Mai jos am postat și alte fotografii cu monumente arhitectonice
și două vederi generale din localitatea franceză NEUVILLETTE,
departamentul SOMME, regiunea PICARDIA.
Arhitectură locală
Vederi generale
***
DOUĂ EPIGRAME
DIN VIAȚĂ
de Sorin Beiu - Constanța
CARTE POȘTALĂ ILUSTRATĂ
Mi-a trimis-o nu știu cine
Ca să știu pe unde-a fost,
Nu se simte dânsul bine
Dacă nu mă simt eu… prost!
ASEMĂNARE
Nevasta lui a-mbătrânit
Întocmai ca televizorul.
Imaginea s-a urâțit,
Dar a rămas intact… sonorul!
_______________xxx_______________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din
materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie
sau bască şi care indică, prin imagini
reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si apartenenţa
la un club, de identificare localitate,
de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie
politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de nivel de pregătire-calificare,
de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Ștefan cel Mare și Sfânt - Domnul Moldovei - 1457 - 1504 - 2004
Societatea Numismatică Română
Omagiu pios viteazului domn Ștefan cel Mare și Sfânt,
cu prilejul comemorării a 500 de ani de la trecerea sa
în eternitate 1504 - 2004
Ştefan al III-lea, supranumit Ştefan cel Mare (născut în anul 1433 la Borzeşti şi decedat la 2 iulie 1504 în Suceava), fiul lui Bogdan al II-lea, a fost domn al Moldovei între anii 1457 și 1504. A domnit aproape 50 de ani, durată care nu a mai fost egalată în istoria Moldovei. În timpul său, ţara a dus multe lupte pentru independenţă împotriva mai multor vecini, cum ar fi turcii, polonezii, ungurii şi chiar muntenii. Calităţile umane, cele de om politic, de strateg şi de diplomat, acţiunile sale fără precedent pentru apărarea integrităţii ţării, iniţiativele pentru dezvoltarea culturii au determinat admiraţia unor iluştri contemporani, iar, graţie tradiţiei populare, a fost transformat într-un erou legendar şi sfânt al Bisericii Ortodoxe Române. Papa Sixtus al IV-lea l-a numit "Athleta Christi" (atletul lui Christos) iar poporul l-a cântat în balade: Ştefan Vodă, domn cel mare, seamăn pe lume nu are, decât numai mândrul soare. Iată cum îl descrie Grigore Ureche în cronica sa: "Fost-au acest Ştefan, om nu mare la statu, mânios, şi degrabă a vărsa sânge nevinovat: de multe ori, la ospeţe omora fara giudeţ. Amintrelea era om întreg la fire, neleneşu şi lucrul său ştia a-l acoperi şi unde nu găndeai, acolo îl aflai. La lucruri de războaie meşter, unde era nevoie, însuşi se vârâia ca văzându-l ai săi să nu indărăpteze şi pentru aceia raru războiu de nu-l biruia şi unde-l biruiau alţii nu pierdea nădejdea că ştiindu-se cădzut gios se ridica deasupra biruitorilor."
Era la început de veac XX. Cultura şi ştiinţa în România prinseseră aripi de zbor stabile şi de perspectivă, precizându-se domeniile şi principiile de activitate. Se trecea acum la culegerea primelor roade ale frământatului şi cu rol de pionierat secol al XIX-lea, când reprezentanţi de frunte ai renaşterii româneşti se dăruiau, cu întreaga lor fiinţă, intereselor naţionale. Unirea Principatelor şi marile reforme ale lui Alexandru Ioan Cuza au deschis larg porţile afirmării învăţământului, ştiinţei şi culturii în România. Publicaţii şi societăţi de tot felul luau fiinţă, croindu-şi drum spre mintea şi inima românilor. În acest context de efervescenţă spirituală, o nouă ştiinţă specială se înfiripa în peisajul intelectual românesc. Informaţiile lui C. Bolliac din „Trompeta Carpaţilor”, referitoare la unele descoperiri monetare, dar mai ales lucrările lui D.A. Sturdza şi primele studii de specialitate ale lui M.C. Sutzu, precum şi alcătuirea unor colecţii monetare, aveau să se constituie ca temelie a ştiinţei numismatice din România. Începutul sec. XX va marca pentru numismatica din ţara noastră un moment de o reală însemnătate. Pe data de 28 decembrie 1903, la iniţiativa unui grup de entuziaşti şi pasionaţi ai acestei discipline, lua fiinţă Societatea Numismatică Română (SNR). Adunarea Generală, în şedinţa sa inaugurală, a votat Statutele Societăţii şi a ales Comitetul de conducere în următoarea alcătuire: D.A. Sturdza, preşedinte de onoare; M.C. Sutzu, preşedinte activ; Gr.Tocilescu, vicepreşedinte; Al.Cantacuzino, secretar; lt.col.G.Iordăchescu, casier contabil; dr. G. Severeanu, subsecretar şi D. Panku, C. Alessandrescu, Carol Storck şi E.D. Mirea, membri. O dată cu adoptarea Statutelor se fixa şi ţelul principal al Societăţii, care îşi propunea „să dezvolte ştiinţa şi arta numismatică” în România." În prezent SNR are filiale în aproape toate județele țării. Sus am postat logo-ul Societății Numismatice Române.
Atena era o zeiţă, una dintre cele mai mari divinități ale mitologiei greceşti, identificată de către romani cu zeița Minerva. Era zeița înțelepciunii, pe care grecii o mai numeau și Pallas Athena sau, pur și simplu, Pallas. Deasupra am postat o poză cu statuia zeiţei Atena care se găseşte la Muzeul Luvru din Paris.
Insignă - Concursul hipic Arad
Municipiul Arad are tradiție în creșterea cailor de rasă. Prin
Ordinul 180/1980 al Ministerului Agriculturii si Industriei Alimentare, în
scopul ameliorãrii cabalinelor, promovarea cailor de rasă și dresarea,
antrenarea acestora pentru competiții sportive s-a înființat aici un Depozit de
armăsari.
Insignă - Concursul hipic Arad
În decembrie 1981 s-a finalizat prima fazã din proiectul de
constructie, fiind realizate 2 grajduri cu o capacitate totalã de 120 locuri. În
ianuarie 1982 a început popularea Depozitului, cu armãsari de montã publicã din
alte herghelii, din rasele Ardenez, Pur Sânge Arab, Lipitan, Cal Românesc de
Sport, Hutul, Semigreu, Pur Sânge Englez si varietãtile Nonius,
Furioso - North Star.
Insignă - Uzina "Fierarul" Arad - 1956
Feroneria S.A. (numele initial Uzina “Fierarul”) a fost fondată la
Arad în anul 1924, la iniţiativa lui Carol Grundmann, un mare industriaş
austriac, care a profitat de puternica dezvoltare industrială a oraşului,
acesta fiind în perioada interbelică pe a patra poziţie din ţară. În anul
1968, firma şi-a schimbat denumirea în IAMMB Arad - Intreprinderea de Articole Metalice pentru Mobilă şi
Binale - un nume încă bine cunoscut local şi astăzi. Urmare a Revoluţiei Române
din 1989, denumirea firmei devine în anul 1990 Feroneria S.A., care prin Hotarârea de Guvern 1272/08.12.1990 îşi
schimbă forma juridică din întreprindere de stat în societate comercială pe
acţiuni. În acest moment Feroneria este prezentă cu produsele şi serviciile
sale în întreaga lume, cu misiunea de a dezvolta noi generaţii de produse şi
servicii pentru a satisface cerinţele unei pieţe globale aflate într-o continuă
schimbare. Sus am aplicat o poză cu sediul vechii Uzine Fierarul - Arad.
Insignă - Liceul "Ioan Slavici" 1971 Arad 1745 - 1919
Colegiu
Național “Moise Nicoară” din
Arad a fost înființat în anul 1873 și reprezintă una dintre cele mai
prestigioase unități de învățământ preuniversitar din oraș. Colegiul este localizat
în Piața Moise Nicoară, nu departe de Teatrul de Stat “Ioan Slavici”. Începuturile
colegiului sunt cele ale primei școli elementare din Arad, înființate la 1707 de către călugărul bavarez Camil Nöffrich. În
1745 devine școală latină, iar în 1762 gimnaziu. În anul 1845 s-a aplicat o
reformă școlară în urma căreia gimnaziul din Arad devine gimnaziu superior
complet, iar în 1868 gimnaziu superior regal. Actualul sediu al colegiului
s-a construit între anii 1869 – 1873 sub conducerea arhitectului Josef Diecher
din Budapesta.Clădirea este zidită în stil renaissance și este compusă din două
părți: clădirea principală, cu etaj și subsol, și corpul secund aflat în partea
de apus unde există și sala de gimnastică. În anul 1895 școala intră sub
autoritatea statului și din 5 octombrie 1919 devine Liceul “Moise Nicoară”, primul
liceu românesc de băieți din Arad. Încă din anul 1955 frumoasa
clădire a liceului arădean este introdusă pe lista monumentelor istorice și de
arhitectură. În anul 1948 liceul devine Școala Medie nr. 1 din Arad și în anul 1957 primește
numele de “Ioan Slavici”. În anul 1991
reia vechiul nume “Moise Nicoară” și din 2000 este Colegiu național “Moise Nicoară”.
Moise
Nicoară (30 noiembrie 1784, Gyula, Ungaria – 10 octombrie 1861, București) a
fost un jurist, profesor, traducător, scriitor și patriot român, luptător
pentru drepturile românilor din provinciile Banat și Crișana. Sus am aplicat o
poză cu statului lui Moise Nicoară din fața Colegiului național Moise Nicoară (fost
Liceul “Ioan Slavici”) – Arad.
Ioan Slavici (18 ianuarie 1848, Șiria,
Arad – 17 august 1925, Crucea de Jos, Vrancea) a fost un scriitor, jurnalist și
pedagog român, membru corespondent (din anul 1882) al Academiei Române. Provenind
dintr-o familie de țărani ardeleni remarcabila operă literară a lui Ioan
Slavici este influențată de viața satului ardelean. Scriitorul a fost
considerat de criticul George Călinescu, un instrument de observație
excelent al mediului rural, oferind în nuvelele sale poporale și
în studiile sale o frescă a moravurilor, a comportamentului oamenilor în
funcție de stratificarea lor socială, în cele mai mici detalii ale ținutei,
îmbrăcăminții, vorbirii și gesturilor. A devenit scriitor fiind îndrumat
de către Mihai Eminescu. Din opera lui Slavici enumăr; romanul Mara și nuvelele
Moara cu noroc și Pădureanca.
Insignă - Teatrul de stat Arad 1948 - 1958
Teatrul
Clasic „Ioan Slavici” (fost Teatrul de Stat) este un edificiu cultural din municipiul Arad. A fost ridicat
între anii 1872 -1874 în stil neoclasic. În anii 1958 - 1960 au loc importante
lucrări de modernizare în timpul cărora se realizează actuala fațadă a
Teatrului. Lucrarea de ridicare a clădirii s-a făcut supravegherea arhitectului
Skalnitzky. Vestea că însuși împăratul Franz Iosif urma să fie prezent la
inaugurare a provocat o grăbire a lucrărilor la teatru. Evenimentul a avut loc
pe data de 21 septembrie 1874 când alături de elitele arădene și 1250 de
spectatori, a apărut însuși împăratul însoțit de prinții Albrecht, Iosif și
Johann. Trupa Teatrului Național din Budapesta a prezentat un prolog de
Szasz Karoly și comedia Vânătoarea din Matra de Fay. După
primul act, Franz Iosef se retrage spunând că "teatrul ca frumusețe și ca
onorata asistență sunt demne de orice capitală." Înainte de plecare el a
donat 600 de florini așezământului și 500 florini celor nevoiași. Un eveniment
tragic s-a petrecut la 18 februarie 1883 când după o repetiție a piesei Henric
al IV-lea, un incendiu a transformat în scrum sala teatrului. Autoritatiile
s-au mobilizat și l-au angajat pe arhitectul Halmai Andor pentru elaborarea
unui proiect pentru o nouă sală. Datorită unui efort susținut teatrul este
redeschis pe data de 1 octombrie 1885, redevenind unul dintre principalele
lăcașuri de cultură ale orașului. Pe fațada principală, deasupra celor trei
porți așezate sub trei arcade, se ridică șase pilaștri masivi cu capetele în
stil corintic; ei susțin un triptic în formă de triunghi. În interiorul
tripticului se află basorelieful intitulat "Construirea
socialismului", realizat din piatră artificială, cu o lungime de 19 metri,
iar la centru o înălțime de 4 metri, acesta fiind realizat de către sculptorii
Valeriu Brudascu, Livia Cernenski și Emil Vitroel, conduși de Ioan Tolan.
Municipiul Arad este reședința și cel mai mare oraș
al judeţului Arad, situat pe cursul inferior al
râului Mureş, în vestul României. El numără aproximativ 150000
de locuitori. Municipiul Arad constituie pentru vestul României un punct
important în ceea ce privește industria, și este de asemenea un nod important
în transporturile feroviare, rutiere, având și aeroport. Istoria
Aradului este una îndelungată care începe cu primele așezări umane pe
actuala vatră a orașului, în nordul râului Mureș și mai apoi cu
apariția primei cetăți de pământ situată la Vladimirescu, în jurul
secolului al X-lea. Prima atestare documentară a zonei Aradului ne parvine
din anul 1028. Sus am postat drapelul şi stemele interbelică, comunistă și
actuală ale municipiului Arad și trei poze reprezentând Satul de vacanță Căsoaia, Palatul Culturii și Mănăstirea Bodrog din acest oraș.
__________________ooOoo__________________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Regatul României - Certificat fracționar - 20 franci francezi
Împrumut de consolidare amortizabil 4,5% - 1934
Câteva ornamente decorative marginale
de pe acțiuni sud africane
Detaliu vignetă de un certificat american
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 11.07.2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu