Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea ungurească ALBERTIRSA,
județul PESTA, din vremuri diferite, câteva vechi
trimiteri poștale și o vedere aeriană
Ștrandul
Gara
O intrare în localitate
Biserica luterană
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vedere aeriană
xxx
UN CATREN PENTRU
NEPOATA MEA - SARA MARIA
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
CAPCANELE LIMBII ROMÂNE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Honor et Patria! (Onoare și Patrie!)
23 aprilie - Ziua forțelor terestre române
Produsul
medalistic de mai sus s-a realizat în anul 2021 la Monetăria
Statului în semn de apreciere pentru componenta de bază a Forțelor Armate
Române și anume Forțele Terestre. Este o medalie felicitare emisă de Ziua
națională a Forțelor Terestre Române. Medalia s-a realizat în două variante de
metal compoziție și anume: argint și aliaj de
cupru. Caracteristicile tehnice ale medaliilor sunt:
- Material
(compoziție) – argint; puritate – 92,5%; forma – rotundă; diametrul – 60 milimetri; greutatea – 222 grame; calitatea – patinată; tirajul – 40
exemplare și
preț unitar de achiziție cu TVA inclus – 1452 lei.
- Material
(compoziție) – aliaj cupru, forma – rotundă; diametrul – 60 milimetri; calitatea
– patinată;
tirajul – 60 exemplare și preț unitar de achiziție cu TVA
inclus – 412 lei.
Dimensiunea istorică a Forţelor Terestre şi a
biruinţelor lor izvorăşte din vremuri imemoriale, începând cu anonimii
luptători pedeştri. Istoria armatei de uscat reprezintă o
însumare a istoriilor armelor şi specialităţilor ce au compus-o dintotdeauna şi
o compun şi în prezent: infanteria, vânătorii de munte, tancurile, artileria,
geniul, apărarea NBC etc. Denumite ca atare sau nu, forţele terestre au fost la
români, dintotdeauna, nu numai cea mai numeroasă componentă a oştirii, dar şi
singura categorie de forţe capabilă să angajeze, să desfăşoare şi să desăvârşească
lupte, bătălii şi operaţii, îndeplinind misiuni deosebit de grele, uneori fără
sprijinul celorlalte componente ale armatei, situaţie mai frecvent întâlnită
înainte de primul război mondial. Bazele moderne ale constituirii şi
consacrării Forţelor Terestre pot fi plasate în timp din cea de-a doua jumătate
a secolului al XIX-lea, ca urmare a procesului revoluţionar de la 1848, a
făuririi statului român modern prin Unirea de la 1859 şi a înfăptuirii
politicii militare a lui Al.I.Cuza. Principalele arme şi specialităţi
componente existau încă din perioada 1859-1860. Infanteria, arma de bază a
sistemului militar românesc, era organizată în şapte regimente, constituite
fiecare din două batalioane a câte patru companii. În 1860 a fost creat primul
batalion de tiraliori, denumit apoi Batalionul 1 Vânători, marcând astfel
apariţia trupelor de vânători. Cavaleria, singura armă cu mare mobilitate
în câmpul tactic, era destinată să îndeplinească misiuni de cercetare şi
siguranţă, să execute manevre de întoarcere şi învăluire, precum şi urmărirea
inamicului. Cavaleria era constituită din două regimente, organizate fiecare pe
câte patru escadroane de lancieri, cărora li s-a mai adăugat apoi, începând cu
anul 1862 şi câte un escadron de depozit. Artileria, deşi era o armă în plin
proces de afirmare în armatele altor state, la noi se rezuma la doar şase
baterii (patru în Moldova şi două în Muntenia), care au fost reorganizate în
câte un divizion pentru fiecare provincie, iar acestea, ulterior, au format
împreună primul regiment de artilerie. Politica militară a lui Al.I.Cuza s-a
materializat atât în legile organizării armatei române, cât şi în măsuri
importante care au dus la infiinţarea Statului Major General, a primelor
comandamente militare (din Moldova, Muntenia şi Oltenia), care au început să
funcţioneze încă din anul 1860 şi să-şi desfăşoare activitatea după un
regulament propriu (1863), precum şi prin apariţia primelor comitete
consultative şi inspectorate de armă. Instituţia inspectoratelor de armă poate
fi sesizată încă din anul 1860, când Bugetul Oastei Moldovei prevedea
înfiinţarea unui post de inspector al infanteriei cu gradul de general, însă
consacrarea a survenit ceva mai târziu. Inspectoratul infanteriei a luat
fiinţă abia în anul 1912 (cu mult timp după cele ale cavaleriei, artileriei şi
geniului, instituite în anii 1873, 1875 şi respectiv 1887), probabil datorită
faptului că problemele specifice erau rezolvate prin comandanţii regimentelor
şi diviziilor, iar la nivelul ministerului de către comitetul consultativ al
armei. La 15 februarie 1865, s-a decretat înfiinţarea comitetelor consultative
pentru diferite arme, care trebuiau să examineze toate chestiunile privitoare
la constituirea, organizarea, disciplina, instruirea, armamentul şi să dezbată
regulamentele, proiectele şi planurile corespunzătoare fiecarei arme. În lumina
Constituţiei din 1866, a fost adoptat un pachet de legi care a creat cadrul
adecvat dezvoltării sistemului militar. Atunci, pentru prima dată în istoria
militară a României, s-au definit structurile organizatorice: corp de armată,
divizie, brigadă, care se constituiau numai la manevre sau în caz de război. La
pace, funcţionau entităţile organizatorice cunoscute: regiment, batalion
(divizion, escadron), companie (baterie), pluton, secţie. Proclamată de
Parlamentul de la Bucureşti la 9 mai 1877, independenţa de stat a României urma
să fie consolidată prin participarea oştirii române, implicit a Forţelor
Terestre, la Războiul ruso-turc, primul conflict armat de anvergură din epoca
modernă a istoriei noastre militare. România dispunea, la acea vreme, de
patru divizii de infanterie, grupate în două corpuri de armată. Prin Legii
6 mai 1913, au apărut corpurile de armată, ca mari unităţi de arme întrunite.
Organizarea Forţelor Terestre era eşalonată, astfel, pe corpuri de armată,
divizii de infanterie, brigăzi de infanterie, de călăraşi şi de artilerie. În
cadrul infanteriei, unitatea de bază era regimentul, compus din batalioane, iar
acestea din companii. Eşalonul armată a apărut în structura sistemului militar
românesc la intrarea ţării în primul război mondial. Noi mutaţii au cunoscut
Forţele Terestre după primul război mondial când, în compunerea de luptă a
regimentului şi a diviziei de infanterie, au intrat şi alte arme, în special
tancurile (în 1919), artileria, pionierii, transmisiunile, formaţiunile de
logistică şi medicale. În anul 1932, prin Legea din 28 aprilie cu privire la
stabilirea efectivelor armatei, structura Armatei Române era următoarea: şapte
corpuri de armată cu 21 divizii de infanterie, un corp de vânători de munte, 72
regimente de infanterie, un regiment care de luptă, un batalion gardă
palat, două batalioane de grăniceri, patru batalioane de infanterie uşoară, 22
companii de mitraliere divizionare. În etapa actuală, Forţele Terestre
constituie o componentă importantă a securităţii României prin relevanţa
misiunilor acestora pentru nevoile de securitate ale ţării, care sunt
nemijlocit legate de capacitatea lor intrinsecă de a acţiona în toată gama
operaţiunilor militare. Menţinerea capacităţii de luptă a acestei forţe, în
prezent şi în viitor, simultan cu transformarea sa într-o forţă militară pentru
secolul XXI, cere un efort cumulativ pe termen lung, de timp şi resurse. În
acest context, Forţele Terestre vor continua să fie puse în faţa dificilei
decizii de a menţine permanent echilibrul constant între cerinţe şi resurse.
Deasupra am postat poze din instruirea unor categorii de unități din structura
forțelor terestre. Sărbătoarea
Forţelor Terestre Române are o însemnătate deosebită pentru poporul român.
Celebrăm Ziua Forţelor Terestre, o componentă importantă a Armatei României,
odată cu prăznuirea Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, Purtătorul de Biruință, ca
o recunoaștere incontestabilă a dreptății, curajului, devotamentului, sacrificiului
de sine și a iubirii de patrie, pe care o poartă în suflet militarii români.
Forțele Terestre, structură esențială a securităţii României, contribuie în mod
considerabil la promovarea imaginii Armatei și a țării noastre, prin implicarea
și profesionalismul de care au dat dovadă atât în acțiunile desfășurate în țară
cât și în misiunile internaționale de combatere a terorismului, de sprijinire a
păcii sau umanitare. Elogiem eroii și prețuim militarii care fac parte din cel
mai reprezentativ corp al Armatei României – Forțele Terestre. Prin noua
emisiune medalistică „Ziua Forțelor Terestre” dorim să onorăm pe cei care de-a
lungul timpului au luptat pentru libertate, unitate naţională şi integritate
teritorială, dându-şi viaţa pentru a-şi urma crezul.Jeton - 1 Big Mac 1978 - 1988
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Jetonul de
mai sus face parte dintr-o serie spectaculoasă dar limitată la cinci modele de jetoane – lansate şi utilizate în a
doua parte a anului 2018 – cu ocazia împlinirii a 50 de ani de la crearea
primului Big Mac şi introducerea acestuia în meniu de către compania McDonald’s,
în anul 1968. În pofida mesajului publicitar „O MONEDĂ UNICĂ ÎN LUME PENTRU
IUBITORII DE BIG MAC”, au fost în fapt cinci modele aniversare diferite, câte
unul pentru fiecare deceniu, începând cu anul 1968. Toate cele 6,2 milioane
jetoane au fost realizate integral în Statele Unite ale Americii (la monetăria
Osborne Coinage din Cincinnati – Ohio), fiind distribuite consumatorilor în
reţeaua de restaurante McDonald’s din peste 50 de ţări, pe 2 august 2018. În
România, au fost oferite un număr total de 14600 bucăţi (câte 2920 bucăţi din
fiecare model), astfel: prin intermediul mediului online în urma unor
concursuri, în perioada 31 iulie – 2 august 2018 (500 bucăţi), gratuit tuturor
clienţilor care se prezentau într-una din cele şapte locaţii diferite (Cluj,
Constanţa şi alte cinci în Bucureşti,) pe 2 august 2018 (8000 bucăţi), iar
restul, începând tot cu 2 august 2018, tuturor clienţilor care achiziţionau un
Meniu Big Mac, mediu sau mare (fiecare restaurant a primit câte 50 de bucăţi,
acestea fiind atribuite în limita stocului repartizat). Începând cu 3 august
2018 şi până la 31 decembrie 2018, jetonul a putut fi folosit numai în schimbul
unui Big Mac, în restaurantele McDonald’s din România (sau din ţările
participante la campanie). Jetonul nu avea „valoare în numerar”, se putea
utiliza o singură dată şi nu se putea cumula cu alte oferte, discounturi sau
cupoane. Aversul jetoanelor este identic pentru toate cele cinci modele
„MacCoin”, însă reversul este diferit, având în jurul unui Big Mac stilizat figuri
grafice aparte, considerate reprezentative celor cinci decenii de călătorie pe
întreg mapamondul a Big Mac: 1968-1978; 1978-1988; 1988-1998; 1998-2008;
2008-2018. În
centrul aversului, în interiorul unui cerc liniar continuu, este reprezentat
numărul 50 (semicentenarul producerii primului Big Mac din lume), deasupra
înscrisul 1 BIG MAC și dedesubt înscrisul “MINTED IN USA” (emis în
SUA). Pe exteriorul cercului liniar continuu este aplicat înscrisul: “• VALID THRU • VALIDO DURANTE • VALIDO EM •
BERLAKU SAMPAI • VALABLE EN • 2018” (Valabil în
2018, în mai multe limbi). Pe reves, în interiorul unui cerc continuu, este
redat stilizat un Big Mac, înconjurat de diferite figuri grafice
(reprezentative fiecărui deceniu în parte), iar în exergă, pe o eşarfă, este
înscris deceniul respectiv. Jetonul este confecționat din alamă, este rotund și
are diametrul de 32 milimetri.C.C.M. viteză 1 km - 5 aprilie 1926 (ciclism)
(Clubul Ciclist Marvan)
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și
disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de
Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă
organizare riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de
concurs.
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii locuitori
ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si
cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B.
Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa
organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata
mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste
numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca
din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar
in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti,
care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de
D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea
societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice
a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si
apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”.
Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in
spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul
acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura
usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Insigna - Aviația utilitară 10000 ore de zbor
S.C. Aviaţia utilitară Bucureşti S.A. a fost înfiinţată în anul 1964 ca întreprindere de stat, în
subordinea Ministerului Transporturilor. Anterior, Aviaţia Utilitară a
funcţionat ca detaşament al Companiei TAROM, având în componenţă un sector
AVIASAN, care utilizează elicoptere şi avioane uşoare pentru transportat
bolnavi, nou-născuţi cu probleme deosebite, sânge sau subproduse sanguine,
organe, ţesuturi sau pacienţi în vederea transplantului, personal specializat
medical, aparatură medicală sau medicamente. Ca un exemplu al activităţii AVIASAN,
considerată în anii 1975-1980 ca fiind una dintre cele mai dezvoltate unităţi
de transport aerian medical din estul Europei, stau mărturie următoarele cifre:
110.000 ore de zbor; 52.000 curse sanitare; 45.000 grav bolnavi şi accidentaţi
transportaţi; 60.000 kg sânge conservat; 25.000 kg medicamente transportate;
peste 1.500 medici şi personal medical transportaţi pentru acordarea asistenţei
medicale de urgenţă. În decursul anilor, Aviaţia Utilitară a executat misiuni
de zbor pe întreg teritoriul României prestând, pe lângă serviciile de
ambulanţă aeriană amintite, servicii de transport marfă şi pasageri, tratamente
aviochimice, misiuni de aerofotogrametrie, reclamă aeriană şi filmări, zboruri
de cautare-salvare, stingere de incendii, ajungând la sfârşitul anilor ’80, la
60 - 65000 ore de zbor anual. După 1990, ca urmare a Legii Privatizării,
întreprinderea a trecut în administrarea Fondului Proprietăţii de Stat, care a
decis în 1998 divizarea societăţii în 5 părţi. În urma divizării, S.C. Aviaţia utilitară
Bucureşti S.A., executând toată gama de prestări servicii, întreţinere tehnică
şi reparaţii, pe care o executa vechea societate, cuprinde şi aerobazele
teritoriale Piteşti şi Braşov.
Insigna - Campionatul național sătesc 1972 (trântă)
Trânta este un sport
(formă liberă de luptă specific românească), ea constituindu -se în forme de manifestare a identităţii
naţionale, prin concursuri ad-hoc, în cadrul sărbătorilor populare, unde
tinerii îşi măsurau puterile. In privinţa
sporturilor de luptă practicate cu diverse ocazii pe teritoriul românesc amintim;
a) „Harţa” – sau turnirul, cunoscut şi practicat în Ţara
Românească. Cronicarii vremurilor amintesc de participarea unei echipe de
cavaleri români în anul 1414 pe timpul domniei lui Mircea cel Bătrân la Buda
(Ungaria) iar Vlad Ţepeş a fost chiar premiat la o astfel de întrecere în
Austria. Există chiar şi o baladă, care s-a păstrat de-a lungul timpului şi
care redă extrem de expresiv detalii privind această formă de întrecere;
b) „Pehlivănia” – sau lupta corp la corp, cunoscută şi
practicată în Dobrogea. In anul 1679 Ion Neculce povesteşte
despre o logodnă precizând că românii „s-au veselit două săptămâni cu feluri de
feluri de muzici şi de giocuri şi de pehlivani şi de pusei. …adusese şi un
pehlivan hindiu harap carele făcea jocuri minunate şi nevăzute pe locurile
noastre, iute om era şi vârtos.”
c) „Trânta” – cunoscută ca fiind o componentă de bază din
categoria jocurilor atletice autohtone, care prin afinitatea sa în rândul
tinerilor şi prin efectele asupra calităţilor fizice şi morale ale practicantţilor
a constituit permanent motiv de inspiraţie pentru creatorii de folclor.
Aria de răspândire a trântei a fost largă, aceasta îmbrăcând pe
alocuri caracteristici specifice zonei de practicare. Cele mai cunoscute forme
de practicare ale trântei au fost: lupta ciobănească; lupta oltenească sau de curea (cu sau fară piedică); lupta dreaptă cu apucare în cruce; lupta cu fixarea brâului și lupta cu piedică; Prin diversitatea formelor sale, prin ecoul căpătat in folclor
şi prin personajele pe care ie-a păstrat vii de-a lungul timpului, trânta –
putem afirma fară riscul de a greşi – a contribuit la îmbogăţirea tezaurului
cultural românesc. Culegătorii de folclor au remarcat adesea frecvenţa cu care
apare „lupta pe cinstite” sau trânta în diverse balade sau legende, transmise
prin viu grai de-a lungul timpului. Poveştile populare avându-l ca erou pe
Făt-Frumos constituie exemple grăitoare privind aprecierea de care se bucura
trânta ca modalitate de a soluţiona pe calea cea mai dreaptă orice conflict sau
vrajbă. Baladele lui Mihu Copilu, Vidra, Ghiţă Cătănuţă, Gheorghiţă Zătrean,
Păunaşul Codrilor etc. reflectă fiecare în parte secvenţe ale „luptei pe
dreptate” şi evidenţiază profilul loial, cinstit şi plin de virtute al
învingătorului în lupta sa împotriva răului. Mulţi ani mai târziu (în
jurul anilor 1960), valanţele creatoare născute prin practica trântei de
către tineretul din mediul rural au fost remarcate şi de către conducerea
comunistă a României. Astfel „trânta sub formă de luptă dreaptă cu apucare
în cruce…a fost introdusă cu ani în urmă în cadrul spartachiadei tineretului
iar din anul 1968 începe să se desfăşoare Campionatul Naţional Sătesc de Trântă
dotat cu Cupa U.T.C. în cadrul activităţilor sportive de masă sub egida
DACIADEI. Apreciind efectele pozitive ale practicării trântei
asupra organismului, precum şi aptitudinile tinerilor de la sate pentru
practicarea acestui sport naţional, Ministerul Educaţiei şi învăţământului
(n,a. de la acea vreme) a hotărât, începând cu anul 1985, introducerea trântei
în Programa şcolară de educaţie fizică din mediul sătesc, la clasele VII- VIII
şi IX-X. ” Campionatul naţional sătesc de trântă s-a desfăşurat
în cadrul a patru etape: – etapa locală (pe asociaţie sportivă); – etapa pe
comună; – etapa pe judeţ; – finala pe ţară; Competiţia s-a organizat exclusiv
pentru tinerii de la sate având vârsta cuprinsă între 14-19 ani, ce concurau în
limitele a 6 categorii de greutate (56, 62, 68, 76, 87, + 87kg) iar aceştia nu
trebuiau să fie legitimaţi la vreo secţie sportivă de profil, neavând
clasificare sportivă. In privinţa regulilor de desfăşurare a competiţiilor de
trântă, corpul de arbitri, suprafaţa de luptă, echipament de concurs şi chiar
tehnica de luptă s-au remarcat similitudinicu competiţiile de lupte greco-romane. Dacă
trânta s-a perpetuat în timp la nivelul mediului rural, dezvoltarea luptelor
sportive în România s-a produs în mediul urban. Primul contact al mişcării
sportive româneşti cu luptele competiţionale s-a petrecut în ultima decadă a
sec XIX sub forma franceză acestora (lupte greco-romane). Această formă de
pionierat a luptelor de concurs era făcută cunoscută publicului amator pe
arenele circurilor de către luptători străini (în special francezi),
profesionişti. Prima menţionare a acestui tip de eveniment se consemnează
în anul 1892 când pe arena circului „Sidoli” din Bucureşti se produc primele
demonstraţii de lupte profesioniste sub conducerea francezului Doublier care a
dat şi primele lecţii particulare. Un an mai târziu, în 1893, cu ocazia
unei serbări desfăşurate în parcul Cişmigiu din Bucureşti au avut loc şi
primele „întreceri între puternici”. Aceste evenimente aveau un caracter
sporadic dar au trezit interesul publicului amator de evenimente sportive şi
după o scurtă acalmie, în 1900 şi 1901 am fost iarăşi
vizitaţi de luptători străini care şi-au etalat virtuţile şi abilităţile pe
arena circurilor. Urmarea imediată a apetitului demonstrat de către
publicul român pentru astfel de evenimente a fost organizarea unor aşa-zise
„Campionate ale României” numite impropriu astfel, şi care aveau principal
obiectiv câştigul financiar. Cu prilejul unui astfel de eveniment
în 1902 se face remarcat şi primul luptător român cu reale calităţi,
pe numele său Mitică Dona care îşi începe la scurtă vreme activitatea
internaţională, participând la o serie de turnee tot în cadrul
circurilor. După 1905 au început să apară şi primele societăţi
sportive cu profil de lupte. Astfel, s-a organizat un concurs de lupte pe plan
local de către „Societatea centrală română de arme şi dare la semn” (Societatea
Tirul) iar medalia de aur a fost adjudecată de către acelaşi M. Dona. (Sursa
NET - Federatia romană de lupte - Apariţia şi dezvoltarea luptelor în România).
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitor din statul Capul Verde
Baltazar Lopes da Silva,
a trăit între anii 1907 - 1989
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Detaliu vignetă de pe o acțiune ungurească
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 23.05.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu