100 franci 1993
ELVEŢIA
Este o republică federală situată în
centrul Europei care şi-a declarat independenţa în anul 1291 dar, care a fost
recunoscută abia în anul 1648.
Suprafaţa statului este de 41 285 km.p.,
populaţia numără 7,51 milioane de locuitori iar, capitala funcţionează în
oraşul Berna.
Deviza naţională unanim acceptată este:
Unul pentru toti, toţi pentru unul!
Stema oficială a statului
elveţian:
Originea stemei statului
elveţian:
Steagul oficial al statului
elveţian adoptat la 12 decembrie
1889,care în perioada anilor 1815
– 1889 a fost steag neoficial :
Steagul oficial elveţian în
perioada anilor 1799 - 1889:
Pe aversul bancnotei aplicate aici este
reprezentat chipul lui Francesco Borromini, arhitect italo-elveţian al stilului
baroc care a trăit în perioada anilor 1599 – 1687.
Pe reversul bancnotei este o poză cu Biserica St Ivo
din capitala italiană Roma.
***
DOUĂ EPIGRAME
DIN VIAŢĂ
DE VIOREL MARTIN
LA UN BIRT
Birt modern, particular,
Cu program din
cele-alese
Se închide când
dispar
Muşterii… pe sub mese!
ROMÂNII CĂTRE IAD
Viaţă ca-n romane
Vă putem propune:
Voi aveţi cazane,
Noi venim cu prune.
________xxXxx________
CÂTEVA MEDALII
ROMÂNEŞTI
Informaţii generale despre medalistică
şi subiectul ei de studiu, medalia,
poţi citi în articolul
LE HAVRE - FRANŢA
Expoziţia filatelică "MARINA '79" - Constanţa
Galionul navei şcoală "Mircea"
România independentă - 100 ani * 1877 - 1977
Societatea numismatică română - 1903
Era
la început de veac XX. Cultura şi ştiinţa în România prinseseră aripi de zbor
stabile şi de perspectivă, precizându-se domeniile şi principiile de
activitate. Se trecea acum la culegerea primelor roade ale frământatului şi cu
rol de pionierat secol al XIX-lea, când reprezentanţi de frunte ai renaşterii
româneşti se dăruiau, cu întreaga lor fiinţă, intereselor naţionale. Unirea
Principatelor şi marile reforme ale lui Alexandru Ioan Cuza au deschis larg
porţile afirmării învăţământului, ştiinţei şi culturii în România. Publicaţii
şi societăţi de tot felul luau fiinţă, croindu-şi drum spre mintea şi inima
românilor. În acest context de
efervescenţă spirituală, o nouă ştiinţă specială se înfiripa în peisajul
intelectual românesc. Informaţiile lui C. Bolliac din „Trompeta
Carpaţilor”, referitoare la unele descoperiri monetare, dar mai ales
lucrările lui D.A. Sturdza şi primele studii de specialitate ale lui M.C.
Sutzu, precum şi alcătuirea unor colecţii monetare, aveau să se constituie ca
temelie a ştiinţei numismatice din România. Începutul sec. XX va marca pentru numismatica
din ţara noastră un moment de o reală
însemnătate. Pe data de 28 decembrie 1903, la
iniţiativa unui grup de entuziaşti şi pasionaţi ai acestei discipline, lua
fiinţă Societatea Numismatică Română.
Adunarea Generală, în şedinţa sa inaugurală, a votat Statutele Societăţii şi a
ales Comitetul de conducere în următoarea alcătuire: D.A. Sturdza, preşedinte
de onoare; M.C. Sutzu, preşedinte activ; Gr. Tocilescu, vicepreşedinte; Al.
Cantacuzino, secretar; lt. col. G. Iordăchescu, casier contabil; dr. G. Severeanu,
subsecretar şi D. Panku, C. Alessandrescu, Carol Storck şi E.D. Mirea, membri.
O dată cu adoptarea Statutelor se fixa şi ţelul principal al Societăţii, care
îşi propunea „să dezvolte ştiinţa şi arta numismatică” în România."
Simpozionul naţional de telecomunicaţii - Botoşani - 1983
Expoziţia filatelică - Botoşani '83
Oficiul poştal P.T.T.R. 7 - C.T.A. 2 - Botoşani
Aniversarea Marii Uniri
Alba Iulia * 1 Decembrie 1918
Arhiepiscopia Ortodoxă Română Alba Iulia este o
unitate ecleziastică a Bisericii Ortodoxe Române, cu sediul în Alba Iulia şi cu
jurisdicţie canonică în judeţele Alba şi Mureş. Arhiepiscopia de Alba Iulia
este urmaşa primei Mitropolii Ortodoxe din Transilvania, înfiinţată de Mihai
Viteazu în capitala în care a ales să domnească în calitate de Domn al Ţărilor
Române Unite. A fost construită
între anii 1921-1922 cu prilejul încoronării regelui Ferdinand I şi a reginei
Maria, eveniment care a avut loc la 15 octombrie 1922. Acest act a fost
supranumit „Întabularea Transilvaniei pe România”, iar biserica „Catedrala
Încoronării”. Se consfinţea astfel, actul istoric de la 1 Decembrie 1918 când
aici, prin voinţa poporului român, s-a făurit România Mare. Întregul ansamblu,
Catedrala şi clădirile aferente, s-a ridicat în partea de vest a Cetăţii Alba
Iulia, străvechiul Apulum roman, sau Bălgradul evului mediu, pe locul vechiului
corp de gardă şi în vecinătatea Platoului romanilor. Construcţia a fost
concepută ca şi o continuare a aşezământului mitropolitan bălgrădean, numit de
către Nicolae Iorga „cel mai trainic şi mai de folos aşezământ al românilor de
peste munţi”, aşezământ la care voievodul Mihai Viteazul a ridicat în anul 1597
o biserică din zid. Din nefericire aşezământul a fost demolat în anii 1713-1714
de către Habsburgi, cu prilejul refacerii cetăţii în forma actuală, iar cu
materialele recuperate s-a construit biserica din cartierul Maieri, lângă gară.
Pe locul vechii Mitropolii este ridicată acum în partea de sud-est a cetăţii o
biserică memorială din lemn.Din punct de vedere arhitectonic, întreaga
construcţie – Catedrala şi clădirile înconjurătoare – se integrează în mişcarea
realistă iniţiată la sfârşitul veacului al XIX-lea şi începutul veacului XX de
către un grup de arhitecţi români în frunte cu Ion Mincu şi Petre Antonescu. Ei
stăruiau pentru reîntoarcerea la formele tradiţionale româneşti. Construcţia
este o sinteză de elemente arhitectonice şi decorative din timpul domnitorilor
munteni Matei Basarab şi Sfântul Constantin Brâncoveanu, simbolizând unitatea poporului
român înfăptuită pentru prima dată de către Mihai Viteazul la anul 1600. Planul
Catedralei este cel al Bisericii Domneşti din Târgovişte, cruce greacă
înscrisă, şi aparţine arhitectului Victor Gh. Ştefănescu. Cu efectuarea
lucrărilor a fost încredinţat inginerul Tiberiu Eremie. Ansamblul
dreptunghiular ce înconjoară Catedrala este alcătuit din două pavilioane mari
la est, unde se găsesc reşedinţa şi administraţia Arhiepiscopiei şi două
pavilioane mici în partea de vest – încadrând clopotniţa înaltă de 58 m – în
care se află administraţia şi personalul deservent al Catedralei. Pavilioanele
sunt legate între ele prin galerii susţinute de coloane şi arcade duble,
aducând cu cerdacurile aşezămintelor mănăstireşti. Intrarea în biserică se face
printr-un pridvor deschis cu arcade mari sprijinite pe coloane cu capiteluri.
Deasupra portalului, decorat cu motive tradiţionale, se află, lucrate în mozaic
de către pictorul Ion Norocea, icoanele Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil,
iar de o parte şi de alta a intrării, icoanele Sfinţilor Apostoli Petru şi
Pavel şi ale împăraţilor biblici David şi Solomon. În nişele pridvorului sunt
fixate patru plăci din marmură cu inscripţii comemorative ce ne aduc aminte de
patru evenimente importante: 1. Tipărirea pentru prima dată în limba română a
Noului Testament de către Mitropolitul Simion Ştefan la 1648; 2. Unirea de la
1600 înfăptuită de către Mihai Viteazul; 3. Martiriul lui Horea, Cloşca şi
Crişan, din anul 1785; 4. Refacerea unităţii spirituale şi bisericeşti a românilor
în anul 1948. În pronaos sunt portretele voievodului Mihai Viteazul şi al
Doamnei Stanca. Naosul, impunător prin înălţimea sa, este dominat de cupola
susţinută de patru stâlpi octogonali îmbrăcaţi în plăci de marmură de Moneasa.
Interiorul este împodobit cu pictură în frescă executată după vechea tradiţie
iconografică de către pictorul Costin Petrescu şi ucenicii săi. La intrare sunt
portretele votive ale regelui Ferdinand şi reginei Maria. Iconostasul din lemn
de stejar a fost lucrat de maestrul C.M. Babic, iar icoanele de pe el pictate
de către Ion Norocea. De o parte şi de alta a iconostasului sunt aşezate
icoanele Sfinţilor Ierarhi transilvăneni Ilie Iorest (1640-1642) şi Sava
Brancovici (1656-1683), precum şi ale Cuvioşilor Mărturisitori Visarion Sarai,
Sofronie de la Cioara şi Sfântul Mucenic Nicolae Oprea de la Sălişte. Hramul
Catedralei este „Preasfânta Treime” şi „Sf. Arhangheli Mihail şi Gavriil”.
Biserica este Catedrală episcopală din anul 1975, când s-a reînfiinţat
Episcopia Ortodoxă Română de Alba Iulia, iar în anul 1998 a fost ridicată la
rangul de Arhiepiscopie. Catedrala rămâne, în acelaşi timp, simbol şi monument
al unităţii noastre naţionale, precum şi loc sfânt de pelerinaj. În pozele prezentate mai sus se prezintă Clopotniţa şi clădirea propriu-zisă a Catedralei Arhiepiscopale Alba Iulia.
Catedrala
Romano Catolica-Alba Iulia este cel mai valoros monument de arhitectura
medievala din Transilvania, de aceeasi varsta cu celebra Notre Dame şi a fost
ridicata pe locul unei biserici distrusa de tatari in 1241. Actualul edificiu,
in stil romanic tarziu, a fost inaltat in doua etape (1247-1291 si 1320-1356).
Iancu de Hunedoara a restaurat-o si a facut din ea necropola familiei sale. In
secolul al XVI-lea i s-au adus noi completari: o capela pe latura nordica (in
stilul Renasterii italiene) si frescele din interior. Intre 1550 si 1700,
catedrala a fost preluata de unitarieni si calvini, iar la inceputul secolului
al XVIII-lea a revenit ritului catolic. Intre 1718 si 1737, s-a construit o bolta la intrarea
vestica si frontonul triunghiular, strajuit de patru statuete de sfinti si trei
basoreliefuri. In interior in partea dreapta, se afla oranduite sarcofagiile
Huniazilor, lucrate in stil gotic, deteriorate in timpul atacurilor tatare.
Catedrala are o orga cu 2209 tuburi, datand din 1877. La exterior, catedrala
impresioneaza prin contrafronturile solide si zvelte ale corului gotic. Fatada
principala indreptata spre nord, are la colturi cate un pilastru, iar la mijloc
se afla un portal deasupra caruia a fost montata stema episcopului Ladislau
Gereb.Turnul de pe latura de sud, a fost construit de-a lungul a patru secole.
Desi cuprinde elemente arhitectonice de stiluri diferite (gotic, renascentist,
baroc), catedrala se prezinta ca un monument reprezentativ al arhitecturii
romanice tarzii.
_________ooOoo____________
Germania - Lagărul militar de la Karlsruhe I. B.
Corpul XIV armată
20 fenig xxxx
Câteva ornamente decorative marginale
de pe bonduri şi certificate americane
con_dorul@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu