MONICA ANISIE –
P.N.L.:
"Mai vorbim
atunci,
dacă mai vorbim.
Dacă nu, ne mai
auzim o dată
să vă zic ce
v-am zis azi. Poate."
LIVIU DRAGNEA
–P.S.D.:
“Întorci și al
doilea obraz,
îl întorci și pe
al treilea,
și pe al
patrulea,
dar la un moment dat
dar la un moment dat
nu mai ai
obraji,
trebuie să reacționezi."
trebuie să reacționezi."
MARIAN VANGHELIE
– P.S.D.I.:
"Am auzit
de această lege
decât ce am
furat, așa, la televizor
și la radio în mașină."
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
_________xxx_________
O INSIGNĂ, O PLACHETĂ
ȘI CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Carol I - Domnul românilor - 1866
Carol I - Primul Rege al României - 1906
Carol I – domnitor și primul rege al României (20
aprilie 1839 Sigmaringen – 10 octombrie 1914 Sinaia) - este
omul de la care a pornit totul: familia regală, statul modern, țara
independentă și suverană. Rând pe rând, an de an, sub domnia acestui rege european,
România a dobândit instituţii, modernitate şi statornicie. După refuzul
contelui Philippe de Flandra, fratele Regelui Leopold al II-lea al Belgiei, de
a primi Tronul României opţiunea românilor de a-și alege principe străin s-a
îndreptat spre Principele Carol de Sigmaringen. Brătianu îl anunţa pe
principe, la Sigmaringen, că fusese ales Domnitor al Principatelor Unite, cu
drepturi ereditare, prin plebiscitul desfăşurat între 2/14 şi 8/20 aprilie
1866. În favoarea lui Carol fuseseră exprimate 685969 de voturi, iar împotrivă
doar 2248. Coincidenţa făcea ca 20 aprilie să fie ziua de naştere a Principelui
Carol, care devenea Domnitor al Principatelor Române Unite chiar în ziua în
care aniversa 27 de ani. Plebiscitul este recunoscut de către Marile Puteri
după o jumătate de an, la 24 octombrie 1866. La 28 aprilie 1866, proaspăt
aleasa Adunare Constituantă a votat aproape unanim aducerea Principelui Carol
pe Tronul ţării: 109 voturi pentru şi 6 abţineri. Domnitorul Carol ajunge
în ţara sa de adopţie după o călătorie aventuroasă, de la Sigmaringen până la
Turnu-Severin. Vaporul în care Suveranul călătorea, alături de Brătianu, a
trecut de Porţile de Fier la 8 mai 1866, iar la ora patru după-amiaza Carol I a
văzut drapelul românesc fluturând la Turnu-Severin. Principele Suveran a intrat
în capitala ţării la 10 mai 1866, a primit cheile oraşului Bucureşti, a depus
jurământul de credinţă în faţa Adunării Constituante şi a fost proclamat
Domnitor al Principatelor Române. Elita politică din Principatele Române împlinea,
astfel, vechea dorinţă a aducerii pe Tronul ţării a unui principe străin,
capabil să unească definitiv Moldova şi Ţara Românească, să stingă pentru
totdeauna rivalităţile dintre familiile domnitoare pământene, să stabilizeze
ţara, să o modernizeze şi să îi confere prestigiu internaţional. Domnitorul
Alexandru Ioan I însuşi era convins de necesitatea înlocuirii sale cu un
principe străin. La 10 mai 1866, Carol I rostea următorul legământ: “Ales
de către naţiune Domn al românilor, mi-am părăsit fără a sta la îndoială, și
patria, şi familia, pentru a răspunde la chemarea acestui popor care mi-a
încredinţat destinele sale. Punând piciorul pe acest pământ sacru, eu am
devenit român. Acceptarea plebiscitului îmi impune, o ştiu, mari datorii. Sper
că îmi va fi dat să le duc până la capăt. Vă aduc o inimă credincioasă,
cugetări drepte, o voinţă tare de a face binele, un devotament fără margini
către noua mea patrie şi acel neînvins respect către lege, pe care l-am cules
în exemplul alor mei. Cetăţean astăzi, mâine, de va fi nevoie, soldat, eu voi
împărtăși cu voi soarta cea bună ca şi pe cea rea.” Prin simpla sa
prezenţă, prin demnitatea apartenenţei la una dintre cele mai ilustre familii
ale Europei, dar şi graţie curajului personal, Principele Suveran Carol a
zdruncinat definitiv ultimele rămăşiţe simbolice ale vasalităţii faţă de
Imperiul Otoman. Vizita sa la Constantinopol, în octombrie 1866, în cursul
căreia s-a comportat faţă de Sultan ca un şef de stat, şi nu ca un vasal, a
confirmat procesul ireversibil de ruptură faţă de Poartă. Aceeaşi demnitate o
va arăta Carol şi aliatului rus din Războiul de Independenţă. Atunci când Țarul
Alexandru al II-lea ameninţă, în 1878, după încheierea războiului, cu
dezarmarea armatei române, în cazul în care România s-ar fi opus anexării
sudului Basarabiei de către ruşi, Carol I îi răspunde că trupele române vor
putea fi nimicite, dar nu dezarmate. În timpul lungii sale domnii, Regele Carol
I a pus bazele României ca stat modern pe harta Europei. În anul 1875, bugetul
ţării ajungea la cifra de 100 de milioane de lei, dublul celui din 1866, iar în
1903, la 218 milioane. Între anii 1865 şi 1874, suprafaţa arată a crescut cu o
treime. În 1890, producţia de cereale a ţării a fost de 3 700 000 de tone; în
anul 1903, aceasta ajungea la 5 500 000 de tone. Între anii 1880 şi 1914,
România a exportat 80 de milioane de tone de cereale, situându-se printre cele
mai importante ţări exportatoare de cereale din lume (a doua din Europa, după
Rusia, şi chiar pe primul loc la exportul de porumb, înaintea Statelor
Unite)13. Numărul întreprinderilor industriale mai mari a crescut, între 1866
şi 1877, de la 39 la 17314. România avea şi importante zăcăminte de petrol care
o plasau, în jurul anului 1900, printre primele trei ţări producătoare de ţiţei
din lume, după Statele Unite şi Rusia. Leul românesc era o monedă puternică,
echivalentă cu francul francez şi care putea fi utilizată ca valută forte peste
tot în Europa. Populaţia a crescut, iar procesul de industrializare şi
urbanizare a fost constant.În ciuda tuturor frământărilor politice, uneori
violente, a demagogiei, corupţiei şi lipsei de măsură a unora dintre
politicieni, Carol I a reuşit să consolideze sistemul de partide şi să impună
alternanţa la Guvernare a celor două mari partide structurate după model
occidental şi conduse de bărbaţi politici de mare anvergură: Partidul Naţional
Liberal (reprezentat prin I.C. Brătianu, Dumitru C. Brătianu, C.A. Rosetti,
Mihail Kogălniceanu, Nicolae Kretzulescu, Dimitrie A. Sturdza, Ion Bălăceanu,
Ion Ghica, Vasile Boerescu, Ion Câmpineanu, Nicolae Fleva, Spiru Haret, V.A.
Urechia, Emil Costinescu, Nicolae Ionescu, Vasile Lascăr)15 şi Partidul
Conservator (cu lideri ca Manolache Costache Epureanu, Petre P. Carp, Lascăr
Catargiu, Petre Mavrogheni, Gheorghe Gr. Cantacuzino, Titu Maiorescu, Alexandru
Marghiloman, Take Ionescu, Alexandru Lahovary, Nicolae Filipescu, generalul
Manu). Prosperitatea şi stabilitatea au adus o dezvoltare fără precedent a
culturii, artelor şi ştiinţei. În timpul domniei lui Carol I, scriitori ca
Eminescu, Caragiale, Creangă, Alecsandri, Ion Ghica, Odobescu, Slavici,
Macedonski, Barbu Ştefănescu-Delavrancea, Duiliu Zamfirescu, George Coşbuc,
Octavian Goga, Şt.O. Iosif, I.Al. Brătescu-Voineşti, Al. Vlahuţă modelează
limba literară; B.P. Hasdeu, A.D. Xenopol, Mihail Kogălniceanu, Constantin
Erbiceanu, Dimitrie Onciul, Ion Bogdan, Vasile Pârvan, Constantin Giurescu,
Nicolae Iorga scriu istoria naţională; de filologie se ocupă Ovid Densuşianu,
Sextil Puşcariu, Ion Bianu; Simion Mehedinţi creează şcoala de geografie; Titu
Maiorescu, Constantin Rădulescu-Motru şi Vasile Conta disciplinează gândirea şi
ridică nivelul cultural al societăţii; se afirmă compozitorul George Enescu,
pictorii Nicolae Grigorescu, Theodor Aman, Gheorghe Tattarescu, Ion Andreescu,
Ştefan Luchian, sculptorul Karl Storck, actorii Matei Millo, Aristide
Demetriade, fotograful Carol Popp de Szathmáry; ştiinţele beneficiază de nume
ca Spiru Haret, P.S. Aurelian, Anghel Saligny, Carol Davila, Grigore Antipa.
Apar societăţi culturale, se publică reviste. În această perioadă funcţionează
„Junimea“, vârful efervescenţei intelectuale şi al schimbului liber de idei,
care editează revista „Convorbiri literare”. O enumerare ca aceasta nu ar putea
să acopere niciodată diversitatea şi dinamismul acestei elite a spiritului
românesc. Pionierat şi consolidare, geniu şi meticulozitate, dispute şi dialog
sunt câteva dintre trăsăturile elitei românești din acea vreme, vie şi plină de
resurse. România şi-a consolidat statutul de putere regională şi de „arbitru
balcanic“ prin participarea victorioasă la cel de-al doilea război balcanic,
încheiat la 28 iulie/10 august 1913 cu semnarea Tratatului de la Bucureşti,
prin care România obţinea Cadrilaterul. Regele Carol I a primit bastoane de
mareşal atât de la Împăratul Germaniei, cât şi de la ţarul Nicolae al II-lea al
Rusiei, care l-a şi vizitat în România, în 1914, şi care avea să sfârşească
tragic, împreună cu familia, sub gloanţele bolşevicilor. Carol este descris, în
literatura vremii ca un bărbat mai degrabă mic de statură, dar de o mare
demnitate. A impus respect într-o lume plină de incertitudini şi a făcut din
micul său regat un stat respectat şi stabil. A fost un suveran distant, sever
şi măsurat, bucurându-se de o autoritate excepţională. A avut vocaţie de lider
şi a condus România în momente politice şi istorice dificile, pe care le-a
traversat plin de curaj. Întemeietorul Regatului român a murit la Sinaia, în
ziua de 27 septembrie 1914, la ora cinci şi treizeci de minute dimineaţa. Avea
şaptezeci şi cinci de ani, dintre care domnise patruzeci şi opt. Carol I a fost
înmormântat la Curtea de Argeş, locul ales de el ca necropolă a familiei regale
a României.
Placheta - Direcția generală de informații a apărării
Ministerul Apărării Naționale - România
Docendo discimus (Învățăm noi, învățăm și pe alții)
Directia
Generala de Informatii a Apararii (D.G.I.A.) este
o structura departamentala de informatii, aflata in subordinea MApN, dar
catalogata cu valoarea unui serviciu secret. Ca structura, D.G.I.A. este
compusa din Directia Siguranta Militara sau Contrainformatiile militare si
Directia Informatii Militare. Directia Siguranta Militara
(D.S.M.) este specializata
in activitati de contrainformatii pentru identificarea si contracararea
amenintarilor generate de spionaj, sabotaj, subversiune, terorism si crima
organizata, precum si in activitati de securitate militara, care vizeaza
fortele militare nationale si NATO. Directia Informatii Militare
(D.I.M.) opereaza atasatii militari ai statului roman, acreditati
pe langa misiunile diplomatice ale Romaniei. Acestia sunt singurii “spioni
oficiali” ai oricărei ambasade. Directia generala de informatii apararii
asigura obtinerea, prelucrarea, verificarea, stocarea si valorificarea
informatiilor si datelor referitoare la factorii de risc si amenintarile
interne si externe, militare si nonmilitare, care pot afecta securitatea
nationala în domeniul militar, coordoneaza aplicarea masurilor
contrainformative si cooperarea atât cu serviciile/structurile departamentale
nationale si de informatii, cât si cu cele ale statelor membre ale aliantelor,
coalitiilor si organizatiilor internationale la care România este parte si
asigura securitatea informatiilor clasificate nationale, N.A.T.O. si Uniunea
Europeana la nivelul Ministerului Apararii.
Personalul
Directiei generale de informatii a apararii îsi desfasoara activitatea deschis
sau acoperit, în raport cu nevoile de realizare a securitatii nationale în
domeniul militar. Pentru culegerea de informatii în teatrele de operatii si
pentru lupta împotriva terorismului, Directia generala de informatii a apararii
poate avea în subordine structuri combatante. Directia
generala de informatii a apararii este condusa de un director general,cadru
militar în activitate. Directorul general este numit de catre ministrul
apararii, cu aprobarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii. Functia de
director general este asimilata functiei de secretar de stat. Unele categorii de tehnica si bunuri
specifice se achizitioneaza, în conditiile legii, prin structuri specializate
proprii, de la parteneri interni sau externi. Sus am postat logo-ul și
fanionul de identificiare al acestei structuri militare.
C.C.P.N. - P. III (ciclism - 1925)
(Clubul ciclist Principele Nicolae - premiul III)
Printre primii locuitori ai Capitalei, care au folosit
bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva personalitati ale
vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al.
Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa organizeze concursuri
dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata mare in fata, numite
bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste numarul societatilor
de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera
infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar in 1889 “Asociatia
de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in 1891 pe
distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu. Tot el va
parcurge in acelasi an distanta Bucuresti – Ramnicu Valcea in 9h. De asemenea,
se alearga cursa Otopeni – Rondul II de la Sosea, pe locul unde se inalta
astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea societatilor cicliste, se impune
necesitatea coordonarii si organizarii ritmica a activitatii cicliste. In
consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care
va organiza un concurs oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in
cadrul unei serbari de binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor
inundatiilor de la periferia Capitalei. Cursa masura 120 km, pe ruta Bucuresti
– Ploiesti -- Bucuresti si a fost castigata de acelasi D. Dumitrescu in 7h45’.
In fata altor 6 concurenti. In 1894, se inregistreaza doua excursii cicliste pe
distante lungi: prima, pe distanta Bucuresti – Craiova, efectuata in 15h de
Carol Ressel si de clovnul Adolf de la circul Sidoli; a doua pe traseul
Bucuresti – Brasov – Bucuresti, care este parcursa de doua personalitati: C.
Cantili si Al.Macedonski. Ispravile lui C. Cantili sunt memorabile. El a batut
originalul record a lui Alois Pucher, care a parcurs in 11 zile distanta
Bucuresti – Paris, realizand pe acelasi traseu doar 10 zile. De acum,
ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv pentru care
se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea velocipedica a
Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei federatii
nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si apare
prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”. Inca
din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in spatiul
pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul acestei
scoli va fi amenajata o pista pamant lunga de 250 m, cu o turnura usor ridicata
la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din Romania,
denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de reparat
biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si cel de
velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si ciclistii
evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un nou
velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898. Aici, la
Craiova, apar pentru prima oara cursele cu handicap, adica cele de contratimp
specifice velodromului modern. In 1926, se va construi velodromul de pamant de
la Braila, lung de 400 m, promotorul sau fiind Foti Valerianos, presedintele clubului
de ciclism din acest oras. In paralel cu aceasta intensa activitate ciclista pe
pista, continua dezvoltarea ciclismului de sosea, stimulat de aparitia turului
Frantei in 1903, care va consacra competitia pe etape. Aceasta experienta
originala va fi preluata si adoptata de ciclismul romanesc, organizandu-se, in
intervalul 1910-1913, trei editii ale Circuitului Muntenia, competitie pe etape
in care s-au remarcat castigatorii Mario Salla, Jean Valter, N. Chrihalmeanu.
Razboiul balcanic (1913) si primul razboi mondial (1914) stopeaza evolutia
ciclismului national, care isi reia activitatea in 1923. Probele de viteza si
de semifond din campionatul national se vor desfasura pana in anul 1930 pe cele
doua velodromuri de la Galati si Braila. In acest interval, campionatele
nationale de fond s-au tinut in Bucuresti, unde a fost construit un velodrom pe
actualul spatiu al Clubului ”Dinamo”. In acest loc s-au mai derulat si
concursuri de motociclism si ciclism.
Lucian Blaga 1895 - 1961 * 125 de ani de la naștere
Cruciada copiilor, Arca lui Noe, Luntrea lui Caron, Zamolxe
Produsul
medalistic de mai sus s-a realizat la Monetăria națională a statului român și
celebrează 125 de ani de la nașterea poetului “luminii” - Lucian Blaga. Cândva
Blaga a spus: ”Destinul omului este creația. Poetul este un mântuitor al
cuvintelor. El scoate cuvintele din starea lor naturală și le aduce în starea
de grație." Poet fără cusur, Blaga este şi un filozof remarcabil,
dramaturg, jurnalist, academician şi diplomat român. Cu o exprimare poetică
distinctivă, a reușit să inspire pe ceilalți scriitori cu figuri de stil
inedite şi plastice. Artizan al poeziei moderne, a plăsmuit armonia cu poezia
expresionistă, europeană. Produsul medalistic s-a realizat în două variante de metal
compoziție:
- Material – argint, puritatea – 92,5%, forma – rotundă, diametrul – 60 milimetri, greutatea – 182 grame, calitatea – patinată, tirajul – 40 exemplare și prețul unitar de achiziție cu TVA inclus – 920 lei.
- Material – aliaj cupru, forma – rotundă, diametrul – 60 milimetri, calitatea – patinată, tirajul – 60 exemplare și prețul unitar de achiziție cu TVA inclus – 339 lei.
Lucian
Blaga este un poet, dramaturg şi filosof român, care s-a născut la 9 mai 1895,
în satul Lancrăm, din judeţul Alba, „sat de lacrimi fără leac, aşa cum
avea să-l numească poetul. Copilăria sa a stat, după cum el însuşi
mărturiseşte, „sub semnul unei fabuloase absenţe a cuvântului”,
autodefinindu-se „mut ca o lebădă”, deoarece viitorul poet nu a vorbit până la
vârsta de patru ani. Este fiul preotului Isidor Blaga care „era de o exuberanţă
şi de o volubilitate deosebit de simpatică”, al nouălea copil al familiei, iar
mama lui este Ana Blaga, pe care autorul o va pomeni în scrierile sale ca pe „o
fiinţă primară”. Îşi face studiile primare la şcoala germană din Sebeş-Alba,
urmate de Liceul „Andrei Şaguna”, din Braşov, unde era profesor ruda sa,
Iosif Blaga, autorul primului tratat românesc de teoria dramei. În anul şcolar
1909-1910 Lucian Blaga, este numit preşedinte al Societăţii literare din Liceul
„Andrei Şaguna” din Braşov. Împreună cu colegii va întreprinde o călătorie de
studii în Grecia şi Italia. Rezultatul liric al acestui voiaj va fi un mănunchi
de poeme, din care trei vor ajunge până la noi: Pe ţărm, Noapte,
Naufragiaţilor. Ziarul „Românul” va
consfinţi în 1914 debutul filosofului Lucian Blaga, odată cu publicarea
studiului „Reflecţii asupra intuiţiei lui Bergson”. După liceu, se înscrie la
Facultatea de Teologie din Sibiu (1914-1917), pentru a evita înrolarea în
armata austro-ungară. În anul 1916, în timpul verii, Blaga vizitează Viena,
unde descoperă Expresionismul. A studiat apoi filosofia şi biologia la
Universitatea din Viena până în 1920, când a obţinut titlul de doctor în
filosofie. Aici a cunoscut-o pe Cornelia Brediceanu, cea care îi va deveni
soţie. În 1919, Sextil Puşcariu îi publică „Poemele luminii”, mai întâi în
„Glasul Bucovinei” şi „Lamura”, apoi în volum. După un an îi apare la Sibiu şi
culegerea de aforisme „Pietre pentru templul meu.” După terminarea studiilor,
se stabileşte la Cluj. Este membru fondator al revistei „Gândirea” (apărută în
1921), de care se va despărţi în 1942, când înfiinţează la Sibiu, revista
Saeculum (1942-1943). Între timp, prima sa dramă, „Zamolxe”, apare în
ziarul Voinţa (1920), iar în volum în 1921, la Cluj, la Editura Institutului de
Arte Grafice „Ardealul”. Academia Română îi decernează Premiul Adamachi pentru
debut (1921). Universitatea din Cluj îi premiază piesa „Zamolxe” (1922). I se
tipăresc primele traduceri de poezie în limba germană în revista cernăuţeană
„Die Brucke” (1922) (Podul). Între 1924-1925, locuieşte în Lugoj. A fost
redactor la ziarele Voinţa şi Patria, membru in comitetul de direcţie al
revistei Cultura, colaborator permanent la publicaţiile „Gândirea”, „Adevărul
literar” şi artistic şi „Cuvântul”. În anul 1926 a intrat în diplomaţie,
ocupând succesiv posturi de ataşat cultural la legaţiile României din Varşovia,
Praga, Lisabona, Berna şi Viena. A fost ataşat şi consilier de presă la
Varşovia, Praga, Berna (1926–1936) şi Viena (1936-1937) subsecretar de stat la
Ministerul de Externe (1937–1938) şi ministru plenipotenţiar al României în
Portugalia (1938–1939). După Dictatul de la Viena, se află în refugiu la Sibiu,
însoţind Universitatea din Cluj (1940–1946). Conferenţiază la Facultatea de
Litere şi Filosofie din Cluj (1946–1948). Are un rol major în formarea
tinerilor care fac parte din Cercul literar de la Sibiu şi o mare influenţă
asupra lui Ion Desideriu Sârbu. Revenit în România reîntregită, s-a dăruit
cauzei presei româneşti din Transilvania, fiind redactor la revistele „Cultura”
din Cluj şi „Banatul” din Lugoj.
A
fost ales membru al Academiei Române în anul 1937. Discursul de recepţie şi l-a
intitulat Elogiul satului românesc. În anul 1939 a devenit profesor de
filosofia culturii la Universitatea din Cluj, mutată temporar la Sibiu în anii
ce au urmat dictatului de la Viena (1940–1944). Pentru că a refuzat o funcție
politică a fost îndepărtat în mod brutal de la catedra. Fiind îndepărtat de la
catedră, a lucrat în cadrul filialei din Cluj a Academiei Române ca bibliograf.
Devine cercetător la Institutul de Istorie şi Filosofie (1949–1951). Apoi
bibliotecar-şef (1951–1954) şi director-adjunct (1954–1959) la filiala clujeană
a Bibliotecii Academiei. A tradus poeţi germani clasici şi moderni. Poeziile
scrise acum vor fi publicate postum. Tot în această perioadă scrie romanul cu
tentă autobiografică „Luntrea lui Caron”, publicat de asemenea postum. Abia
în 1962, opera sa reintră în circuitul public. Lucian Blaga a murit la 6 mai
1961, în Cluj, cu 3 zile înainte de a împlini vârsta de 66 de ani. A fost
înmormântat în ziua sa de naştere, 9 mai, în cimitirul din satul natal,
Lancrăm.
Insigna - C.T.A. (carting - Cercul tehnico aplicativ)
Cercurile tehnico aplicative (C.T.A.) erau forme de
pregătire specială în cadrul formațiunilor de pregătire militară a tineretului
pentru apărarea patriei (P.T.A.P.). Pentru a înțelege contextul apariției formațiunilor
PTAP să nu uităm că, urmare a creării NATO (1949), la 14 mai 1955, din
inițiativa Uniunii Sovietice, apare al doilea bloc militar (Pactul de la
Varșovia, semnat de toate statele comuniste) în scopul apărării colective
împotriva unei agresiuni externe. Cu toate acestea, la data de 20 august 1968 o
forță militară a Pactului de la Varșovia (formată din 23 divizii sovietice și 6
din partea altor țări comuniste) invadează Cehoslovacia pentru a înăbuși
mișcarea reformatoare de acolo, împotriva URSS. E de reținut că România
nu a participat la această acțiune, supărând rău de tot “prietenul de la
răsărit”. O invazie asemănătoare celei din Cehoslovacia era iminentă și în
România. La data de 15 noiembrie 1968 în România se adoptă Legea nr.33 care a
instituit pregătirea tineretului pentru apărarea patriei. Conducerea acestei
pregătiri a fost încredințată UTC-ului, sprijinit de mai multe structuri
administrative, militare și civile. Toți băieții și fetele cu vârste incluse
între 18 – 20 ani erau incluși în formațiunile de PTAP. Pregătirea consta în
pregătire militară generală, cunoașterea armelor de nimicire în masă și a
modului de protecție împotriva lor, apărare locală antiaeriană, pregătire
sanitară și de prim ajutor precum și pregătire de specialitate, în cadrul
cercurilor tehnico-aplicative de pe lângă unitățile militare. Tinerii purtau pe
timpul pregătirii o uniformă albastră asemănătoare cu cea a gărzilor patriotice
(dar care era kaki) iar manualele după care se pregăteau erau asigurate
de către Ministerul Apărării Naționale. Adeseori se organizau tabere și
concursuri pe tematici specifice. Pentru stimularea tinerilor participanți
la pregătire se acordau diplome, medalii, insigne și alte stimulente. Mai jos
prezint câteva insigne cunoscute ale cercurilor tehnico-aplicative din acea
vreme.
La Cercul tehnico-aplicativ de carting tinerii învățau
noțiuni generale despre motoare și se antrenau conducând carturi sub îndrumarea
instructurilor și numai pe piste amenajate în acest scop. Într-un anume fel li
se insufla dragostea de motoare și de a conduce. Din rândul lor unii cursanți
ajungeau buni mecanici sau conducători de automobil.
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Ho Si Min, om de stat și revoluționar vietnamez,
a trăit între anii 1890 -1969,
a condus Vietnamul de Nord între anii 1955 - 1969
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 13.09.2020
O mare bucurie, un motiv de mândrie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu