Mai jos am postat și alte fotografii cu clădiri,
aspecte și vederi generale din localitatea austriacă
AMPFLWANG, bundeslandul AUSTRIA SUPERIOARĂ.
Depoul pentru reparații locomotive
Școala
Clubul de golf ROBINSON
Arhitectură locală
Vederi generale
***
DOUĂ EPIGRAME
DIN VIAȚĂ
de Sorin Cotlarciuc – Vama – Suceava
MEDICALĂ
Poziția îți
este verticală
Când vii la
doctor, însă ia aminte;
Că vei pleca
scăpat de orice boală,
Culcat... și
cu picioarele-nainte.
MANDATUL UNUI
ALES
În politică
se-ntrec
Nu-i privesc
ce e prin țară
Patru ani în
grabă trec.
Spunând:…
Ura și la gară!
________________xxx________________
UN JETON, O INSIGNĂ,
CÂTEVA MEDALII ȘI,
MĂRTURII DE BOTEZ ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din
materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie
sau bască şi care indică, prin imagini
reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si apartenenţa
la un club, de identificare localitate,
de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie
politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de nivel de pregătire-calificare,
de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
JETOANELE
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor, ce sunt folosite pentru declansarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor bauturi sau mici, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
în plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii
de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la sedinţe, şi care,
ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
Ferdinand I - Întemeietorul României mari * 1865 - 1927
Spre eterna memorie a marelui,
bunului și viteazului nostru rege
Ferdinand I, Rege al României, Principe al Romaniei, Principe de
Hohenzollern-Sigmaringen, născut Ferdinand Viktor Albert Meinrad
von Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 24 august 1865 la Sigmaringen şi
decedat 20 iulie 1927 la Sinaia) a fost rege al României din 10 octombrie 1914
până la moartea sa. Din 1890 a fost membru de onoare al Academiei Române ,
iar între 1914 şi 1927 a fost protector şi preşedinte de onoare al aceleiaşi
instituţii.
România Mare (România interbelică, România
Întregită) ca termini au intrat în uz după Tratatul de Versailles din
anul 1920,nu ca un concept iredentist sau expansionist, ci ca o stare de fapt
obiectivă, în comparație cu dimensiunile geo-politice anterioare ale țării.
România dintre cele două războaie mondiale a avut extinderea teritorială maximă
din istoria sa, de 295641 kilometri pătrați, în timp ce în prezent extinderea
teritorială a României este de 238391 kilometri pătrați. România Mare a existat
în această formă până în anul 1940. Ca urmare a Pactului Ribbentrop-Molotov din
1939 și Dictatului de la Viena (30 august 1940) - România a pierdut o
treime din țară fără să fi tras măcar un foc de armă. Sus este o hartă a
României mari.
4 mai 1997 - Inaugurarea Muzeului Băncii Naționale
Banca Națională a României
Muzeul Băncii Naționale a
României este un muzeu în subordinea băncii naționale din București, amplasat în
Str. Lipscani nr. 25, sector 3. Monument istoric, Palatul Băncii Naționale a
României a fost construit între 1884 și 1890, după proiectul arhitecților
Cassien Bernard și Albert Galeron, lucrările fiind supravegheate de arhitecții
Grigore Cerchez și E. Băicoianu. Ultima restaurare datează din perioada 1992 -
1994. Printr-o hotărâre a Consiliului General al B.N.R. din 1914 s-a dispus
înființarea muzeului. Muzeul a fost organizat începând din 1933, prima
expoziție fiind vernisată în iulie 1943. Colecția este apoi mutată și
redeschisă, în 1949, în blocul Rosenthal de pe Calea Victoriei. În toamna
anului 1952 se amenajează spațiul de la parterul imobilului pentru a adăposti
întreaga colecție, dar ocuparea spațiului de către Ministerul Finanțelor îi
obligă pe organizatori să cedeze piesele Academiei Române, unde au rămas până
în preajma inaugurării muzeului, la 3 mai 1997. Sunt expuse seriile numismatice
emise de Banca Națională a României, alte piese de importanță majoră, însemne
bancare, precum și o galerie de portrete ale guvernatorilor băncii. Primul palat al Băncii Naţionale a
României a fost
ridicat în cea mai veche zonă comercială a oraşului Bucureşti, delimitată în a
doua jumătate a secolului al XIX-lea de străzile Lipscani (cea mai veche),
Calea Victoriei (fostă Mogoşoaia), Smârdan şi Doamnei. Specialiştii în
istoria arhitecturii bucureştene opinează că, la începutul deceniului nouă al
secolului al XIX-lea, se poate vorbi de o "explozie" constructivă,
care a facilitat apariţia unor noi programe de arhitectură (clădiri
financiar-bancare, culturale, hoteluri, clădiri cu funcţiune comercială
exclusivă) sau modernizarea unor programe existente anterior (ca în cazul
locuinţei). După înfiinţarea BNR, una din primele preocupări ale
conducerii a fost aceea de a reduce termenul de funcţionare provizorie la
Creditul Funciar Rural, prin construirea sediului propriu. Prevăzut prin lege,
rolul important al BNR atât pentru finanţe, cât şi pentru întreaga economie
românească, impunea realizarea unei clădiri special destinate acesteia. Prin
urmare, în şedinţa sa din 3 octombrie 1881, Consiliul de administraţie a
autorizat pe guvernatorul I.I. Câmpineanu să trateze cu Ministerul de Finanţe
achiziţionarea terenului pe care se afla Hanul Şerban Vodă. Construit în anii
1683-1685, în timpul domniei lui Şerban Cantacuzino (1678-1688), şi consolidat
în vremea lui Constantin Brâncoveanu (1688-1714), acest ansamblu arhitectural a
fost principalul han al oraşului datorită mărimii sale şi al siguranţei oferite
negustorilor în incinta de tip cetate cu ziduri pline spre exterior. În 1863,
prin Legea secularizării averilor mănăstireşti, într-o vreme când era aproape
abandonat, hanul a trecut în proprietatea statului. La 9 februarie 1882,
era publicată în "Monitorul oficial", nr. 249/1882, Legea privind
aprobarea vânzării către BNR a terenului numit Hanul Şerban Vodă, iar a doua zi
guvernatorul BNR era autorizat de către Consiliul de administraţie ca, împreună
cu împuternicitul Administraţiei Domeniilor Statului, inginerul-arhitect Nicolae
Cerchez, să se prezinte la Tribunalul Ilfov pentru transcrierea actului de
cumpărare a terenului. Pentru stabilirea propriilor exigenţe, guvernatorul I.I.
Câmpineanu şi preşedintele Consiliului de cenzori, Menelas Ghermani, au vizitat
bănci din străinătate cu intenţia de a constata progresele arhitecturii
bancare. La 31 martie 1882, Consiliul general a aprobat contractul încheiat cu
Cassien Bernard, elevul şi colaboratorul lui Charles Garnier, autorul Operei
din Paris, precum şi cu Albert Galleron, pentru executarea anteproiectului
construcţiei palatului BNR. La 16 septembrie 1882, Consiliul General a
analizat anteproiectele palatului BNR întocmite de cei doi arhitecţi francezi
şi a aprobat proiectul în care faţada clădirii era pe strada Lipscani, fiind
respins cel în care faţada era către strada Smârdan. De asemenea, se decidea
executarea planului definitiv şi a devizului lucrării. Un an mai târziu,
Consiliul general aprobă planul definitiv şi trecerea la execuţia acestuia,
achitând şi onorariile arhitecţilor. Proiectul lor tocmai fusese expus la
Expoziţia Naţională de Beaux Arts de la Paris şi primise aprecieri favorabile.
În 1883, s-a decis dărâmarea clădirilor pentru eliberarea terenului Hanul
Şerban Vodă, iar la 12 iulie 1884 a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor,
prilej cu care în fundaţia clădirii s-a depus un document în care erau
menţionaţi regele Carol I, prim-ministrul I.C. Brătianu şi membrii guvernului,
conducerea BNR. Ridicarea palatului a durat mult, întârzierea fiind provocată
de războiul sârbo-bulgar (noiembrie-decembrie 1885), care a determinat
întreruperea exploatării şi a transportului pietrei de Rusciuk, ca şi de
dificultăţile reprezentate de organizarea licitaţiilor şi desfăşurarea
tratativelor pentru achiziţionarea materialelor, a instalaţiilor şi pentru
încredinţarea lucrărilor de execuţie. De asemenea, nu de puţine ori,
intemperiile vremii au avut şi ele rolul lor în amânarea executării lucrărilor.
Administraţia BNR a avut în permanenţă în vedere multiplele aspecte, din care
unele neprevăzute, ale unui astfel de proiect major, în care dimensiunea
cheltuielilor posibile trebuia să fie pusă de acord cu obiectivul realizării
unei clădiri-emblemă pentru harta bucureşteană a construcţiilor cu destinaţie
bancară. La 15 februarie 1884, Consiliul general a aprobat planul
fundaţiilor Palatului BNR, prezentat de arhitectul N. Cerkez. El a întocmit şi
un deviz provizoriu, potrivit căruia totalul cheltuielilor urma să fie de
2342577 lei, la care se adăuga suma de 157422 lei, pentru cheltuieli
neprevăzute. La 27 ianuarie 1884, E. Carada şi N. Cerchez au fost delegaţi
de conducerea BNR să viziteze carierele de la Bahna din judeţul Mehedinţi, în
vederea alegerii sortimentului de piatră potrivit construirii Palatului BNR. De
asemenea, Administraţia BNR a încheiat un contract cu Ch. Rolland din Marsilia
pentru furnituri în cantitate aproximativă de 2200 tone de ciment
Portland-Lafarge, cu preţul de 62 lei tona, şi 550 metri cubi de piatră de
Cassis cioplită, cu 100 lei metru cub. Materialele urmau să fie predate la
Giurgiu, cheltuielile de vamă şi transport de la Giurgiu la Bucureşti revenind
băncii. La 23 iulie, I. Meves era desemnat pentru supravegherea acestui
transport. Dar, încă din luna mai, pentru urgentarea procurării cimentului
necesar, Consiliul de administraţie a decis înlocuirea unei părţi a acestei
comenzi cu ciment produs la Montalieu, Port de France şi Grenoble. Măsura de
precauţie luată de conducerea BNR s-a dovedit a fi inspirată, căci, în toamna
aceluiaşi an, Ch. Rolland a adus la cunoştinţa băncii că, din cauza epidemiei
de holeră din sudul Franţei, nu avea cum să-şi îndeplinească obligaţiile ce-i
reveneau prin contract şi, prin urmare, solicita rezilierea lui. Şi în privinţa
pietrei pentru fundaţii şi socluri, s-a revenit asupra deciziei iniţiale,
Consiliul de administraţie stabilind, la 29 aprilie 1885, să se întrebuinţeze
piatră cioplită în locul celei brute, la preţul de cel mult 85 lei metru
cub. Licitaţia organizată pentru achiziţionarea ferestrelor şi a
parchetului era anulată de Consiliul general, care aproba, la 12 februarie
1886, suma de 68000 lei pentru a cumpăra prin "bună învoială"
ferestrele şi recomanda reluarea licitaţiei pentru parchet. Pentru
procurarea aparatelor de încălzit, la 5 septembrie 1884, Anton Carp informa
Consiliul general că a contactat mai multe case speciale şi, în urma examinării
proiectelor de către arhitecţii băncii, cel mai avantajos a fost cel al firmei
Koerting din Paris, preţul fiind de 120000 lei. Peste numai o jumătate de an,
această firmă nu depusese cauţiunea şi informa că renunţă la lucrare, situaţie
în care, pentru încălzirea şi ventilarea Palatului, s-a încheiat un contract cu
Casa Wasserleitungen din Viena, la preţul de 42745 florini sau 71242
mărci. La 9 martie şi respectiv 20 martie 1885, Consiliul de administraţie
şi Consiliul general au discutat chestiunea grinzilor de fier şi de oţel
necesare pentru realizarea tavanelor şi a pardoselilor. Având în vedere că
"pentru asemenea furnituri trebuie să se ţină cont pe lângă preţuri şi de
calitatea lucrului şi de siguranţa ce inspiră constructorul". Administraţia s-a pronunţat pentru oferta lui Schneider de la firma Creusot,
care oferea următoarele preţuri: 195 franci tona grindă de fier, 320 franci
tona grindă de oţel, 390 franci tona grindă de oţel combinat "cu buloane,
corniere şi legături în oţel, toate predate franco pe chei la Galaţi sau la
Brăila". Vama şi transportul până la Bucureşti cădeau în sarcina şi
cheltuiala BNR. În primăvara următoare, la 14 mai 1886, Consiliul general
a avizat rezultatele licitaţiei pentru tabla de aramă necesară acoperişului
Palatului băncii. Prin urmare, s-au încheiat contracte cu firmele Aron Hirsch
din Halberstadt (128 franci pentru suta de kilograme de tablă adusă la Galaţi,
la care se adăugau 3 franci pentru transportul până la Bucureşti) şi Casa
Benchelte din Grünberg (39 franci suta de kilograme de oţel pentru structura
metalică a acoperişului, inclusiv montatul). De asemenea, urmau să fie
comandate grilajele ornamentale din fier pentru ferestrele şi uşile localului,
în limita maximă de 1 leu/kg, după modelele date de bancă. După executarea
porţilor şi a gratiilor ferestrelor de la subsol de către Andrei Rogalski, în
august 1886, Eugeniu Carada (în locul locţiitorului de guvernator) şi
secretarul general F. Kohler semnau contractul cu antreprenorul Friedrich
Weigal din Bucureşti. Potrivit acestuia, antreprenorul se însărcina cu
executarea "gratiilor ornamentate de fier", în număr de 42, după trei
modele date de bancă, care urmau să aibă "întocmai dimensiunile golurilor
lăsate în zidărie pentru aşezarea lor". Grilajele urmau să fie lucrate din
fier "de primă calitate" adus din Germania, vopsite cu miniu de plumb
şi montate. Banca plătea 0,80 lei pentru un kg de fier, la dimensiunea cerută,
lucrat şi montat. Contractul prevedea şi grosimea vergelelor, ca şi secţiunea
lor (pătrată sau rotundă), coordonate ce trebuia respectate întocmai. Erau
stabilite şi două termene ferme: primele 15 gratii predate în noiembrie 1886,
iar restul comenzii în mai 1887. Dacă antreprenorul nu le respecta, BNR
era în drept "fără nici o altă somaţiune sau altă formă de judecată să
rezilieze contractul, refuzând lucrările fără nici o despăgubire pentru
antreprenor, care va rămâne răspunzător pentru orice daune ce ar proveni Băncii
Naţionale pentru orice lucrare nepredată la termen". În acelaşi timp,
administraţia băncii a luat măsuri pentru organizarea licitaţiilor în vederea
încredinţării executării diferitelor lucrări de construcţie. Astfel, pentru
lucrările "de betonagiu", la 4 aprilie 1884, Consiliul de
administraţie respingea toate ofertele şi restituia garanţiile depuse. La
25 iulie acelaşi an, era organizată licitaţia pentru zidăria de piatră şi
cărămidă, de la soclu în sus, dar Consiliul general nu a avizat-o şi a solicitat
Administraţiei să contracteze aceste lucrări "prin bună învoială" cu
o întreprindere care cerea preţuri sub cele de la licitaţie. În această
situaţie, la 12 ianuarie 1885, Consiliul general a aprobat contractele
încheiate cu Giuliani Zanetto pentru executarea lucrărilor de săpături şi
"betonagiu", precum şi cu Societatea de Construcţiuni pentru Lucrări
de Zidărie, în vederea realizării lucrărilor de zidărie şi de piatră de la
soclu în sus. De asemenea, în contextul rezilierii înţelegerii cu Ch. Rolland,
s-a autorizat, la 12 ianuarie 1885, încheierea unui al doilea contract cu
Giuliani Zanetto pentru furnizarea pietrei şi construirea soclului, cu toate
materialele necesare, la preţul de 137 lei metru cub. La 22 iulie 1887,
locţiitorul de guvernator, Anton Carp, era autorizat de Consiliul de
administraţie să încheie contractul cu tinichigiul Th. Georgescu, pentru
realizarea învelişului cu tablă de aramă, la preţul de 1,68 lei metru liniar,
şi a jgheaburilor, la preţul de 2,50 lei metru liniar. Administraţia BNR a
apelat la sprijinul profesioniştilor, Nicolae Cerkez fiind numit, la propunerea
lui E. Carada, "architect primar al construcţiunii". În virtutea
recomandării făcute de N. Cerkez, devenit arhitectul băncii, în jurul căruia
s-a constituit şi primul Serviciu de arhitectură al instituţiei, la 3 decembrie
1883, Consiliul de administraţie l-a numit pe arhitectul Constantin Băicoianu
"desinator cls. I", având o retribuţie de 300 lei pe lună. Trecerea
la construirea palatului a determinat creşterea numărului personalului angajat
special pentru acest proiect. Mai întâi, Iohan Seewald devenea "desinator
cls. II", apoi, la 23 iulie, Albert Seraia era numit supraveghetor al
lucrărilor de betonare şi, la 10 septembrie, Nicolas Pascal devenea
supraveghetorul lucrărilor de construcţie, cu o remuneraţie de 5 lei pe
zi. În vara anului 1886, trecuse deja termenul scurt, de 2 ani,
pronosticat pentru terminarea lucrărilor şi Consiliul general lua în discuţie
întârzierile intervenite. E. Carada reitera în faţa Consiliului presiunile
permanente ale Administraţiei băncii asupra Societăţii de Construcţiuni care
îşi adjudecase lucrările de zidărie, precum şi concesiile acceptate, în sensul
că "Administraţia a consimţit ca parte din zidărie să se facă de cărămidă
şi mixtă în loc de piatră curată cum se contractase". În ciuda
ameninţărilor cu rezilierea contractului şi confiscarea garanţiei, Societatea
de Construcţiuni nu a intensificat ritmul lucrărilor. Pentru că tergiversarea
lucrărilor obliga banca la cheltuieli excepţionale de personal şi chirii, la
care se adăuga insuficienţa spaţiului din clădirea Creditului Funciar Rural,
Consiliul general aprecia că s-ar putea ca banca să fie silită să oprească
zidăria la nivelul etajului 1, să pună acoperişul şi să se mute în localul
parţial zidit, urmând ca ulterior să se termine lucrările. În anul următor
(1887), a fost pus acoperişul, iar în 1888 progresele au fost majore, după cum
se poate stabili din Raportul Consiliului de administraţie către Adunarea
generală a acţionarilor din 19 februarie 1889, în care se menţionează:
"construcţiunea localului Băncii Naţionale din Bucureşti este terminată,
în părţile cele mai importante. Dacă iarna aspră ce am avut, întârziind
aşezarea aparatelor de încălzire, nu ne-ar fi silit a suspenda în timp de trei luni
chiar lucrările interioare, am fi putut a vă întâlni în noul nostru edificiu.
În acest moment însă se lucrează cu activitate şi, în curând, Administraţia
băncii se va strămuta în localul său definitiv". Tonul entuziast din
acest raport nu s-a concretizat prin finalizarea lucrărilor în 1889, deşi pe
frontispiciul clădirii, în zona celor două pavilioane terminale ale faţadei
centrale tocmai acest an este trecut în caractere latineşti (MDCCCLXXXIX). De
altfel, în acest an, străduinţa de a termina construirea Palatului a fost
dublată de lucrările de sistematizare a împrejurimilor clădirii BNR, pentru
alinierea străzii Smârdan cu localul băncii. În vederea lărgirii străzii în
discuţie, Consiliul general a cedat Primăriei Bucureşti o porţiune de teren din
proprietatea băncii, fără despăgubire, condiţionând ca terenul respectiv să
servească doar în acest scop. Raportul Consiliului de administraţie către
Adunarea generală a acţionarilor din 18 februarie 1890 indica iminenta mutare a
serviciilor băncii în noul sediu: palatul "din Bucureşti este aproape
terminat, cu excepţia lucrărilor de decoraţiune interioară ale unor părţi ale
clădirii. Imprimeria este deja [...] instalată în noul edificiu". În
iunie acelaşi an, şi celelalte servicii s-au mutat în clădirea de pe strada
Lipscani. Calculele au arătat că, în ciuda faptului că s-au executat mai multe
lucrări neprevăzute, precum canalizarea completă pentru apele de scurgere,
instalarea apei şi a gazului în toată clădirea, grilajul de împrejmuire şi
altele, valoarea totală a acestor cheltuieli nu a depăşit cu mult pe aceea
preconizată de 2.500.000 lei. În cei şase ani cât a durat ridicarea Palatului,
stricta supraveghere a elaborării proiectelor şi a executării acestora a fost
îndeplinită, în numele Administraţiei BNR, de către directorul E. Carada. Unul
din biografii său, Mihail Romaşcanu, descrie astfel implicarea lui: "cât
au durat lucrările, Carada le-a condus cu o pricepere de mare arhitect. Comanda
materialele, cerceta calitatea lor, verifica preţurile ofertelor, revedea
planurile, supraveghea executarea lucrărilor şi cerea refacerea acelora care nu
erau bune; pe scurt, nu se făcea nimic fără ştirea şi aprobarea
lui". Expresia deplină a caracterului de bancă conferit de
monumentalitatea căreia i se asociază forţa expresivă dată de regularitate,
echilibru, distincţie, masivitate şi deschiderea ponderată către stradă conferă
Palatului BNR din strada Lipscani un loc privilegiat în arhitectura perioadei,
putând fi comparat cu marile construcţii bancare realizate în Europa veacului
al XIX-lea. Structura de rezistenţă şi materialele folosite sunt în deplină
concordanţă cu tehnica cea mai modernă a sfârşitului de secol XIX. Astfel,
utilizarea sistemelor tradiţionale, precum zidăria portantă şi boltirea zonei
centrale a subsolului, este completată cu utilizarea consistentă a noilor
materiale de construcţie, în special a metalului. În imediata apropiere a
impunătoarei clădiri, se afla deja clădirea Societăţii de Asigurări Dacia
(1874), dar palatul BNR de pe strada Lipscani a schimbat modul de percepere a
centrului comercial, prin impunerea componentei bancare. Nu întâmplător, în
deceniile următoare, în jurul palatului, s-au ridicat construcţii ale sediilor
celor mai importante bănci şi instituţii financiare (Societatea de Asigurare
Dacia - România, Societatea de Asigurare Naţională, Banca de Scont, Camera
de Comerţ şi Industrie şi Bursa, Casa de Depuneri, Banca Marmorosh-Blank, Banca
Agricolă), ceea ce a dus la constituirea centrului financiar-bancar
bucureştean, completând astfel noul chip european din bronz şi din piatră al
capitalei, alături de clădirea Universităţii, de statuile lui Mihai Viteazul şi
Ion Heliade Rădulescu, de Palatul Regal, Ateneul Român, Palatul de Justiţie,
Fundaţiile Culturale Regale, Ministerul Agriculturii, Palatul Poştei şi
Facultatea de Medicină. Una din cele mai frumoase clădiri ale Bucureştiului,
aşa cum o prezenta o voce autorizată a arhitecturii româneşti, precum aceea a
lui Ion Mincu, Palatul vechi al BNR a deschis seria clădirilor monumentale prin
care instituţiile moderne româneşti nou create îşi asociau o imagine concretă
ce le asigura vizibilitatea necesară pentru a se impune. Proiectul
conceput de arhitecţi francezi şi pus în practică de arhitecţi şi ingineri
români trebuia să corespundă unor multiple condiţionări, determinate de
destinaţiile speciale ale spaţiilor unei clădiri bancare. Astfel, erau
necesare: spaţiul pentru relaţiile cu publicul (holul ghişeelor, în primul
rând); spaţiul pentru activitatea funcţionarilor (birouri de diferite categorii,
inclusiv al guvernatorului şi ale celorlalte persoane din conducerea băncii);
spaţiul tezaurului, divizat pentru accesul publicului şi păstrarea valorilor;
spaţiul imprimeriei şi al tuturor anexelor necesare. Gruparea acestora trebuia
să se realizeze astfel încât circulaţia să nu afecteze măsurile de siguranţă şi
protecţie ale valorilor băncii şi, de asemenea, să ţină seama de trama stradală
şi alte vecinătăţi ale clădirii ce condiţionau posibilităţile de acces ale
publicului şi ale funcţionarilor. Toate aceste elemente au fost
subordonate principiilor arhitecturale ale stilului eclectic de factură
academică. Preluând multiple elemente din arhitectura Renaşterii şi a
Clasicismului francez, Palatul are o formă dreptunghiulară cu latura mare de 73
m (de-a lungul străzii Lipscani) şi cu cea mică de 52 m (pe strada
Smârdan). Structura compoziţională generală este unitară, dar are şi
rezolvări particulare pentru punerea în evidenţă a importanţei faţadei
principale. Toate faţadele sunt organizate în două registre principale
suprapuse: primul corespunde parterului şi are un nivel puţin înălţat de la
sol, fiind finisat în piatră. Trecerea la registrul următor se realizează
printr-o cornişă discretă. Al doilea registru cuprinde restul înălţimii
clădirii, fiind placat cu piatră pe faţada principală şi tencuit pe celelalte.
Faţada principală, orientată către strada Lipscani, a fost realizată din
piatră de Rusciuc. Ea este evidenţiată atât prin înălţimea mai mare, cât şi
prin atenţia specială acordată întregii decoraţii. La fiecare colţ, volumul
compact este marcat de câte un pavilion de formă pătrată, care avansează faţă
de restul clădirii, contând în volumetria generală ca nişte turnuri ce
sugerează forţa şi robusteţea construcţiei. Ele au o acoperire specială care
preia tipul de cupolă frecvent utilizat în epocă. Axul central de simetrie
al clădirii este marcat prin decroşul subasmentului pe care sunt aşezate patru
coloane corintice elansate, canelate. Verticalitatea elementului decorativ
central este accentuată prin depăşirea cornişei generale. Acest element este
înălţat printr-un grup sculptural alcătuit din două personaje (un bărbat şi o
femeie), care încadrează lucarna în care se afla un ceas. Se presupune că
autorul acestui grup statuar a fost Athanasie Constantinescu. Axul
elementului central coincide cu intrarea principală, accesul fiind posibil pe
uşa centrală prevăzută cu un fronton semicircular. La partea superioară, ceea
ce corespunde etajului I, se află un balcon rezultat din avansul coloanelor. Aici
se deschid cele trei uşi de dimensiuni egale şi cu decoraţiuni identice, precum
şi, deasupra acestora, golurile în formă rotundă ale Sălii de
Consiliu. Ritmarea verticală este reluată la cele două pavilioane
terminale ale acestei faţade. Subordonarea acestora faţă de elementul central
este marcată prin relieful mai redus, realizat prin angajarea la suprafaţa
peretelui a celor patru coloane ionice. Dispunerea acestor coloane creează trei
deschideri, aceea din mijloc fiind mai mare. Coloanele mediane susţin un balcon
mic, care, la rândul lui, se sprijină pe două console viguroase ancorate pe
cornişa care desparte cele două registre principale. Spaţiile laterale
adăpostesc patru din cele şase sculpturi decorative ale faţadei, realizate în
ronde-bose, care pun în evidenţă etajul nobil. Cele patru sculpturi sunt
operele lui Ion Georgescu (1856-1898) şi Ştefan Ionescu Valbudea (1859-1918),
doi dintre cei mai reprezentativi artişti români ai epocii, şi înfăţişează
patru personaje alegorice, care reprezintă Justiţia (Thermis) şi Agricultura
(Ceres), plasate central, iar lateral se află Comerţul (Mercur) şi Industria
(Vulcan). Simbolistica lor comunică programul asumat de BNR de a susţine
economia naţională. Golurile sunt dispuse echidistant şi ierarhizat.
Ferestrele de la parter se termină cu ancadramente în semicerc, fiind decorate
şi protejate cu grilaje a căror fină ţesătură este realizată din metal.
Ferestrele ce se deschid în cele două balcoane ale etajului I au aceleaşi
dimensiuni ca şi celelalte, dar ancadramentul lor beneficiază de o decoraţie
suplimentară a frontonului. Celelalte 10 ferestre au, alternativ, frontonul
triunghiular sau rotund, iar în partea de jos este prevăzut un registru de
balustrade. Deasupra lor se află un registru secundar, separat de restul faţadei
printr-o profilatură discretă, alcătuit din ferestre de dimensiuni mici,
rotunde în zona celor trei balcoane şi pătrate în rest, care asigurau
iluminarea podului. În urma intervenţiilor din anii 1929-1930, când s-a
realizat al doilea nivel, în afara Sălii de consiliu, aceste ferestre asigură
iluminarea noilor. Pentru celelalte trei faţade s-au respectat principiile
generale plastice, dar tratarea a fost mai simplă. În acelaşi timp, ele nu sunt
identice, fiecare având nota sa de originalitate dată de soluţiile găsite
pentru adaptarea la ambient. Faţada dinspre strada Smârdan era tencuită şi se
caracteriza, în primul rând, prin decroşeul ce asigură avansul unei segment
echivalent cu aproximativ o treime din lungimea ei faţă de planul general.
Suprafaţa este ritmată de un şir de pilaştri, ca şi la pavilioanele din colţ.
În afara pavilioanelor, la nivelul parterului şi al etajului I, ferestrele au
frontoane semicirculare, cele din registrul inferior fiind prevăzute cu
grilaje. Ferestrele etajului al doilea, adăugat ulterior, sunt de dimensiuni
mici şi au formă dreptunghiulară. Această aripă a adăpostit, încă de la
începuturi, imprimeria Băncii. Faţada dinspre Nord corespundea străzii
Băncii Naţionale. Spre deosebire de celelalte faţade, pavilioanele marginale au
un avans mai mare în exterior, astfel încât restul faţadei este mai retras faţă
de limita maximă a acestora. Ferestrele de la parter aveau ancadramente
dreptunghiulare în zona pavilioanelor şi semicirculare în rest, toate fiind
dublate de grilaje. Golurile etajului următor erau prevăzute, în zona
pavilioanelor, cu ancadramente triunghiulare decroşate, similare celor de pe
latura vestică a construcţiei, iar în rest cu simple ancadramente
dreptunghiulare.La 11 iunie 1890, BNR, reprezentată de Anton Carp, încheia cu
Zoe Lahovary, care avea "autorizaţiunea soţului său, G. Lahovary", o
convenţie. Potrivit acestei înţelegeri, între cele două proprietăţi urma să se
deschidă o trecere de 8 m lărgime, în lungime până la proprietatea prinţului
Karagheorghevici. Strada, care va deveni strada Băncii Naţionale, era paralelă
cu grilajul aşezat la 3 m de cele două pavilioane şi avea 8 m lăţime către
proprietatea Lahovary. De asemenea, semnatarii conveneau ca până ce strada va
intra în categoria "stradele sau pieţe publice ale capitalei, pavarea şi
întreţinerea ei se va face de ambele părţi contractante, cheltuielile fiind
suportate în părţi egale". A treia faţadă, dinspre vest, avea un ax ce
coincidea cu un portal bogat decorat, care marca intrarea rezervată guvernatorului
în curtea interioară. La nivelul parterului, se află dispuse ferestre cu
frontoane dreptunghiulare, iar la nivelul etajului I ferestrele au ancadramente
triunghiulare. Golurile pavilioanelor din colţuri se deschid în două balcoane
mici şi au frontoane decorate în formă triunghiulară, astfel încât ies în
evidenţă. Toate golurile registrului secundar superior, corespunzătoare
birourilor de la al doilea etaj sunt în formă dreptunghiulară. Pe lângă
intrarea destinată guvernatorului, pe această faţadă mai existau alte două
intrări secundare pentru accesul la locuinţele personalului. În direcţia
vest, în momentul inaugurării Palatului BNR, nu era delimitată de o stradă, ci
de o fundătură. În urma avizului dat de către Consiliul general, la 28
septembrie 1891, s-a încheiat o înţelegere între BNR, reprezentată de Th.
Rosetti şi Anton Carp, şi avocatul Constantin Mille, ca împuternicit al
prinţului Alexis Karagheorghevici. Prinţul Karagheorghevici ceda Băncii terenul
aferent prelungirii în linie dreaptă a trecerii private deschise din str.
Smârdan printre Banca Naţională şi proprietatea lui G. Lahovary până la
aliniamentul ocupat de împrejmuirea şi zidul dinspre "stradela"
particulară ce despărţea, spre apus, terenurile Băncii de cele ale prinţului
Karagheorghevici. Trecerea astfel prelungită urma să se paveze pe cheltuiala
ambilor riverani. Prin amenajarea acestei străzi, o parcelă din terenul BNR, în
suprafaţă de 56 m pătraţi urma să rămână spre terenul prinţului
Karagheorghevici contra sumei de 4000 lei. Strada astfel rezultată s-a numit,
mai întâi, Karagheorghevici şi apoi Eugeniu Carada. În colţul unde această
stradă se întâlnea cu strada Lipscani, a fost aşezată, la începutul anilor '20,
statuia lui Eugeniu Carada, realizată de sculptorul francez Dubois. Amenajarea
acesteia a fost făcută de sculptorul român Măţăoanu. Deşi are o suprafaţă
mare, acoperişul nu intră în competiţie cu faţadele, deoarece având o pantă
foarte mică este greu de perceput. Singurele elemente speciale sunt cele cinci
cupole, din care patru sunt identice şi sunt situate deasupra elementelor
decroşate din colţurile clădirii. Acestea au avut ca model tipul de cupolă al
Turnului Orologiului Palatului Luvru. Spre deosebire de restul acoperişului,
care era acoperit cu tablă de aramă, învelişul cupolelor a fost realizat din
tablă de ardezie. Cupolele sunt înconjurate de o balustradă prin care se face
articularea cu faţadele respective. A cincea cupolă, cea mai impunătoare,
potenţează monumentalitatea intrării principale. Palatul din strada Lipscani
cuprinde o travee centrală în care se află Sala sau Holul ghişeelor şi alte
două travee secundare. Coloanele care susţin cupola şi dialogul dintre travee
asigură ritmul construcţiei şi permit un joc de volume ce elimină monotonia.
Tratarea arhitecturală sobră, neostentativă a exteriorului intră în contrast cu
bogăţia accentuată a decoraţiei interioarelor. Organizarea
interioară "spaţială şi funcţională" s-a realizat în acord cu
activitatea specifică băncii, incluzând preocuparea constantă a conducerii acesteia
pentru siguranţa exploatării. Axul principal al faţadei dinspre strada
Lipscani distribuie simetric şi spaţiile interioare. Simetria dispare însă
pentru funcţiunile şi spaţiile secundare. Axul compoziţional se concretizează
într-o succesiune de spaţii, care cuprinde intrarea principală şi holul
ghişeelor. De o parte şi de alta a acestui element compoziţional, se află două
curţi interioare dispuse simetric, de dimensiuni egale, care au rolul de a
ilumina spaţiile orientate către ele. În cea mai mare parte a sa, parterul
era destinat relaţiilor cu publicul. De aceea, aici se află cele mai ample
spaţii din clădire, respectiv holul principal de formă pătrată, din care se
intră în două încăperi, dispuse simetric în raport cu intrarea şi destinate
Serviciului scont şi Bibliotecii, şi se înaintează către spaţiul alungit,
orientat perpendicular pe axul principal, la extremităţile căruia sunt plasate
cele două scări de acces la etaj. Spaţiile destinate publicului sunt
unificate atât prin casetele de dimensiuni mari ale plafoanelor, cât şi prin
prezenţa aceleiaşi ordonanţe, reprezentate de coloane şi pilaştri adosaţi
peretelui, executate într-o gamă unică de materiale şi de culori. Prin acest
element decorativ principal se ritmează suprafeţele parietale şi sunt puse în
evidenţă elementele de rezistenţă. În vestibul, coloanele angajate sunt
dispuse regulat pe toţi pereţii, inclusiv la colţuri. Intrările birourilor
rezervate Bibliotecii şi Serviciului Scont sunt marcate prin două uşi, fiecare
cu ancadramente terminate cu frontoane, plasate simetric între două coloane
situate la o distanţă mai mare între ele. În spaţiul din care pleacă cele
două scări de onoare se află două perechi de coloane adosate pilelor de
zidărie. Limitele laterale ale spaţiului de trecere către ghişee este
evidenţiat de coloanele duble dispuse de o parte şi de alta a părţii centrale.
Aceste coloane au şi rolul de a îngusta unghiul vizual, disimulând vederea
părţilor laterale ale rampelor scărilor. Cel mai important element al
spaţiului interior dedicat publicului este Holul ghişeelor, care adăposteşte
astăzi Muzeul BNR. Numit Sala de marmură, acest spaţiu are următoarele
dimensiuni: cca 12,50 m lăţime, cca 21 m lungime şi cca 15 m înălţime la cota
maximă a acoperirii. Configuraţia sa generală se datorează atât destinaţiei,
cât şi tiparului epocii. Astfel, în secolul al XIX-lea, clădirile băncilor
importante din Europa au preluat imaginea specifică burselor şi băncilor
secolelor XVI - XVII din Anvers, Amsterdam şi Londra. Aceste instituţii
aveau locurile de schimb organizate în jurul unei curţi interioare
dreptunghiulare, descoperite, delimitate de parterul şi etajul I al clădirii.
Arhitecţii de la sfârşitul secolului al XIX-lea au ajustat imaginea
tradiţională într-o singură direcţie, acoperind, de regulă, cu structuri
metalice tradiţionala curte interioară. Holul ghişeelor din Palatul vechi
al BNR era înconjurat pe trei laturi de un spaţiu afectat funcţionarilor.
Celelalte spaţii au fost rezervate funcţiunilor care nu presupuneau contactul
cu publicul. Golul Holului cu ghişee de la parter este dezvoltat pe două
niveluri şi este înconjurat pe trei laturi de o amplă galerie. Registrele
decorative sunt prezente şi în Holul ghişeelor. La nivelul parterului, se
remarcă succesiunea pilelor masive de zidărie, între care erau fixate ghişeele.
În spatele fiecărei pile era montată o casă de bani, care, astfel, se afla la
îndemâna funcţionarului de la ghişeu. Un buton decorativ fixat în zidărie pune
în evidenţă axul pilelor, care sunt unite prin arce în formă de semicerc.
Registrul al doilea, ce corespunde etajului I, cuprinde grupuri de coloane
duble, în stil compozit, situate la distanţe egale, unite în partea superioară
prin arce în formă de semicerc. Acest registru se termină cu o cornişă bine
evidenţiată, care face distincţia între tratarea pereţilor şi aceea a
acoperişului. Fermele metalice care o alcătuiesc sunt disimulate în decoraţia
abundentă a stucaturii, prin arce fin decorate ce ritmează suprafeţele decupate
din bolţi cu muchii ieşite. Prin intermediul unor steme bogat decorate,
sprijinite lateral de câte două personaje feminine, la rândul lor, arcele se
reazemă pe cornişa etajului I. În faţa stemelor cu însemnele băncii, la
colţurile sălii se află câte un vultur. Deasupra cornişei se află şi un registru
secundar de lunete, care, împreună cu un mare luminator, dispus în centru,
asigură iluminarea holului. La parter se aflau şi alte spaţii destinate
birourilor care nu presupuneau contact cu publicul: sala pentru imprimarea
biletelor (pe latura Smârdan) şi locuinţe de serviciu (latura Carada). În
vestibul, două sculpturi realizate în atelierul A. Durenne Sommevoire,
care reprezintă personaje feminine ţinând cu ambele mâini, deasupra capului,
câte un corp de iluminat, marchează pornirea rampelor celor două scări către
următorul etaj. La nivelul podestului intermediar, fiecare scară continuă cu
două rampe, de o parte şi de alta. De asemenea, se menţine decorarea parietală
cu pilaştri angajaţi. Cu ultima treaptă se termină şi spaţiul luminos, asigurat
de ferestrele orientate către una din curţile interioare. Pe balustrada cu
decoraţii minuţios realizate, au fost aşezate două steme cu însemnele heraldice
ale provinciilor istorice ce alcătuiau Regatul României în momentul edificării
construcţiei: bourul Moldovei, acvila Munteniei, leul Olteniei şi cei doi
delfini afrontaţi ai Dobrogei. La nivelul podestului intermediar al scării
din partea dreaptă, se află placa din piatră de Baschioi cu numele celor 21 de
funcţionari BNR morţi pe câmpurile de onoare ale Războiului Reîntregirii. Acest
tip de piatră fusese folosit şi la Palatul Regal şi se armoniza cu arhitectura
băncii. Adaptată stilului clădirii şi "încastrată în zidurile acestei
vechi instituţii, la răspântia serviciilor ei", placa comemorativă a fost realizată
de arhitectul Radu Dudescu şi inaugurată, la 11 noiembrie 1937 (data
armistiţiului de la Compiegne, care pusese capăt Primului Război Mondial), în
cadrul unei ceremonii special organizată, la care au participat guvernatorul
Mitiţă Constantinescu, membrii Consiliului de administraţie şi reprezentanţi ai
guvernului. Deasupra rampei centrale se afla câte un luminator, înlăturate de
lucrările ulterioare, astfel încât, astăzi iluminarea naturală se realizează
numai prin intermediul ferestrelor dinspre curtea interioară. Cele două
scări monumentale asigură accesul la etajul I, care este nivelul nobil al
Palatului. Aici se aflau: Holul de onoare, Sala Consiliului de administraţie,
Biroul guvernatorului, birourile altor membri ai conducerii băncii şi sălile de
recepţie. Tratarea arhitecturală riguroasă, vizibilă în ierarhizarea
decoraţiei parietale şi a plafonului, continuă şi la etajul I. Holul
propriu-zis al etajului I începe cu o porţiune de perete în care au fost
plasate, simetric, câte o uşă cu ancadrament. În partea centrală a holului se
află intrarea în Sala Consiliului de administraţie, zona fiind marcată la
extremităţi prin câte un arc. Intrarea în Sala de Consiliu este flancată de
alte două coloane. De o parte şi de alta a peretelui ce corespunde Sălii de consiliu
sunt practicate două nişe în care sunt amplasate statui asemănătoare cu cele de
la parter, realizate de acelaşi autor, simbolistica lor fiind, de asemenea,
circumscrisă ramurilor economiei româneşti. Uşa propriu-zisă are un fronton în
formă de semicerc, în care se află un ceas şi o laborioasă decoraţie în
basorelief. Sala Consiliului de administraţie are cele mai pretenţioase
decoraţii dintre toate încăperile băncii, în acelaşi stil eclectic la care s-au
adăugat puternice accente baroce. Decoraţia este asigurată de pilaştrii
angajaţi, de stucatura şi capitelurile aurite. Uşile, complet vitrate, care se
deschid spre strada Lipscani şi către încăperile vecine, sunt încadrate de o
ornamentaţie bogată, cu elemente decorative de natură vegetală în stil neoclasic,
fiecare având un ancadrament puternic profilat, terminat cu frontoane. Chenare
de mari dimensiuni subîmpart peretele dinspre Holul de onoare, precum şi partea
centrală a celor laterali. Traveea mediană este rezervată intrării principale,
iar în celelalte chenare se află patru tablouri de dimensiuni mari, comandate
de Consiliul de administraţie, la 11 iunie 1890, celor mai importanţi artişti
plastici ai momentului: Nicolae Grigorescu, G.D. Mirea, Eugen Voinescu.
Compoziţie de mari dimensiuni (2,5 m x 3,5 m), intitulată La secerat sau
Rodica, pictura din stânga intrării a fost realizată de Nicolae Grigorescu
(1838-1907) în 1894, în perioada târzie a creaţiei sale. Rodica înfăţişează o
scenă la munca câmpului, respectiv la secerat, accentul căzând pe un personaj
feminin, aflat în prim plan, care domină compoziţia. În dreapta intrării, se
află o marină de dimensiuni aproximativ identice, pictată, tot în 1894, de
Eugeniu Voinescu (1842-1909). Pictând din pasiune şi nu ca urmare a unei
pregătiri academice, E. Voinescu, consulul României la Odessa şi discipolul lui
Aiazovski este unicul autor român de tablouri cu o astfel de tematică. Aici se
crede că este vorba de o scenă din portul Constanţa. Pereţii laterali sunt
ocupaţi, în zona lor centrală, cu două picturi alegorice ale lui G. D. Mirea
(1852-1934): Mercur şi Prometeu, realizate într-o manieră academică de
influenţă barocă, probabil în 1891. Sub aceste tablouri pe suport oval, se
găsesc două şemineuri decorative, lucrate în lemn cu grilaje metalice. La
partea superioară a sălii se află cornişa puternic profilată, care cuprinde şi
golurile circulare ale ferestrelor dinspre Lipscani. Plafonul este decorat
asemănător Sălii ghişeelor. Un valoros candelabru completează
ambientul. În stânga Sălii de Consiliu, se află Biroul guvernatorului în
care tratarea parietală este mai reţinută, materialele şi culorile folosite
provenind dintr-o gamă mai deschisă, ceea ce creează un agreabil contrast între
cele două săli. Galeria ce înconjoară pe trei laturi golul Holului ghişeelor
adăpostea birourile Serviciului contabilităţii (aripa Smârdan) şi locuinţa
guvernatorului (aripa Carada). Locuinţa guvernatorului avea un acces separat în
clădire, cuprindea mai multe încăperi, inclusiv o bibliotecă personală,
deservite de un coridor lung, şi era luminat prin curtea
interioară. Subsolul era rezervat spaţiilor destinate tezaurului, inclusiv
pentru depozitarea valorilor populaţiei, precum şi pentru anexe (ateliere de
întreţinere, depozite, magazii). Tratarea interioarelor a fost subordonată
compoziţiei planimetrice generale, caracterizată prin ierarhizare şi gradarea
strictă a efectelor spaţiale. Spaţiile publice şi de reprezentare au beneficiat
de o remarcabilă rezolvare plastică. Particularităţile decorative ale fiecărui
spaţiu nu anulează coerenţa ansamblului. Rolul din ce în ce mai important
al BNR în economia naţională, extinderea operaţiunilor sale şi creşterea
numărului funcţionarilor au făcut ca spaţiile Palatului de pe strada Lipscani
să devină insuficiente. De aceea, Administraţia Băncii a acţionat în două
direcţii: a transformat interiorul Palatului vechi şi şi-a extins spaţiile de
birouri în clădirile învecinate special achiziționate. Prima modificare
majoră a interiorului a avut loc în 1915, când s-a renunţat la ampla galerie de
la etajul I, care înconjura pe trei laturi Holul ghişeelor, pentru a fi
transformată în două birouri mari. Cu acelaşi prilej, s-a montat tâmplăria ce
închide noul spaţiu de lucru, care, astfel, era separat de Sala
ghişeelor. După ce în anii 1916-1918, Palatul a fost ocupat de armata
germană, în 1920, au fost reluate lucrările, mai ales că, după Unirea de la
1918, funcţionarea BNR trebuia să se racordeze la noile realităţi economice şi
politice. În toamna anului 1923, BNR a cumpărat două clădiri situate în
apropiere: imobilul Zaharia, aflat la intersecţia străzii Doamnei cu strada E.
Carada, şi imobilul Teatrului Modern, de la intersecţia străzii E. Carada cu
strada Băncii Naţionale. Ambele au fost adaptate pentru funcţiunile băncii, iar
în 1926 Teatrul Modern a fost legat la nivelul etajului I cu Palatul vechi
printr-o pasarelă executată de antrepriza inginerului Emil Prager. În anii
1929-1930, au avut loc cele mai consistente transformări ale Palatului. Acestea
au constat în: reducerea la minimum a spaţiilor destinate locuinţelor, prin
renunţarea la vastul apartament al guvernatorului, pentru care s-au cumpărat,
la interval de mai mulţi ani, casa pe strada Mircea Vodă (în care s-a mutat
I.G. Bibicescu) şi vila de pe bulevardul Lascăr Catargiu nr. 39, primul
guvernator care a locuit aici fiind D. Burillianu; galeria de la etajul I, care
înconjura Holul ghişeelor, a dobândit forma definitivă, existentă astăzi; cele
trei aripi secundare au fost înălţate cu un al doilea nivel, destinat în
întregime birourilor. Execuţia acestor operaţii a presupus lucrări inginereşti
complicate. Planşeul peste etajul I a fost consolidat şi completat cu un altul,
turnat în beton armat, calculat pentru a suporta sarcinile noi. Luminatoarele
scărilor de onoare şi cel din faţa Sălii de Consiliu au dispărut. Iniţial,
diferite, înălţimile aripilor clădirii au fost unificate la nivelul cornişei
aripii Lipscani şi a pavilioanelor din colţuri. Pentru faţadele secundare
s-a folosit acelaşi tip de tencuială, clădirea fiind terminată prin translatarea
la noua cotă a cornişei originale. În urma acestor intervenţii, Palatul vechi a
dobândit un volum compact, a cărui masivitate degajă o forţă
considerabilă. (Sursa - NET - siteul BNR)
Pe reversul medaliei și în poza de deasupra este reprezentat Sediul actual al Băncii Naționale a României.
Insignă - F.R.P.M. - (Federația română de pentatlon modern)
Federaţia română de nataţie şi pentatlon modern, denumire iniţială
- Federaţia română de nataţie, a fost fondată în anul 1930. Este o
organizaţie nonguvernamentală care se ocupă cu organizarea competiilor din
aceste discipline sportive în România. Pentatlonul modern este un sport olimpic, care conține cinci discipline: tir sportiv, scrimă, înot 200 de metri, săritură la obstacole şi cros 3 km. Sportul este guvernat de Uniunea Internaţională de Pentatlon Modern iar calendarul sportiv național este întocmit de către Federaţia română de nataţie şi pentatlon modern. Sus am postat logo-ul Federației române de natație și pentatlon modern.
Medalie sportivă - F.R.V. - (Federația română de volei)
Campionat R.S.R.- Juniori II - 1977 - România
Federaţia
română de volei este
forul tutelar naţional care se ocupă cu organizarea competiţiilor sportive
voleibalistice la toate nivelurile de participare. Sus am postat logo-ul
Federaţiei române de volei.
Jeton - Cafe și berăria BURSA Ghirondakis - 10 lei
Nu am niciun fel de informații despre acest jeton.
Mărturie botez - Aurel Chihăiescu născut în anul 1896 - 28 sept
Botezat în Isus Hristos
Mărturiile de botez (în special cele vechi) sunt piese metalice de forma unor monede, medalii, sau jetoane care se conferă copilului și nașilor săi de botez, în semn de respect și amintire. Adeseori acestea sunt confecționate din argint și au forme diferite (în general rotunde, dar și ovale sau chiar poligonale).
Mărturie botez - Constantin Ștefan Marin - născut 2 mai 1920
Botezat de Ștefan Drugă la 27 decembrie 1920
Mai întotdeauna pe mărturiile de botez se inscripționează numele copilului botezat, al nașilor săi de botez, dar și data nașterii și botezului copilului. Adeseori pe mărturiile de botez se gravează și unele imagini precum; chipul unui bebeluș dezbrăcat, un preot care scufundă bebelușul în scăldătoare sau un porumbel (reprezentând sfântul duh) care se coboară asupra scăldătorii în care este scufundat (botezat) copilul.
_____________ooOoo_____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Regatul României
Titlu definitiv pentru una acțiune 500 lei 1927
Societatea anonimă pe acțiuni
"Banca Căminul Corpului didactic primar vâlcean"
Câteva ornamente decorative marginale de pe acțiuni italiene
Detaliu vignetă de pe un certificat american
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 24.07.2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu