreprindere
economică sau unitate militară avea și un consilier rus.
Activitatea culturală
românească din vremea aceea era subjugată ideii importantului sprijin sovietic
în obținerea victoria antifasciste. Toate artele erau obligate să preamărească
acest sprijin. Avem aici dovada medalisticii dar și a artei grafice.
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Biolog și fizician austriac Karl Landsteiner
a trăit între anii 1868 - 1943
Detaliu vignetă de pe o acțiune franceză
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane de
raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 09.12.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu