Moneda euro
finlandeză de colecție de mai jos marchează trecerea a 400 de ani de la nașterea lui Emil Wikstrom. Pe aversul monedei, în
centrul câmpului, în interiorul unui cerc periferic continuu, sunt reprezentate
un ciocan, o daltă, o piatră și profilul bustului unui personaj feminin. Periferic, circular
pe părțile stânga, inferioară și dreapta sunt aplicate inscripțiile: “EMIL WIKSTROM” (numele personajului),
“1864 - 1942” (anii între care a trăit), “2014” (anul emiterii monedei) și monograma gravorului
(lângă coada ciocanului). Pe revers, în
interiorul unui cerc continuu periferic este redat un strugure, o frunză
de viță de vie, o linie curbă și undeva în dreapta monograma monetăriei naționale
finlandeze. Strugurele este încadrat de inscripțiile periferice circulare:
“SUOMI” și “FINLAND”
(denumirea țării în limbile
finlandeză și engleză). În centrul reversului, puțin stânga este aplicată
inscripția: “10E” (valoarea monedei).
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice: data emiterii – 15 octombrie 2014, valoarea – 10 euro,
forma – rotundă, diametrul – 28,5 milimetri, greutatea – 10 grame, material
compoziție – aliaj argint, tiraje – 10000 buc BU și 10000 buc proof. și gravor
– Pertti Makinen.
Emil Wikström a fost un sculptor finlandez, care s-a născut la data de 13 aprilie 1864 și a decedat la data de 26
septembrie 1942. Dintre lucrările sale cele mai cunoscute sunt: Lantern
Carriers de pe fațada Gării centrale din Helsinki și statuile Elias Lonnrot și
Johan Vilhelm Snelmann. Emil Wikström a studiat arta la Școala de desen a
Asociației de Artă finlandeză la Turku și Helsinki, la Academia de Arte
Plastice din Viena și la Academia Julian din Paris. Ca și alți artiști ai lumii
și el s-a inspirat pentru arta sa din mitologia culturală a propriei
țări.
Moneda euro
finlandeză de colecție
de mai jos marchează trecerea a 150 de ani de la nașterea lui Jean
Sibelius. Pe aversul monedei par a fi reprezentate
stilizat două plante (arbuști) și câteva stele, alături de inscripția “JEAN SIBELLIUS” (numele
personajului). Pe reversul monedei este reprezentat un
gât de vioară (prăguș) și monograma monetăriei naționale finlandeze, alături de
inscripțiile “SUOMI - FINLAND” (denumirea țării
în limbile finlandeză și engleză), “100 E” (valoarea monedei) și “2015” (anul emiterii monedei).
Moneda are
următoarele caracteristici tehnice: valoarea – 10 euro, data emiterii –
30.01.2015, forma – rotundă, diametrul – 28,5 milimetri, greutatea – 10 grame,
compoziția – aliaj argint, calitatea – proof și BU și tiraj – 5000
exemplare proof, 5000 exemplare BU.
Jean Sibelius, nume complet Johan Julius Christian Sibelius a
fost un compozitor finlandez care s-a născut la data de 8 decembrie 1865 și a
decedat la data de 20 septembrie 1957. A compus în perioada Romantismului
târziu, muzica sa având un rol esențial în formarea identității naționale
finlandeze. Esența operei sale rezidă in cele șapte simfonii ale sale, deși are și alte
compoziții (peste 100 de piese pentru voce și
pian; 13 piese cu destinație de coloană sonoră; muzică de cameră; muzică
pentru pian, muzică rituală masonică, 21 de piese special destinate
corului. După absolvirea liceului în 1885, Sibelius începe cursurile de
Drept la Universitatea Finlandeză Imperialistă Alexandru (astăzi Universitatea
Helsinki). Având în vedere faptul că era mult mai interesat de muzică decât de
drept, acesta abandonează studiile în domeniul dreptului, urmând în perioada
1885- 1889 cursurile facultății de muzică din Helsinki, care astăzi îi poartă
numele (Academia Sibelius). Între anii 1889-1890, Sibelius îți continuă
studiile la Berlin, avându-l ca profesor pe teoreticianul Alfred Becker.
În anul 1890, la Viena, îi are ca profesori pe Robert Fuchs și Carl
Goldmark. Sibelius a fost întotdeauna destul de auto-critic, declarându-le
prietenilor apropiați: "Dacă eu nu pot scrie o simfonie mai bună
decât cea de a șaptea, atunci aceasta va fi ultima." Din moment
ce niciun manuscris nu a fost găsit, surse autorizate consideră că este
probabil ca Sibelius să le fi distrus în 1945, an de-a lungul căruia a ars un
număr însemnat de foi de lucru. Muzicianul englez Constant
Lambert afirmă că Sibelius este nu numai unul dintre cei mai mari simfoniști
de la Beethoven încoace, dar și "una din cele mai desăvârșite
expresii din punct de vedere al formelor din câte a produs spiritul
omenesc". Marea forță a talentului său constă în ineditul
mijloacelor de înveșmântare a ideilor muzicale, libertatea expresiei și bogăția
melodică ferită de tiparele convenționale.
Moneda euro finlandeză de colecție de mai jos omagiază personalitatea lui
Tapio Wirkkala. Pe aversul monedei sunt reprezentate o pasăre
și un mănunchi de linii curbe concentrice și inscripția:
“TAPIO WIRKKALA” (numele personajului). Pe reversul monedei e reprezentat
un desen grafic indescifrabil și inscripțiile: “SUOMI FINLAND” (numele țării în
limbile finlandeză și engleză), “10 E”
(valoarea monedei) și “2015” (anul emiterii). În
stânga reversului sunt aplicate nomogramele gravorului și ale monetăriei.
Moneda are
următoarele caracteristici tehnice: valoarea – 10 euro, data emiterii –
01.09.2015, forma – rotundă, diametrul – 28,5 milimetri, greutatea – 10 grame,
compoziția – aliaj argint, calitatea – proof și BU și tiraj – 10000
exemplare proof, 10000 exemplare BU.
Tapio Veli Ilmari Wirkkala a fost un designer și sculptor finlandez, o figură
importantă a designului postbelic, care s-a născut la data de 2 iunie 1915 și a
decedat la data de 19 mai 1985. A realizat lucrări pe diferiți suporți precum:
sticle de ketchup din plastic și din metal, butelii de sticlă, ceramică și placaje într-o gamă de foarte variată de
stiluri. El este designerul bancnotelor finlandeze din anul 1955. A realizat
opere pe sticlă, gresie, bijuterii și mobilier pentru producția de masă, precum
și sculpturi individuale în mai multe medii. El este designerul sticlei de
votcă Finlandia (1970 - 2000) și al setului de ochelari de bucătărie
Ultima Thule de la Italla.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL ALBA
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - Marea Unire 100 ani 1918 - 2018
A.C.I.R.(Asociația colecționarilor de insigne din România)
La 1 decembrie 1918 Marea Adunare
Naţională de la Alba Iulia, constituită din 1228 delegaţi şi sprijinită de
peste 100000 de persoane adunate la eveniment din toate colţurile Ardealului şi
Banatului, a adoptat o rezoluţie care consfinţeşte unirea tuturor românilor din
Transilvania şi întreg Banatul cu România. Ziua de 1 decembrie 1918
marchează bilanţul luptei pentru întregirea statală, care vine să încununeze
precedentele acţiuni ale fraţilor din Basarabia 27 martie 1918
şi Bucovina 28 noiembrie 1918. Poporul român a valorificat
conjunctura internaţională creată în urma primului război mondial şi a ştiut să
se afirme în contextul mişcării de eliberare a popoarelor şi al victoriei
principiului naţionalităţilor în Europa.
Rezoluţia votată de Marea Adunare Naţională proclama: deplina libertate naţională pentru toate popoarele conlocuitoare, egala îndreptăţire şi deplina libertate autonomă confesională, înfăptuirea desăvârşită a unui regim curat democratic, desăvârşita libertate de presă, asociere şi întrunire, libera propagandă a tuturor gândurilor omeneşti, reforma agrară radicală precum și aceleaşi drepturi şi avantaje muncitorilor români ca şi muncitorilor din statele europene dezvoltate. Legea Unirii a fost ratificată prin decretul lege nr. 3631 din 11 decembrie 1918 de către regele Ferdinand I şi votată în unanimitate de Adunarea Deputaţilor în şedinţa din 29 decembrie 1919.
Rezoluţia votată de Marea Adunare Naţională proclama: deplina libertate naţională pentru toate popoarele conlocuitoare, egala îndreptăţire şi deplina libertate autonomă confesională, înfăptuirea desăvârşită a unui regim curat democratic, desăvârşita libertate de presă, asociere şi întrunire, libera propagandă a tuturor gândurilor omeneşti, reforma agrară radicală precum și aceleaşi drepturi şi avantaje muncitorilor români ca şi muncitorilor din statele europene dezvoltate. Legea Unirii a fost ratificată prin decretul lege nr. 3631 din 11 decembrie 1918 de către regele Ferdinand I şi votată în unanimitate de Adunarea Deputaţilor în şedinţa din 29 decembrie 1919.
Sala Unirii este una dintre cele mai importante clădiri din România.
Este locul în care s-a hotărât Unirea
Transilvaniei cu România în 1918. Putem spune, fără să
exagerăm, că este un loc cu valoare simbolică deosebită, de pelerinaj şi
regăsire. Vă întrebați, probabil, de ce lucrările Marii Adunări Naționale, din
1 Decembrie 1918, s-au ținut tocmai în această clădire? La acea vreme era cea mai spaţioasă clădire din Alba Iulia,
singura ce putea să-i găzduiască sub acoperişul său pe cei 1.228 de delegaţi
oficiali ai naţiunii române, care reprezentau întreaga Transilvanie, atât
geografic, cât și social, profesional, religios și politic. Momentul central al zilei de 1 Decembrie 1918 l-a
reprezentat citirea Rezoluției Unirii în plenul Adunării, de către Vasile
Goldiș. Ulterior, actul fundamental a fost adoptat în unanimitate de
către cei prezenți. Documentul de căpătâi al Unirii este gravat pe peretele
interior al Sălii. Spațiul central al Sălii este
dedicat momentului 1918. Vizitatorii pot vedea însemne ale martorilor Unirii: steaguri, medalii, dar și credenţionale, mandatele în baza cărora
s-a făcut accesul în Sala Unirii. Biroul avocatului Aurel
Lazăr din Arad vorbeşte despre primul mare pas spre realizarea Unirii
Transilvaniei cu România: redactarea Declaraţiei de autodeterminare a românilor
din Transilvania, la 12 octombrie 1918. Actul a fost citit câteva zile mai
târziu în Parlamentul de la Budapesta și marca direcţia pe care se angajau
românii transilvăneni în perioada ce urma: desfacerea totală de Ungaria şi
pregătirea demersurilor pentru realizarea Unirii cu România. Este expus și aparatul de fotografiat cu
care au fost realizate cele cinci poze ale Unirii. Samoilă Mârza, cel care avea
să-și primească pe bună dreptate renumele de „fotograful Unirii”, a fost
singurul dintre cei peste 100.000 de români veniți la Alba Iulia care a avut în
„dotare” un aparat de fotografiat. Din păcate, nu s-a făcut nicio fotografie în
Sala Unirii la 1 Decembrie 1918, deoarece fotograful tocmit de autorităţile
române, Arthur Bach nu s-a prezentat. De
ce avem imagini doar din exterior, cu mulțimile și tribunele oficiale? Samoilă
Mârza nu a avut acces în Sala Unirii, întrucât nu era fotograful oficial al
evenimentului. Chiar și așa, importanța fotografiilor lăsate de Samoilă Mârza
este covârșitoare. Imaginile au fost folosite şi pentru a demonstra cât de
democratic a fost actul Unirii. Rolul istoric pe care l-a avut Sala în
1918 este marcat deasupra intrării, printr-un
text în limba latină, formulat de istoricul Ioan Lupaș. În traducere, spune: „În anul Domnului 1918, la 1 Decembrie, în
acest loc a fost proclamată pe vecie și în mod irevocabil, prin dorința solemnă
și unanimă a poporului, unirea Transilvaniei cu întreaga Daco-Românie.
Amintirea acestui eveniment să fie eternă”. Sala este străjuită de o
galerie de 21 busturi ale fruntaşilor de la 1918: oameni politici, oameni de
arme şi de cultură şi reprezentanţi ai clerului. Clădirea, ridicată la
1900, a servit în prima fază a
existenței sale drept cazinou militar, locul de festivităţi şi
recepţii al armatei austro-ungare. După Unire, Sala a fost consistent
înfrumusețată în 1922, când la Alba Iulia s-au încoronat Regele Ferdinand și
Regina Maria, ca Regi ai României Mari. Aici s-a ținut banchetul regal.
Clădirea este organizată ca spațiu expozițional din 1968, an în care s-au
împlinit 50 de ani de la Unirea Transilvaniei cu România. Prezint mai jos
transformările
pe care le-a suferit sala după săvârșirea
evenimentului Marii Uniri. Imediat după Unire, edificiul a fost modificat pentru
a i se da un aspect somptuos pe măsura evenimentului ce l-a adăpostit. Astfel,
între anii 1921-1922 sala interioară a fost amplificată prin construirea unui
vestibul şi a unor nişe la extremităţile de sud şi nord. Sala a fost prevăzută
cu o boltă semicirculară cu arcuri-dublouri, susţinuţi de pilaştrii şi a fost
ornată cu coloane, console şi benzi decorative de inspiraţie vegetală. Cele două
arcade şi lunetele nişelor au fost decorate de francezul Pierre Bellet cu
picturi pe pânză, care înfăţişau voievozi români şi personalităţi din viaţa
culturală românească. Pe peretele vestic au fost plasate plăci de marmură având
inscripţionate textul Proclamaţiei regelui Ferdinand către ţară la
intrarea României în Primul Război Mondial, textul Moţiunii
Unirii, componenţa Consiliului Dirigent şi textul Legii
pentru Unirea Transilvaniei cu România. De asemenea, tot acum, pe faţada
vestică a fost amenajată o intrare sub formă de arc de triumf. Friza acesteia
atrage atenţia prin inscripţia în limba latină, care are menirea de a ţine
trează pentru totdeauna amintirea Actului de Unire de la 1 Decembrie 1918. O
altă modificare a imobilului a avut loc în perioada 1967-1968, cu prilejul
sărbătoririi semicentenarului Unirii Transilvaniei cu România. Acum pereţii
interiori au fost placaţi cu marmură roşie de Moneasa, iar pavimentul sălii a
fost realizat din marmură albă de Alun. În locul vechilor lucrări în ulei,
deteriorate, este executat, pe aceeaşi temă, un ansamblu de pictură-frescă de
către Constantin Piliuţă, Marius Cilievici şi Pavel Codiţă. Plăcile de marmură
de pe peretele de vest sunt înlocuite cu basoreliefuri în marmură ale
sculptorului Mircea Ştefănescu, inspirate de Adunarea Naţională de pe Câmpia
Libertăţii din Blaj (3/15 mai 1848) şi de Marea Adunare Naţională de la Alba
Iulia de la 1 Decembrie 1918. Între
anii 1993-1994 au avut loc ultimele intervenţii, când este realizată o nouă
pictura-frescă, pe aceeaşi temă, de artistul Horea Cucerzan. Tot atunci,
deasupra şemineelor a fost aşezată stema actuală a României, iar în sala
interioară au fost aduse busturile regelui Ferdinand şi reginei Maria, creaţie
a sculptorului Vlad Ciobanu. De asemenea, în această perioadă au fost refăcute
şi fixate pe peretele vestic al sălii, plăcile în marmură cu textele rezoluţiei
de Unire şi Legii pentru Unirea Transilvaniei, Banatului,
Crişanei, Sătmarului şi Maramureşului cu România votată de Parlamentul Ţării la
29 decembrie 1919. Sala Unirii a găzduit banchetele oficiale date cu
ocazia Încoronării (15 octombrie 1922), Serbărilor Unirii (20 mai 1929) şi a
dezvelirii Obeliscului lui Horea, Cloşca şi Crişan (14 octombrie 1937).
Cu ocazia primului Congres
Naţional de Insignografie, de
la Petroșani, din zilele de 18 – 20 septembrie 2009, a avut loc şi Adunarea
Generală de Constituire a Asociaţie
Colecţionarilor de Insigne din România (ACIR). Cei 80 de participanţi au
votat statutul asociaţiei şi au ales organul de conducere al acesteia. În baza
hotărârii Judecătoriei Petroşani. Asociaţia a fost înregistrată la grefa
acestei instituţii, în registrul special la nr. 33/16 decembrie 2009. La baza
relaţiilor dintre cei 100 de membrii ai asociaţiei stau 3 principii pe care
dorim să le păstrăm şi asupra cărora insistăm: prietenia, întrajutorarea
colegială şi încrederea reciprocă. La ora actuală conducerea asociaţiei este în
căutarea unei sigle care să ne reprezinte. Până în prezent, printr-o bună
coordonare din partea ACIR a activităţii s-a reuşit menţinerea reuniunilor
noastre timp de 39 de ediţii consecutive, care de 5 ani au fost ridicate la
rang de congres, având la bază propunerea regretatului col. Dogaru Ioan. Prin
unirea forţelor a două localităţi aflate la mare distanţă (Alexandria -
Petroşani), dar legată printr-o voinţă şi o preocupare comună s-a reuşit spre
bucuria tuturor relizarea menţinerii expoziţiilor naţionale şi implicit a
reuniunilor. De la înfiinţare, ACIR a preluat dificila sarcină de atribuire în
fiecare an a premiilor Floarea de colţ, cea mai importantă distincţie care
recompensează atât colecţionarii membri ACIR, cât şi persoanele care se implică
în menţinerea activităţii insignografice din ţara noastră, sarcină deosebit de
onorantă de care ne-am achitat. În ultimii ani premiul Floarea de Colț a fost
înlocuit prin înmânarea insignei ACIR – Colecționar emerit. Publicaţia oficială a Asociaţiei este
Jurnalul Insignografic, cu apariţie semestrială. Colectivul de redacţie al
Jurnalului este format din trei membri şi un fotograf profesionist.
Insigna - Casa Pionierilor și Șoimilor patriei
Organizația Pionierilor a fost o organizație comunistă a copiilor români de
vârstă școlară (8-14 ani). Era precedată de apartenența la organizația Şoimii
Patriei și succedată de apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. La
sfârșitul celui de al doilea război mondial ia naștere organizația
„Pionierii României”, pentru care a fost creată în 1945 revista
„Înainte”. Doi ani mai târziu,
în 1947, pionierii au fost încadrați în UAER - Uniunea asociațiilor de elevi
din România. Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință festivă la care a participat
toată conducerea de partid și stat, 500 de copii au rostit, în incinta
Teatrului Giuleşti (pe atunci Palatul cultural Gheorghe
Gheorghiu-Dej), angajamentul de pionier. În perioada 1949-1966 mișcarea
pionierească a fost subordonată Uniunii Tineretului Comunist.Mai jos e
reprezentată o revistă Star spre viitor a pionierilor și șoimilor patriei,
editată de Consiliul Național al Organizației Pionierilor. C.C. al P.C.R. va adopta, la plenara
din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la îmbunătățirea activității
Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca aceasta să aibă organe de
conducere proprii (consilii pionierești la diferite nivele, în frunte cu
Consiliul Național al organizației). În luna noiembrie a aceluiași an, a
avut loc prima conferință națională a Organizației Pionierilor, la care au fost
adoptate principalele documente statutare: „Statutul unităților și
detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă România” și „Regulamentul
Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica Socialistă
România”. În 1984, la
aniversarea a 35 de la crearea organizației, aceasta avea 2695000 membri.
În Statutul Organizației Pionierilor din Republica Socialistă
România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație revoluționară de
masă a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților de pionieri din
Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să cunoască și să
înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să participe, după
puterile lor, la înfăptuirea acesteia. "Organizația
Pionierilor educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei
și devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica
Socialistă România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să
cunoască tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei
muncitoare pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și
bogățiile țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în
construcția socialismului." Intrarea în cadrul organizației se
făcea într-un cadru festiv, prin rostirea următorului angajament: „Eu,
...(numele si prenumele), intrând în rândurile Organizației Pionierilor, mă
angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic și disciplinat, să
cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul (neoficial al)
organizației era "Am cravata mea, sunt pionier". În orașele mari s-au constituit case
ale pionierilor. La București Palatul Cotroceni a fost Palat al
Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a fost inaugurată noua clădire a
Palatului Pionierilor (astazi Palatul naţional al copiilor). Organizația
Pionierilor acorda distincții individuale și colective. Cele individuale erau:
tresele, titlurile „Pionier de frunte”, „Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în
munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și insigne pe genuri de activitate.
Cele colective constau în diplome cum ar fi: „Unitate fruntașă”, „Detașament
fruntaș” și „Grupă fruntașă”.
Deasupra am postat uniforma, ecusonul, cravata,
centura, eghileții și drapelele Organizației de pionieri. Primii care au avut ideea
inregimentarii ideologice a copiilor si chiar au pus-o in practica au fost
fascistii italieni. In "Noua Roma" anuntata de
Mussolini dupa preluarea puterii in Italia la 22 octombrie 1922, baietii au
fost inregimentati pe categorii de vârsta in patru organizatii fasciste, toti
fiind purtatori de uniforme si insigne si trebuind sa se supuna unor ritualuri
specific militare: "Fiii lupului" pentru baieteii de la patru la opt
ani, "Ballila" pentru cei intre opt si 14 ani,
"Avantguardisti" pentru adolecentii intre 14 si 18 ani si, in fine,
"Giovanni Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte de a deveni
membrii ai partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria si
adolescenta in anii comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii
Lupului" au devenit "Soimii Patriei", "Ballila" s-au
numit "Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni
Fascisti" au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre
deosebire de modelul fascist italian, nu au avut o uniforma proprie.
Orice clasa forma un detasament de
pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o unitate de pionieri, iar
structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra "conducerii
superioare" a partidului comunist. Desigur, nu doar comunistii români au
preluat si amplificat modelul fascist de indoctrinare a tinerilor: nazistii au
creat mult mai celebra organizatie "Hitlerjugend", care a dat jertfe
perfect fanatizate chiar si pe ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii
au dat fenomenului inrolarilor comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter
obligatoriu. In România comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii
patriei" au aparut ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o
cvasiexcludere de facto din comunitatea scolara, cu povara unui paria, stigmatizat
pentru intreaga cariera viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de grav in
privinta respectivului daca nu era membru sau, si mai rau, fusese exclus din
rândul pionierilor sau al utecistilor, deoarece chestia asta ramânea definitiv
"la dosarul" nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate accesoriile
si eghiletii specifici diferitelor functii ierarhice de "conducere"
(comandant de detasament, comandant de unitate etc.), ceremoniile ritualice cu
trompete si formule de raport, juramintele de credinta si angajamentele urlate
in public, defilarile si serbarile in fata parintilor, taberele de vara cu
regim preferential si program special, muncile patriotice prestate ostentativ
au fost ingredientele menite sa transpuna in viata retetele leniniste de "spalare
a creierului". In conditiile in care orice alternativa era interzisa in
epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune, dar, contrar tezelor
leniniste, doar pe moment: liderii politici actuali ai fostelor tari cu regim
comunist au fost inevitabil pionieri, utecisti si majoritatea chiar membri ai
partidului comunist. (Sursa Net – Calin Hentea). Casele pionierilor și șoimilor patriei din regimul comunist erau instituții în
cadrul cărora elevii și șoimii patriei primeau și alte informații în afara
celor însușite din procesul de învățământ, în special, îndoctrinare ideologică.
După Revoluția din decembrie 1989 aceste instituții au devenit Palate ale
copiilor, unde aceștia urmează benevol și gratuit cursurile unor cercuri
aplicativ- culturale, excluzându-se complet îndoctrinarea ideologică.
Palatul copiilor din municipiul Alba Iulia este situat pe Strada Decebal la nr.23 și oferă copiilor interesați un grup de cercuri în care aceștia își pot descoperi și cultiva o anume pasiune. Cercurile organizate în cadrul Palatului copiilor din Alba Iulia sunt: Jurnalism, Istoria religiilor, Teatru, Cultură și civilizație engleză, Cultură și civilizație franceză, Ceramică – pictură, Pictură – desen, Construcții modele – chitară, Muzică instrumental, Ansamblu orchestrală, Educație pentru cetățenie democratică, Protecția mediului, Informatică și Karting.
Palatul copiilor din municipiul Alba Iulia este situat pe Strada Decebal la nr.23 și oferă copiilor interesați un grup de cercuri în care aceștia își pot descoperi și cultiva o anume pasiune. Cercurile organizate în cadrul Palatului copiilor din Alba Iulia sunt: Jurnalism, Istoria religiilor, Teatru, Cultură și civilizație engleză, Cultură și civilizație franceză, Ceramică – pictură, Pictură – desen, Construcții modele – chitară, Muzică instrumental, Ansamblu orchestrală, Educație pentru cetățenie democratică, Protecția mediului, Informatică și Karting.
Unirea
Alba Iulia este
un club de fotbal din municipiul Alba Iulia care astăzi
(2020) evoluează în Liga a III-a. Locul 6 ocupat în sezonul 2003-2004 al
Ligii I și semifinala jucată în ediția 1990 – 1991 a Cupei României reprezintă
cele mai importante realizări ale echipei. Culorile tradiționale ale echipamentului
de joc al acestei echipe sunt alb-negru, iar stadionul pe care evoluează se
numește Cetate și are o capacitate de 18000 locuri din care
7238 pe scaune. Unirea Alba Iulia s-a înființat în anul 1924. La început a
evoluat sub denumirea Unirea Mihai Viteazul Alba-Iulia. După 10 ani
de la fondare participă la prima ediție a Diviziei B, unde ocupă locul 6. Se
menține în cea de-a doua divizie până în 1939, când retrogradează.
În anul 1942 se întoarce în Divizia B, unde joacă două sezoane
și apoi retrogradează din nou. În finalul sezonului 1946 – 1947 o
găsim pe Unirea în Divizia C pe locul 9, retrogradabil. Din anul 1947 până
în 1970 participă în campionate regionale, sub nivelul primelor trei
divizii fotbalistice din România. În 1970 promovează în Divizia
C. Urmează 9 sezoane în eșalonul trei la finele cărora promovează în Divizia B.
Locul 15, ocupat la sfârșitul sezonului 1979 – 1980, o obligă pe Unirea să
se întoarcă în cea de-a treia ligă. Joacă patru ani în Divizia C, promovează,
după doi ani retrogradează și după alți doi ani promovează din nou. Între anii
1988 – 2003 se menține în Divizia B. Reușește ocuparea locului secund
în ediția 1993 – 1994, la distanță de 7 puncte de ocupanta primei poziții, FC
Maramureș Baia Mare. În sezonul 2002 – 2003 echipa redenumită în anii 1990 Apulum
Alba-Iulia, realizează una din cele mai mari performanțe din istoria
clubului. Sub conducerea antrenorului Aurel Șunda, albaiulienii au
promovat pentru prima dată în Divizia A. Având în componență jucători
experimentați ca Ovidiu Maier, Vasile Jercălău, Dan Găldean, Florin
Cotora, echipa a continuat evoluțiile bune și a terminat primul sezon în
Divizia A pe locul 6. În următorul sezon Apulum a schimbat mai mulți
antrenori: Stelian Gherman, Alexandru Pelici, Gheorghe Mulțescu, Marcel Rusu,
Alin Artimon, însă nu a reușit să se salveze de la retrogradare. După un
parcurs slab în Divizia B albaiulienii retrogradează din nou, de data
aceasta în Divizia C. În pauza competițională dintre sezoanele 2005 – 2006 și 2006
-2007 conducătorii clubului cumpără locul echipei Oltchim Râmnicu Vâlcea
în Liga a II-a, astfel că nu joacă nici un meci în cea de-a treia ligă. Revine
la numele Unirea Alba-Iulia și termină campionatele 2006
– 2007 și 2007 – 2008 pe poziția a patra. În 2009 echipa revine în Liga I după
ce câștigă seria a II-a a diviziei secunde, dar nu rezistă decât un sezon pe
prima scenă, la finalul stagiunii 2009 – 2010 ocupând ultima poziție în
clasament și retrogradând în Liga a II-a. În prezent echipa evoluează în Liga a
III-a fiind preluată de Mihai Hauptkorn. Stadionul aparține Primăriei și
Consiliului Local Alba Iulia, toate investițiile fiind făcute din banii
autorităților locale. Stadionul dispune și de un mini-hotel, la care sunt
cazați jucătorii echipei Unirea Alba Iulia. Sus am postat trei logo-uri ale clubului sportiv Unirea.
Insigna sportivă - Asociația sportivă Metalurgistul Cugir (A.S.M.)
Metalurgistul
Cugir a
fost un club de fotbal din orașul Cugir, județul Alba care a evoluat în
ligile a III-a și a II-a. Echipa a fost fondata in anul 1939 cu ajutorul
conducerii Uzinelor de Armament Cugir sub denumirea de Asociatia Sportiva Metalurgistul
Cugir (A.S.M. Cugir). În decursul vremii echipa a evoluat timp de 20
ani consecutiv in Liga a 2-a fiind una dintre cele mai longevive echipe care au
evoluat in esalonul secund. In anul 2003 din motive financiare echipa s-a
desfiintat. Dar in anul 2008 a luat naștere CSO
Cugir un club sportiv polivalent cu scopul de a readuce dorinta de a face sport
in orasul Cugir, având următoarele secții: fotbal, șah și tenis de câmp. În
același an s-a pus bazele echipei de fotbal seniori ce evoluează în Liga a V-a
sub denumirea CSO Cugir. Echipa dispută meciurile de acasă pe stadionul Arena
Cugir, de 10000 locuri pe scaune.
Cugir, mai
demult Cudgir, în limba maghiară - Kudzsir, în limba germană - Kudsir, Kudschir, Kuschir, este
un oraș în județul Alba, care include și localitățile; Bocșitura,
Bucuru, Călene, Fețeni, Goașele, Mugești și Vinerea. Teritoriul orașului ocupă
partea de sud-vest a județului, iar orașul propriu-zis este situat în partea
nordică a acestui teritoriu. În imediata apropriere spre est, sud și vest se
ridică dealuri ce depășesc 700 metri altitudine, în mare măsură acoperite cu
foioase și plantații de pin. Spre sud de aceste dealuri se întinde regiunea
muntoasă, grupa munților Șureanu ce face parte din Carpații Meridionali, iar
spre nord șerpuiește lunca și terasele râului Cugir. Orașul Cugir este situat
în zona de contact a culoarului depresionar al Orăștiei cu Munții Șureanu,
într-un cadru natural deosebit de pitoresc, la o altitudine de 300 metri față
de nivelul mării. Orașul Cugir se află pe malul râului Cugir, care este un curs
de apă, al șaizeci și unulea afluent de stânga al râului Mureș. Cugirul
s-a dezvoltat din vechea așezare rurală Kudsir, atestată documentar
în anul 1493, devenind oraș în anul 1968. La recensământul din anul 2011 orașul
număra 21376 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 –
25977 locuitori), dintre care: români – 88,81%, romi
– 3,14% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a orașului Cugir, astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 87,02%, romano catolici – 1,11%, penticostali –
1,33% și restul – nedeclarată sau altă religie. Dintre atracțiile turistice ale
orașului enumăr:
Catedrala ortodoxă, Rezervația naturală Iezerul
Șurianul (20 ha), Biserica
Sfânta Treime din Cugir, construită între anii 1806 - 1809, Biserica Sfinții Apostoli Petru și Pavel din Vinerea, Apeductul Wasser Leine construit
în anul 1906 de germani și italieni, Cetatea
dacică de pământ de la Cugir și Biserica Romano-Catolică construită între anii 1824-1826
din cartierul Scăunel.
Soda
Ocna Mureș este un club de fotbal din localitatea Ocna Mureș, județul Alba, care anul acesta (2020) a promovat în
liga a III-a. Este un club mic condus de oameni pricepuți, având jucători
ambițioși care vor să performeze în sportul fotbal. Echipa joacă în echipament
alb albastru.
Ocna
Mureș,
mai demult Uioara, în limba latină - Salinae,
în limba maghiară -Marosújvár, în limba
germană - Miereschhall, este un oraș
în județul Alba care include și satele: Uioara de Jos, Uioara de Sus, Cisteiu
de Mureș,
Micoșlaca și Războieni-Cetate. Orașul Ocna Mureș este situat în partea de
nord-est a județului, la 55 km de Alba Iulia și la 22 km
de Aiud. Până la mijlocul secolului al XIX-lea râul Mureș curgea în
imediata apropiere a masivului de sare. Din cauza pagubelor produse minelor de
sare în timpul deselor inundații ale Mureșului, în anii 50 ai secolului al
XIX-lea albia Mureșului a fost mutată cu câteva sute de metri mai spre est.
Totuși, în anul 1912 s-a produs o inundație catastrofală a Mureșului, apele
pătrunzând în unele dintre minele vechi, provocând surpări ale tavanelor
acestora, cu apariția la suprafața terenului a unor pâlnii și cratere de mari
dimensiuni care au afectat și zonele locuite învecinate. Spre evitarea
extinderii prăbușirilor minelor vechi, în anul 1952 s-a hotărât umplerea
tuturor cavernelor și craterelor formate deasupra fostelor mine Romane, Iosif,
Francisc, Ferdinand, Regina Maria și Principele Nicolae, cu saramură
concentrată. Se cunosc și alte catastrofe produse aici în decursul timpului:
anul 1978 și
anul 2010. Exploatarea relativ intensă a zăcământului de sare în epoca romană,
a favorizat dezvoltarea unei importante așezări cu caracter rural, identificată
cu „Salinae”, ale cărei urme arheologice se întind pe o mare arie, pe ambele
maluri ale Mureșului. Din zona minelor de sare provin trei inscripții fragmentare,
iar din alte locuri mai multe monede de argint și bronz între care și un dupondius (monedă
romană) din timpul împărătesei romane Annia Galeria Faustina (anii 130 - 176). Urmele
de locuire descoperite pe teritoriul orașului indică prezența oamenilor încă
din epoca bronzului (Cultura Wietenberg). Prima atestare documentară datează
din anul 1203 sub numele de Uioara (care provine de la cuvântul
maghiar Ujvár - „Orașul Nou”), apoi la 13 ianuarie 1280 într-un
act de schimb de moșii. Localitatea s-a dezvoltat abia la sfârșitul secolului
al XVIII-lea, când a început exploatarea organizată a sării, respectiv, când
administrația austriacă a preluat controlul producției de sare. Ocna Mureș a
fost declarat oraș în anul 1956. La recensământul din anul 2011 orașul număra
13036 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 15503
locuitori), dintre care: români – 78,14%,
maghiari – 8,75%, romi – 6,59% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a orașului Ocna Mureș astăzi se prezintă aproximativ astfel:
ortodocși – 73,7%, romano catolici – 1,67%, reformați – 6,38%,
penticostali – 4,3%, greco catolici – 4,14%, baptiști – 1,03% și restul –
nedeclarată sau altă religie. Pe lângă extragerea sării în acest oraș există
societăți comerciale axate pe: industria chimică anorganică,
fermentarea tutunului, construcții civile și industriale, agricultură,
confecții îmbrăcăminte, comerț, morărit și panificație. Dintre atracțiile
turistice ale localității nominalizez: Biserica romano catolică “Sfântul Carol Borromeo”, monument istoric din secolul al
XVIII-lea; Biserica reformată calvină, construită în anul 1902; Biserica
Greco-Catolică „Sf. Nicolae”; Biserica Ortodoxă veche; Biserica Penticostală
"Maranata; Biserica Penticostală "Betesda"; Biserica Baptistă
"Betel"; Ruinele castelului medieval atestat din anul 1290 ca Novum
Castrum ("Castelul Teleki") - Uioara de Sus; Ruinele unei
biserici construite în stil romanic în jurul anului 1300 la Uioara de Sus; Monumentul Eroilor Români din Al Doilea
Război Mondial – obelisc cu o
înălțime de 5,5 m, pe o bază de 1,5 m; Monumentul
Eroilor, str. Nicolae Iorga; Localitatea Ocna Mureș a fost o veche stațiune balneoclimaterică ce prezenta un interes
turistic deosebit, datorită lacurilor aflate pe masivul de sare. Localitatea avea
în trecut mai multe instalații de tratament, printre care: un solariu cu
amenajări pentru aeroterapie și helioterapie, instalații pentru electroterapie,
băi calde, apă minerală sărată concentrată. Dintre factorii naturali de cură
trebuie menționate și apele minerale clorurate și sodice din lacurile existente
pe locurile vechilor saline. Vechea clădire a Băilor Sărate și ștrandul din
localitate au fost demolate în ultimii ani.
Alba
Iulia, mai demult Bălgrad, este
un municipiu situat pe malul râului Mureş și reşedinţa judeţului Alba din
România. Între anii 1541 şi 1711 oraşul a fost, cu unele întreruperi, reşedinţa
şi astfel capitala politică a Transilvaniei. Pentru o scurtă perioadă de timp,
începând cu recunoaşterea principelui Sigismund Bathory drept suveran al
Moldovei şi al Ţării Romîneşti – 1595 - a fost şi capitală a acestor
state, proiectul politic find continuat de Mihia Viteazu. La Alba Iulia a
avut loc Marea Adunare Naţională de la 1 Decembrie 1918, care a stat la baza
înfăptuirii unirii Transilvaniei şi a Banatului cu Regatul României. În
anul 1922 a avut loc la Alba Iulia ceremonia oficială de încoronare a regilor
României Mari, Ferdinand I şi Maria, moment care a consfinţit importanţa
istorică a oraşului şi rolul de capitală istorică. Numeroase izvoare
atestă, înainte de a ne fi fost transmis numele sau prin documente istorice
scrise, existența pe acest teritoriu și în împrejurimile lui imediate, a unor
așezări preistorice datând din mileniul al V-lea ÎEN, în partea de nord a
orașului s-a descoperit o importantă așezare neolitică (5000-1900 Î.E.N.),
care a fost locuită de triburi de păstori și agricultori. Înainte de
cucerireea romană în apropierea marelui oraș exista localitatea dacică Apulon,
important centru fortificat menţionat pe hărţile vremii. După cucerirea Daciei
de către Traian, oraşul s-a numit Apulum, iar fortificaţia dacică preexistentă
a fost extinsă prin efortul soldaţilor Legiunii a XIII-a Gemina staţionate
aici. Ruinele zidului roman şi ale porţii sunt foarte bine conservate şi pot fi
vizitate în „Traseul celor trei fortificaţii” din cartierul Cetate. După
retragerea administraţiei romane sub Aurelian, în anul 271 viaţa urbană s-a
stins treptat. În evul mediu oraşul apare din nou atestat în anul 1199, de
această dată sub numele de Alba Iulia (Cetatea Albă a lui Gyula), centru al
administraţiei Regatului Ungariei din Transilvania, colonizat cu saşi şi
devenit reşedinţă a Episcopiei Catolice a Transilvaniei, iar mai apoi drept
capitală a Principatului Transilvaniei. Denumirea latină a oraşului a fost
tradusă în documentele medievale redactate în limba slavonă drept Bălgrad
(Cetatea Albă). Mihai Viteazu şi-a făcut intrarea triumfătoare la Alba Iulia pe
1 noiembrie 1599, primind cheile fortăreţei de la episcopul Napragy, stabilind
aici prima capitală vremelnică a tuturor romanilor. Sus am postat drapelul,
stemele interbelică, comunistă și actuală ale orașului Alba Iulia, pozele
câtorva monumente de arhitectură și cultură ale orașului, din vremuri diferite.
Muzeul Sala Unirii
Biblioteca Bathory (interior)
Închisoarea lui Horea, Cloșca și Crișan
Curtea Catedralei încoronării (cetate)
Biserica italiană
Primăria
Poarta 3 a cetății (vedere din spate)
Curtea Catedralei încoronării (cetate)
Biserica italiană
Primăria
Poarta 3 a cetății (vedere din spate)
Cercul militar
Hotelul Ungaria
Vedere din cetate
Hotelul Europa
Institutul de arte grafice Alba
Monumentul Lossenau din cetate
Obeliscul Horia, Cloșca și Crișan din cetate
Casa de cultură a studenților
Statuia Lupoaicei
Statuia lui Mihai Viteazu din cetate
Hotelul Europa
Institutul de arte grafice Alba
Monumentul Lossenau din cetate
Obeliscul Horia, Cloșca și Crișan din cetate
Casa de cultură a studenților
Statuia Lupoaicei
Statuia lui Mihai Viteazu din cetate
Vederi
Alba este
un județ al României situat în provincia Transilvania.
Reședința acestui județ este
municipiul Alba Iulia. Județul are o suprafață de 6242 kilometri
pătrați și o populație de aproximativ 383000 de locuitori. Ca subdiviziuni
administrative județul se compune din; 4 municipii - Alba Iulia, Aiud, Blaj,
Sebeș, 7 orașe - Abrud, Baia de Arieș, Câmpeni, Cugir, Ocna Mureș, Teiuș,
Zlatna și 67 de comune. Sus am postat harta, stemele interbelică,
comunistă și actuală, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și
arhitectură, din vremuri diferite, din județul Alba, dar și alte frumoase locuri de
vizitat pe aceste meleaguri.
Colegiul Bethlen - Aiud
Cascada Pișoaia
Castelul Kendeffy - Sântamarie
Monumentul Tăblițele - Tărtăria
Vedere - Sânmiclăuș
Peștera Scărișoara
Palatul Mikeș - Cisteiu de Mureș
Judecătoria de ocol - Blaj
Mănăstirea - Lupșa
Gara - Rahău
Cetatea - Aiud
Cetatea - Colțești
Peștera Huda lui Papară
Iazul de decantare - Valea Sesii
Castelul Martinuzi - Vințu de Jos
Mănăstirea Sub Piatră - Sălciua
Casa și bustul lui Horea - Horea
Peștera Ghețarul de la Vârtop
Cetatea - Câlnic
Biserica - Vințu de Jos
Școala profesională - Zlatna
Biserica română unită - Maieri
Mănăstirea - Oașa
Castelul Banffy - Sâncrai
Gara - Teiuș
Casa Balint și Primăria - Aiud
Gara - Războieni
Monumentul eroilor de la 1848 - Zlatna
Casa Franz Binder - Sebeș
Gara - Lunca Mureșului
Mănăstirea Râmeț
Castelul Bethlen Haller - Cetatea de Baltă
___________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Eroina venezueleană a luptei de independență națională
Luisa Caceres de Arismendi,
a trăit între anii 1799 - 1866
Detaliu vignetă de pe o felicitare ungurească
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane de raționalizare
a bunurilor de larg consum din vremea
războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 15.09.2020
O mare bucurie, un motiv de mândrie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu