Biserica
Adormirea Maicii Domnului (Uspenia sau Ospenia) din Botoșani este cea
de-a doua ctitorie a Elenei Rareș, soția lui Petru Rareș. A fost ridicată în
1552 și a urmărit modelul bisericii Sf. Nicolae a lui Ștefan cel Mare.
Meșterii
veacului al XVI-lea au reprodus planul și structura prototipului botoșănean
până la elementele de detaliu ca, de exemplu, decorul calotei pronaosului
realizat cu nervuri ceramice dispuse după un desen simplificat, în formă de
cruce.
Turla cu 12 laturi a primit aceeași subliniere în compoziția exterioară,
prin dubla bază stelată cu 8 colțuri. Decorul arhitectural ,alcătuit din firide
și ocnițe, a fost completat cu discuri smălțuite în culorile galben și verde și
- probabil - cu zugrăveli policrome. Biserica a fost reparată în anii 1724 -
1725 de către voievodul Ion Mihail Racoviță, dar stadiul cercetării nu permite
constatarea unor transformări introduse cu această ocazie. În schimb, intervenția
din anul 1819, consemnată cu inscripție, a dat bisericii aspectul de astăzi,
adăugând pe latura de vest un turn-clopotniță în stil clasicist, admirabil
proporționat. Corpul bisericii a fost unificat cu clopotnița prin ridicarea
zidăriei triconcului la nivelul unei cornișe generale susținută de console,
acoperindu-se astfel baza stelată inferioară a turlei.
Cu înfățișarea actuală,
Uspenia ilustrează două faze majore ale arhitecturii moldovenești: faza primei
jumătăți a veacului al XVI-lea, în care inovațiile decorului policrom îmbracă
structurile tradiționale și clasicismul începutului veacului al XIX-lea.
Păstrarea Uspeniei ferită de transformările estetizante suferite de celelalte
două ctitorii domnești va permite efectuarea unei restaurări, care să cuprindă,
în linii mari, readucerea golurilor de ferestre la dimensiunile epocii și
dezvelirea paramentului originar al primei faze de construcție, păstrând însă
aportul valoros al veacului al XIX-lea, inclusiv învelitorile de factură
barocă.
Pictura interioară a bisericii a fost
refăcută complet după Revoluția din anul 1989. În curtea bisericii tronează
maiestuos statuia poetului national Mihai Eminescu, care a fost botezat chiar
în această biserică.
Biserica
Sfântul Nicolae Popauti, din judetul Botosani, este una din multele ctitorii ale
domnitorului Ștefan cel Mare și este situată pe strada Ștefan cel Mare, la
nr.41, în apropierea gării.
Manastirea dateaza din anul 1496 avand astazi o
mare valoare artistica si istorica, atat pentru picturile sale interioare de
mare valoare, cat si pentru arhitectura si rolul strategic indeplinit.
Pe fațada
nordică a pronaosului, lângă portalul intrării originale, se află o pisanie în
limba slavonă pe care sunt înscrise următoarele: „Io
Ștefan Voievod, din mila lui Dumnezeu Domn al Țării Moldovei, fiul lui Bogdan
Voievod, a zidit această casă întru numele celui între sfinți părintele nostru
arhiereul și făcătorul de minuni Nicolae, în anul 7004, iar al domniei sale al
patruzecilea curgător, luna septembrie, 30”.
Biserica făcea parte dintr-un
ansamblu fortificat, care mai cuprindea un palat domnesc și un turn clopotniță.
În palatul domnesc de lângă biserică poposea Ștefan cel Mare în drumul său spre
Curtea domnească din Hârlău. Manastirea din Popauti a fost amplasata intr-o
pozitie strategica determinata de iminentele navaliri ale dusmanilor atrasi de
bogatiile targului Botosanilor. Drept urmare, arhitectura acesteia a urmat
anumite criterii de siguranta - cladirii propriu zise a manastirii i-au fost
adaugate ziduri solide si un turn de veghe - ajungandu-se la aspectul prezent
pe care il are biserica - o veritabila cetate.
Biserica a suferit modificari in
secolul al XVI-lea, fiind renovata la inceputul secolului al XVIII-lea, de Ana,
sotia lui Mihai Racovita. In anul 1750 biserica din Popauti va fi numita
manastire, cu obste de calugari, construindu-i-se si zidul de incinta, precum
si alte cladiri de catre Matei Voda Ghica. Din punct de vedere arhitectonic,
biserica are toate trasaturile stilului moldovenesc din perioada de maxima
inflorire a acestuia - atat planul, dispunerea incaperilor, cat si sistemul de
constructie al turlei naosului, decorarea exterioara etc. Biserica Popauti este
zidita din piatra, in plan triconc, cu un soclu la baza edificiului, fatada
placata cu piatra dispusa geometric, intretaiata la intervale regulate de patru
benzi de caramida, cele de la mijloc fiind smaltuite in galben si verde. A fost
pictata de la inceput in interior, dar pictura originala s-a pastrat numai in
parte. Fatada cladirii este realizata din benzi de caramida aparenta smaltuita
si discuri ceramice colorate, ornamente cu motive geometrice, faunistice si
heraldice. Turnul-clopotnita a servit si ca adapost in caz de pericol, ceea ce
explica de ce la etajul intai intrarea se face pe o scara exterioara care poate
fi ridicata. Biserica ocupa un loc important in ansamblul artei moldovenesti
din secolul al XV-lea. Nu se poate sti cu certitudine momentul in care
acest monument a primit decoratia sa interioara, caci nu exista documente din
epoca care sa ateste data inceperii sau finalizarea decoratiei murale in timpul
lui Stefan cel Mare. Istoricul V. Dragut scrie "Biserica Sf. Nicolae
Popauti nu a fost pictata de la inceput in interior" iar istoricul Sorin
Ulea afirma "Biserica din Popauti, ca si cele din Harlau si Dorohoi, reprezinta
tipul deplin evoluat al arhitecturii moldovenești”, adica, construite din
piatra si unele portiuni in asociere cu caramida, aceste au fost gandite pentru
a corespunde cultului ortodox, corelat cu tradiția bizantină. Dispunerea
picturii este de o mare amploare, ceea ce inseamna decorarea totala a
interiorului bisericii, fiind baza conceptei bizantine moldovenesti din secolul al XV-lea. Stilul de repartizare a
scenelor pe registre apartine lumii bizantine dar, il putem gasi si in lumea
occidentala a lui Giotto, la biserica San Francesco din Italia, unde scenele
sunt impartite pe registre suprapuse in maniera bizantina. Se regasesc
similitudini din punct de vedere cromatic cu frescele lui Giotto in cea ce
priveste rafinamentul de tonuri: alburi usor colorate, verde puternic cu tenta
de albastru intens, rozuri-griuri colorate, ocruri calde si reci aplicate in
campuri mari in special pe arhitecturi ceea ce creaza luminozitate si
pretiozitate picturii.
Cromatica picturii de la Popauti produce un efect
dinamic puternic in ansamblul ei, dar si prin tendinta de accentuare a
scenelor religioase reprezentate in "Rugaciunea din Grădina
Ghetsimani "si "Tradarea lui Iuda", prin latura
compozitionala a acestei idei religioase. Banda decorativa este alcatuita
din elemente florale poleite cu foita de aur, acest tip de friza este compusa
printr-o repetitie modulara succesiva a unui element floral pe un fond inchis
albastru, executia tehnica este realizata cu o mare precizie grafica, desenul
fiind compus perfect sub forma unor vrejuri interminabile cu forme bogate
si aspect de floare exotica multicolora. In prezent, vechiul zid ce inconjoara
manastirea a fost reconstruit pe vechea fundatie, conferindu-i acestui lacas
sfânt măreția de odinioara. Armonia intre forme si valoarea cromatica impun
acestui spatiu religos identitatea unicitatii lui. Manastirea din Popauti este
declarată monument istoric incă din anul 1897 iar din anul 1899 a fost supusa
unor lucrari succesive de restaurare.
Biserica catolică “Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul” este un lăcaș de cult – monument istoric, situat pe
strada Cuza Vodă, la nr. 29. Prima însemnare despre existenţa catolicilor în
Botoşani o găsim în matricola veche a parohiei Horleşti, unde se consemnează
administrarea unui botez la 8 decembrie 1781 în "Butuszan". La 14
noiembrie 1784 se mai înregistrează un botez în aceeaşi matricolă şi apoi
ambele sunt tăiate cu cerneală, menţionându-se înfiinţarea parohiei Botoşani.
Era în anul 1784. După unele documente existente în arhiva Episcopiei de Iaşi,
un oarecare preot al polonezilor catolici din Botoşani, numit simplu
"Cajetanus", ar fi voit să facă biserică, dar nu a fost ajutat.
Dintr-o scrisoare a episcopului Paul Sardi de la Iaşi, scrisă la 7 februarie
1846, reiese că la Botoşani se construia biserică catolică şi răuvoitorii
încercau să împiedice construcţia, fapt ce l-a determinat pe episcopul Sardi să
vină la Botoşani; cu această ocazie a făcut slujbă arhierească şi procesiune.
Este vorba de construcţia primei biserici din Botoşani.
După cum spune tradiţia
locală, până atunci comunitatea s-a folosit de o capelă care se afla în vechiul
cimitir catolic din oraş. Parohia a fost redeschisă în anul 1843, după cum
reiese dintr-o însemnare aflată în Schematismul din 1850. Pentru construcţia
bisericii s-au făcut colecte în multe localităţi, chiar şi peste hotare. Un
ajutor substanţial s-a primit de la împăratul Austriei, Francisc I, la cererea
parohului misionar din Botoşani, Johan Darnseiffer. Agentul diplomatic al
curţii imperiale, Eisenbach, a raportat Cancelarului Austriei faptul că această
biserică a început să fie construită în anul 1845, iar în ziua de 3 noiembrie
1847 a avut loc sfinţirea ei de către episcopul Paul Sardi împreună cu alţi doi
preoţi din Iaşi şi cu un preot armeano-catolic din Suceava. A fost o adevărată
sărbătoare, biserica fiind arhiplină. Noua parohie astfel înfiinţată avea o
extindere teritorială foarte mare: Botoşani, Rădeni, Flămânzi, Dărăbani, Herţa,
Suliţa, Baia, Dorohoi, Mihăileni, Fălticeni, Liteni. În toate aceste localităţi
erau 611 credincioşi, din care în Botoşani erau 285, iar în Fălticeni 100. În
anul 1874 a rămas numai cu Mihăileni. După anul 1872 populaţia catolică din
Botoşani creşte cu personalul tehnic şi administrativ de la C.F.R., venit din
Austria pentru a construi gara. Biserica a devenit neîncăpătoare, astfel că
muncitorii, care au construit gara, au mărit vechea biserică, adăugând două
nave laterale şi întreaga biserică a fost adaptată stilului gotic, aşa cum este
şi astăzi. După sosirea misiunii preoţilor iezuiţi în Moldova, Parohia Botoşani
a fost administrată de dânşii. În anul 1901 erau 600 de credincioşi. După
repatrierea lor în Germania după anul 1940, în Botoşani au rămas puţini, însă
numărul lor a crescut mai târziu prin catolicii atraşi aici de obiectivele
industriale. Dimensiunile bisericii sunt: 25 m lungime şi 10 m lăţime. Hramul
comunităţii este la 24 iunie, Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul. Actualmente
în Parohia Botoşani sunt 262 de familii cu 693 de credincioşi, din care 28 de familii
respectiv 68 de credincioşi sunt în oraşul Dorohoi, filiala parohiei Botoşani,
situată la 35 kilometri spre nord. În anul 1992
s-au oficiat aici 12 botezuri, nouă căsătorii şi 12 înmormântări.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O PLACHETĂ ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la
piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative
sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club,
etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de
identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare
grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de
nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive,
culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Insigna - A.V.S.A.P. - aeromodelism ctg. 2
(Asociația voluntară pentru sprijinirea apărării patriei)
A.V.S.A.P. (Asociația voluntară pentru sprijinirea
apărării patriei) s-a constituit prin
Decretul Prezidiului Marii Adunări Naționale nr.415 din 30 noiembrie 1952,
fiind subordonată direct Consiliului de Miniștri. Ca scop era similară cu
Organizația de voluntari pentru sprijinirea armatei, aviației și flotei URSS
(D.O.S.A.A.F.) înființată în anul 1927. Și celelalte state socialiste au
înființat astfel de oragnizații ce înrola tinerii de la vârsta de 16 ani.
Activitatea acesto asociații era mascată de acțiuni cu caracter sportiv
devenind astfel și mai accesibilă maselor de tineri. AVSAP a fost condusă de
Comitetul central organizatoric și Comitetele organizatorice de la nivele
diferite:
regiune, raion, oraș, comună, sat,
întreprindere, GAS, GAC, SMT, etc.
Insigna - A.V.S.A.P. - aeromodelism ctg. 3
(Asociația voluntară pentru sprijinirea apărării patriei)
Organizațiile de bază erau conduse de
ofițeri ai MFA, activiști salarizați și voluntari, pregătiți în școlile
Comitetului organizatoric central. La împlinirea vârstei de 16 ani tânărul
semna o adeziune, precizând activitatea dorită și plătea o taxă simbolică de 1
leu pe an. Devenind membru primeai un carnet albastru și o insignă. Tineretul
AVSAP s-a pregătit premilitar în ramuri tehnice legate de aviație, marină,
transmisiuni, construcții drumuri și poduri, activități care ulterior pentru
mulți au devenit meserii practicate toată viața. Disciplinele sportive
principale au fost: parașutism, planorism,
aeromodelism, navomodelism, poliatlon nautic, tir, schi, automobilism,
motociclism, radioamatorism, etc. S-au organizat concursuri la nivel local,
regional, național și chiar internațional. AVSAP avea și organe de presă:
“Pentru apărarea patriei” și “Aripile
patriei”. Prima organizație AVSAT s-a înființat la Atelierele Grivița Roșie din
București (400 de membri la înființare și 4500 de membri în anul 1961). Unele
date relevă că în anul 1959 AVSAP pe țară număra 1380766 membri, chiar mai mult
decât formațiunile PTAP. În anul 1962 se constiuie UCFS (Uniunea de cultură
fizică și sport), aparținând Ministerului Tineretului și Sportului, absorbind
și asociațiile AVSAP. În anul 1968 conducerea PCR decide reînființarea Gărzilor
patriotice înarmate (după modelul 1944) și respective PTAP – Cercurile
tehnico-aplicative.
Placheta - Bătălia din Codrii Cosminului - 26 octombrie 1497
Bătălia
de la Codrii Cosminului a
avut loc în anul 1497 între domnitorul moldovean Ștefan cel Mare și regele Ioan
I Albert al Uniunii Polono-Lituaniene. Bătălia a avut loc a circa 100 kilometri
nord de capitala de atunci Suceava,
undeva între actualele localități Voloca pe Derelui și Valea Cosminului, în
raionul Adâncata, regiunea Cernăuți, în statul vecin Ucraina. Moldovenii în
număr de maxim 26000 au înfruntat un inamic de vreo 60000 de suflete, obținând
o strălucită victorie. Dacă pierderile moldovenilor au fost infime, inamicul a
pierdut 5000 de oameni (morți și prizonieri), printre care și mulți nobili. La
Conferința de la Levoca (anul 1494) s-a pecetluit o alianță între Moldova,
Ungaria, Uniunea polono-lituaniană și ducatul Brandenburg pentru un atac
concentrat împotriva turcilor, Ștefan urmărind recuperarea cetăților Chilia și
Cetatea Albă. Cu puțin timp înainte de atacul planificat la urechile lui Ștefan
ajunge vestea Ioan Albert al Poloniei urzea împotriva sa, adică să-l detroneze și
să cucerească Moldova. Iute la mânie Ștefan deplasează 26000 de oameni în
Pocuția și astfel prietenia româno-polonă devine motiv de confruntare pe câmpul
de luptă. În această luptă și-a pierdut un ochi Bogdan al III-lea, al doilea
fiu al lui Ștefan, care v-a fi uns domn sub numele Bogdan cel Orb. Oastea lui
Ștefan a cucerit trei steaguri ale regiunilor militare (Cracovia, Liov și
Sandomir), nouă steaguri provinciale și multe nobiliare. Se spune că locul
bătăliei a fost curățat de Ștefan și a rămas în memoria localnicilor ca
Dumbrava Roșie. Placheta de mai sus a fost realizată de gravorul Constantin Dumitrescu de la Monetăria națională a Statului român.
Insigna - Apimondia XX
APIMONDIA – Federația
internațională a asociațiilor de apicultori, a fost înființată în anul 1887,
astăzi cuprinzând mai mult de 100 de asociații naționale și peste 5 milioane de
membri. APIMONDIA organizează periodic congrese ale apicultorilor unde se
dezbat probleme curente ale apicultorilor din toată lumea. Primul congres
internațional de apicultură a avut loc
în Belgia, la Bruxelles, în anul 1879. Desfășurarea acestor congrese a
prieljuit baterea unor frumoase insigne spre amintire. Ca o recunoaștere a
meritelor și realizărilor românești în domeniul apiculturii, României i-a
revenit onoarea organizării ediție a XX-a a Congresului APIMONDIA. Alegerea nu
a fost întâmplătoare, deoarece România are condiții favorabile pentru
dezvoltarea albinăritului. După statisticile APIMONDIA, România ocupă locul
șapte în lume în ceea ce privește numărul totatl al familiilor de albine – peste 1 050 000. Albinăritul se
confundă cu însăși istoria noastră națională. Cu ocazia congresului de la
București s-a organizat și o expoziție – târg internațional de apicultură,
exponatele făcând obiectul unui concurs cu premii, medalii și diplome. La
congres au participat 1569 de mebri APIMONDIA, din 41 de state ale lumii. La
acest congres a fost ales Președinte al APIMONDIA , profesorul român Vieceslav
Harnaj, care a condus destinele apicultorilor 23 de ani (1965 - 1988).
A.C.I.R. (Asociația colecționarilor de insigne din România)
Colecția Kelemen Tiberiu
Cu
ocazia primului Congres Naţional
de Insignografie, de la
Petroșani, din zilele de 18 – 20 septembrie 2009, a avut loc şi Adunarea
Generală de Constituire a Asociaţie Colecţionarilor de Insigne din România
(ACIR). Cei 80 de participanţi au votat statutul asociaţiei şi au ales organul
de conducere al acesteia. În baza hotărârii Judecătoriei Petroşani, Asociaţia a
fost înregistrată la grefa acestei instituţii, în registrul special la nr.
33/16 decembrie 2009. La baza relaţiilor dintre cei 100 de membrii ai
asociaţiei stau 3 principii pe care dorim să le păstrăm şi asupra cărora
insistăm: prietenia, întrajutorarea colegială şi încrederea reciprocă. La ora
actuală conducerea asociaţiei este în căutarea unei sigle care să ne
reprezinte. Până în prezent, printr-o bună coordonare din partea ACIR a
activităţii s-a reuşit menţinerea reuniunilor noastre timp de 39 de ediţii
consecutive, care de 5 ani au fost ridicate la rang de congres, având la bază
propunerea regretatului col. Dogaru Ioan. Prin unirea forţelor a două
localităţi aflate la mare distanţă (Alexandria - Petroşani), dar legată
printr-o voinţă şi o preocupare comună s-a reuşit spre bucuria tuturor
relizarea menţinerii expoziţiilor naţionale şi implicit a reuniunilor. De la
înfiinţare, ACIR a preluat dificila sarcină de atribuire în fiecare an a
premiilor Floarea de colţ, cea mai importantă distincţie care
recompensează atât colecţionarii membri ACIR, cât şi persoanele care se implică
în menţinerea activităţii insignografice din ţara noastră, sarcină deosebit de
onorantă de care ne-am achitat. În ultimii ani premiul Floarea de Colț a fost
înlocuit prin înmânarea insignei ACIR – Colecționar emerit. Publicaţia oficială a Asociaţiei este
Jurnalul Insignografic, cu apariţie semestrială. Colectivul de redacţie al
Jurnalului este format din trei membri şi un fotograf profesionist. Insigna postată aici
marchează colecția de insigne a unui pasionat de insigne. Ea s-a executat la
firma “Accesorii Prod Oradea” în data de 1 august 2010,
într-un tiraj de 1000 de exemplare, în 21 variante de culoare și înscris. Ea
este confecționată din material compozit turnat și are dimensiunile de 45 x 17
milimetri. Se înțelege că fiecare colecționar a comandat insigne gravate cu
numele său și toate în același set de culori. Numele colecţionarului a fost gravat
cu laser. Pe revers insigna are un sistem de prindere cu ac.
Insigna - C.T.A. marină
(Cercul tehnico aplicativ)
Cercurile tehnico aplicative (C.T.A.) erau forme de pregătire specială în cadrul
formațiunilor de pregătire militară a tinertului pentru apărarea patriei
(P.T.A.P.). Pentru a înțelege contextul apariției formațiunilor PTAP să nu
uităm că, urmare a creării NATO (1949), la 14 mai 1955, din inițiativa Uniunii
Sovietice, apare al doilea bloc militar (Pactul de la Varșovia, semnat de toate
statele comuniste) în scopul apărării colective împotriva unei agresiuni
externe. Cu toate acestea, la data de 20 august 1968 o forță militară a
Pactului de la Varșovia (formată din 23 divizii sovietice și 6 din partea altor
țări comuniste) invadează Cehoslovacia pentru a înăbuși mișcarea reformatoare de acolo, împotriva URSS. E de
reținut că România nu a participat la această acțiune, supărând rău de tot “prietenul de la răsărit”. O invazie asemănătoare celei
din Cehoslovacia era iminentă și în România. La data de 15 noiembrie 1968 în
România sea doptî Legea nr. 33 care a instituit pregătirea tineretului pentru
apărarea patriei. Conducerea acestei pregătiri a fost încredințată UTC-ului,
sprijinit de mai multe structuri administrative, militare și civile. Toți
băieții și fetele cu vârste incluse între 18 – 20 ani erau incluși în
formațiunile de PTAP. Pregătirea consta în pregătire militară generală,
cunoașterea armelor de nimicire în masă și a modului de protecție împotriva
lor, apărare locală antiaeriană, pregătire sanitară și de prim ajutor precum și
pregătire de specialitate, în cadrul cercurilor tehnico-aplicative de pe lângă
unitățile militare. Tinerii purtau pe timpul pregătirii o uniformă albastră
asemănătoare cu cea a gărzilor patriotice (dar care era kaki) iar manualele după care se pregăteau
erau asigurate de către Ministerul Apărării Naționale. Adesori se organizau
tabere și concursuri pe tematici specifice. Pentru stimularea tinerilor participanți la pregătire
se acordau diplome, medalii, insigne și alte stimulente. Mai jos prezint câteva
insigne cunoscute ale cercurilor tehnico-aplicative din acea vreme. Insigna prezentată aici
reprezintă Cercul tehnico-aplicativ de
Marină. Ea este confecționată din tombac, are o formă aproximativ rotundă
cu diametrul de 13 milimetri. Pe marginea câmpului central al insignei este
aplicată o bandă circulară albă în interiorul căreia este un cerc albastru.
Cercul albastru este împărțit de câte trei linii în patru sectoare egale, peste
care este aplicată o ancoră în interiorul unui cerc galben și subțire. În
sectorul superior este reprezentat inelul de prindere al ancorei. Deasupra
benzii circulare albe este amplasat un semicerc excentric față de centru
insignei, care la rândul său e împărțit în două sectoare. În sectorul superior
este aplicată inscripția CTA (Cerc tehnico-aplicativ),, iar în sectorul
inferior sunt redate trei sectoare în culorile naționale. În pregătirea militară a
tineretului noțiunea de marină face referire la însușirea regulilor de
comportament pe o navă, a termenilor marinărești și alte noțiuni generale
specifice.
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Toktogul Satylganov, om politic și gânditor kirghiz,
a trăit între anii 1864 - 1933
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni olandeze
Un detaliu vignetă de pe un notgeld austriac
(bancnotă locală de necesitate)
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 30.03.2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu