Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea poloneză GDYNIA, denumiri germane
GDINGEN sau GOTENHAFEN, voievodatul POMERANIA, din
vremuri diferite, câteva vechi trimiteri poștale dar și o medalie,
o monedă și o insignă locale.
Aeroportul
Catedrala Oliwa
Stadionul
Universitatea de marină
Portul vechi
Cartierul general al marinei
Biserica Sfântul Arhanghel Mihail
Gara
Bulevardul Pilsudski
Hotelul Polska Riviera
Biserica Sfântul Nicolae
Piața Kosciuszko
Piața Hitler
Piața Kaszubski
Hotelul Nadmorski
Hotelul Mercur
Muzeul
Curtea de Apel
Turnurile mării
Trimiteri poștale
Vedere generală
Monedă locală
Medalie locală
Insignă locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O POEZIE
UMORISTICĂ PROPRIE
DIN INTELIGENȚA
POPOARELOR LUMII
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
___________xxx___________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE DIN JUDEȚUL ARAD
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Loja masonică "Concordia" Arad 1888
Produsul
medalistic de mai sus s-a bătut în anul 1888
conferindu-se membrilor Lojei masonice “Concordia” din Arad. Este o medalie masonică de asiduitate cu toartă, unifață, emailată. Loja
„Concordia”
din municipiul Arad se afla în obediența
Marii Loji Simbolice a Ungariei, în ea fiind inițiate și femei. Piesa îmbină
trei triunghiuri de culori diferite, roșu, galben și albastru, care cuprind un
medalion central ce conține înscrisul:
“CONCORDIA / ARAD / 1888”. Ascunşi sub un echer şi un compas, sub un arbore al vieţii, sau sub ochiul atotvăzător
învăluit de razele soarelui, simbol al Marelui Arhitect al Universului, masonii
Aradului au fost arhitecţii celui mai mare şi mai impunător templu din întreaga
ţară. Anul 1902 a debutat cu cea mai fertilă perioadă în realizări pentru Loja
Concordia. La 24 aprilie, aceasta a cumpărat terenul din incinta Şcolii de Arte
şi Meserii în vederea construirii templului.
De abia doi ani mai târziu
proiectul s-a materializat, cu eforturi financiare foarte mari, iar în 21 octombrie
1905 a avut loc ceremonia religioasă de inaugurare a templului în prezenţa
fraţilor din tot cuprinsul Ungariei. Templul Lojii “Concordia”, din curtea
actualului Grup Şcolar Industrial „Aurel Vlaicu” rămâne în continuare un
subiect tabu, în special pentru conducerea unităţii de învăţământ, care pare că
vrea să ascundă de ochii celor care bat mingea zilnic în curtea şcolii,
secretele uneia dintre cele mai frumoase clădiri din Arad. De-a lungul vremii,
templul a fost miza şi totodată „fata morgana” masonilor arădeni, care au făcut
demersuri pentru recuperarea lăcaşului unde odată aveau loc întâlnirile
membrilor lojei, însă fără niciun rezultat. Templul a fost trecut în
proprietatea statului în septembrie 1940, astfel că nu intră sub incidenţa
retrocedării confiscărilor de către comuniştii din 1948. Plus că, templul a
fost construit pe vremea Marii Loje Simbolice Maghiare, deci nici pe această
parte clădirea în sine nu mai poate fi revendicată.
Masoneria
este o societate discretă. În general, apartenenţa la masonerie e o chestiune intima
în sensul că nu e o societate care doreşte să facă prozelitism. Nefiind nici
religie, nici partid, păstrează discreţie asupra membrilor. A fi mason este o
onoare şi nu te lauzi cu asta, masoneria nu se laudă cu acţiunile ei. În
Occident, lojile masonice au interfaţă cu societatea, ONG-uri, asociaţii sau
fundaţii. În România acest lucru se întâmplă mai puţin. Principiile
fundamentale de admitere în masonerie sunt aceleaşi, păstrate cu sfinţenie de
sute de ani: să fi major, să fi o persoană de bune moravuri, de bună condiţie
socială, un nivel intellectual care să-şi permită să accesezi la anumite
cunoştinţe, anumite simboluri şi nu în ultimul rând, să fi recomandat de cineva
din interior. Masoneria
merge pe principiul unitate în diversitate. Se tinde spre ideea de a reuni
într-o lojă cât mai diverse orientări politice şi chiar apartenenţe religioase.
Cu toate acestea, în cadrul şedinţelor lojilor, nu se discută politică, dar
nici religie în contradictoriu. Temele generale ale societăţii se discută în schimb.
Masoneria promovează principiul toleranţei, adică dialogul şi cunoaşterea
reciprocă între cât mai diverse opţiuni. În masonerie mai există o practică. În
momentul în care un membru accede pe o funcţie importantă, o funcţie publică,
el poată să ceară intrarea în adormire, în sensul că intră într-un concediu. Temuta, admirata sau
dezavuata, Francmasoneria a jucat si continua sa aiba un rol
important in multiple planuri ale Romaniei. Sub semnul echerului si compasului
de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente majore ale
neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o considerabila cota in
perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie de masoni. Sintagma
este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati apartineau unor societati
secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi, Brasov, Chisinau,
Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in lojile pariziene, ii
gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri, Cuza, Negruzzi si I.C.
Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12 din 19 prim-ministri au
fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii. Acum,
Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine, in
perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru Alexandru
Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de Traian
Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii sai
masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin
Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al
Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de stricaciune
morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca doctrina, ca
organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele „francmason“,
„francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free mason,
francez francmaçon şi german Freimaurer care înseamnă
„zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile
francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici, bazilicile şi
catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New
Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă
din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a
Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“).
Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost
interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă
asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei
date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de
bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin
perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie
există două puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o
organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale
şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă
supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este
compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară
probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină
diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială,
complotistă si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale masonilor
de oriunde.
Insigna - C.P.S.P. Lipova 30 ani 1956 - 1986
(Casa Pionierilor și Șoimilor Patriei)
Organizația
Pionierilor a fost o
organizație comunistă a copiilor români de vârstă școlară (8-14 ani). Era
precedată de apartenența la organizația Şoimii Patriei și succedată de
apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. La sfârșitul celui de al
doilea război mondial ia naștere organizația „Pionierii României”, pentru
care a fost creată în 1945 revista „Înainte”.
Set 2 insigne - Membru al organizației de pionieri
Doi
ani mai târziu, în 1947, pionierii au fost încadrați în UAER - Uniunea
asociațiilor de elevi din România. Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință festivă
la care a participat toată conducerea de partid și stat, 500 de copii au
rostit, în incinta Teatrului Giuleşti (pe atunci Palatul cultural Gheorghe
Gheorghiu-Dej), angajamentul de pionier. În perioada 1949-1966
mișcarea pionierească a fost subordonată Uniunii Tineretului Comunist.Mai jos e
reprezentată o revistă Star spre viitor a pionierilor și șoimilor patriei,
editată de Consiliul Național al Organizației Pionierilor. C.C. al P.C.R. va
adopta, la plenara din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la îmbunătățirea
activității Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca aceasta să aibă
organe de conducere proprii (consilii pionierești la diferite nivele, în frunte
cu Consiliul Național al organizației). În luna noiembrie a
aceluiași an, a avut loc prima conferință națională a Organizației Pionierilor,
la care au fost adoptate principalele documente statutare: „Statutul unităților
și detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă România” și
„Regulamentul Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica Socialistă
România”. În
1984, la aniversarea a 35 de la crearea organizației, aceasta avea 2695000
membri. În Statutul Organizației Pionierilor din Republica
Socialistă România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație
revoluționară de masă a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților
de pionieri din Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să
cunoască și să înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să
participe, după puterile lor, la înfăptuirea acesteia. "Organizația
Pionierilor educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei
și devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica
Socialistă România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să
cunoască tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei
muncitoare pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și
bogățiile țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în
construcția socialismului." Intrarea în cadrul
organizației se făcea într-un cadru festiv, prin rostirea următorului
angajament: „Eu, ...(numele si prenumele), intrând în rândurile
Organizației Pionierilor, mă angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu
harnic și disciplinat, să cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul
(neoficial al) organizației era "Am cravata mea, sunt
pionier". În orașele mari s-au
constituit case ale pionierilor. La București Palatul Cotroceni a fost
Palat al Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a fost inaugurată noua
clădire a Palatului Pionierilor (astazi Palatul naţional al copiilor).
Organizația Pionierilor acorda distincții individuale și colective. Cele
individuale erau: tresele, titlurile „Pionier de frunte”, „Cutezătorul”,
„Pionier fruntaș în munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și insigne pe
genuri de activitate. Cele colective constau în diplome cum ar fi: „Unitate
fruntașă”, „Detașament fruntaș” și „Grupă fruntașă”.Deasupra am postat
uniforma, ecusonul, cravata, centura, eghileții și drapelele Organizației de
pionieri. Primii care au avut
ideea inregimentarii ideologice a copiilor si chiar au pus-o in practica au
fost fascistii italieni. In "Noua Roma" anuntata de
Mussolini dupa preluarea puterii in Italia la 22 octombrie 1922, baietii au
fost inregimentati pe categorii de vârsta in patru organizatii fasciste, toti
fiind purtatori de uniforme si insigne si trebuind sa se supuna unor ritualuri
specific militare: "Fiii lupului" pentru baieteii de la patru la opt
ani, "Ballila" pentru cei intre opt si 14 ani,
"Avantguardisti" pentru adolecentii intre 14 si 18 ani si, in fine,
"Giovanni Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte de a deveni
membrii ai partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria si
adolescenta in anii comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii
Lupului" au devenit "Soimii Patriei", "Ballila" s-au
numit "Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni
Fascisti" au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre
deosebire de modelul fascist italian, nu au avut o uniforma proprie.
Orice clasa forma un
detasament de pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o unitate de
pionieri, iar structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra
"conducerii superioare" a partidului comunist. Desigur, nu doar
comunistii români au preluat si amplificat modelul fascist de indoctrinare a
tinerilor: nazistii au creat mult mai celebra organizatie
"Hitlerjugend", care a dat jertfe perfect fanatizate chiar si pe
ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii au dat fenomenului inrolarilor
comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter obligatoriu. In România
comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii patriei" au aparut ulterior)
si apoi membru al UTC echivala cu o cvasiexcludere de facto din comunitatea
scolara, cu povara unui paria, stigmatizat pentru intreaga cariera viitoare.
Sigur, era ceva foarte, extrem de grav in privinta respectivului daca nu era
membru sau, si mai rau, fusese exclus din rândul pionierilor sau al
utecistilor, deoarece chestia asta ramânea definitiv "la dosarul"
nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate accesoriile si eghiletii specifici
diferitelor functii ierarhice de "conducere" (comandant de
detasament, comandant de unitate etc.), ceremoniile ritualice cu trompete si
formule de raport, juramintele de credinta si angajamentele urlate in public,
defilarile si serbarile in fata parintilor, taberele de vara cu regim
preferential si program special, muncile patriotice prestate ostentativ au fost
ingredientele menite sa transpuna in viata retetele leniniste de "spalare
a creierului". In conditiile in care orice alternativa era interzisa in
epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune, dar, contrar tezelor leniniste,
doar pe moment: liderii politici actuali ai fostelor tari cu regim comunist au
fost inevitabil pionieri, utecisti si majoritatea chiar membri ai partidului
comunist. (Sursa Net – Calin Hentea).
Lipova (în limbile maghiară și germană - Lippa) este un oraș din județul Arad care include și
localitățile: Radna și Șoimoș. Prima atestare documentară a orașului Lipova
datează din anul 1314 sub denumirea de Lipva. În anul 1324 așezarea
este menționată sub denumirea de castellanus de Lypua, topic ce
reflectă caracterul fortificat al așezării de la acea vreme. Orașul este situat
pe ambele maluri ale râului Mureș, la intrarea acestuia în Câmpia Aradului, la
poalele Munților Zarandului, în zona de contact a acestora
cu Dealurile Lipovei, la o depărtare de 34 kilometri de municipiul Arad. La
recensământul din anul 2011 orașul număra 10313 locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 86,85%, maghiari –
2,71%, romi – 1,19%, germani – 1,19% și restul – necunoscută sau altă etnie.
Componența confesională a orașului Lipova, astăzi se prezintă astfel: ortodocși – 70,71%, penticostali – 10,49%, romano
catolici - 6,17%, baptiști – 2,16% și restul – nedeclarată sau altă
religie. Orașul are multe atracții turistice dintre care enumăr:
- Muzeul Orășenesc Lipova înființat în anul 1952 și adăpostit în Castelul Misici, construit în secolul al XIX-lea.
- Biserica ortodoxă
„Adormirea Maicii Domnului”,
la a cărei ridicare a contribuit, potrivit tradiției, și domnul Basarab I
– domnul Țării
Românești
- Monumentul de piatră și marmură – La Ruga - ridicat în anul 1933 ce amintește de mișcările populare din anul 1744, îndreptate împotriva unirii cu Roma și împotriva stăpânirii habsburgice.
- Vechea școală românească, construită în prima jumătate a secolului al XIX-lea; cuprinde elemente de stil baroc
- Bazarul turcesc- datează din perioada celei de-a doua stăpâniri otomane și impresionează prin dimensiuni.
- Stațiunea balneo-climaterică Lipova situată la o distanță de 3 km de centrul orașului, pe cursul pârâului Șistarovăț. Băile sunt recomandate pentru afecțiuni ale tubului digestiv și afecțiuni cardio-vasculare.
- Mănăstirea și biserica de pelerinaj “Maria Radna” - ridicată în mai multe etape. Începuturile acestui lăcaș se leagă de ordinul călugărilor franciscani, care au întemeiat-o în jurul anului 1551.
- Cimitirul Eroilor
- Monumentul Eroilor Români și Francezi din Războiul pentru Reîntregire. Monumentul a fost înălțat în 1921 și se află la câțiva kilometri est de Radna, pe șoseaua către Deva. A fost restaurat în vara anului 2008
- Monumentul Eroilor Români din Al Doilea Război Mondial. Opera comemorativă este amplasată în incinta UM 01191, fiind dezvelită la 7 octombrie 1990. Autorul acesteia este Groza Alionti. Pe un postament din beton, realizat în două trepte, s-a montat o placă din marmură albă, care are următoarea inscripție: „GLORIE ETERNĂ EROILOR/ DETAȘAMENTULUI PĂULIȘ / - SEPTEMBRIE 1944”.
- Cetatea Șoimoș - (în maghiară Solymos, în germană Schoimosch), atestată documentar pentru prima dată în anul 1278
- Biserica Buna Vestire, ridicată în secolul al XVIII-lea, pictura murală fiind realizată de Nicolae Popescu.
A.M.T.E. Locul I - 60 kilometri 1933 (ciclism)
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul
de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau
neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia
de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul
acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si,
totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR). Se pare că AMTE este o prescurtae de
la Aradi Munkas es Testedzo Egyes ceea ce în
traducere aproximativă ar putea însemna Asociația generală a
muncitorilor din Arad. Studiind netul am aflat că în data de 1 iulie 1870 la Arad s-a
înființat “Asociaţia Generală a Muncitorilor din Arad”, una dintre primele
asociaţii de luptă a proletariatului din acest oraş, clădirea de pe strada
Gheorghe Barițiu, nr.37, azi într-o stare avansată de degradare, dar încă
frumoasă, ce poate fi încă admirată. Asociaţia Generală a Muncitorilor din Arad
a fost printre primele organizaţii de masă a proletariatului socialist din
România, care şi-a bazat programul politic pe ideile marxiste. Pe fațada
clădirii din Piața Catedralei, pe o placă de marmură albă, astăzi stau scrise
următoarele cuvinte: “În această clădire s-a constituit la 1 iulie
1870 “Asociația Muncitorilor din Arad”, afiliată la Internaționala I-a condusă
de către fondatorii socialismului științific K. Marx și Fr. Engles”. Sub
egida acestei asociații se organizau diverse competiții sportive ale timpului.
Formațiunea pompierilor voluntari Nădlac
Medalie jubiliară de 65 ani 1885 - 1950
Conform
legislației
în vigoare, misiunea de prevenire și stingere a incendiilor revine structurilor
militarizate din subordinea Inspectoratelor județene pentru situații de
urgență. Pe lângă acestea, la stingerea focarelor de incendiu participă și
formațiunile civile (voluntare) de pompieri. Întocmai așa se procedează și în
orașul
Nădlac din județul Arad. Detașamentul militarizat de pompieri Nădlac este
subordonat Inspectoratului Județean pentru Situații de Urgență Arad.
Nădlac, în limba
slovacă - Nadlak, în limba
maghiară - Nagylak,
în limba germană - Nadlak,
in limba sârbă – Надлак, este un oraș (anul 1968) din județul
Arad. Orașul este situat la extremitatea de vest a țării, în exclusivitate în
Câmpia de Vest, la nord de râul Mureș, Este totodată cel mai important punct de
trecere al frontierei pentru autoturisme între România și Ungaria. Are
o populație de aproximativ 8000 de locuitori, dintre care aproximativ o
jumătate este de origine slovacă, ceea ce face din Nădlac cea mai mare comunitate
slovacă de pe teritoriul României. Imigranții slovaci au început să vină la
Nădlac în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea din regiunile
ungurești Totkomloș, Bekescsaba și Szarvas. Săpăturile
arheologice au scos la iveală urme de locuire din neolitic și din perioada
daco-romană. În secolul al X-lea așezarea s-a aflat sub stăpânirea
voievodului Glad. Prima atestare documentară sigură datează din 11
martie 1313, când așezarea este amintită într-un testament sub numele
de Noglog. Între anii 1446 – 1451 localitatea s-a aflat în
posesia lui Iancu de Hunedoara. În anul 1474 Matei Corvin a
dăruit moșia Nădlac familiei de feudali sârbi Jaksici. Aceștiau au construit la
Nădlac un castel cu turnuri de apărare și șanțuri, pentru întâmpinarea
năvălitorilor. În 1514 oștirile lui Gheorghe Doja au atacat
Nădlacul și au incendiat cetatea. În 1529 Nădlacul a fost pustiit de
turci, pentru ca mai apoi cetatea să ajungă sub stăpânire turcă.
Între anii 1691 – 1716 forțele habsburgice comandate
de Eugen de Savoia au eliberat Banatul de
sub stăpânirea otomană. La începutul secolului al XIX-lea a urmat o nouă etapă
în dezvoltarea așezării, în care la Nădlac au fost colonizați slovaci.
Localitatea
a fost ridicată la rangul de comună urbană în anul 1820, având mai multe
bresle de meseriași. La recensământul populației din anul 2011 orașul număra
7398 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 8144
locuitori), dintre care: români – 44,34%, maghiari – 2,4%, slovaci – 42,97% și
ceilalți – necunoscută sau altă etnie. La Nădlac este cea mai mare comunitate
de slovaci din România. Componența confesională a orașului arădean Nădlac
astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 42,64%, romano catolici –
12,71%, penticostali – 4,35%, greco catolici – 1,9%, luterani – 32,07% și
ceilalți – nedeclarată sau altă religie. Economia Nădlacului este centrată pe
agricultură, cu o pondere mai mică în industria ușoară și comerț. Industria
ușoară se rezumă la sectorul alimentar, textil și de prelucrare a lemnului. O
altă latură economică o reprezintă micii meseriași: zidari, zugravi, dulgheri,
tâmplari, etc. La nivelul orașului există circa 150 de agenți economici, 3
bănci. Punctul Vamal, unul dintre cele mai importante din România și totodată
cel mai traficat, este o altă sursă de venit și de potențial de dezvoltare.
Matriță - Asociația sportivă (A.S.) Arad
Piesa
prezentată deasupra este o matriță pentru realizarea insignelor A.S.Petrolul Arad (asociația sportivă).
Regrete că nu am informații certe despre entitatea Asociația sportivă Petrolul
Arad. Prieteni din Arad mi-au spus că aceasta ar fi fost pe vremuri o echipă de
fotbal ce juca pe terenul din localitatea Zădăreni. Prietenul Internet îmi
spune că în Arad există Clubul sportiv de judo Cimvest - Petrolul Arad cu
sediul în Strada Armoniei, nr. 4. Confirm aici că nu știu ce să cred. Dacă
aveți o părere sigură în acest sens rog să mi-o comunicați pe email con_dorul@yahoo.com Vă mulțumesc!
Municipiul Arad este reședința
și cel mai mare oraș al judeţului Arad, situat pe cursul inferior al
râului Mureş, în vestul României. El numără aproximativ 150000
de locuitori. Municipiul Arad constituie pentru vestul României un punct
important în ceea ce privește industria, și este de asemenea un nod important
în transporturile feroviare, rutiere, având și aeroport. Istoria
Aradului este una îndelungată care începe cu primele așezări umane pe
actuala vatră a orașului, în nordul râului Mureș și mai apoi cu
apariția primei cetăți de pământ situată la Vladimirescu, în jurul
secolului al X-lea. Prima atestare documentară a zonei Aradului ne parvine
din anul 1028. Deasupra am postat drapelul
și stemele interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Arad iar mai jos
pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură arădene din vremuri
diferite, dar și câteva vechi trimiteri poștale ilustrate.
Antrepozitul Andreny (Calea 6 vânători)
Hotelul Kozponti
Statuia lui Fabian Gabor
Biserica sârbească
Sinagoga
Memorialul Elisabeta
Lacul și Păduricea
Cazarma de pe Strada Mărășești
Aeroportul
Biserica evanghelică luterană
Banca Cenădana și Monumentul Kossuth
Muzeul religios și Hotelul Crucea Albă
Stadionul Clubului Atletic Arad
Liceul de fete (Colegiul Național Elena Ghiba)
Palatul cultural
Vedere de pe malul Mureșului
Biserica Franciscană
Tribunalul
Podul Elisabeta
Biserica catolică
Școala superioară de comerț și Parcul
Cazinoul din Parcul Barros (azi Parcul copiilor)
Orfelinatul
Liceul Csyky Gergely și Statuia Kossuth
Vederi
Județul Arad este
situat în vestul României și
cuprinde teritorii din Crișana și din
Banat. Județul se întinde de o parte și de alta a râurilor Mureș și
Crișul Alb. Se învecinează cu județul Bihor la
nord și nord-est, cu județul Alba la est, cu județul Hunedoara la sud-est, cu județul Timiș la sud și cu statul Ungaria, la vest.
Suprafața pe care se întinde este de 7754 kilometri pătrați. Din punct de vedere al
organizării administrative cuprinde; 1 municipiu – Arad, 10 orașe; Pecica,
Sântana, Vladimirescu, Lipova, Ineu, Chișinău-Cris, Nădlac, Pâncota, Curtici și
Sebiș, 68 de comune și 270 de sate. Sus
am postat drapelul și stema județului Arad și mai jos pozele câtorva monumente
de cultură și arhitectură din vremuri diferite dar și vechi trimiteri poștale ilustrate din acest județ.Vedere - Nadăș
Vedere - Buteni
Castelul Mocioni - Căpâlnaș
Biserica - Cenad
Vedere - Chișinău Criș
Vedere - Conop
Vila Kovacs - Covăsânț
Vedere - Curtici
Vedere - Frumușeni
Poșta - Grăniceri
Vedere - Gurahonț
Vedere - Hălmagiu
Biserica - Horia
Vedere - Ineu
Strada Regele Ferdinand - Lipova
Biserica ortodoxă - Macea
Vile - Moneasa
Vedere - Pâncota
Vedere - Pecica
Vedere - Păuliș
Castelul Grafen Szapari - Șag
Castelul grofului Hunyady (castelul regal) - Săvârșin
Vedere - Mocrea
Castelul grofului Zselenski - Neudorf
Vedere - Bârzava
___________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Om de știință, agronom din Barbados
John Redman Bowell a trăit între anii 1855 - 1928
Detaliu vignetă de pe o bancnotă zaireză
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 10.12.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu