1. Moneda de mai jos marchează trecerea a 100 de ani de
la nașterea lui Jiri Kolar. Pe
aversul monedei, într-un
cerc continuu periferic, este redat un ornament decorativ inspirat
dintr-o operă vizuală a artistului. Sub ornamentul decorativ se găsesc
nomograma designerului aversului - Jiri
Venecek și nomograma monetăriei statului ceh. Periferic, circular pe marginea
monedei, părțile stânga, inferioară și dreapta este aplicată inscripția: “CESKA
REPUBLIKA – 500 Kc” (numele statului și valoarea monedei). În centrul câmpului reversului, în interiorul unui cerc
periferic continuu, este redat chipul personajului purtând ochelari. La partea
superioară a monedei este aplicată inscripția: ”JIRI KOLAR” (numele
personajului), iar la partea inferioară sunt inscripționați anii: “1914 - 2014” (anii nașterii personajului și
al emiterii monedei). Sub înscrisul cu anii este redată nomograma designerului
reversului monedei – Martin Dasek. Moneda are următoarele caracteristici tehnice: data emiterii
– 24 septembrie 2014, valoarea – 500 coroane, forma – rotundă, diametrul –
40 milimetri, greutatea – 25 grame, compoziția – argint, tiraj – 5100 buc
(calitatea BU) și 9800 proof (calitate proof) și gravori – Jiri Venecek
MgA Martin Dasek.
Jiří
Kolář a
fost un poet, scriitor, pictor și traducător ceh, care s-a născut
în data de 24 septembrie 1914 și a decedat în data de 11 august
2202. Opera sa a inclus atât artă literară cât și vizuală. Tatăl său era
brutar și mama lui croitoreasă, iar el însuși s-a antrenat la începutul vieții
ca dulgher (ceea ce l-a costat un deget). Ulterior a schimbat meserii de
mai multe ori, lucrând ca muncitor în construcții, paznic și barman, printre
alte locuri de muncă. În 1943 a devenit scriitor cu normă întreagă în timp ce
trăia și lucra în Kladno. În anul 1945 s-a mutat în capitala Praga pentru a
lucra ca redactor la editura Družstvo Dílo, înscriindu-se în partidul comunist
pe care l-a și părăsit după mai puțin de un an. Din cauza unui text a fost
arestat, petrecându-și câteva luni în închisoare. A fost un oponent din umbră
al regimului comunist ceh. Din 1970 este afectat de paralizie pe partea dreaptă
iar în anul 1999 se accidentează la coloana vertebrală, petrecându-și ultimii
ani de viață în spital. A scris poezie în diferite stiluri, jurnale poetice iar
în materie de arte vizuale s-a încadrat în
stilul mișcării artistice existențialiste. În anii 1960 a început să scrie
poezie experimentală, creând noi forme de poezie pe care le-a dat nume precum
analfabetogramă și cvokogramă. În aceste noi forme de poezie, linia dintre
literar și vizual a început să se estompeze din ce în ce mai mult, ceea ce a
condus în cele din urmă la experimentele sale în arta vizuală.
2. Moneda de mai jos marchează trecerea a 250 de ani de
la nașterea lui Vaclav Tham. Pe
aversul monedei, într-un
cerc continuu periferic, este redat chipul personajului, de profil, uitându-se într-o oglindă. La partea
inferioară a monedei, periferic, pe contur, este aplicată inscripția: ”VACLAV
THAM” (numele personajului), iar pe partea dreaptă a monedei, periferic și tot pe contur sunt inscripționați
anii: “1765 - 2015” (anii nașterii
personajului și al emiterii monedei). Deasupra înscrisului cu numele personajului este redată nomograma
designerului acestei monede. În
centrul câmpului reversului, în interiorul unui cerc periferic continuu, este
redată clădirea unui teatru cu oameni asteptând să intre și o trupă de actori.
Deasupra trupei de actori este redată o emblemă cu vechi simboluri ale stemei
statului ceh. În partea dreaptă a monedei este redată nomograma monetăriei
statului ceh iar în partea inferioară a monedei, periferic, pe contur, este
aplicată inscripția: “CESKA REPUBLIKA” (numele statului), iar deasupra acestei
inscripții este aplicat pe două rânduri orizontale înscrisul: “500 Kc”
(valoarea monedei).
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: data emiterii
– 21 octombrie 2015, valoarea – 500 coroane, forma – rotundă, diametrul –
40 milimetri, greutatea – 25 grame, compoziția – argint, tiraj – 4900 buc
(calitatea BU) și 9400 proof (calitate proof) și gravor – Michal
Vitanovsky.
Vaclam Tham, nume
complet Jan Šimon Václav Thám, a fost un poet, scriitor
și actor ceh, care s-a născut în data de 26 octombrie 1765 și a decedat în
jurul anului 1816. A fost unul dintre reprezentanții importanți ai Teatrului
Bouda , iar mai târziu a jucat la Teatrul U Hybernů . Din
cauza problemelor cu alcoolul, el a avut dificultăți în a obține noi roluri. În
anul 1799 a părăsit Praga pentru a juca cu diferite grupuri de teatru în țară. Viața
lui a avut un sfârșit tragic. Despre soția sa se spune că a fost
mută. Abia după ce a născut un copil, ea a început să vorbească,
părăsindu-l la scurt timp pentru un alt actor. El a urmat-o, dar i-a găsit doar
mormântul, ceea ce a provocat și decesul său.Thám a scris aproximativ 50 de
piese, dintre care doar câteva au supraviețuit. Piesele sale sunt pline de
pasiune și entuziasm, dar nu mai atrag nici o rezonanță de la criticii de astăzi.
Thám a tradus și din limba germană. În anul 1785 a fost publicat un almanah în
două părți sub titlul Poezii în limbă legată (Básně v řeči
vázané).
3. Moneda de mai jos celebrează stilul arhitectonic romanic. Pe aversul
monedei, într-un cerc continuu
periferic, în partea superioară sunt redate simboluri grafice de pe stema
statului ceh. Periferic circular pe conturul monedie este aplicat înscrisul:
“DESET STOLETI ARCHITEKTURY” (zece secole de arhitectură). În partea inferioară a câmpului aversului pe tei rânduri
orizonatale sunt aplicate inscripțiile: “CESKA REPUBLIKA 2000 Kc” (numele
statului și valoarea monedei).
Sub valoarea monedei este redată nomograma monetăriei statului ceh. În centrul câmpului
reversului, în interiorul unui cerc periferic continuu, este redată clădirea
unui teatru cu oameni asteptând să intre și o trupă de actori. Deasupra trupei
de actori este redată Rotonda din Znojmo și probabil o pictură din această
clădire. Periferic circular, pe conturul monedei sun aplicate inscripțiile: “ZNOJMO
ROTUNDA – ROMANSKY SLOH și
2001” (denumirea edificiului, stilul romanic și anul emiterii
monedei). Undeva în partea dreaptă și sus este aplicată nomograma gravorului
monedei – Jiri Harcuba.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: seria – zece
secole de arhitectură, data emiterii – 21 martie 2001, valoarea – 2000 coroane,
forma – rotundă, diametrul – 20 milimetri, greutatea – 6,22 grame,
compoziția – aur, tiraj – 2500 buc (calitatea BU) și 3000 buc (calitate proof)
și gravor – Jiří Harcuba.
Rotonda
Sfânta Ecaterina,
cunoscut sub numele de Znojmo Rotunda, este
un monument romanic situat în localitatea cehă
Znojmo. Este cel mai valoros monument al orașului și prezintă una dintre cele mai vechi compoziții în frescă din țările cehe. Pe lângă motivele
religioase, o importanță deosebită este reprezentarea lăudabilă a dinastiei conducătoare
a Premyslid. Clădirea a fost inițial o capelă de castel, dedicată Fecioarei
Maria, construită la mijlocul secolului al XI-lea. Pictura a fost comandată de Konrad al II-lea din Znojmo cu ocazia
nunții sale cu Maria ( Marija ), fiica
lui Uros I din Serbia, în anul 1134. Rotunda este
deschisă publicului în sistem special, în funcție de starea microclimatului din
interior. Intrarea este permisă pentru maximum 10 persoane în 30 de
minute. Turul de vizitare durează 15 minute. Importanța Rotondei Sf.
Ecaterina se datorează în principal picturilor sale unice. Conținutul
picturilor romanice arată că subiectele religioase extinse includ, de asemenea,
motive dinastice referitoare la originea mitică a dinastiei Přemyslid. În
cupolă, simbolizând cerurile și pacea cosmică, patru evangheliști inspirați și
îngeri apocaliptici sunt reprezentați sub porumbelul Duhului Sfânt și dedesubt
sunt 19 prinți Přemyslid care stau în cerc, cu primul rege al Boemiei
Vratislaus și succesorul său Conrad I ca pământeni răscumpărați în Orașul din
Ceruri. Přemyslidii cu însemnele ducilor (standarde pre-heraldice - gonfaloni
și scuturi) sunt înfățișate în partea sudică în robele lor ca și conducători în
succesiunea lor. În zona de sub cupolă există o descriere unică a mitului
originii dinastiei Přemyslid în contextul mitului primăverii anului nou. Aratul
sacru, învestirea și diademarea lui Přemysl Plugarul,care sunt ritualuri
arhaice legate de revelație - epifania unui conducător și nunta sa sacră cu
alegoria pământului (hieros gamos) au fost urmate cu cifrele a opt conducători
boemi, mitici și păgâni, cu atributele principalilor suverani (gonfaloni
pre-heraldici și scuturi). Pe laturile arcului de triumf se află figuri ale
donatorilor istorici ai altarului. Ele formează o scenă de dedicație în relația
cu simbolul Dumnezeu Tatăl. Ele formează o scenă de dedicație în relația cu
simbolul Dumnezeu Tatăl. Secvența inferioară a picturilor cuprinde un ciclu din
anii tineri ai lui Hristos, începând de la picturile parțial conservate ale
Bunei Vestiri ale Fecioarei Maria, Vizitare, Nașterea Domnului, Buna Vestire la
păstori și Trei Regi care se închină. Picturile romanice sunt realizate
folosind tehnologia fresco-secco în armonie de culoare galben, ocru, roșu,
albastru și verde, albul este suprimat. Contururile figurilor au fost realizate
cu roșu sau ocru trasat cu o perie pe tencuiala semi-uscată. Zonele au fost
apoi acoperite cu vopsea dizolvată în apă de var. După ce s-au uscat, volumul a
fost efectuat folosind tempera. Interiorul este iluminat cu o lampă cu
descărcare cu halogenură de înaltă presiune MASTERCOLOUR CMD-T Osram cu
proprietăți fizice ale luminii care redau foarte bine culorile. Sursa de lumina
este instalată de compania italiană Guzzini, un producător al tehnologiei de
iluminare a celor mai înalți parametri utilizați în cele mai importante muzee
și galerii și pentru iluminarea interioarelor și exterioarelor obiectivelor din
întreaga Europă. Datorită ciclului unic al frescelor romanice, Rotunda
Znojmo, o parte importantă a patrimoniului cultural european, a fost declarată
drept patrimoniu cultural național la 30 martie 1962.
xxx
UN CATREN PENTRU
NEPOATA MEA SARA-MARIA
CAPCANELE LIMBII ROMÂNE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
(Universitatea Națională de Apărare "Carol I")
Labor improbus omnia vincit
(Prin efort învingi orice)
Universitatea Națională de Apărare „Carol I” este
continuatoarea școlii de stat major fondate în anul 1889, de către generalul
Ștefan Fălcoianu cu denumirea inițială Școala Superioară de
Resbel. În anii 1889-1897, Școala Superioară de Război a funcționat în
clădirea din strada Știrbei Vodă, unde își are acum sediul Direcția națională
anticorupție. În toamna anului 1897, Școala Superioară de
Război s-a mutat în clădirea din actualul bulevard Nicolae Bălcescu
(vis-a-vis de Sala Dalles), unde a funcționat împreună cu Marele Stat Major,
până în anul 1914, și de sine stătătoare până în decembrie 1939, când s-a mutat
în actuala clădire, ale cărei lucrări de construcție au început în data de 16
august 1937, după planurile arhitectului Duiliu Marcu, constructor
fiind antrepriza "Inginer Emil Prager". În 29 august 1948, prin
Decretul nr. 1803 al Prezidiului M.A.N., Școala Superioară de
Război a fost desființată, cu motivarea lui Emil Bodnăraș, ministrul
Apărării Naționale, că este o "instituție învechită și depășită de mersul
evenimentelor", iar în locul ei, pentru pregătirea superioară și politică
a cadrelor armatei s-a înființat Academia Militară. În 14 septembrie
1949, prin Decretul nr. 371 al Prezidiului M.A.N., după modelul Academiilor
militare sovietice, s-au înființat patru academii militare distincte: Academia
Militară (de comandă și stat major), Academia Militară Politică,
Academia Tehnică Militară și Academia Spatelui Armatei, ca instituții de
învățământ superior distincte, cu structuri organizatorice separate. Această
situație nu a durat mult. În 12 septembrie 1953, în baza Decretului nr.
368 al Prezidiului M.A.N. s-a desființat Academia Spatelui Armatei, care s-a
contopit cu Academia Militară. În 19 august 1957, prin Decretul nr. 400 al
Prezidiului M.A.N., a fost desființată și Academia Militară Politică, care s-a
contopit cu Academia Militară sub noua titulatură de Academia Militară
Generală (A.M.G.). În 13 iunie 1959, prin Decretul nr. 214 al Prezidiului
M.A.N., Academia Militară Tehnică s-a contopit cu Academia Militară Generală,
care astfel a devenit o instituție complexă, subordonata nemijlocit ministrului
Forțelor Armate, cu cinci facultăți: Facultatea de arme întrunite și tancuri;
Facultatea de arme (artilerie terestră, artilerie a.a., chimie, geniu, transmisiuni,
aviație); Facultatea militară politică; Facultatea tehnică militară și
Facultatea de servicii. În anul 1976, prin Hotărâre a Consiliului
Apărării, s-a reînființat Facultatea Politică Militară, ce avea ca
obiectiv pregătirea specialiștilor-ofițeri cu studii militare superioare în
domeniul activității educative din unități, mari unități și
comandamente. În 17 mai 1990, pin Hotărârea Guvernului României nr. 550
activitatea de învățământ din Academia Militară a fost reorganizată,
precizându-se că aceasta "este o instituție de învățământ superior
subordonată ministrului Apărării Naționale și pregătește ofițerii-studenți
pentru a deveni comandanți și ofițeri în statele-majore (...)". Prin
aceeași hotărâre, s-a reînființat Academia Tehnică Militară, ca instituție
separată de Academia Militară. În 23 aprilie 1991, prin Hotărârea
Guvernului României nr. 305, Academia Militară a primit o nouă
denumire: Academia de Înalte Studii Militare. În data de 28 august
2003, prin Hotărârea Guvernului României nr. 1027, denumirea Academiei de
Înalte Studii Militare a fost schimbată în Universitatea Națională de
Apărare, pentru ca în data de 25 august 2005, prin Hotărârea de Guvern nr. 969
Universitatea Națională de Apărare să primească denumirea de Universitatea
Națională de Apărare „Carol I". Sus am postat logo-ul și o fotografie
cu sediul central al Universității naționale de apărare "Carol I". Scambio culturale (schimb cultural)
Liceul științific E. Amaldi din Alzani (Italia) -
Liceul D. Alighieri din București * 23.III - 3.IV.1996
România - București
Liceul “Dante
Alighieri”din municipiul București este
continuatorul formelor de invatamant existente in perioada 1958-1989. Din 1990
si pana in prezent, a demonstrat ca este o institutie ce ofera servicii
educationale de calitate, redevenind liceu teoretic cu clase bilingve
(romana-italiana). Recent a capatat statutul de unitate scolara reprezentativa,
apoi, prin aplicarea Memorandumului, s-a trecut la integrarea invatamantului
romanesc cu cel italian, respectiv european, avand ca finalitate recunoasterea
reciproca a diplomei de bacalaureat. Astfel absolventii claselor de italiana
pot accede la studierea in orice institutie de invatamant superior in Italia.
Scoala dispune, din punct de vedere al dotarilor, de echipamente didactice
moderne, de spatii ample destinate serviciilor culturale si sociale (cabinele
ultradotate cu tehnica informationala si de comunicare, laboratoare conectate
la internet), baza sportiva, bazin de inot, spatiu verde pentru recreere. In
ceea ce priveste oferta educationala, cei 870 de elevi ai liceului sunt
scolarizate pe filiera teoretica (real si uman) cu specializari multiple
(matematica-informatica, matematica-informatica-bilingv, stiinte ale naturii,
filologie si filologie bilingv). Totodata functioneaza si clase de
gimnaziu cu predare intensiva in italiana. Incepand cu anul scolar 2007-2008, a
fost infiintata o clasa a V –a cu predare in limba materna italiana, precum si
o clasa a IX – a , de matematica-informatica intensiv engleza. Premianti ai
olimpiadelor scolare, ai concursurilor internationale, participanti la sesiuni
de comunicari, bursieri la licee de prestigiu din Italia, cu atestate la informatica
si italiana, elevii nostri reprezinta una din valorile scolii. Corpul
profesoral cu exprienta contine cadre didactice, majoritatea calificate,
titulari cu performante didactice si stiintifice, autori de manuale, culegeri,
programme scolare, membrii in comisii internationale de curriculum,
participanti la cursuri de formare si perfectionare. Participarea
la proiecte internationale a elevilor si profesorilor precum si implicarea
in schimburi culturale cu licee din Italia, cu ajutorul Institutului Italian de
cultura reprezinta prioritate in obiectivele de integrare europeana. Aşa cum
atestă documentele din arhivă liceul a fost înfiinţat în anul 1958. Iniţial a
funcţionat în strada Stejarului nr.42 sub denumirea “Şcoala Medie Mixtă nr.
39”. Începând din anul 1965 a devenit “Liceul nr. 39”. În septembrie 1969, se
mută la adresa actuală, Aleea Fuiorului nr. 9, Sector 3, Bucuresti. În perioada
1971-1978 funcţionează ca liceu real-umanist, cu clase de limba italiană. Din
datele statistice şi din relatările foştilor elevi şi profesori, aceasta a fost
perioada de vârf a liceului. Din anul 1978 şi până în 1989 fiinţează sub numele
de “Liceul industrial nr. 26 “. În anul 1990 redevine liceu teoretic ce va fi
cunoscut ca Liceul Teoretic “ Liviu Rebreanu”, iar din anul 1992, este cunoscut
ca Liceul Teoretic “Dante Alighieri”. Schimbarea denumirii este legată de
înfiinţarea unor clase bilingve ( română – italiană ) la profilul umanist al
liceului care se vor extinde şi la profilul realist. Începând cu anul şcolar
1996-1997 se înfiinţează în cadrul liceului şi clase gimnaziale profilate pe
studiul intensiv al limbii italiene, în vederea asigurării unor candidaţi bine
pregătiţi pentru învăţământul liceal. În anul 2002, se semnează un Memorandum
de înţelegere bipartit între Guvernul României şi Guvernul Republicii Italiene
privind funcţionarea secţiilor bilingve româno italiene. Punctul forte care-i
defineşte specificul în prezent şi în perspectivă îl constituie studiul limbii
şi culturii italiene. Prin atestatul de competenţe lingvistice absolvenţii
claselor bilingve au acces direct pe piaţa forţei de muncă. Implicarea în acest
acord a reprezentat un prim pas făcut de liceu în procesul de integrare în
marea familie europeană. Preocuparea pentru educaţia multietnică, a colectivului
de profesori ai liceului a fost materializată, începând cu anul şcolar 2007 –
2008, dată la care fiinţează o clasă de gimnaziu cu limba italiană ca limbă
maternă. Din anul 1997, şcoala a fost implicată în numeroase proiecte europene
desfăşurate în cadrul programului “ Socrates “, având ca parteneri şcoli din
Italia, Portugalia, Franţa, Finlanda, Suedia, Irlanda,etc. Utilitatea acestor
programe a fost evidenţiată pe tot parcursul acestor ani atât în activitatea
elevilor cât şi în cea a cadrelor didactice.Proiectele în care a fost implicat
liceul nostru au urmărit creşterea calităţii şi dimensiunii europene a
pregătirii şi formării profesionale continui.Parteneriatele au dat
posibilitatea unei confruntări deschise cu noi metode, cu diferite metodologii,
cu realităţi diferite, evidenţiind noi metode formative şi dobândirea a noi
capacităţi pentru a le satisface. Elevii claselor bilingve din liceu au
participat la numeroase schimburi culturale cu şcoli din Italia, atât pentru
cunoaşterea obiceiurilor şi culturii ţării respective, cât şi pentru
perfecţionarea cunoştinţelor de limbă. Dante
Alighieri, a fost un poet și filosof italian, om
politic florentin, cel mai mare scriitor european din Evul
Mediu. Autor al Divinei Comedii, capodoperă a literaturii universale, Dante
este primul mare poet de limbă italiană, Sommo Poeta („poet în cel
mai înalt grad”). Giovanni Boccaccio ne-a lăsat o interesantă caracterizare a
marelului poet: “ Dante era de statură
mijlocie, cu un umblet grav și liniștit. Avea o față lungă, nasul acvilin,
ochii mari, pielea brună, părul negru și des, totdeauna cu o căutătură melancolică
și gânditoare”. Insigna - Jockey club - fondat 1875
Din
anul 1875 Jockey Clubul Român este
continuatorul Societății Equestre Române din municipiul București ce a luat
ființă cu trei ani mai devreme (anul 1872). Hipodromul “Băneasa” era proprietatea
Jockey Club-ului român și a fost construit după planurile
arhitectului Ion D.Berindey, care studiase în amănunt hipodromurile
franceze. Un oraş civilizat nu înseamnă doar blocuri şi bulevarde
asfaltate, cum am auzit deseori, este reprezentat şi de instituţii adecvate
civilizaţiei. Cel mai edificator exemplu l-a constituit puterea romană, care a
sădit modelul Romei în orice ţinut cucerit, inclusiv pe meleagurile noastre.
Prin ce anume se definea modelul impus? Prin drumuri pietruite, apeducte,
teatre, băi şi hipodroame, ce au existat până şi în cea mai măruntă localitate
din spaţiul devenit românesc. Invaziile hunilor, slavilor şi a altor sălbatici,
precum şi stăpânirea otomană au şters fizic şi din mentalitate modelul roman,
păstrat, însă, în centrul şi în vestul continentului european. Când elitele
strămoşeşti s-au trezit din letargie, prin Cantemir şi învăţaţii Şcolii
Ardelene, au priceput imediat ce trebuie făcut: recuperarea latinităţii prin
lexic şi prin revitalizarea modelului roman. Urmaşii lor din prima jumătate a
secolului al XIX-lea si-au îndreptat privirea şi paşii spre capitalele
strălucitoare, spre Paris, Roma, Viena şi Londra, un vis de alchimist nebun
încolţind în mintea lor luminată: transmutaţia târgurilor primitive
nord-dunărene în oraşe de tip roman. Fiii rătăciţi în beznă un mileniu şi
jumătate trebuiau să se reîntoarcă la sânul matern. Oamenii providenţiali, unii
străini prin naştere: Kiseleff, paşoptiştii, Cuza şi Carol I deschiseseră ori
deschideau larg porţile să pătrundă lumina veche-nouă a Occidentului. Timpul
venise. Cu puţine luni înainte de discuţiile ce au condus la fondarea primului
partid politic din România, PNL, în toamna anului 1874 au demarat şi cele
referitoare la înjghebarea unui club elitist, Jockey Club. Casa generalului
anglo-otoman Sir Stephen Bartlett Lakeman din strada Jenei a fost gazda ambelor
evenimente, cu o precizare, părinţii români ai Jockey Club erau mari boieri în
relativă opoziţie faţă de naţional-liberali. Se deduce limpede că englezul a
căutat să polarizeze ambele tabere, ajutat fiind şi de consulul britanic,
colonelul Hussey Crespigny Vivian, al treilea baron Vivian (după unii Dering
Majendie Vivian). Era procedeul determinant pentru existenţa şi expandarea
Imperiului Britanic: crearea de loji masonice credincioase Ritului Scoţian sau
de cluburi elitiste, în care să fie cuprinşi suveranul, prinţii, clasa
oligarhică şi – din oficiu! – toţi diplomaţii străini… Fireşte, cei doi
englezi nu aveau habar de scopul urmărit de români, recuperarea modelului
roman, vor înţelege în timp, când iniţiaţii s-au îndepărtat de ei. Fuseseră
doar preoţi şi odată primind botezul, în 8 ianuarie 1875, cei botezaţi au
pornit pe alte drumuri, principial separate, dacă nu ostile. La început, clubul
„crescătorilor de cai pur-sânge” număra 95 de membri, toţi unul şi unul, aleşi
cu un procedeu draconic: un singur vot contra anula şase voturi pentru!
Preşedinte a fost desemnat Carol I, ca suveran. Conform regulamentului
britanic, membrii corpului diplomatic erau admişi fără balotaj, iar diplomaţii
în trecere prin Bucureşti se bucurau de statutul de membri temporari.
Cotizaţia, şi ea exclusivistă, se ridica la circa 250-300 franci pe an. Primul
sediu a fost în casa lui Ioan Lahovary de pe Calea Mogoşoaiei, intrarea
făcându-se prin impozanta Kapusi Paşa. Mai târziu, după construirea superbei
clădiri High Life în conformitate cu planurile lui Leonida Negrescu, sediul
şi-a găsit un nou adăpost. Locuri pentru antrenamente au fost alese pe o
proprietate a Ghiculeştilor în satul Pantelimon şi platoul Cotroceni, iar
pentru exerciţii hipice un spaţiu din satul Băneasa, nu departe de al treilea
rond de la Şosea, aflat în proprietatea primarului Capitalei, viitorul general
Manu. Prima herghelie de cai pur-sânge englezeşti a fost înfiinţată la
Copăceni, proprietate a soţiei sale, din inţiativa generalului Lakeman,
care a obţinut şi numirea fiului său vitreg, George Emanoil Filipescu, în
comitetul de organizare a curselor. După decesul generalului englez şi dăruirea
Domeniului Copăceni principesei Maria de către fiul său vitreg, herghelia a
intrat în posesia viitoarei regine. Cu membri atât de sus-puşi, dispunând de o
bază materială excepţională, Jockey Clubul bucureştean a beneficiat în anul
1906 şi de ajutorul Regelui Carol I, care îşi va organiza o herghelie la
Scroviştea (Bălteni), ca să-şi extindă suprafaţa cu 52 de hectare, extindere
cerută imperios de arhitectul Ioan D. Berindey, care studiase hipodroamele
pariziene şi care începuse în 1905 construirea primului hipodrom „pe locul
generalului Manu de 8 hectare”. Restaurantele, grajdurile şi dependinţele
cereau mult spaţiu… Construcţia, inaugurată cu fast în prezenţa Familiei Regale
în 1908, era de o eleganţă aparte, regală, ce o depăşea pe cea a modelelor
franceze, între care se detaşa Hipodromul Longchamp. Rezistenţa copertinei în
consolă a fost verificată personal de arhitect, care a urcat pe ea însoţit de
un regiment de cavalerişti… Frumuseţea clădirii va fi remarcată şi de ilustrul
aviator Louis Bleriot în 14 octombrie 1909, când, la insistenţele lui George
Valentin Bibescu şi cu acordul lui Alexandru Marghiloman, care cheltuise o
avere pe îngrijirea ierbii, avea să facă o demonstraţie aviatică pe noua arenă,
la care, în afara celor 5000 de invitaţi din tribună, au fost prezenţi circa
40000 de bucureşteni. După 1947 hipodromul a fost demolat de către puterea comunistă,
în scopul de a face loc Casei Scînteii dar și pentru a înlătura un loc în care
se adunau frecvent membrii înaltei societăți din București. Demolarea a avut
loc în două etape: partea din dreapta a hipodromului a dispărut în anul
1952 cu ocazia construirii Casei Scânteii,
iar partea din stânga în anul 1960 cu ocazia inaugurării complexului
expozițional.
Proprietarii de acum ai Jockey Clubului Român
mai dețin doar o clădire și aceea dărăpănată. Aceștia revendică în instanță nu
mai puțin de 38 de clădiri și peste 620000 metri pătrați, situați în zona Arcul
de Triumf, Casa Presei, Romexpo, Mărăști echivalentul a peste 300 milioane de
euro la prețul zilei.
Insigna - Institutul național de medicină aeronautică și spațială
"General doctor aviator Victor Anastasiu" - București
Institutul național de medicină aeronautică și spațială
"General doctor aviator Victor Anastasiu" din
București este situat pe strada Mircea Vulcănescu, nr.88, sectorul I,
având sarcini si atributii functionale precise in ceea ce priveste
selectia si expertiza medicala si psihologica a personalului aeronautic militar
si civil, in fundamentarea stiintifica a normelor si standardelor medicale de
expertiza medicala si psihologica, in asigurarea asistentei medicale primare si
de specialitate in ambulatoriu, in organizarea programului universitar de
instruire in domeniul medicinei aerospațiale.
Victor Anastasiu (născut la 5 octombrie 1886 în Huşi
şi decedat la 4 august 1972 în Bucureşti) a fost un medic și psihofiziolog
român, membru al mai multor societăți internaționale de aeronautică din Paris
şi Geneva, expert tehnic în cadrul Ligii Naţiunilor în anul 1929. În
prezent Institutul național de medicină aeronautică poartă numele medicului
român, Institutul național de medicină aeronautică și spațială
"General doctor aviator Victor Anastasiu". A înființat în anul
1920 Centrul de medicină aeronautică, printre primele astfel de centre din
lume. Studiile efectuate aici, i-au permis lui Anastasiu să contribuie
semnificativ la dezvoltarea medicinei aeronautice. A experimentat
comportamentul aviatorilor atât la sol cât și în timpul zborurilor. Studierea
comportamentului piloților în timpul zborurilor a fost o premieră mondială,
aspect recunoscut în cadrul Congresului Internațional de navigație aeriană de
la Paris din 1921 de către Ch. Richet.
Insigna - Controlor șef - 73 - I.T.B.
(Întreprinderea de transport București)
Se facea ca pe la 1871 apareau in oras primele
tramvaie (trase de cai), iar depoul se afla pe undeva pe la intersectia (de azi)
Vasile Lascar cu Stefan cel Mare, pe strada Teilor. Progresul ajunge
catinel si pe plaiul mioritic, in 1883 vine curentul electric in Bucuresti,
astfel incat in decembrie 1894 aparea si concurenta tramvaiului cu
cai, adica tramvaiul electric, cu care bucurestenii se puteau deplasa din
Cotroceni in Obor. Desi bidivii poate au sperat sa fie eliberati cat mai
repede din functie si lasati la vatra inapoi la grajd, asta nu s-a intamplat
chiar asa de repede: Societatea Romana de Tramvaiuri a fuzionat cu
noua organizatie, iar in 1909 se adopta si Legea pentru infiintarea
"Societatii comunale pentru constructiunea si exploatarea tramvaielor in
Bucuresti", cunoscuta si drept Societatea de Tramvaie Bucuresti sau
S.T.B.
In 1929 se incheie era tramvaielor cu cai. Transportul se face
cu autobuze, care nu semanau nici macar cu ceea ce numim noi azi microbuze, si
cu tramvaie electrice. S.T.B. obtine in 1936 exclusivitatea transportului
bucurestenilor, ocupandu-se atat de oras, cat si de comunele din
jur. Parcul de autobuze avea deja 392 de masini, marcile Renault,
Chevrolet si Henschel, care functionau pe 22 de trasee. In 1949 apare
si primul troleibuz pe traseul Piata Victoriei-Hipodromul Baneasa,
iar in 1950 S.T.B. se redenumeste Intreprinderea de Transport Bucuresti, adica I.T.B.,
cum i-a ramas numele pana după Revoluție. Ceea ce ni se pare remarcabil este
faptul ca in 1950 I.T.B. era a doua intreprindere din tara ca numar de
angajati: 11000, prima fiind Uzina Resita, cu 22 de mii. Ca o
intreprindere care se respecta, I.T.B. a dezvoltat modele proprii. Vagonul de mare capacitate pe 4 osii, 1951, si
troleibuz romanesc, 1955. In anii 80 progresul continua:
apare troleibuzul dublu-articulat, ale carui batrane modele inca se mai
tarasc pe anumite rute din oras, se "trage" tramvai peste Podul Grant
(in '83), iar in '85 se incepe productia pentru alte orase: Constanta,
Ploiesti, Craiova, Brasov. Din 1990 I.T.B. devine R.A.T.B., iar
restul e istorie contemporana. Întreprinderea de
transport București (I.T.B.), nume actual Regia Autonomă
de Transport București este principala companie de transport public de
persoane din București și județul Ilfov.
Transportul public de suprafață în
București este în responsabilitatea Regiei Autonome de Transport București
(R.A.T.B.), și include un sistem extensiv de autobuze, troleibuze, tramvaie și
o linie de metrou ușor. Rețeaua R.A.T.B. este una dintre cele mai
dense din Europa, fiind a patra cea mai întinsă de pe continent, constând în
106 linii de autobuz, 18 linii de troleibuz și 23 linii de tramvai (incluzând
și metroul ușor). Începuturile transportului public în București datează din
anul 1871, când este înființată „Societatea Română de Tramvaiuri”.
Pe data de 9
decembrie 1894 circulă primul tramvai electric în București. După război, numele
societății este schimbat în "Întreprinderea de Transport București"
(I.T.B.) și se înființează prima linie de troleibuz, pe traseul Piața Victoriei
– Hipodrom. În anul 1990 „Întreprinderea de Transport București” se
transformă în „Regia Autonomă de Transport București”, serviciile de taxi și
maxi-taxi fiind despărțite de R.A.T.B.. Sus am postat
o evolutie a siglelor I.T.B, de-a lungul vremurilor. Pentru delectarea ochiului
tău, dragă vizitator, am mai postat un bilet de călătorie, un certificat
provizoriu de acțiuni și două acțiuni emise de către Societatea comunală a
tramvaielor - București.
Jetonul - Jean Durieu - București - 50
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Nu există informații precise despre jetonul prezentat aici.
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul
1459. În anul 1862 devine capitala României. De atunci suferă
schimbări continue, fiind centrul scenei artistice, culturale și
mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura elegantă și
elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent, capitala are
același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită în șase
sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă și actuală
ale orașului precum și dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură ale Bucureștiului de acum sau
altădată.
Biserica Zlătari - Calea Victoriei
Expoziția generală română - 1906
Pavilionul Domeniile Coroanei
Gara Filaret
Banca Marmorosch, sediul al doilea: Hanul Ghermani (Str.Lipscani)
Gara de Nord
Casa Monteoru
Aleea Patriarhiei
Biserica Sfântul Nicolae Vlădica
Biserica Sfântul Gheorghe Nou
Biserica Crețulescu
Biserica Bucur
Biserica Stavropoleus
Biserica Sfântul Spiridon
Muzeul național al țăranului român "Dimitrie Gusti"
Casă autentică din localitatea Sălciua, jud. Turda (azi Cluj)
Biserica Domnița Bălașa - Calea Rahovei
Academia de Științe economice
Casa de depuneri (Palatul CEC)
Banca Chrissoveloni
Banca Națională a României
Palatul Dacia-România
(Banca Generală Română) - Str. Lipscani
Circul de stat
Hotelul Central - Strada Șelari
Bulevardul "6 Martie"
Biserica Boteanu
Banca Belgia
Biserica grecească
Biserica "Sfântul Gheorghe" Vechi
Arcul de Triumf
Ateneul Român
Azilul Elena Doamna
Muzeul național al țăranului român "Dimitrie Gusti"
Casă din localitatea Goicea, județul Dolj
__________ooOoo__________
O POLIȚĂ ROMÂNEASCĂ
DE ASIGURARE
Societatea anonimă română de asigurări generale
ASIGURAREA ROMÂNEASCĂ - București - 20000 lei
Detaliu vignetă de pe o acțiune SUA
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 29.05.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu