RESEMNARE
de
Ștefan
Cosma - Buzău
„M-am resemnat într-un ungher vremelnic
Şi timpul cum să îl comprim nu ştiu,
Doar Dumnezeu îmi poate fi duhovnic
În rest, totul îmi pare-un strigăt în pustiu
Îmi legăn pe-ndelete viaţa
Şi gândului încerc să-i pun cătuşe,
Aştept să treacă ziua, să vină dimineaţa,
Să-mi scape visul de-ale lui căpuşe,
Mai îndrăznesc să reverez obraznic
Din ale vieţii tumultuoase clipe,
Până ce uşa scârţâie năpraznic
Şi nu dă şansă amintirii să-nfiripe
Încerc să birui clipa de năpaste
Mă lupt cu mine să mă înţeleg
Privesc la clipele ce-s încă caste
Şi cu speranţă vreau ca tot să dreg.“
***
DOUĂ
EPIGRAME
DIN VIAȚĂ
de Ștefan
Cornel Rodean - Sibiu
COLECTIV MODEL
Luăm
spre rezolvare câte una
Din sarcinile care curg într-una,
Iar scumpa noastră șefă, toată stima! –
Ia
prima.
VA FI MAI BINE
Stau strâmb și judec drept, în fine-
Deci după dreapta judecată- sper
Că îmi va fi ceva mai bine;
Desigur, mai târziu, adică-n... Cer!
__________xxx__________
CÂTEVA MEDALII ȘI INSIGNE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din
materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie
sau bască şi care indică, prin imagini
reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si
apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice
şi de altă natură, etc.
Insigna - Centrul militar sector 2 București
Dintre
atribuţiile centrelor militare enumăr aici doar
câteva: conducerea activităţilor de asigurare materială şi financiară, de
menţinere a ordinii şi disciplinei militare şi a executării serviciului de
garnizoană şi de gardă în unităţile dislocate în garnizoană; rezolvarea
problemelor de cazare a trupelor dislocate în garnizoană, inclusiv a trupelor
în trecere spre şi dinspre front; organizarea şi conducerea activităţilor
privind apărarea locală antiaeriană; asigurarea efectivelor necesare pentru
diferite activităţi destinate participării la înlăturarea efectelor loviturilor
din aer ale inamicului asupra oraşului, repararea căilor de comunicaţii,
înlăturarea efectelor unor calamităţi; achiziţionarea de resurse materiale
(alimente, echipament, carburanţi) şi trimiterea acestora pe front. Trebuie
precizat că unele dintre centrele militare județene au statut de centre militare zonale, lor
subordonându-li-se de fapt centrele militare județene din zona de
responsabilitate.
Insignă - I.P.T.A.N.A.-XXXV
(Institutul de Proiectari Transporturi Auto, Navale si Aeriene - 35 ani)
În anul 1953 a fost înființat, prin decizie guvernamentala, Institutul de
Proiectari Hidrotehnice si Drumuri (I.P.H.D.) – unitate centrala specializata,
aflata in subordinea directa a conducerii Ministerului Transporturilor Navale
si Aeriene. În anul 1966 a fost reorganizat sub denumirea de Institutul de Proiectari Transporturi Auto,
Navale si Aeriene (I.P.T.A.N.A.) in subordinea ministerului omonim. In anii
care au urmat institutul si-a dezvoltat si diversificat activitatea pentru a fi
in masura sa intocmeasca intregul volum de documentatii tehnice necesar
ministerului. În anul 1991 s-a transformat in societate comerciala pe actiuni.
Sus am postat logo-ul și sediul actual al I.P.T.A.N.A. din București, sectorul
1, bulevardul Dinicu Golescu, nr.38.
Insignă - Academia Tehnică Militară
Academia Tehnică Militară a fost formată prin Decretul nr.
371 din 14 septembrie 1949, alături de Academia Militară, Academia
Militaro-Politică și Academia Spatelui Armatei, prin reorganizarea Școlii de Război, o instituție de
învățământ militar superior înființată de Regele Carol al II-lea în anul 1937.
În Decretul 371 scria că Academia Tehnică Militară are ca scop să formeze
ofițeri ingineri cu o pregătire corespunzătoare specificului tehnic al
diferitelor arme, necesar pentru încadrarea comandamentelor, unităților,
formațiunilor și instituțiilor militare de specialitate. Ulterior, Academia
Tehnică Militară a fost comasată cu Academia Militară. În 17 mai 1990,
prin Hotărârea de Guvern nr. 550 s-a procedat la reorganizarea Academiei
Militare și reînființarea Academiei Tehnice Militare ca instituție de
învățământ superior politehnic militar, cu sediul în municipiul București,
bulevardul George Coșbuc, numerele 39-49, subordonată Ministerului Apărării
Naționale. Sus am postat logo-ul și o fotografie cu sediul central a Academiei
tehnice militare.
Monetăria Statului - București
Tel.0040213359810; Fax.0040213372754
The State of Mint - România - Monetăria statului
info@monetiastatului.ro
La data de 22 aprilie 1867 – se promulga
Legea Monetara a României, care stabileste moneda nationala – LEUL. Diviziunea
se numeste ban si este egala cu a suta parte din leu. Prima Monetarie a
fost infiintata la data de 24 februarie 1870 intr-un sediu de pe Soseaua
Kisselef, eveniment desfasurat in prezenta domnitorul Carol I, a primului
ministru Alexandru Golescu si a lui I.C. Bratianu. Pîna la sfîrsitul anului,
aici se bat 5000 de piese din aur de 20 LEI si 400000 de piese din argint de 1
LEU, cu efigia domnitorului pe avers. Moneda 1 leu 1870 este prima moneda
româneasca pe care apare numele monedei nationale – “leu”. Aflata sub
suzeranitate turceasca, Romania reuseste sa faca primul pas in incercarea de a
emite o moneda nationala cu efigia principelui roman pe avers. Din cauza protestului
Imperiului Otoman, activitatea monetara a incetat dupa citeva luni, iar
monedele din argint prevazute in lege au fost executate în Belgia. Portretul
domnitorului nu mai apare pe nici una din ele. Activitatea monetariei se pare
totusi ca a continuat si dupa 1870, pentru ca în 1871 se mentioneaza o medalie
batuta aici, medalie dedicata aniversarii a 400 de ani de la ctitorirea
manastirii Putna Dupa recunoasterea independentei de stat a Romaniei la
Congresul de la Berlin, Monetaria isi reia baterea de moneda in 1879, de data
aceasta fara nici o ingradire. Asa-numita perioada de aur a Monetariei este
considerata cea cuprinsa intre anii 1879-1885. Dupa 1890, exceptand emisiunea
de monede din aur 20 lei, timp de 45 de ani moneda romaneasca se comanda in strainatate,
desi tentative de reinfiintare a Monetariei au existat in 1924 si 1929.
Monetaria a continuat sa existe o perioada, ocupandu-se doar cu baterea de
medalii. Din datele istorice nu reiese data exacta de cand n-a mai functionat
aceasta prima Monetarie, insa se cunoaste anul demolarii sediului - 1912.
Jose Carreras, nume real și complet
Josep Carreras i Coll (născut
la data de 5 decembrie 1946, la Barcelona, Spania, este un apreciat tenor al lumii. Cariera sa
cuprinde peste 60 de roluri interpretate pe diferite scene muzicale ale lumii și numeroase
prezențe în studiourile de înregistrare.
Ateneul Român este o sală de
concerte din Bucureşti, clădire situată pe Calea Victoriei, în Piața
George Enescu (partea nordică a Pieței Palatului). Tot aici se află şi sediul
Filarmonicii George Enescu. Edificiu-simbol al culturii nationale, Ateneul
Roman, construit in inima Bucurestilor in perioada anilor 1886-1889, a devenit
exponentul arhitectonic si spiritual nu doar al unui oras, al unei Capitale, ci
al unei natiuni. Aici au conferentiat marile personalitati si savanti ai
Romaniei, aici au concertat toti consacratii si tinerii artisti profesionisti
ai tarii, aici au urcat pe podium multe formatii si solisti de nivel mondial,
aici s-au lansat “in prima auditie“ capodopere ale literaturii muzicale
autohtone, aici s-au organizat primele expozitii ample, retrospective de pictura
si sculptura ale maestrilor artei plastice nationale, aici s-au perindat regi
si regine, oameni politici si oaspeti de seama de peste hotare spre a participa
la evenimente de importanta nationala si universala intr-un cuvant, la Ateneul
Roman s-au petrecut momente de anvergura istorica ce s-au inscris in cartea de
aur a poporului nostru. Putini stiu astazi ca Palatul Ateneului Roman s-a
cladit cu banii dintr-o subscriptie publica, in urma organizarii unei loterii
nationale (500.000 de bilete in valoare de un leu), apelul adresat cetatenilor
de naturalistul Constantin Esarcu (1836-1898), fondatorul Societatii Ateneul
Roman, sunand ca o chemare populara, printr-un slogan de-a dreptul comic si
banal: "Dati un leu pentru Ateneu!". Ideea apelului s-a transformat
surprinzator intr-o lectie de unitate, de trezire a constiintei nationale.
Conceputa de arhitectul francez Albert Galleron, dupa cercetarile stiintifice
si indicatiile lui Alexandru Odobescu, revizuite si completate de un manunchi
de specialisti romani (Al. Orascu, Ion Mincu, Ion Socolescu, Grigore Cerkez,
Cucu Starostescu), cladirea de forma circulara s-a datorat valorificarii
fundatiilor deja existente din Gradina Episcopiei ce urmau sa serveasca
ridicarii unui circ. Inspirat din vechile temple grecesti, edificiul surprinde
la prima vedere printr-o colonada istorica ce sustine un fronton triunghiular.
La parter, impresionantul hol din marmura inglobeaza cele 12 coloane dorice de
sustinere a salii de concerte. Patru scari monumentale in spirala de tip baroc
din marmura de Carrara, desfasurate cu balcoane la etajul intermediar, fac
legatura cu sala si anexele (birouri, sali de repetitii, cabine pentru solisti
si dirijor etc.). Dispuse sub forma vechilor amfiteatre greco-romane, cele
aproape 1.000 de locuri (trei zone de parter si doua randuri circulare cu 52 de
loji, la mijloc cu o loja centrala) ofera o vizibilitate perfecta din orice
colt si o auditie impecabila. Perfectiunea sunetului se datoreaza imensei
cupole (bogat decorata) care "absoarbe" fondul instrumental si vocal
de pe podium, spre a-l distribui prin reverberatie catre auditori, cu intreaga
gama de armonice pana la cele mai fine culori timbrale si nuante. Se pare ca
acustica exceptionala a cavitatii sonore, proprii Ateneului Roman, aplasat sala
printre cele mai reusite constructii de acest gen nu doar din Europa, ci din
intreaga lume. Fresca, evocand istoria poporului roman in 25 de episoade,
realizata timp de cinci ani de catre pictorul Costin Petrescu, orga instalata
in 1939 in urma ajutorului material al lui George Enescu, numeroasele
imbunatatiri tehnice produse dupa cutremurele de pamant si bombardamentul din
1944, de la sfarsitul celui de al doilea razboi mondial, dar mai ales
modificarile din 1966-1967 (introducerea aerului conditionat, refacerea
tavanului, schimbarea fotoliilor, redistribuirea lojilor, largirea avanscenelor
etc.) au transformat Ateneul Roman intr-un complex arhitectural singular in
centrul Capitalei. De peste o jumatate de veac, a devenit sediul Filarmonicii
"George Enescu", iar din 1958 "Cartierul general" al
Festivalurilor Internationale "George Enescu". Templu al artei
si culturii romanesti, Ateneul Roman ramane, la cei 120 de ani, nu doar o
cladire de patrimoniu universal, reprezentativa ca arhitectura pentru Romania
si Balcani (cu trimitere la antichitatea greceasca), ci si un simbol de
traditie spirituala a unui popor. Iar daca fundatia circulara initiala,
nicicand nu a fost vizata de fondatori, arhitecti si constructori ca forma
ideala pentru un monument arhitectonic (au existat glasuri in epoca ce au
criticat solutia tehnica insolita), iata ca timpul a harazit urmasilor culturii
vechii Dacii sa devina o scena turnanta nu doar a istoriei, ci si a artei in
contextul Europei. "Calare" pe trei secole (fundatia ecvestra s-a
dovedit bazaltica), Ateneul Roman si-a deschis larg portile unor spirite
universale luminate, ce si-au dat intalnire la Bucuresti, spre a se infrati cu
autohtonii meleagurilor de la gurile Dunarii. Desi ctitorii au visat ca toate
artele surori sa-si afle locul sub cupola acestui for cultural, totusi se pare
ca putini si-au dat seama ca acustica naturala exceptionala a salii ofera doar
muzicii un climat de afirmare plenara, singulara, devenind casa parinteasca
pentru marile personalitati si talente ale lumii. A concerta pe podiumul
Ateneului Roman din Bucuresti echivaleaza astazi in arta lirica cu aparitia pe
scena Teatrului Scala din Milano. Templul din inima Capitalei, zidit in urma cu
120 de ani, s-a transformat in "cartea de vizita" nepieritoare a
Romaniei contemporane. (autorul acestei prezentări - muzicolog Viorel Cosma)
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul 1459. În anul
1862 devine capitala României. De atunci suferă schimbări continue, fiind
centrul scenei artistice, culturale și mas-media. Între cele două războaie
mondiale, arhitectura elegantă și elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul
Paris”. În prezent, capitala are același nivel administrativ ca și un
județ și este împărțită în șase sectoare. Deasupra am postat drapelul,
stemele interbelică, comunistă și actuală ale orașului precum și câteva locuri
frumoase ale Bucureștiului de acum sau altădată și chiar unele trimiteri poștale
ilustrate.
Banca Belgiană
Biserica Luterană
Palatul de Justiție
Gara Obor
Palatul Poștei
Gara de Nord
Strada Victoria - Cafeneaua regală
Marele Hotel de Franța
Muzeul zoologic
Palatul episcopal catolic
Pa Calea Griviței
Teatrul de Vară "23 August"
Teatrul Liric
Cazarma Alexandria
Biserica Stavropoleus
Trimiteri poștale ilustrate
_________ooOoo_________
O ACȚIUNE ROMÂNĂ
ÎN LIMBA GERMANĂ
Petrolul german român 1000 mărci xxx
Deutsch Rumanische Petroleum A-G Berlin (DERUPAG)
Câteva ornamente decorative marginale
de pe acțiuni germane
Detaliu vignetă de pe un certificat financiar american
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 13.03.2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu