***
DOUĂ EPIGRAME
CU ADÂNC SUBÎNŢELES
CURIOZITĂŢI
Gramatica pe mine
m-a mirat,
Ba câte-odată
chiar m-a uluit,
Că „strâns-unit”
se scrie separat,
Iar „separat” se
scrie strâns unit!
UNUI PIERDE VARA
de Alexandru Hanganu
După cum mi-e dat
s-aud,
Pentru-a nu şiu
câta oară,
E un tip atât de
crud,
Că şi timpul şi-l
omoară.
_________xxXxx_________
CÂTEVA MEDALII
ROMÂNEŞTI
Informaţii generale despre medalistică
şi subiectul ei de studiu, medalia,
poţi citi în articolul
LE HAVRE - FRANŢA
Victoria Revoluţiei române din decembrie 1989
Dupa succesul revolutiei anti-comuniste din Decembrie 1989,
guvernul roman a decis sa instituie cateva distinctii pentru
participanti. Prin legea nr. 42/1990, publicata la un an dupa
evenimente, au fost create cateva titluri si distinctii: titlul
post-mortem de Erou-martir al Revolutiei Romane din Decembrie 1989,
titlul de Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989,
brevetul onorific de Participant la Victoria Revolutiei Romane din
Decembrie 1989, precum si o medalie comemorativa. Alte medalii
neoficiale au fost acordate in anii urmatori, cum ar fi medalia
comemorativa pentru a 5-a aniversare a revolutiei. Pana la urma, aceste distinctii nu au mai fost incluse in sistemul
national de decoratii. Ele au fost inlocuite de Ordinul Victoria
Revolutiei Romane din Decembrie 1989, instituit prin Legea nr. 1/1996. Acest ordin onorific a fost acordat “eroilor martiri precum si
persoanelor care s-au remarcat prin fapte deosebite in lupta pentru
victoria revolutiei.”Ordinul are forma unei stele din tombac cu opt colturi, cu
diamentrul de 40 mm. Medalionul central are diametrul de 15 mm si
contine litera “V”. A fost acordat intr-o cutie de plastic, impreuna cu o
bareta emailata. In total, 1266 de ordine au fost acordate prin Decretul nr. 1169/2004.
Erou al muncii socialiste - 1951
Erou al Muncii Socialiste a fost un titlu onorific al Uniunii
Sovietice şi al statelor din cadrul Pactului de la Varşovia. Acesta a
fost cea mai înaltă distincţie acordată pentru realizările excepţionale
în econimia naţională şi în cultură. Titlul onorific a fost introdus prin decretul Prezidiumului Suprem Sovietic al Uniunii Sovietice la 27 decembrie 1938. Toţi posesorii acestui semn distinctiv erau reprezentaţi şi pe timbrele poştale ale ţării lor, ori li se construiau busturi.Titlul onorific „Erou al Muncii Socialiste” a fost proiectat de artistul
A. Pomansky. Medalia Steaua de Aur a Titlului Onorific „Erou al Muncii
Socialiste” a fost o stea cu 5 colţuri, cu razele diedre netede pe
avers, cu diametrul circular a stelei era de 33,5 mm. În centrul avers
se află un ciocan şi o seceră în relief, de 14 şi 13 mm. Aceasta
cântărea 15,25 grame. În România, titlul onorific „Eroul al Muncii Socialiste - RPR” a fost
introdus prin Decretul 161 din 1951, modificat prin Decretul Consiliului
de Stat nr. 140 din 1971 și a fost abrogat prin legea 7/1998. Pe lângă titlul de „Erou al Muncii Socialiste” beneficiarul primea şi
Medalia de Aur „Secera şi Ciocanul” precum şi alte privilegii şi
beneficii, printre care scutire de la plata impozitelor şi bonificaţii
în bani. Ca o diferenţă faţă de Uniunea Sovietică, acest titlul era
acordat în România şi unităţilor teritoriale administrative în special
pentru „întrecerile socialiste” şi pentru „contribuţii deosebite la
sporirea producţiei agricole.
Carol I * 1866 - 1914
Castelul Peleş
Castelul Peleş a fost construit la iniţiativa primului Rege al României,
Carol I, în afara perimetrului comunei Podul Neagului, localitate cu o
suprafaţă de 24 de km în anul 1874, an în care, din iniţiativa
suveranului, comuna primeşte numele de Sinaia. Un an mai târziu, în
centrul localităţii sunt construite primele case boiereşti, iar în 1876
începe construirea căii ferate Ploieşti – Predeal, care străbate şi
Sinaia. Concomitent, între anii 1873 şi 1875 a fost edificată fundaţia
castelului Peleş. Ceremonia de punere a pietrei de temelie a reşedinţei a
avut loc într-un cadru festiv la 10/22 august 1875. Castelul s-a construit pe un teren de 1000 de hectare numit Piatra Arsă sau moşia Sinaia,
achiziţionat de Regele Carol I de la Eforia Spitalelor în anul 1871. Realizatorii importantei construcţii sunt arhitecţii: Wilhelm von Doderer (1872–1876), profesor la
Technische Hochschule din Viena şi Johannes Schultz (1873, diriginte de
şantier, asistentul lui Doderer, iar din 1876 până în 1883,
arhitect-şef), Émile André Lecomte du Noüy (1890 – 1892), Karel Liman
(1896 – 1924); Jean Ernest, antreprenori, constructori şi proprietari de
depozite de materiale de construcţie. Statutul juridic al clădirii se prezintă astfel: fostă reşedinţă regală (1883 – 1947), naţionalizată în 1948, muzeu din
1953 în 1975 şi din 1990 până azi, proprietate din anul 2007 a
Maiestăţii Sale, Regele Mihai I al României şi instituţie publică
administrată de Statul român, sub egida Ministerului Culturii şi
Patrimoniului Naţional. Castelul Peleş a fost construit la iniţiativa Regelui Carol I,
pentru a-i servi drept reşedinţă de vară, investită cu funcţii politice,
culturale şi simbolice. După 1914, castelul Peleş şi-a exersat în
continuare funcţia de reprezentare şi de muzeu, fără a mai fi însă
locuit timp 6 luni pe an, aşa cum obişnuia suveranul fondator. Până în
1947, devine spaţiu aulic pentru vizitele oficiale sau găzduieşte
ceremonii cu caracter militar. Cel mai important eveniment organizat la
Sinaia şi găzduit de castelul Peleş până la abdicarea Regelui Mihai, în
decembrie 1947, a fost legat de sărbătorirea semicentenarului castelului
în anul 1933 de către Regele Carol al II-lea (1930-1940). În perioada
ianuarie – martie 1948, castelul este închis din ordinul autorităţilor
comuniste, iar bunurile de patrimoniu sunt inventariate. Cea mai mare
parte a colecţiilor de pictură, mobilier, textile, piese de artă
decorativă şi cărţi au fost transferate la Muzeul de Artă din capitală.
Din luna mai a aceluiaşi an, alte piese au intrat în custodia diferitor
instituţii de cultură din marile oraşe ale României, Bucureşti, Braşov,
Sibiu etc. Din anul 1953, castelul devine Muzeu Naţional, deschis
publicului larg, în timp ce celelalte imobile situate pe domeniul Peleş,
precum castelele Pelişor, reşedinţa particulară a celui de-al doilea
cuplu regal, Ferdinand I, Maria şi Foişor, fosta Casă de vânătoare a
primului Rege al României şi reşedinţă a regilor Carol al II-lea şi
Mihai I vor deveni case de creaţie şi odihnă pentru scriitorii,
muzicologii şi artiştii plastici agreaţi de regimul comunist. Două
decenii mai târziu, în anul 1975, starea de conservare tot mai critică a
imobilului determină măsura închiderii acestuia şi evacuarea unei părţi
importante a patrimoniului muzeal în depozitele amenajate într-un vechi
conac boieresc al familiei Bibescu din Posada, localitate situată la
cca 20 de km sud de Sinaia. Între anii 1966 şi 1982, într-o fostă
dependinţă a castelului regal, situată în apropierea acestuia, a fost
amenajat Muzeul de Artă Decorativă (Ceramica), ce valorifica piese
reprezentative din vechile colecţii regale. Concomitent cu lucrările
masive de restaurare, castelul găzduieşte până în 1989, anul înlăturării
regimului comunist în România, o serie de vizite de şefi de stat. Din
1990, respectiv 1993 şi până azi, castelele Peleş şi Pelişor sunt
redeschise spre vizitare. În anul 2007, după cinci ani de negocieri
între Statul român şi Casa regală, se ajunge la un acord, prin care
castelul Peleş, castelul Pelişor, precum şi întregul domeniu Peleş
alcătuit din fostele dependinţe regale, au reintrat în proprietatea
Regelui Mihai I (1927-1930, 1940-1947), dar continuă să fie administrate
de statul român. Excepţie face castelul Foişor, clădire inaugurată în
anul 1881. Acordul cu Casa regală, expirat în anul 2009, în cazul
castelului Pelişor şi în 2010, în cazul castelului Peleş, a fost din nou
prelungit. În 1932, Foişorul a căzut pradă unui incendiu devastator. A fost
reconstruit un an mai târziu în perioada Regelui Carol al II-lea
(1930-1940). În anii 1970, clădirii iniţiale i s-a adăugat o aripă nouă
şi interioarele au suferit modificări semnificative. După 1989, clădirea
a devenit vilă de protocol a preşedenţiei României, statut pe care
continuă să îl păstreze. Elaborarea planurilor iniţiale ale castelului Peleş i-au fost
încredinţate arhitectului Wilhelm von Doderer (1825-1900), profesor la
Technische Hochschule din Viena. Doderer a înaintat suveranului trei
propuneri de proiecte arhitectonice, inspirate din arhitectura
castelelor renascentiste franceze de pe valea Loirei, ca şi din stilul
edificiilor vieneze de pe Ringstrasse. Proiectele sunt respinse de către
Carol I în 1876, iar conducerea lucrărilor este încredinţată
arhitectului german, Johannes Schultz, care elaborează planurile
castelului în prima sa fază de construcţie (1879 – 1883). Clădirea cu
aspect de chalet elveţian, compusă din două etaje propusă de Schultz,
era decorată la exterior în stil german, Fachwerk. La 1890, este construită pe locul terasei acoperite de pe aripa de
sud, Sala Maură, după proiecte atribuite arhitectului francez, Émile
André Lecomte de Noüy, discipolul celebrului arhitect francez, Violet
Le Duc. În anul 1894, la conducerea lucrărilor este numit arhitectul ceh,
Karel Liman (1860 ? – 1928). Sub coordonarea sa, între 1895-1897 sunt
amenajate Capela reginei Elisabeta de la etaj, Apartamentele
principeselor de Wied şi Hohenzollern de pe latura de nord şi Mezaninul. În anul 1884 este instalată reţeaua electrică, castelul dispunând de
un grup electrogen propriu, iar la 1897 este construită centrala
electrică. Între anii 1903 – 1906, Liman proiectează Galeria de marmură, Sala de
concerte, Sala mică de muzică şi Baia reginei şi amenajează încăperi la
nivelul al II-lea, corespondentul primei Mansarde: camera doamnei
Mavrogheni, marea doamnă a Palatului şi apartamentele oaspeţilor din
aripa de nord a castelului. Între 1906-1914, se întreprind lucrările de amenajare a teraselor
exterioare. La 1906 este înălţat turnul central al castelului, unde un
an mai târziu a fost montat ceasul cu trei cadrane, creaţie a Fabricii de ceasuri de turn a Curţii regale din Bavaria, Johann Mannhardt. Totodată, sunt
amenajate Sala veche de muzică, Sala Florentină şi Sala Coloanelor, pe
locul primei Camere de şah, iar Sufrageria regală este extinsă. La etaj,
pe aripa de nord, este construit Apartamentul primului ministru. Între anii 1905 – 1906, sunt concepute vastul Apartament imperial,
compus din Salon mare, Salon mic, Dormitor, Budoir, Baie şi Camera
valetului şi Apartamentul principilor moştenitori, Ferdinand – Maria. În anul 1906, au loc modificări ale Sălii de teatru de la Parter. Tot
acum, sala este adaptată proiecţiilor cinematografice, prin amenajarea
cabinei de proiecţie. Aparatura cinematografică a fost modernizată în
1939, de Societatea Concordia din Bucureşti, la cererea expresă a
regelui Carol al II-lea. Între anii 1908 – 1911, este definitivată construcţia Sălilor de
arme, ca şi decoraţia Sălii Florentine, după planurile arhitecţilor
Karel Liman şi Ferdinand de Tiersch, acesta din urmă, consilier al
regelui Ludovic al II-lea al Bavariei. Între anii 1907 şi 1911, este amenajat Holul de onoare pe locul celei
de-a doua curţi interioare, principala sală de recepţie a castelului.
Holul este decorat în stilul Renaşterii germane, cu subtile accente
baroce, de către Bernhard Ludwig din Viena, care colaborează strâns cu
arhitectul Liman. Modelul de inspiraţie al sălii îl constituie Sala
Fredenhagen a Palatului Camerei de Comerţ din Lübeck. În paralel, sunt
construite la Parter, Sala de şah şi Sala de biliard, în continuarea
Sălii maure. În sfârşit, între anii 1911-1914 este amenajată terasa cu busturi de
împăraţi romani, iar pe aripa de sud-est, este proiectată Sala
consiliilor de către arhitectul Liman şi decoratorul vienez, Bernhard
Ludwig. Moartea regelui Carol I la 27 septembrie 1914, marchează finalul
vastului proiect arhitectonic coordonat de suveran. Dintre furnizorii principali, pentru prima etapă de
construcţie, amintim casa Heymann din Hamburg şi atelierul condus de
August Bembé din Köln-Mainz. Dintre cei care au lucrat constant la
decorarea şi furnizarea de piese de artă decorativă pentru castel, din
1883 până în 1914, îi menţionăm pe Joseph Dollitschek, arhitect şi
decorator din Viena, Anton Pössenbacher din München, creator de
decoraţiuni şi de piese de mobilier şi L. Bernheimer, din acelaşi oraş,
furnizor de decoraţiuni interioare, mobilier, covoare orientale,
Habie&Polako, din Viena, furnizori de covoare gen Smyrna, atelierele
Zettler din München, 1882, creatorii de vitralii. Acestea au fost
lucrate de patruzeci de artişti şi tehnicieni timp de trei ani după
schiţele color executate de profesorii E. Widmann si Julius Juers. F. X.
Barth. Celălalt autor de vitralii al castelului Peleş a fost A.
Zwölfer, titularul unui celebru atelier vienez, cu filiala la Bucureşti.
Colecţiile de artă decorativă s-au constituit prin cooptarea unor
celebre firme occidentale din epocă: Odiot, din Paris, Eduard
Wollenweber, München şi Paul Telge, din Berlin, creatori şi furnizori de
produse de orfevrărie. Lor li s-au alăturat Josef Resch, celebru
magazin de bijuterii din Paris şi J.A Eysser, fabricant faimos de
mobilier din Nürenberg.
Carol I * 1866 - 1914
România 2004
Carol I, Rege al României, Principe
de Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său complet Karl Eitel Friedrich
Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 10 aprilie 1839 la
Sigmaringen şi decedat 10 octombrie 1914 la Sinaia) a fost domnitorul apoi
regele României, care a condus Principatele Române şi apoi România, după
abdicarea lui Alexandru Iona Cuza. Din 1867 a devenit membru de onoare al
Academiei Române, iar între 1879 şi 1914 a fost protector şi preşedinte de
onoare al aceleiaşi instituţii. În cei 48 de ani ai domniei sale (cea mai lungă
domnie din istoria statelor româneşti), Carol I a obţinut independenţa ţării,
căreia i-a şi crescut imens prestigiul, a redresat economia şi a pus bazele
unei dinastii. A construit la Sinaia castelul Peleş, care a rămas una dintre cele
mai vizitate atracţii turistice ale ţării. După războiul ruso-turc, România a
câştigat Dobrogea, iar Carol a dispus ridicarea primului pod peste Dunăre între
Feteşti şi Cernavodă, care să lege noua provincie de restul ţării.
Mai sus admiri cele trei steme ale Regatului României.
_____________ooOoo_____________
Germania - Lagărul de ofiţeri de la Hesepe b. Bramsche
2 mărci xxx
Câteva vignete de pe certificate şi bonduri americane
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu