vineri, 13 iulie 2012

Ro-M-oN 37


Aceasta este o monedă de 20 de lei - Carol I din anul 1906 care cu greu poate fi încadrată în genul monedelor comemorative sau circulante, de fapt toate monedele prezentate în acest articol. Ea este confecţionată dintr-un aliaj de aur 90% şi cupru 10%, are diametrul de 21 mm, cântăreşte 6,452 grame, are margine cu zimţi şi s-a emis în 15000 de exemplare. Pe aversul acesteia se prezintă anii * 1866 - 1906 *, inscripţia CAROL I REGE AL ROMANIEI, efigia regelui bătrân spre stânga şi cerc perlat exterior. Sub gât scrie A.M.(iniţialele gravorului ALFONS MICHAUX). Pe revers se prezintă valoarea nominală * 20 LEI *, inscripţia CAROL I DOMNUL ROMANIEI şi efigia domnului tânăr spre stânga şi cerc perlat exterior. Sub gât este scris numele gravorului, A. MICHAUX. Monedele de argint şi de aur bătute în 1906 au fost emise pentru a celebra patruzeci de ani de la urcarea pe tron a lui Carol I. Au fost bătute la Bruxelles şi gravate de Alfons Michaux.
 Sunt cunoscute şi probe ale acestei monede. Mai sus este prezentată o probă monetară de 20 lei 1906 din cupru. Poză şi informaţii despre regele Carol I găseşti mai jos, în subcapitolul medalii.
Aceasta este o monedă de 50 de lei - Carol I din anul 1906 care cu greu poate fi încadrată în genul monedelor comemorative sau circulante, de fapt toate monedele prezentate în acest articol. Ea este confecţionată dintr-un aliaj de aur 90% şi cupru 10%, are dimaetrul de 40 mm, cântăreşte 16,13 grame, are margin cu zimţi şi s-a emis într-un tiraj de 28000 de exemplare. Pe aversul acesteia se prezintă inscripţia CAROL I REGE AL ROMANIEI · 1866-1906, bustul regelui în uniformă militară, spre stânga (dreapta heraldică) şi A. MICHAUX peste umărul stâng (numele gravorului) şi cerc perlat la exterior, iar pe revers se prezintă valoarea nominală 50 LEI, inscripţia CAROL I DOMNUL ROMANIEI, Carol I călare, în haine de călătorie, probabil în timpul campaniei din Bulgaria din 1877 şi cerc perlat exterior. Monedele de argint şi de aur bătute în 1906 au fost emise pentru a celebra patruzeci de ani de la urcarea pe tron a lui Carol I. Au fost bătute la Bruxelles şi gravate de Alfons Michaux. Există două variante de 50 lei 1906 una mai roşie şi alta cu o culoare mai galbenă. Această diferenţă a fost intenţionată, în sensul că, după o primă batere în aur roşu (constând dintr-un aliaj de 90% aur şi 10% cupru), autorităţile româneşti au cerut ca o parte din cuprul din aliaj să fie înlocuit cu argint, cu scopul de a obţine o culoare mai galbenă şi prin urmare mai asemănătoare cu cea a monedelor de 4 ducaţi ale Austriei, care aveau 98.6% aur. Aliajul acestor monede galbene este: 90% aur, 8.5% argint şi 1.5% cupru.
Sunt cunoscute şi probe ale acestei monede. Mai sus este prezentată o probă monetară de 50 lei 1906 din cupru. Poză şi informaţii despre regele Carol I găseşti mai jos, în subcapitolul medalii.
Aceasta este o monedă de 100 de lei - Carol I din anul 1906 care cu greu poate fi încadrată în genul monedelor comemorative sau circulante, de fapt toate monedele prezentate în acest articol. Ea este confecţionată dintr-un aliaj de aur 90% şi cupru 10%, are diametrul de 35 mm, cântăreşte 32,26 grame, are margine zimţată şi s-a emis într-un tiraj de 3000 de exemplare. Pe aversul acesteia se prezintă anii * 1866 - 1906 *, inscripţia CAROL I REGE AL ROMANIEI, efigia regelui bătrân spre stânga şi cerc perlat exterior. Sub gât scrie A.M.(iniţialele gravorului ALFONS MICHAUX). Pe revers se prezintă valoarea nominală * 100 LEI *, inscripţia CAROL I DOMNUL ROMANIEI şi efigia domnului tânăr spre stânga şi cerc perlat exterior. Sub gât este scris numele gravorului, A. MICHAUX. Monedele de argint şi de aur bătute în 1906 au fost emise pentru a celebra patruzeci de ani de la urcarea pe tron a lui Carol I. Au fost bătute la Bruxelles şi gravate de Alfons Michaux. Această monedă românească de aur este foarte grea şi foarte rară (s-au bătut 3.000 de bucăţi). O piesă în condiţie bună spre foarte bună depăşea 1.000$ în anul 2002. Poză şi informaţii despre regele Carol I găseşti mai jos, în subcapitolul medalii.
Aceasta este o monedă de 25 de lei 1922 - Regele Ferdinand şi Regina Maria, care cu greu poate fi încadrată în genul monedelor comemorative sau circulante, de fapt toate monedele prezentate în acest articol. Ea este confecţionată dintr-un aliaj de aur 90%, argint 7,5% şi cupru 2,5%, are diametrul de 30 mm, cântăreşte 8,065 grame şi prezintă margine zimţată, fiind emisă în 150000 de exemplare. Pe aversul acesteia se prezintă inscripţia MARIA REGINA ROMANILOR - 1922 -, efigia încoronată a reginei în semiprofil spre dreapta şi cerc perlat exterior, iar pe revers inscripţia FERDINAND I REGELE ROMANILOR - 25 LEI şi efigia încoronată a regelui în semiprofil spre stânga, lângă umărul drept este scris P. M. DAMMANN, numele gravorului monedei şi cerc perlat exterior. Aceste piese au fost bătute în Marea Britanie, la Monetăria Regală din Londra. Toate piesele au fost gravate de renumitul artist francez Paul Marcel Dammann (1885 - 1939). 
Viitoarea regină Maria a României s-a născut pe 3 octombrie 1875, fiind fiica ducelui de Edinburgh, Alfred, al doilea fiu al reginei Victoria (devenit după 1893 duce de Saxa-Coburg-Gotha), şi a marii ducese ruse Maria Alexandrovna. Maria, principesă de Edinburgh, s-a căsătorit cu Ferdinand, principele moştenitor al coroanei României, în decembrie 1892. A avut şase copii: Carol (1893 - 1953), Elisabeta (1894 - 1961), Mărioara (1899 - 1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana (1908 - 1991) şi Mircea (1913 - 1916).
Personalitate puternică, femeie foarte frumoasă, extrem de iubită de armată, se pare că Maria a îndrăgit cu adevărat România. În al doilea război balcanic a îngrijit în lagărul de holerici de la Zimnicea bolnavii întorşi din Bulgaria. Se pare că a avut un rol important în luarea deciziei României din 1916 de a intra în război alături de Antantă.  Regina Maria a încetat din viaţă pe 18 iulie 1938, inima ei fiind depusă la Balcic iar trupul în gropniţa domnească de la Curtea de Argeş. „Înainte de a fi condusă de la Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum, regina a fost salutată de militari cu baionetele înfipte în pămînt şi cu patul armei în sus, gest unic pe care Armata nu l-a oferit niciodată unui alt om.” 
Coroana purtată de regina Maria la încoronarea de pe 15 octombrie 1922 de la Alba Iulia a fost executată la Paris, de casa de bijuterii „Falize”, după desenele pictorului Costin Petrescu. Acesta a folosit ca sursă de inspiraţie coroana purtată de Doamna Elena - Despina (soţia lui Neagoe Basarab, domnitor al Ţării Româneşti între 1512 şi 1521, fiica despotului sârb Iovan Brancovici), aşa cum apare ea zugrăvită în tabloul votiv al bisericii episcopale de la Curtea de Argeş. Braţele coroanei sunt evazate, fiind terminate în vârfuri cu  crini. Coroana este bătută cu pietre scumpe. Pe laterale are câte un pandantiv, cu câte un disc de care atârnă câte trei şiruri de mărgele, terminate cu câte o cruce gamată. Pe cele două discuri sunt reprezentate stema României şi a Marii Britanii (aceasta din urmă ca un omagiu adus originii britanice a reginei Maria). În vârful coroanei se găseşte o cruce gamată. Din punct de vedere artistic, coroana aparţine aşa-zisului „stil 1900”. Coroana are aproape 2 kg, cu diametrul la bază de 17,5 centimetri şi cu înălţimea de 18 centimetri. În prezent ea este expusă în sala Tezaur a Muzeului Naţional de Istorie, la Bucureşti. Această coroană este asigurată pentru suma de 25 milioane de euro. Poză şi informaţii despre Regele Ferdinand găseşti mai jos în subcapitolul medalii. 
Aceasta este o monedă de 50 de lei 1922 - Regele Ferdinand şi Regina Maria, care cu greu poate fi încadrată în genul monedelor comemorative sau circulante, de fapt toate monedele prezentate în acest articol. Ea este confecţionată dintr-un aliaj de aur 90%, argint 7,5% şi cupru 2,5%, are diametrul de 40 mm, cântăreşte 16,13 grame şi prezintă margine zimţată, fiind emisă în 105000 de exemplare. Pe aversul acesteia se prezintă inscripţia MARIA REGINA ROMANILOR - 1922 -, efigia încoronată a reginei în semiprofil spre dreapta şi cerc perlat exterior, iar pe revers inscripţia FERDINAND I REGELE ROMANILOR - 50 LEI şi efigia încoronată a regelui în semiprofil spre stânga, lângă umărul drept este scris P. M. DAMMANN, numele gravorului monedei şi cerc perlat exterior. Aceste piese au fost bătute în Marea Britanie, la Monetăria Regală din Londra. Toate piesele au fost gravate de renumitul artist francez Paul Marcel Dammann (1885 - 1939).  Poză şi informaţii despre Regele Ferdinand găseşti mai jos în subcapitolul medalii.  

***

DOUĂ EPIGRAME 
DIN CREAŢIA LUI 
CRISTIAN TUDORACHE

UNUI PREMIANT

Mai demult, printr-o minune,
A primit o ,,Menţiune”
Iar de şase, şapte ani
Ia ce premiu vrea ...cu bani!

UNOR DEMNITARI

I-a scăpat din mâini Prea Sfântul
Pe aceşti contemporani,
Că nu poate nici Pământul
Să îi sature de bani!

________xxXxx_________


CÂTEVA MEDALII

ROMÂNEŞTI

 Informaţii generale despre medalistică
şi subiectul ei de studiu, medalia, 
poţi citi în articolul 
LE HAVRE - FRANŢA

Expoziţia ucenicilor - 1925
Corporaţia industrială din Cluj
Răsplată muncii
Medalie bilingvă din cupru cu diametrul de 5 cm
Oferind această medalie se încuraja munca concretă, munca fizică, meseria concretă în lumea tinerilor.

Jubileul de 50 de ani 
al Societăţii "Tinerimea română"
1878 - 1928
Palatul Societăţii "Tinerimea Română" 
Anul 1877 a avut în viata tarii o însemnatate imensa, a adus independenta naţională a României. Evenimentul a produs o înviorare a neamului, o redesteptare a spiritului de jertfa, un entuziasm de nedescris.  În legatura directa cu aceasta atmosfera a vremii, o mâna de elevi interni ai Liceului bucurestean Matei Basarab printre care: Aurel Seicaru, Dumitru Soreanu, fratii Olanesti, Alexandru Ionescu, Petre Popovici, Alimanescu si Nanu-Muscel, s-au înteles între ei ca sa formeze o societate literara si stiintifica sub directa îndrumare a scolii, care sa se preocupe de cresterea tineretului român în spiritul patriotic, cultural si crestin. Si … pentru ca trebuia sa aiba un nume, i-au spus „TINERIMEA ROMÂNA”. Absolvind liceul si intrând la Universitate membrii Societatii lasau în urma copilaria si intrau în adolescenta urmând un drum frumos, dar animati de aceleasi dorinte. Un rol hotarâtor în destinele „Tinerimii române” l-a avut prof. Nae S. Dumitrescu – un iluminat, un om energic si de un entuziasm debordant, care o data devenit Presedintele ei a condus-o cu dragoste si îndârjire timp de decenii. Obiectivul principal al Societatii a fost stimularea elevilor merituosi. Pentru reliefarea calitatilor acestora s-au initiat concursuri pe diferite ramuri de activitate acordându-se premii si medalii. Înca din 1895 concursurile pur culturale se completeaza cu acelea de lucru manual, iar din 1901 cu acelea sportive. Concursurile anuale – adevarate „Olimpiade scolare ale României” – aveau un scop bine definit. Ele nu erau o simpla verificare a cunostintelor asimilate în scoala, ci cautau sa puna în valoare însusirile intelectuale sau artistice ale elevilor, înclinarile lor firesti spre cultivarea a tot ce-i românesc. În anul 1897 are loc primul concurs de limba româna din tara. O atentie deosebita se acorda lecturii. În sprijinul stimularii ei societatea oferea carti cu ajutorul unor edituri sau oameni de bine. Un alt obiectiv al sau erau excursiile la care participau atât cadrele didactice, cât si elevii. Premiantii beneficiau de o excursie la locurile istorice ale patriei. Memorabila ramâne excursia facuta în anul 1928 la Calugareni – loc ce evoca vitejia ostasilor români împotriva ostirii otomane de la 23 august 1595. Un mod de expresie esential era organizarea de conferinte la care luau parte si tineau prelegeri mari personalitati ale culturii si stiintei din acea vreme. În acest context la 24 ianuarie 1915 pe scena Ateneului român (a carui impresionanta fresca ce reprezinta întreaga istorie a poporului român a fost executata de pictorul Costin Petrescu – el însusi membru al societatii) Barbu Stefanescu-Delavrancea a rostit un discurs memorabil tratând problema patriotismului, Octavin Goga a recitat versuri, iar marele muzician George Enescu s-a aflat la pupitrul orchestrei. În perioada interbelica „Tinerimea româna” a organizat diferite activitati (care alegorice, expozitii) cu scopul vadit de a da cinstire înaintasilor si de a antrena si mobiliza tineretul la o noua viata. Astfel, premiantii au participat printre altele la amplasarea unei troite de lemn la „mormântul” lui Mihai Viteazul de la Câmpia Turzii si la dezvelirea bustului compozitorului si dirijorului Ion Vidu de la Lugoj. Omagiile anuale, la Mormântul Eroului necunoscut din Parcul Carol I din capitala, rememorând faptele celor care s-au jertfit si au contribuit la înfaptuirea Marii Unirii din 1918 si ridicarea de monumente ale Eroilor în întreaga tara întregesc acest sir de manifestari. Din obiectul de activitate nu puteau lipsi desenul si muzica – ce aparea în mod frecvent ca tema de întrecere de emulatie între elevi, ca disciplina de studiu în scoala, precum si de propagare în masele sociale. Concursurile de cântece si jocuri populare au sporit interesul si dragostea pentru comorile noastre de arta populara, iar cele de coruri si fanfare au avut un mare ecou. Între anii 1888 – 1944 Societatea a avut o revista proprie în care se regaseau cu predilectie materiale ce tineau de activitatea sa, dar si informatii din viata sociala. Unul dintre conducatorii ei a fost ilustrul profesor, Vasile Pârvan, fost premiant al societatii. Neavând un sediu propriu (membrii societatii si-au exprimat acest gând înca din anul 1889), Primaria Bucuresti i-a oferit în anul 1912 un teren de 547 m2 pentru rezolvarea acestei stringente probleme. La 25 mai 1924 a fost pusa piatra de temelie a cladirii care avea sa devina Palatul Societăţii Tinerimea română. Pentru proiectarea acestui edificiu s-a apelat la serviciile arhitectei Virginia Haret-Andreescu, (prima femeie arhitect din lume) constructia sa fiind realizata de arhitectul Raul Negru si inginerul Valer Paler. Edificiul era multifunctional: la subsol o tipografie si o sala de restaurant, la parter o banca proprie si spatii de închiriat. Etajul I cuprindea sala de festivitati si anexele sale. La etajul al II-lea erau camere de dormit, iar la al III-lea, administratia revistei. Etajul al IV-lea era compus din sala mare, un muzeu etnografic, biblioteca si administratia societatii. Ridicarea construcţiei a costat 32 milioane de lei si societatea n-avea în vistierie decât suma de 300000 lei! Asa ca a fost nevoie de eforturi enorme si de gasirea unor solutii. O parte din bani s-au procurat prin colecta publica (chiar Nicolae Iorga a donat o suma importanta) iar o alta a fost procurata prin împrumuturi ce aveau sa fie returnate dupa terminarea constructiei prin închirierea spatiilor initial gândite. În anul 1928 Societatea „Tinerimea româna” urma sa sarbatoreasca 50 de ani de existenta si dorinta era ca evenimentul sa se petreaca în noul sediu. Astfel ca la 15 septembrie 1927 presedintele ei, Nae S. Dumitrescu si secretarul sau N. Zlotescu în numele initiatorilor faceau un nou apel pentru strângerea de fonduri necesare finalizarii constructiei în acel an, dar inaugurarea a avut loc mult mai târziu.
Palatul Societăţii Tinerimea Română (astăzi Palatul Tinerimea Română) este un edificiu din Bucureşti, situat lângă podul Izbor, la intesecţia străzilor Schitul Măgureanu cu Gutenberg, construit între anii 1924-1927, piatra de temelie a construcţiei fiind pusă în data 25 mai 1924.. Inaugurarea palatului a avut loc abia în anul 1935. După al doilea război mondial, palatul este sediul Ansamblului artistic „Periniţa” aparţinând de Sfatul Popular al Capitalei (1946), iar mai apoi sediul Ansamblului artistic al tineretului (1947). Cele două ansambluri şi-au desfăşurat concomitent activitatea în sediul Societăţii, iar în anii următori a fost denumit „Ansamblul artistic al tineretului”. În anul 1991, prin Hotarâre de Guvern palatul este redenumit „Palatul Tinerimea Română”, iar după o serie de consolidări şi restaurări, palatul este sediul mai multor ansambluri artistice: Ansamblul Folcloric „Cununa Carpaţilor”, Corul de cameră „Preludiu”, Orchestra de cameră „Philarmonia”, Trupa de balet „Orion”, etc


Aniversarea realipirii Dobrogei
1878 - 1928
Libertate - Dreptate - Cultură românească
Regii României, eliberatori, apărători 
şi ocrotitori ai Dobrogei 
Carol I * 1878 - 1913
Ferdinand I * 1916 - 1918
Carol I, Rege al României, Principe de Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său complet Karl Eitel Friedrich Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 10 aprilie 1839 la Sigmaringen şi decedat 10 octombrie 1914 la Sinaia) a fost domnitorul apoi regele României, care a condus Principatele Române şi apoi România, după abdicarea lui Alexandru Iona Cuza. Din 1867 a devenit membru de onoare al Academiei Române, iar între 1879 şi 1914 a fost protector şi preşedinte de onoare al aceleiaşi instituţii. În cei 48 de ani ai domniei sale (cea mai lungă domnie din istoria statelor româneşti), Carol I a obţinut independenţa ţării, căreia i-a şi crescut imens prestigiul, a redresat economia şi a pus bazele unei dinastii. A construit la Sinaia castelul Peleş, care a rămas una dintre cele mai vizitate atracţii turistice ale ţării. După războiul ruso-turc, România a câştigat Dobrogea, iar Carol a dispus ridicarea primului pod peste Dunăre între Feteşti şi Cernavodă, care să lege noua provincie de restul ţării.
Ferdinand I, Rege al României, Principe al Romaniei, Principe de Hohenzollern-Sigmaringen, născut Ferdinand Viktor Albert Meinrad von Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 24 august 1865 la Sigmaringen şi decedat 20 iulie 1927 la Sinaia) a fost rege al României din 10 octombrie 1914 până la moartea sa. Din 1890 a fost membru de onoare al Academiei Române, iar între 1914 şi 1927 a fost protector şi preşedinte de onoare al aceleiaşi instituţii.
Mihai I, Rege al României, Principe al Romaniei, fost Principe de Hohenzolern (născut 25 octombrie 1921 Sinaia), în perioada domniei tatălui său, Regele Carol al II-lea, cu titlul Mihai, Mare Voievod de Alba-Iulia, a fost suveran al României între 20 iulie 1927 şi 8 iunie 1930, precum şi între 6 septembrie 1940 şi 30 decembrie 1947. Este stră-strănepotul reginei Victoria a Marii Britanii şi văr de gradul trei al reginei Elisabeta a II-a. Mihai este una dintre ultimele personalităţi publice în viaţă din perioada celui de al II-lea război mondial. În poza aplicată este la vârsta de 6 ani.

50 de ani de la reintegrarea Dobrogei 
în viaţa românească
1878 - 1928 
Regii României, liberatori, apărători
şi ocrotitori ai Dobrogei
Împăratul Traian, nume complet Marcus Ulpius Nerva Traianus (născut la data de 18 septembrie 53 în localitatea Italica Santiponce şi decedat la dat de 9 august 117 în localitatea Selinus Cilicia), împărat roman între anii 98 – 117, a fost al doilea dintre cei aşa-zişi cinci împăraţi buni ai Imperiului roman (Dinastia  Antoninilor) şi unul dintre cei mai importanţi ai acestuia. În timpul domniei sale, imperiul a ajuns la întinderea teritorială maximă. Titlul său complet era IMPERATOR • CAESAR • DIVI • NERVAE • FILIVS • MARCVS • VLPIVS • NERVA • TRAIANVS • OPTIMVS • AVGVSTVS • FORTISSIMVS • PRINCEPS • GERMANICVS • DACICVS • PARTHICVS • MAXIMVS.
Mircea cel Bătrân (născut în anul 1355 şi decedat la data de 31 ianuarie 1418), voievod al Ţării Româneşti între 23 septembrie 1386 – noiembrie 1394 sau mai 1935, şi încă odată între ianuarie 1397 – 31 ianuarie 1418, a fost un domnitor al Ţării Româneşti. El a fost fiul lui Radu I şi fratele lui Dan I pe care l-a urmat la tron după moartea acestuia. În actele oficiale apare ca „În Hristos Dumnezeu, binecredinciosul şi de Hristos iubitorul şi singur stăpânitorul, Io Mircea mare voievod şi domn....”. În istoriografia română apare şi sub numele Mircea cel Mare.
_________ooOoo___________

Germania - Lagărul de Lockstedter
50 fening 1921 

Câteva ornamente decorative marginale de pe acţiuni româneşti

con_dorul@yahoo.com

MOUSAIOS - ANNO DOMINI - MMXII

Niciun comentariu: