Prin emiterea monedei de mai sus s-a dorit celebrarea
păsării Culicul mare. Culicul
mare (Numenius arquata) este o
pasăre de apă înaltă de 55 – 60 de centimetri. Cuibăreşte în număr redus, în
ierburile umede din vecinătatea apelor, în special în Delta Dunării şi în
preajma lacurilor dobrogene. Cuibul este făcut într-o adîncitură din sol,
căptuşită cu ierburi uscate şi cuprinde 4 ouă cafenii, pătate cu galben şi
brun; ambii soţi clocesc circa 27—30 de zile. Penajul este cafeniu-deschis cu
pete colorate în cafeniu-închis. In Delta Dunarii se gaseste pe grindurile
bogate in iarba, lacuri si mlastini, pe canalele bogate in hrana.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice; valoarea – 10 ruble, data emisiunii – 19.11.2011, seria – pasărea anului, metal – argint, puritatea – 92,5%, diametrul – 32 milimetri, greutatea – 16,2 grame, calitatea – proof și tirajul – 2000 exemplare
Prin
emiterea monedei de mai sus s-a dorit celebrarea păsării
Vânturelu roșu. Vânturelu rosu (Falco
tinnunculus) este
un şoim mic, de aproximativ 35 cm în înălțime, la care masculul
este cărămiziu cu pete întunecate pe spate şi abdomenul gălbui-roșcat.
Vârfurile aripilor sunt negre iar coada este alba cu o bandă neagră. Capul şi
coada sunt cenuşii-albăstrui. Femela este complet roşcată, pe spate cu benzi
late negre care se continuă şi pe coadă. Pe burtă este colorată gălbui-roşcat
cu niște pete de culori diferite. Cuibărește pe vatra diverselor platforme
aflate la înălţime pe clădiri, turle de biserici şi şarpante. Nu îşi
construieşte singură cuib ci le foloseşte pe cele părăsite de către alte
păsări. Se hrăneşte aproape exclusiv cu şoareci de câmp pe care îi vânează
într-o manieră caracteristică speciei, zboară pe loc (adică „bate vântul'', de
unde şi numele de vânturél),deasupra zonelor în care
detectează şoarecii şi la momentul potrivit se năpustește asupra prăzii. Mai
consumă insecte, reptile sau păsări mici. În oraş poate fi văzut tot timpul
anului pe clădirile înalte, în zbor circumscris locului de cuibărit sau
staţionar pe creanga vreunui arbore mai înalt, pe colţul acoperişului ori pe
vreo antenă izolată. Scoate niște șipete stridente, derulate în succesiune
rapidă, inconfundabile, de genul „kii-kikiki" ce îl fac ușor de
identificat.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice; valoarea – 10 ruble, data emisiunii – 01.01.2010, seria – pasărea anului, metal – argint, puritatea – 92,5%, diametrul – 32 milimetri, greutatea – 16,2 grame, calitatea – proof și tirajul – 5000 exemplare.
Prin emiterea monedei de mai sus s-a dorit celebrarea
rasei de cai domestici Ahaltechin. Ahaltechin (sau Ahaltekin, Ahal-Tekin, în limba turkmenă Ahal-Teke) este un cal de mărime
mijlocie, atestat de peste două milenii în zonele deșertice ale statelor
Kazahstan și Turkmenistan. Este o rasă foarte elegantă și ușor de recunoscut,
cu dimensiuni perfect armonizate, ochii expresivi și urechile mari. Exemplarele mature au înălțimea de 1,4 – 1,5 metri și coama foarte mătăsoasă, cu un luciu metalic.
Este foarte apreciat în probele dificile ale echitației, ca sărituri și curse
de galop. Turkmenii folosesc pentru hrănirea cailor o dietă foarte bogată în
protein, bazată pe lucernă uscată, căcărează de oaie, ouă, orz și quatlame (un
fel de prăjiturele din cocă prajită). Noaptea, caii sînt acoperiți cu pături
groase pentru a-i proteja de frigul tipic noaptea în deșert. Păturile sunt
folosite și pentru a-i feri de soare de după amiaza.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice; valoarea – 20 ruble, data emisiunii – 30.12.2011, seria – rase de cai, metal – argint, puritatea – 92,5%, dimensiuni – 45 x 30 milimetri, greutatea – 31,1 grame, calitatea – proof și tirajul – 6000 exemplare.
***
DOUĂ EPIGRAME DIN VIAȚĂ
DESPRE DIETA VEGETARIANĂ
SFATUL MEDICULUI:
CONSUMAȚI
ZILNIC FRUCTE ȘI LEGUME
de
Ion Moraru – Galați
Dorind
ca sănătos să fiu,
Așa
cum medicul mă-ndrumă,
Consum
doar fructe la meniu
Și
uite c-am ajuns legumă!
EXPLICAȚIA UNUI LONGEVIV
de Liviu Sergiu Manolache – Tg.Frumos - Iași
Sunt, desigur, mă feciori,
Vegetarian sadea:
Tatăl meu a fost "din flori"
Și o "poamă" - mama mea!
Sunt, desigur, mă feciori,
Vegetarian sadea:
Tatăl meu a fost "din flori"
Și o "poamă" - mama mea!
_______________xxx______________
O MEDALIE, UN JETON
ȘI CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din
materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie
sau bască şi care indică, prin imagini
reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si apartenenţa
la un club, de identificare localitate,
de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie
politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de nivel de pregătire-calificare,
de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
JETOANELE
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor, ce sunt folosite pentru declansarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor bauturi sau mici, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
în plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii
de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la sedinţe, şi care,
ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
(Theodor Burghele)
Spitalul clinic "Profesor doctor Theodor Burghele" - București
Asociația română de endourologie
Al III-lea Simpozion național de endourologie * 30.04. - 1.05.1998
Această medalie este confecționată din tombac,
are diametrul de 60 de milimetri și este opera
gravorului Constantin Dumitrescu de la Monetăria statului.
Theodor Burghele (născut la data de 12 februarie 1905 la Iași și decedat la data de 3 iunie
1977 la București) a fost un reputat
medic chirurg și urolog, membru titular și președinte al Academiei Române.
Între anii 1972 - 1975, a deținut funcția de ministru al sănătății; a fost
membru supleant al Comitetului Central al Partidului Comunist Român.
Spitalul a fost construit în anul
1942, de către Congregaţia de călugăriţe catolice din Germania. După 23 din
august 1944, pentru că bunurile Germaniei şi ale Italiei făceau parte din
despăgubirile de război, Biserica Italiană şi Spitalul Sf. Iosif din București urmau
să fie atribuite URSS. Prin Convenţia dintre Congregaţia Sf. Iosif din Munchen
şi Congregaţia Surorilor Oblate (dăruite = termen religios) Assomptioniste din
Bucureşti, li se acordă acestora din urmă dreptul de proprietate asupra
Spitalului Sf. Iosif. Prin această convenţie imobilul spitalului a fost
transferat pentru o perioadă de 9 ani Congregaţiei Surorilor Oblate “pentru
opera lor de apostolat în privinţa bolnavilor”. Arhiepiscopia Romano-Catolică l-a
numit pe părintele Louis Barral, ca administrator general al spitalului, iar
din data de 2 februarie 1948, profesorul Theodor Burghele a devenit asociatul
lui la administrarea şi conducerea acestui spital.
Asociatia Romana de Endourologie (A.R.U.) este o organizatie de persoane fizice, stiintifica si profesionala a urologilor
si asistentilor medicali de urologie din Romania, functionand ca persoana
juridica romana de drept privat fara scop patrimonial, apolitica si
independenta de structurile guvernamentale. Scopul A.R.U. il reprezinta
stimularea activitatii stiintifice si profesionale urologice, raspandirea
informatiilor ce tin de aceasta, dezvoltarea cunostintelor stiintifice a
membrilor, reprezentarea si protectia intereselor acestora.
Jeton - Administrația Poștelor și Telecomunicațiilor
Bun pentru una convorbire telefonică locală
Poşta de pe
meleagurile româneşti este cunoscută încă din Evul Mediu. Ea a fost înfiinţată
din nevoia de a transmite poruncile voievozilor pâna la limitele teritoriului
aflat în stapânirea lor. Curierii domnului se slujeau de cai, pe care
locuitorii satelor şi oraşelor tranzitate erau obligaţi să-i pună la
dispoziţie. Primul document privind existenţa serviciilor poştale pe
teritoriul ţării noastre este "Hrisovul" dat de domnitorul Mircea cel
Batrân, în anul 1399, la Giurgiu. Prin acesta, localităţile erau obligate să
pună la dispoziţia curierilor domneşti mijloace de transport, cai şi căruţe pe
două roţi, numite olace. La începutul ei, poşta cuprindea mai ales serviciul de
transport al călătorilor şi al corespondenţei oficiale a domnilor şi marilor dregători. În a doua jumatate a secolului al XVIII-lea, domnitorul
Constantin Mavrocordat stabileşte ca toţi curierii să treacă la stat, cu toate
cheltuielile. Se construiesc localuri pentru călători şi funcţionari - aşa
numitele hanuri de poştă, grajduri pentru cai şi se acceptă şi călătoria
publicului cu poştalioanele, contra unei taxe. Până la Revoluţia din 1848,
poştele au fost arendate unor particulari, de regulă pentru perioade de câte 3
ani. După 1850, în oraşele de reşedinţă administrativă, staţiile de poştă
orăşeneşti au fost transformate în birouri poştale. În acea perioadă existau 30
de curse poştale, cu staţii de poştă, al căror punct nodal era Craiova. Din
anul 1852 este organizat serviciul de corespondenţă pentru particulari, sub
supravegherea Ministerului de Finanţe. Între anii 1857-1862 se introduce,
etapizat, monopolul de stat asupra activităţii de poştă. La 12 noiembrie 1857,
o comisie întrunită la Iaşi a hotărât introducerea timbrelor poştale pe
teritoriul Moldovei. Au fost tipărite cu o presă manuală, bucată cu bucată,
patru valori ale primei emisiuni "Cap de bour", pusă în vânzare pe
data de 22 iulie 1858. La 23 iulie 1862, a fost emis Decretul 527 privind
unificarea administraţiilor poştale din Moldova şi Muntenia, măsură realizată
începând cu 1 august 1862. În urma unificării, conducerea direcţiei generale a
fost încredinţată lui Panait Sevescu, care din decembrie 1860 ocupa aceeaşi
funcţie şi în Muntenia. Perioada poştei moderne a început în 1864, când
domnitorul Alexandru Ioan Cuza a unit serviciul poştal cu cel telegrafic, la care,
în 1893 s-a adaugat şi serviciul telefonic, luând naştere simbolul PTT. Aceasta
decizie a fost luată în şedinţa Consiliului de Miniştri, care a avut loc în
ziua de 29 august 1864, şedinţa desfăşurată sub conducerea Domnitorului
Alexandru Ioan Cuza. În calitate de director general al poştelor şi
telegrafelor, a fost numit maiorul Cezar Librecht, care ocupă funcţia de
inspector general al telegrafelor încă din luna mai 1859. Prima lege de
organizare a ramurii de comunicaţii purtând denumirea de "Lege telegrafo-poştală"
a intrat în vigoare la 1 ianuarie 1865, dată de la care a fost reglementată şi
situaţia personalului, prin statut propriu. La 1 mai 1865, se introduce
serviciul abonamentelor prin poştă la presa din ţară şi străinatate,
administraţia poştală percepând un comision fix de 10% din costul
abonamentului, plus cheltuielile de expediere a sumelor şi francarea
trimiterilor. Tot în anul 1865, este organizat serviciul de poştă rurală, care
asigura legătura între comune, prin curse de factori. Se înfiinţează câteva
sute de circumscripţii rurale, grupate în jurul unor oficii poştale. În
luna august, se înfiinţează în Bucureşti încă patru birouri de poştă, sucursale
ale biroului existent, noile birouri fiind amplasate în Calea Craiovei (Calea
Rahovei), Calea Moşilor, Calea Mogoşoaiei (Calea Victoriei) şi Strada
Belvedere. La 1 iulie 1871, intră în vigoare prima lege de organizare a
personalului, însoţită de "Regulamentul pentru fixarea atribuţiunilor
funcţionarilor telegrafo-poştali". Cu începere din 1 mai 1874, intră
în vigoare "Legea pentru serviciul de poştă rurală", care a avut ca
efect imediat înfiinţarea unui număr de 115 birouri poştale rurale. În
anul 1894, după modelul unor clădiri similare din occident, începe construcţia
Palatului Poştelor, care va fi dat în funcţiune în anul 1900. În anul
1925, adminstraţia PTT a preluat exploatarea unei noi ramuri de
telecomunicaţii, radiotelegrafia (comunicaţiile radioelectrice, cum se zicea pe
atunci), fiind adaugată o nouă literă simbolului care a devenit PTTR. În perioada
interbelică, administraţia de poştă şi telecomunicaţii a fost trecută în cadrul
Ministerului Lucrărilor Publice şi Comunicaţiilor, structura organizatorică
fiind, iniţial bazată pe direcţii regionale. În anul 1955, a fost
promulgat Decretul nr.197 prin care era stabilit obiectul de activitate al
ramurii de poştă şi telecomunicaţii, fiind din nou consfinţit monopolul absolut
al statului în acest domeniu. După anul 1989, au avut loc profunde
transformări în administraţia centrală a statului, reflectate si în domeniul
postei si telecomunicatiilor. Sus am postat doua logo-uri din istoria
institutiei Posta Romana.
Insignă - F.R.B. - (Federația română de baschet)
Federatia Romana de
Baschet (FRB) a fost fondata in
anul 1931 si este membru fondator al Federaţiei Internaţionale de Baschet -
FIBA - din anul 1932. FRB este organizata si functioneaza ca unica structura
sportiva de interes national in Romania, in baza Statutului propriu, elaborat
in concordanta cu prevederile Legii Educatiei Fizice si Sportului nr. 69/2000,
cu dispozitiile Regulamentului de punere in aplicare a acestei Legi, cu
reglementarile din OG nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii si in conformitate
cu Statutul si Regulamentele FIBA. FRB este persoana juridica de drept
privat, de utilitate publica, autonoma, neguvernamentala, apolitica, neadmitand
nici o descriminare cu caracter religios, rasist, sex sau profesie, fara scop
lucrativ, exercitand autoritatea in organizarea, indrumarea, dezvoltarea si
controlul activitatii de baschet pe teritoriul Romaniei si in reprezentare
internationala. FRB este constituita, in conditiile legii, din cluburile
si asociatiile judetene de baschet si a municipiului Bucuresti, care recunosc
statutul si regulamentele adoptate de Adunarea Generala. Sediul FRB este situat
in Bucuresti. Sus am postat logo-urile federaţiei de-a lungul timpului.
Insignă - F.R.C. - (Federația română de ciclism)
Federatia Româna de Ciclism (FRC)
a fost fondata la data de 26 aprilie 1931 si s-a reorganizat în conformitate cu
Legea Educatiei Fizice si Sportului nr. 69/2000 la data de 16 noiembrie 2001.
Federatia Româna de Ciclism este structura sportiva de interes national,
constituita prin asocierea tuturor cluburilor cu sectii de ciclism si
asociatiile judetene de ciclism si a municipiului Bucuresti, afiliate sau
recunoscute de aceasta, fiind singura autorizata sa organizeze si sa controleze
activitatea de ciclism din România. Sus am postat logo-ul federaţiei.
Insignă - N.R. - Navigația română 1895 - 1965
Corăbiile medievale ale Dobrogei, Țării Românești și
Moldovei dispar odată cu cucerirea litoralului românesc de către Imperiul otoman,
în secolul XV. Până în anul 1878 navigația navelor comerciale românești pe
mare se efectua din porturile Brăila, Galați și, între 1856 și 1878, Reni,
Ismail și Chilia nouă. Erau în general nave cu pânze (cele cu aburi fiind
rezervate flotei militare), care în aceste porturi preluau sau predau mărfurile
transportate până aici fie pe uscat, fie cu „bolozanele” (șlepuri cu pânze și
vâsle) dunărene. Aceste nave aparțineau de regulă unor mari negustori din Țara Românească
și Moldova,ca familiile Caragea sau Bellu. Majoritatea asigurau ruta Galați –Constantinopol.
Începând cu anul 1859, Unirea principatelor dă naștere pavilionului românesc care
este ridicat în locul celui al Țării Românești și Moldovei. Școala flotilei
funcționa la Galați din anul 1872, înainte de a fi transferată la Constanța ca
„Universitate Maritimă”. După anul 1878 (alipirea Dobrogei la România la România)
a fost înființat Serviciul Mritim Roman (cu sediul la București, dar baza la
Constanța). În anul 1909, anul înființării Școlii Navale Superioare de la
Constanța, S.M.R. avea în exploatare o duzină de pacheboturi și vreo
douăzeci de cargouri și alte nave, la care se adăugau nave ale unor
companii private. Serviciul Maritim Român a fost desființat la sfârșitul celui
de-al doilea război mondial, după ce URSS confiscă cele 16 vase de
linie, și înlocuit printr-o întreprindere sovieto-română denumită Sovromtransport,
căreia sovieticii îi atribuiră două dintre navele confiscate: pachebotul
Transilvania și vaporul mixt Ardeal. La rândul său compania „Sovromtransport” a
fost integrată în anul 1954 în noua companie Navrom, înființată prin
Hotărârea Consilului de Miniștri Nr. 368 și intrată sub controlul exclusiv al
statului român, cu sigla „NR”, litere scrise cu roșu peste două benzi
orizontale albastre. Sus am postat Pavilionul de navigație al Țării Românești la 1840 și un afiș al Serviciului Maritim Român din anul 1897.
Insignă - A.S. - (Asociația studenților - probabil)
Nu dețin niciun fel de informații despre această insignă.
_____________ooOoo_____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
ÎNREGISTRATĂ LA ROUBAIX
- FRANȚA -
Regatul României - Acțiune la purtător, complet liberă
500 franci - 11 mai 1920
Societe des petroles de Buștenari
Societatea petrolieră Buștenari (Prahova - România)
Câteva vignete de pe acțiuni elvețiene
Detaliu vignetă de pe un certificat american
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 14.07.2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu