1. În
data de 28 decembrie 2018 Banca Națională a Republicii Moldova a lansat în
circuitul numismatic mondial o monedă comemorativă cu tema Mihai Marinciuc – 80 de ani de la naștere. Pe avers sunt următoarele
reprezentări: în plan central – Stema Republicii Moldova; în partea de sus –
anul emisiei „2018”; în partea de jos – inscripția „50 LEI” și în exergă, cu
majuscule este gravată inscripția „REPUBLICA MOLDOVA”. Pe revers sunt următoarele
reprezentări: în plan central – efigia
lui Mihai Marinciuc cu inscripția „MIHAI MARINCIUC” și anii 1938 – 2011
(anii de viață ai personajului): în partea dreaptă
– imaginea structurii atomului și în partea de jos în exergă este gravată
inscripția: “80 DE ANI DE LA NAȘTERE”.
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: valoarea nominală - 50 lei, data
emiterii – 28 decembrie 2018, seria – Știință și inovare, metal –
argint, puritate – 99,9%, forma – rotundă, diametrul – 28 milimetri, greutate –
13 grame, cant – zimțat, tiraj – 200 exemplare.
Mihai
Marinciuc a fost un fizician, conferențiar universitar
și autor de manuale de fizică și culegeri de probleme pentru gimnaziu și liceu.
El s-a născut la data de 26 noiembrie 1938 în satul Crișcăuți, raionul
Dondușeni și a decedat la data de 14 octombrie 2011 la Chișinău. Din anul 1967
a fost doctor în științe fizico-matematice, în perioada 1981 – 2011 a activat la Catedra de fizică a UTM în
calitate de conferențiar şi profesor iar apoi şef al catedrei respective între
anii 1984 – 1995. Este autorul a 89 de publicații științifice şi metodice,
inclusiv a șase manuale de fizică şi opt culegeri de probleme de fizică
pentru licee.
2. În
data de 29 noiembrie 2019 Banca Națională a Republicii Moldova a lansat în
circuitul numismatic mondial o monedă comemorativă cu tema Domnica Darienco – 100 ani de la naștere. Pe avers sunt următoarele
reprezentări: în plan central – Stema Republicii Moldova; în partea de sus –
anul emisiei „2019”;în partea de jos – inscripția „50 LEI” și în exergă, cu
majuscule este gravată inscripția „REPUBLICA MOLDOVA”. Pe revers sunt
următoarele reprezentări: în plan central – efigia Domnicăi Darienco; în
partea stângă – imaginea Teatrului Mihai Eminescu din Chișinău și în partea de
sus sunt gravate inscripțiile „Domnica Darienco” și anii de viață
„1919-2010”.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: valoarea nominală - 50 lei, data emiterii – 29 noiembrie 2019, seria – Femei celebre, metal – argint, puritate – 99,9%, forma – rotundă, diametrul - 30 milimetri, greutate – 16,5 grame, cant – zimțat, tiraj – 300 exemplare.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: valoarea nominală - 50 lei, data emiterii – 29 noiembrie 2019, seria – Femei celebre, metal – argint, puritate – 99,9%, forma – rotundă, diametrul - 30 milimetri, greutate – 16,5 grame, cant – zimțat, tiraj – 300 exemplare.
Domnica Darienco a fost o actriță de teatru și film din
Republica Moldova, care s-a născut la data de 15 ianuarie 1919 în satul Dolinsk (Valea
Hoțului), raionul Araniev, regiunea Odesa, Ucraina și a decedat la data de 6
noiembrie 2010 la Chișinău. A urmat studii de actorie de teatru la Școala
teatrală din Odesa (1933-1937). A fost căsătorită, dar soțul ei a murit pe
front, pe când fiul lor avea un an și jumătate. După absolvirea Școlii de
teatru în anul 1937, a fost angajată ca actriță la Teatrul dramatic
"A.S.Pușkin" (astăzi Teatrul Național "Mihai Eminescu"),
aflat inițial la Tiraspol și din 1944 la Chișinău. A debutat pe
scenă cu rolul Krucinina din spectacolul Vinovați fără vină de
A.Ostrovski, din dramaturgia clasică rusă. A interpretat peste 100 roluri, în
special de eroine puternice din dramaturgia națională și universală - Aftenia
din Soacra cu trei nurori de Ion Creangă, Corina
din Ovidiu de Vasile Alecsandri, Vasilisa din Azilul
de noapte de Maxim Gorki ș.a. Domnica Darienco a debutat în
cinematografie în anul 1955 în filmul Andrieș, turnat la studioul
"A.Dovjenko" din Kiev. Rolul său cel mai cunoscut a fost Domnica din
filmul Armaghedon (1962). În anul 1989, a ieșit la pensie la
vârsta de 70 ani. Pentru activitatea sa a fost apreciată cu următoarele titluri și distincții: Artistă
a poporului din RSSM (1957), Artistă a poporului din URSS (1974) și Ordinul
Republicii. Este înmormântată alături de soțul său în Cimitirul
Central din Chișinău. Enumăr câteva din filmele în care a jucat: Vă scriu (1959),
Dincolo de marginea orașului (1960), Armaghedon (1966),
Povârnișul (1970), Ultimul haiduc (1972), Bărbații
încărunțesc de tineri (1973), Furtuni de toamnă (1974), Între
cer și pământ (1975) ș.a.
Teatrul Național „Mihai Eminescu" din Chișinău își
începe istoria pe 10 octombrie 1920, atunci când primul teatru stabil de
expresie română în Basarabia a fost înființat din inițiativa unui grup de
fruntași ai vieții publice locale de epocă în frunte cu Sergiu T. Niță,
ministru al Basarabiei în guvernul României, Ștefan Ciobanu, membru al
academiei Române, scriitorii: Nicolae N.Beldiceanu, Nicolae Beldiman, Leon
Donici și regizorul Gheorghe Mitu Dumitriu. Denumirea legată de numele
lui Mihai Eminescu îi este oferită din anul 1988, iar din iulie 1994, în
urma unui concurs de creație, este oficializat ca Teatru Național. Clădirea
Teatrului Național "Mihai Eminescu" are statulul de monument de artă,
arhitectură și istorie de însemnătate națională și a fost introdusă în
Registrul monumentelor de istorie și cultură a
municipiului Chișinău la inițiativa Academiei de Științe din Moldova.
Prima încercare de construcție a acestei clădiri a fost la începutul anilor 30
ai secolului al XX-lea în stil neoclasic, dar din cauza crizei economice
construcția lui a fost amânată. În anii 1949–1953 a fost finisat proiectul, sub
conducerea arhitectei Galadjeva de la trustul unional "Teatrproiect",
interioarele și fațadele – sub conducerea arhitecților din RSSM V. F. Smirnov
și V. P. Alexandrov, cu păstrarea formelor și stilisticii interbelice.
Construcția clădirii a fost finisată în primăvara anului 1954. Clădirea
teatrului, are trei niveluri, dintre care ultimul este un atic. Edificiul având și subsol, ocupă colțul
unui cartier, care fusese cândva rezervat pentru piața polițienească, mărginit
lateral de strada Mihai Eminescu. Clădirea a fost amplasată mai înapoi decât
linia bulevardului, cu intrarea principală ridicată pe un podium din trepte,
ce-i conferă edificiului o monumentalitate sporită. Planul teatrului este
rectangular, cu fațada îngustă perpendiculară bulevardului Ștefan cel Mare. În
compoziția spațială a teatrului domină volumul cilindric al sălii de teatru,
înconjurată din trei părți de balcoane, spațiile foaierelor și culoarelor,
încununată cu o cupolă sferică. Fațada principală este soluționată monumental,
cu un portic central situat în axa de simetrie, alcătuit din patru coloane ale
ordinului corintic, flancate de doi piloni pătrați în secțiune, soluționați în
aceiași cheie stilistică, pe care se sprijină un fronton triunghiular. Relieful sculptat al timpanului, executat de sculptorul
L. Dubinovsky, la ultima reconstrucție a dispărut. Fațadele laterale au o
compoziție simetrică, cu porticuri centrale din șase coloane la mijlocul
fațadelor, cu rezalite, încununate cu frontoane triunghiulare, prin care au loc
intrările laterale în clădite.Sala teatrului, aflată la mijlocul clădirii, are
o configurați circulară, acoperită cu o cupolă, suprafața căreia a fost pictată
cu imaginea dansatorilor unei hore, după schițele pictorului L.P. Grigorașenco.
Lojele și balcoanele repetă configurația sălii, fiind dispuse perimetral, în
care se ajunge printr-o scară monumentală cu trei rampe și scări aflate la
colțurile pătratului circumscris sălii de patru. Două intrări laterale
secundare, amplasate la sud și nord conduc direct din stradă și din scuarul
aferent în foaierul teatrului. Alte două intrări, amplasate simetric celor
scrise mai sus, conduc în partea scenei, în administrație și camerele pentru
actori, depozite de rechizite, ș.a.
3. În data de 29 noiembrie 2019 Banca Națională a Republicii Moldova
a lansat în circuitul numismatic mondial o monedă comemorativă cu tema 25
de ani de la înființarea Curții de Conturi a Republicii Moldova. Pe avers sunt următoarele reprezentări: în
plan central – Stema Republicii Moldova; în partea de sus – anul emisiei
„2019”;în partea de jos – inscripția „100 LEI” și în exergă, cu majuscule este
gravată inscripția „REPUBLICA MOLDOVA”. Pe revers sunt următoarele
reprezentări: în plan central – imaginea stilizată a balanței cu talere având
la bază o carte deschisă și în exergă cu majuscule gravată inscripția: “25 DE
ANI DE LA ÎNFIINȚAREA CURȚII DE CONTURI
A REPUBLICII MOLDOVA”.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: valoarea nominală -
100 lei, data emiterii – 29 noiembrie 2019, metal – argint, puritate – 99,9%,
forma – rotundă, diametrul - 37 milimetri, greutate – 31,1 grame, cant –
zimțat, tiraj – 300 exemplare.
Curtea de Conturi a Republicii
Moldova (C.C.R.M.) este
instituția supremă de audit public extern din Republica Moldova și
unica autoritate publică a Republicii Moldova cu rolul de auditare a finanțelor publice și de exercitare a controlului asupra
formării, administrării și utilizării resurselor financiare publice și
gestionării patrimoniului de stat. Instituția a fost creată în 1994, în
conformitate cu prevederile art.133 al Constituției Republicii Moldova și
ale Legii nr. 312-XIII din 8 decembrie 1994 „Privind Curtea de Conturi”. Sediul
Curții de Conturi este amplasat în Chișinău, pe Bulevardul Ștefan cel Mare și
Sfânt, la nr. 69. În ultimii ani, în contextul integrării europene a Republicii
Moldova, Curtea de Conturi a parcurs perioada de tranziție de la controlul
financiar la auditul extern. Obiectivele și principiile activității Curții de
Conturi sunt:
- evaluarea regularității, legalității, conformității, economicității, eficienței și eficacității gestionării resurselor financiare publice și a patrimoniului public;
- promovarea standardelor, recunoscute internațional, privind transparența și responsabilitatea în domeniul managementului finanțelor publice;
- asigurarea transparenței prin informarea autorităților publice responsabile și publicului despre planurile sale strategice și anuale, despre constatările și recomandările sale;
- certificarea personalului cu atribuții de audit public.
Toate
simbolurile caracteristice au: câmpul partiționat în bilete albastru și argintiu,
o acvilă cruciată, aurie, cu ciocul și membrele roșii, cu aripile pe jumătate
desfăcute, purtând pe piept scutul stemei naționale și ținând în gheara
dreapta Caduceul lui Mercur, de argint, iar în cea stângă un răboj din
două bucăți, de același metal.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN DUEL EPIGRAMATIC
DIN INTELIGENȚA
POPOARELOR LUMII
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
________xxx_______
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE DIN
MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc
(Alexandru Ioan Cuza)
125 de ani de la Unirea Principatelor Române
Casa Centrală a Armatei - Cercul numismatic
Alexandru
Ioan Cuza (născut la 20 martie 1820 în Bârlad şi decedat la 15 mai 1873 în
Heidelberg, Germania) a fost primul domnitor al Principatelor unite şi al
statului naţional - România. Acesta a participat activ la revoluţia
de la 1848 din Moldova şi la lupta pentru unirea principatelor. La 5 ianuarie
1859, a fost ales domn al Moldovei, iar la 24 ianuarie 1859 şi al Ţării
Româneşti, înfăptuindu-se astfel unirea celor două ţări române. Devenit
domnitor, Cuza a dus o susţinută activitate politică şi diplomatică pentru
recunoaşterea unirii de către puterea suzerană şi puterile garante şi apoi
pentru desăvârşirea unirii, pe calea înfăptuirii unităţii constituţionale şi
administrative, care s-a realizat în ianuarie 1862, când Moldova şi Ţara
Românească au format un stat unitar, adoptând oficial, în 1862, numele de
România, cu capitala la Bucureşti, cu o singură adunare şi un singur
guvern. După realizarea unirii, domnitorul Alexandru Ioan Cuza şi
colaboratorul său cel mai apropiat, Mihail Kogălniceanu (ministru, apoi
prim-ministru al României), iniţiază importante reforme interne: secularizarea
averilor mânăstireşti, reforma agrară, reforma învăţământului, care au fixat un
cadru modern de dezvoltare al ţării. Întâmpinând rezistenţă din partea
guvernului şi a Adunării Legiuitoare, alcătuite din reprezentanţi ai boierimii
şi ai marii burghezii, precum şi a bisericii, în înfăptuirea unor reforme, Cuza
formează, în 1863, un guvern sub conducerea lui Mihail Kogălniceanu, care
realizează secularizarea averilor mânăstireşti şi dizolvă Adunarea Legiuitoare.
În acelaşi an, Cuza supune aprobării poporului, prin plebiscit, o nouă
constituţie şi o nouă lege electorală, menită să asigure parlamentului o bază
mai largă, şi decretează legea rurală concepută de Kogălniceanu. În timpul
domniei lui Cuza a fost conceput codul civil şi cel penal, legea pentru
obligativitatea învăţământului primar şi au fost înfiinţate primele
universităţi din ţară, respectiv cea de la Iaşi, care azi îi poartă numele, şi
cea de la Bucureşti. Tot în această perioadă a fost organizată şi armata
naţională.
Cuza a fost obligat să abdice în anul 1866 de către o
largă coaliţie a partidelor vremii, denumită şi Monstruoasa Coaliţie, din cauza
orientărilor politice diferite ale membrilor săi, care au reacţionat astfel
faţă de manifestările autoritare ale domnitorului. După oarecari
frământări, la 5 ianuarie 1859, colonelul Alexandru Ioan Cuza este ales Domn al
Moldovei. Iată o parte din jurământul lui Cuza făcut în faţa Adunării
Obşteşti a Moldovei; “Jur în numele prea sfintei Treimi şi în faţa
Ţării mele că voi păzi cu sfinţenie drepturile şi interesele Patriei, că voi
credincios Constituţiei în textul şi în spiritul ei, că în toată domnia mea voi
priveghea la respectarea legilor pentru toţi şi în toate… ”. De adâncă
profunzime şi simţire patriotică este mesajul lui Kogălniceanu după alegerea
lui Cuza ca domn al Moldovei; “Prin înălţarea ta pe tronul lui
Ştefan cel Mare, s-a înălţat însăşi naţionalitatea română…Alegându-te pe tine
domn în ţara noastră am voit să arătăm lumii ceea ce toata ţara doreşte; la
legi noi, oameni noi”. Ţara Românească a cunoscut şi mai mari
fricţiuni în preajma alegerilor, existând o tensiune făţişă între tabăra
unionişilor şi antiunioniştilor. Antiunioniştii munteni erau siguri că aici va
fi ales fostul domnitor Gheorghe Bibescu, fiind organizat chiar şi banchetul
victoriei lor în alegeri. Buzăul se prezenta ca o citadelă a mişcării
unioniste. Într-un document din 25 aprilie 1857 se arăta că în districul Buzău
existau două focare de reacţiune şi că prin muncă de lămurire acestea au fost
aduse alături de marea mulţime, adeptă a unirii. Partidului La 24 ianuarie 1859
Partidul Naţional Unionist a obţinut marea victorie; colonelul Cuza
ales Domn şi al Ţării Româneşti. Printr-un mesaj de suflet şi plin de
înţelepciune tânărul deputat Vasile Boerescu îi convinge pe membrii Adunării
din Bucureşti să se ridice la înălţimea de întemeietori de ţară punând Unirea
ca fapt împlinit în faţa puterilor europene. Mitropolitul ţării, cu crucea
într-o mână şi cu Evanghelia în cealaltă, le citeşte un adânc jurâmânt; “Jur
că la vot nu voi fi povăţuit nici de interese personale, nici de şoapte străine
sau de altă socotinţă ci numai şi numai de binele obştesc!” Cei 64 de
membri ai Adunării au votat secret, conform doar conştiinţei lor, cu 64 de
voturi pentru acelaşi Domnitor în Ţara Românească, punând Europa în faţa unui
fapt împlinit şi total neaşteptat. Clopote şi strigăte de bucurie cutremurau
văzduhul. În semn de preţuire al izbânzii românilor, Kossuth, revoluţionarul
maghiar de la 1848 arăta; “Aşa duh este de trebuinţă, ca un popor să-şi
întemeiască o Patrie ori, dacă a pierdut-o, să şi-o redobândească”. Dubla
alegere a lui Cuza, şi prin aceasta, Unirea Prinicpatelor, a fost recunoscută
până la urmă te către toate puterile europene, chiar dacă unele au impus
pretenţii, cel mai adesea formale, la presiunile Franţei şi ale lui Napoleon.
Trei ani a domnit Cuza cu guverne şi camera legiuitoare separate, perioadă în
care în Ţara Românească s-au schimbat 9 guverne iar Moldova 6, lipsa de aşezare
statornică fiind vizibilă. Prin firmanul din 2 decembrie 1861 Cuza obţine
încrederea sultanului pentru reorganizrea administrativă a principatelor,
astfel că la 24 ianuarie 1862 camerele legiuitoare ale principatelor se reunesc
la Bucureşti ca primul Parlament al statului - România. Prin Proclamaţia
de la 11 decembrie 1861 Cuza arăta; “Unirea este îndeplinită,
naţionalitatea română este întemeiată. Acest fapt, dorit de generaţiile
trecute, chemat cu căldură de noi, a fost recunoscut de Înalta Poartă şi de
Puterile Garante. Alesul vostru vă dă astăzi o singură Românie.” După
realizarea unirii, domnitorul Alexandru Ioan Cuza și colaboratorul său cel mai
apropiat, Mihail Kogălniceanu (ministru, apoi prim-ministru al României), inițiază
importante reforme interne, fixând un cadru modern de dezvoltare al țării.
Întâmpinând rezistență din partea guvernului și a Adunării Legiuitoare,
alcătuite din reprezentanți ai boierimii şi ai marii burghezii, precum și a
bisericii, în înfăptuirea unor reforme, Cuza formează, în anul 1863 un guvern
sub conducerea lui Mihail Kogălniceanu, care realizează
secularizarea averilor mânăstirești (decembrie 1863) și
dizolvă Adunarea Legiuitoare (2 mai 1864). În același an, Cuza supune
aprobării poporului, prin plebiscit o nouă constitutie și o nouă lege
electorală, menită să asigure parlamentului o bază mai largă, și decretează (14
august 1864) legea rurală concepută de Kogălniceanu. În timpul domniei lui Cuza
a fost conceput Codul civil și Codul penal de inspirație franceză,
legea pentru obligativitatea învățământului primar și au fost înființate
primele universităţi din țară, respectiv cea de la Iaşi – 1860 – şi cea de
la Bucureşti – 1864. Cuza are un merit incontestabil în organizarea armatei
naţionale. Prin Legea rurală din 14/26 august 1854 peste 400000 de familii de
țărani au fost împroprietărite cu loturi de teren agricol, iar aproape alți
60.000 de săteni au primit locuri de casă și de grădină. Țăranii
împroprietăriți au devenit contribuabili la bugetul de stat, rezultând astfel o
lărgire a bazei de impozitare. Fragmentarea terenurilor și lipsa utilajelor
agricole moderne au dus la scăderea producției agricole în următorii ani, dar
repartizarea ei a fost mai echitabilă. Reforma agrară din 1864, a cărei aplicare
s-a încheiat în linii mari în 1865, a satisfăcut în parte dorința de
pământ a țăranilor, a desființat servituțile și relațiile feudale. Dupa
desființarea Adunării Legiuitoare (2 mai 1864) Cuza pierde sprijinul partidelor
politice și, pentru a putea guverna, se înconjoară de o camarilă formată din
funcționari corupți.Regimul personal instituit de Cuza după 2 mai 1864 a
provocat nemulțumirea liberalilor radicali, care ulterior s-au aliat cu
conservatorii, fapt ce a slăbit pozițiile domnitorului în stat. Nemulţumiţii,
alături şi de câţiva militari carierişti, l-au constrâns pe domnitor să abdice
în februarie 1866. De reţinut este faptul că domnitorul nu a luat niciun fel de
măsuri împotriva curentului reacționar, ci, într-un discurs, chiar se arăta dispus
să renunțe la tron în favoarea unui principe străin precum prevedea una din
dorințele divanelor ad-hoc din anul 1857. Pe 13 februarie 1866, împreună cu
soţia şi cei doi copii, părăseşte Bucureştiul. A fost instituită o locotenenţă
domnească alcătuită din Lascăr Catargiu, Nicolae Golescu şi colonelul Nicolae
Haralambie. Conducerea guvernului a revenit lui Ion Ghica; apoi Senatul și
Comisia au proclamat ca domnitor pe Fillip de Flandra, din casa domnitoare
belgiană, dar acesta nu a acceptat coroana. Provizoratul locotenenței
domnești a luat sfârșit abia după ce Carol de Hohenzolern - Sigmaringen a
acceptat să devină principe al României, la 10 mai 1866. Această abdicare
silită putea avea consecințe grave pentru România, pentru că: după înlăturarea
lui Cuza, ţăranii au început să se teamă că reforma agrară nu va mai avea loc;
la 3 aprilie 1866 la Iași a avut loc o demonstrație (orchestrată de Rusia)
a mișcării separatiste care a cerut anularea unirii Moldovei cu Țara Românească
și a promovat un candidat necunoscut la tronul Moldovei; Poarta Otomană a
mobilizat armata la Dunăre, pentru a interveni în România, motivând că unirea a
fost recunoscută doar pe timpul domniei lui Cuza. Cursul
evenimentelor a demonstrat că poporul român a intrat pe linia făuririi statului
national unitar roman, care se va înfăptui peste câteva zeci de ani, la 1
decembrie 1918. Este adevărat că o parte a teritoriilor româneşti este şi
acum departe de tulpina ţării. Mă încearcă un sentiment de lehamite când vad că
unii dintre politicienii noștri actuali, folosind tema aducerii şi a acestor
teritorii la trupul actualei Românii, cerşesc ceva notorietate publică şi un
pumn de voturi. Cumva nouă ne mai rămâne ceva
de făcut pentru realizarea visului de veacuri al românilor, acela de unire a
tuturor teritoriilor românești într-un singur stat? Tocmai când scriam
aceste rânduri, un catren despre spiritul de unitate și coeziune al românilor
mi-a venit în minte. Blogul fiind al meu, catrenul tot al meu, iată că și tu
vizitatorule poți citi acest catren:
"Vorbe mari nu vreau să-ndrug;
Scoatem țara din vâlcea
Trăgând cu toții la jug
...Unii HĂIS și alții CEA!"
"Vorbe mari nu vreau să-ndrug;
Scoatem țara din vâlcea
Trăgând cu toții la jug
...Unii HĂIS și alții CEA!"
Unirea Principatelor, a fost primul proiect de țară
realizat de patrioții români. Idealul unirii a fost formulat de elitele
politice și intelectuale educate în marile orașe vest-europene, la începutul
secolului al XIX-lea. Primii pași concreți au fost realizați în timpul
Revoluției de la 1848, când s-a realizat o uniune vamală între Moldova și Țara
Românească, în timpul domniilor lui Mihail Sturdza, respectiv Gheorghe Bibescu.
Proiectul de unificare a Principatelor a fost favorizat și de interesele
marilor puteri în Balcani. Profitând de slăbirea influenței Rusiei, învinsă în
Războiul Crimeii, Napoleon al III-lea și-a dorit un bastion pro francez în
regiune și a susținut idealul național al românilor. În august 1858, în cadrul
unei conferințe internaționale la Paris, s-a semnat o Convenție care permitea
reorganizarea Moldovei și Țării Românești, care erau tratate în relațiile
internaționale unitar, cu condiția alegerii în fiecare dintre Principate a doi
domni, două adunări și două guverne. Totuși, existau și două instituții comune,
cu sediul la Focșani, respectiv Comisia Centrală și Înalta Curte de Casație și
Justiție. În lunile următoare, cele două Principate au început să pună în
practică prevederile Convenției de la Paris. Cel mai important pas a fost
desemnarea domnitorilor. Primele alegeri au avut loc în Moldova, la data de 5
ianuarie 1859, fiind ales Alexandru Ioan Cuza, un liberal moderat, care a
reușit să atragă de partea sa inclusiv deputați din partida conservatoare. Dacă
la Iași s-a ajuns rapid la un consens, în Țara Românească neînțelegerile dintre
liberali și conservatori erau profunde. Deoarece Convenția de la Paris nu
preciza expres că domnitorul Moldovei nu poate fi ales și în Țara Românească,
patrioții munteni au lansat ideea alegerii lui Cuza. Decizia urma să fie
adoptată la 24 ianuarie 1859, iar liberalii au mobilizat populația în zona
Hotelului Concordia din București, unde se desfășurau dezbaterile, pentru a
pune presiune pe conservatori, ca să-l aleagă domn tot pe Alexandru Ioan Cuza.
Marile puteri au fost puse în fața faptului împlinit, iar în anii următori Cuza
a fost recunoscut domnitor, inclusiv de Imperiul Otoman.
Palatul Cercul Militar Național este este o clădire din Bucureşti care găzduiește instituția centrală de cultură a Armatei române, cu profil cultural-educativ, artistic, recreativ-distractiv, precum și de imagine, reprezentare și protocol. Lucrările pentru construcția Palatului Cercului Militar Național au început în anul 1911, deși terenul unde urma să se ridice edificiul fusese cedat de Ministerul Domeniilor încă din 1898. Proiectantul principal al monumentalului Palat al Cercului Militar Național a fost arhitectul român Dimitrie Maimarolu, în colaborare cu V. Ștefănescu și E. Doneaud. Beneficiarul lucrării a fost Cercul militar al ofițerilor din garnizoana București, organizație a ofițerilor români înființată în 15 decembrie 1876. Fondurile necesare au fost adunate din donații, subscripții și cotizații ale ofițerilor (circa 80%), precum și din subvenții de stat și împrumuturi rambursabile. Palatul Cercului Militar Național a fost ridicat pe locul fostei Mănăstiri Sărindar, pe un teren mlăștinos.
Insigna - Liceul Mihai Eminescu București
Mihai Eminescu (nume real Mihail Eminovici) (născut
15 ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul Botoşani şi decedat la 15 iunie 1889 în
Bucureşti) a fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de cititorii
români şi de critica literară postumă drept cea mai importantă voce poetică din
literatura română. Eminescu a fost activ în societatea politico-literară
Junimea, şi a lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al Partidului
Conservator. A publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a
plecat să studieze la viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46 de
volume, aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu
Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în data de
3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost transportat
la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4 dimineaţa,
poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a fost înmormântat la
umbra unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales post-mortem (28
octombrie 1948) membru al Academiei Române.
Până în anul 1920 Bucureștiul număra
doar patru mari licee teoretice (Sfântul Sava, Gheorghe Lazăr, Matei Basarab și
Mihai Viteazul), care acopereau doar 30 % din nevoile intelectuale ale
Capitalei. În deceniul al treilea a avut loc o explozie a învățământului
secundar. Astfel la sfârșitul anului 1939, capitala număra peste 35 de licee de
stat și particulare. Unul din liceele teoretice care au luat naștere în acest
deceniu propice pentru dezvoltarea învățământului secundar românesc a fost
Liceul de băieți Mihai Eminescu. A fost și el rodul inițiativei comitetelor de
părinți, atât de active în epocă. La 1 septembrie 1926, cu aprobarea
Ministerului Instrucțiunii, s-a deschis în localul școlii primare nr. 31 din
Floreasca, liceul Mihai Eminescu cu un număr de 160 de elevi. De dimineață
învățau cei mici, iar după-amiaza, liceenii. Director a fost numit Victor
Papacostea, viitor profesor universitar și creator al Institutului Balcanic, pe
atunci în vârstă de doar 26 de ani. Actul constitutiv prin care, în urma
raportului Ministrului Instrucțiunii i se acordă numele de Mihai Eminescu este
semnat de regele Ferdinand la data de 28 noiembrie 1926. Chemat la
Universitate, Victor Papacostea este înlocuit după primul an de directorat cu
profesorul C. Niculescu-Slavea. Sub conducerea acestuia (1927 – 1930), s-a declanșat acțiunea de
strângere de fonduri pentru construirea unui
local propriu în Calea Dorobanților nr. 163, actualul sediu al
C.N.I.L.Caragiale. Numai că, nu s-a putut bucura de acest sediu deoarece,
datorită manevrelor sale abile, Seminarul pedagogic, sprijinit de rectoratul
Universității, reușește să obțină aprobarea Ministerului de a se muta în
localul recent construit, obligându-se să-l termine, cedându-i liceului
Eminescu vechea sa clădire din Calea Rahovei. Până la ora aceea liceul Eminescu
cheltuise 11 milioane cu amenajarea localului și se va muta în localul din
Calea Rahovei cu condiția ca toată averea liceelor să rămână pe loc, numai
profesorii și arhiva să urmeze liceelor. Iată ce scrie în amintirile sale
inginerul Petru Varlaam, fost elev al liceului, despre disciplina școlară din
acea perioadă de început: “Ceea ce a caracterizat din primul an liceul
Mihai Eminescu a fost regimul de strictă disciplină pe care l-a impus atât V.
Papacostea cât și C. Niculescu-Slavea. Elevii, indiferent de clasă erau
obligați să fie tunși cu mașina nr.1, să poarte uniformă kaki, închisă la gât,
asemănătoare oarecum cu uniforma școlilor militare, șapca de elev cu cozoroc
drept și inițialele liceului și matricola galben-portocalie. Intrarea elevilor
se făcea cu zece minute înainte de începerea cursurilor, după ce elevii se
așezau pe rânduri de clase, sub supravegherea zilnică a directorului. Cu
această ocazie se făcea inspecția ținutei și uniformei. Sancțiunile erau
prompte și drastice, iar legătura cu părinții, extrem de eficace. Afară de o
disciplină fermă de la care nimeni nu era exceptat, în școală se manifesta din
partea tuturor profesorilor o exigență și o severitate care ne obligau să ne
pregătim zi de zi să facem dovada capacității intelectuale cerută unui liceean.
De aceea numărul de coigenți și de repetenți era în fiecare an foarte mare.
Mi-aduc aminte că prin 1928 – 1929 cam 40 – 45% absolveau clasa, 55-60% erau
fracturați la învățătură, iar la bacalaureat doar 30-40% luau din primul foc
examenul. Nu se admiteau intervenții, chiar dacă noua școală avea nevoie de
banii acestora pentru desăvîrșirea și întreținerea localului. Cu nimic mai
prejos decât marile licee bucureștene, în liceul Eminescu se organizau, în
fiecare duminică serbări în scolpul strângerii de fonduri pentru ridicarea și
înzestrarea noului local de școală și culturarizării locuitorilor din cartierul
Floreasca-Dorobanți, mai apoi, după mutarea în Calea Rahovei, și pentru
cetățenii din acest cartier industrial-negustoresc. Amintite și de ziarele timpului,
aceste serbări cuprindeau în programul lor piese muzicale corale urmate de o
conferință cu caracter literar sau științific, declamații de poezii, piese de
muzică vocală sau instrumentală, populară ori cultă executată de elevi sau
artiști profesioniști de la teatru sau operă pentru a sprijini școla. Programul
era încheiat de orchestra liceului pregătită de profesorii N.Crăciunescu și
Gh.Petrescu, care prin 1927-1928 puseseră la punct un repertoriu bogat și
variat. De altfel corul pe patru voci și orchestra liceului erau bine cunoscute
în toată capitala și constituiau un prilej de mândrie pentru elevi. În deceniul
al patrulea corul a fost de nenumărate ori solicitat să susțină programe la
radio, fiind prin 1928-29 PRIMUL COR ȘCOLAR din ROMÂNIA popularizat pe calea
undelor.Serbările școlare se asociau cu un pios cult al patronului spiritual,
MIHAI EMINESCU, cultul eminescian păstrându-se peste ani. Anual serbările
cultural-artistice închinate marelui patron al liceului continuau la mormântul
poetului unde se depuneau flori în timp ce, în jurul teiului sădit aici, corul
și recitatorii cântau poeme și romanțe eminesciene”.
Adresa de corespondență a Colegiului
Național Mihai Eminescu din București este:
Strada George Georgescu, nr.2, sectorul 4. Colegiul național
Mihai Eminescu București are 3 clase de profil uman (una filologie-intensiv
engleză, una filologie-intensiv franceză și una științe sociale) și 5 clase
profil real (una științele naturii și patru matematică-informatică). Misiunea
școlii este pregătirea tinerilor pentru a fi cetățeni ai unei Europe unite și
educarea lor în spiritul cetățeniei democratice prin
furnizarea de programe educationale moderne, dezvoltarea interactiunii cu
mediul social, cultural si economic, transformarea scolii într-un centru de
resurse educationale si de servicii oferite comunitatii. Prin promovarea unui învatamânt deschis si flexibil școala
asigură un climat de munca stimulativ pentru satisfacerea nevoilor şi
intereselor individuale ale fiecarui tânar beneficiar al sistemului
educational, astfel încât acesta sa poata sa dea sens încrederii si
aspiratiilor sale.
Insigna - Electronica
Electronica
București este o companie producătoare de electronice din România construită pe
locul unui atelier electronic din perioada interbelică. Aici s-au produs de-a
lungul vremii diverse tipuri de aparate de radio și televizoare dar și alte
diferite aparate și dispozitive electronice necesare în economie. În data de 11
februarie 2004 compania a fost privatizată prin contractul de vânzare a
acțiunilor reprezentând 50,3% din capitalul social al companiei.
Valoarea
totală a tranzacției a fost de 1,86 milioane euro, reprezentând prețul
pachetului de acțiuni, investiții asumate, respectiv tehnologice și de mediu și
capital de lucru. De la cele peste 434000 de televizoare
alb-negru și 75000 de televizoare color cât producea în anul 1989 Electronica a
produs în anul 2003 doar 137 de televizoare color, o creștere sensibilă, până
la 27000 de unități înregistrându-se în anul 2005. Începând cu anul 2006
compania asambla televizoare color și DVD-playere ale unor diverși producători
străini precum: Hyundai, Toshiba sau Vortex. Din 5514 de persoane
câte lucrau în anul 1989, numărul de angajați a ajuns la 60 în anul 2006.
Iată o parte din
binefacerile privatizării.
Electromagnetica București 1930 - 1980
20 ani vechime
Electromagnetica București
este o companie producătoare de aparatură și instrumente de măsură din România.
Compania desfășoară și următoarele activități; injecție a pieselor de masă
plastică, fabricarea matrițelor de masă plastică, asamblarea și testarea
circuitelor electronice, dar și producția și furnizarea de energie
electrică.
Acționarii
principali ai companiei sunt Asociația salariaților, cu 33,68%, și SIF Oltenia,
cu 10,1% din totalul acțiunilor. Titlurile societății se tranzacționează la
prima categorie a pieței Rasdaq, sub simbolul ELMA. În anul 2008 compania a avut o cifră de afaceri de 100,5
milioane de euro cu un profit net de 5,1 milioane de euro. Sus am postat logo-ul
societății comerciale Electromagnetica - București.
Insigna - Facultatea de stomatologie
București 1975 - 2000
Prezint aici câteva repere calendaristice
în devenirea specialității medicale – stomatologie. În anul
1923, Consiliul Profesoral al Facultăţii de Medicină admite lui Dimitrie
D.Niculescu să susţină conferinţe libere de stomatologie pentru studenţii la
medicină. Acesta va publica, un an mai târziu, primul tratat de Stomatologie în
limba română. În 1929, se înfiinţează, la Spitalul Colţea, Institutul
Clinico-Stomatologic, sub conducerea profesorului Mina Minovici. Acesta
funcţiona ca instituţie de perfecţionare postuniversitară a absolvenţilor
facultăţii de medicină, specialitatea de stomatologie neavând corespondent în
învăţământul superior medical. Ulterior, coordonarea Institutului a fost
asigurată de profesorul Iacob Iacobovici, iar sediul a fost mutat în 1941 în
cadrul Spitalului Colentina. În 1935, Dan Theodorescu este numit medic primar
pentru chirurgie maxilo-facială la Eforia Spitalelor civile (Spitalul Colţea),
înfiinţind prima secţie clinică de chirurgie oro-maxilo-facială din ţară. Doi
ani mai târziu, Dan Theodorescu preia conducerea Institutului
Clinico-Stomatologic, coordonând toate cele trei secţiuni ale acestuia: terapie
buco-dentară, ortopedie stomatologică (protetică) şi chirurgie maxilo-facială.
În 1938, Ministerul Instrucţiunii Publice emite un decret-lege de raţionalizare
a învăţământului superior, prin care se reorganizează catedrele universitare,
înfiinţându-se Conferinţa de Stomatologie la Facultatea de Medicină, sub
conducerea lui Dan Theodorescu. Un an mai târziu, prin transformarea
conferinţei, Dan Theodorescu devine profesor. Prin eforturile profesorului Dan
Theodorescu, Institutul Stomatologic se mută în cadrul unui pavilion cu trei
niveluri în Spitalul Colentina, având un amfiteatru de curs, 74 de paturi, 60
de unităţi stomatologice complete şi un laborator de tehnică dentară. În
acelaşi an, se organizează, în cadrul Institutului, Şcoala de Surori de
Stomatologie, iar în 1943 Şcoala de Tehnicieni Dentari. În 1948 are loc reforma
învăţământului (decretul 312 / 9 nov. 1948), prin care se transformă Institutul
Clinico-Stomatologic în Facultatea de Stomatologie, primul Decan fiind
profesorul Emil Eugen Repciuc. Un rol major în organizarea învăţământului
stomatologic din Bucureşti l-au avut profesorul Valerian Popescu, membru
corespondent al Academiei Române. Urmaşul profesorului Dan Theodorescu la
conducerea Clinicii de chirurgie maxilo-facială, prof. Valerian Popescu a
dominat comunitatea ştiinţifică stomatologică din a doua jumătate a secolului
trecut, reprezentând facultatea şi în calitate de Decan.
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul
1459. În anul 1862 devine capitala României. De atunci suferă
schimbări continue, fiind centrul scenei artistice, culturale și
mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura elegantă și
elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent, capitala are
același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită în șase
sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă și
actuală ale orașului precum și mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură ale Bucureștiului de acum
sau altădată.
Biserica Radu Vodă
Biserica Stavropoleus
Strada Lipscani
Biserica Sfinții Voievozi
Biserica română-unită
Crematoriul Cenușa
Casa Lahovary
Coloseul Oppler
Hotelul Capșa
Muzeul național al satului "Dimitrie Gusti"
Casa autentică - comuna Fundu Moldovei, jud.Suceava
Casa Universitarilor
Muzeul Toma Stelian
Expoziția generală română 1906 - Palatul Agriculturii
Casa Monteoru
Biserica lui Bucur
Gara - Filaret
Banca Națională a României
Banca Belgia
Ateneul Român
Biserica grecească
Biserica Zlătari
Biserica Boteanu
Academia de comerț
Vederi (râul Dâmbovița)
_________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Profesor, neurolog și psihiatru austriac Wagner Jauregg
a trăit între anii 1857 - 1940
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 14.12.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu