În data de 3 decembrie 2007 Banca Naţională a României a pus în
circulaţie, în scop numismatic, o monedă
dedicată Mănăstirii Snagov. Aversul monedei prezintă un
fragment din icoana de hram a bisericii Mănăstirii Snagov - Intrarea Maicii Domnului în biserică, stema
României, valoarea nominală "10 LEI", anul de emisiune 2007, iar în
arc de cerc, inscripţia "ROMANIA", pe când reversul prezintă, în prim plan, imaginea bisericii Mănăstirii
Snagov, în plan secund, în dreapta, portretul domnitorului Vlad Ţepeş, la
exterior, inscripţia circulară "MANASTIREA SNAGOV". Caracteristicile tehnice ale monedei sunt
următoarele: valoare nominală - 10 lei; material – argint; puritate – 99,9%; greutate - 31,103
grame; formă - rotundă; diametru - 37 milimetri; calitate - proof; margine –
zimţată; tiraj – 500 de exemplare.
Vlad Ţepeş (născut
noiembrie/decembrie 1432 şi decedat decembrie 1476), denumit şi Vlad
Drăculea (sau Dracula,
de către străini), a domnit în Ţara Românească în anii 1448, 1455-1462 şi 1476. S-a născut în cetatea
Sighişoara, ca fiu al lui Vlad al II-lea Dracul şi al unei nobile
transilvănene. A fost căsătorit de trei ori: întâi cu o nobilă din Transilvania
- Cnaejna Bathory a Transilvaniei, apoi cu Jusztina Szilagyi a Moldovei şi apoi
cu Ilona Nelipic a Valahiei, verişoară cu Matei Corvin. A avut cinci copii,
patru băieţi şi o fată: Radu şi Vlad din prima căsătorie, Mihail şi Mihnea I
cel Rău din a doua, şi Zaleska din a treia căsătorie. În timpul domniei
sale, ŢaraRomânească şi-a obţinut
temporar independenţa faţă de turci. Vlad Ţepeş a devenit vestit prin
severitate şi pentru că obişnuia să îşi tragă duşmanii în ţeapă. Datorită
conflictelor cu negustorii braşoveni, aceştia l-au caracterizat, propagandistic,
ca pe un principe cu metode de o cruzime demonică. În 1453, resturile
Imperiului Bizantin sunt cucerite de otomani, care obţineau astfel controlul
asupra Constantinopolului (actualul Istanbul) ameninţând Europa. În acest
context istoric, Vlad Ţepeş a luptat pentru a-şi apăra domnia şi ţara, folosind împotriva inamicilor metodele de disuasiune
specifice epocii, din care făceau parte şi execuţiile şi supliciile cu caracter
exemplar şi de intimidare.
Mănăstirea Snagov este un
important monument istoric și de artă feudală din Țara
Românească, care se găsește pe insula situată
în partea nordică a lacului Snagov, din apropierea
localității Snagov. Mănăstirea este
probabil una dintre ctitoriile domniei
târzii a lui Mircea cel Bătrân, fiind prima dată atestată documentar în anul
14088. A fost refăcută de mai multe ori de alți domnitori, printre care Vlad
Țepeș și Mircea Ciobanu. Biserica este construită în stil bizantin având
elemente decorative în stil românesc. Exteriorul este păstrat în cărămidă aparentă,
aici se poate admira forma cărămizilor și măiestria artistică a acestui
monument.
În data de 23 ianuarie
2009 Banca Naţională a României a pus în circulaţie, în scop numismatic, o
monedă dedicată
aniversării a 150 de ani de la Unirea Principatelor Române.
Aversul monedei prezintă
stema României şi portretul domnitorului Alexandru Ioan Cuza; sub stemă,
valoarea nominală a monedei - 500 LEI, iar dedesubt, anul emisiunii - 2009; la
exterior, inscripţiile circulare "ROMANIA" - în partea de sus şi
"ALEXANDRU IOAN CUZA" - în partea de jos, pe când reversul prezintă stemele reunite
ale Moldovei şi Ţării Româneşti în scuturi ovale, timbrate de o coroană
princiară, simbolizând unirea celor două principate sub acelaşi suveran; la
exterior, inscripţia circulară "UNIREA PRINCIPATELOR ROMANE * 24 IANUARIE
1859 *".
Caracteristicile tehnice ale monedei sunt următoarele:
valoare nominală - 500 lei; material – aur; puritate
– 99,9%; greutate - 31,103 grame; formă - rotundă; diametru - 35 milimetri;
calitate - proof; margine - netedă;
tiraj - 250 de exemplare.
Alexandru Ioan Cuza (născut la 20 martie 1820 în
Bârlad şi decedat la 15 mai 1873 în Heidelberg, Germania) a fost primul
domnitor al Principatelor unite şi al statului naţional
România. Acesta a participat activ Revoluţia de la 1848 din Moldova
şi la lupta pentru unirea Principatelor. La 5 ianuarie 1859, a fost ales domn
al Moldovei, iar la 24 ianuarie 1859 şi al Ţării Româneşti, înfăptuindu-se
astfel unirea celor două ţări române. Devenit domnitor, Cuza a dus o susţinută
activitate politică şi diplomatică pentru recunoaşterea unirii de către puterea
suzerană şi puterile garante şi apoi pentru desăvârşirea unirii, pe calea
înfăptuirii unităţii constituţionale şi administrative, care s-a realizat în
ianuarie 1862, când Moldova şi Ţara Românească au format un stat unitar,
adoptând oficial, în 1862, numele de România, cu capitala la
Bucureşti, cu o singură adunare şi un singur guvern. După realizarea
unirii, domnitorul Alexandru Ioan Cuza şi colaboratorul său cel mai apropiat,
Mihail Kogălniceanu (ministru, apoi prim-ministru al României), iniţiază
importante reforme interne: secularizarea averilor mânăstireşti, reforma
agrară, reforma învăţământului, care au fixat un cadru modern de dezvoltare al
ţării. Întâmpinând rezistenţă din partea
guvernului şi a Adunării Legiuitoare, alcătuite din reprezentanţi ai boierimii
şi ai marii burghezii, precum şi a bisericii, în înfăptuirea unor reforme, Cuza
formează, în 1863, un guvern sub conducerea lui Mihail Kogălniceanu, care
realizează secularizarea averilor mânăstireşti şi dizolvă Adunarea Legiuitoare.
În acelaşi an, Cuza supune aprobării poporului, prin plebiscit, o nouă
constituţie şi o nouă lege electorală, menită să asigure parlamentului o bază
mai largă, şi decretează legea rurală concepută de Kogălniceanu. În timpul
domniei lui Cuza a fost conceput codul civil şi cel penal, legea pentru
obligativitatea învăţământului primar şi au fost înfiinţate primele
universităţi din ţară, respectiv cea de la Iaşi, care azi îi poartă numele, şi
cea de la Bucureşti. Tot în această perioadă a fost organizată şi armata
naţională. Cuza a fost obligat să
abdice în anul 1866 de către o largă coaliţie a partidelor vremii,
denumită şi Monstruoasa Coaliţie, din cauza orientărilor politice diferite ale
membrilor săi, care au reacţionat astfel faţă de manifestările autoritare ale
domnitorului
În data de 10 mai 2011 Banca Naţională a
României a pus în circulaţie, în scop numismatic, o monedă dedicată aniversării
a 130 de ani de la proclamarea Regatului României. Aversul monedei prezintă castelul
Peleş şi stema României, deasupra, valoarea nominală „100 LEI“; dedesubt, anul
de emisiune „2011“; la exterior, în partea superioară, inscripţia în arc de
cerc „ROMANIA“, pe când reversul prezintă stema din 1881 a Regatului României
şi portretul regelui Carol I, în partea de jos, suprapusă peste portret,
inscripţia „10 MAI 1881“ şi semnătura regelui; la exterior, inscripţiile în arc
de cerc „130 ANI“ şi „PROCLAMAREA REGATULUI ROMANIEI“.
Caracteristicile tehnice
ale monedei sunt următoarele: valoare nominal - 100 lei; metal – aur; titlu –
90%; formă – rotunda; diametru - 21 milimetri; greutate - 6,452 grame; calitate
– proof; cant – zimţat; tiraj – 500 de exemplare și preț unitar de vânzare fără TVA –
1450 lei.
Carol I, Rege al României, Principe de Hohenzollern-Sigmaringen, pe
numele său complet Karl Eitel Friedrich Zephyrinus Ludwig von
Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 10 aprilie 1839 la Sigmaringen şi decedat
10 octombrie 1914 la Sinaia) a fost domnitorul apoi regele României, care a
condus Principatele Române şi apoi România, după abdicarea lui Alexandru Iona
Cuza. Din 1867 a devenit membru de onoare al Academiei Române, iar între 1879
şi 1914 a fost protector şi preşedinte de onoare al aceleiaşi instituţii. În cei 48 de ani ai domniei sale (cea mai
lungă domnie din istoria statelor româneşti), Carol I a obţinut independenţa
ţării, căreia i-a şi crescut imens prestigiul, a redresat economia şi a pus
bazele unei dinastii. A construit la Sinaia castelul Peleş, care a rămas una
dintre cele mai vizitate atracţii turistice ale ţării. După războiul ruso-turc,
România a câştigat Dobrogea, iar Carol a dispus ridicarea primului pod peste
Dunăre între Feteşti şi Cernavodă, care să lege noua provincie de restul ţării.
Castelul Peleş a fost construit la iniţiativa primului Rege al României,
Carol I, în afara perimetrului comunei Podul Neagului, localitate cu o
suprafaţă de 24 de km în anul 1874, an în care, din iniţiativa suveranului,
comuna primeşte numele de Sinaia. Un an mai târziu, în centrul localităţii sunt
construite primele case boiereşti, iar în 1876 începe construirea căii ferate
Ploieşti – Predeal, care străbate şi Sinaia. Concomitent, între anii 1873 şi
1875 a fost edificată fundaţia castelului Peleş. Ceremonia de punere a pietrei
de temelie a reşedinţei a avut loc într-un cadru festiv la 10/22 august 1875.
Castelul s-a construit pe un teren de 1000 de hectare numit Piatra Arsă sau
moşia Sinaia, achiziţionat de Regele Carol I de la Eforia Spitalelor în anul
1871. Realizatorii importantei construcţii sunt arhitecţii: Wilhelm von
Doderer (1872–1876), profesor la Technische Hochschule din Viena şi Johannes
Schultz (1873, diriginte de şantier, asistentul lui Doderer, iar din 1876 până
în 1883, arhitect-şef), Émile André Lecomte du Noüy (1890 – 1892), Karel Liman
(1896 – 1924); Jean Ernest, antreprenori, constructori şi proprietari de
depozite de materiale de construcţie. Statutul juridic al clădirii se prezintă
astfel: fostă reşedinţă regală (1883 – 1947), naţionalizată în 1948, muzeu din
1953 în 1975 şi din 1990 până azi, proprietate din anul 2007 a Maiestăţii Sale,
Regele Mihai I al României şi instituţie publică administrată de Statul român,
sub egida Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional. Castelul Peleş
a fost construit la iniţiativa Regelui Carol I, pentru a-i servi drept
reşedinţă de vară, investită cu funcţii politice, culturale şi simbolice. După
1914, castelul Peleş şi-a exersat în continuare funcţia de reprezentare şi de
muzeu, fără a mai fi însă locuit timp 6 luni pe an, aşa cum obişnuia suveranul
fondator. Până în 1947, devine spaţiu aulic pentru vizitele oficiale sau
găzduieşte ceremonii cu caracter militar. Cel mai important eveniment organizat
la Sinaia şi găzduit de castelul Peleş până la abdicarea Regelui Mihai, în
decembrie 1947, a fost legat de sărbătorirea semicentenarului castelului în
anul 1933 de către Regele Carol al II-lea (1930-1940). În perioada ianuarie –
martie 1948, castelul este închis din ordinul autorităţilor comuniste, iar
bunurile de patrimoniu sunt inventariate. Cea mai mare parte a colecţiilor de
pictură, mobilier, textile, piese de artă decorativă şi cărţi au fost
transferate la Muzeul de Artă din capitală. Din luna mai a aceluiaşi an, alte
piese au intrat în custodia diferitor instituţii de cultură din marile oraşe
ale României, Bucureşti, Braşov, Sibiu etc. Din anul 1953, castelul devine
Muzeu Naţional, deschis publicului larg, în timp ce celelalte imobile situate
pe domeniul Peleş, precum castelele Pelişor, reşedinţa particulară a celui
de-al doilea cuplu regal, Ferdinand I, Maria şi Foişor, fosta Casă de vânătoare
a primului Rege al României şi reşedinţă a regilor Carol al II-lea şi Mihai I
vor deveni case de creaţie şi odihnă pentru scriitorii, muzicologii şi artiştii
plastici agreaţi de regimul comunist. Două decenii mai târziu, în anul 1975,
starea de conservare tot mai critică a imobilului determină măsura închiderii
acestuia şi evacuarea unei părţi importante a patrimoniului muzeal în
depozitele amenajate într-un vechi conac boieresc al familiei Bibescu din
Posada, localitate situată la cca 20 de km sud de Sinaia. Între anii 1966 şi
1982, într-o fostă dependinţă a castelului regal, situată în apropierea
acestuia, a fost amenajat Muzeul de Artă Decorativă (Ceramica), ce valorifica piese
reprezentative din vechile colecţii regale. Concomitent cu lucrările masive de
restaurare, castelul găzduieşte până în 1989, anul înlăturării regimului
comunist în România, o serie de vizite de şefi de stat. Din 1990, respectiv
1993 şi până azi, castelele Peleş şi Pelişor sunt redeschise spre vizitare. În
anul 2007, după cinci ani de negocieri între Statul român şi Casa regală, se
ajunge la un acord, prin care castelul Peleş, castelul Pelişor, precum şi
întregul domeniu Peleş alcătuit din fostele dependinţe regale, au reintrat în
proprietatea Regelui Mihai I (1927-1930, 1940-1947), dar continuă să fie
administrate de statul român. Excepţie face castelul Foişor, clădire inaugurată
în anul 1881. Acordul cu Casa regală, expirat în anul 2009, în cazul castelului
Pelişor şi în 2010, în cazul castelului Peleş, a fost din nou
prelungit. În 1932, Foişorul a căzut pradă unui incendiu devastator. A
fost reconstruit un an mai târziu în perioada Regelui Carol al II-lea
(1930-1940). În anii 1970, clădirii iniţiale i s-a adăugat o aripă nouă şi
interioarele au suferit modificări semnificative. După 1989, clădirea a devenit
vilă de protocol a preşedenţiei României, statut pe care continuă să îl
păstreze. Elaborarea planurilor iniţiale ale castelului Peleş i-au fost
încredinţate arhitectului Wilhelm von Doderer (1825-1900), profesor la
Technische Hochschule din Viena. Doderer a înaintat suveranului trei propuneri
de proiecte arhitectonice, inspirate din arhitectura castelelor renascentiste
franceze de pe valea Loirei, ca şi din stilul edificiilor vieneze de pe
Ringstrasse. Proiectele sunt respinse de către Carol I în 1876, iar conducerea
lucrărilor este încredinţată arhitectului german, Johannes Schultz, care
elaborează planurile castelului în prima sa fază de construcţie (1879 – 1883).
Clădirea cu aspect de chalet elveţian, compusă din două etaje propusă de
Schultz, era decorată la exterior în stil german, Fachwerk. La 1890, este
construită pe locul terasei acoperite de pe aripa de sud, Sala Maură, după
proiecte atribuite arhitectului francez, Émile André Lecomte de Noüy,
discipolul celebrului arhitect francez, Violet Le Duc. În anul 1894,
la conducerea lucrărilor este numit arhitectul ceh, Karel Liman (1860 ? –
1928). Sub coordonarea sa, între 1895-1897 sunt amenajate capela reginei
Elisabeta de la etaj, apartamentele principeselor de Wied şi Hohenzollern de pe
latura de nord şi mezaninul. În anul 1884 este instalată reţeaua
electrică, castelul dispunând de un grup electrogen propriu, iar la 1897 este
construită centrala electrică. Între anii 1903 – 1906, Liman proiectează
Galeria de marmură, Sala de concerte, Sala mică de muzică şi Baia reginei şi
amenajează încăperi la nivelul al II-lea, corespondentul primei Mansarde:
camera doamnei Mavrogheni, marea doamnă a Palatului şi apartamentele oaspeţilor
din aripa de nord a castelului. Între 1906-1914, se întreprind lucrările
de amenajare a teraselor exterioare. La 1906 este înălţat turnul central al
castelului, unde un an mai târziu a fost montat ceasul cu trei cadrane, creaţie
a Fabricii de ceasuri de turn
a Curţii regale din Bavaria, Johann
Mannhardt. Totodată, sunt amenajate sala veche de muzică,
Sala Florentină şi Sala Coloanelor, pe locul primei camere de şah, iar
sufrageria regală este extinsă. La etaj, pe aripa de nord, este construit
apartamentul primului ministru. Între anii 1905 – 1906, sunt concepute
vastul apartament imperial, compus din salon mare, salon mic, dormitor, budoir,
baie şi camera valetului şi apartamentul principilor moştenitori, Ferdinand –
Maria. În anul 1906, au loc modificări ale sălii de teatru de la parter.
Tot acum, sala este adaptată proiecţiilor cinematografice, prin amenajarea
cabinei de proiecţie. Aparatura cinematografică a fost modernizată în
1939, de către Societatea Concordia din Bucureşti, la cererea expresă a regelui
Carol al II-lea. Între anii 1908 – 1911, este definitivată construcţia
sălilor de arme, ca şi decorarea sălii Florentine, după planurile arhitecţilor
Karel Liman şi Ferdinand de Tiersch, acesta din urmă, consilier al regelui Ludovic
al II-lea al Bavariei. Între anii 1907 şi 1911, este amenajat holul de
onoare pe locul celei de-a doua curţi interioare, principala sală de recepţie a
castelului. Holul este decorat în stilul renaşterii germane, cu subtile accente
baroce, de către Bernhard Ludwig din Viena, care colaborează strâns cu
arhitectul Liman. Modelul de inspiraţie al sălii îl constituie Sala Fredenhagen
a Palatului Camerei de Comerţ din Lübeck. În paralel, sunt construite la
Parter, Sala de şah şi Sala de biliard, în continuarea Sălii maure. În
sfârşit, între anii 1911-1914 este amenajată terasa cu busturi de
împăraţi romani, iar pe aripa de sud-est, este proiectată Sala consiliilor de
către arhitectul Liman şi decoratorul vienez, Bernhard Ludwig. Moartea regelui Carol
I la 27 septembrie 1914, marchează finalul vastului proiect arhitectonic
coordonat de suveran. Dintre furnizorii principali, pentru prima etapă de
construcţie, amintim casa Heymann din Hamburg şi atelierul condus de August
Bembé din Köln-Mainz. Dintre cei care au lucrat constant la decorarea şi
furnizarea de piese de artă decorativă pentru castel, din 1883 până în 1914, îi
menţionăm pe Joseph Dollitschek, arhitect şi decorator din Viena, Anton
Pössenbacher din München, creator de decoraţiuni şi de piese de mobilier şi L.
Bernheimer, din acelaşi oraş, furnizor de decoraţiuni interioare, mobilier,
covoare orientale, Habie&Polako, din Viena, furnizori de covoare gen
Smyrna, atelierele Zettler din München, 1882, creatorii de vitralii. Acestea au
fost lucrate de patruzeci de artişti şi tehnicieni timp de trei ani după
schiţele color executate de profesorii E. Widmann si Julius Juers. F. X. Barth.
Celălalt autor de vitralii al castelului Peleş a fost A. Zwölfer, titularul
unui celebru atelier vienez, cu filiala la Bucureşti. Colecţiile de artă
decorativă s-au constituit prin cooptarea unor celebre firme occidentale din
epocă: Odiot, din Paris, Eduard Wollenweber, München şi Paul Telge, din Berlin,
creatori şi furnizori de produse de orfevrărie. Lor li s-au alăturat Josef Resch,
celebru magazin de bijuterii din Paris şi J.A Eysser, fabricant faimos de
mobilier din Nürenberg.
***
DEVIZE LIBERE
Ion Marinescu
- Deviza pokeriștilor: Să n-ai parte de carte!
- Deviza mieilor: Să intrăm în greva foamei… de lup!
- Deviza nutriţioniştilor: Eşti sătul de foame? Ţine post!
- Deviza mitocanilor: Mitocani de peste tot,
grosolăniti-vă!
- Deviza beţivului: Decât o damă dezgolită mai bine-o
sticlă des-golită!
_________xxx_________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din
materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie
sau bască şi care indică, prin imagini
reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si apartenenţa
la un club, de identificare localitate,
de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie
politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de nivel de pregătire-calificare,
de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Constantin Găvenea (1911 - 1993)
Constantin
Găvenea (născut
în anul 1911 în localitatea Sfântu Vasile Chioara din județul Ialomița și
decedat în anul 1994 la Tulcea), a fost un important pictor român. Rămas orfan
de tată în timpul primului război mondial este crescut de mama sa Elisabeta,
femeie de casă, în gospodăria scriitorului Nestor Urechia (1866 - 1931). În
casa lui Nestor Urechia ia primul contact cu artele frumoase prin intermediul
lui Aimee, fiica scriitorului. Tot în casa lui N. Urechia, viitorul artist îl
cunoaște pe Nicolae Tonitza. Dat fiind că talentul tânărului Găvenea devenise
cunoscut în perioada studiilor de la Școala normală de învățători din Ploiești,
este încurajat să urmeze artele frumoase de către Costin Petrescu și Camil
Ressu. Din cauza dificultăților materiale, renunță la studiile artistice și
alege să urmeze cariera de învățător prin diferite sate din țară. La Sarichioi,
județul Tulcea, funcționează până în 1942. Ca artist rămâne autodidact. Până în
1967, funcționează ca profesor de desen și modelaj la Secția de arte plastice a
Școlii de muzică din Tulcea. Expune constant la saloanele de artă și deschide
numeroase expoziții personale, în România și peste granițe. Critici renumiți,
precum Ion Frunzetti, Dan Grigorescu, Andrei Pleșu, Radu Ionescu și Cornel Radu
Constantinescu îi comentează elogios aparițiile pe simeze. Leagă prietenie trainică cu Corneliu
Baba, după cum mărturisesc fotografiile rămase. Pe str. 24 Ianuarie din Tulcea
se află casa și atelierul artistului. A expus în multe rânduri în țară dar și
în străinătate, în expoziții personale sau de grup. A avut expoziții personale
în Germania la Stuttgart și in Danemarca la Aalborg. Parte din lucrările sale se găsesc la Oficiul de organizare a
expozițiilor, la muzee și colecționari din țară, iar peste hotare la colecționari
din R.F. Germania, Franța, Elveția, Iugoslavia, Japonia, Norvegia, Danemarca,
Thailanda, Sri-Lanka, Ruanda.
Insignă - McDonald's (România)
McDonald's
Corporation este cel mai
mare lanț de restaurante de tipul fast-food din lume, vânzând cu prioritate
hamburger, pui, cartofi prăjiți, amestecuri de băuturi răcoritoare pe bază de lapte și băuturi carbo-gazoase. Mai recent, a
început să ofere și salate și fructe. McDonald's este și cel mai mare retailer
global din domeniul serviciilor alimentare, cu peste 32000 de restaurante în
117 țări ale lumii. Afacerea a început în anul 1940, cu un restaurant deschis de frații Dick și Mac Macdonald în San Bernardino, California. Odată cu
extinderea plină de succes a companiei McDonald's pe multe piețe
internaționale, compania a devenit un simbol al globalizării și al răspândirii
stilului de viață american. Sus am postat două logo-uri ale corporației McDonald's.
Set 2 insigne - membrul al organizației de pionieri
Organizația Pionierilor a fost o organizație comunistă a copiilor români de
vârstă școlară (8 - 14 ani).
Insignă - A XXX-a aniversare a organizației 1949 - 1979
Organizația era precedată de apartenența la organizația Şoimilor
Patriei și succedată de apartenența la Uniunea Tineretului Comunist.
Insignă - Pionier cu baretă tricoloră
La
sfârșitul celui de al doilea război mondial ia naștere organizația
„Pionierii României”, pentru care a fost creată în 1945 revista „Înainte”. Doi
ani mai târziu, în 1947, pionierii au fost încadrați în U.A.E.R. - Uniunea
Asociațiilor de Elevi din România.
Insignă - Pionier membru al Cercului prieteniei
Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință festivă
la care a participat toată conducerea de partid și stat, 500 de copii au
rostit, în incinta Teatrului Giuleşti (pe-atunci Palatul Cultural Gh.
Gheorghiu-Dej), angajamentul de pionier. În perioada 1949-1966 mișcarea
pionierească a fost subordonată Uniunii Tineretului Comunist. CC al PCR va
adopta, la plenara din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la îmbunătățirea
activității Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca aceasta să aibă
organe de conducere proprii (consilii pionierești la diferite nivele, în frunte
cu Consiliul Național al organizației). În luna noiembrie a aceluiași an, a
avut loc prima conferință națională a Organizației Pionierilor, la care au fost
adoptate principalele documente statutare: „Statutul unităților și
detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă România” și „Regulamentul
Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica Socialistă România”. În
1984, la aniversarea a 35 de la crearea organizației, aceasta avea 2695000
membri. În Statutul Organizației Pionierilor din Republica
Socialistă România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație
revoluționară de masă a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților
de pionieri din Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să
cunoască și să înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să
participe, după puterile lor, la înfăptuirea acesteia.
Set 2 insigne - Pionier sportiv
"Organizația
Pionierilor educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei
și devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica
Socialistă România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să
cunoască tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei
muncitoare pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și
bogățiile țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în
construcția socialismului.
Insigna - Micul turist
"Intrarea în cadrul organizației se făcea
într-un cadru festiv, prin rostirea următorului angajament: „Eu,
...(numele si prenumele), intrând în rândurile Organizației Pionierilor, mă
angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic și disciplinat, să
cinstesc cravata roșie cu tricolor.” Imnul (neoficial al) organizației
era "Am cravata mea, sînt pionier". În orașele mari s-au
constituit case ale pionierilor. La București Palatul Cotroceni a
fost Palat al Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a fost inaugurată
noua clădire a Palatului Pionierilor (astazi Palatul Naţional al Copiilor). Organizația Pionierilor acorda distincții individuale și
colective. Cele individuale erau: tresele, titlurile „Pionier de frunte”,
„Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și
insigne pe genuri de activitate. Cele colective constau în diplome cum ar fi:
„Unitate fruntașă”, „Detașament fruntaș” și „Grupă fruntașă”.
Deasupra poţi vedea uniformă, ecuson, cravată, centură, trese, șnur şi steaguri pioniereşti.
_________ooOoo_________
O CUPON DE ACȚIUNE
ROMÂNEASCĂ
ÎN LIMBA ROMÂNĂ
Cupon de acțiune 50000 lei 1929
Szamosvidéki Erdőipar és Kőbánya
Industria forestiera si cariere piatră Satu Mare - România
Câteva ornamente decorative marginale
de pe acțiuni italienești
Detaliu vignetă de pe un certificat financiar american
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 01.02.2015
Un comentariu:
Insigna de pionieri cu bareta tricoloră (ciobită) este un fals grosolan.
Bareta este schimbată de la o insignă de donator onorific.
Alunel
Trimiteți un comentariu