Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea austriacă SCWERTBERG, bundes-
landul AUSTRIA SUPERIOARĂ, din vremuri îndepărtate, câteva
trimiteri poștale ilustrate, dar și o medalie și o insignă locale.
Piața centrală
Memorialul Mauthausen
Biserica
Castelul
Vila Friedegg
Trimiteri poștale
Insignă locală
Medalie locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
POTRIVITE ȘI ATRIBUITE
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN CAREU
DEFINIȚII REZOLVAT
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Regele Carol II al României
Pavilionul României la Expoziția Internațională Paris 1937
Produsul de prezentat mai sus este o medalie realizată în anul 1937, ce îl reprezintă pe regele român Carol II și
Pavilionul României la Expoziția Internațională de la Paris din anul 1937. Medalia
este confecționată din bronz, are forma rotundă, cu diametrul de 60 milimetri
și este realizată de gravorul Emil W. Becker.
Comisarul
general al României pentru această expoziţie a fost Dimitrie Gusti. Pavilionul
naţional al României a fost opera arhitectului Duiliu Marcu, arhitect apropiat
Regelui Carol II. Construit în stil sobru, din marmură de Ruşchiţa, Pavilionul
prezenta o faţadă cu arcade, iar intrarea principală era străjuită de un arc
înalt de 22 metri. Frescele din interior, ca şi decoraţia, reproduceau în
diferite variante istoria naţională. În gradină se găseau câteva basoreliefuri
evocând începuturile şi originea poporului român. În încăperile Pavilionului
erau expuse personaje ale basmelor romaneşti, precum şi o serie de fotografii
ale bisericilor din lemn din Maramureş. În holul de onoare a fost amplasată
statuia în mărime naturală a Regelui Carol al II-lea. Subsolul a fost conceput
ca un adevărat muzeu al vânătorii şi turismului. La parter a fost instalată
secţiunea economică iar etajul al treilea a fost rezervat galeriei de artă.
Carol al II-lea, Rege al României, Principe de
Hohenzollern - Sigmaringen (născut
15 octombrie 1893 şi decedat la 4 aprilie 1953) a fost rege al României între 8
iunie 1930 şi 6 septembrie 1940, când a trecut prerogativele sale regale în
favoarea fiului său Mihai. Carol al II-lea de Hohenzollern-Sigmaringen a
fost rege al României. Părinții său au fost, de asemenea, conducători ai țării
- Ferdinand I și Maria de Edinburgh - astfel că tânărul Carol avea dreptul să
urce pe tron după moartea tatălui său. Acest lucru s-a întâmplat în anul 1927.
Deși după moartea tatălui său era îndreptățit să devină următorul rege al
României, Carol fusese anterior dezmoștenit (decizie încurajată și de Ionel
Brătianu, unul dintre liderii politici ai secolului al XX-lea) din pricina a două
motive:
- a dezertat, îmbrăcat în uniformă de ofițer rus, din unitatea
militară pe care o conducea la Târgu Neamț, pe 27 august 1918 (în timpul
Primului Război Mondial);
- 4 zile mai târziu, pe 31 august a fugit din țară și s-a
căsătorit la Odesa (oraș aflat astăzi pe teritoriul Ucrainei), cu o persoană ce
nu aparținea unei familii regale. Ioana Lambrino, cunoscută drept Zizi, era
fiica unor boieri moldoveni.
Aceste două aspecte i-au adus,
așadar, dezmoștenirea, iar tronul a trecut în mâinile fiului lui Carol al
II-lea, principele Mihai. Cel din urmă era doar un băiețel de 6 ani când a
murit bunicul său, astfel că țara trebuia condusă de
o regență (o guvernare temporară, exercitată de una sau mai multe
persoane/instituții în timpul absenței, a bolii sau a minoratului unui monarh).
În spatele acestei conduceri se aflau trei persoane: Patriarhul Bisericii,
principele Nicolae - fratele mai mic al lui Carol al II-lea - și Președintele Curții de Casație. Era
evident că se crease un haos pe scena politică românească, mai ales că mai
trebuia să treacă multă vreme până Mihai va urca pe tron, la 18 ani. Poporul și
chiar partidele începuseră să zvonească ideea de a-l chema pe Carol la cârma
României. Fără vreo propunere, pe 6 iunie 1930, Carol al II-lea vine în România;
prim-ministrul de la acea vreme, Iuliu Maniu, demisionează (pentru doar câteva
zile) și Parlamentul îl recunoaște pe Carol al II-lea drept rege al țării, pe 8
iunie 1930. Căsătoria lui Carol al II-lea cu Ioana Lambrino, care a dus la
nașterea unui băiat pe 8 ianuarie 1920, a fost ulterior anulată. Tatăl său,
regele Ferdinand a încercat prin diverse mijloace să-l țină departe de femeia
care îi era soție. Acest lucru i-a displăcut lui Carol al II-lea, care a
renunțat pentru a doua oară la tron și își continua relația cu Zizi. Pe 1
august 1919 a trimis o scrisoare familiei cu această hotărâre a sa, care i-a
adus interdicția de a mai sta în București, stabilindu-se la Bistrița.
Următorul an, după ce s-a născut copilul lui Carol și al lui Zizi Lambrino, în
februarie 1920, Carol al II-lea le-a scris din nou membrilor familiei regale în
sensul de conciliere, vrând să se întoarcă la datoria pentru țară. Consecințele
acestei scrisori au fost imediate; tânărul Carol fusese trimis în Europa pentru
o excursie la studii, dar de fapt i se pregătise o întâlnire cu principesa
Elena a Greciei, cu care se și căsătorise pe 10 martie 1921. Câteva luni mai
târziu, pe 25 octombrie 1921 s-a născut fiul lor, principele Mihai. Aventurile amoroase ale lui Carol nu
s-au încheiat odată cu căsnicia pe care o avea cu o tânără dintr-o familie
domnitoare. Începuse o relație cu Elena Lupescu, soția unui căpitan, pentru
care ajunge să renunțe din nou la tron. În 1925, Carol, care fusese trimis la
Londra în numele familiei sale pentru a participa la înmormântarea reginei
Alexandra a Marii Britanii, a plecat la Paris, iar de acolo la Veneția împreună
cu Elena Lupescu. De aici, o altă scrisoare avea să fie trimisă familiei sale,
în România, în care era enunțată o altă renunțare la tron, Carol nevrând să fie
numit moștenitor al tronului. Pe 4 ianuarie 1926, printr-un act al
Parlamentului, principele Mihai devine moștenitor. Apoi, regele Ferdinand a
stabilit ca fiului său să îi fie retras numele său real, primind numele Carol
Caraiman. S-a mutat la Paris, de unde era încă întreținut din banii Casei
Regale Române. Următorul an, pe 20 iulie 1927, regele Ferdinand s-a stins din
viață. Așa a ajuns Mihai, la vârsta fragedă de 6 ani, pe tron în 1927, după
moartea bunicului său. Conform legii, o regență trebuia să se ocupe de
prerogativele regale și să domnească până când tânărul rege ar fi ajuns la
maturitate. Având în vedere efectele negative (în ceea ce privește stabilitatea
politică) ale unei lungi regențe, anumiți politicieni au început să facă planuri,
încercând să-l readucă pe tron pe prințul exilat. Planul a devenit realitate în
iunie 1930, când Carol s-a întors în România, fiind proclamat rege, pe 8 iunie.
Spre deosebire de tatăl său, regele Carol al II-lea nu a avut intenția de a
guverna ca un monarh constituțional, acționând doar ca un factor de echilibrare
în politica internă. Carol a vrut să fie un rege implicat activ, cu prerogative
mai solide. Ca atare, domnia sa a fost caracterizată de:
- dezvoltare economică semnificativă;
- instabilitate politică acută, cauzată de o creștere a
autorității monarhice;
- de o slăbire a partidelor politice;
- de un avans al partidelor extremiste.
Campania agresivă a regelui Carol al
II-lea împotriva sistemului democratic s-a încheiat în 1938, când a fost
instaurat un nou tip de regim, ca monarh autoritar, urmând modelul multor state
din Europa. Constituția din 1923 a fost înlocuită cu una care i-a conferit
regelui mai multă putere. Astfel Carol al II-lea a reușit în planurile sale de
a deveni un rege care guvernează, acționând împotriva intereselor țării sale.
Prestigiul său a scăzut dramatic, iar acest fapt a avut consecințe grave în
1939-1940, când România va cădea pradă presiunilor internaționale. Destrămarea
României Mari, în vara anului 1940, prin capitularea forțată a Basarabiei,
Bucovinei de Nord, Transilvaniei și sudului Dobrogei a pus capăt domniei lui
Carol al II-lea. Pe plan național, regele Carol a văzut în generalul Ion
Antonescu un om capabil să aducă echilibrul în țară și să refacă ordinea, iar
pe 4 septembrie 1940 l-a numit Președinte al Consiliului de miniștri, având
apoi puteri depline în stat. Revoltele populației l-au determinat pe Ion
Antonescu, două zile mai târziu, să-l forțeze pe regele Carol al II-lea să
abdice, iar tronul a revenit pentru a doua oară la Mihai. După aceste
evenimente, pe 7 septembrie 1940, Carol a plecat din nou în exil, însoțit de
Elena Lupescu, dar nu s-a mai întors niciodată. A murit în exil, în Portugalia,
în 1953, din pricina unui infarct.
Colanul trezorierului mason confecționat de un atelier austriac (1767- 1790)
Vorbind etimologic, Francmasoneria este o asociaţie a
zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în Evul Mediu francez pe
cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason, încetăţenit la noi prin
secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera franceză; sensul termenului
fiind identic şi în celelalte limbi europene: freemason în engleză, Freimaurer
în germană şi liberi muratori în italiană. Situaţia privilegiată a acestei
asociaţii a constructorilor medievali – căreia putem să-i spunem : breaslă -
vine din faptul că membrii ei erau constructorii bisericilor şi catedralelor.
Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost ridicate de francmasoni
între secolele X -XVII, aceasta fiind principala îndeletnicire a
Francmasoneriei. Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală, o societate
secretă. Membrii ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi un alfabet
secret. Exista de asemenea un ritual simbolic, un simbolism al obiectelor (mai
ales al uneltelor de zidărie) şi un mit fundamental – mitul despre uciderea lui
Hiram, arhitectul templului lui Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu
uneltele lor: rigla, cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite
apoi simboluri în Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit
Hiram au căpătat şi ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul
vieţii materiale, inima – sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei. În
continuare voi enumera simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume:
ECHERUL şi COMPASUL, sunt simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru
ridicarea unor edificii stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie
(simbolul Cărţii Sacre), cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este
simbolul rectitudinii morale în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar compasul,
simbolul patimilor (lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă, egoism),
al cunoaşterii şi priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un echer, iar
fără un echer nu se poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU NIVEL, este
elementul echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii stabile,
liniare, trasând o linie verticală infinită care conduce la perfecţiune.
Semnifică capacitatea de a construi un sistem de referinţă. CIOCANUL şi DALTA,
semnifică necesitatea de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul reprezintă forţa
voinţei iar dalta discernământul, inteligenţa şi fineţea. Combinarea celor două
determină perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este emblema perfecţiunii şi
a ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de comparaţie a mărimii de
măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul celor 24 de ore ale zilei,
dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una lucrului, una odihnei şi un
celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA, simbolizează binefacerea, precum şi
dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie, exprimă bunătatea, caritatea dar şi
voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi triunghiul lui Solomon. Are forma unui
triunghi echilateral şi este reprezentarea geometrică a lui trei (principiul
triplicităţii). În tradiţia creştină semnifică trinitatea iar în mai multe
filozofii divinitatea ca perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera
G, căreia i se dau mai multe interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi,
Geometrie, Geneza), fie tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul
divin – simbol al principiului creator, fie soarele – principiul luminos al
vieţii. OCHIUL ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al
atributelor cele mai importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi
mila. Una dintre cele mai importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se
găseşte pe bancnota de un dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite.
SOARELE şi LUNA, reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între
alb şi negru, între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele
simbolizează Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al
raţiunii care luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează
Femininul, obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL,
după etinomul grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei
platonice, ,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem
simbolic şi nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune
cosmologică a universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre
simbolurile vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului
de Maestru. Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului
dincolo de moartea fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii.
COLOANELE, simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul
feminin, aerul, suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a
doua elementul masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu
alchimiştilor. Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi
orizontal, între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor
şi principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al
opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi
fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi
dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul
dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu
echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională
din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri
masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație
masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care
însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din
România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR
1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice masoneria
regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații masonice,
Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat devenind
MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic. Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta".
Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Nașterea Domnului - România 2010
Crăciunul sau Nașterea Domnului este o
sărbătoare creștină celebrată la 25 decembrie (stil nou – calendar
gregorian) sau 7 ianuarie (stil vechi – calendar iulian) în fiecare an. Ea face
parte din cele 12 praznice împărătești ale bisericilor de rit bizantin. În
anumite țări, unde creștinii sunt majoritari, Crăciunul e de asemenea
sărbătoare legală, iar sărbătoarea se prelungește și în ziua următoare. La
începutul secolului al XX-lea Crăciunul devine și o sărbătoare laică, celebrată
atât de către creștini, cât și de către cei necreștini, centrul de greutate al
celebrării deplasându-se de la participarea în biserică la rit spre aspectul
familial al schimbului de cadouri sau, pentru copii, „darurilor de la Moș
Crăciun”. Evanghelia canonică a lui Luca,
cât și cea a lui Matei descriu pe Iisus ca fiind născut în Betleem (din Iudea controlată
de romani), din mamă fecioară, într-i iesle. Îngeri apar și declară că Iisus
este un salvator al întregii omeniri și păstorii vin ca să-l adore. În
relatarea lui Matei, cei trei magi urmează o stea până la Betleem pentru a
aduce daruri lui Iisus, născut ca regele iudeilor. Regele Irod ordonă
masacrul tuturor băieților din Betleem care au mai puțin de doi ani, dar
familia lui Iisus fuge la timp în Egipt, iar mai târziu se restabilește în
Nazaret. Pe teritoriul românesc, Crăciunul este una dintre cele mai importante
sărbători creștine. Sărbătoarea Crăciunului este anunțată prin obiceiul
copiilor de a merge cu colindul și cu steaua, pentru a vesti Nașterea
Mântuitorului. De asemenea, o veche tradiție este „mersul cu icoana”, un fel de
colindat care se face de către preoții comunității locale cu icoana Nașterii
Domnului, binecuvântându-se casele și creștinii. Colindele de iarnă sunt texte
rituale cântate, închinate Crăciunului și Anului Nou. Originea lor se pierde în
vechimea istoriei poporului român. Timp de 40 de zile înainte de sărbători,
creștinii respectă Postul Crăciunului, care se încheie în ziua de Crăciun după
liturghie. Tăierea porcului în ziua de Ignat (20 decembrie) este un moment
important ce anticipează Crăciunul.
Insigna - Campion județean (atletism)
Atletismul apare in Romania la sfarsitul secolului XIX, la initiativa
studentilor care studiau in tarile occidentale. In timpul vacantelor, acestia
promovau atletismul organizand competitii de alergari, sarituri si
aruncari. Primul concurs organizat de atletism are loc
in 1882 la Bucuresti, cu participarea elevilor de la liceele Sf. Sava
si Matei Basarab. Treptat, creste interesul pentru activitatea sportiva, in
general, si atletism, in particular. Se organizeaza curse care atrag un numar
mare de concurenti, se contureaza o literatura de specialitate si sunt
organizate competitii pe criterii de varsta. Mai mult, cu prilejul serbarilor
scolare sunt introduse intreceri la alergari si sarituri la mai multe licee din
diverse orase. In 1912, se infiinteaza Comisia de atletism,
alergari pe jos si concursuri, parte din Federatia Romana a Societatilor
Sportive. Acea comisie este de fapt precursoarea Federatiei Romane de Atletism
(FRA), a 19-a federatie pe lista mondiala, care in 1923 se afiliaza la
IAAF. Primele Campionate Nationale ale Romaniei sunt organizate
in 1914, la 16 probe, si se adreseaza doar barbatilor. Un an mai tarziu,
in 1915, se inaugureaza la Bucuresti primul teren de atletism, pe locul care
devine ulterior Stadionul Tineretului. Abia din 1922, femeile vor
avea propriile competitii, iar trei ani mai tarziu vor fi organizate primele
Campionate Nationale feminine, precum si primele Campionate pentru
juniori. In 1928, la Jocurile Olimpice de la Amsterdam, o delegatie a
Romaniei formata din 10 atleti si 2 atlete participa pentru prima data la o astfel
de competitie, iar in acelasi an debuteaza Campionatele Universitare din
Romania. In 1930, la Atena, atletii romani se claseaza pe locul al
doilea, la prima editie oficiala a Jocurilor Balcanice, iar in 1934, la
editia inaugurala a Campionatelor Europene, participa 4 atleti
romani. In 1937, FRA organizeaza, pentru prima data in
Romania, Jocurile Balcanice, iar in 1948 debuteaza
seria Campionatelor Internationale ale Romaniei, nelipsite din Calendarele
Anuale ale FRA. Incepand cu anul 1952, atletii romani participa cu
regularitate la toate marile competitii mondiale si europene si scriu, cu
fiecare medalie, istoria atletismului romanesc.
Carpathia Trails - For the Run
Produsul
de mai sus este o medalie special realizată
de către firma privată orădeană Alex Sztankovits pentru a recompensa
particpanții la acțiunea Carpathia. Fundația Conservation Carpathia a fost fondată în
anul 2009 de către 12 filantropi și conservaționiști cu scopul de a opri
tăierile ilegale de pădure, precum și pentru a conserva o suprafață mare a
pădurilor din Carpați, sub forma unei zone complet protejate, pentru
generațiile viitoare. Acest lucru se face prin cumpărarea terenurilor și
cesionarea drepturilor de vânătoare, pentru protecția completă a tuturor
elementelor naturale, din bani privați și publici. Viziunea asociației
este crearea unui ecosistem rezilient, în care biodiversitatea și oamenii sunt
în permanentă dezvoltare. Proiectul include situl Natura 2000 Munții Făgăraș,
Parcul Național Piatra Craiului și Munții Leaota, formând un total de peste
250.000 ha. Misiunea Fundației Conservation
Carpathia este de a crea cel mai mare parc național acoperit de păduri
sălbatice din Europa în Munții Făgăraș, un ecosistem complet și auto suficient,
care să aducă beneficii naturii și oamenilor, atenuând în același timp efectele
schimbărilor climatice. Sediul central al asociației este situat în municipiul
Brașov, pe Calea Feldioarei, la nr. 27.
Insigna - Campion al Clubului sportiv Voința
Voința (sinonim – dârzenie, ambiție) a fost și
încă este numele a numeroase echipe, cluburi sau asociații sportive, răspândite
pe întreg teritoriul țării. Ele au apărut odată cu nașterea comunismului în
România, constituindu-se într-o cale (mijloc) eficient de formare a omului nou,
constructor conștient al societății socialiste multilateral dezvoltate. Aici
s-au afirmat generații întregi de sportivi care au ridicat tricolorul pe cele mai
înalte catarge din toată lumea. Sub genericul “Voințiada”
se organizau competiții cu participare sportivilor din toate aceste cluburi și,
firesc se acordau premii, diplome și nelipsitele insigne de campion (vezi piesa
de mai sus), toate realizate din metal brut și strident colorate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu