Mai jos am postat și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din satul polonez GEZYN, denumire veche
GNASZYN, municipiul CZESTOCHOVA, județul MYSZKOW,
voievodatul SILEZIA.
Biserica
Remiza PSI
Arhitectură cu troiță
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL TIMIȘ
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Centenarul comunității Cărpiniș
Franz Josef I și Josef II
Produsul
medalistic de mai sus s-a bătut în anul 1885
pentru a marca existența de un secol a comunității din Cărpiniș, comitatul
Timiș. Pe aversul medaliei, într-un disc central, este reprezentată perechea
imperială austriacă Franz Josef I și Josef II, iar între două cercuri liniare
de pe circumferință este aplicată inscripția: “FRANZ JOSEF I. JOSEF II*, 1785 -
1885”. Pe revers sunt reprezentate două ramuri de laur
legate cu o panglică în partea de jos, încercuind o legendă pe șapte rânduri:
“ZUR / ERINNERUNG / AN DAS / 100 JAHRIGE BESTEHEM / DER GEMEINDE / GYRTYAMOS / 1785 - 1885”. (În
amintirea centenarului comunității Cărpiniș 1785 - 1885).
Cărpiniș este o
comună din județul Timiș, care include și satul Iecea Mică. Localitatea se
situează pe DN59A, la o distanță de 27,9 km de municipiul Timișoara și
15,3 km de Jimbolia, orașul cel mai apropiat. Cărpiniș este stație CFR pe linia
Timișoara - Jimbolia și totodată de aici pornește și linia Cărpiniș - Ionel (Iohanisfeld).
În anul 1387 localitatea
este atestată documentar. Ca și în multe alte localități din Banat, în Cărpiniș
au fost colonizate familii de germani în timpul dominatiei habsburgice, mai
precis în anul 1767. La recensământul din anul 2011 comuna număra 4477
locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 4851
locuitori), dintre care: români – 82,37%,
maghiari – 3,3%, romi – 5,4% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a comunei timișorene Cărpiniș astăzi se prezintă aproximativ
astfel: ortodocși
– 65,93%, romano catolici – 7,9%, reformați – 1,09%, penticostali – 11,77%,
greco catolici – 3,19%, baptiști – 1,47% și restul – nedeclarată sau altă
religie.
Franz Joseph I al Austriei a fost un împărat
al Austriei din Casa de Habsburg, rege al Ungariei și Boemiei,
rege al Croației, mare duce al Bucovinei,
mare principe de Transilvania, marchiz de Moravia, mare voievod al
Voievodatului Serbia etc între anii 1848 – 1916, care s-a născut la data
de 18 august 1830 și a decedat la data de 21 noiembrie 1916. Domnia sa de 68 de
ani a fost a treia ca lungime dintre domniile din Europa, după cea a
regelui Ludovic al XIV-lea al Franței și a principelui Johann al
II-lea al Liechtensteinului.
Iosif
al II-lea a
fost primul membru al Casei din Habsburg – Lothringen care a fost împărat
al Sfântului Imperiu Roman din anul 1785 până în anul 1790, ce s-a născut la
data de 13 martie 1741 și a decedat la data de 20 februarie 1790. Din 1765 până
în 1780, Iosif a fost co-regent al mamei sale – Maria Tereza în țările
monarhiei habsburgice, din 1780
a domnit singur ca arhiduce al Austriei. Este considerat un
exponent al absolutismului iluminat ce a pus în mișcare un program
ambițios de reformă. Către sfârșitul vieții a fost forțat să retragă multe
dintre proiectele sale de reformă. Moto-ul său a fost: Virtute et exemplu („Cu virtute și exemplu”).
Insigna - Ceramica Jimbolia
Îți prezint aici
câteva repere calendaristice din viața Fabricii
de ceramică din Jimbolia. În anul 1864 este
inaugurată Fabrica de țiglă și
cărămidă "Bohn" din Jimbolia. Prin naționalizarea mijloacelor de
producție din anul 1948, făcută de regimul comunist românesc, Fabrica de țiglă
și cărămidă "Bohn" devine Fabrica “Ceramica”. După anul 1989 fabrica
devine societate comercială pe acțiuni, cu numele numele S.C. "Soceram" S.A. Jimbolia. În anul 1994
se închide filiala Jimbolia a S.C. "Soceram" S.A., trecând în șomaj
peste 1000 de oameni.
Sus am postat două
logo-uri ale Fabricii Ceramica din Jimbolia și inscripțiile de pe spatele unei
plăci de ceramică (țiglă), produse aici.
Jimbolia, în limba
germană - Hatzfeld, în limba maghiară -Zsombolya, în limba sârbă - Žombolj, cu alfabetul
chirilic - Жомбољ, în limba bulgară bănățeană – Džimbolj,
este un oraș din județul Timiș situat în Câmpia
Banatului, la contactul dintre Câmpia Timișului si Câmpia Mureșului. Orașul
este punct de frontieră feroviar și rutier la granița dintre România și Serbia.
Istoria veche a orașului începe a fi documentată la 1332-1333, când are
loc un recensământ papal a pământurilor Banatului pentru stabilirea taxelor
(dijmei). În aceste registre papale, apare numele Chumbul. Din
cercetările istoricului maghiar Borovsky Samu, reiese că la origine era o
localitate cumano-valahă, fapt dovedit și de existența unei parohii românești.
Acest Chumbul mai apare menționat în documente maghiare
din 1489, care vorbesc despre existența comunelor Chumbul Mare, Chumbul Mic și Chumbul Intern, cel mai probabil proprietate a
familiei Csomboly. Ultimul document din această perioadă, consemnat
de istoricul Nicolae Ilieșu, arată că la 1520 exista un anume Mihai
de Chumbul, om apropiat al regelui. După această apariție în documente de la
începutul Evului Mediu, despre această localitate nu se mai spune nimic în
documente din perioada stăpânirii turcești a Banatului. Firul istoric este
reluat după cucerirea Banatului de către austrieci, dar pentru o perioadă nu
apare a fi locuită. Abia în 1766 se naște noua localitate, prin
colonizare cu populație germană originară din Mainz, Trier, Sauer, Pfalz,
Lotaringia și Luxemburg. Inițial s-a format din două zone distincte, Landestreu și Hatzfeld,
puțin mai la vest, dar după doi ani cele două s-au unit sub numele Hatzfeld,
nume dat în cinstea primului ministru al împărătesei Maria Tereza. Condițiile
la care au fost supuși primii coloniști au fost deosebit de dure: din cauza
mlaștinilor care înconjurau așezarea și a condițiilor insalubre, numai în
primul an de la înființare au murit 168 de persoane. A urmat, în 1770, o
epidemie de ciumă care a secerat nu mai puțin de 553 de persoane. În 1781 Hatzfeldul
este dat în arendă lui Iosif de Csekonics, apoi vândut acestuia. Mai târziu,
familia Csekonics va începe să colonizeze localitatea cu unguri. Jimbolia a
început să se dezvolte în a doua jumătate a secolului XIX, odată cu avântul
industrializării care cuprinde tot Banatul. În 1857 se termină calea
ferată între Timișoara și Kikinda, care trecea și prin Jimbolia și făcea
legătura mai departe cu Seghetinul, fiind principala rută de la Timișoara către
Budapesta și Viena. Accesul la această cale ferată i-a permis o dezvoltare
economică rapidă, încetinită doar de epidemia de holeră din 1873, care a
dus la moartea a peste 1000 de locuitori. În această perioadă se deschide
fabrica de cărămidă (1864) care atrage muncitori în agricultură din tot sudul
Banatului, mai ales unguri. Rețeaua de căi ferate se dezvoltă pornind de la
Jimbolia. În 1895 se dă în folosință calea ferată Jimbolia -
Ionel. În 1906
se termină și calea ferată de la Jimbolia către Grabaț, Lenauheim și Lovrin,
construită cu ajutorul
unor muncitori din Țara Moților, din care câțiva s-au stabilit în sudul
localității. La început de secol, Jimbolia era în proporție de trei sferturi
germană, și un sfert maghiară, cu doar puțini români și sârbi.Primul Război
Mondial a schimbat radical configurația zonei în interiorul căreia Jimbolia a
jucat un rol central. Din oraș important în economia Banatului, ajunge să
devină un oraș de graniță. După retragerea sârbilor din Timișoara
și unirea Banatului cu România, Jimbolia a rămas în granițele provizorii
ale Serbiei. La Conferința de Pace de la Paris, prim-ministrul Ion I.C.
Brătianu cerea recunoașterea granițelor unei Românii care includea întreg
Banatul, cu granița pe Tisa inferioară până la vărsarea acesteia în Dunăre și
apoi cursul Dunării. Conferința însă a decis linia de demarcație care s-a
păstrat până astăzi, cu excepția unei rectificări care a avut loc în 1923. La
24 noiembrie 1923, România și Regatul Sârb au încheiat la Belgrad un protocol
pentru un schimb teritorial. România se angaja să cedeze comunele Pardany,
Modoș, Surgan, Crivobara și Nagy Gaj, în timp ce Regatul Serbiei ceda
României Beba Veche, Pusta-Kerestur, Ciorda, Iam-ul și orașul
Jimbolia. Aceasta din urmă a intrat oficial în componența României abia
în 1924. După cel de-Al Doilea Război Mondial, Jimbolia intră într-o nouă
etapă de dezvoltare, în cadrul economiei de tip planificat.
În 1950 este declarată oraș, apoi începe să fie construit cartierul
de blocuri din zona gării, se introduc noi industrii și se dezvoltă cele deja
existente. În același timp începe și procesul ireversibil de scădere a
populației germane, care în decurs de câteva decenii ajunge să fie minoritară
și sfârșește prin exodul masiv de după Revoluția din 1989. La recensământul din
anul 2011 orașul număra 10808 locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (anul 2002 – 11136 locuitori), dintre care: români – 72,68%, maghiari – 10,81%, romi – 5,51%, germani – 2,86% și
restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului
Jimbolia, astăzi șe prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 62,57%, romano catolici – 22,98%, penticostali – 4,03% și
restul – nedeclarată sau altă religie. Dintre atracțiile turistice ale orașului
enumăr: expoziția memorială “Ștefan Jager”, Muzeul
pompierilor “Florian”, Muzeul presei “Sever Bocu”, Muzeul Fundației “Petre Stoica”,
Statuia Sfântului Florian, Monumentul eroilor, Monumentul soldatului rus,
Monumentul celor șapte antifasciști, Monumentul eroilor pașoptiști și
Monumentul Revoluției române din 1989.
Centenarul acordării statului de oraș liber regesc Timișoarei
Produsul
medalistic de mai sus s-a bătut în anul 1882
pentru a marca Centenarul acordării
statului de oraș liber regesc Timișoarei. Medalia este confecționată din
metal comun, are forma rotundă și diametrul de 33,2 milimetri. Pe avers, în
interiorul unui cerc continuu periferic este redată stema orașului regesc
Timișoara, susținută de doi cai rampanți și surmontată de o coroană cu cinci
fleuroane. Pe revers, în interiorul unui cerc periferic continuu este redată o
cunună formată din două ramuri de stejar legate cu o panglică la partea de jos,
înconjurând o legendă pe cinci rânduri, primul și ultimul în arc: ”TEMESVAR
SZ(abad). KIR(alyi). / VAROSSA / LETELENEK SZAZADIK / EVFORDULOJAN / 1882
SZEPTEMBER 17 - EN” (Aniversarea centenarului devenirii Timișoarei
oraș liber regesc, 17 septembrie 1882). În 1781, din cauza presiunilor
maghiare, regina Maria Tereza decide anexarea Banatul la Regatul Ungariei. În
21 decembrie în același an, este marcat un alt eveniment important în istoria
orașului. Timișoara dobândește statutul privilegiat de „Oraș liber regesc”, cu
ajutorul unei diplome emise de împăratul Iosif al II-lea, semnată de Grof
Francisc Esterházy şi Iosif Iablanczy. Astfel, avea aceleași libertăți precum
orașele maghiare. În anul 1790, Împăratului Leopold al II-lea reînnoieşte acest
statut. Din acel moment orașul dobândește o
nouă serie de drepturi și libertăți. Astfel, Timișoara avea dreptul de a-și
trimite reprezentanții în Dieta maghiară, putea percepe vamă pentru mărfurile
care intrau și ieșeau din oraș, mărfuri pe care le putea depozita. De asemenea,
Timișoara avea posibilitatea de a-și alege proprii jurați, bugetul anual și o
stemă proprie. Pe
lângă asta, aici se puteau organiza târguri săptămânale. Toate acestea au
oferit posibilitatea dezvoltării urbane. O bună parte din oamenii politici
maghiari nu au fost mulțumiți de faptul că Timișoara avea dreptul la toate
aceste privilegii. Acest lucru este explicat prin viziunile diferite pe care le
aveau cercurile politice maghiare și cele habsburgice. Acest lucru a dus, în
timp, la dispariția anumitor beneficii. Cu toate acestea, în perioada în care a
fost „Oraș Liber regesc”, Timișoara a făcut mari progrese.
Jeton - I.C.O.T. 570 T.
(Intreprinderea comunală orășenească de transport din Timișoara-taxator)
La
data de 3 noiembrie 1867 din inițiativa primarului Timișoarei, Carol Kutel, se
constituie o Societatea pe acțiuni, în scopul construirii unei linii ferate
pentru transportul călătorilor cu tramvaiul tras de cai, pe traseul Fabric –
Cetate – Gara de Nord. Lucrările au început în aprilie 1869 sub conducerea
inginerului de origine elvețiană Enric Baader, care va deveni chiar directorul
societății. Această linie va fi inaugurată la data de 8 iulie 1869. Treizeci de
ani mai târziu, tramvaiul cu cai este înlocuit de tramvaiul electric iar
societatea ia numele Tramvaie Comunale Electrice – Timișoara. Consiliul local
Timișoara cumpără Uzinele electrice Timișoara și Societatea de tramvaie pentru
suma de 200000 florini. Insigna postată aici reprezintă I.C.O.T. (Intreprinderea comunală orășenească de transport din Timișoara) ea fiind purtată ca semn de
identificare a taxatorilor (T) de pe mijloacele de transport. De remarcat că
ele aveau și un număr matricol. Dimensiunile insignei sunt 32 x 22 milimetri și
cântăresc 6,82 grame.
C.S. (Clubul sportiv) Politehnica timițoara (matriță)
F.C. Politehnica Timișoara (Fotbal Club, cunoscut anterior și sub alte nume, printre care FC
Politehnica AEK Timișoara, FCU Politehnica Timișoara, Poli
Timisoara și FC Politehnica 1921 Știința Timișoara) este
un club de fotbal din Romania, fondat in anul 1921, care evoluează în
a doua divizie a fotbalului românesc, în urma deciziei Comisiei de
Licențiere a Ligii Profesioniste de Fotbal din mai 2011. Echipa
studențească, fondată odată cu crearea universității politehnice de
către Traian Lalescu în anul 1921, a stat în conul de umbră al
marilor echipe ale orașului din perioada interbelică, Ripensia și Chinezul. După război și după o scurtă vreme de succes ai rivalei CFR Timișoara,
Poli a preluat ștafeta fotbalului timișorean, dar nu a reușit la nici un moment
dat să egaleze rezultatele obținute de cele două mari echipe ale Timișoarei
înaintea perioadei comuniste. Având de suferit din cauza regimului dictatorial
și deservind echipele centrale cu jucători, în mod silit, echipa emblemă a
Timișoarei a oscilat adesea între primele doua eșaloane. În ciuda câtorva
prezențe sporadice în cupele europene și a eliminării unor cluburi precum Celtic
Glasgow și Atletico Madrid, Poli nu a reușit să câștige niciodată campionatul
României. La câțiva ani după căderea comunismului a urmat și
decăderea echipei, în principal datorită scindării de universitate. Noul
sponsor venit la club, italianul Claudio Zambon, nu a reușit să mențină echipa
în primele ligi românești. Echipa ce reușea un egal în 1991 cu Real
Madrid a ajuns, până în 1995 în divizia secundă. Acolo, echipa
timișoreană nu a reușit să răzbească mai multe sezoane la rând, și a
retrogradat ulterior până în liga a IV-a. Sus am postat câteva dintre siglele clubului de fotbal Poli
Timisoara, de-a lungul timpului.
Insigna - Primul carnaval internațional est european - Timișoara 1991
Piesa medalistică de mai sus este o insignă realizată în
anul 1991 care amintește despre Primul
carnaval internațional est-european ce a avut loc în acel an la Timișoara. Imediat
după Revoluția din decembrie 1989 România și în special Timișoara – orașul
declanșării revoluției, au cunoscut o deschidere spre lume și în mod special
spre Europa. În cadrul acesti deschideri europene se înscrie și acest carnaval
internațional cu participarea unor formații populare de amatori din provincii
diferite din statele așa zisei zone est-europene.
Municipiul Timișoara (în
graiul bănățean Cimișoara, în germană
Temeschwar, alternativ Temeschburg sau Temeswar, în maghiară
Temesvár, în sârbă Темишвар/Temišvar, în
limba bulgarilor bănățeni
Timišvár; în traducere
(limba maghiară): „Cetatea de pe Timiș”) este reședința și cel mai mare
oraș al județului Timiș din regiunea istorică
Banat, vestul
României. În anul 2010, având 303708 locuitori, era al treilea oraș,
ca număr de locuitori, din România. Numele localității vine de la râul
Timiș (trecând actualmente la sud de municipiu), numit
de romani în
antichitate Tibisis sau Tibiscus. Începând din anul 553
teritoriul actual al Timișoarei a fost timp de două secole sub dominație avara.
Aceștia au construit pe ruinele fostei fortărețe romane Zambara o nouă așezare
cu numele de Beguey, poziționată strategic intre râurile Timiș si Bega (Tisa).
După avari teritoriul a fost invadat de pecenegi, cumani, bulgari, valahi și
apoi maghiari. Fortăreața Timișoara a fost foarte probabil construita în
secolul al X-lea, în stil avar, înconjurată de un canal cu apă, fiind situata
pe locul actual al Operei. După invaziile tătare și distrugerea completă din
1241, regele maghiar Bèla al IV-lea a colonizat zona cu germani, care au
reclădit cetatea. Prima atestare documentară a localității Timișoara este
destul de controversată, aceasta fiind plasată de specialiști în anii 1212 sau
1266. În anul 1175 este menționat comitatul Timiș, dar sursele nu
menționează care este centrul economic și administrativ al acestuia. Deasupra
am postat stemele veche, interbelică, comunistă și actuală ale municipiului
Timișoara, iar dedesubt pozele câtorva inconfundabile monumente de cultură
și arhitectură din frumosul oraș de pe Bega, din vremuri diferite.
Catedrala ortodoxă
Turbinele electrice
Gara
Vedere pe râul Bega
Banca Timișiana
Bulevardul Regina Maria
Fabrica de bere Timișoreana
Muzeul Nicolaus Lenau
Hotelul Coroana
Casa Huniade (Muzeul Banatului)
Primăria
Strada Lajos Kossuth
Aeroportul internațional Traian Vuia
Universitatea de medicină și farmacie
Piața Scudier
Bastionul Maria Tereza
Domul și monumentul Sfintei Treimi
Biserica romano catolică Fabrică
Cartierul Josefin
Podul Mitropolit Șaguna
Fostul liceu piarist
Palatul Dauerbach
Seminarul romano catolic
Bănăția
Hotel Continental
Baia centrală
Sinagoga
Biserica Notre Dame
Muzeul de artă
Prefectura
Cazinoul Delvideki
Palatul Lloyd (Rectoratul)
Opera
Fabrica Turul
Piața Prințul Eugen
Cetatea - Poarta Vienei
Județul
Timiș este situat în vestul țării, în regiunea istorică
Banat, România. Numele său provine de la râul Timiș care îl
traversează. Județul se întinde pe o suprafață de 8697 kilometri pătrați,
fiind cel mai mare din țară, numără aproximativ 660000 de locuitori și are
reședința în municipiul Timișoara. Din punct de vedere administrativ județul se
compune din 2 municipii - Timișoara și Lugoj, 8 orașe - Sânnicolaul Mare,
Jimbolia, Buziaș, Făget, Deta, Gătaia, Recaș, Ceacova și 89 de comune. Deasupra
am postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Timiș,
iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură ale
județului, din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale
ilustrate.
Biserica ortodoxă - Balinț
Cazinoul - Buziaș
Vedere - Checea
Grand Hotel - Buziaș
Sinagoga - Sânnicolau Mare
Strada principală - Deta
Vedere - Cenei
Biserica catolică - Gătaia
Vedere - Făget
Școala - Gătaia
Școala - Deta
Mănăstirea Izvorul Miron - Românești
Vedere - Cadăr
Gara - Teremia Mare
Vedere - Tapia
Mănăstirea Săracă - Gătaia
Biserica romano catolică - Teremia Mare
Biserica romano catolică - Cenad
Gara - Gătaia
Izvorul Josef - Buziaș
Căminul cultural - Teremia Mare
Vedere - Tomnatic
Hotel Bellavista - Deta
Vedere - Vâlcani
Vedere - Periam
Vedere - Butin
Vedere - Jimbolia
Vedere - Brstovăț
Biserica - Cărpiniș
Vedere - Bucovăț
Muzeul de istorie, etnografie și artă plastică - Lugoj
__________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Comandant militar sud-vietnamez Tran Hung Dao,
a trăit între anii 1228 - 1300
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 11.09.2020
O mare bucurie, un motiv de mândrie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu