1. Galaxy SOHO este o clădire urbană
complexă urbană situată în Beijing, China, în colțul de sud-vest al podului
Chaoyangmen din a doua șosea de centură a Beijingului.
Complexul are un design
curbiliniu format din patru structuri continue asimetrice. Se intinde pe o
suprafata de 330000 metri pătrați. Designul parametric al clădirii a fost
inspirat de curțile chinezești clasice. Complexul oferă magazine, birouri și
facilități de divertisment. Construită între anii 2009 și 2012, clădirea este
un din cele trei mari proiecte realizate în capitala Chinei de către arhitectul
irako-britanic Zaha Hadid. Clădirea Galaxy Soho cuprinde patru structuri
principale cu cupolă, unite între ele prin poduri și platforme între plăcile
curbe ale podelei pentru a crea un mediu fluid care înconjoară o serie de curți
publice și un „canion” central mai mare. Marile curți interioare ale
proiectului sunt o reflectare a arhitecturii tradiționale chineze, în care
curțile creează o lume interioară de spații deschise continue. Aici,
arhitectura nu mai este compusă din blocuri rigide, ci este compusă în schimb
din volume care se unesc pentru a crea o lume de adaptare reciprocă continuă și
mișcare fluidă între fiecare clădire. Schimbarea platourilor din cadrul
designului are impact unul asupra celuilalt pentru a genera un sentiment
profund de imersiune și învăluire. Pe măsură ce utilizatorii pătrund mai
adânc în clădire, ei descoperă spații intime care urmează aceeași logică
formală coerentă a curbeliniarității continue.
Arhitectul Zaha Hadid a descris structura ca “o reinventare a curții clasice chinezești care generează o experiență
captivantă, învăluitoare în inima Beijingului.” Potrivit lui Zaha Hadid,
designul este menit să „răspundă la
relațiile contextuale variate și la condițiile dinamice ale Beijingului”. Exteriorul
clădirii este placat cu aluminiu și piatră, în timp ce interiorul are sticlă,
terrazzo, oțel inoxidabil și gips armat cu sticlă. Complexul încorporează un
sistem de acoperiș răcit care minimizează efectele microclimatelor cauzate de
strategiile arhitecturale durabile. Edificiul are 18 etaje, cele trei niveluri
inferioare găzduiesc facilități publice pentru retail și divertisment.
Nivelurile superioare oferă spații de birouri pentru afaceri. Ultimile trei
niveluri ale părții superioare dedicate barurilor, restaurantelor și
cafenelelor care oferă priveliști impresionante asupra Beijingului.
În anul 2013, Galaxy SOHO a fost
nominalizat la Premiul Lubetkin de către Institutul Regal al Arhitecților
Britanici. Nominalizarea a atras însă critici din partea Centrului de Protecție
a Patrimoniului Cultural din Beijing, care a afirmat că realizarea proiectului „a cauzat pagube mari conservării vechiului
peisaj stradal din Beijing, planului urban original, caselor tradiționale
hutong și curții, formării peisajului și stilului. și schema de culori a
arhitecturii vernaculare unice a Beijingului.”
2. Turnul
Mercury din Moscova – Rusia, este un zgârie-nori moscovit, a
cărui construcție a demarat în anul 2009.
Arhitectul Frank Williams susține că
aceasta este prima clădire ecologică din Moscova. Aceasta este concepută în așa
fel încât să consume cât mai puțină apă și electricitate prin colectarea apei
rezultate din topire și furnizarea a 75 de procente din spațiul de lucru cu
lumină. 10% din materialele de construcție provin de pe o rază de 300 km în
jurul sitului de construcție. Orașul Moscova are o formă arhitecturală distinctă
fiind bogat în complexitate și amploare. Ca rezultat, proiectarea clădirii
Mercury se leagă de eșafodajul orașului și face trimitere la contructivismul
rusesc. Acest stil arhitectural conferă clădirii o verticalitate evidentă
asemenea clădirii Chrysler din New York. Antena de 61 m detronează faimoasa
clădire Chrysler în topul celor mai înalte clădiri din lume. Nominalizez
destinația câtorva dintre etajele clădirii: La etajul unu sunt intrările în
clădire dar și resaturante și magazine, la etajul doi sunt 38 de birouri, la
etajul cinci este amenajată o parcare pentru 440 automobile, etajele 39 și 66 sunt destinate dotărilor tehnice, etajele 40 – 70
au destinația de apartamente,
centre de fitness, spa și restaurante. La sfârșitul anului 2012 clădirea a fost
finalizată iar la începutul anului următor inaugurată.
Turnul Mercury
este construit de miliardarul rus Igor Kesaev, măsoară 339 metri înălțime și
are 70 de etaje, 90 de mii de metri pătraţi fiind destinați spațiilor pentru
birouri, iar alți 20 de mii pentru apartamente de locuit. Costurile finale ale
realizării sunt îm jur de 350 milioane de dolari. Turnul
Mercury este cea mai înaltă clădire europeană, cu peste 29 de metri peste
Turnul Shard din Londra. 3. Muzeul de Artă
Frederick R. Weisman
funcționează pe lângă Universitatea din Minneapolis, statul american Minnesota.
Fondat în 1934 sub numele de Galeria Universității, muzeul a fost găzduit
inițial la un etaj superior al auditoriului Northrop al universității.
În anul
1993, muzeul s-a mutat în clădirea actuală, proiectată de arhitectul american
de origine canadiană Frank Gehry și redenumită în onoarea colecționarului și
filantropului de artă Frederick R. Weisman. Cunoscut pe scară largă ca un „muzeu
de artă modernă”, cele peste 20000 de achiziții ale sale includ mari colecții
aparținând lui Marsden Hartley, Alfred Maurer și Charles Biederman, dar ți
ceramică Native American Mimbres și mobilier tradițional coreean. Frederick R.
Weisman (27 aprilie 1912 – 11 septembrie 1994) originar din Minneapolis, a
devenit bine cunoscut ca și colecționar de artă în Los Angeles. În 1982,
Weisman a cumpărat o proprietate în zona Holmby Hills din Los Angeles, care
avea să servească drept expoziție pentru colecția sa personală de artă din
secolul al XX-lea. Când a deschis colecția de artă pentru public, a vrut să
împărtășească experiența de a trăi cu arta, mai degrabă decât protocolul
obișnuit, mai formal, de a vedea arta într-o galerie sau un muzeu. Actuala
clădire a muzeului a fost proiectată de arhitectul de renume mondial Frank
Gehry, în cooperare cu firma MSR Design - ca arhitect de înregistrare, clădirea
fiind inaugurată în noiembrie 1993. Edificiul este unul dintre reperele principale
din campusul Universității din Minnesota, situat pe o stâncă cu vedere la râul
Mississippi, la capătul de est al Podului Washington Avenue. Structura
abstractă este considerată extrem de semnificativă deoarece a fost construită
înainte de utilizarea pe scară largă a designului asistat de computer în
arhitectură. Clădirea prezintă două fețe, în funcție de partea din care este
privită. La sud și la est, prezintă o fațadă din cărămidă care se îmbină cu
clădirile istorice de-a lungul Northrop Mall. La nord și vest, este o
abstractizare a unui pește și a unei cascade în foi de oțel periate curbate și
unghiulare. Carcasa din oțel inoxidabil a fost fabricată și instalată de
compania A. Zahner, un colaborator frecvent cu biroul lui Gehry. Efectul orbitor generat de această carcasă
atunci când soarele se reflectă, a stârnit multe critici în rândul locuitorilor
din zonele înconjurătoare, care ar putea fi orbiți călătorind în mașini, dar
sub stilul expresionist, arhitectul își scoate munca în evidență și se
dovedește interesantă pentru vizitatori. Proiectul lui Frank O Gehry a fost
dublu premiat:
- Premiul Pritzker
(Nobel de arhitectură) în 1989
- Premiul
Progressive Architecture Design Award în 1991.
Spațiul de 18000 de metri pătrați al muzeului poate fi
vizitat în aproximativ o oră. Având ca misiune centrală predarea, muzeul
utilizează resursele unei mari universități de cercetare, oferind publicului
acces la noi perspective asupra artei și culturii. Concentrându-se
pe tradițiile universității și pe nevoile studenților, arhitectul Gehry a
proiectat un muzeu care este atât accesibil, funcțional și interesant, în timp
ce imediat identificabil ca aparținând lumii artei. Spațiile interioare ale
muzeului sunt mari și aerisite, permițând expunerea unor lucrări
majore. Cladirea care serveste mai multor scopuri este formata din patru
etaje deasupra solului si este distribuita in doua zone distincte:
- Zona de Vest -
destinata serviciilor, reunind atat scarile si lifturile, cat si baile,
magazinul, cafeneaua si birourile muzeului.
- Zona de Est -
dedicată exclusiv galeriilor de expoziții permanente, cuprinzând
galeriile: Dollyy Fiterman (150 de persoane pentru cină și 350 pentru
recepții), William G. Shepherd Hall (120 de locuri, pentru conferințe) și Weisman
Family (pentru seminarii de maxim 25 persoane)
În
2009, Muzeul de Artă Weisman îl angajează din nou pe Gehry pentru a extinde
suprafața. Apar cinci galerii noi, cu suprafața de 8100 metri pătrați,
permițând muzeului să dubleze oricând capacitatea expunere.
xxx
"FIȚI ATENȚI LA SEMNE!"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DUEL EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O PLACHETĂ ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de
obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi
se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în
semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte
din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Pionier filatelist
Organizația Pionierilor a fost o organizație comunistă a copiilor români de
vârstă școlară (8-14 ani). Era precedată de apartenența la organizația Şoimii
Patriei și succedată de apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. La
sfârșitul celui de al doilea război mondial ia naștere organizația
„Pionierii României”, pentru care a fost creată în 1945 revista
„Înainte”. Doi ani mai târziu, în 1947,
pionierii au fost încadrați în UAER - Uniunea asociațiilor de elevi din
România.
Insigna - Membru al Organizației de Pionieri
Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință festivă la care a participat toată
conducerea de partid și stat, 500 de copii au rostit, în incinta Teatrului
Giuleşti (pe atunci Palatul cultural Gheorghe Gheorghiu-Dej),
angajamentul de pionier. În perioada 1949-1966 mișcarea pionierească a
fost subordonată Uniunii Tineretului Comunist.Mai jos e reprezentată o revistă
Star spre viitor a pionierilor și șoimilor patriei, editată de Consiliul
Național al Organizației Pionierilor. C.C. al P.C.R. va adopta, la plenara
din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la îmbunătățirea activității
Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca aceasta să aibă organe de
conducere proprii (consilii pionierești la diferite nivele, în frunte cu
Consiliul Național al organizației).
În luna noiembrie a aceluiași an, a
avut loc prima conferință națională a Organizației Pionierilor, la care au fost
adoptate principalele documente statutare: „Statutul unităților și
detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă România” și „Regulamentul
Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica Socialistă
România”. În 1984, la
aniversarea a 35 de la crearea organizației, aceasta avea 2695000 membri.
În Statutul Organizației Pionierilor din Republica Socialistă
România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație revoluționară de
masă a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților de pionieri din
Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să cunoască și să
înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să participe, după
puterile lor, la înfăptuirea acesteia. "Organizația
Pionierilor educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei
și devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica
Socialistă România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să
cunoască tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei
muncitoare pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și
bogățiile țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în
construcția socialismului." Intrarea în cadrul organizației se
făcea într-un cadru festiv, prin rostirea următorului angajament: „Eu,
...(numele si prenumele), intrând în rândurile Organizației Pionierilor, mă
angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic și disciplinat, să
cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul (neoficial al)
organizației era "Am cravata mea, sunt pionier". În orașele mari s-au constituit case
ale pionierilor. La București Palatul Cotroceni a fost Palat al
Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a fost inaugurată noua clădire a
Palatului Pionierilor (astazi Palatul naţional al copiilor). Organizația
Pionierilor acorda distincții individuale și colective. Cele individuale erau:
tresele, titlurile „Pionier de frunte”, „Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în
munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și insigne pe genuri de activitate.
Cele colective constau în diplome cum ar fi: „Unitate fruntașă”, „Detașament
fruntaș” și „Grupă fruntașă”.
Deasupra am postat uniforma, ecusonul, cravata,
centura, eghileții și drapelele Organizației de pionieri. Primii care au avut ideea
inregimentarii ideologice a copiilor si chiar au pus-o in practica au fost
fascistii italieni. In "Noua Roma" anuntata de
Mussolini dupa preluarea puterii in Italia la 22 octombrie 1922, baietii au
fost inregimentati pe categorii de vârsta in patru organizatii fasciste, toti
fiind purtatori de uniforme si insigne si trebuind sa se supuna unor ritualuri
specific militare: "Fiii lupului" pentru baieteii de la patru la opt
ani, "Ballila" pentru cei intre opt si 14 ani,
"Avantguardisti" pentru adolecentii intre 14 si 18 ani si, in fine,
"Giovanni Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte de a deveni
membrii ai partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria si
adolescenta in anii comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii
Lupului" au devenit "Soimii Patriei", "Ballila" s-au
numit "Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni
Fascisti" au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre
deosebire de modelul fascist italian, nu au avut o uniforma proprie. Orice clasa forma un detasament de
pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o unitate de pionieri, iar
structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra "conducerii superioare"
a partidului comunist. Desigur, nu doar comunistii români au preluat si
amplificat modelul fascist de indoctrinare a tinerilor: nazistii au creat mult
mai celebra organizatie "Hitlerjugend", care a dat jertfe perfect
fanatizate chiar si pe ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii au dat
fenomenului inrolarilor comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter
obligatoriu. In România comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii
patriei" au aparut ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o
cvasiexcludere de facto din comunitatea scolara, cu povara unui paria,
stigmatizat pentru intreaga cariera viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de
grav in privinta respectivului daca nu era membru sau, si mai rau, fusese
exclus din rândul pionierilor sau al utecistilor, deoarece chestia asta ramânea
definitiv "la dosarul" nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate
accesoriile si eghiletii specifici diferitelor functii ierarhice de
"conducere" (comandant de detasament, comandant de unitate etc.), ceremoniile
ritualice cu trompete si formule de raport, juramintele de credinta si
angajamentele urlate in public, defilarile si serbarile in fata parintilor,
taberele de vara cu regim preferential si program special, muncile patriotice
prestate ostentativ au fost ingredientele menite sa transpuna in viata retetele
leniniste de "spalare a creierului". In conditiile in care orice
alternativa era interzisa in epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune,
dar, contrar tezelor leniniste, doar pe moment: liderii politici actuali ai
fostelor tari cu regim comunist au fost inevitabil pionieri, utecisti si
majoritatea chiar membri ai partidului comunist. (Sursa Net – Calin Hentea)
Filatelia poate fi
definită ca studiul şi colecţionarea produselor filatelice, în special a
timbrelor. Dar filatelia înseamnă mai mult decât o simplă preocupare pentru
frumos. Provocare, informaţie, prietenie şi amuzament sunt doar câteva din
caracteristicile unuia dintre cele mai populare hobby-uri din lume, filatelia.
De peste 150 de ani, colecţionarea timbrelor este una din preocupările
familiilor regale, vedetelor de film, celebrităţilor din lumea sportului şi a
altor persoane din viaţa publică. Filatelia este un hobby foarte personal, iar popularitatea sa este determinată de faptul că este flexibil faţă de necesităţile colecţionarului. Înainte de apariţia mărcii poştale, costurile livrării scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea primelor mărci poştale a revoluţionat serviciile poştale deoarece funcţia de bază a timbrelor o reprezintă plata în avans a unui serviciu poştal. De-a lungul timpului, această funcţie s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi principiu. Mărcile poştale îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o anumită valoare pentru o plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de celebrare şi promovare a patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai presus de orice, marca poştală este un veritabil ambasador al istoriei, culturii şi civilizaţiei umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă libertate de mişcare şi posibilitatea de a transmite informaţii în toate colţurile lumii. Timbrul capătă valoare în ochii privitorului fiind totodată o plăcere pentru ochi, prin frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de tipărire dar şi un studiu al istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi, deoarece îţi poate dezvălui detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar mai ales drumul parcurs de un plic până la destinaţie. Primul timbru din lume a apărut în Marea Britanie şi s-a numit Penny Black.
Optsprezece ani
mai târziu, la 15 iulie 1858 a apărut prima emisiune de mărci poştale româneşti
intitulată Cap de bour. Emisiunea a fost tipărită în Moldova şi reproduce
semnul heraldic de pe stema statului. Prima emisiune de mărci poştale din spaţiul
românesc este formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale. Colecţionarea
mărcilor poştale a avut un puternic impact in ţara noastră. Acest hobby
european a ajuns în spaţiul românesc în jurul anului 1865, în perioada de
domnie a lui Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, colecţionarii individuali
sau comercianţii de tutun vindeau primele noastre mărci poştale: Cap de Bour,
Principatele Unite sau Cuza. Nevoia de comunicare între colecţionarii de timbre
a dus la organizarea lor în diverse societăţi şi cluburi filatelice, acestea
având o activitate intensă, în special la începutul secolului al XX-lea. Astăzi,
timbrul reprezintă, alături de drapel, imn, stemă şi monedă unul dintre
simbolurile noastre naţionale.
Ștefan cel Mare
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan cel Mare a
fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la Borzeşti şi a
decedat la data de 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a avut mai
mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu al lui Alexandru
cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la tron între
fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se capăt unei
perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu legitim,
ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare i-afost mai
greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu numai de
vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în
general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă
domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe
tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în
1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de vedere
economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că
reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de
la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi
Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia -
după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri.
Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta
duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un voievod
bogat prin vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional. Vom vedea
şi tragedia care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui Ştefan cel
Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot spune că
Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a bătut
împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească relativa independenţă.
Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la
munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei,
îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt
Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva polonezilor. Dar,
bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost luptele sale cu
turcii, în special în anul 1475, când Moldova este invadată de o mare armată
otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al turcilor. Nu uitaţi că
suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al II-lea care a cucerit
Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care o atinge Imperiul
Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata turcă la Vaslui.
Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez Dlugosz spune că este
cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl proclamă „Athleta Christi”,
adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii, furioşi din pricina acestei
înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al II-lea în fruntea lor. În
plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din actuala Ucraină să atace
Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea apăra împotriva năvalei
tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie părăsesc armata lui Ştefan
cel Mare pentru a se duce să-şi apere vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu
mica lui armată formată aproape numai din boieri, slujitorii lui, şi din câteva
cete din oraşe. Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la
nord, iar Mehmet al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele două puternice
cetăţi, din care mai puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea
Neamţului. După ce a pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai poată
aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al II-lea
se retrage. După această aventură - ca să zic aşa - Ştefan cel Mare îşi dă
seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile se
înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în anul 1484, o nouă campanie a lui
Baiazid al II-lea are drept scop, de data aceasta, cucerirea celor două porturi
despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad,
probabil printr-o trădare a genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat
seama că nu se mai putea lupta împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient
de bine ocrotiţi de un mic voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei
şi a Cetăţii Albe a reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a
Moldovei. Au început să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut
dezvolta cum s-a dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu
comerţ de tranzit etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic,
crucial pentru dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron
până la bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii
povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se
făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi
plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea
lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt ajutaţi
cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire împotriva
altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne lasă să fim
autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu bisericile
noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un tribut pe an. La
început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în Moldova, dar foarte
curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în fructuoasele lor
cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe nenorocirea celor două
principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea este într-adevăr perioada
când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune uimitoare, întinderea maximă:
în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub
Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa
ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea însă, aceste cuceriri, exploatate cu
nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se transformă într-o povară. De aceea
ţările române, cu pământul lor rodnic, cu mari turme de oi şi cirezi de bovine,
au devenit indispensabile vistieriei împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării
capitalei Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică
în fiecare an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de
biserici clădite de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt
ctitoria lui, însă majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei
epoci imediat următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru
Rareş.(Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
1 Martie
Mărțișorul oferit în ziua de 1 martie este considerat un
talisman al norocului, al prețuirii și bunăstării. Este dăruit doamnelor și
domnișoarelor de către bărbați, în semn de admirație și respect și este purtat
de acestea timp de două săptămâni ori toată luna martie. Ziua de mărțișor, 1
Martie, are două legende cunoscute și astăzi, care dezvăluie cum au apărut
primii vestitori ai primăverii și care este legătura cu culorile clasice ale
mărțișorului, alb și roșu. Prima legendă a mărțișorului spune că Soarele, pus
de Dumnezeu să lumineze și să încălzească pământul, a fost furat de un zmeu
timp de trei anotimpuri, până în timpul iernii, când un viteaz a mers să-l
înfrunte pe zmeu și a eliberat Soarele. În timpul luptei, viteazul a fost
rănit, iar sângele i s-a scurs pe zăpada albă. După ce zăpada s-a topit, în
locul respectiv au răsărit ghiocei, vestitori ai primăverii. A doua legendă a
mărțișorului povestește cum Primăvara, aflată la plimbare la marginea pădurii,
a văzut un ghiocel pe care l-a îngrijit, i-a îndepărtat zăpada din jur, totul
pentru a-l ajuta să crească. Însă Primăvara a fost pedepsită de Iarna rece,
care a trimis ger și zăpadă, iar ghiocelul a înghețat. Primăvara a vrut să-i
țină de cald ghiocelului cu mâinile, dar s-a rănit la un deget și i-au curs
câteva picături de sânge peste ghiocel și peste zăpada din jurul ei. Ghiocelul
și-a revenit și astfel Primăvara a învins Iarna.Tradiția de mărțișor în Moldova
spune că pe 1 Martie fetele sunt cele care dăruiesc mărțișoare bărbaților, iar
aceștia le oferă femeilor mărțișoare pe 8 martie. În Dobrogea, mărțișorul se
poartă până la venirea berzelor, apoi este aruncat spre cer, pentru ca norocul
să fie mare și înaripat. În localități transilvănene, mărțișorul este purtat în
primele două săptămâni ale lunii martie, după care acesta este atârnat de uși
ori ferestre sau de coarnele animalelor domestice, deoarece se spune că astfel
se pot speria duhurile rele. În Banat, fetele se spală cu zăpadă în ziua de 1
Martie, pentru a fi iubite mereu. În Bucovina există obiceiul ca de 1 Martie,
părinții să lege copiilor și o monedă de argint ori aur de gât sau de mână.
Moneda se leagă cu șnur roșu, un găitan din două fire răsucite din mătase roșie
ori albă și se numește „mărțișor”, „mărțiguș” sau „marț”. Acest obicei este urmat
pentru a le purta noroc copiilor și pentru a fi curați și sănătoși precum
argintul la venirea primăverii.Mărțișorul nu trebuie aruncat la gunoi după ce a
trecut perioada în care nu se mai poartă. Se spune că dacă îl arunci, acest
lucru îți va aduce ghinion. Mărţişorul se leagă într-un singur nod şi te apără,
în perioada în care îl porţi, de ghinioane. Mamele care pun mărţişor în piept
sau la mâna copilului lor trebuie să aibă grijă să nu fie văzute de o femeie
însărcinată. Se spune că dacă această superstiţie nu este respectată, bebeluşul
se va naşte cu un semn. În unele zone predomină superstiţia conform căreia Baba
Dochia va trimite gerul înapoi dacă de 1 Martie au loc diferite activităţi
gospodăreşti. Tocmai din acest motiv femeile nu spală, nu dau cu mătura, ci
doar pregătesc bucatele pentru masă. În prima zi a lunii martie se spune că
este bine să consumi vin roșu, pentru a avea un an plin de prosperitate. Pe 1
Martie nu este bine să te cerți cu nimeni și nici să stai supărat, deoarece
riști să rămâi supărat până la venirea toamnei. Pe lângă Mărțișor, în prima zi
de primăvară se transmit și mesaje de 1 Martie. Mesajele transmise în această
zi fac trimitere la simbolistica mărțișorului, la idea de renaștere a naturii și
vieții. Urările de la început de primăvară sunt pline de bucurie, speranță și
optimism. În mesajele de Mărțișor se folosesc cuvinte precum „primăvară”,
„ghiocei”, „mărțișor”, „flori de primăvară”, etcInsigna - Ministerul Educației și Învățământului - Oficial
Ministerul
Educației Naționale este organismul Guvernului României care
coordonează sistemul de învățământ din România, stabilește obiectivele
sistemului de învățământ în ansamblul său, precum și obiectivele educaționale
pe niveluri și profiluri de învățământ. În exercitarea atribuțiilor sale,
Ministerul Educației consultă, după caz, societățile științifice naționale ale
cadrelor didactice, federațiile sindicale reprezentative la nivel de ramură,
structurile asociative ale autorităților administrației publice locale, ca
parteneri sociali, și organizațiile studențești și de elevi, recunoscute pe
plan național. Ministerul Educației decide anual prin ordin al ministrului
structura anului de învățământ din România. De-a lungul vremii instituția
a avut mai multe denumiri; Ministerul Educației Naționale, Ministerul Educației
Naționale și Cercetării Științifice, Ministerul Educației și Cercetării
Științifice, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului,
Ministerul Educației, Cercetării și Inovării, Ministerul Educației, Cercetării
și Tineretului, Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului, Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul
Învăţământului, Ministerul Învăţământului şi Ştiinţei, Ministerul Educaţiei şi
Învăţământului, Ministerul Învăţământului şi Culturii, Ministerul
Învăţământului Public, Ministerul Instrucţiunii, Educaţiei, Cultelor şi
Artelor, Ministerul Educaţiei Naţionale, Cultelor şi Artelor, Ministerul
Educaţiei Naţionale, Ministerul Instrucţiunii Publice, Ministerul Instrucţiunii
Publice, Cultelor şi Artelor, Ministerul Instrucţiunii Publice şi
Cultelor, Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice. Fiecare guvern
și fiecare ministru a schimbat denumirea instituției și doar așa se explică
“calitatea învățământului românesc”. A se observa ghilimelele aplicate!
Pentru merite în activitatea medico-sanitară
R.S.R. (Republica Socialistă România)
În
timpul regimului comunist s-a instituit un amplu sistem de insigne și
medalii prin care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai
muncii, pentru obținerea de rezultate și mai bune în activitatea fiecăruia.
Aici se încadrează
și insigna Pentru merite în munca medico-sanitară
– emisă de statul Republica Socialistă România (R.S.R.). Baterea și conferirea
acestui gen de insigne era una din căile și mijloace la îndemână pentru
convingerea-impunerea-schimbarea conștiinței personalului medical de toate
categoriile.Se vorbea despre “formarea
omului nou, constructor și apărător devotat al cuceririlor revoluționare ale
poporului. Se cerea astfel o eficiență sporită în toate domeniile de activitate
dar și economii de orice fel, la sânge”. Aceste
distincții acopereau toate domeniile de activitate, erau confecționate din
metal mort, fiind strident colorate și încărcate cu simboluri comuniste. De pe
insignă nu lipsesc laurii de pe margine simbolizând “victoria
finală” în efortul de creare a “societății
socialiste multilateral dezvoltate” și a “omului nou”, dar și steaua roșie în cinci colțuri de sorginte
sovietică – simbolul comunismului.
Insigna F.R.T.A. (Federația Română de Turism Alpinism)
Federația Română de
Turism – Alpinism (F.R.T.A.), denumire actuală, Federatia Romana de Alpinism
si Escalada (F.R.A.E.) este o federatie sportiva nationala,
constituita prin asocierea cluburilor sportive si asociatiilor judetene conform
Legii Educatiei Fizice si Sportului 69/ 2000. Federația Română de Alpinism
și Escaladă (F.R.A.E.) este o federație sportivă națională, persoană juridică
de drept privat, de utilitate publică, autonomă și apolitică. F.R.A.E. s-a
constituit în 2002 prin asocierea cluburilor sportive și asociațiilor județene,
conform Legii Educației Fizice și Sportului 69/ 2000. F.R.A.E. reprezintă
autoritatea în domeniile alpinism, escaladă și schi alpinism și are ca obiectiv
principal performanța sportivă, beneficiind de la Ministerul Tineretului și
Sportului (M.T.S.) de venituri destinate dezvoltării și promovării acestor
discipline sportive de performanță. Federația este o asociere liberă a unor
cluburi sportive, care au drept de vot și care se implică activ în activitatea
federației. Implicarea constă în organizarea de evenimente menite să promoveze
cele trei discipline sportive, dar și în instruirea tinerelor talente,
oferindu-le astfel șansa unei cariere sportive. Nu în ultimul
rând, F.R.A.E. asigură reprezentarea României în cadrul competițiilor
sportive și în fața organismelor internaționale, în acest sens fiind afiliată
la Federația Internațională de Escaladă Sportivă (I.F.S.C.) și la Federația
Internațională de Schi – Alpinism (I.S.M.F), federații recunoscute de Comitetul
International Olimpic. Obiectivul principal al federatiei romane de
alpinism si escalada este performanta in sport.
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Pictor norvegian Edward Munch,
a trăit între anii 1863 - 1944
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 19.03.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu