Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea portugheză SALVETERRA
DE MAGOS, districtul SANTAREM, câteva vechi trimiteri
poștale ilustrate, un ecuson de pompieri și o medalie locală.
Palatul regal
Corida
Piața Primăriei
Biserica Sfântu Pablo
O braserie
Biserica Milei
Arhitectură locală
Trimiteri poștale ilustrate
Ecuson pompieri
Medalie locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
DUEL EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un
obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale
diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască
şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa
unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru
fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Pionier creator
Organizația Pionierilor a fost o organizație comunistă a copiilor români de
vârstă școlară (8-14 ani). Era precedată de apartenența la organizația Şoimii
Patriei și succedată de apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. La
sfârșitul celui de al doilea război mondial ia naștere organizația
„Pionierii României”, pentru care a fost creată în 1945 revista
„Înainte”. Doi ani mai târziu, în 1947,
pionierii au fost încadrați în UAER - Uniunea asociațiilor de elevi din
România. Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință festivă la care a participat toată
conducerea de partid și stat, 500 de copii au rostit, în incinta Teatrului
Giuleşti (pe atunci Palatul cultural Gheorghe Gheorghiu-Dej),
angajamentul de pionier. În perioada 1949-1966 mișcarea pionierească a
fost subordonată Uniunii Tineretului Comunist.Mai jos e reprezentată o revistă
Star spre viitor a pionierilor și șoimilor patriei, editată de Consiliul
Național al Organizației Pionierilor.
Insigna de membru al Organizației de Pionieri
C.C. al P.C.R. va adopta, la plenara
din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la îmbunătățirea activității
Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca aceasta să aibă organe de
conducere proprii (consilii pionierești la diferite nivele, în frunte cu
Consiliul Național al organizației). În luna noiembrie a aceluiași an, a
avut loc prima conferință națională a Organizației Pionierilor, la care au fost
adoptate principalele documente statutare: „Statutul unităților și
detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă România” și „Regulamentul
Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica Socialistă
România”. În 1984, la
aniversarea a 35 de la crearea organizației, aceasta avea 2695000 membri.
În Statutul Organizației Pionierilor din Republica Socialistă
România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație revoluționară de
masă a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților de pionieri din
Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să cunoască și să
înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să participe, după
puterile lor, la înfăptuirea acesteia. "Organizația
Pionierilor educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei
și devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica
Socialistă România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să
cunoască tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei
muncitoare pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și
bogățiile țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în
construcția socialismului." Intrarea în cadrul organizației se
făcea într-un cadru festiv, prin rostirea următorului angajament: „Eu,
...(numele si prenumele), intrând în rândurile Organizației Pionierilor, mă
angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic și disciplinat, să
cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul (neoficial al)
organizației era "Am cravata mea, sunt pionier". În orașele mari s-au constituit case
ale pionierilor. La București Palatul Cotroceni a fost Palat al
Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a fost inaugurată noua clădire a
Palatului Pionierilor (astazi Palatul naţional al copiilor). Organizația
Pionierilor acorda distincții individuale și colective. Cele individuale erau:
tresele, titlurile „Pionier de frunte”, „Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în
munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și insigne pe genuri de activitate.
Cele colective constau în diplome cum ar fi:„Unitate fruntașă”, „Detașament
fruntaș” și „Grupă fruntașă”. Deasupra am postat uniforma, ecusonul, cravata,
centura, eghileții și drapelele Organizației de pionieri.
Primii care au avut ideea
inregimentarii ideologice a copiilor si chiar au pus-o in practica au fost
fascistii italieni. In "Noua Roma" anuntata de
Mussolini dupa preluarea puterii in Italia la 22 octombrie 1922, baietii au
fost inregimentati pe categorii de vârsta in patru organizatii fasciste, toti
fiind purtatori de uniforme si insigne si trebuind sa se supuna unor ritualuri
specific militare: "Fiii lupului" pentru baieteii de la patru la opt
ani, "Ballila" pentru cei intre opt si 14 ani,
"Avantguardisti" pentru adolecentii intre 14 si 18 ani si, in fine,
"Giovanni Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte de a deveni
membrii ai partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria si
adolescenta in anii comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii
Lupului" au devenit "Soimii Patriei", "Ballila" s-au
numit "Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni
Fascisti" au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre
deosebire de modelul fascist italian, nu au avut o uniforma proprie.
Orice clasa forma un detasament de
pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o unitate de pionieri, iar
structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra "conducerii superioare"
a partidului comunist. Desigur, nu doar comunistii români au preluat si
amplificat modelul fascist de indoctrinare a tinerilor: nazistii au creat mult
mai celebra organizatie "Hitlerjugend", care a dat jertfe perfect
fanatizate chiar si pe ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii au dat
fenomenului inrolarilor comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter
obligatoriu. In România comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii
patriei" au aparut ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o
cvasiexcludere de facto din comunitatea scolara, cu povara unui paria,
stigmatizat pentru intreaga cariera viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de
grav in privinta respectivului daca nu era membru sau, si mai rau, fusese
exclus din rândul pionierilor sau al utecistilor, deoarece chestia asta ramânea
definitiv "la dosarul" nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate
accesoriile si eghiletii specifici diferitelor functii ierarhice de
"conducere" (comandant de detasament, comandant de unitate etc.),
ceremoniile ritualice cu trompete si formule de raport, juramintele de credinta
si angajamentele urlate in public, defilarile si serbarile in fata parintilor,
taberele de vara cu regim preferential si program special, muncile patriotice
prestate ostentativ au fost ingredientele menite sa transpuna in viata retetele
leniniste de "spalare a creierului". In conditiile in care orice
alternativa era interzisa in epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune,
dar, contrar tezelor leniniste, doar pe moment: liderii politici actuali ai
fostelor tari cu regim comunist au fost inevitabil pionieri, utecisti si
majoritatea chiar membri ai partidului comunist. (Sursa Net – Calin Hentea)
Ștefan cel Mare
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan cel Mare a
fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la Borzeşti şi a
decedat la data de 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a avut mai
mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu al lui Alexandru
cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la tron între
fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se capăt unei
perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu legitim, ci,
cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare i-afost mai greu să
acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi
de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în general a
românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă domnie
înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe tron în
1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în 1504.
Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de vedere economic
începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că reprezenta o
regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de la Marea
Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi Cetatea
Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia - după cum
am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri. Ştefan cel
Mare e cel care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta duşmănia
lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un voievod bogat
prin vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional. Vom vedea şi
tragedia care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui Ştefan cel Mare,
a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot spune că Ştefan cel
Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a bătut împotriva
tuturor celor care voiau să-i ştirbească relativa independenţă. Astfel s-a
bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la munteni şi
unguri, a venit să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei, îl bate pe
Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu
va avea să lupte şi împotriva polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu
în memoria populară au fost luptele sale cu turcii, în special în anul 1475,
când Moldova este invadată de o mare armată otomană condusă de Soliman paşa,
cel mai mare general al turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed
(sau, în turcă, Mehmet) al II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci
momentul de maximă putere pe care o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a
lui Ştefan cel Mare învinge armata turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece
peste graniţe; cronicarul polonez Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din
toată Europa, iar Papa îl proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui
Cristos”. Din păcate, turcii, furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin
după un an cu însuşi Mehmet al II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe
tătarii din Crimeea şi din actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De
data asta, pentru a se putea apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi
răzeşii din actuala Basarabie părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se
duce să-şi apere vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată
formată aproape numai din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe.
Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet
al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai
puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a
pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare
rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această
aventură - ca să zic aşa - Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se
înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani
mai târziu, în anul 1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept
scop, de data aceasta, cucerirea celor două porturi despre care am vorbit,
Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a
genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta
împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic
voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a
reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început
să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a
dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit
etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru
dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii povesteşte
că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se făcuse
câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi plugurile.
Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea lui Ştefan
cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt ajutaţi cu
adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire împotriva altor
duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne lasă să fim
autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu bisericile
noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un tribut pe an. La
început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în Moldova, dar foarte
curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în fructuoasele lor cuceriri,
au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe nenorocirea celor două
principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea este într-adevăr perioada
când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune uimitoare, întinderea maximă:
în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub
Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa
ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea însă, aceste cuceriri, exploatate cu
nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se transformă într-o povară. De aceea
ţările române, cu pământul lor rodnic, cu mari turme de oi şi cirezi de bovine,
au devenit indispensabile vistieriei împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării
capitalei Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică
în fiecare an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de
biserici clădite de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt
ctitoria lui, însă majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei
epoci imediat următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru
Rareş.(Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
Ministerul Educației Naționale
Mens sana in corpore sano (Minte sănătoasă în corp sănătos)
Ministerul
Educației Naționale este organismul Guvernului României care
coordonează sistemul de învățământ din România, stabilește obiectivele
sistemului de învățământ în ansamblul său, precum și obiectivele educaționale
pe niveluri și profiluri de învățământ. În exercitarea atribuțiilor sale,
Ministerul Educației consultă, după caz, societățile științifice naționale ale
cadrelor didactice, federațiile sindicale reprezentative la nivel de ramură,
structurile asociative ale autorităților administrației publice locale, ca
parteneri sociali, și organizațiile studențești și de elevi, recunoscute pe
plan național. Ministerul Educației decide anual prin ordin al ministrului
structura anului de învățământ din România. De-a lungul vremii instituția
a avut mai multe denumiri; Ministerul Educației Naționale, Ministerul Educației
Naționale și Cercetării Științifice, Ministerul Educației și Cercetării
Științifice, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului,
Ministerul Educației, Cercetării și Inovării, Ministerul Educației, Cercetării
și Tineretului, Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului, Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul
Învăţământului, Ministerul Învăţământului şi Ştiinţei, Ministerul Educaţiei şi
Învăţământului, Ministerul Învăţământului şi Culturii, Ministerul
Învăţământului Public, Ministerul Instrucţiunii, Educaţiei, Cultelor şi
Artelor, Ministerul Educaţiei Naţionale, Cultelor şi Artelor, Ministerul
Educaţiei Naţionale, Ministerul Instrucţiunii Publice, Ministerul Instrucţiunii
Publice, Cultelor şi Artelor, Ministerul Instrucţiunii Publice şi
Cultelor, Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice. Fiecare guvern
și fiecare ministru a schimbat denumirea instituției și doar așa se explică
“calitatea învățământului românesc”. A se observa ghilimelele aplicate!
Pentru merite în munca medico sanitară
R.P.R. (Republica Populară Română)
În timpul regimului comunist s-a instituit un amplu sistem de insigne și
medalii prin care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai
muncii, pentru obținerea de rezultate și mai bune în activitatea fiecăruia.
Aici se încadrează
și insigna Pentru merite în munca
medico-sanitară – emisă de statul Republica Populară Română (R.P.R.).
Baterea și conferirea acestui gen de insigne era una din căile și mijloace la
îndemână pentru convingerea-impunerea-schimbarea conștiinței personalului
medical de toate categoriile.Se vorbea despre “formarea omului nou, constructor și apărător devotat al cuceririlor
revoluționare ale poporului. Se cerea astfel o eficiență sporită în toate
domeniile de activitate dar și economii de orice fel, la sânge”. Aceste distincții acopereau toate
domeniile de activitate, erau confecționate din metal mort, fiind strident
colorate și încărcate cu simboluri comuniste. De pe insignă nu lipsesc laurii
de pe margine simbolizând “victoria finală” în efortul de creare a
“societății socialiste multilateral
dezvoltate” și a “omului nou”,
dar și steaua roșie în cinci colțuri de sorginte sovietică – simbolul
comunismului.
Federația română de turism montan
Federația Română de
Turism – Alpinism (F.R.T.A.), denumire actuală, Federatia Romana de Alpinism
si Escalada (F.R.A.E.) este o federatie sportiva nationala,
constituita prin asocierea cluburilor sportive si asociatiilor judetene conform
Legii Educatiei Fizice si Sportului 69/ 2000. Federația Română de Alpinism
și Escaladă (F.R.A.E.) este o federație sportivă națională, persoană juridică
de drept privat, de utilitate publică, autonomă și apolitică. F.R.A.E. s-a
constituit în 2002 prin asocierea cluburilor sportive și asociațiilor județene,
conform Legii Educației Fizice și Sportului 69/ 2000. F.R.A.E. reprezintă
autoritatea în domeniile alpinism, escaladă și schi alpinism și are ca obiectiv
principal performanța sportivă, beneficiind de la Ministerul Tineretului și
Sportului (M.T.S.) de venituri destinate dezvoltării și promovării acestor
discipline sportive de performanță. Federația este o asociere liberă a unor
cluburi sportive, care au drept de vot și care se implică activ în activitatea
federației. Implicarea constă în organizarea de evenimente menite să promoveze
cele trei discipline sportive, dar și în instruirea tinerelor talente,
oferindu-le astfel șansa unei cariere sportive. Nu în ultimul
rând, F.R.A.E. asigură reprezentarea României în cadrul competițiilor
sportive și în fața organismelor internaționale, în acest sens fiind afiliată
la Federația Internațională de Escaladă Sportivă (I.F.S.C.) și la Federația
Internațională de Schi – Alpinism (I.S.M.F), federații recunoscute de Comitetul
International Olimpic. Obiectivul principal al federatiei romane de
alpinism si escalada este performanta in sport.
1 Martie - La mulți ani cu sănătate
Mărțișorul oferit în ziua de 1 martie este considerat un
talisman al norocului, al prețuirii și bunăstării. Este dăruit doamnelor și
domnișoarelor de către bărbați, în semn de admirație și respect și este purtat
de acestea timp de două săptămâni ori toată luna martie. Ziua de mărțișor, 1
Martie, are două legende cunoscute și astăzi, care dezvăluie cum au apărut
primii vestitori ai primăverii și care este legătura cu culorile clasice ale
mărțișorului, alb și roșu. Prima legendă a mărțișorului spune că Soarele, pus
de Dumnezeu să lumineze și să încălzească pământul, a fost furat de un zmeu
timp de trei anotimpuri, până în timpul iernii, când un viteaz a mers să-l
înfrunte pe zmeu și a eliberat Soarele. În timpul luptei, viteazul a fost
rănit, iar sângele i s-a scurs pe zăpada albă. După ce zăpada s-a topit, în
locul respectiv au răsărit ghiocei, vestitori ai primăverii. A doua legendă a
mărțișorului povestește cum Primăvara, aflată la plimbare la marginea pădurii,
a văzut un ghiocel pe care l-a îngrijit, i-a îndepărtat zăpada din jur, totul
pentru a-l ajuta să crească. Însă Primăvara a fost pedepsită de Iarna rece,
care a trimis ger și zăpadă, iar ghiocelul a înghețat. Primăvara a vrut să-i
țină de cald ghiocelului cu mâinile, dar s-a rănit la un deget și i-au curs
câteva picături de sânge peste ghiocel și peste zăpada din jurul ei. Ghiocelul
și-a revenit și astfel Primăvara a învins Iarna.Tradiția de mărțișor în Moldova
spune că pe 1 Martie fetele sunt cele care dăruiesc mărțișoare bărbaților, iar
aceștia le oferă femeilor mărțișoare pe 8 martie. În Dobrogea, mărțișorul se
poartă până la venirea berzelor, apoi este aruncat spre cer, pentru ca norocul
să fie mare și înaripat. În localități transilvănene, mărțișorul este purtat în
primele două săptămâni ale lunii martie, după care acesta este atârnat de uși
ori ferestre sau de coarnele animalelor domestice, deoarece se spune că astfel
se pot speria duhurile rele. În Banat, fetele se spală cu zăpadă în ziua de 1
Martie, pentru a fi iubite mereu. În Bucovina există obiceiul ca de 1 Martie,
părinții să lege copiilor și o monedă de argint ori aur de gât sau de mână.
Moneda se leagă cu șnur roșu, un găitan din două fire răsucite din mătase roșie
ori albă și se numește „mărțișor”, „mărțiguș” sau „marț”. Acest obicei este
urmat pentru a le purta noroc copiilor și pentru a fi curați și sănătoși precum
argintul la venirea primăverii.Mărțișorul nu trebuie aruncat la gunoi după ce a
trecut perioada în care nu se mai poartă. Se spune că dacă îl arunci, acest
lucru îți va aduce ghinion. Mărţişorul se leagă într-un singur nod şi te apără,
în perioada în care îl porţi, de ghinioane. Mamele care pun mărţişor în piept
sau la mâna copilului lor trebuie să aibă grijă să nu fie văzute de o femeie
însărcinată. Se spune că dacă această superstiţie nu este respectată, bebeluşul
se va naşte cu un semn. În unele zone predomină superstiţia conform căreia Baba
Dochia va trimite gerul înapoi dacă de 1 Martie au loc diferite activităţi
gospodăreşti. Tocmai din acest motiv femeile nu spală, nu dau cu mătura, ci
doar pregătesc bucatele pentru masă. În prima zi a lunii martie se spune că
este bine să consumi vin roșu, pentru a avea un an plin de prosperitate. Pe 1
Martie nu este bine să te cerți cu nimeni și nici să stai supărat, deoarece
riști să rămâi supărat până la venirea toamnei. Pe lângă Mărțișor, în prima zi
de primăvară se transmit și mesaje de 1 Martie. Mesajele transmise în această
zi fac trimitere la simbolistica mărțișorului, la idea de renaștere a naturii și
vieții. Urările de la început de primăvară sunt pline de bucurie, speranță și
optimism. În mesajele de Mărțișor se folosesc cuvinte precum „primăvară”,
„ghiocei”, „mărțișor”, „flori de primăvară”, etc
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Astronom, matematician și fizician olandez
Christiaan Huygens a trăit între anii 1629 - 1695
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 14.03.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu