Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea italiană LODI, provincia
LODI, regiunea LOMBARDIA, câteva trimiteri poștale ilustrate,
o vedere aeriană și un jeton local.
Piața Domului
Piața Broletto
Piața Victoria
Pod peste râul Adda
O intrare în localitate
Biserica San Francisco
Trimiteri poștale
Vedere aeriană
Un jeton local
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Prea Fericitul Patriarh Justinian al Bisericii Ortodoxe române - XXV
La aniversarea a 25 ani de la întronizare 6 iunie 1948 - 1973
Justinian
Marina, pe numele de mirean Ioan Marina,
(născut la data de 22 februarie 1901 în localitatea Suieşti, judeţul Vâlcea şi
decedat la data de 26 martie 1977 în Bucureşti) a fost al trei-lea patriarh al
Bisericii Ortodoxe Române, între 1948 și 1977. A fost patriarhul care a
acceptat colaborarea dintre Biserica Ortodoxă și autoritățile
comuniste. În ciuda tuturor dificultăților, în cei 29 de ani de
patriarhat, au avut loc o seamă de evenimente și schimbări care au ridicat mult
prestigiul Ortodoxiei românești în lumea creștină și l-au făcut o figură reprezentativă
a întregii Ortodoxii. La 19 - 20 octombrie 1948 Sf. Sinod a votat Statutul
pentru organizarea și funcționarea Bisericii Ortodoxe Române, Patriarhia având
acum numai 5 mitropolii, cu 13 eparhii în ţară şi două eparhii românești în
"diaspora". În anul 1950 Sf. Sinod a hotărât - pentru prima oară
- trecerea unor ierarhi, călugări și credincioși români în rândul sfinților și
generalizarea cultului unor sfinți ale căror moaște se găsesc în țara noastră,
iar canonizarea lor solemnă s-a făcut în anul 1955. A creat așezăminte de
asistență socială pentru preoți și călugări bătrâni. În anul 1948 s-a
procedat la reorganizarea învățământului teologic ortodox; de atunci și până în
anul 1989 au funcționat două Institute teologice cu grad universitar și șase
Seminarii teologice. A întreținut legături cu celelalte Biserici Ortodoxe
surori și cu alte Biserici creștine. Patriarhul Justinian a publicat 12
volume sub titlul semnificativ "Apostolat social". S-au
reeditat: "Biblia sinodală", în două ediții (1968 și 1975);
"Noul Testament"; toate cărțile de cult, fiecare în mai multe ediții,
aproape toate manualele necesare pentru învățământul teologic superior și
seminarial, o serie de lucrări cu caracter teologic, istoric, scrise de
ierarhi, profesori de teologie, preoți, sau teze de doctorat. În perioada
de păstorire a Patriarhului Justinian s-au construit din temelie 302 biserici,
au fost reparate sau restaurate alte 2345 biserici, dintre care monumente
istorice 999, iar dintre acestea 128 mânăstiri, schituri și alte așezăminte
monahale. Patriarhul Justinian a încetat din viață în seara zilei de 26
martie 1977, în vârstă de 76 de ani, după o grea suferință și o lungă perioadă
de spitalizare. A fost depus în mormântul pe care cu grijă și l-a pregătit în
zidul interior al Mânăstirii Radu Vodă din București, ctitorită de el. Pe
crucea încastrată în zid, Patriarhul i-a cerut meșterului să sape următoarea
inscripție: "M-am luptat lupta cea bună. Credința am păzit. Am ajuns la
capătul drumului vieții. De acum încolo, mă așteaptă răsplata dreptății, pe
care mi-o va da Domnul, Judecătorul Cel Drept în ziua aceea".
Catedrala
Patriarhală este o biserică din București, situată pe Dealul
Patriarhiei, ctitorită de voievodul Constantin Șerban și soția
acestuia, Bălașa, între anii 1654 – 1658. Biserica, purtând
hramul Sfinții Împărați Constantion și Elena, a fost sfințită în timpul
lui Mihnea al III-lea în anul 1658, iar la scurt timp a fost transformată
în Mitropolie. După primul război mondial Mitropolia a fost
transformată în Patriarhie (în anul 1925). Catedrala Patriarhală din
București este inclusă în Lista monumentelor istorice de interes național.
Nu s-au păstrat date despre meșterul care a coordonat construirea edificiului,
singurele nume păstrate fiind cele ale dregătorilor care au supravegheat
ridicarea bisericii: logofătul Radu Dudescu și Gheorghe Sufariu. Biserica a
fost restaurată de mai multe ori, în 1792-1799, 1834-1839, 1850, 1886,
1932-1935, motiv pentru care în prezent construcția nu mai păstrează forma
originală. Ultimele lucrări de restaurare și extindere au fost efectuate în
1960-1962 (inițiate de patriarhul Iustinian Marina, proiectant fiind arh.
Paul E. Miclescu), în anii 1989 și 2000-2001 (cu binecuvântarea patriarului
Teoctist) și în 2008, sub îndrumarea Preafericitului Părinte
Patriarh Daniel. Biserica adăpostește moaștele Sfântului Dimitrie
Basarabov (Sfântul Dimitrie cel Nou), așezate într-o raclă de argint,
aduse din bulgaria la data de 13 iulie 1774. În prezent,
catedrala este integrată în „Ansamblul patriarhal”, compus din:
- Catedrala Patriarhală „Sfinții Împărați Constantin și Elena”
- Turnul clopotniță
- Paraclisul și Reședința Patriarhală
- Palatul Patriarhal, fostul sediu al Camerei Deputaților
Ca
aspect general, biserica seamănă cu cea a Mănăstirii Curtea de Argeș, ctitoria lui Neagoe Basarab, mai puțin
turlele, care nu au porțiuni de zidărie răsucite ca cele de la Curtea de Argeș.
Are un plan triconc, inspirat din planimetria bisericii Mănăstirii Vodița, plan reluat ulterior și în alte construcții
bisericești din Ţara Românească. În prezent, biserica este compusă
din altar și naos, înscriind în plan o forma treflată, dintr-un
pronaos supralărgit, sprijinit pe coloane din piatră de secțiune
octogonală prevăzute, la partea superioară, cu remarcabile capiteluri sculptate
în manieră compozită și poleite, iar în elevație prezintă patru turle
prismatice. La exterior, fațadele bisericii sunt delimitate de jur împrejur în
două registre printr-un brâu de piatră dispus cvasimedian. În pridvor, deasupra
ușii de la intrare, se află icoana praznicară cu Sfinții Împărați Constantin și
Elena, pictată în 1665. Pictura murală actuală, de factură neobizantină, a fost
realizată de Dimitrie Belizarie, între anii 1932-1935, înlocuind-o pe cea de
factură neoclasică a lui Nicolae Polcovnicul din perioada 1834-1839 (suprapusă,
la rândul ei, peste un strat pictural mai vechi). Icoanele împărătești ale
tâmplei au fost lucrate în email de Otilia Oteteleșanu între 1961-1964, în
atelierele Patriarhiei.
Insigna - Ladies circle - România
Ladies
Circle (L.C.) este o asociație rezervată exculsiv doamnelor cu vârste cuprinse
între 18 si 40 de ani (în unele țări, de exemplu Marea Britanie și România,
până șa 45 de ani), își propune să promoveze
prietenia prin contactul social la nivel local, național și internațional și să
fie în folosul comunității. Ea este organizată din cluburi LC în
mari orașe ale țării și lume. In prezent, Asociatia Nationala LC numara 26 de
membre in 4 cluburi active: LC1 Brasov, LC2 Drobeta Turnu Severin, LC8 Craiova
si LC16 Bucuresti. Din anul 1994 Asociatia Nationala LC România este afiliata
cu drepturi depline la LC Internațional, (fondată în anul 1959) angajandu-se sa
respecte Statutul acesteia. Avand a adoptat următorul motto “Friendship &
Service” – Prietenie si Serviciu. Anul 2016 marcheaza un moment deosebit, cand
LC România si-a asumat rolul de tara nasa pentru LC Malta. Primul club LC din
Romania s-a infiintat la 03.10.1992, in Brasov, la initiativa Presedintei
fondatoare Silvia Souca si avand ca nas Clubul LC29 Dekempen, Olanda.
Primul
club LC a fost infiintat in anul 1930 in orasul Bournemouth din sudul Angliei
de catre sotiile tablerilor din clubul Masa Rotunda (club fondat in acest oras
in anul 1927). Grupul de doamne s-a
format datorita vizitelor pe care barbatii lor le faceau in cadrul diferitelor
actiuni specifice unui club Round Table. In acele timpuri, membrele clubului se
adresau una alteia cu apelativul de Doamna (Mrs) si purtau manusi albe. Pana in
1936 s-au infiintat suficiente cluburi ceaa ce a făcut să se înființeze și Asociatie
Nationala LC Anglia. Pe durata razboiului activitatile au fost limitate la
obligatii sociale, ajutor in spitale de raniti, actiuni in cadrul cantinelor
pentru populatie, vizite la persoanele din spitale, strangerea de articole de
imbracaminte pentru copiii orfani, etc. Astăzi, LCI este o asociatie internationala
reprezentata de aproximativ 12500 membre, din 41 de tari de pe 4 continente –
Africa, Asia, Europa si America de Nord.
Domnișoara
Pogany, cunoscută și sub numele francez Mademoiselle Pogány, este o
statuie creată de Constantin Brâncuși în anul 1913, clasată în categoria
„Tezaur” a Patrimoniului cultural național. Numele statuii provine de
la pictorița maghiară Margit Pogány, pe care o cunoscuse în 1911.
Tânăra i-a servit lui Brâncuși drept model în cele câteva luni cât i-a fost și
iubită. Brâncuși a creat cinci versiuni ale „Domnișoarei Pogany”, în decurs de
2 decenii: ghipsul inițial datează din anul 1912; el a fost urmat de execuții
în mamrmură și bronz în anii 1913, 1919, 1931 și 1933. Domnișoara Pogany
I” din anii 1912-1913 există într-o versiune de marmură și 4 versiuni de
bronz cu zona părului patinată. Una dintre aceste versiuni în bronz se găsește
la Muzeul de artă modernă din New York. Este socotită de critici drept
unul dintre cele mai celebre și cutezătoare portrete ale secolulului al
XX-lea. Opera reprezintă o nouă concepție a portretului. Figura de o delicatețe
extraordinară, cu ochi enormi ca de libelulă, este în același timp un portret
și efigia unei frumuseți încărcate de mister. Asemănarea cu fotografia
pictoriței Margit Pogany este frapantă. Aceasta a vizitat atelierul lui
Brâncuși în 1910 sau 1911, iar după război s-a stabilit în
Australia. „Domnișoara Pogany II” din 1919 este făcută din marmură cu
vinișoare, fixată pe un soclu de piatră, care la rândul lui e așezat pe trei
socluri de lemn. Se află la Muzeul de Artă Modernă din Paris. „Domnișoara
Pogany III” din 1931 este executată în marmură albă pe un soclu de calcar și
lemn de stejar. Este ultima variantă în marmură. Nici acum Brâncuși nu
renunță la mâini, deși sunt sculptate într-un relief mai puțin adânc. Ochii
dispar, fiind sugerați numai de arcada sprâncenelor. Portretul capătă o
înfățișare mai nobilă, mai austeră. Dan Grigorescu scria: “...Ochii aduc
aminte de ochii Precistelor zugrăvite pe vechi icoane de tradiție bizantină.
Părul modelului este strâns deasupra grumazului într-un coc dublu spiralat, ca
un fel de mere de aur, iar pe gâtul ce coboară prelung, mâinile, alungite ca
doi lujeri, se odihnesc într-un gest caracteristic. De o individualitate unică,
portretul, asemănător modelului, degajă într-adevăr o vrajă halucinantă.” În
fine, „Domnișoara Pogany IV” din 1933 este din bronz lustruit și are un
soclu de piatră plasat pe un soclu de lemn. Este o versiune în bronz a
variantei sculptate în 1919. Despre această operă Brâncuși spunea: „Probabil că
pot să mă gândesc la o interpretare încă mai bună. Cine poate spune că o operă
de artă e terminată?”. Domnișoara Pogany” I și III (din 1912 și respectiv 1931)
se află expuse la Muzeul de artă din Philadelphia – SUA. O replică a sculpturii
„Domnișoara Pogany” a lui Constantin Brâncuși se află la Muzeul de artă
din Craiova . Este o piesă controversată, realizată în anii 1950 în
matrița lui Constantin Brâncuși, de către Octavian Moșescu, un fost ucenic al
sculptorului. În anul 1976 lucrarea-replică a sculpturii „Domnișoara
Pogany” a fost cumpărată de muzeu de la craioveanul Octavian Moșescu. Piesa, turnată în bronz, valorează peste 2
milioane de euro și a fost revendicată în instanță în 2012. După aproape un an
de zile și cinci înfățișări în instanță, magistrații Secției Civile a Curții de
Apel București au dat dreptate Consiliului Județean Dolj și Muzeului de Artă
din Craiova în litigiul privind revendicarea lucrării.
Loja masonică a Moldovei
Piesa
medalistică de mai sus s-a bătut în anul 1774 pentru a aminti urmașilor de Loja
masonică a Moldovei, fondate de Gartenberg. Caracteristicile tehnice ale
medaliei sunt următoarele: material compoziție – argint, forma – rotundă,
diametrul – 53 milimetri, greutatea – 64,42 grame, muchie – netedă, gravor –
Stockmann, gravor – F. Constadius și monetăria – Sadagura. Pe avers în
interiorul unui cerc periferic continuu este reprezentată zeița Minerva așezată
pe nori, având pe cap un coif, capul întors spre dreapta, ținând în mâna
dreapta insignele masonice pe o panglică; în stânga pe braț, șarpele
mușcându-și coada; pe de lături: cap de mort, carte, spadă, compas, mistrie și
echer. Pe avers sunt aplicate următoarele inscripții: “VIRTUTE ET SAPIENȚIA”
(prin vitejie și înțelepciune – periferic circular la partea superioară), “F.
CONSTADIUS F.” (Fredericus Constadius fecit – executat gravor Fredericus
Constadius – undeva în dreapta jos) și jos: “SADOGURA” (monetăria Sadagura). Pe
revers în interiorul unui cerc periferic continuu este redată o coroană din
ramuri de stejar, legate la partea de jos, în interiorul căreia este aplicată o
inscripție pe cinci rânduri: ”MOLDAV. / CALCULAM AL / BUM ADIECERUNT / MAIORES. / 517” (Liderii au
adăugat o piatră albă, Moldova).
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasonerie a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii.
Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine,
in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan
Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin
Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al
Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
L.R.V.R. 1916 - 1945 (Liga română a veteranilor de război)
V.R. România (Veteran de război)
Liga română a veteranilor de război (prescurtat L.R.V.R) a fost și este o
organizație națională alternativă de reprezentare a intereselor veteranilor de
război din țara noastră, pe lângă arhicunoscuta Asociația națională a
veteranilor de război.
În
anul 1995 Guvernul a legiferat sarbatorirea în fiecare an, la Ziua Înaltarii
Domnului Nostru Iisus Hristos, a "Zilei Eroilor", iar prin Hotarârea
de Guvern nr. 1222 din 10 octombrie 2007, s-a instituit Ziua Veteranului de
Razboi, care se sarbatoreste în fiecare an, la data de 29 aprilie. Cu
aproape 20 de ani în urma A.N.V.R. însuma circa 900000 de membri: veterani,
invalizi, vaduve de razboi si vaduve de veterani, iar la data prezentei
nominalizari - 24 iulie 2012 - mai sunt aproximativ 45000 de veterani de razboi
şi 150000 de vaduve de veterani. De la înfiintare si pâna la zi,
presedintele asociatiei este generalul de armata în retragere Marin Badea
Dragnea, luptator în cel de-al doilea razboi mondial, în ambele fronturi,
invalid de razboi, reales în unanimitate la toate cele cinci Conferinte
Nationale. De la strămoşii noştri romani am
moştenit, printre altele, şi cuvântul ”veteran”, adică ostaş roman care după 25
de ani de serviciu militar era declarat cetăţean roman şi era împroprietărit.
Pe teritoriul Daciei Romane aceşti veterani au avut o contribuţie determinantă
în procesul etnogenezei poporului român.În cursul întregii istorii medievale, voievozii români au
cinstit vitejia ostaşilor eroi prin împroprietărire şi chiar ridicarea în
ranguri boiereşti. La un sfert de veac de la mobilizarea oştirii pentru
războiul de independenţă, în care s-au sacrificat zece mii de ostaşi din cei
58700 care au constituit Armata de Operaţii, regele Carol I, la solicitarea
supravieţuitorilor, a promulgat Înaltul Decret prin care s-a creat, în
conformitate cu Convenţia Statelor Europene de la Geneva, titlul de ”veteran de
război”. La articolul 2, Înaltul Decret Regal din 29 aprilie 1902, prevedea: ”
Pentru ca fiecărui ostaş veteran să i se asigure liniştea şi ocupaţiunea pentru
restul de viaţă, i se va pune la dispoziţie cele necesare în acest scop, ca
stimulent pentru generaţiile viitoare”. Se instituie onorantul titlu de
”VETERAN DE RĂZBOI”. Regele Ferdinand I a mobilizat în 1916, la intrarea
României în războiul sfânt de reîntregire, 11% din populaţia ţării, mai exact
883601 militari, iar biruinţa finală, care s-a încununat în România Mare, a
fost plătită cu jertfa a peste 335000 morţi şi dispăruţi, a 75491 invalizi şi a
650000 morţi din rândul populaţiei civile. În vâltoarea luptelor primului
război mondial, Ferdinand I cel Leal, a desenat personal şi apoi a instituit,
cea mai înaltă distincţie militară de război, Ordinul ”Mihai Viteazul”,
răsplătind eroismul ofiţerilor în lupte, iar ostaşilor din tranşee le-a promis
pământ, iar prin reforma agrară din 1921, un milion şi jumătate de familii au
primit câte patru hectare din trupul ţării. Veteranii de război îşi strâng
rândurile şi se organizează, la fel ca şi cei decoraţi cu ordinul ”Mihai
Viteazul”, iar pentru cinstirea şi ridicarea de monumente, sub înaltul patronaj
al reginei Maria, ia fiinţă Societatea ”Cultul Eroilor”. Veteranii de război
şi-au adus o contribuţie semnificativă, de-a lungul anilor, la cinstirea
memoriei celor căzuţi pe câmpurile de bătălii. În cei trei ani, zece luni şi
douăzeci de zile cât a însumat participarea armatei României în cel de-al
doilea război mondial, ţara a pierdut 794562 militari din care 92620 morţi,
33966 răniţi şi 367966 dispăruţi pe cele două fronturi. La aceştia se adaugă
miile de prizonieri care au pierit în gulagul sovietic. La 4 iunie 1945 s-a semnat
Decretul – Lege nr. 440 privind acordarea calităţii de ”veteran” foştilor
luptători în războaiele din anii 1913, 1916-1919 şi 1941-1945, dar de unele
drepturi se bucurau doar cei ce luptaseră în vest, nominalizaţi ca
”antifascişti”, dispărând din peisajul societăţii româneşti ”veteranii de
război”. Reforma agrară prin care participanţii la cel de-al doilea război
mondial au fost împroprietăriţi cu 1,1 hectare este anulată prin
cooperativizarea agriculturii româneşti.
L.A.R. - Liniile aeriene române
LARES
(L.A.R.) este un acronim pentru Liniile Aeriene Române
Exploatate
de Stat, numele sub care compania națională de transport aerian
a României a funcționat între anii 1930 – 1937. Între anii
1937 – 1946 compania a fost denumită Liniile Aeriene Române Exploatate
cu Statul. LARES a trebuit să înlocuiască și să se dezvolte pe
structura Serviciului Național de Navigație (SNNA), fiind capabilă să
opereze cursele interne precum și cele internaționale. Datorită acordului
dintre guvernul României și Poloniei la 9 mai 1930
și Cehoslovaciei la 20 iunie 1930 trebuiau deschise linii
aeriene între România și Polonia, România și Cehoslovacia. Aceste acorduri
bilaterale creau posibilitatea companiilor aeriene naționale de a opera curse
aeriene internaționale pe baza reciprocității. Astfel, la 1 iunie 1930 să perfectat
o linie aeriană pe ruta Varsovia – Liov-București. Dar cum România și implicit LARES nu
aveau avioane performante care să poată efectua o asemenea cursă s-au văzut
nevoiți să achiziționeze avioane moderne pentru a putea efectua astfel de curse
aeriene. Majoritatea avioanelor pe care le deținea compania erau moștenite de
la SNNA. Guvernul român a dezvoltat un program pentru crearea de noi linii
aeriene naționale precum și internaționale care urmau a fi operate de către
compania de stat precum și de operatori privați. Astfel planul întocmit
prevedea deschiderea de noi linii aeriene: București – Arad, Galați – Bălți,
București – Bazargic, Galați – Istanbul, etc. A fost nevoie să se construiască
și noi aeroporturi și terenuri de zbor. În anul 1935 LARES a primit pentru
încercări primul avion românesc destinat transportului de pasageri: ICAR
Comercial, înmatriculat
YR-ACS. Din fotografiile capturate din internet am observat că, și în comunism,
pe unele aeronave românești de călători se regăsește înscrisul LAR, deși
înțelesesem că această companie a rezistat doar până în anul 1946.
_________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Omul politic uruguaian Damaso Antonio Larranaga,
a trăit între anii 1771 - 1848
Detaliu vignetă de pe o acțiune spaniolă
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 08.09.2020
O mare bucurie și motiv de mândrie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu