vineri, 30 martie 2018

MINUNI ALE ARHITECTURII MONDIALE - 9

Deși se zice că banii nu cresc în copaci iată ca lituanienii ne-au demonstrat că banii cresc pe clădiri. La intersecția străzilor Taikos și Pramones din Kaunas (Lituania) tronează începând cu anul 2008 Clădirea bancnotă (banknote building), denumire exactă Office Center 1000 - Kaunas. 
Este o clădire de birouri, curbă, luminoasă, cu 10 etaje, care are fațada decorată sub forma unei bancnote de 1000 tolari lituanieni. Edificiul este opera arhitectului Jonas Plenta, manager de marketing la compania de proiectări – Urmas. Exteriorul este alcatuit din 4500 de bucati diferite de sticla cu design de smalt, care sunt montate ca un puzzle gigant. Sticla este produsă în Olanda și sunt promisiuni că va rezista la cele mai grele condiții de mediu. Era evident că aspectul foarte modern al clădirii s-ar fi confruntat cu arhitectura mult mai veche a centrului orașului. Acesta este motivul pentru care compania Urmas a ales o locație în suburbiile de nord, aproape de autostrada Vilnius-Kaunas-Klaipeda. 
Clădirea este foarte căutată de instituții bancare lituaniene și străine. Deasupra admiri bancnota care l-a inspirat pe arhitectul clădirii.
Waldspirale este un complex de clădiri rezidențiale situat în orașul Darmstadt din Germania, construit în anii 1990. Numele se traduce în engleză ca spirală forestieră, reflectând atât planul general al clădirii, cât și faptul că are un acoperiș verde. 
Edificiul a fost proiectat de artistul austriac Friedensreich Hundertsreich, planificat de arhitectul Heinz M. Springmann și construit de compania Bauverein Darmstadt. Clădirea a fost finalizată în anul 2000, ea având destinație de apartamente și fiind situată în Piața Burgerparkviertel din Darmstadt. Eificiul are 105 apartamente și un garaj pentru parcarea automobilelor la subsol. Inițial clădirea era prevăzută pe acoperiș cu restaurante, cafenele și baruri pentru vizitatori, dar ulterior aceste facilități au fost eliminate. Edificiul este prevăzut cu o curte interioară unde există un loc de joacă pentru copiii rezidenților și un mic lac artificial. Particularitățile clădirii în formă de U sunt fațada unică, care nu urmează o organizare neregulată, cu ferestre care parcă dansează. acoperișul înclinat este acoperit iarbă, arbuști, flori și copaci  în stare de vegetație. La cel mai înalt punct, clădirea are 12 etaje. Edificiul numără peste 1000 de ferestre toate unice. Clădirea atrage atenția prin lipsa liniilor și suprafețelor, dar și pictura multicoloră a clădirii.
Colegiul de Arte și Design Ontario (OCAD U) este cea mai cunoscută și cea mai mare școală de artă și design din Canada, fiind situată în orașul Toronto. 
El a fost înființat în anul 1876 și de-a lungul vremii a avut mai multe denumiri și locații. În anul 1921 colegiul s-a mutat la adresa atuală – strada 100 McCaul, orașul Toronto, provincia Ontario. Anual colegiul este absolvit de 5000 de cursanți. Aici studiază tineri din peste 50 de state ale lumii. Curicula OCAD cuprinde cursuri de desen, pictură, sculptură, fotografie, comunicare, design, design de mediu, design industrial, arta și designul materialelor. Din anul 2010 OCAD are statut de universitate. Anul 2000 a adus finanțare pentru o importantă extindere a clădirii colegiului. Arhitectul britanic Will Alsop, cunoscut pentru folosirea liberă și, adesea excesivă a formei și culorii, a primit misiunea de a proiecta noua extindere a clădirii. Clădirea a fost finalizată în 2004. Extinderea a fost proiectată să arate ca o masă impregantă cu ferestre pătrate, albe și negre, ridicată deasupra clădirii principale pe picioare colorate în culori stridente, care seamănă cu creioanele de desen ale copiilor. Caracterul capricios al clădirii este în contrast izbitor cu clădirile învecinate. Edificiul, realizat ca extindere, ocupă 7440 metri pătrați suprafață utilă, are forma unei cutii dreptunghiulare, sprijină pe 12 coloane de oțel, la o înălțime de 25,91 metri deasupra solului. Noul OCAD este situat deasupra clădirii principale și mai vechi din campusul Ontario College of Art & Design, înconjurat de parcul Grange pe partea de vest și strada McCaul în est. Spațiul de sub OCAD-ul nou este destinat pentru activități în aer liber, el constituindu-se într-o grădină - extensie a parcului Grange din vecinătate. În interiorul clădirii cu două etaje, se află case de artă, spații de predare, săli de întâlniri, spații de expoziție, birouri de facultate, o sală de spectacole, o cafenea și o sală de conferințe. Corpul mare din oțel, care formează superstructura edificului are forma unui paralelipiped de 9 metri înălțime, lățime de 31 de metri și lungime de 84 metri. Întreaga structură este susținută printr-o scară convențională din beton (miezul ascensorului) și șase perechi de picioare formate din coloane din oțel înclinate, atingând solul într-o manieră aparent aleatorie. Fiecare dintre cele șase perechi de picioare se află pe postamente pătrate de beton armat, cu laturile de 2,44 metri.
xxx

O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA ĂNAINTAȘI
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________

CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI

Informaţii generale despre medalistică  şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul  "Le Havre - Franţa".

INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Marea Loja națională a României
Vorbind etimologic, FRANCMASONERIA este o asociaţie a zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în Evul Mediu francez pe cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason, încetăţenit la noi prin secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera franceză; sensul termenului fiind identic şi în celelalte limbi europene: freemason în engleză, Freimaurer în germană şi liberi muratori în italiană. Situaţia privilegiată a acestei asociaţii a constructorilor medievali – căreia putem să-i spunem : breaslă - vine din faptul că membrii ei erau constructorii bisericilor şi catedralelor. Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost ridicate de francmasoni între secolele X -XVII, aceasta fiind principala îndeletnicire a Francmasoneriei. Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală, o societate secretă. Membrii ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi un alfabet secret. Exista de asemenea un ritual simbolic, un simbolism al obiectelor (mai ales al uneltelor de zidărie) şi un mit fundamental – mitul despre uciderea lui Hiram, arhitectul templului lui Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu uneltele lor: rigla, cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite apoi simboluri în Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit Hiram au căpătat şi ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul vieţii materiale, inima – sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei. În continuare voi enumera simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume: ECHERUL şi COMPASUL, sunt simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru ridicarea unor edificii stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie (simbolul Cărţii Sacre), cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este simbolul rectitudinii morale în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar compasul, simbolul patimilor (lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă, egoism), al cunoaşterii şi priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un echer, iar fără un echer nu se poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU NIVEL, este elementul echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii stabile, liniare, trasând o linie verticală infinită care conduce la perfecţiune. Semnifică capacitatea de a construi un sistem de referinţă. CIOCANUL şi DALTA, semnifică necesitatea de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul reprezintă forţa voinţei iar dalta discernământul, inteligenţa şi fineţea. Combinarea celor două determină perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este emblema perfecţiunii şi a ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de comparaţie a mărimii de măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul celor 24 de ore ale zilei, dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una lucrului, una odihnei şi un celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA, simbolizează binefacerea, precum şi dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie, exprimă bunătatea, caritatea dar şi voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi triunghiul lui Solomon. Are forma unui triunghi echilateral şi este reprezentarea geometrică a lui trei (principiul triplicităţii). În tradiţia creştină semnifică trinitatea iar în mai multe filozofii divinitatea ca perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera G, căreia i se dau mai multe interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi, Geometrie, Geneza), fie tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul divin – simbol al principiului creator, fie soarele – principiul luminos al vieţii. OCHIUL ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al atributelor cele mai importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi mila. Una dintre cele mai importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se găseşte pe bancnota de un dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite. SOARELE şi LUNA, reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între alb şi negru, între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele simbolizează Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al raţiunii care luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează Femininul, obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL, după etinomul grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei platonice, ,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem simbolic şi nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune cosmologică a universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre simbolurile vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului de Maestru. Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului dincolo de moartea fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii. COLOANELE, simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul feminin, aerul, suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a doua elementul masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu alchimiştilor. Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi orizontal, între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor şi principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate, stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi. MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR 1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice masoneria regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații masonice, Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat devenind MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic. 
Insigna - C.C.S.? - Turist
Turistul este omul care practică turismul. Turismul este călătoria realizată în scopul recreării, odihnei sau pentru afaceri. Organizația Mondială a Turismului definește turiștii ca fiind persoanele ce „călătoresc sau locuiesc în locuri din afara zonei lor de reședință permanentă pentru o durată de minimum douăzeci și patru de ore dar nu mai lungă de un an consecutiv, în scop de recreere, afaceri sau altele nelegate de exercitarea unei activități remunerate în localitatea vizitată.” Turismul a devenit o activitate de recreere globală populară. Turismul este ramura economică cea mai puternică pe plan mondial. Turismul este vital pentru foarte multe țări, cum ar Egipt, Grecia, Liban, Spania, Tailanda, Bahamas, Fiji sau Maldive datorită aportului financiar consistent obținut din afacerile cu bunuri  și  servicii și oportunităților de angajare în industria serviciilor asociată turismului. Industria serviciilor include serviciile de transport  (transport aerian, croaziere, taxiuri) și serviciile de ospitalitate (cazarea, inclusiv  hotelurile și stațiunile, veniturile din divertisment, cum ar fi parcurile, cazinourile, mall-urile, veniturile din muzică și teatrele). 
Campion R.S.R. juniori II - canotaj
(Republica Socialistă România)
Istoria canotajului romanesc a inceput in secolul XIX, in anul 1864 cand un grup de tineri studenti din Timisoara, intorsi din strainatate de la studii au infiintat pentru placerea lor, "Societatea de luntrisoare". In anul 1925 se infiinteaza la Arad, Comisia de Sporturi Nautice din Romania. Aceasta depune, in anul 1927, cererea de afiliere la Federatia Internationala de Canotaj. Congresul din 19 august 1927 aproba afilierea Federatiei Societatilor Sportive din Romania ca membru extraordinar al FISA. Prima participare romaneasca la o competitie oficiala internationala este semnalata in anul 1932 la Campionatul European de la Belgrad, ca apoi in 1933 la Campionatul European de la Budapesta, Romania a fost prezenta prima data la Jocurile Olimpice de la Helsinki 1952. Sus am postat logo-ul Federaţiei române de canotaj.  
Caiacul este o ambarcațiune de sport pentru o persoană sau mai multe, ascuțită la ambele capete, cu suprafața de alunecare netedă sau în clinuri. Sportivii stau pe fund în ambarcațiune, pe care o propulsează cu una sau două padele (vâsle). 
Canoea este o ambarcațiune sportivă ușoară, fără cârmă, cu prora și pupa ascuțite și înălțate, condusă cu ajutorul pagaielor. În canoe pot fi unul sau mai mulți sportivi stând în genunchi. Disciplina sportivă care cumulează cele două sporturi se numește caiac-canoe. 
Prin cultură la libertate (Regele Carol al II-lea)
Carol al II-lea, Rege al României, Principe de Hohenzollern -Sigmaringen (născut la data de 15 octombrie 1893 şi decedat la data de 4 aprilie 1953) a fost rege al României între 8 iunie 1930 şi 6 septembrie 1940, când a trecut prerogativele sale regale în favoarea fiului său Mihai. Carol II este cunoscut şi sub numele de Carol Caraiman, nume ales de tatăl său Ferdinand şi folosit de Carol după ce a fost dezmoştenit şi radiat din Casa Regală a României (între 1925 şi 1930) în urma renunţării lui Carol la calitatea de Prinţ Moştenitor. Carol este fiul cel mare al regelui Ferdinand al României şi al soţiei sale regina Maria.
Artist emerit
Artist emerit este un titlu care se acorda oamenilor de artă care aveau realizări valoroase în oricare din ramurile artei, fie sub raportul creației artistice, fie al interpretării. În România, în baza hotărârii Consiliului de Miniștri cu Nr. 902 din 8 August 1950, titlul a fost instituit prin Decretul nr. 203 din 28 septembrie 1950 pentru înființarea titlurilor ce se pot acorda oamenilor de știință, tehnicienilor și artiștilor, publicat în Buletinul Oficial nr. 83 din 28 septembrie 1950. Titlurile înființate prin acest decret se acordau de către Prezidiul Marii Adunări Naționale, la propunerea Consiliului de Miniștri.
Deasupra admiri titlurile de "Artist emerit" acordate renumitei soliste de muzică populară Maria Tănase și virtuosului violonist român de etnie maghiară Ștefan Ruha (pe care se poate descifra semnătura lui Gheorghe Gheorghiu Dej).

________ooOoo________

PERSONALITĂȚI POLITICE 
PE BANCNOTELE LUMII
Elizabeth Alexandra Mary, 
suverana Regatului Unit al Marii Britanii
 și Irlandei de Nord 
și a încă 15 state, membre Commonwealth, 
născută  în anul 1926, conduce din anul 1952

Câteva ornamente decorative periferice
de pe bilete spaniole de loterie

Detaliu vignetă de pe un notgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)

con_dorul@yahoo.com

MOUSAIOS - 30.03.2018

Niciun comentariu: