Mai jos prezint câteva piese de filatelie care prezintă doup personalități românești (Andrei Șaguna și Avram Iancu) și o personalitate a lumii (Stalin).
Andrei
Şaguna a
fost un prelat și om politic român, care s-a născut la Miskolc, dincolo de
Tisa, în Ungaria în anul 1808 și a decedat la Sibiu în anul 1873. Părinţii săi
erau aromâni din Grabova, de lângă Moscopolie (Albania).
Începând din 1864 a
fost mitropolit al românilor ortodocşi din Ungaria şi Transilvania. A fost unul
dintre preşedinţii Adunării Naţionale de la Blaj din 3-15 mai 1848 şi conducătorul delegaţiei care a
susţinut la Viena, în faţa împăratului, drepturile românilor din Transilvania
(Petiţiunea naţională). A contribuit mult la dezvoltarea presei şi
învăţămîntului în limba română. În 1850 a instalat imprimeria diocezană de la
Sibiu, care funcţionează şi astăzi.
A fost primul preşedinte al asociației
ASTRA (Asociaţiunea transilvană pentru literatura română şi cultura poporului
român, înfiinţată în 1861 la Sibiu împreună cu Timotei Cipariu, George Bariţiu
şi alţi fruntaşi ai transilvănenilor). În 1871 a fost ales membru de onoare al
Academiei Române. Pe plan bisericesc, a luptat pentru emanciparea bisericii
ortodoxe române din Transilvania de sub autoritatea bisericii sârbeşti. Vicar
în 1846, episcop în 1848, a reuşit să restaureze vechea Mitropolie a
Transilvaniei, în 1864, cu scaunul mitropolitan la Sibiu.
A reorganizat
Institutul teologic-pedagogic de la Sibiu (fondat în 1811). A acordat o atenţie
deosebită şcolilor elementare „confesionale", peste 2700 în Transilvania
şi în Banat. În urma hotărârii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din 21 iulie 2011, Şaguna a fost
trecut în rândul sfinţilor. Slujba de canonizare a sfântului ierarh Andrei
Şaguna a avut loc pe 29 octombrie 2011 la catedrala mitropolitană din Sibiu.
Sfântul este pomenit anual pe data de 30 octombrie.
Avram Iancu a fost un avocat transilvănean și revoluționar pașoptist,
care s-a nascut în anul 1824, în localitatea Vidra de Sus, azi comuna Avram
Iancu, judetul Alba. Din pacate, ziua si luna nu se cunosc, pentru ca în
matricola - actul de nastere nr. 40/1824 al comunei Vidra de Sus - se afla doar
mentiunea ca “S-a nascut pe vremea cireselor”.
Se poate deduce ca
nasterea a avut loc în luna iulie 1824. Tatal lui Avram Iancu s-a numit
Alexandru Iancu, iar mama – Maria. Erau oameni harnici si gospodari, cu o stare
materiala buna. Avramut, precum îl dezmierdau parintii, era un copil plin de
virtuti, gânditor si scurt la vorba, cu o inima sincera si buna. Buchiile le-a
învatat la Vidra si Câmpeni, clasele elementare le-a urmat la Abrud, judetul
Alba, gimnaziul inferior la Zlatna, cel superior si Facultatea de Drept la
Cluj.
Peste tot s-a bucurat de simpatia colegilor, profesorilor si a
locuitorilor. A fost un student eminent, iar matematica si istoria i-au fost
materiile preferate. Dupa terminarea cursurilor juridice la Cluj, în anul 1845,
cu cele mai alese aprecieri de atestare si cu calificativul “eminent”, s-a
prezentat în fata Guvernului din Cluj, pentru a fi primit ca practicant fara
salariu. A fost însa respins de comisie, pentru ca era plebeu, adica nu avea
originea de nobil maghiar. În urma acestei nedreptati, Avram Iancu s-a dus la
Târgu Mures, unde s-a înscris la “Tabla Regeasca” în calitate de cancelist, cu
scopul de-a se pregati în meseria de avocat, pe care a si obtinut-o în anul
1848, cu mult succes.
Avram
Iancu, om al pacii, dreptatii sociale si al bunei convietuiri între popoare a
deplâns hotarârea motiunii nedrepte votata la 15 martie 1848, la Budapesta,
potrivnica poporului român majoritar in Transilvania, de unire fortata a
acestei provincii românesti cu Ungaria. La adunarea cancelistilor mureseni de
la “Tabla Regeasca”, tinuta în ziua de 25 martie 1848, data la care cancelistii
unguri solicitau celor români semnaturile si acordul unirii Transilvaniei cu
Ungaria, Avram Iancu, în prezenta celor 300 de cancelisti prezenti la adunare,
a pronuntat plin de indignare: “În numele neamului românesc resping
marinimozitatea voastra. Dreptul istoric are sa se spulbere înaintea
drepturilor omului. Spre rusinea veacului al XIX-lea, am suferit robia
îndelungata. Pretindem stergerea sclaviei si egalitate perfecta sau moarte!”.
În testamentul sau, Avram Iancu si-a precizat idealul sau în viata: “Unicul
dor al vietii mele este sa-mi vad natiunea fericita, pentru care dupa puteri am
lucrat pâna acum!”. A fost unul dintre initiatorii si organizatorii
adunarilor de la Blaj din 30 aprilie, 15-17 mai si 15-23 septembrie 1848,
precum si conducatorul cetelor înarmate de tarani si de mineri din Muntii
Apuseni.
În timpul Revolutiei de la 1848 a condus aceste osti, organizând
apararea lor în Muntii Apuseni. A respins numeroasele atacuri ale ostilor
maghiare, superioare ca numar si ca armament, câstigându-si renumele de
"Craiul muntilor". Iancu considera necesara unirea fortelor
revolutionare ale celor doua popoare (român si maghiar) în lupta împotriva
dusmanului comun, absolutismul habsburgic. El conditiona însa aceasta unire de
satisfacerea revendicarilor sociale si nationale ale românilor. Coplesite de
armatele habsburgice si de cele tariste, tradate de unii generali, trupele
revolutionare române si maghiare au capitulat la Siria, în 13 august 1849.
Dupa
înfrângerea revolutiei, bolnav si adânc îndurerat de nedreptatile ce li se
faceau taranilor, a caror eliberare reala nu o putuse vedea înfaptuita, Avram
Iancu a ramas printre moti, în Muntii Apuseni. În anul 1849, fiind la Viena
pentru sustinerea drepturilor nationale, a refuzat sa primeasca o decoratie
imperiala, zicând:"Natiunii sa i se dea drepturile promise, atunci voi
primi, altcum nu". Un an mai târziu refuza sa se întâlneasca cu
împaratul Austriei, Franz Iosef, aflat în vizita prin Transilvania. În acelasi
an este arestat si închis.
Dupa eliberarea din închisoare, isi petrece ultimii
ani ai vietii ratacind prin munti, pe Valea Ariesului, la Lupsa, dar mai cu
seama la Baia de Cris, unde se adaposteste la covrigarul Ioan Stupina,
supranumit Liber. Stând pe prispa casei acestuia, cânta serile din fluierul de
paltin mestesugit cu multa maiestrie de el, în prezenta multimii de oameni care
venea sa-l asculte.
S-a stins din viata la 10 septembrie 1872, pe prispa casei
acestuia. “Craiul Muntilor” a fost înmormântat cu multa evlavie în cimitirul
din satul Tebea, comuna Baia de Cris, judetul Hunedoara, lânga gorunul lui
Horea, potrivit dorintei sale testamentare. Avram Iancu a fost condus pe
ultimul drum de un sobor de peste 30 de preoti si de peste 10000 de oameni,
care i-au ramas fideli pâna în ultima clipa.
Iosif
Vissarionovici Stalin a
fost un om politic sovietic, revoluționar bolșevic, devenit după Revoluția
din Octombrie conducător politic sovietic, care s-a născut la data de 18
decembrie 1878 și a decedat la data de 5 martie 1953. Stalin a devenit Secretar
general al P.C.U.S. în anul 1922, în urma morții lui Vladimir Ilici Lenin,
câștigând în anii deceniului al trei-lea lupta pentru putere cu Lev Troțki.
A rămas la putere pe tot parcursul celui de-al doilea război mondial, și după
încheierea acestuia, până la moartea sa. Din 1946 a deținut și funcția de
prim-ministru al Uniunii Sovietice. Sub Stalin Uniunea Sovietică a fost
transformată dintr-o societate țărănească într-o mare putere industrială
mondială la sfârșitul celui de-al patrulea deceniu, țara sa devenind a doua
putere economică din lume. Victoria greu cucerită în al doilea război
mondial a pus temelia pentru formarea Pactului de la Varșovia și a
consfințit poziția URSS drept una dintre cele două superputeri
mondiale dominante, poziție pe care a menținut-o pentru aproape patru
decenii după moartea lui Stalin.
În tinerețe Stalin a lucrat timp de un deceniu ca ilegalist în Caucaz,
fiind arestat în mai multe rânduri și, în cele din urmă, exilat
în Siberia, între anii 1902 – 1917. A aderat la doctrina lui
V.I. Lenin, doctrina unui partid puternic centralizat al "revoluționarilor
profesioniști". Experiența sa practică l-a făcut util partidului bolșevic,
fiind ales în Comitetul Central, în ianuarie 19192. Unii istorici au afirmat
că, în această perioadă, Stalin era, de fapt, spion țarist infiltrat în
partidul bolșevic, dar nu există documente de încredere care să ateste acest
fapt.
În anul 1913 el a adoptat numele Stalin, ceea ce
înseamnă "de oțel" în rusă. Este știut că în mod oficial a avut două
căsătorii cu Ekaterina Svanisze și apoi Nedajda Alliueva din care au rezultat
și copii. Regimul lui Stalin a colectivizat agricultura adeseori cu urmări
dureroase pentru rusul de rând. Teoria care justifica colectivizarea era aceea
că se vor înlocui fermele mici, nemecanizate și ineficiente cu ferme puternic
mecanizate, care vor produce recolte cu mult mai multă eficiență.
Știința
în vremea lui Stalin era sub strictul control ideologic al partidului,
alături de artă, literatură și orice altceva. Partea pozitivă a fost aceea a
unui progres semnificativ în domeniile educație și învățământ gratuit dar și al
cercetării științifice finanțate de stat. Cercetarea științifică în aproape
toate domeniile a fost stânjenită de faptul că mulți oameni de știință au fost
trimiși în lagăre de muncă. Totuși, s-au făcut progrese în anumite domenii ale
științei și tehnologiei pe timpul lui Stalin, precum dezvoltarea computerului
BESM-1 și lansarea, la 4 ani după moartea sa, a satelitului Sputnik.
Mulți
politicieni americani începuseră să se teamă după "Criza Sputnik"
că țara lor a fost eclipsată de către Uniunea Sovietică în știință și
învățământul public. Guvernul lui Stalin a pus un accent mare pe asigurarea de
servicii medicale gratuite. S-au dus campanii împotriva tifosului, holerei
și malariei. Rolul lui Stalin în soarta bisericii ortodoxe este complex.
Persecuția continuă din anii 1930-1940 a dus la dispariția ei aproape completă.
Pe la 1939, mai puteau fi numărate câteva sute de parohii active (față de
aproape 57000 în 1917). Pe durata celui de-al Doilea Război Mondial, bisericii
i s-a permis o revigorare parțială, ca o organizație patriotică: mii de parohii
au fost reactivate până la o nouă rundă de represiuni, pe timpul lui Hrușciov.
Recunoașterea de către Sinodul Bisericii Ruse a guvernului sovietic și a lui
Stalin personal a condus la o schismă în cadrul biserici ortodoxe ruse din
diaspora, ruptură care nu s-a vindecat până târziu. Stalin a avut un efect
nefast asupra culturilor micilor popoare indigene din Uniunea Sovietică. Puțin
înaintea, în timpul și imediat după cel de-al doilea război mondial, Stalin a
dirijat, personal, o serie de deportări la o scară nemaiîntâlnită, care a
afectat profund harta etnică a Uniunii Sovietice. Peste 1,5 milioane de oameni
au fost deportați în Siberia și în republicile central-asiatice.
Separatismul, rezistența împotriva regimului sovietic și colaboraționismul cu
ocupantul german au fost motivele cele mai des invocate pentru deportările în
masă. Români și basarabeni au fost deportați cu miile în lagărele din Siberia
iar numeroși alții au fost asasinați la Fântâna Alba și lângă Odesa. El a ordonat
lichidarea a 20000 de prizonieri români în lagărul de la Bălți, una dintre cele
mai mari crime de după război. Un citat atribuit lui Stalin este "Moartea
unui om este o tragedie. Moartea a milioane este statistică" (răspuns
dat lui Churchill în timpul Conferinței de la Ialta – 1945).
Deși a avut o
activitate controversată Stalin a fost nominalizat la Premiul Nobel pentru Pace
în anii 1945 și 1948. În țară, Stalin s-a prezentat ca un mare comandant
militar, care a condus URSS la victorie în războiul împotriva naziștilor. De la
sfârșitul celui de-al cincilea deceniu, naționalismul rusesc a crescut. De
exemplu, multe invenții și descoperiri științifice ale timpului au fost puse pe
seama unor cercetători ruși. Stalin a avut foarte puține contribuții la teoria
comunistă (sau mai bine zis, marxist-leninistă), dar cele câteva pe care le-a
făcut au fost acceptate pe timpul vieții sale de către toți cercetătorii
sovietici din domeniul științelor politice. În anul 1936 Stalin a enunțat că
societatea sovietică este formată din două clase sociale neantagoniste:
muncitorii și țăranii colhoznici, deci țara avea două tipuri de proprietate;
proprietatea de stat (a muncitorilor) și proprietatea colectivă (pentru țărănime). În plus, Stalin a
distins și pătura socială a intelectualilor.
După moarte trupul său a fost
mumificat și păstrat în Mausoleul lui Lenin până la 3 octombrie 1961, când a
început destalinizarea în Uniunea Sovietică. Trupul lui Stalin a fost îngropat,
după aceea, lângă zidul Kremlinului. Stalin este binecunoscut pentru crearea
cultului personalității lui Lenin (dar și al său propriu) în Uniunea Sovietică.
Îmbălsămarea trupului fondatorului statului sovietic și depunerea sa
într-un mausoleu a fost făcută împotriva obiecțiilor soției lui Lenin,
Nadejda Krupskaia. Stalin devenise centrul cultului și adorației colective.
Numeroase orașe și sate au fost redenumite cu numele liderului sovietic. Și în
România orașul Brașov, stațiunea Poiana Brașov, multe străzi și parcuri, au
purtat pentru o vreme numele lui Stalin.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O PLACHETĂ
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL COVASNA
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la
piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative
sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club,
etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de
identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare
grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de
nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive,
culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Insigna - Hobbi Cserebere Klub - Târgu Secuiesc
Insigna de mai sus s-a bătut
pentru a păstra în posteritate numele și faima Clubului Hobbi Cserebere din
municipiul Târgul Secuiesc, județul Covasna. Hobbi Cserebere Klub – Târgul Secuiesc este o formă de organizare
ce cuprinde numeroase direcții de manifestare a pasiunii de colecționar de la
formele cele mai simple, specifice copiilor, până la cele mai complex,
atribuite adulților. Înființat în anul 1989 sub conducerea lui Beke Erno,
numărul membrilor săi a crescut de la an la an, ajungând astăzi la peste 170 de
pasionați. Pentru fiecare membru colecția personală este cea cea mai frumoasă
și bineînțeles cea mai valoroasă. Cel mai important și mai așteptat moment în
fiecare an, de membrii clubului îl reprezintă însă expoziția anuală care
reunește pe aceleași simeze o paletă largă de colecții personale. La ediția
din anul 2006 un moment aparte l-a marcat lansarea Cupei transmisibile “HOBBI CSEREBERE
KLUB”, a cărei cucerire reprezintă un
obiectiv foarte atractiv. Cei mai activi membri din rândul copiilor sunt
recompensați cu o tabără de vară în corturi la Băile Balvanyos. Anual clubul editează un interesant calendar
distribuit gratuit tuturor membrilor.
Insigna - Societatea vânătorilor - Târgu Secuiesc
Vânătoarea, una din
ocupațiile de bază în timpuri străvechi, a căpătat în epoca modernă valențe pur
sportive. Vânătoarea – o îndeletnicere ancestrală pe teritoriul actual al țării
noastre – a cunoscut un apogeu în pădurile bogate în sălbăticiuni din Covasna
și Hargita și nu este de mirare că în anul 1800, câțiva vânători se constituie
într-o societate, continuând astfel ocupația strămoșească a secuilor de pe
aceste meleaguri. În anul 1930 membrii societății iau hotărârea de a bate o
insignă care va purtată spre mândria membrilor, la pălărie sau pe reverul
hainelor. Insigna are un diametru de 30 milimetri și are o grosime de 2
milimetri, fiind opera unui anonim. Insigna este realizată prin batere, din
tombac. Pe centrul insignei este reprezentat un cocoș de munte înconjurat de
inscripția circulară în litere mari, în limbile română și maghiară: SOC.VÂNĂTORILOR – VADASZTARSASAG. TÂRGUL SECUIESC.
Cocoșul de munte este o
pasăre rară, care trăieşte în Parcul Naţional Piatra Craiului. Are culoare
închisă şi pare negru, privit de la distanţă . De jur împrejurul ochilor are
pielea de culoare roşu aprins . Ciocul, care devine din ce în ce mai puternic
odată cu vârsta, este asemănător cu al păsărilor de pradă . Coada desfăcută are
formă de evantai şi este compusă din 16 - 18 pene mari, dublate pe dedesubt. Femela
este de culoare ruginie, împestriţată cu pete negre. Faţă de cocoş, care are în
jur de 3,5 - 5 kilograme, aceasta are dimensiuni mai mici, cântărind în jur de
1,8 - 2,5 kilograme. Sunetele emise de cocoşul de munte pot fi auzite în
perioada împerecherii. Cântecul este structurat pe 3 "strofe": tocat,
tocilat şi ciripit. Simţurile cele mai dezvoltate sunt văzul şi auzul. Cocosul
de munte preferă pădurile de răşinoase pure şi limita de jos a golului alpin,
dar este întâlnit şi la limita superioară a pădurilor de amestec din tot lanţul
muntos. Fauna nevertebrată din aceste păduri, completează hrana vegetală a
cocoşului de munte, oferind, în zonele neumblate de om, toate
condiţiile de existenţă necesare speciei. Are numeroşi duşmani naturali,
din rândul mamiferelor şi al păsărilor răpitoare, de la jder până la râs şi
lup, iar de la acvilele mici până la cele de stâncă. Nici buha nu este
inofensivă pentru pui. Cel mai mult este afectat de prezenţa omului. Este una
dintre cele mai precaute păsări şi din aceasta cauză este greu de văzut.
Singura perioada când poţi să te apropii de el este în timpul rotitului
(aprilie-mai). În această perioadă, el îşi aranjează „scena”: pe o ramură de
brad el curăţă toate crenguţele mai mici, se înfoiază în pene şi începe să
„rotească”. Acesta este singurul moment când, fiind foarte concentrat în a
atrage femela, putem să ne apropiem de el şi să-l observăm în linişte.
Insigna - Covasna
Covasna, în limba
maghairă Kovászna, în limba germană Kovasna, este un municipiu
din județul Covasna, care include și satul Chiuruș. Numele vine de
la cuvântul slavon „kvasny”, ceea ce înseamnă „dospit, fermentat” (cu referire
la apele gazoase de aici, care sunt gazoase ca băuturile fermentate - berea de
exemplu). Datorită faptului că este situată într-o zonă cu activitate vulcanică (în
trecut) este renumită pentru apele sale minerale și mofetele (emanații
gazoase post-vulcanice, predominant dioxid de carbon. Este cea mai renumită
stațiune balneo-climaterică din țară pentru tratarea afecțiunilor
cardio-vasculare, orașul având peste 10 hoteluri și nenumărate pensiuni, un
spital de profil cardiologic (Cardiologie Covasna) cu baze de tratament de
profil moderne. În centrul orașului poate fi găsită "Balta Dracului",
denumire dată de localnici, rămășită a unei erupții vulcanice. În secolul al
XVIII-lea au fost înregistrate mai multe erupții ale acesteia. În imediata
apropiere a orașului se află "Valea Zânelor", zonă renumită pentru
cetatea dacică, pentru urmele caii ferate pe plan inclinat (monument tehnic
unicat în Europa), și pentru priveliștea minunată. Orașul Covasna este situat
la marginea sud-estică a părții inferioare a Carpaților de curbură, la o
altitudine de 580 metri. La recensământul din anul 2011 orașul număra 10114
locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care: maghiari – 62,825, români – 31,17%, romi – 3,16% și restul – necunoscută sau altă etnie. Astăzi
structura confesională a orașului se prezintă aproximativ astfel: reformați –
43,36%, ortodocși – 29,395, romano catolici – 21,18% și restul – nedeclarată
sau altă religie.
Insigna - Expo XXXI insigne 2005
A XIII-a expoziție de insigne - Târgu Secuiesc
Mai
jos prezint un scurt istoric al mișcării insignografice din
România. La începutul anilor 1950 în ţara noastră existau câteva colecţii
remarcabile de insigne, în marea majoritate amestecate însă între cele de
monede, medalii sau timbre. Începutul unei colecţii organizate de insigne în
România o datorăm lui Dogaru Ioan care încă din 1948 a început să îşi ordoneze
piesele după anumite criterii şi tematici. Peste două decenii militarul de
carieră Dogaru Ioan are o idee deosebită de a prezenta într-o expoziţie o parte
din colecţia sa care acum număra peste 4200 de piese. Şi astfel, la data de 24
martie 1968 este semnat în mod oficial actul de naştere al insignografiei româneşti
la Casa Centrală a Armatei, actualmente Cercul Militar Naţional. Expoziţia a
întrunit toate elemenetele specifice unei manifestări de ţinută: invitaţie
tipărită, afiş, catalog şi ceea ce a fost cel mai important, insignă proprie.
Evenimentul a fost mediatizat în revistele Magazin, Flacăra şi Viaţa Militară.
Un impact mediatic în activitatea insignografică din ţară l-a avut expoziţia
itinerantă de insigne realizată de col. Dogaru Ioan, la Casele armatei din
Braşov, Iaşi, Bacău, Constanţa, respectiv la Palatul Pionierilor de la
Cotroceni. La 7 ani de la expoziţia de insigne din capitală, are loc la
Petroşani prima întâlnire pe ţară a colecţionarilor de insigne (2 - 3 august
1975), rod al colaborării a trei colecţionari de marcă din ţară: col. (r) Dogaru
Ioan - Bucureşti, Milovan Pavel - Timişoara şi Dula Aurel – Petroşani.
Următoarele întâlniri anuale au avut loc la Timişoara, Craiova, Bucureşti- Casa
Centrală a Armatei, Petroşani, Arad, Tg. Mureş etc. După 1989,
activitatea noastră a trecut printr-o perioadă foarte dificilă, iar timp de 10
ani toate întâlnirile au avut loc la Petroşani. Trecând peste acest şoc, ne-am
reorganizat şi a apărut ideea înfiinţării unei asociaţii care să degreveze
Societatea Numismatică Română de activitatea insignografică care a luat un
avânt deosebit în România. Cu
ocazia primului Congres Naţional
de Insignografie, de la
Petroșani, din zilele de 18 – 20 septembrie 2009, a avut loc şi Adunarea
Generală de Constituire a Asociaţie Colecţionarilor de Insigne din România
(ACIR). Cei 80 de participanţi au votat statutul asociaţiei şi au ales organul
de conducere al acesteia. În baza hotărârii Judecătoriei Petroşani, Asociaţia a
fost înregistrată la grefa acestei instituţii, în registrul special la nr.
33/16 decembrie 2009. La baza relaţiilor dintre cei 100 de membrii ai
asociaţiei stau 3 principii pe care dorim să le păstrăm şi asupra cărora
insistăm: prietenia, întrajutorarea colegială şi încrederea reciprocă. La ora
actuală conducerea asociaţiei este în căutarea unei sigle care să ne
reprezinte. Până în prezent, printr-o bună coordonare din partea ACIR a
activităţii s-a reuşit menţinerea reuniunilor noastre timp de 39 de ediţii
consecutive, care de 5 ani au fost ridicate la rang de congres, având la bază
propunerea regretatului col. Dogaru Ioan. Prin unirea forţelor a două
localităţi aflate la mare distanţă (Alexandria - Petroşani), dar legată
printr-o voinţă şi o preocupare comună s-a reuşit spre bucuria tuturor
relizarea menţinerii expoziţiilor naţionale şi implicit a reuniunilor. De la
înfiinţare, ACIR a preluat dificila sarcină de atribuire în fiecare an a
premiilor Floarea de colţ, cea mai importantă distincţie care
recompensează atât colecţionarii membri ACIR, cât şi persoanele care se implică
în menţinerea activităţii insignografice din ţara noastră, sarcină deosebit de
onorantă de care ne-am achitat. În ultimii ani premiul Floarea de Colț a fost
înlocuit prin înmânarea insignei ACIR – Colecționar emerit. Publicaţia oficială a Asociaţiei este
Jurnalul Insignografic, cu apariţie semestrială. Colectivul de redacţie al
Jurnalului este format din trei membri şi un fotograf profesionist. Târgu Secuiesc, în limba maghiară Kézdivásárhely, în limba germană Szekler Neumarkt, este un municipiu din județul Covasna, România, totodată centrul scaunului istoric secuiesc Kezd, care include și satul Lunga. Orașul, atestat documentar pentru prima dată în anul 1407. La recensământul din anul 2011 orașul număra 18491 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care: maghiari – 88,1%, români – 6,99%, romi – 1,51% și restul – necunoscută sau altă etnie. Astăzi structura confesională a populației orașului se prezintă aproximativ astfel: romano catolici – 69,26%, reformați – 20,14%, ortodocși – 5,53% și restul – nedeclarată sau altă religie.
A XXXVI-a expoziție națională de insignografie - Târgu Secuiesc
A XII-a expoziție insignografică - Târgu Secuiesc - 2000
În câmpul central al aversului acestei
medalii este reprezentat chipul zeiței Atena (simbolul Societății numismatice
române), asta deoarece cu ani în urmă activitatea insignografică era
încorporată în domeniul general al numismaticii.Atena era o zeiţă, una dintre cele mai mari divinități ale mitologiei greceşti, identificată de către romani cu zeița Minerva. Era zeița înțelepciunii, pe care grecii o mai numeau și Pallas Athena sau, pur și simplu, Pallas. Deasupra am postat o poză cu statuia zeiţei Atena care se găseşte la Muzeul Luvru din Paris și chipul zeiței de pe vechea bancnotă grecească de 100 de drahme.
Pe reversul medaliei este reprezentată vechea stemă a orașului Târgu Secuiesc.
Sfântu
Gheorghe (în maghiară Sepsiszentgyörgy,
în germană Sankt Georgen) este un municipiu, reședința de
județ și cel mai mare oraș al județului Covsna, provincia istorică
Transilvania, România. Prima atestare documentară este din anul
1332, însă descoperirile arheologice fac dovada existenței umane încă din
neolitic. Orașul are o populație de aproximativ 56000 locuitori, majoritar
de etnie maghiară. Mai jos admiri câteva monumente de cultură și arhitectură din municipiul Sfântul Gheorghe, din vremuri diferite.
Biblioteca județeană
Biserica reformată fortificată
Liceul reformat
Piața Mareșal Averescu
Piața Regina Maria
Biserica catolică
Galeriile de artă
Muzeul național al Carpaților răsăriteni
Muzeul național secuiesc
Teatrul Andrei Mureșan
Cheile Vârghișului
Băile Balvanyios
Planul înclinat - Covasna
Cetatea Zânelor
Băile Malnaș
Stațiunea Biborțeni
Castelul Arcuș
Castelul Mikeș
Balta dracului - Covasna
Biserica unitariană - Aita Mare
Biserica reformată calvină - Tîrgu Secuiesc
Casa memorială Benedek Elek - Batanii Mici
Cetatea țărănească - Ilieni
Vederi - Covasna
Casa de odihnă a pensionarilor - Covasna
Hotelul Covasna - Covasna
Hotelul băilor - Malnaș
Vila Bonka - Malnaș
Vedere - Malnaș
Gimnaziul romano catolic - Târgul Secuiesc
Orfelinatul - Târgu Secuiesc
Parcul - Târgul Secuiesc
Vedere - Târgu Secuiesc
Vedere - Tălișoara
Vedere - Vâlcelele
Vila Zathureczky & Comp - Vâlcelele
Vila Zathureczky și Hotelul Elisabeta - Vâlcelele
Vedere - Zăbala
Muzeul depresiunii Baraolt
Tunelul - Teliu
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Takahashi Korekiyo,
om politic, fost prim ministru nipon,
a trăit între anii 1854 - 1936
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni poloneze
Detaliu vignetă de pe un notgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 29.03.2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu