În data de 7 august Banca Naţională
a României va lansa în circuitul numismatic un set de trei monede (din metale
diferite) dedicate împlinirii a 140 de ani de la punerea pietrei de temelie
a Castelului Peleș din Sinaia. Aversul monedelor redau
imaginea Castelului Peleș,
inscripţia în arc de cerc „ROMANIA“, valoarea nominală „… LEI“, stema României
și anul de emisiune „2015“ pe când reversul prezintă
statuia regelui Carol I amplasată în fața Castelului Peleș, inscripţia în arc de cerc „CASTELUL PELES“ și anul
punerii pietrei de temelie „1875“. Monedele au următoarele caracteristici
tehnice;
Moneda de
tombac; valoarea nominală – 1 leu, metal – tombac cuprat, formă
– rotundă, diametru – 37 milimetri, greutate – 23,5 grame, calitate – proof, cant – zimțat, tiraj – 150 exemplare
și preț unitar de vânzare fără TVA – 120 lei
Castelul Peleş
a fost construit la iniţiativa Regelui Carol I, pentru a-i servi drept
reşedinţă de vară, investită cu funcţii politice, culturale şi simbolice. După
1914, castelul Peleş şi-a exersat în continuare funcţia de reprezentare şi de
muzeu, fără a mai fi însă locuit timp 6 luni pe an, aşa cum obişnuia suveranul
fondator. Până în 1947, devine spaţiu aulic pentru vizitele oficiale sau
găzduieşte ceremonii cu caracter militar. Cel mai important eveniment organizat
la Sinaia şi găzduit de castelul Peleş până la abdicarea Regelui Mihai, în
decembrie 1947, a fost legat de sărbătorirea semicentenarului castelului în
anul 1933 de către Regele Carol al II-lea (1930-1940). În perioada ianuarie –
martie 1948, castelul este închis din ordinul autorităţilor comuniste, iar
bunurile de patrimoniu sunt inventariate. Cea mai mare parte a colecţiilor de
pictură, mobilier, textile, piese de artă decorativă şi cărţi au fost
transferate la Muzeul de Artă din capitală. Din luna mai a aceluiaşi an, alte
piese au intrat în custodia diferitor instituţii de cultură din marile oraşe
ale României, Bucureşti, Braşov, Sibiu etc. Din anul 1953, castelul devine
Muzeu Naţional, deschis publicului larg, în timp ce celelalte imobile situate
pe domeniul Peleş, precum castelele Pelişor, reşedinţa particulară a celui
de-al doilea cuplu regal, Ferdinand I, Maria şi Foişor, fosta Casă de vânătoare
a primului Rege al României şi reşedinţă a regilor Carol al II-lea şi Mihai I
vor deveni case de creaţie şi odihnă pentru scriitorii, muzicologii şi artiştii
plastici agreaţi de regimul comunist. Două decenii mai târziu, în anul 1975,
starea de conservare tot mai critică a imobilului determină măsura închiderii
acestuia şi evacuarea unei părţi importante a patrimoniului muzeal în
depozitele amenajate într-un vechi conac boieresc al familiei Bibescu din
Posada, localitate situată la cca 20 de km sud de Sinaia. Între anii 1966 şi
1982, într-o fostă dependinţă a castelului regal, situată în apropierea acestuia,
a fost amenajat Muzeul de Artă Decorativă (Ceramica), ce valorifica piese
reprezentative din vechile colecţii regale. Concomitent cu lucrările masive de
restaurare, castelul găzduieşte până în 1989, anul înlăturării regimului
comunist în România, o serie de vizite de şefi de stat. Din 1990, respectiv
1993 şi până azi, castelele Peleş şi Pelişor sunt redeschise spre vizitare. În
anul 2007, după cinci ani de negocieri între Statul român şi Casa regală, se
ajunge la un acord, prin care castelul Peleş, castelul Pelişor, precum şi
întregul domeniu Peleş alcătuit din fostele dependinţe regale, au reintrat în
proprietatea Regelui Mihai I (1927-1930, 1940-1947), dar continuă să fie
administrate de statul român. Excepţie face castelul Foişor, clădire inaugurată
în anul 1881. Acordul cu Casa regală, expirat în anul 2009, în cazul castelului
Pelişor şi în 2010, în cazul castelului Peleş, a fost din nou prelungit. În
1932, Foişorul a căzut pradă unui incendiu devastator. A fost reconstruit un an
mai târziu în perioada Regelui Carol al II-lea (1930-1940). În anii 1970,
clădirii iniţiale i s-a adăugat o aripă nouă şi interioarele au suferit
modificări semnificative. După 1989, clădirea a devenit vilă de protocol a
preşedinţiei României, statut pe care continuă să îl păstreze.
Elaborarea planurilor iniţiale ale
castelului Peleş i-au fost încredinţate arhitectului Wilhelm von Doderer
(1825-1900), profesor la Technische Hochschule din Viena. Doderer a înaintat
suveranului trei propuneri de proiecte arhitectonice, inspirate din arhitectura
castelelor renascentiste franceze de pe valea Loirei, ca şi din stilul
edificiilor vieneze de pe Ringstrasse. Proiectele sunt respinse de către Carol
I în 1876, iar conducerea lucrărilor este încredinţată arhitectului german,
Johannes Schultz, care elaborează planurile castelului în prima sa fază de
construcţie (1879 – 1883). Clădirea cu aspect de chalet elveţian, compusă din
două etaje propusă de Schultz, era decorată la exterior în stil german,
Fachwerk. La 1890, este construită pe locul terasei acoperite de pe aripa de
sud, Sala Maură, după proiecte atribuite arhitectului francez, Émile André
Lecomte du Noüy, discipolul celebrului arhitect francez, Violet Le Duc. În
anul 1894, la conducerea lucrărilor este numit arhitectul ceh, Karel
Liman (1860 ? – 1928). Sub coordonarea sa, între 1895-1897 sunt amenajate
Capela reginei Elisabeta de la etaj, apartamentele principeselor de Wied şi
Hohenzollern de pe latura de nord şi mezaninul. În anul 1884 este instalată
reţeaua electrică, castelul dispunând de un grup electrogen propriu, iar la
1897 este construită centrala electrică. Între anii 1903 – 1906, Liman
proiectează Galeria de marmură, Sala de concerte, Sala mică de muzică şi Baia
reginei şi amenajează încăperi la nivelul al II-lea, corespondentul primei
Mansarde: camera doamnei Mavrogheni, marea doamnă a Palatului şi apartamentele
oaspeţilor din aripa de nord a castelului.
Între 1906-1914, se întreprind lucrările de amenajare a teraselor
exterioare. La 1906 este înălţat turnul central al castelului, unde un an mai
târziu a fost montat ceasul cu trei cadrane, creaţie a Fabricii de
ceasuri de turn a Curţii regale din Bavaria, Johann Mannhardt. Totodată, sunt
amenajate Sala veche de muzică, Sala Florentină şi Sala Coloanelor, pe locul
primei Camere de şah, iar Sufrageria regală este extinsă. La etaj, pe aripa de
nord, este construit Apartamentul primului ministru. Între anii 1905 – 1906, sunt concepute vastul
Apartament imperial, compus din Salon mare, Salon mic, Dormitor, Budoir, Baie
şi Camera valetului şi Apartamentul principilor moştenitori, Ferdinand – Maria.
În anul 1906, au loc modificări ale Sălii de teatru de la parter. Tot acum,
sala este adaptată proiecţiilor cinematografice, prin amenajarea cabinei de
proiecţie. Aparatura cinematografică a fost modernizată în 1939, de
Societatea Concordia din Bucureşti, la cererea expresă a regelui Carol al
II-lea. Între anii 1908 – 1911, este definitivată construcţia Sălilor de arme,
ca şi decoraţia Sălii Florentine, după planurile arhitecţilor Karel Liman
şi Ferdinand de Tiersch, acesta din urmă, consilier al regelui Ludovic al
II-lea al Bavariei. Între anii 1907 şi 1911, este amenajat Holul de onoare pe
locul celei de-a doua curţi interioare, principala sală de recepţie a
castelului. Holul este decorat în stilul Renaşterii germane, cu subtile accente
baroce, de către Bernhard Ludwig din Viena, care colaborează strâns cu
arhitectul Liman. Modelul de inspiraţie al sălii îl constituie Sala Fredenhagen
a Palatului Camerei de Comerţ din Lübeck. În paralel, sunt construite la
Parter, Sala de şah şi Sala de biliard, în continuarea Sălii maure. În sfârşit,
între anii 1911-1914 este amenajată terasa cu busturi de împăraţi romani,
iar pe aripa de sud-est, este proiectată Sala consiliilor de către arhitectul
Liman şi decoratorul vienez, Bernhard Ludwig. Moartea regelui Carol I la 27
septembrie 1914, marchează finalul vastului proiect arhitectonic coordonat de
suveran. Dintre furnizorii principali, pentru prima etapă de construcţie,
amintim casa Heymann din Hamburg şi atelierul condus de August Bembé din
Köln-Mainz. Dintre cei care au lucrat constant la decorarea şi furnizarea de
piese de artă decorativă pentru castel, din 1883 până în 1914, îi menţionăm pe
Joseph Dollitschek, arhitect şi decorator din Viena, Anton Pössenbacher din
München, creator de decoraţiuni şi de piese de mobilier şi L. Bernheimer, din
acelaşi oraş, furnizor de decoraţiuni interioare, mobilier, covoare orientale,
Habie&Polako, din Viena, furnizori de covoare gen Smyrna, atelierele
Zettler din München, 1882, creatorii de vitralii. Acestea au fost lucrate de
patruzeci de artişti şi tehnicieni timp de trei ani după schiţele color
executate de profesorii E. Widmann si Julius Juers. F. X. Barth. Celălalt autor
de vitralii al castelului Peleş a fost A. Zwölfer, titularul unui celebru
atelier vienez, cu filiala la Bucureşti. Colecţiile de artă decorativă s-au
constituit prin cooptarea unor celebre firme occidentale din epocă: Odiot, din
Paris, Eduard Wollenweber, München şi Paul Telge, din Berlin, creatori şi
furnizori de produse de orfevrărie. Lor li s-au alăturat Josef Resch, celebru
magazin de bijuterii din Paris şi J.A Eysser, fabricant faimos de mobilier din
Nürenberg.
***
VORBE DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
Otto von Bismark (1815 - 1898)
om politic și de afaceri german
- Politica nu este o știință exactă, ci o artă.
- Puţină prietenie are mai multă valoare pentru mine decât admiraţia întregii lumi.
- Fii politicos; scrie într-o manieră diplomatică; chiar şi într-o declaraţie de război se observă dacă sunt respectate regulile de politeţe.
___________xxx___________
O PLACHETĂ
ȘI CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat
ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice,
purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative
sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club,
etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de
identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice
şi de altă natură, etc.
Conform
DEX (Dicţionarului explicativ al limbii române),
PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii
şi se oferă ca recompensă la concursuri,
alte întreceri de orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Placheta - Măria Sa Vodă Ștefan cel Mare
"Moldova n-a fost a strămoșilor mei,
n-a fost a mea și nu e a voastră, ci a
urmașilor noștri, ș-a urmașilor urmașilor
noștri în veacul vecilor."
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan
cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433
la Borzeşti şi a decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a
avut mai mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este
nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să
aleagă succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns
Ştefan domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel
Mare nu era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu
nelegitim, şi prin urmare i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea
calităţi excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de
organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o
domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui
Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după
Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină
organizare, dar care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu
seamă datorită împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa
centrală, Polonia şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea
două porturi importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă
de venituri, prin vămi. Chilia - după cum am spus - fusese a domnilor munteni,
în înţelegere cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la
munteni, atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare
este, pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe
urma comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din
pierderea, în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia
şi Cetatea Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu
turcii. Nu e chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i
ştirbească relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care,
supărat că Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească
să redevină vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l
sileşte să treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi
împotriva polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară
au fost luptele sale cu turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată
de o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al
turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al
II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care
o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata
turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez
Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl
proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii,
furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al
II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din
actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea
apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie
părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere
vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai
din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la
Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu
reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi
astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara,
pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod
al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această aventură — ca
să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu
turcii, dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu,
în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data
aceasta, cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea
Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor care
erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva
Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod
creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a
reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început
să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a
dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit
etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru
dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii povesteşte
că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se făcuse
câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi plugurile.
Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea lui Ştefan
cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt ajutaţi cu
adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire împotriva altor
duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne lasă să fim
autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu bisericile
noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un tribut pe an. La
început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în Moldova, dar foarte
curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în fructuoasele lor
cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe nenorocirea celor două
principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea este într-adevăr perioada
când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune uimitoare, întinderea maximă:
în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub
Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa
ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea însă, aceste cuceriri, exploatate cu
nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se transformă într-o povară. De aceea
ţările române, cu pământul lor rodnic, cu mari turme de oi şi cirezi de bovine,
au devenit indispensabile vistieriei împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării
capitalei Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică
în fiecare an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de
biserici clădite de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt
ctitoria lui, însă majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei
epoci imediat următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru
Rareş. Portretul domnitorului aplicat mai sus este o copie după chipul zugrăvit
în incinta Catedralei Trei Ierarhi din Iași .
(Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
Set 3 insigne - Stema României
Stema Romaniei, adoptată de cele doua Camere ale Parlamentului, reunite in
sesiunea din 10 septembrie 1992, constă într-un vultur pe un scut, avînd
aripile deschise; în cioc ține o cruce iar în gheare o spada si
un sceptru. Între aripile protectoare se află un scut împărțit în cinci
părți cuprinzând stemele celor 5 regiuni istorice:
Stema Tarii Romanesti - un
vultur cu capul conturnat, având în cioc o cruce, la dreapta un
soare, la stânga o lună crai nou. Prima versiune este atestată pe un
document din 20 ianuarie 1368 emis de domnul Vladislav I.
Stema Olteniei - In 1872 pe
emblema Principatelor Unite a fost introdus separat, în afara
vulturului Munteniei și a bourului moldovenesc și simbolul
Olteniei, pe un fond roșu, un leu încoronat ieșea dintr-o coroana antică și o stea,
totul din aur. Din 1921 ea a căpătat forma de azi,în cartierul al treilea, pe
fond roșu, un leu ieșind dintr-un pod (podul de la Drobeta, ambele de aur).
Stema Moldovei - capul de bour
căruia îi este asociat o stea, o lună crai-nou și o roză, fiind atestat pe
hrisovul din 30 martie 1392 dat de domnul Roman I.
Stema Transilvaniei - scut
împărțit în două câmpuri: în câmpul superior era o jumătate de acvila, cu
zborul desfăcut, ieșind din linia de demarcație, iar în câmpul inferior,
turnuri de cetate, ultimele amintind de vechiul nume al Transilvaniei,
Siebenburgen ("Șapte cetăți"), nume atestat din anul
1296. Stema Transilvaniei este atestată din secolul al XVI-lea.
Banatul, Crișana și Maramureșul nu
au avut steme, dar pe data de 23 iunie 1921, a fost stabilit ca stema
Olteniei să fie atribuită și Banatului iar stema Transilvaniei să fie atribuită
și Crișanei și Maramureșului.
Stema Dobrogei constă din
doi delfini afrontați, pe fond de azur, dispuși cu capul în jos.
Insigna - RENEL (Regia Autonomă de Electricitate)
Regia Autonomă de Electricitate (RENEL) a fost o companie de stat, înființată în anul 1990, ce a luat locul "Departamentulul Energiei Electrice și Termice" (DEET) - fost "Ministerul Energiei Electrice" (MEE) în perioada regimului communist. Societatea a deținut toate activitățile în domeniul curentului electric în România: producție, transport, distribuție. În anul 1998 RENEL s-a dizolvat în trei structuri: Compania Națională de Energie Electrică “CONEL SA”, Societatea Națională “Nuclearelectrica SA” și Regia Autonomă pentru activități nucleare. CONEL are în componență componență trei filiale: SC Termoelectrica SA - pentru producerea de energie electrică și termică în termocentrale, SC Hidroelectrica SA - pentru producerea de energie electrică în hidrocentrale și SC Electrica SA - pentru distribuția și furnizarea energiei electrice. Sus am postat logo-ul fostei companii RENEL.
Campionatul Național de Baschet, Divizia A
Ediția 2010 - 2011 Locul I - Masculin
Federația Română de Baschet
Federatia Romana de
Baschet (FRB) a
fost fondata in anul 1931 si este membru fondator al Federaţiei Internaţionale
de Baschet - FIBA - din anul 1932. FRB este organizata si functioneaza ca unica
structura sportiva de interes national in Romania, in baza Statutului propriu,
elaborat in concordanta cu prevederile Legii Educatiei Fizice si Sportului nr.
69/2000, cu dispozitiile Regulamentului de punere in aplicare a acestei Legi,
cu reglementarile din OG nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii si in
conformitate cu Statutul si Regulamentele FIBA. FRB este persoana juridica
de drept privat, de utilitate publica, autonoma, neguvernamentala, apolitica, neadmitand
nici o descriminare cu caracter religios, rasist, sex sau profesie, fara scop
lucrativ, exercitand autoritatea in organizarea, indrumarea, dezvoltarea si
controlul activitatii de baschet pe teritoriul Romaniei si in reprezentare
internationala. FRB este constituita, in conditiile legii, din cluburile
si asociatiile judetene de baschet si a municipiului Bucuresti, care recunosc
statutul si regulamentele adoptate de Adunarea Generala. Sediul FRB este situat
in Bucuresti. Mai sus am postat două logo-uri ale federaţiei românești de baschet, de-a lungul timpului.
Insignă specialist clasa a I-a
Centrul de instruire al artileriei terestre și antiaeriene “Ioan Vodă”
Forțele militare ale oricărui stat, deci și ale țării nostre,
sunt categorisite pe diverse specialități militare de pregătire și instruire.
În baza unor bareme dinainte stabilite militarii sunt testați periodic asupra
nivelului de pregătire și, dacă corespund acestor bareme, sunt declarați
specialiști de clasă și distinși cu insigne de Specialist de clasă 1, 2 sau 3,
diferite ca model de la o specialitate militară la alta. Obținerea unei
asemenea distincții, meritorii atrage uneori după ea o promovare în funcție și
întotdeauna o creștere neînsemnată a soldei lunare. Centrul de instruire al artileriei terestre
și antiaeriene “Ioan Vodă”
este o instituție militară de învățământ din orașul Sibiu, care pregătește
viitorii militari angajați pe bază de contract din armele artilerie terestră și
artilerie antiaeriană.
Mărturie botez - Botezat în Isus Christos
Victor Mihail Munteanu - botezat de
Mihail Manoilescu la 31 ianuarie 1932
Mărturiile de botez (în special cele vechi)
sunt piese metalice de forma unor monede, medalii, sau jetoane care se confer
copilului și nașilor săi de botez, însemn de respect și amintire.Adesori
acestea sunt confecționate din argint și au forme diferite (în general rotunde,
dar si ovale sau chiar poligonale). Mai întotdeauna pe aceste piese este
consemnat numele copilului botezat, al nașilor săi de botez, dar și data
nașterii și botezului copilului. Adeseori pe mărturiile de botez se gravează și
unele imagini (chipul unui bebeluș dezbrăcat, un preot care scufundă bebeblușul
în scăldătoare sau un porumbel (reprezentând sfântul duh) care se coboară asupra scăldătorii în care este
scufundat (botezat) copilul.
________ooOoo________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
DIN LUMEA BANCARĂ
Acțiune nominativă 500 lei 1930 - Societatea anonimă
BANCA ROMÂNĂ SEBEȘANĂ - Alba Iulia
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni belgiene
Detaliu vignetă de pe un certificat financiar american
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 19.08.2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu