1. Moneda
euro franceză de colecție de mai jos marchează trecerea a 50 de ani de la executarea
primului zbor transatlantic cu avionul Concorde. Pe aversul monedei se
prezintă silueta din față a avionului Concorde, aflat în
zbor deasupra Canalului Mânecii. Pe sol se disting suprafețe de uscat și de apă, iar
deasupra pe un planiglob este marcată cursa regulată Paris – New York. La
partea de jos a aversului sunt aplicate inscripțiile: “CONCORDE” (tipul
avionului); “1969 premier vol” (1969 – primul zbor) și “2019” (anul emiterii
monedei). Pe reversul monedei, în jumătatea dreaptă sunt redate chipurile a doi
piloți iar în partea stângă sunt reprezentate siluetele mai multor aparate de
zbor. Jos în dreapta periferic, circular, pe două rânduri este aplicată
inscripția: “L’AVIATION & L’HISTORIE” (aviație și istorie) iar în stânga
jos: “RF” (inițialele
de la Republica Franceză – numele statului) și “10 euro” (valoarea monedei).
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: anul emiterii – 2019, seria – istoria
aviației
mondiale, valoarea – 10 euro, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri,
greutatea – 22,22 grame, material compoziție – argint, tiraj – 3000 exemplare
și calitatea – proof. Concorde, denumire oficială completă Aérospatiale-BAC
Concorde a fost un avion supersonic de pasageri, rezultatul cooperării între compania franceză Aerospațiale și compania engleză British Aircraft Corporation. Cu doar 20
de aeronave construite în total, costul fazei de dezvoltare a reprezentat un
mare eșec economic. În plus, Air France și British Airways au fost
subvenționate de guverne pentru a cumpăra aeronava. Zburând pentru prima oară
în anul 1969, Concorde și-a început serviciul comercial în 1976 și a continuat
timp de 27 de ani. A operat zboruri transatlantice din Heathrow, Londra (British
Airways) și Charles de Gaulle, Paris (Air France) către JFK, New York și
Dulles, Washington; zburând la viteze record, parcurgând aceste distanțe în mai
puțin de jumătate din timpul celorlalte avioane. Urmare a unicului accident din
25 iulie 2000, a efectelor economice ce au urmat evenimentelor din 11
septembrie 2001 și a altor factori, zborurile cu acest avion au încetat
la 24 noiembrie 2003. Concorde a
fost un aparat cu aripile în forma literei delta (sau “ogivă”) cu patru motoare
Olympus bazate pe cele dezvoltate inițial pentru bombardierul strategic Avro
Vulcan. Motoarele au fost construite în cooperare de către Rolls-Royce și
SNECMA. Concorde a fost primul avion civil cu circuite de comandă a zborului
complet electrice. Botul avionului era înclinabil pentru o mai bună
vizibilitate la viteze mici și aerodinamicitate sporită la viteze mari. Acestea
și alte caracteristici îi permiteau avionului Concorde să atingă o viteză medie
de croazieră de 2,02 Mach (circa 2.140 km/h) la o altitudine maximă de
zbor de 18300 metri, peste dublul vitezei avioanelor convenționale. Viteza de
aterizare era relativ ridicată: 298 km/h. Avionul Concorde a beneficiat de
numeroase inovații tehnice. Beneficiul principal al programului Concorde a fost
experiența dobândită în proiectare și fabricare care mai târziu a stat la
temelia consorțiului Airbus. Implicarea Snecma Moteurs în programul Concorde a
pregătit debutul companiei în designul și producția de motoare pentru sectorul
civil, deschizând cooperarea internațională cu General Electric și producerea
seriei de motoare de succes CFM56. Datorită vitezei relativ ridicate de zbor,
Concorde avea nevoie de frâne excelente și în acest scop folosea un sistem
anti-blocaj, ce prevenea blocarea roților în cazul aplicării unei forțe de
frânare maxime, permițând decelerare și control maxime în timpul frânării, mai
ales în condiții de ploaie. Discurile de frână erau fabricate din ceramică și
era nevoie de 1600 de m pentru a opri avionul de 185 tone de la viteza de
aterizare de 305 km/h. Discurile se încălzeau în timpul manevrei de
frânare la temperaturi cuprinse între 300 °C și 500 °C, având nevoie
de câteva ore pentru a se răci, fiind montate ventilatoare care grăbeau răcirea
acestora. O sondă de temperatură era montată pe fiecare disc pentru a
monitoriza temperaturile discurilor de frânare. Dotările de confort ale
avionului Concorde erau sub cele ale avioanelor din clasa Boeng, dar totul era
compensat reducerea duratei curselor aeriene. Pentru a compensa lipsa confortului, serviciul la bord era la
standardele cel mai înalte. Pasagerilor li se oferea șampanie gratuit și
mâncare aleasă servită cu tacâmuri de argint în miniatură. Experiența trecerii
barierei sunetului era însoțită de o scurtă accelerare susținută și era
anunțată de către unul din piloți. Zburând la altitudine dublă față de a unui
avion convențional, prin ferestre se putea observa distinct curbura Pământului
iar turbulențele erau rare. Viteza avionului Concorde o depășea pe cea a
crepusculului, putând să egaleze sau să depășească viteza de rotație a
pământului. La zborurile spre vest, era posibilă sosirea la o ora locală mai
devreme decât ora de plecare. Pe anumite zboruri transatlantice cu plecare din
Heathrow sau Paris, puteai să decolezi chiar după apusul soarelui și să îl
ajungi din urmă, aterizând ziua. Acest lucru era bine mediatizat de British
Airways, care folosea sloganul "Ajungi înainte să pleci." Iată de ce
Concorde rămâne un simbol al aviației, al tehnicii de vârf al perioadei în care
a fost construit.
2. Moneda
euro franceză de colecție de mai jos celebrează avionul Lockheed
P-38. Pe aversul monedei se prezintă silueta din
față a avionului Lockheed P-38, aflat în zbor. În spatele avionului
se observă o dâră de fum, iar sub burta avionului se distinge un glob pământesc
stilizat pe care există copaci și un copil (Micul Prinț pe
micuța sa planetă). La
partea superioară a monedei se distinge chipul lui Antoine de Saint-Exupery. În
partea dreaptă a monedei, pe dâra de fum, apare înscrisul pe trei rânduri
orizontale: “Lockheed P-38 F-5 B1.LO” (tipul avionului). La partea inferioară a
monedei este marcat anul emiterii monei: “2019”, iar în partea stângă și sus a
monedei, circular pe conturul monedei este inscripționat: “Antoine de
Saint-Exupery”. Pe reversul monedei, în jumătatea dreaptă sunt redate chipurile
a doi piloți iar în partea stângă sunt reprezentate siluetele mai multor
aparate de zbor. Jos în dreapta periferic, circular, pe două rânduri
este aplicată inscripția: “L’AVIATION & L’HISTORIE” (aviație și istorie)
iar în stânga
jos: “RF” (inițialele
de la Republica Franceză – numele statului) și “10 euro” (valoarea monedei).
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: anul emiterii – 2019, seria – istoria
aviației
mondiale, valoarea – 10 euro, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri,
greutatea – 22,22 grame, material compoziție – argint, tiraj – 2000 exemplare
și calitatea – proof.
Lockheed P-38 Lightning este un avion de vânătoare din cel de-al doilea război
mondial, proiectat de Hall Hibbard și Kelly Johnson pentru
firma americană Lockheed. Primul prototp al unui P-38 a efectuat primul său
zbor la 27 ianuarie 1939. Avionul de vânătoare are un aspect distinctiv având
două motoare la distanță, carlinga avionului în nacela centrală, iar în botul
avionului se află atât tunul, cât și mitralierele. Avionul a fost folosit pentru: bombardament în
picaj, bombardament, atac la sol, recunoaștere
și escortă bombardiere la mare distanță când e echipat cu rezervoare
suplimentare. Acest avion a repurtat mari succese în Teatrul de Operațiuni din
Pacific și în zona de operații China-Burma-India, ocazii cu care s-au remarcat
așii americani: Richard Bong (40 victorii aeriene)
și Thomas McGuire (38 victorii). Până la apariția în număr mare a
avionului de vânătoare P-51D Mustang, (anul 1965) P-38 a fost principalul avion
de vânătoare cu rază lungă de acțiune. Redau mai jos câteva dintre
caracteristicile tehnice ale avionului: aparate fabricate – aproximativ 10000,
echipaj – 1 persoană, lungime – 11,53 metri, anvergura
aripilor – 11,53 metri, înălțime – 3,9 metri, suprafața aripilor – 30,43 metri
pătrați, masa maximă la decolare – 9798 kilograme, propulsie – 2 motoare Allison
V 1710 cu 12 cilindri în V, putere – 1600 CP, viteză maximă – 650 kilometri pe oră, plafonul de zbor – 12000 metri, autonomie de
zbor – 3640 kilometri, armament – 4 mitraliere calibru 12,7 milimetri, 1 tun de
20 milimetri, 2 bombe a 454 kilograme, 2 rachete de 127 milimetri și o
torpilă.
Antoine-Marie Roger,
viconte de Saint-Exupéry, a fost un
poet, jurnalist, aristocrat, romancier și eseist francez, aviator căzut pe
frontul antifascist, care s-a născut la 29 iunie 1900 la Lyon și a decedat la
31 iulie 1944, în timpul unui atac aerian, deasupra Mării Mediterane. S-a făcut
cunoscut unui cerc larg de cititori în special datorită povestirii „Le
Petit Prince“ („Micul Prinț - 1943), una din cele mai răspândite cărți
din lume, tradusă în trei sute șaizeci și una de limbi. La începutul celui
de-al doilea război mondial se înrolează în aviația militară franceză și,
după armistițiul din 1940 părăsește Franța, stabilindu-se la New
York. În toamna anului 1942, odată cu debarcarea trupelor aliate în Africa
de nord, Saint-Exupéry părăsește America și își reia activitatea ca
pilot de război. În timpul unui zbor de recunoaștere deasupra Mării Mediterane
la 31 iulie 1944, avionul său, Lockeed P-38, este doborât și Antoine de
Saint-Exupéry este considerat, de atunci, dispărut. Alte opere din creația sa
sunt romanele: Curieul de sud, Zbor de
noapte, Pământul oamenilor sau Pilot
de război.
3. Moneda euro franceză de colecție de mai jos celebrează aniversarea a 80 de ani de la Bătălia
Angliei. Bătălia Angliei (10 iulie – 31 octombrie 1940) este
numele dat eforturilor depuse de aviația germană pentru câștigarea
superiorității aeriene asupra aviației britanice, înaintea unei invazii
terestre și aeriene asupra Marii Britanii, în timpul celui de-al doilea
război mondial. Bătălia Angliei a fost prima luptă purtată integral doar de
forțele aeriene. A fost de asemenea cea mai mare și susținută campanie de
bombardamente desfășurată până la acea dată și primul test adevărat al
teoriilor bombardamentelor strategice dezvoltate după primul război
mondial. Eșecul Germaniei Naziste de a distruge forța aeriană a Angliei sau de
înfrângere a stării de spirit a guvernului sau poporului britanic este
considerată prima înfrângere majoră a celui de-al Treilea Reich. Pe aversul
monedei se prezintă silueta a două avioane Supermarine
Spitfire, în zbor. La partea superioară a monedei, pe contur, este aplicată
inscripția: “SUPERMARINE SPITFIRE” (tipul avionului), iar în partea de jos este marcat anul emiterii monedei: “2020”. Pe
partea din stânga jos, pe coturul monedei, pe două rânduri este aplicată
inscripția: “80 ANS DE LA BATAILLE D’ANGLETERRE”, iar pe partea din dreapta
jos, tot periferic pe contur, pe două rânduri: “80 TH ANNIVERSARY OF THE BATTLE
OF BRITAIN”, ambele inscripții însemnând – 80 de ani de la Bătălia Angliei. Pe reversul monedei, în
jumătatea dreaptă sunt redate chipurile a doi piloți iar în partea stângă sunt
reprezentate siluetele mai multor aparate de zbor. Jos în dreapta periferic,
circular, pe două rânduri
este aplicată inscripția: “L’AVIATION & L’HISTORIE” (aviație și istorie)
iar în stânga
jos: “RF” (inițialele
de la Republica Franceză – numele statului) și “10 euro” (valoarea monedei).
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: anul emiterii – 2020, seria – istoria
aviației
mondiale, valoarea – 10 euro, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri,
greutatea – 22,22 grame, material compoziție – argint, tiraj – 3000 exemplare
și calitatea – proof.
Avionul
de vânătoare britanic Supermarine Spitfire este
un avion monobloc folosit de către aviația britanică și alte țări în cel
de-al doilea război mondial. Aparatul a fost produs în număr mai mare decât
oricare alt avion britanic. Spitfire a fost proiectat de Reginald Joseph
Mitchell ca un avion cu rază scurtă de acțiune, de interceptare, de înaltă
performanță. Mitchell a continuat să îmbunătățească performanțele avionului
până la moartea sa din 1937 din cauza cancerului, munca sa fiind preluată de
colegul său Joseph Smith. Aripa eliptică a Spitfire avea o secțiune transversală
mică, ceea ce permitea o viteză maximă mai mare decât în cazul celorlalte
avioane de pe vremea sa. Viteza era considerată esențială pentru ca avionul
să-și poată îndeplini rolul de apărare a Marii Britanii față de bombardierele
inamice. După Bătălia Angliei Spitfire a devenit coloana vertebrală a
Comandamentului englez de Avioane de vânătoare, participând în luptele din
Pacific, Europa, Marea Mediterană și în Asia de sud-est. Foarte iubit de
piloții săi Spitfire a primit diverse roluri: interceptare, recunoaștere,
vânătoare-bombardament, avion cu bază pe portavioane precum și avion de
antrenament. Avionul era propulsat de un motor de 600 CP (450 kW), cu
răcire prin evaporare de tip Rolls-Royce Goshawk. Acest avion și-a făcut
primul zbor în februarie 1934. Enumăr mai jos câteva dintre caracteristicile
tehnice ale avionului: exemplare fabricate – 20351 bucăți, echipaj – 1 persoană, lungime – 9,12 metri, anvergura aripilor – 11,23
metri, înălțime – 3,86 metri, suprafața aripilor – 22,48 metri pătrați, masa
maximă la decolare – 2990 kilograme, propulsie – 2 motoare Rolls-Royce, viteza
maximă – 721 kilometri pe oră, plafon maxim de zbor – 13560 metri, autonomie de
zbor – maxim 740 kilometri, armament – 8 mitraliere calibru 7,7 milimetri, 2
mitraliere calibru 12,7 milimetri, 2 tunuri calibru 20 milimetri, 2 bombe de
113 kilograme și încă una de 227 kilograme,
xxx
UN CATREN PENTRU
NEPOATA MEA SARA-MARIA
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
CAPCANELE LIMBII ROMÂNE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Ion Budai Deleanu * 1760 - 1820
250 de ani de la naștere
Ioan
Budai-Deleanu a fost un
scriitor, filolog, lingvist, istoric și jurist, corifeu al Școlii Ardelene, care s-a născut
la data de 6 ianuarie 1760 în localitatea Cigmău, lângă Geoagiu – Hunedoara și
a decedat la data 24 august 1820 la Lemberg – Imperiul austriac (astăzi Lvov -
Ucraina). A
fost primul dintre cei zece copii ai preotului greco-catolic Solomon
Budai din Cigmău. A făcut
studii elementare la Cigmău,
seminarul
greco-catolic la
Blaj (din
1772) și apoi Facultatea de Filosofie din Viena (1777-1779). Ulterior trece la
Facultatea de Teologie (1780-1783) ca bursier al Colegiului Sf. Barbara. Obține
titlul de doctor în filosofie. Câștigă o solidă cultură umanistă, adâncește studiul limbii latine și
învață limbile germană, franceză și italiană. Este unul din reprezentanții de frunte
ai Școlii Ardelene.În
timpul studiilor de la Viena i-a cunoscut pe Samuil Micu, Petru Maior și pe
Gheorghe Șincai, împărtășind
convingerile
iluministe ale acestora.
La
Viena a îndeplinit pentru un timp slujba de psalt la Biserica Sf.Barbara. Apoi a
devenit profesor și prefect de studii, pentru scurt timp, la seminarul de la
Blaj (1787). A intrat în conflict cu episcopul Ioan Bob și
a renunțat la intenția de a fi hirotonisit ca preot. S-a stabilit la Lvov, unde a
obținut, prin concurs, postul de secretar juridic al tribunalului provincial.
În 1796 este avansat consilier (judecător) la Curtea de Apel, funcție pe care o
deține tot restul vieții.
Elaborează
numeroase lucrări, cele mai multe rămase însă în manuscris, și publicate – doar
în parte – mult după moartea sa. Îl preocupă domenii variate: drept, pedagogie,
istorie, etnografie, lingvistică și literatură. La scrierile originale se
adaugă traduceri de opere legislative și literare. Este autorul
primei epopei în limba română, "poemationul eroi-comic" Țiganiada sau Tabăra
țiganilor. Țiganiada a
fost redactată în două versiuni: prima, din 1800, este mai stufoasă și cu o
acțiune mai complicată, a doua, din 1812, mai echilibrată și mai artistică. Din
păcate, ea nu a fost cunoscută decât târziu, publicată mai întâi într-o revistă
obscură, Buciumul român în 1875 în prima variantă, iar în cea de-a
doua abia în 1925. Opera
aparține genului epic în versuri, fiind o
epopee eroi-comică.
Este singura epopee românească
terminată, care are ca temă lumea pe dos, parodierea ordinii universale. În semn de apreciere, câte o
stradă din orașele
Arad, București, Cluj-Napoca, Oradea, Sibiu și Timișoara, precum și Casa de
Cultură din Geoagiu poartă numele marelui
om de cultură - Ion
Budai Deleanu.
Insigna - Pentru merite deosebite
Jandarmeria română
Jandarmeria Română este
structura militară cu atribuții în menținerea și restabilirea ordinii și
liniștii publice, transportul și paza valorilor, bunurilor și materialelor
periculoase, cât și paza și apărarea obiectivelor de importanță
deosebită.
Jandarmeria Română este subordonată Ministerului Internelor
si Administratiei publice. A fost fondata in anul 1893 si
refondata după căderea comunismului, în anul 1990. Sus este
postat logo-ul Jandarmeriei romane și uniformei ale Jandarmeriei române
interbelice. Momentul care marchează întemeierea Jandarmeriei Române a fost 3 aprilie
1850 când, printr-un ofis domnesc, domnitorul Grigore Alexandru
Ghica a aprobat hotărârea Divanului obştesc, semnând "Legiuirea
pentru reformarea Corpului slujitorilor în jandarmi". Prin această lege,
s-a dat statut juridic armei Jandarmeriei şi i s-au stabilit principiile de
organizare şi funcţionare. Ca urmare, legea prevedea că Regimentul de
jandarmi din Moldova se împarte în două subdiviziuni, fiecare având zona
de responsabilitate formată din câte şase ţinuturi (judeţe). La fiecare ţinut
era repartizată câte o companie de jandarmi, la care se adăuga cât o companie
la Isprăvnicia Iaşului şi la Poliţia Capitalei (Iaşi). În total, 14 companii de
jandarmi ce totalizau un efectiv de 1433 jandarmi călări şi pedeştri. Totodată,
în această lege se stabilea Jandarmeriei următoarelemisiuni: privegherea
siguranţei publice, ţinerea unei bune orânduieli şi ducerea la îndeplinire a
legilor. În ceea ce priveşte executarea serviciului, se prevedea că
Jandarmeria execută un serviciu ordinar, care se realizează zilnic, pe baza
regulamentelor sale şi un serviciu extraordinar, pe care îl execută la
solicitarea autorităţilor. De asemenea, se prevedea pentru executarea
serviciului extraordinar, constituirea de subunităţi mobile. În perioada
domniei lui Alexandru Ioan Cuza, Jandarmeria a fost supusă unui amplu
proces de modernizare, ca de altfel toate instituţiile statului naţional modern
român. Astfel, odată cu transformarea Regimentului de jandarmi în Legion de
jandarmi, începe şi procesul de înlocuire treptată a escadroanelor şi companiilor
de jandarmi, cu escadroane de dorobanţi, pe baza Ordonanţei nr.896 din 20 iunie
1864. Apoi, prin Legea de organizare a puterii armate în România, din noiembrie
1864 Jandarmeria este organizată pe principii noi, scoasă de sub administraţia
Ministerului de Interne şi subordonată direct Ministerului de Război, ca
element component al armatei permanente.
Legea Jandarmeriei din 1850 şi
Regulamentul jandarmilor de oraş din 1665 au constituit principalele documente
pe baza cărora şi-a organizat şi desfăşurat activitatea Jandarmeria, iar în
perioada următoare au fost documentele care au stat la baza elaborării de noi legi și regulamente.
Perioada 1866 - 1867 se caracterizează prin
transformări în sistemul de apărare al ţării în anii 1868, 1872, 1874 şi 1877,
având drept rezultat modernizarea şi pregătirea armatei române, care prin
strălucite fapte de arme, în Războiul pentru independenţă al României din
1877-1878 s-a acoperit de glorie, consfinţind independenţa. În anul 1893
s-a aprobat Legea pentru organizarea Jandarmeriei rurale iar în anul
1908 Legea Jandarmeriei.
Jeton neidentificat - 3 lei
Jetoanele sunt piese din metal sau alte
materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt
folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi
sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane
este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate,
etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod
cu totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite
pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă
încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru
participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în
monedă adevărată. Jetonul de deasupra este de formă rotundă, cu diametrul 18
milimetri, fiind confecționat din alamă. Atât pe avers cât și pe revers, în
interiorul unui cerc perlat exterior este aplicată inscripția: “3 LEI”. Nu se
cunoaște unde și în ce scop s-a folosit acest jeton.Jeton neidentificat - 5 lei *
Jetonul
de deasupra este de formă rotundă, cu diametrul 21,2 milimetri, fiind
confecționat din alamă. Atât pe avers cât și pe revers, în interiorul unui cerc
periferic continuu este aplicată inscripția: “5 LEI”. În dreapta înscrisului
jetonul este poansonat pe ambele fețe cu câte o stea. Nu se cunoaște unde și în
ce scop s-a folosit acest jeton.
Insigna - Fruntaș în sectorul de panificație
În
timpul regimului comunist s-a instituit un amplu sistem de insigne și medalii
prin care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai muncii,
pentru obținerea de rezultate și mai bune în activitatea fiecăruia cât și
pentru realizarea de economii. Aici se încadrează și distincția Fruntaș în sectorul de panificație.
Baterea și conferirea acestui gen de insigne era una din căile și mijloace la
îndemână pentru convingerea-impunerea-schimbarea conștiinței cetățenilor. Se
vorbea despre “formarea omului nou, constructor și apărător devotat al
cuceririlor revoluționare ale poporului” Se cerea astfel o eficiență sporită în
toate domeniile de activitate dar și economii de orice fel, la sânge. Aceste
distincții acopereau toate domeniile de activitate, erau confecționate din
metal mort, fiind strident colorate și încărcate cu simboluri comuniste. Nici
de pe această insignă nu lipsesc laurii de pe margine simbolizând “victoria finală” în efortul de creare a
“societății socialiste multilateral dezvoltate” și a “omului nou”, spicele de
grâu simbolizând agricultura intensivă sau roata dințată reprezentând
industrializarea socialistă.
Semn armă - aviație
Semnul de armă este un
simbol metalic, aproximativ ca o insignă, care se poartă pe epoletul oricărui
militar, indiferent de gradul acestuia, între nasture şi însemnul de grad. A se
vedea poza epoletului militar de maior intendent din perioada comunistă.
Semnul
de armă este specific fiecărei arme, a evoluat în timp, devenind un fel de
simbol al mândriei profesionale al oricărei specialităţi militare.
____________ooOoo_____________
CERTIFICAT DE AUTOR
Procedeu continuu și instalație pentru
separarea polimerilor din soluțiile de polimeri
AUTORI: ing. Elena Ceaușescu și altcineva
Detaliu vignetă de pe o fotografie SUA
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 28.05.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu