Mai jos am postat și alte fotografii reprezentând monumente
de cultură și arhitectură, dar și trimiteri poștale ilustrate,
din vremuri diferite din localitatea poloneză
CHWALOWICE, denumire germană CHWALOWITZ,
municipiul RYBNIK, voievodatul SILEZIA.
Biserica Sfânta Tereza
Școala elementară
Mina de cărbune
Cazinoul
Casa de cultură
Arhitectură nouă
Arhitectură veche
Trimiteri poștale
Vedere generală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
O INSIGNĂ, O PLACHETĂ
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL BRĂILA
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL BRĂILA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la
piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative
sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club,
etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de
identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare
grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de
nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive,
culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Insigna - Brigada 10 Geniu "Dunărea de Jos"
10 ani * 2002 - 2012
La 1
iunie 2002, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului apărării naţionale nr. M.S. 45 din 23 aprilie 2002, a luat fiinţă Brigada 10 Geniu, în
subordinea Corpului 10 Armată Teritorial. Brigada 10 Geniu "Dunărea de jos" este marea unitate, responsabilă
cu integrarea capabilităţilor şi realizarea misiunilor de geniu la nivelul
Forţelor Terestre. În cursul aceleiaşi
luni s-a definitivat organizarea structurală şi au fost luate în subordine
Batalionul 96 Geniu, Batalionul 3 Geniu, Batalionul 72 Treceri, Batalionul Nave
Treceri Fluviale, Cercul Militar Brăila, Muzica militară, Căminul militar şi
Comenduirea de garnizoană Brăila. Deasupra am postat logo-ul și o poză cu intrarea în comandamentul acestei unități militare, iar mai jos fanionul și steagul de identificare al unității.
Înfiinţarea Comandamentului Brigăzii 10 Geniu
în garnizoana Brăila, deloc întâmplătoare, având în vedere tradiţia geniştilor
pe aceste meleaguri începând cu 1 octombrie 1878, a reprezentat în fapt
materializarea concepţiei privind sprijinul genistic a acţiunilor militare, în
deplină concordanţă cu diversitatea misiunilor şi provocărilor actuale.
Placheta - Mănăstirea Măxineni 1637 - 2013
375 de ani de la întemeiere
În apropierea
comunei Măxineni din judeţul Brăila, situată la circa 35 kilometri NV de Brăila
pe şoseaua Brăila – Focşani, se află Mănăstirea
Măxineni, unul dintre cele mai importante repere istorice ale judeţului.
Aşezată, strategic, la confluenţa râurilor Siret şi Buzău, mănăstirea a fost
ctitorită de domnitorul Matei Basarab al Ţării Româneşti în perioada 1636-1637.
Mănăstirea, atestată pentru întâia dată la 2 septembrie 1637, a fost ridicată
pe locul unei biserici mai vechi de lemn, după ce, în timpul unei incursiuni
militare, domnitorul remarcase importanţa strategică a zonei. Mănăstirea a fost
enumerată de Matei Basarab, în hrisovul solemn de la 27 noiembrie 1640, în
rândul marilor ctitorii.
Lucrările de construcţie au durat până la 25 iunie
1651, când a avut loc sfinţirea bisericii. Încă de la început mănăstirea a
jucat un important rol spiritual şi duhovnicesc, dar şi unul militar şi
politic, fapt ce a atras asupra sa şi numeroase prădăciuni din partea oştilor
străine. De aceea şi domnitorii munteni au dorit în mod constant întărirea
materială a mănăstirii, fiind demn de menţionat sprijinul domnitorilor Mihnea
al III-lea Radu, Grigore Ghica, Gheorghe Duca, Şerban Cantacuzino, Sf.
Constantin Brâncoveanu, Ştefan Cantacuzino, dar şi al domnilor fanarioţi ai
Ţării Româneşti din secolul al XVIII-lea: Nicolae Alexandru Mavrocordat, Ioan
Mavrocordat, Mihai Racoviţă, Grigore II Ghica, Constantin Nicolae Mavrocordat. Cu
toate acestea, datorită aşezării geografice, vremurilor vitrege şi deselor
inundaţii, la mijlocul veacului al XVIII-lea mănăstirea ajungea pustie şi fără
egumen. Cu această motivaţie, dar şi pentru a veni în sprijinul ctitoriei sale
din Bucureşti, spitalul Sf. Pantelimon, domnitorul Grigore al II-lea Ghica va
transforma 11 mănăstiri în metocuri ale acesteia, mănăstirea Măxineni fiind una
dintre ele. Administrarea noului metoc se făcea de către egumenul mănăstirii
Sf. Ioan din Focşani. Va urma, în aceste condiţii, o perioadă de decădere
accentuată, căci nu a existat în acest răstimp o grijă reală pentru
întărirea mănăstirii. Singura restaurare majoră are loc în perioada 1858-1859,
sub domnia caimacanului Alexandru Ghica şi a principelui Alexandru Ioan I, după
cum atestă pisania aşezată cu acest prilej: „S-a ridicat din temelie acest dumnezeiesc
lăcaş întru cinstea şi pomenirea naşterii sfântului Ioan Botezătorul de către
fericitul întru pomenire Domnul Matei Basarab v[oie]v[od] anul 1638 în trecere
ce a avut cu oştirea sa pe aici. După termen de 220 ani fiind ajunsă în ruinare
de intemperiile vremurilor, acum, din porunca Creatorului s-a răzuit, în[n]oit
şi împodobit în zilele şi prin bunăvoinţa a prinţului caimacan Alexandru Ghica
– reparându-se prin silinţele şi din parte-i cheltuieli a cuvioşiei sale
Chiprian, egumenul acestei mănăstiri, luând săvârşire în zilele luminatului
domn al Principatelor Unite Alexandru Ioan I, iar Episcop al Eparhiei Dumnealui
Domn Filotei, 1859.” După 1864, biserica a funcţionat ca lăcaş de
cult pentru sătenii din Măxineni până la 1877. În timpul luptelor primului
război mondial, la 1917, biserica este complet distrusă, rămânând în părăsire
şi uitare vreme de mai bine de şapte decenii. După 1990, mănăstirea este
reînfiinţată, din iniţiativa Înaltpreasfinţitului Casian al Dunării de Jos şi
prin strădania arhim. Simeon Ovezea. După săvârşirea sa din viaţă,
efortul de rezidire a mănăstirii este continuat de o mică obşte de monahi,
sprijinită de Primăria Municipiului Brăila şi de numeroşi ctitori. La 24 iunie
2004, Chiriarhul Dunării de Jos a sfinţit noua biserică a mănăstirii şi a
binecuvântat noile corpuri de chilii. Vechea ctitorie a lui Matei Basarab,
aflată în stare avansată de degradare până în urmă cu câţiva ani, avea o
fundaţie de 2,5 metri adâncime şi ziduri groase de 1,5 metri. Biserica se află,
în prezent, în proces de reconstrucţie. Noua biserică a mănăstirii,
situată la 45 metri depărtare de
vechea ctitorie domnească, a fost ridicată în perioada 2001- 2004 în
stilul bisericilor lui Matei Basarab, cu dimensiuni în plan de 19 x 7 metri, la
abside lăţimea sfântului locaş ajungând la 13 metri, şi cu o înălţime de
19 metri. Biserica este prevăzută cu o singură turlă, pe naos. În prezent, la
interior, se execută lucrările de pictură, în tehnică fresco.
Jubileul Perpessicius 125 * 1891 - 2016
Muzeul Brăilei - Casa memorială "D.P.Perpessicius"
Perpessicius, nume real Dumitru S. Panaitescu a fost un
istoric și critic literar, folclorist, eseist și poet român, cercetător și
editor al operei eminesciene, membrul titular al Academiei Române, care s-a
născut la data de 21 octombrie 1891 la Brăila și a decedat la data de 29 martie
1971 în București. A studiat la Școala primară numărul 4 și Liceul „Nicolae
Bălcescu” din Brăila. În anul 1910 absolvă liceul și devine student al
Facultății de litere, la secția de filologie modernă. A luat parte la cursurile
ținute de Ovid Densușianu, Nicolae Iorga, Ion Bianu și alții. În anul al
treilea de facultate a primit o bursă lunară în urma unui concurs, iar cu
sprijinul și recomandarea lui Ion Bianu, devine meditatorul nepoților lui Ion
Ghica. În 1914 s-a căsătorit cu Alice Paleologu, o colegă de facultate. A
debutat cu schița „Omida - Din lumea celor care se târăsc”, o replică la
volumul Din lumea celor cari nu cuvântă a lui Emil Gârleanu.
Schița a fost semnată cu pseudonimul Victor Pribeagu și a apărut în revista
brăileană Flori de câmp, nr. 5 din 20 iulie 1911. Ca poet a
debutat cu poezia Reminiscență în revista „Versuri și
proză” a lui I.M. Rașcu în nr.7-8 din aprilie 1913, semnată cu pseudonimul D.
Pandara. Sub pseudonimul Perpessicius a publicat
în revista Cronica a lui Gala Galaction și Tudor Arghezi.
Mobilizat pe front, a fost rănit în anul 1916 și rămânând invalid de mâna
dreaptă. A predat în multe școli din țară, fiind și autorul unor apreciate
manuale de liceu. Enumăr câteva titluri din opera sa:
Scut și targă, Itinerar sentimental, Jurnal de lector, Lecturi intermitente, Eminesciana,
Patru clasici, etc.
Casa memorială Perspessicius este o clădire monument istoric,
situată în centrul vechi al Brăilei, pe strada Cetății, o stradă ce duce direct
spre Dunăre, la nr.70. Vechea
casă a familiei Ştefan şi Ecaterina Panaitescu a fost construită în jurul
anului 1880. Aici s-a născut, la 21 octombrie
1891, şi a locuit, până la vârsta de 19 de ani, până în toamna lui 1910, când
devine student la Facultatea de filologie modernă a Universităţii din
Bucureşti, Dumitru S. Panaitescu, cel care îşi va adăuga ulterior pseudonimul
Perpessicius. În anul 1971, după moartea lui Perpessicius, pe faţada imobilului a fost amplasată o
placă comemorativă, cu următorul mesaj: “În această casă s-a născut şi a trăit Dumitru Panaitescu Perpessicius,
poet, critic şi istoric literar, personalitate proeminentă a vieţii culturale
româneşti (1891 – 1971)”. La puţin timp, casa a fost demolată, din
ea fiind recuperată doar placa comemorativă. Greşeala a fost îndreptată rapid,
imobilul fiind reconstruit, însă cu materiale moderne. Corpul de clădire care
găzduieşte expoziţia de bază a fost reconstruit în 1971 după proiectul şi
planul construcţiei ridicate pe acelaşi amplasament în ultimul sfert al
secolului al XIX-lea. În anul 1977, aici s-a deschis Casa Memorială D.P.
Perpessicius. Între 1993 - 1996, s-a reconstruit corpul de clădire anexă, cu
destinaţie depozite. În acest spaţiu, în 28 octombrie 1977, urmare a unei
donaţii din partea fiului, Dumitru D. Panaitescu, donaţie constând într-un
număr de 791 cărţi, documente şi mobilier s-a deschis, în cadrul Muzeului
Brăilei, “Expoziţia permanentă cu caracter memorial Dumitru Panaitescu
Perpessicius”. Expoziţia a fost organizată, la început, în două săli, una
foto-documentară şi cea de-a doua o reconstituire a camerei de lucru a lui
Perpessicius. Anul 1982 a însemnat achiziţionarea unei mari părţi din
biblioteca perpessiciană, respectiv 7000 de cărţi, la care s-au adăugat
colecţii de ziare şi reviste şi alte câteva piese de mobilier. Casa a fost închisă
după 1990, necesitând reparaţii. Cu această ocazie, s-a
refăcut corpul din curte, conceput pentru depozite şi sală de relaţii cu
publicul, şi chioşcul. Astfel, casei în care a locuit Dumitru Panaitescu
Perpessicius i s-au adăugat şi anexele clădirii, refăcute din temelii, după
vechiul plan. Fondul memorial cuprinde obiecte achiziţionate de la familia
poetului, criticului şi istoricului literar Dumitru Panaitescu Perpessicius,
respectiv manuscrise, obiecte personale, piese de mobilier, cărţi cu autograf,
ediţii rare, ediţii princeps, fotografii-document care au aparţinut
scriitorului. În depozitele casei se găsesc şi fondurile memoriale Vasile
Băncilă, Nae Ionescu, Anton Dumitriu, Edmond Nicolau, Ana Aslan, Vasile
Munteanu, Mihail Sebastian. Muzeul memorial cuprinde un hol, dominat de portretul scriitorului,
realizat de Ion Valentin Anestin, şi trei încăperi. Prima este camera de lucru a scriitorului,
care reconstituie universul în care acesta a trăit. Sunt expuse biroul la care
acesta a lucrat, lampa, scaune, două dulapuri, două etajere cu cărţi, aparatul
de fotografiat, geamantanul, ceasul deşteptător. Pe birou se află ochelarii
scriitorului, călimara cu cerneală, stilouri, un caiet cu notiţele lui, o
agendă cu însemnări şi o potcoavă, folosită pentru a păstra deschisă o carte. A
doua încăpere găzduieşte manuscrise originale, precum cele ale “Lecturilor
intermitente”, pagini din articolul “M. Sadoveanu la 80 de ani”, o scrisoare
datată 7 octombrie 1932 şi adresată filosofului Iorgu Iordan, studii despre
Mihai Eminescu, schiţe de lucru, fişe, transcrieri pentru Ediţia Eminescu. În
1994, odată cu inaugurarea noului corp de clădire, reconstruit şi acesta după
planurile iniţiale, a fost
redeschisă expoziţia de bază Dumitru Panaitescu Perpessicius”. S-a
gândit o reorganizare a materialului iconografic în sălile existente şi a fost
oferită publicului o a treia sală, în care sunt expuse mare parte din
manuscrisele lui Perpessicius. Când intri în cea de-a treia cameră, concepută
ca o expoziţie foto-documentară, ochii îţi cad prima dată pe portretul mărit al
lui Perpessicius, care portă semnătura autografă a scriitorului. În vitrina
amenajată aici, la loc de cinste se află primul volum al ediţiei “Opere” de
Mihai Eminescu. Alături se află o pagină manuscrisă şi un dispozitiv pe bază de
lentile, fixat pe ochelari, pentru cercetarea manuscriselor eminesciene. Se
cunoaşte faptul că Perpessicius a orbit cercetând de-a lungul anilor aceste
manuscrise. În vitrine mai sunt expuse caietele elevului Dumitru Panaitescu
Perpessicius, volume ale ediţiei Eminescu, fotografii cu Eminescu şi
Perpessicius, mai multe numere din revista “Maniscriptum”, editată la Muzeul
Literaturii Române, al cărui director fondator a fost Perpessicius. O vitrină
găzduieşte volumele lui Perpessicius, iar o alta cărţile cu autograf dăruite
acestuia de Mihail Sadoveanu, Tudor Vianu, Ilarie Voronca, Ionel Teodoreanu,
Gala Galaction, Mihail Sebastian, Tudor Arghezi, Cella Delavrancea. “Domnului
Perpessicius, cu rugămintea de a primi această carte ca pe un simplu memorial
de vacanţă – şi să nu-i ceară mai mult – cu o veche admiraţie literară şi o
bună afecţiune”, scria Mihail Sebastian, la 3 martie 1958. În curtea Casei
Memoriale D.P. Perpessicius este amplasat bustul în marmură al acestuia, operă
a sculptorului brăilean Nicăpetre.
Muzeul Brăilei "Carol I"
Un viitor pentru trecutul nostru
Carol I, Principe de
Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său complet Karl Eitel Friedrich
Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 10 aprilie 1839 la
Sigmaringen şi decedat 10 octombrie 1914 la Sinaia) a fost domnitorul apoi
regele României, care a condus Principatele Române şi apoi România, după
abdicarea lui Alexandru Iona Cuza. Din 1867 a devenit membru de onoare al
Academiei Române, iar între 1879 şi 1914 a fost protector şi preşedinte de
onoare al aceleiaşi instituţii. În cei 48 de ani ai domniei sale (cea mai lungă
domnie din istoria statelor româneşti), Carol I a obţinut independenţa ţării,
căreia i-a şi crescut imens prestigiul, a redresat economia şi a pus bazele
unei dinastii. A construit la Sinaia castelul Peleş, care a rămas una dintre
cele mai vizitate atracţii turistice ale ţării. După războiul ruso-turc,
România a câştigat Dobrogea, iar Carol a dispus ridicarea primului pod peste
Dunăre între Feteşti şi Cernavodă, care să lege noua provincie de restul
ţării.
Muzeul Brăilei s-a născut odată cu biblioteca publică a oraşului, fiind întemeiat la
începutul anilor '80 ai veacului al XIX-lea. Atunci, mai precis la sfârşitul
anului 1880, la 3 noiembrie, în Conferinţa profesorilor din cadrul gimnaziului
real din Brăila 8 din cei 10 profesori: Şt. C. Hepites, I. Guliotti, Z.
Deimeze, Iordan Dimitriu, I.C.Tacit, Pr. M. Guzianu, Drag. Constantinescu şi
Atanasie Popescu - directorul acestei instituţii de învăţământ au hotărât să
supună subscripţiei publice înfiinţarea unei biblioteci şi a unui muzeu pe
lângă gimnaziu. Deşi
prima instituţie muzeală în Brăila a luat fiinţă prin Decretul Regal nr.
2134/23 august 1881, bazele secţiei de arheologie s-au pus abia la 2 iunie
1955, când a avut loc, practic, o refondare a instituţiei. În 1955, nu exista
nici o piesă de arheologie în colecţiile muzeale, iar din actualul judeţ Brăila
erau cunoscute doar două descoperiri, ambele fortuite: cazanul scitic de la
Scorţaru Vechi şi un fragment de vas neolitic de la Nazâru (Siliştea). O serie
de observaţii şi descoperiri arheologice erau menţionate în cunoscutul
„Chestionar Densuşianu'', dar manuscrisul, încă inedit, se află la Biblioteca
Academiei Române. Unele cercetări arheologice de suprafaţă fuseseră efectuate
la Nazâru, în 1932, de I. Nestor, iar la Şuţeşti de R. Vulpe. Astăzi,
patrimoniul muzeal cuprinde peste 15000 de piese, iar repertoriul arheologic al
judeţului Brăila include peste 60 de localităţi, cu aproape 100 de descoperiri
(situri arheologice, morminte, tezaure, descoperiri izolate). Prima intenţie de
constituire a unei colecţii publice de artă la Brăila se datorează
colecţionarului Anastase Simu (1854 - 1935). El a donat în anul 1928,
„scumpului ...oraş natal Brăila", 30 de lucrări de artă pentru a fi expuse
în saloanele primăriei.
În 1938 primăria şi-a creat un serviciu
cultural care a preluat Pinacoteca, dezvoltând patrimoniul acesteia. În anul
1950 Pinacoteca a devenit instituţie independentă căreia, în 1955, i s-a
schimbat denumirea în Muzeu de Artă, integrat ca secţie de artă Muzeului
Brăilei în anul 1967. Şef al Secţiei de Artă până în anul 2001 a fost Ana Maria
Harţuche, astăzi pensionată. Muzeul se
poate vizita şi azi în Piaţa Traian la nr.3
Gala națională de teatru
Femeia erou în dramaturgia contemporană
Ediția I - Brăila '87
Gala nationala de teatru -
Femeia erou in dramaturgia contemporană este un festival teatral (spectacol concurs)
ce se desfășoară anual, începînd cu anul 1987, la Brăila, unde se prezintă
preponderent piese de teatrul în care eroinele principale sunt femeie. Această acțiune are loc sub egida și pe scena Teatrului “Maria Filotti” din localitate.
Teatrul
„Maria Filotti,” denumire
veche Teatrul Rally, este o instituție de cultură inaugurată la Brăila
în anul 1864. Pe la anul 1840 clădirea inițială a actualului teatru a fost proprietatea
lui Ianache Rally, un armator grec, care i-a dat destinația de han. După ce a
ars în incendiul din 1859, clădirea a fost reconstruită, cunoscând numeroase
transformări. Finalizarea construcției și inaugurarea Teatrului Rally a avut
loc în anul 1864. Pe scena acestei instituții teatrale au evoulat; Adelina Patti (soprană de origine
spaniolă, considerată de unii drept cea mai mare cântăreață de muzică de operă
din a doua jumătate a secolului al XIX-lea), Cecilia Ștefănescu-Goangă, nepoata
lui Ianache Rally si mama renumitului bariton Petre Ștefănescu Goangă, Bianca
Bianchini, Sarah Bernhardt, Ernesto Rossi, Șaliapin și George Enescu.
A fost de asemenea o perioadă bogată în reprezentații teatrale, susținute de
trupele de teatru ale lui Costache Halepliu, Mihail Pascaly, Fani Tardini,
Costache și Iorgu Caragiale, Theodor Theodorini, Alexandru Davilla,
Aristizza Romanescu, Matei Millo și Constantin Tănase. După spectacolul dat în
onoarea Maiestății Sale, regele Carol I, din anul 1878 instituția va prelua numel Teatrul Regal.
Hariclea Darclée debutează aici în 1881. Mai târziu, proprietarii George Rally
și Demosthene Rally, decid să modifice clădirea, se pare, împrumutând bani, cu
ipotecă pe clădire, de la Dumitru Ionescu (afacerist de succes, consilier,
președinte al consiliului județean, deputat, senator, primar al Brăilei în
perioada 1906-1910 - unul dintre cei mai mari filantropi ai orașului, alături
de Nedelcu și Ana P.Chercea). Lucrările s-au finalizat în 1895 și pe data de 11
decembrie s-a făcut inaugurarea. George și Demosthene Rally nu au putut însă
restitui împrumutul astfel încât pe 22 februarie 1900 proprietar devine Dumitru
Ionescu. De-a lungul vremii clădirea a mai găzduit; Hotelul Princiar, Clubul Regal, localul
Monopol, cafeneaua Ciolacu-Crișan, florăria Wiscocil, frizeria Figaro, tipografia
Ethnos-Leonidas Kostomiris, Bertrand – blănării și pălării și librăria Cartea
Rusă (mai târziu „Librăria Noastră”). La data de 19 mai 1919, Dumitru Ionescu
cedează prin testament clădirea către primărie, devine Teatrul Comunal.
Testamentul datat noiembrie 1910 se încheie cu următoarele cuvinte: „Celor ce
se vor folosi de ajutorul ce le las prin acest legat, le recomand din inimă
iubire de dreptate și adevăr și mai presus aplicațiunea la muncă neîntreruptă
și cinstită, că numai în aceasta eu am găsit mai multă mulțumire în viața mea.
Milă către cei nenorociți și suferinzi și dragoste desăvârșită către religie și
neam." Din anul 1954 teatrul ia denumirea de Teatrul de Stat Brăila, iar
în anul 1969 teatrul primește numele actriței Maria filotti, care a debutat pe
scena sa în 1905 în rolul Giocondei. Declarată monument istoric, clădirea este
inclusă în albumul UNESCO.
Brăila este un municipiu în sud-estul României
și reședința județului cu același nume. Orașul este situat pe malul stâng
al Dunării. Conform ultimelor estimări oficiale ale Institutului Național
de Statistică, populatia orașului era, în anul 2009, de 211884 de locuitori,
fiind al 10-lea oraș din țară după numărul de locuitori. Brăila este o
veche așezare pe malul stâng al Dunării, apărând cu numele "Drinago"
într-o veche descriere geografică și de călătorii spaniolă, "Libro del
conoscimiento" (1350), dar și pe câteva hărți catalane (Angellino de
Dalorto, 1325 - 1330 și Angelino Dulcert, 1339). Sus am postat stemele 1865 -
1918, interbelică, comunistă și actuală ale municipiului, iar dedesubt pozele
câtorva monumente de cultură și arhitectură, dar și unele trimiteri poștale ilustrate, din vremuri diferite, din municipiul Brăila.
Biserica Sfântul Nicolae
Azilul de orfani
Biserica Sfântul Petru
Biserica Sfinții Arhangheli (fosta geamie)
Cascada din Grădina Publică
Casa Verona
Strada Mihai Eminescu
Fântâna cinetică
Palatul Agriculturii
Spitalul județean de urgență
Banca națională
Biserica greacă "Buna Vestire"
Biserica lipovenească
Berăria și Hotelul Francez
Biserica armeană
Casa Verona
Cazarma guarzilor comunali
Fabrica de ciment Cantacuzino
Fabrica pentru cojitul orezului
Fabrica de făină Valerianos
Gara
Hipodromul
Liceul Nicolae Bălcescu
Marele hotel Splendin
Monumentul
Piața Dumitru Ionescu
Piața Sfinții Arhangheli
Piața V.I.Lenin
Rizeria română
Sala Polivalentă
Sanatoriul Principele Nicolae
Școlile comunale
Teatrul Passalacqua
Casa memorială Panait Istrate
Castelul de apă
Catedrala Nașterea Domnului
Ceasul din Grădina Publică
Gara fluvială
Moara Violatos
Oficiul telegrafic poștal
Prefectura
Primăria
Magazinul universal Dunărea
Județul Brăila este un județ din provincia Muntenia, partea de
est a României, care își are reședința în orașul cu același nume. Județul se
întinde pe o suprafață de 4766 kilometri pătrați și numără aproximativ 373000
de locuitori. Ca subunități administrative județul se compune dintr-un
municipiu - Brăila, 3 orașe - Însurăței, Ianca, Făurei și 40 de comune. Sus am postat harta, stemele
interbelică, comunistă și actuală ale județului, iar dedesubt pozele câtorva
monumente de cultură și arhitectură ale județului, câteva trimiteri poștale
ilustrate, din vremuri diferite, și alte frumoase locuri de vizitat în acest județ.
Mănăstirea Lacul Sărat
Mănăstirea Măxineni
Biserica Sfântul Nicolae - Lacul Rezii
Lacu Sărat - Plaja
Lacu Sărat - Vila Ancora
Movila Miresii - Biserica
Parcul național Balta Mică a Brăilei
Popina Blasova
Rezervația naturală Lacul Jirlău
Primăria Șuțești
Primăria Ianca
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Itagaki Taisuke, om politic japonez,
a trăit între anii 1837 - 1919
Detaliu vignetă de pe un notgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 20.03.2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu