Mai jos am postat și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea franceză MONTLIEU (LA-
GARDE), departamentul CHARENTE MARITIME, regiunea
NOUA ACHITANIE, din vremuri diferite, dar și câteva vechi
trimiteri poștale ilustrate.
Seminarul
Autogara
Calvarul
Biserica
Castelul Challaux
Monumentul eroilor americani
Castelul Jards
Ospiciul
Biserica Maica Domnului
Pensionul familiei Saint-Alberic
Pensionul familiei Saint-Alberic - Sala de mese
Conventul
Un colț din Piața Halei
Piscina
Biserica și drumul spre Bordeuax
Piața Halelor
Biserica Sfântu Vivien
Biserica Roch - demolata 1852
Un colț de Piață
Valea Rambeau
Trimiteri poștale
xxx
"CINE CUNOAȘTE
CÂND ÎNCEPE SEZONUL?"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O INSIGNĂ
ȘI CÂTEVA MEDALII
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
350 de ani de la moartea marelui logofăt Udriște Năsturel
Th & R. G. Zamfirescu
Simpozionul Cartea română - Europa - ediția a doua 2009
Biblioteca metropolitană București
Udriște Năsturel (n.
circa 1596 în cumuna Herăști, județul Giurgiu, denumire veche Fierești și d.1659)
a fost un cărturar, autor de versuri și traducător român din Țara Românească,
logofăt al II-lea în timpul domniei lui Matei Basarab și mare logofăt
în timpul domnitorului Constantin Șerban, fiind cumnat cu acesta. Venind în
contact cu cultura europeană a vremii, a achiziționat cărți valoroase din
această epocă. A avut o contribuție de seamă la introducerea limbii române în
biserică și în activitatea tipografiilor de
la Govora și Târgoviște. Prin legăturile sale a contribuit la
schimbul de tipărituri românești între cele trei provincii românești. Cunoștea mai multe limbi străine – slavonă,
greacă, latină și rusă. În timpul domniei lui Matei Basarab, a fost de fapt
șeful cancelariei domnești şi ”sfătuitorul de taină” al domnului. Posesor al
unei mari averi, el a călătorit mult, între altele la Viena şi la Kiev ca
reprezentant al cumnatului său. Udrişte Năsturel locuia de obicei în preajma
scaunului domnesc, având casă la Târgoviște şi la Bucureşti, însă venea des la
Herăști. Udrişte se căsătorise în 1625 cu Maria, fata vornicului Vintilă
Corbeanul cu care a avut un fiu, Mateiaş, care însă rămâne orfan de mamă la
câteva săptămâni. Acest copil a fost botezat şi, mai târziu, înfiat de către
Elina şi Matei Basarab și declarat moștenitor al tronului. El moare însă în
1643, la vârsta de 17 ani. Din a doua căsătorie a lui Udrişte cu Despina s-a
născut în 1632 Radu Toma, mai târziu mare ban al Craiovei. Și el a fost botezat
de Elina, care îi lasă moștenire toată averea ei la moartea ei, în 1653. În
satul Herești, există, bine conservat, conacul familiei Udriște, iar liceul din
comuna Hotarele, județul Giurgiu, poartă numele acestui important boier
cărturar.El a tradus tratatul politico-filosofic și testamentar
denumit Învățăturile lui Neagoe Basarab către fiul său,
Teodosie.
Biblioteca
Metropolitană București, prescurtat BMB, este rețeaua de biblioteci publice
din municipiul București. Misiunea ei este de a facilita accesul gratuit
și nediscriminatoriu la drepturile culturale fundamentale, servind ca un centru
comunitar care susține activ informarea, cercetarea, educația și recreerea
locuitorilor din București și județul Ilfov și care contribuie activ la
îmbunătățirea calității vieții bucureștenilor prin oferta ei inovatoare și
programul integrat de servicii cu caracter public. Sediul central al acestei
instituții de cultură este situat pe Strada Tache Ionescu, nr. 4, în sectorul 1. Biblioteca Metropolitană Metropolitană
București este continuatoarea unei bogate tradiții de lectură publică,
funcționând de-a lungul timpului în diferite localuri și sub diferite denumiri:
- În 1935, Primăria Municipiului București reînființează Biblioteca Municipiului București, instituție care funcționează până în prezent.
- În 1949-1957, Biblioteca Centrală București și, ulterior, între 1957 – 1968, Biblioteca Orășenească Mihail Sadoveanu, a jucat rolul de coordonator metodologic pentru bibliotecile raionale din municipiul București;
- În 1969, Biblioteca Municipală Mihail Sadoveanu, după reorganizarea administrativă a Bucureștilor, a centralizat principalele servicii, iar bibliotecile raionale au devenit filiale ale Bibliotecii Municipale;
- În 2002, potrivit Legii bibliotecilor a fost înființată Biblioteca Metropolitană București, succesoare a Bibliotecii Municipale Mihail Sadoveanu.
- Îndrumare și orientare în filială și rețeaua BibMet;
- Împrumut / restituire la / de la domiciliu a documentelor de bibliotecă, pe diverse tipuri de suport, deținute în colecții;
- Lectură la sală; scanarea parțială a unor documente din fondul bibliotecii; consultarea abonamentelor presă;
- Rezervarea documentelor și prelungirea termenului de împrumut al documentelor prin catalogul electronic, telefonic sau prin e-mail;
- Acces gratuit la Internet prin Wi-fi si la calculatoare pentru public;
- Acces la catalogul electronic și la Biblioteca Digitală a Bucureștilor
Regele Carol I al României
Inaugurarea Școlii de Arte și Meserii - București
Piesa
de mai sus este o medalie masonică unifață care celebrează personalitatea
Regelui Carol I al României și Inaugurarea Școlii de arte și meserii din
București. Ea a fost realizară în anul 1894 de către gravorul Dimitrie
Paciurea. Piesa are forma ovală cu dimensiunile 70 x 40 milimetri, este
confecționată din bronz și poate fi admirată în colecția Muzeului Național de
Istorie a României. Periferic, pe partea stângă, urmând conturul piesei e
aplicată inscripția: “CAROL I REGELE ROMANIEI, iar pe partea dreaptă: “ ŞCOLA
DE ARTE ŞI MESERII BUCUREȘTI - 26 APRILIE 1894. Unul din obictivele Masoneriei a fost instruirea
profesională: de aceea a fondat şi sprijinit înființarea unor şcoli şi meserii.
Exemplu:- anul 1875 - Școala de meserii a Lojii Egalitatea, cu clase de mecanică, tinichigerie, vopsitorie și tăbăcărie
- Loja "Înțelepții din Heliopolis" a deschis o școală specializată în: lemnărie, construcții, piatră, cărămidă, prelucrarea metalelor, cizelarea metalelor prețioase și sticlărie
- În 1875 Loja "Zur Btiiderlichkcit"' din Bucureşti a înființat o școală pentru copii
- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Edificiul fostei Școli
de Arte și Meserii azi parte a Institului
Politehnic din București, este un moment istoric situat în Sectorul 1. pe
strada Gheorghe Polizu, la nr.11. Pe fondul dezvoltării reţelei de învăţământ
elementar în cele două Principate româneşti, anul 1836 marchează în Ţara Românească,
în timpul domniei lui Alexandru Dimitrie Ghica, începutul organizării
învăţământului meseriilor, odată cu constituirea Şcolii de Meserii situate în
Bucureşti în zona numită la acea dată Podul Târgului din Afară, azi Calea
Moşilor. Cursurile şcolii durează patru ani, iar recrutarea elevilor se face
printr-o repartizare oficială din rândul militarilor în termen. În cadrul
şcolii sunt admişi şi elevi neştiutori de carte, care primesc instruirea
practică până la orele18.30, după care urmează instruirea şcolară la citit,
scris, socotit şi desen. Şcoala, care se află în casele lui Manuc Bei, are
organizate, pentru deprinderea unor meserii, ateliere de fierărie, tâmplărie,
rotărie şi turnătorie de cupru. Prinţul rus Anatole Demidoff, care vizitează
Bucureştii în anul 1837, o menţioneaza în cartea sa: ,,Voiaj in Rusia
meridională, Moldova şi Valahia" tiparită în trei volume la Paris în anul
1841 sub denumirea de ,,Şcoala de arte şi meserii pentru soldaţi". În anul
1845, din dispoziţia domnitorului Gheorghe Bibescu aflat sub influenţa
puternică a Rusiei, şcoala îşi încetează activitatea. Constatând necesitatea şi
utilitatea unei asemenea şcoli tehnice, domnitorul Barbu Dimitrie Ştirbei, în
anul 1850, cere Eforiei Şcoalelor să elaboreze un plan de organizare al unei
şcoli civile de arte şi meşteşuguri “potrivit cu starea şi mijloacele
ţării". Această şcoală începe să funcţioneze din anul 1852, mai târziu
având un local propriu situat în Bucuresti, la Cişmeaua Mavrogheni, dincolo de
capul podului. Şcoala îşi începe activitatea cu 40 de elevi interni pregatiţi
în meseriile de tâmplari şi fierari. Ulterior, la aceste meserii se adaugă
treptat: strungăria, sculptura în lemn şi turnătoria de metale. În anul 1864,
în timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza, toţi cei 70 de elevi ai şcolii, din
motive de interes naţional, sunt trecuţi la Arsenalul armatei, unde constituie
o secţie specială. Din cauze bugetare şcoala îşi întrerupe activitatea în
intervalul anilor 1864-1871. Suspendarea şcoalei de meştesuguri de la Mavrogheni
în anul 1864 este resimţită de industria românească, marcând începutul unui
proces de extindere în care meseriaşii specialişti sunt tot mai căutaţi. Şcoala
de la Iaşi, înfiinţată în anul 1841, nu poate satisface singură aceste cerinţe.
În încercarea de soluţionare a problemei, izvorâtă din necesitatea dezvoltării
economiei româneşti manufacturiere, Ministerul Cultelor reînfiinţează în anul
1871 vechea şcoala sub denumirea de Şcoala de Arte şi Meserii, în fostul local
de la Cişmeaua Mavrogheni, cunoscut mai târziu şi sub denumirea de Monetăria
Statului. Şcoala începe să funcţioneze în baza regulamentului aprobat prin Decretul nr. 1754 din 24 octombrie 1872,
inspirat după modelul Şcolii franceze de arte şi meserii de la
Chalon-sur-Marne, Aix şi Augers. Hotărârea Ministerului Finanţelor din anul
1877 de amplasare a Monetăriei Statului în casele de la Mavrogheni determină
mutarea Şcolii de Arte şi Meserii în localul secţiunii mecanice a Şcolii de
Agricultură de la Herăstrău, unde funcţionează până în anul 1882, când, din
nou, este mutată într-o clădire situată în vecinătatea gării Filaret. Cu toate
că în jurul şcolii de lângă gara Filaret se construiesc unele ateliere fără de
care pregătirea practică a elevilor ar fi compromisă, în anul 1885 se hotărăşte
ca şcoala să fie mutată din nou. Localul şcolii şi atelierele construite
ulterior sunt preluate de uzinele Wolff, ale căror hale există şi în prezent.
Desele mutări din această perioadă au consecinţe asupra calităţii procesului de
învăţământ, situaţie constatată în anul 1883 şi de ministrul Ion Câmpineanu, de
la Ministerul Domeniilor de care aparţine şcoala, care ia iniţiativa
construirii unui local corespunzător şi stabil. În baza acestei decizii, în
anul 1885 se construieşte noul local al şcolii în str. Polizu nr. 11. Acesta se
află pe locul fostelor vii ale boierilor Bărcănescu, vecine cu livada lui
Nicolae Filimon. Pentru ca procesul de pregătire practică şi aplicativă să nu
sufere, până în anul 1889 sunt realizate şi atelierele de aplicaţie ale şcolii.
Întărirea rolului Şcolii de Arte şi Meserii, cu cursuri gratuite şi repartiţii
asigurate pentru absolvenţi, este rezultatul efortului Lojii „Înţelepţii din
Heliopolis”. În anul 1863 este înfiinţată la Bucureşti, cu acceptul lui A.I.
Cuza, Loja „Înţelepţii din Heliopolis”, aflată sub obedienţa Marelui Orient al
Franţei. Venerabili ai ei sunt, printre alţii, G. Filipescu, Dimitrie Sturdza
precum şi doctorul Carol Davila. Ministrul Ion Câmpineanu însuşi fondase în
1833, împreună cu Ion Heliade Rădulescu „Societatea filarmonică” – întâia Lojă
masonică a românilor din România. Imobilul din str. Polizu nr. 11 este ridicat
după planurile profesorului inginer-arhitect Nicolae Cerkez, frate al
arhitectului Grigore P. Cerkez. În anul 190, printr-o lege promovată de Spiru Haret,
școla trece de la Ministerul Domeniilor la Ministerul Instrucţiunii Publice,
marcându-se în acest fel trecerea la o treaptă superioară în învăţământul
tehnic românesc. În anul 1911, în cadrul Şcolii superioare de arte şi meserii
din Bucureşti funcţionează următoarele ateliere: tamplărie, sculptură în lemn
şi ipsos, rotărie, modelărie, garaj de automobile, lăcătuşerie, ajustaj,
cazangerie, lipire oxi-acetilenică, forjă, tinichigerie, turnătorie în fonta şi
bronz, nichelaj şi galvanoplastie, cizelaj, vopsitorie şi tapiţerie. Până în
anul 1928 s-au mai adăugat atelierele de electricitate, croitorie şi
încălţăminte. În aceste ateliere sunt create opere ale artei tehnice sau
plastice precum partea mecanică a avionului lui Aurel Vlaicu, statuia poetului
Mihai Eminescu pentru orasul Iaşi, operă a sculptorului Faur Ion Schmidt,
maistru al şcolii dar și statuia lui Carol Davila ce poate fi admirată azi în
fața Universităţii de Medicină şi Farmacie din Bucureşti. Sfârşitul Şcolii
Superioare de Arte şi Meserii din Bucuresti este stipulat în Decretul nr. 908
din 9 aprilie 1936, care preciza că începând cu data de 1 septembrie 1936
aceasta se transformă, după o existenţă centenară, în Liceul industrial de
băieţi nr. 1. În baza Decretului 175 din 3 august 1948 se înfiinţează
Institutul de Exploatare si Industrializare a Lemnului din Bucuresti, cu o
facultate şi două secţii (secţia de Exploatare şi Construcţie a Instalaţiilor
de Transport şi sectia de Industrializare a Lemnului), care va funcţiona în
str. Polizu nr. 11 până în anul 1953. Astăzi acest local aparține Institutlui
Politehnic București. (Sursa – Constantin Săvulescu, absolvent promoție 1934 a
acestei școli).
C.C.A. (Casa Centrală a Armatei) 1976 - 1977
Un an de la înființarea cercului numismatic CCA
I - VIII - 1976 - 1977
Cercul
militar, denumirea alternativă Casa centrală a armatei sau Cercul Militar Național este o clădire din București, care
găzduiește instituția centrală de cultură a Armatei române, cu profil
cultural-educativ, artistic, recreativ-distractiv, precum și de imagine,
reprezentare și protocol. Cercul
militar a fost considerat drept locul consacrat al întâlnirilor ofiţerilor în
afara cazărmii unde se discutau probleme legate de teoria războiului, chestiuni
doctrinare sau de strategie militară. Nu trebuie neglijat nici aspectul monden
al cercurilor militare, acestea având rolul de pilon de comunicare între armată
şi societatea civilă. Ideea înfiinţării cercurilor militare în garnizoanele
armatei române a apărut în deceniul al optulea al secolului al XIX-lea cu puţin
timp înainte de războiul de independenţă. Astfel Cercul Militar al ofiţerilor
din garnizoana Bucureşti a luat fiinţă la data de 15 decembrie 1876. Noua
instituţie a fost pusă în patronajul direct al, pe atunci, principelui Carol I.
Asemenea celorlalte cercuri militare si cel din garnizoana Bucureşti era un mod
de asociere privată a corpului ofiţieresc, desfăşurarea activităţilor fiind
susţinute financiar prin cotizaţiile membrilor sau prin donaţii ori
valorificarea unor produse culturale. Primul sediu al cercului din capitală se
găsea în localul Eforiei din Bulevardul Elisabeta (în prezent sediul Primăriei
sectorului 5). Apoi, din aprilie 1887 s-a mutat în Casa Greceanu, local aflat
la intersecţia Căii Victoriei cu Bulevardul Elisabeta în apropierea Bisercii
Doamnei. La începutul secolului al XX-lea, Cercul Militar s-a mutat in Casa
Oteteleşanu în locul căreia se va ridica mai târziu Palatul Telefoanelor. Prima persoană care face publică ideea de local
propriu pentru Cercul Militar din Bucureşti apare la generalul Eraclie Arion,
idee primită cu rezerve din varii motive, primordial fiind cel financiar. In
cele din urmă, dupa dobândirea calităţii de persoană juridică a cercului si
după numeroase discuţii se obţine aprobarea pentru construirea unui local
propriu. Avand in vedere numeroasele edificii care se ridicau la acea perioadă
în Bucureşti s-a optat în cele din urmă pentru terenul pe care s-a aflat
Mănăstirea Sărindar care fusese demolată de
municipalitate în 1896. Terenul era insă în proprietatea Ministerului
Agriculturii si Domeniilor iar pentru obţinerea lui era necesară aprobarea
celor două camere ale Parlamentului. Problema a fost discutată mai întai în
Senat. Prima şedinţă în care proiectul s-a aflat pe ordinea de zi a senatorilor
a fost 19 martie 1897. Pe 24 martie, la doar 5 zile de la prima dezbatere,
proiectul este supus la vot de preşedintele Senatului, Dimitrie A. Sturdza.
Aceştia l-au admis cu 50 de voturi pentrusi 36 împotrivă.
Intenţia ca legea să intre imediat în dezbatere şi în Camera Deputaţilor nu s-a
materializat astfel încât construcţia a trebuit sa sufere amânări. La data de 26
martie 1897 guvernul condus de P.S. Aurelian a căzut şi s-a format un altul
condus de Dimitrie A. Sturdza în care portofoliul Ministerului de Război a
rămas cu acelaşi titular în persoana lui Anton Berindei, care fusese numit la
25 noiembrie 1896. Proiectul de lege a fost trecut si prin Camera Deputaţilor
unde este aprobat cu 67 de voturi pentru si doar 5 împotrivă. La 5 aprilie 1898
legea era promulgată si de Carol I. Obţinerea
terenului pentru viitorul palat reprezenta un mare pas înainte pentru Cercul
Militar din Bucureşti dar şi pentru elita militară a ţării în general. Locul
destinat viitoarei clădiri întrunea toate condiţiile necesare privind
amplasamentul unei asemenea instituţii. În plus, nu era de neglijat nici
valoarea istorică a locului. Pe acest teren a funcţionat vreme de câteva
veacuri biserica Sărindar unul dintre cele mai frumoase lăcaşe de cult din
Bucureşti. După războiul de independenţă, biserica, a rămas neîngrijită intrând
într-o stare de degradare vizibilă, în 1893 Nicolae Filipescu, primarul
Bucureştilor, hotărând dărâmarea ei. Proiectul iniţial fusese semnat de
Dimitrie Maimarolu însă de la acel moment trecuseră deja 12 ani iar noi idei
începuseră deja să se contureze in special in jurul generalului Vasile Zottu
care aprecia că proiectul corespundea doar in mică parte noilor
realităti. În consecinţă generalul Zottu împreună cu echipa sa de colaboratori
au adus o serie de modificări proiectului iniţial aceasta reprezentând cauza
unui conflict ce se va dovedi de lungă durată cu arhitectul Dimitrie Maimarolu
si cu echipa acestuia de colaboratori. În anul 1911 pentru execuția
construcției a fost acceptată antrepriza Blekman-Moscovici. Proiectantul principal al monumentalului Palat al
Cercului Militar Național a fost arhitectul român Dimitrie Maimarolu, în
colaborare cu V. Ștefănescu și E. Doneaud. Beneficiarul lucrării a fost Cercul
militar al ofițerilor din garnizoana București, organizație a ofițerilor
români înființată în 15 decembrie 1876. Fondurile necesare au fost adunate din
donații, subscripții și cotizații ale ofițerilor (circa 80%), precum și din
subvenții de stat și împrumuturi rambursabile. Palatul Cercului Militar
Național a fost ridicat pe locul fostei Mănăstiri Sărindar, pe un teren
mlăștinos. Din cauza solului umed, mlăștinos și nisipos, la recomandarea
inginerilor Anghel Saligny și elie Radu, în data de 17 mai 1912 se adoptă
soluția unei fundații pe piloni de stejar, înfipți în terenul ferm de sub
mlaștină. La declanșarea primului război mondial, construcția se prezintă
terminată „la roșu și învelită". În data de 2 aprilie 1916 „Gazeta
ilustrată" consideră că Cercul Militar din București este „podoaba
arhitecturală a țării (...), cel mai frumos, cel mai impunător din toate
palatele cu care, în ultimele decenii, știința și simțul estetic al marilor
arhitecți români și străini au înzestrat România". Ca urmare a
ocupării Capitalei de către trupele Puterilor Centrale, Cercul Militar este
evacuat. La revenirea armatei în București, clădirea este găsită devastată în
interior, reluându-se lucrările de reparații. În data de 4 februarie 1923, în prezența
regelui Ferdinand I și a reginei Maria a României, a ministrului de
război, generalul Gheorghe Mărdărescu și a comandantului Corpului 2
Armată, generalul Ștefan Holban are loc inaugurarea oficială, solemnă, a
Palatului Cercului Militar. În perioada comunistă, inscripția "Cercul Militar" de
pe frontispiciul clădirii a fost înlocuită cu inscripția "Casa Centrală a Armatei".
După 1989, aceasta a fost înlocuită cu inscripția "Cercul Militar Național".
Legea 346 din 21 iulie 2006 privind organizarea și funcționarea
Ministerului Apărării, prevede, printre altele, la art 47 că:” În cadrul
Ministerului Apărării funcționează următoarele instituții de interes național:
Muzeul Militar Național, Biblioteca Militară Națională și Cercul Militar
Național. Iată mai jos cîteva repere arhitectonice ale Palatului Cercului
Militar Național:
- Scara de Onoare este o impresionantă scară din marmură, în dublă pantă, conduce oaspeții către etajul al doilea și către sălile de recepție. Scările de acest tip nu sunt doar simple elemente de legătură, ci sunt gândite ca parte din regia unui ceremonial. Pe durata parcurgerii sale, vizitatorul are prilejul să vină în contact, treptat, cu ambianța interioarelor, să le admire.
- Sala de Marmură a fost destinată de la început celor mai importante evenimente, poate fi socotită astăzi una dintre cele mai reușite realizări ale arhitecturii românești. Ferestrele înalte arcadate de pe latura dinspre Bulevardul Regina Elisabeta își găsesc echilibrul în șirul de coloane înalte care se află pe partea opusă. Motivele decorative sunt de evidentă inspirație antică, cu stilizări și prelucrări în stilul epocii. Săbii, stilete, scuturi, lănci, coifuri, săgeți, Victorii înaripate, zeități ale războiului fac aluzie, toate, la mediul militar.
- Sala Maură se află plasată în prelungirea Sălii de Marmură. Ea are pereții îmbrăcați în lambriuri din lemn de calitate, cu motive ornamentale discrete. Plafonul este conceput din casete, decorate cu motive florale stilizate și acoperite cu foiță de aur.
- Sala Bizantină își trage numele de la concepția în stil bizantin, la care se adaugă elemente specifice artei tradiționale românești. Sala este dominată de un șir de arcade care susțin un plafon casetat, arcade ce se sprijină la rândul lor pe un șir de coloane înnobilate cu frize din stucatură aurită. În interiorul arcadelor romane, la ultima renovare au fost adăugate fresce murale reprezentând imaginile unor conducători ai României independente și unele momente de referință din Istoria poporului român.
- Sala Gotică reprezintă o ambianță arhitecturală gotică, caracterizată prin arcuri frânte în ogive și prin candelabrele simple. Pardoseala este în desen gotic bavarez.
- Sala Norvegiană este inspirată din atmosfera specifică Nordului Europei, cu candelabre în forma unor corăbii ale vikingilor, plafon din lemn cu grinzi terminate în console, reprezentând chipuri de animale fantastice, inspirate tot din mitologia scandinavă, dând impresia de vechi interioare nordice.
Era la început veacului al XX-lea.
Cultura şi ştiinţa în România prinseseră aripi de zbor stabile şi de
perspectivă, precizându-se domeniile şi principiile de activitate. Se trecea
acum la culegerea primelor roade ale frământatului şi cu rol de pionierat secol
al XIX-lea, când reprezentanţi de frunte ai renaşterii româneşti se dăruiau, cu
întreaga lor fiinţă, intereselor naţionale. Unirea Principatelor şi marile
reforme ale lui Alexandru Ioan Cuza au deschis larg porţile afirmării
învăţământului, ştiinţei şi culturii în România. Publicaţii şi societăţi de tot
felul luau fiinţă, croindu-şi drum spre mintea şi inima românilor. În acest context de
efervescenţă spirituală, o nouă ştiinţă specială se înfiripa în peisajul
intelectual românesc. Informaţiile lui C. Bolliac din „Trompeta
Carpaţilor”, referitoare la unele descoperiri monetare, dar mai ales
lucrările lui D.A. Sturdza şi primele studii de specialitate ale lui M.C.
Sutzu, precum şi alcătuirea unor colecţii monetare, aveau să se constituie ca
temelie a ştiinţei numismatice din România. Începutul sec. XX va marca pentru
numismatica din ţara noastră un moment de o reală însemnătate. Pe
data de 28 decembrie 1903, la iniţiativa unui grup de entuziaşti şi pasionaţi
ai acestei discipline, lua fiinţă Societatea Numismatică Română
(S.N.R.). Adunarea Generală, în şedinţa sa inaugurală, a votat Statutele
Societăţii şi a ales Comitetul de conducere în următoarea alcătuire: D.A.
Sturdza, preşedinte de onoare; M.C. Sutzu, preşedinte activ; Gr. Tocilescu,
vicepreşedinte; Al. Cantacuzino, secretar; lt. col. G. Iordăchescu, casier
contabil; dr. G. Severeanu, subsecretar şi D. Panku, C. Alessandrescu, Carol
Storck şi E.D. Mirea, membri. O dată cu adoptarea Statutelor se fixa şi ţelul
principal al Societăţii, care îşi propunea „să dezvolte ştiinţa şi arta
numismatică” în România." În prezent SNR are filiale în aproape toate
județele țării. Sus am postat logo-ul Societății Numismatice Române.
Atena era o zeiţă, una dintre cele mai
mari divinități ale mitologiei greceşti, identificată de către romani cu
zeița Minerva.
Era zeița înțelepciunii, pe care grecii o mai numeau și Pallas Athena sau, pur și simplu, Pallas. Deasupra am postat o poză cu statuia zeiţei Atena care se găseşte la Muzeul Luvru din Paris. Pe listele Societăţii Numismatice Române sunt în prezent 400 de colecţionari plătitori de cotizaţie din care câteva zeci sunt profesionişti care lucrează în muzee, centre de cercetare, universităţi, iar ceilalţi sunt colecţionari răspândiţi prin toată ţara.
Era zeița înțelepciunii, pe care grecii o mai numeau și Pallas Athena sau, pur și simplu, Pallas. Deasupra am postat o poză cu statuia zeiţei Atena care se găseşte la Muzeul Luvru din Paris. Pe listele Societăţii Numismatice Române sunt în prezent 400 de colecţionari plătitori de cotizaţie din care câteva zeci sunt profesionişti care lucrează în muzee, centre de cercetare, universităţi, iar ceilalţi sunt colecţionari răspândiţi prin toată ţara.
Titan
Titan,denumire
oficială actuală - Grupul
industrial Titan S.A, din municipiul București are sediul central pe Bulevardul Basarabia, la nr. 252.
Această unitate economică a existat și în regimul comunist, aici producându-se
astăzi diverse utilaje și mașini din otel.Jetonul - Grivița Roșie - Sticlă Bere
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Fabrica de bere Grivița a fost o
fabrică de bere din București, situată în zona Gării Basarab la limita Șoselei Orhideelor
și Strada Afluentului. Fabrica a fost construită în anul 1869 de
marele industriaș neamț Erhard Luther, la capătul Bucureștilor, pe
așa-zisă șosea de centură, pe-atunci Șoseaua Basarabilor, în apropierea moșiei
Grant. A fost una dintre cele dintâi întreprinderi de bere din București și din
România. Berea „Luther”, produsă în halele neamțului Erhard, a devenit, în
scurt timp, una dintre cele mai solicitate băuturi în hanurile, restaurantele
și locantele Capitalei. În câțiva ani, fabrica „Luther” și-a câștigat statutul
de furnizor al Curții Regale a României, fapt ce a sporit renumele mărcii. În
anul 1905 fabrica a fost vândută fraților Czell, nemți din Brașov.
Aceștia au păstrat și profilul societății, și denumirea. Frații Czell au
modernizat fabrica, iar producția de bere a crescut de la peste 17.000 de
hectolitri în 1905 la peste 67.000 de hectolitri în 1910. După primul
război mondial, în 1928, fabrica „Luther” deținea primul loc în industria
românească de profil, ajungând să realizeze a șasea parte din producția
națională de bere. După naționalizarea din 1948, fabrica „Luther”
devine Întreprinderea de Bere București - Fabrica „Grivița”. În
perioada anilor '70, numele a fost schimbat în Fabrica „Gambrinus”.
În iulie 1998, un grup de investitori britanici și americani a preluat
controlul managerial al fabricii și a introdus un program de modernizare și
renovare cu o durata de 18 luni, încheiat pe 16 martie 2000. În mai
2007, fabrica „Grivița” aparținea Heineken România. La procurarea unui țap
sau sticle cu bere cumpărătorul primea și un jeton, desigur contracost. După
consumarea berii cetățeanul prezenta la bar sticla sau țapul dar și jetonul,
primindu-și înapoi contravaloare lui. Astfel consumatorul era mai atent cu
păstrarea recipienților, fără a le lăsa aruncate pe mese sau, și mai rău, a le
sparge. Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă, Bucureștiul
adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii prognozează că, în
următorii cinci ani, totalul va depăși patru milioane. Prima mențiune a
localității apare în anul 1459. În anul 1862 devine capitala
României. De atunci suferă schimbări continue, fiind centrul scenei artistice,
culturale și mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura
elegantă și elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent,
capitala are același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită
în șase sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă
și actuală ale orașului precum și mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură bucureștene de
acum sau altădată.
Expoziția națională București 1906
Pavilionul Regia Monopolurilor Statului
Academia comercială
Muzeul național al țăranului român Dimitrie Gusti
Casă de pescar din comuna Pecineaga, județul Tulcea
Primăria comunei Pecineaga
Aleea Carmen Sylva
Sfânta Patriarhie
Palatul Sturdza
Biserica domnița Bălașa
Ateneul Român
Arcul de Triumf
Aleea Mitropoliei
Academia de înalte studii comerciale și industriale
Statuia lui Mihai Viteazu
Piața Universității
Bulevardul I.C.Brătianu
Calea Victoriei
Casa de depuneri
Muzeul Militar
Cercul Militar
Hotelul Bulevard
Biserica Elefterie
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Alpinist, explorator și filantrop neozeelandez
Edmund Hillary, a trăit între anii 1919 - 2008
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 11.03.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu