Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea spaniolă ALMERIA, provincia
ALMERIA, comunitatea autonomă ANDALUZIA, din vremuri
diferite, câteva vechi trimiteri poștale ilustrate, un cupon de
raționalizare a bunurilor de larg consum, o insignă, un jeton,
o medalie și o monedă metalică și una de uz provizoriu din
carton locale.
Strada pietonală Principele
Gara
Portul
Casa fluturilor
Stadionul
Fortăreața Alcazaba
Parcul
Strada pietonală Malecon
Monumentul San Cristobal
Strada pietonală San Luis
Fortăreața San Cristobal
Portul mineralier
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vedere generală
Monedă locală de uz provizoriu din carton
Insignă locală
Cupon raționalizare bunuri de consum - 50 grame sare
Medalie locală
Monedă locală
xxx
"CALEA VECHE"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DUEL EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL DOLJ
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Marin Sorescu - 1936 - 1996
Municipiul Craiova 2005
Marin Sorescu
este considerat cel mai mare dramaturg român postbelic, el împreună cu Nichita
Stănescu a revitalizat imaginea poeziei româneşti, deasemeni el a fost și prozator,
eseist şi traducător. Creaţiile lui Marin Sorescu s-au bucurat de o largă apreciere
şi peste hotare, lucrările sale fiind traduse în peste 20 de ţări, care i-au
publicat peste 60 de cărţi în varianta locală. Mai puţin cunoscută este
pasiunea lui Sorescu pentru pictură, aceasta fiind materializată prin numeroase
expoziţii în ţară şi peste hotare. Marin Sorescu s-a născut la 29 februarie
1936, la Bulzeşti, judeţul Dolj. În jurul datei sale de naştere au existat
anumite dispute, fiind trecute în lucrări biografice datele de 18, 19, 28 sau
29 februarie. În realitate, deşi în buletin avea trecută data de 19 februarie,
data naşterii este 29 februarie. A parcurs studiile gimnaziale şi liceale la
Şcoala din localitatea natală, apoi la Colegiul „Fraţii Buzeşti“ din Craiova,
Şcoala Murgaşi, Şcoala Medie Militară „Dimitrie Cantemir” Predeal. În această
perioadă Sorescu conduce cenaclul literar ”N. Bălcescu” al elevilor de liceu. A
urmat, la Iaşi, începând din anul 1955, Facultatea de Filologie, mai întâi la
Secția de limba și literatura rusă, de unde s-a transferat apoi la Secția de
limba și literatura română. După absolvirea facultăţii, în 1960, Marin Sorescu
a venit în București și a fost numit redactor-șef al revistei Viața
Studențească – unde debutase cu versuri, cu un an în urmă – , în anii
1960-1961, apoi a devenit redactor la „Luceafărul”, între anii 1961-1965,
revistă la care și publica. În anul 1964 îi trimite câteva din poeziile pe care
le-a realizat lui George Călinescu, care avea să remarce că „Fundamental, Marin Sorescu are o capacitate
excepțională de a surprinde fantasticul lucrurilor umile și latura imensă a
temelor comune“. În fapt Călinescu a fost primul şi singurul critic literar
care a anticipat vocația lui Marin Sorescu. La 23 octombrie 1964, Călinescu a
publicat, entuziast, tableta „Un tânăr”, în „Contemporanul” şi astfel talentul
lui Marin Sorescu a primit un elan semnificativ în cariera sa literară. În
acelaşi an, 1964, Sorescu debutează cu volumul „Singur printre poeţi“, o
culegere de parodii apărută la Editura pentru literatură. Au urmat în total
alte 23 de volume de poezie, cele mai importante fiind „Poeme”, pentru care
Sorescu primeşte, în 1966, Premiul Uniunii Scriitorilor – un premiu pe care
avea să îl mai primească încă de cinci ori pe parcursul vieţii – , „Tuşiţi” –
în 1970, „Suflete, bun la toate” – în 1972, ciclul de 4 volume intitulat „La
lilieci” – apărute în anii 1975, 1977, 1980 şi 1988, un întreg univers poetic
construit pornind de la un cimitir cu acest nume şi volumul pentru copii
„Cirip-ciorap” – apărut în anul 1993. În anul 1966 a participat la Bienala de poezie
de la Knokke-Le-Zoute, Belgia, în perioada 1966 – 1972 a fost șef la Studioul
Cinematografic ”Animafilm” din București, în anii 1970 – 1971 a participat la
Programul internaţional pentru Scriitori al Universității din Iowa, iar în anul
1972 a obţinut o bursă de studii pentru un an la Academia de Artă din Berlinul
de Vest. Ca dramaturg, Sorescu a abordat, în general, teatrul existențialist și
al absurdului. În ianuarie 1968 scrie piesa de teatru ”Iona”, apărută în
revista ”Luceafărul” și la Editura pentru literatură, dar şi piesa ”Există
nervi”, publicată, de asemenea, în ”Luceafărul”. Dintre piesele remarcabile
menţionăm şi ”Paracliserul” – apărută în 1970, ”Matca” – în 1973, „Pluta
meduzei” – în 1974, ”Setea muntelui de sare” – în 1974, ”Răceala” – în 1976, ”A
treia țeapă” – în 1980 şi ”Vărul Shakespeare” – scrisă în anul 1988. Pentru activitatea literară deosebită, Marin Sorescu primeşte premiul Academiei
Române în anii 1968 şi 1977, Medalia de aur pentru poezie „Napoli ospite”,
Italia, şi Premiul Academiei Române pentru dramaturgie – ambele în anul 1970 şi
distincţia „Le Muse”, acordată de Accademie delle Muse, Florenţa – în 1978. Din
opera lui Marin Sorescu, mai menţionăm volumele de proză – ”Trei dinți din
față” – publicat în 1977, ”Viziunea vizuinii” – apărut în 1981 – şi eseurile –
precum ”Teoria sferelor de influență” – scris în 1969, sau ”Starea de destin” –
1976, Sorescu este autorul unor interviuri despre poezie cuprinse în „Tratat de
inspirație” – apărute în 1985 dar şi al unor cronici literare, precum ”Ușor cu
pianul pe scări” – apărută în anul 1986 şi al unor lucrări literare pentru
copii – ”Unde fugim de acasă?” – în 1967. Marin Sorescu a fost şi un remarcabil traducător, transpunând întegral, în
limba română, creația poetică a lui Boris Pasternak, în volumul ”Lirice”. Aşa
cum aminteam, Marin Sorescu a fost un pasionat şi talentat iubitor al picturii,
remarcându-se prin expoziţiile personale de la Brașov – în 1989, Cluj-Napoca –
în 1990, sau Bucureşti – în 1992, dar şi prin cele din străinătate, din Irlanda
– în 1991 şi Paris – în 1992, când a participat la o expoziție colectivă. În
1978, Sorescu a preluat conducerea revistei craiovene „Ramuri”, la un moment în
care avea o bogată experiență literară și impresii acumulate în multe, multe
călătorii în afară. Marin Sorescu a ridicat la noua revistă nivelul estetic al
acesteia, a publicat creații ale scriitorilor români importanți, inclusiv din
zona Olteniei, dar și nume importante din afara României, a inserat numeorase
interviuri cu renumiți scriitori străini. Tot în această perioadă a adus la
revistă foarte mulţi tineri, care însă peste ani aveau să îi dea fostului lor
mentor … o lovitură de graţie. Aprecierea de care se bucura în România a avut
de suferit în anii ’80, când, în urma participării la şedinţele unei
organizaţii mistice internaţionale, „Meditaţia transcendentală”, a intrat în
dizgraţia regimului Ceauşescu, fiind consemnat la domiciliu forţat, pentru o
perioadă, ulterior intervenind în favoarea sa, cu succes, Adrian Păunescu, pe
atunci foarte influent. În anul 1991, imediat după Revoluţie, mai mulţi confraţi ai săi, colegi la
„Ramuri”, concepeau o scrisoare pe care o adresau preşedintelui de atunci al
Uniunii Scriitorilor, poetul Mircea Dinescu. Iată textul acesteia: „Având în
vedere că activitatea lui Marin Sorescu în cadrul revistei «Ramuri» este
aproape nulă; Având în vedere că Marin Sorescu denigrează marii scriitori de
azi (Ştefan Augustin Doinaş, Mircea Dinescu, Ana Blandiana, Nicolae Manolescu),
refuzând sistematic să-i publice; Având în vedere că denigrează marii scriitori
din exil: Eugen Ionescu, Emil Cioran («E. Cioran a ajuns ca Ceauşescu pe toate
gardurile») şi denigrează U.S. («Uniunea Scriitorilor se va desfiinţa; s-o
ajutăm să se prăbuşească»); Având în vedere că în redacţie se poartă
dictatorial, socotind redacţia si Oltenia ca pe o moşie proprie, devenind o
piedică în dezvoltarea spirituală a acestei regiuni; Îl recuzăm pe Marin
Sorescu din funcţia de redactor şef al revistei «Ramuri». Menţionăm că
laureatul Premiului Herder nici nu primeşte salariul de la revista noastră,
fiind salariat la edit. «Scrisul Românesc». Menţionăm, de asemenea, că
prezentul memoriu n-a fost semnat de dactilografă, de tehnoredactorul Alin
Roşca şi de femeia de serviciu”. Semnează Ion Buzera, Valentin Bazaverde,
Gabriel Chifu, Romulus Diaconescu, Marius Ghica, Sabin Gherman, Ion Lascu,
George Popescu şi Constantin Barbu. Considerând aceasta ca o lucrare ocultă, nedreaptă, Marin Sorescu îşi anunţă
demisia de la „Ramuri”, fiind de menţionat că nu a ţinut să se răzbune în vreun
fel pe cei care îl criticaseră nemeritat la Uniunea Scriitorilor. În 1991
primeşte Premiul Herder, acordat de Universitatea din Viena pentru întreaga
activitate, în 1992 devine membru titluar al Academiei Române, însă fiindcă după
Revoluţie, poetul s-a numărat printre scriitorii, puţini, dar vizibili, care
l-au susţinut pe Ion Iliescu, începe să piardă, tocmai pe tărâm politic,
aprecirea şi simpatia de care se bucura în viaţa literară. Tot în anul 1992,
și-a susținut doctoratul în filologie la Universitatea din București, cu teza
”Insolitul ca energie creatoare, cu exemple din literatura română”. A fost
ministru al Culturii, în cabinetul Văcăroiu, în perioada 25 noiembrie 1993 – 5
mai 1995, apoi este găsit, în urma unui control, suferind de o boală
incurabilă, a urmat publicarea mai multor poeme sfâşietoare în care elementul
central era iminenţa morţii, pentru ca, la 6 decembrie 1996, să treacă la cele
veşnice. După dispariţia lui au rămas în manuscris cincisprezece volume, poezie,
eseu, jurnal şi roman. Puţini dintre noi cunosc un amănunt extrem de interesant
din viaţa lui Marin Sorescu: a fost propus pentru Premiul Nobel pentru
Literatură, de către Academia Română, în anii 1983 şi 1992. Într-un interviu,
academicianul Eugen Simion a oferit amănunte despre povestea din anul 1992:
„…Sorescu ajunsese în faza finală a selecției pentru premiul Nobel. Fusese
reținut de juriu pentru «lista mică», exact cum se întâmplase cu câțiva ani mai
înainte cu Nichita Stănescu, colegul de generație și comilitonele său. Până la
urmă, râvnitul premiu i-a ocolit și pe unul, și pe altul. N-a fost să fie. Ca
să se împlinească blestemul care spune că noi, românii, suntem norocoşi doar
atunci când este vorba de eşecuri. Aici nu ratăm niciodată. «Nenorocul românesc»,
cum îi zice Cioran, socotind că acesta este cuvântul care ne definește mai bine
destinul și specificul… Ca să grăbească lucrarea nenorocului, în cazul lui
Marin Sorescu au intervenit, se pare, trei confrați de la București, poeți
cunoscuți. Indignați peste măsură și speriați ca nu cumva confratele lor să fie
încoronat la Stockholm, aceștia ar fi trimis unde trebuie un memoriu plin de
acuzații abominabile la adresa lui Sorescu …” Cu câţiva ani în urmă, Primăria
Criova a început să organizeze, anual, în preajma datei naşterii lui Marin
Sorescu o manifestare culturală de anvergură sub genericul „Zilele Marin
Sorescu”.
(Monumentul Independenței din municipiul Craiova)
Asta-i muzica ce-mi place 1912 - 1948 - Municipiul Craiova
În
data de 30 august 1908 a luat fiinţă la Craiova, sub preşedinţia generalului
Petre Gigurtu (comandantul Corpului I Armată Craiova), Societatea „Smârdan” –
societate a veteranilor grade inferioare din Oltenia, ce număra 800 de membri. În
cadul acestei societăți s-a iniţiat proiectul creării, prin subscripţie
publică, a unui monument comemorativ al Războiului pentru Independenţa din
1877-1878. De îndată s-a constituit un comitet de iniţiativă ce l-a avut ca
președinte de onoare chiar pe generalul Petre Gigurtu. La 20 octombrie 1908
comitetul a hotârât ca proiectul să fie realizat de sculptorul Dimitrie
Pavelescu-Dimo (19 iulie 1870, Calafat – 1 septembrie 1944). După ce proiectul a primit acceptul Regelui
Carol I (în ianuarie 1909, la Peleş), la 1 februarie 1909 s-a încheiat
contractul ridicării acestui monument între preşedintele Comitetului de
iniţiativă, generalul Petre Gigurtu, şi sculptorul Dimitrie Pavelescu-Dimo.
Lucrarea costa 150000 de lei. Monumentul urma să înfăţişeze „clipa primei
lovituri de tun trasă din Calafat în contra vrăjmaşului, în ziua de 15 mai
1877, care a avut drept răsunet Neatârnarea proclamată de Corpurile
Legiuitoare”(proclamaţie ce a avut loc la 9 mai 1877 în sesiunea extraordinară
a Adunării Deputaţilor – n.n.). S-a intenţionat ca acest monument să redea
exact momentul de la 15 mai 1877, ora 19:30, când domnitorul Carol a ordonat
deschiderea focului asupra Vidinului (acest prim foc fiind executat de tunul 1
din bateria Carol I), moment în care domnitorul Carol a rostit memorabila frază
„Asta-i muzica ce-mi place!”. Conform contractului încheiat, monumentul trebuia
să aibă 9 metri înălţime totală (7,70 metri înălţime de la soclu la creştetul
statuii) şi 6 metri lăţime la bază. Statuia Regelui Carol I, aflată în vârful
monumentului, trebuia să fie înaltă de 3 metri. Toate piesele trebuiau să fie din
bronz, iar soclul şi treptele din piatră de Gura Văii sau piatră de Bulgaria.
Piesele componente ale complexului monumental urmau să fie: statuia Regelui
Carol I, grup alegoric compus din două tunuri, generalul Cernat cu harta în
mână, maiorul Jack Lahovari, doi tunari la primul tun (unul trăgând şi altul în
aşteptare), trei figuri la cel de-al doilea tun, un basorelief ce reprezintă în
copie tabloul lui Nicolae Grigorescu „Lupta de la Smârdan”, un basorelief ce
reprezintă lupta de la Rahova cu maiorul Merişescu, un basorelief ce reprezintă
şedinţa istorică a Adunării Deputaţilor, cu I.C. Brătianu declarând
independenta României. La 30 august 1909, Societatea „Smârdan” (ce număra acum
8657 de membri) a luat parte la serbarea luării Griviţei – prilej cu care, de
la orele 2 până la 6 după-amiază, în grădina Minerva s-a prezentat publicului
macheta monumentului, cu îndemnul de a contribui fiecare după posibilităţi la
ridicarea acestuia. Multe persoane și instituții au susținut moral și financiar
realizarea monumentului. Monumentul a fost turnat în bronz la Florenţa, la
fonderia Lippi, în perioada 1909-1912 şi la acea vreme a însemnat cel mai mare
monument militar din ţară. Odată finalizat, a fost amplasat la intrarea în
parcul Bibescu, pe locul fostei fântâni a lui Bogdan, cunoscută şi cu numele de
Fântâna cu ţeapă (fântână ce fusese demolată de autorităţi pe la 1910 - 1911).
Festivitatea dezvelirii monumentului a fost stabilită pentru ziua de 21 mai
1913, ora 2:30 p.m. Să ne imaginăm acea zi memorabilă, după cum ne-a rămas mărturie programul oficial:
- sosirea Majestăţii Sale Regina, a A.S.R. Principele Ferdinand, a Familiei Princiare şi a miniştrilor. Vor fi întâmpinaţi la gară de către autorităţile militare şi civile, de asemenea de către domanele Craiovei. O companie a Batalionului 5 Vânători va da onorul, cu drapelul şi muzica Regimentului Doljiu Nr.1.
- de la gară cortegiul va merge la monument străbătând străzile Carol I, Justiţiei, Unirei şi Bd. Anastasie Stolojan (azi Bd. Ştirbei Vodă).
- în chioşcul regal se vor face prezentările: generalul Gigurtu îi va prezenta pe membrii comitetului, primarul va prezenta persoanele „de distincţiune”.
- P.P.S. Sofronie Craioveanul, episcopul Râmnicului Noului Severin, va oficia serviciul divin ce va precede dezvelirea monumentului.
- vor ţine discursuri generalul Gigurtu (care va citi şi o telegramă din partea Regelui Carol I, trimisă cu acest prilej), primarul N.P. Guran şi Principele Ferdinand.
- vor defila: şcolile de fete, Şcoala Normală de Învăţători, veteranii „Nouă şi cu sergentul zece” din Vaslui (fiind prezent însuşi Peneş Curcanul, pe numele său real Constantin Ţurcanu), veteranii din Moldova, veteranii Societăţii „Smârdan” din Oltenia, corporaţiile de meseriaşi, ofiţerii din garnizoană (fără trupe), trupa de detaşamente venite din ţară, elevii Gimnaziului militar. La sfârşit vor defila trupele din garnizoană, în următoarea ordine: Batalionul V Vânători, regimentul Doljiu Nr.1, regimentul Rovine Nr.26, regimentul 1 de Călăraşi, regimentul 1 de Artilerie în cap cu bateria a IV-a (cea care a tras primul foc de tun din Calafat asupra Vidinului, la 15 mai 1877), Regimentul 9 de Artilerie şi Escadronul de tren.
- după terminarea festivităţilor M.S. Regina, A.S. Regală Principele Ferdinand şi însoţitorii vor vizita parcul Bibescu, apoi se vor înapoia la gară de unde, cu un tren special, se vor înapoia în Capitală.
- seara, de la ora 8:30, mare iluminaţie. Circulaţia este interzisă până la 12 noaptea pe străzile Carol I, Justiţiei şi Unirei.
Biserica Sfântu Dumitru - Municipiul Craiova
Biserica
„Sfântul Dimitrie Izvorâtorul de mir” este cea mai veche biserică din Craiova.
Deşi nu există atestări precise cu referire la începuturile sale, Biserica
Domnească sau „Băneasa”, aşa cum era cunoscută în vechime, pare să se confunde
cu existenţa istorică a oraşului Craiova. Săpăturile arheologice executate în
1888 au scos la lumină dovezi care demonstrează că: „biserica veche «Sfântul
Dumitru» din oraşul Craiova aparţine secolelor VIII-IX”. Poziţia strategică pe
care a fost aşezată şi ţinuta ei grandioasă fac din această biserică un
adevărat turn de apărare a oraşului. Păstrarea şi perpetuarea stilului bizantin
al secolelor X-XV de către boierii craioveşti şi ulterior de voievodul Matei
Basarab l-au determinat pe istoricul P. Constantinescu Iaşi să atribuie
ctitoria acestei biserici domnitorului Mircea cel Bătrân, legând-o şi de marea
victorie împotriva otomanilor de la Rovine. Deşi ulterior, refăcută în
totalitate, Biserica Domnească din Craiova păstrează şi acum amintirea
veacurilor trecute prin clopotniţa sa construită din cărămizi romane, luate
probabil de la cetatea antică Pelendava (Mofleni), aceleaşi cărămizi care se
găsesc şi în componenţa Mănăstirii Coşuna Bucovăţul Vechi din suburbia Craiovei
Mofleni. În anul 1884, Bogdan Petriceicu Haşdeu vorbea de clopotniţa bisericii
ca fiind singurul element rămas din fundaţia iniţială. După aceste
considerente, Haşdeu a presupus că vechimea bisericii ar fi cu 200 de ani mai
devreme de anul 1651, atunci când apare în istorie ca ctitorie a domnitorului
Matei Basarab. În inscripţia păstrată din timpul domniei lui Matei Basarab nu
se pomenesc ctitorii anteriori, lăsând să se înţeleagă faptul că monumentul îi
aparţine din temelie domnitorului. Păreri neconfirmate documentar plasează
existenţa ei în vremea fraţilor Petru şi Asan (sec. XII – 1185), a lui Ioan al
Cumanilor (1230) sau chiar în timpul marelui domnitor Mircea cel Bătrân. După
cele mai multe opinii istorice, Biserica „Sfântul Dumitru” a fost ctitoria
marelui ban Barbu Craioveanu, care avea ca proprietate moşia şi localitatea
Craiova, înainte de anul 1500. Prin faptul că biserica a fost socotită ca veche
ctitorie a banului Barbu, în vechile hrisoave ea apare cu denumirea de
„Băneasa”.În decursul timpului, Biserica Băneasa a fost susţinută nemijlocit de
banii cetăţii. Lângă biserică se aflau casele banilor cetăţii, iar aşezarea ei
nu a fost deloc întâmplătoare: pe de o parte era biserica marilor familii
boiereşti, iar pe de altă parte făcea parte din sistemul de apărare a oraşului.
Craiova, scaun bănesc, chiar dacă nu a fost niciodată înconjurată de ziduri, a
avut totuşi un sistem de apărare bine aşezat, plan din care făcea parte şi
Biserica „Sfântul Dumitru”. La Craiova, unde primejdia putea veni numai din sud
şi sud-vest, mănăstirile şi bisericile cu rol de apărare au fost amplasate mai
ales în această parte a cetăţii. Începând cu Biserica „Sfântul Dumitru” se va
distinge vechea linie de puncte de observaţie din oraş către drumul Vidinului
şi către vadurile de trecere a Jiului din preajma mănăstirilor Coşuna şi
Jitianu, explicaţie justificată deoarece aceste biserici şi mănăstiri au fost
construite de domni şi marii bani ai Olteniei, tocmai pentru a asigura apărarea
acestui târg cu o vechime pierdută în negura timpului. În anul 1731, austriecii
au întocmit aşa-numitul „plan al literei H”, pentru a întări şi fortifica locul
pe care se afla Casa Băniei şi Biserica „Sfântul Dumitru” „fiindcă situaţia lui
era mai înaltă decât a celorlalte locuri din Craiova şi întinderea lui nu era
atât de mare”. Totuşi, acest plan nu a fost dus la bun sfârşit din cauza
împotrivirii generalului Francisc Wallis, comandantul suprem al trupelor
militare din Oltenia. Printre numirile cu care a defilat de-a lungul istoriei
este şi cea de Biserica Domnească, denumire care se mai păstrează şi astăzi. Un
zapis din 11 noiembrie 1645 pomeneşte de „Biserica Domnească ot Craiova”. S-a
numit „Domnească” pentru că, din neamul craioveştilor, ctitorii ei, s-au tras
câţiva domni ai Ţării Româneşti: Neagoe Basarab (1512-1521), Matei Basarab
(1633-1654) şi Constantin Brâncoveanu (1688-1714). Domnitorul Matei Basarab rezideşte în anul
1651 biserica străbunilor săi de la care îi rămăsese oraşul Craiova ca „o moşie
de strămoşi”. Tot în timpul domniei sale, în anul 1657, Biserica Domnească a
primit vizita patriarhului Macarie al Antiohiei, însoţit de diaconul său Paul
de Alep. Vorbind despre primirea care li s-a făcut aici, Paul de Alep spunea:
„Am fost întâmpinaţi la intrarea în Craiova de banul Olteniei, boieri şi popor.
Aceştia ne-au condus în biserica cea mare, de piatră, zidită de ultimul Matei
Vodă, cu hramul „Sfântul Dumitru”, care seamănă întocmai cu biserica din Curte
(Curtea domnească din Târgovişte), fiind ridicată pe patru stâlpi înalţi şi
având un aspect luminos şi încântător”. Prin urmare, Biserica „Sfântul Dumitru”
a fost locul în jurul căruia a gravitat ani de-a rândul viaţa oraşului Craiova,
mai ales că lângă ea se înălţau casele Băniei, care au adăpostit de-a lungul
veacurilor, reşedinţa banilor şi caimacanilor olteni, vremelnica administraţie
din timpul stăpânirii austriece, locul de popas al domnitorilor şi sediul
Divanului Craiovei. Cei care mergeau pentru a fi judecaţi de Divanul cetăţii
treceau de obicei pe la Biserica cea mare, „Sfântul Dumitru”, pentru jurământ
şi pentru pecetluirea hotărârii judecătoreşti. A suferit mai multe stricăciuni
de-a lungul vremii, iar în timpul domniei lui Constantin Brâncoveanu a fost
parţial restaurată; i s-au aşezat chenare de piatră înflorate şi fiare la
ferestre, geamuri de sticlă la ferestrele de jos şi la cupole (toate bisericile
fiind lipsite complet de geamuri). Era foarte des vizitată de episcopii de la
Râmnic: Grigorie Socoteanu, Partenie, Chesarie, Filaret, Nectarie şi de aceea a
dobândit calitatea de biserică episcopală. Din cauza stricăciunilor pe care
le-a suferit de-a lungul vremii, biserica a avut o existenţă destul de grea,
parcurgând foarte repede drumul de la bunăstare la paragină. Astfel, în prima
jumătate a secolului al XIX-lea, Biserica „Sfântul Dumitru” a fost tot mai mult
neglijată, averile de care dispunea trecând în proprietatea privată, mai ales
din momentul pierderii funcţiei de biserică episcopală în folosul Bisericii
Madona Dudu. Cutremurul din 1838 îi cauzează stricăciuni foarte mari. Au existat
numeroase încercări de reparare a bisericii, dar toate au fost în zadar. Din
cauza stării grave în care se afla, biserica a fost închisă în anul 1849, fiind
uitată aproape cu desăvârşire timp de 40 de ani. În anul 1889, Biserica
„Sfântul Dumitru” este dărâmată complet şi refăcută din temelie de către
arhitectul francez Andre Lecomte de Nouy, cu sprijinul regelui Carol I şi al
reginei Elisabeta. La 12 octombrie 1889 s-a aşezat piatra de temelie, iar pe
data de 26 octombrie 1933 biserica a fost terminată definitiv şi sfinţită în
timpul arhipăstoririi episcopului Vartolomeu al Râmnicului şi Argeşului.
Pictura bisericii a fost realizată între anii 1907-1933 de către pictorii
francezi Menpiot şi Baries, picturile ornamentale din biserică şi din pridvor de
pictorul german Gustav Nill, iar catapeteasma de pictorul gorjean Keber. În
decursul timpului, Biserica „Sfântul Dumitru” şi-a îndeplinit după rânduială
rolul de Catedrală arhiepiscopală. Din 25 martie 1939, atunci când
Arhiepiscopia Craiovei capătă şi rangul de Mitropolie a Olteniei, biserica
devine Catedrală mitropolitană, în timpul arhipăstoririi mitropolitului
Firmilian. În anul 1976 s-au executat lucrări de spălare şi luminare a picturii
interioare. Din cauza stricăciunilor suferite la cutremurul din 1977, a fost
nevoie ca biserica să fie resfinţită, după ce au fost terminate lucrările de
consolidare. Slujba de resfinţire a bisericii a fost săvârşită de către
mitropolitul Olteniei, Nestor, în anul 1978, de ziua Sfântului Mucenic Dimitrie
Izvorâtorul de mir. Biserica Sfântului Dumitru din Craiova a fost şi este
coloana vertebrală a vieţii spirituale din oraş, deoarece aici slujeşte
Arhipăstorul cetăţii Băniei şi Mitropolitul Olteniei. Aici se găsesc moaştele
Sfântului Ierarh Nifon, Patriarhul Constantinopolului, ale Sfinţilor Serghie şi
Vah şi ale Sfintei Muceniţe Tatiana.
Festivalul concurs de muzică populară
Maria Tănase - Craiova - Ediția a V-a 1978
Festivalul - Concurs
de muzică populară “Maria Tănase” este un spectacol-concurs, amplă manifestare de cultură
populară, care are loc odată la doi ani, la Craiova, unde
participă interpreti ai cântecului popular românesc din țară și din
diaspora. Prima ediție a acestul festival – concurs a avut loc în anul 1969.
Maria Tănase (născută la data de 25 septembrie 1913
la București și decedată la data de 22 iunie 1963 tot la București) a
fost o interpretă de muzică populară românească. S-a născut în mahalaua
Cărămidarilor din București, fiind al treilea copil al Anei Munteanu, originară
din comuna Cârța, județul Sibiu și a florarului Ion Coandă Tănase, din satul
oltenesc Mierea Birnicii, de pe valea Amaradiei. Apare pe scenă, pentru
prima dată, în anul 1921 pe scena Căminului Cultural „Cărămidarii de Jos” din
Calea Piscului, la serbarea de sfârșit de an a Școlii primare nr. 11, Tăbăcari,
apoi pe scena Liceului „Ion Heliade Rădulescu”, unde a urmat doar 3 clase,
fiind nevoită să se retragă pentru a lucra, alături de părinții săi, la
grădină. În mai 1934 se angajează la Teatrul „Cărăbuș”. Pe 2 iunie
debutează în revista Cărăbuș-Express (a lui N.
Kirițescu) cu pseudonimul Mary Atanasiu, ales de Constantin Tănase.
În vara anului 1936 imprimă cântece populare la casa de discuri
„Columbia”, sub supravegherea etno-muzicologilor Constantin Brăiloiu și
Harry Brauner, primele două fiind Cine iubește și lasă și M-am
jurat de mii de ori, pe care le-a imprimat cu acompaniamentul tarafului
Costică Vraciu din Gorj. În 1938 Maria Tănase începe să colaboreze cu
renumitul restaurant „Luxandra”, unde cânta acompaniată de orchestra
violonistului Petrică Moțoi. Data de 20 februarie
1938 reprezintă debutul radiofonic al artistei. Acompaniată de
taraful Ion Matache din Argeș, a prezentat „pe viu” un program de cântece românești
la emisiunea „Ora satului. După comentariile cronicarilor muzicali, prilejuite
de debutul la radio și ecoul puternic în rândurile auditorilor emisiunilor
radiofonice, Maria Tănase continuă să fie programată aproape săptămânal de
Radio România. Pe 17 august 1938 cântă la încheierea cursurilor de vară ale
Universității populare de la Vălenii de Munte, unde istoricul Nicolae Iorga o
supranumește Pasărea măiastră. În septembrie lansează cu
mare succes cântecele Mi-am pus busuioc în păr (cântec în stil
popular) și Habar n-ai tu (ambele având muzica compusă de Ion
Vasilescu) în revista Constelația Alhambrei, pe care le imprimă
apoi la „Columbia”. Pe 16 aprilie 1939 pleacă la Expoziția Universală de
la New York, unde cântă împreună cu orchestra lui Grigoraș Dinicu și cu
naistul Fănică Luca la Casa românească (unul din
pavilioanele României). La această Expoziție au mai fost
prezenți George Enescu, Constantin Brâncuși și Dimitrie Gusti. În
anul 1940 Garda de Fier distruge toate discurile existente cu Maria Tănase în
discoteca Radioului, sub pretextul că distorsionau folcorul românesc
autentic. Adevăratul motiv al acestei mișcări antisemite a fost faptul că în
cercul de prieteni ai Mariei Tănase se găseau și o serie de
intelectuali evrei sau democrați, ca folcloristul Harry Brauner (cel
care a cules în anul 1929 cântecul prototip pentru Cine
iubește și lasă)și jurnalistul Stephan Roll. A avut o relație cu
premierul Armand Călinescu, ucis de un comando legionar. În martie
1941 întreprinde un turneu artistic în Turcia. Cântă în revista Melody
Revue de la Istanbul cu prilejul inaugurării Teatrului
de vară „Taxîm”. Aici este desemnată cetățean de onoare de președintele
Turciei. La finalul acestui turneu se reîntoarce în țară. Alături de echipele
formate din cele mai selecte elemente ale teatrului și muzicii românești cântă
răniților din război. Interpretează câteva cântece românești de mare
popularitate la inaugurarea noii fundații a Societății Române de Radiodifuziune
din data de 28 octombrie 1946. În 1952 este solicitată să profeseze la Școala
medie de muzică nr. 1 din București, în cadrul unei catedre de cânt popular nou
creată. Lansează cu mare succes cântecele Dragi mi-s cântecele
mele și Aseară vântul bătea(cântec popular din Ardeal) la Concertul
popoarelor organizat cu prilejul celui de-al IV-lea Festival Mondial
al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie din vara anului 1953 de
la București. Din 1954 imprimă la Radio și la casa de
discuri Electrecord. A jucat pe scena Teatrului Municipal
în Cadavrul viu de Lev Nikolaevici Tolstoi – 1945
și în Horia de Mihai Davidoglu – 1956. A cântat în
opereta Mascota de Edmond Audran – 1944 și rolul principal din
comedia muzicală Sfinxul de la Hollywood de Ralph Benatzsky –
1946. A cântat în filmele Se aprind făcliile – 1939 – film
pierdut, România – 1947,Ciulinii Bărăganului –
1958 și în scurt-metrajul Amintiri din București -
1958. Maria Tănase a avut un repertoriu alcătuit din aproape 400 de
cântece din toate regiunile României. În luna aprilie a anului 1954,
Departamentul Artelor din Ministerul Culturii a propus decorarea sa cu Ordinul
Muncii cls. a III-a. În anul 1955 a fost distinsă
cu Premiul de stat, iar în anul 1957 a primit titlul suprem
de Artist Emerit.Maria Tănase a fost și agentă a Serviciului Special
de Informații – SSI - condus de Eugen Cristescu. În primăvara
anului 1963, fiind într-un turneu la Hunedoara, cu Taraful Gorjului, află că
este bolnavă de cancer la plămâni. Întrerupe turneul, rugând-o pe Mia
Bria să o înlocuiască. Pe 2 mai ajunge acasă, în București. Se stinge
din viață la Spitalul Fundeni, pe 22 iunie 1963, la ora 14:10
C.S. Universitatea Craiova
C.S. (Clubul Sportiv) Universitatea Craiova este unul dintre cele mai titrate cluburi de fotbal
din România, fiind și prima echipă românească de fotbal ajunsă în semifinalele
Cupei U.E.F.A.. Echipa s-a înscris după o perioadă de inactivitate în Liga
a IV-a Dolj 2015 – 2016. Înființată în anul 1948, s-a numit inițial Clubul
Sportiv Universitar Craiova și a aparținut Asociației
Naționale a Studenților din România (A.N.S.R.). În anul 1950 a
fost redenumită Știința Craiova, nume rămas și astăzi drag multora
dintre suporterii Universității Craiova. Din anul 1966 până în
prezent clubul se numește Universitatea Craiova. A fost prima
echipă din România care s-a calificat într-o semifinală de Cupa Europeana la
fotbal, în sezonul 1982 – 1983 și prima echipă din România calificată în
sferturile de finală ale Cupei Campionilor Europeni, în sezonul 1981 – 1982;
de asemenea a fost prima echipă din România care a eliminat formații din
Germania (Kaiserslautern) și Anglia (Leeds United). În
sezonul 2004 – 2005 a retrogradat, după 41 de ani de prezență în
prima divizie, dar a revenit numai după un an de exil în divizia secundă. Este
supranumită "campioana unei mari iubiri", nume care
reflectă popularitatea echipei. Această titulatură, devenită notorie, i-a fost
dată de către Adrian Păunescu. Echipa joacă pe stadionul Ion Oblemenco din
anul 1966, atunci fiind construit, inițial numindu-se stadionul Central. După
moartea celui mai iubit dintre jucătorii echipei, Ion Oblemenco, s-a
luat hotărârea ca stadionul să preia numele idolului din Bănie. Clubul a fost
dezafiliat în 2011 de la FRF, astfel că în sezoanele 2011-2012 și 2012-2013 nu
a participat în nicio competiție. Fondat în 1948, Clubul Sportiv Universitatea
Craiova a fost un veritabil ambasador al României. Golurile lui Oblemenco,
Balaci, Cârțu ori Cămătaru și marile meciuri europene au făcut să iasă în
stradă sute de mii de români! Care s-au identificat și au iubit Știința! Au
făcut din Craiova capitala fotbalului românesc ani la rând. Din 1948 până în
1992, cât timp clubul și implicit secția sa de fotbal s-au aflat sub tutela
Ministerului Educației Naționale, CS Universitatea Craiova a realizat marile
performanțe: patru titluri naționale și cinci cupe ale României, plus calificarea
în premieră pentru o echipă românească în semifinalele unei cupe europene.În 1992, secția de fotbal a CS
Universitatea Craiova s-a desprins de clubul-mamă. În 2013, după numeroase
cereri depuse la Ministerul Educației, CS Universitatea Craiova a primit
acceptul reînființării secției de fotbal, pasul esențial pentru demararea
noului proiect. Renașterea echipei de suflet a Craiovei are la baza un
contract de asociere încheiat între trei entități, conform legislației în
vigoare, fără a se constitui într-o nouă societate cu personalitate juridică.
Părțile, una de drept privat și două de drept public, sunt: Club Sportiv
U Craiova S.A., C.S. Universitatea Craiova și Municipiul Craiova. Club Sportiv
U Craiova S.A. va asigura, din surse proprii și surse atrase, tot suportul
financiar necesar desfășurării activităților sportive, de administrare și
organizare a obiectului central de activitate: fotbalul. Societatea comercială,
deținătoare a Certificatului de Identitate Sportivă, va înscrie echipele de copii,
juniori și seniori în campionatele și competițiile de fotbal, naționale și
internaționale, demarând cu înscrierea echipei de seniori în Liga a II-a de
fotbal profesionist, în sezonul 2013-2014. Clubul sportiv universitar, aflat
sub tutela Ministerului Educației Naționale, își alătură girul, marca,
titulatura, culorile, palmaresul și emblema sub care Universitatea a cunoscut
marea performanță.
Primăria Municipiului Craiova pune la dispoziție baza
sportivă "Ion Oblemenco". Comunitatea locală a fost reprezentată la
luarea istoricei decizii prin consilierii municipali aleși care au votat pentru
realizarea acestui proiect în unanimitate. CS Universitatea Craiova are
drept principal obiectiv reînvierea spiritului alb-albastru! Redarea demnității
și mândriei suporterilor olteni! Sus am postat logo-ul clubului de fotbal
Universitatea din Craiova.
Municipiul Craiova (în
germană Krajowa 1718-1739) este reședința județului Dolj,
denumită și „capitala Olteniei”. Conform ultimului comunicat al Institutului
Național de Statistică, în anul 2009 orașul avea o populație de 298643 de
locuitori. Municipiul Craiova este situat în sudul României, pe malul
stâng al Jiului, la ieșirea acestuia din regiunea deluroasă, la o altitudine
cuprinsă între 75 și 116 m. Craiova face parte din Câmpia Română, mai precis
din Câmpia Olteniei care se întinde între Dunăre, Olt și podișul Getic,
fiind străbătută prin mijloc de Valea Jiului. Prima atestare documentară a
orașului provine din anul 225, pe documentul istoric Tabula Peutingeriană. Sus
este reprezentată stema municipiului Craiova şi jos pozele câtorva monumente de
cultură și arhitectură ale orașului din vremuri diferite.
Restaurantul Frații Spirtaru
Liceul Frații Buzești
Teatrul Național și Strada Justiției
Școala Israelită
Școala comercială Gheorghe Chițu
Școala Madona Dudu
Palatul Justiției
Palatul Dinu Mihail
Liceul Carol I
Palatul Elise G.Alexandrescu
Dolj este un județ în
provincia istorică Oltenia din partea sudică a României, aflat în regiunea cea
mai mănoasă și roditoare a Câmpiei Dunării și a Olteniei, într-o zonă ce a
oferit, de-a lungul timpului, condiții de climă și mai ales sol, dintre cele
mai prielnice. Județul se întinde pe 7414 kilometri pătrați, numără aproximativ
734000 de locuitori având capitala în municipiul Craiova. Din punct de vedere
administrativ județul se compune din; 3 municipii - Craiova, Băilești și
Calafat, 4 orașe - Bechet, Dăbuleni, Filiași și Segarcea precum și 103
comune. Sus am postat harta, stemele comunistă și actuală ale județului Dolj
iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură doljene din
vremuri diferite dar și alte frumoase locuri de vizitat în acest județ.
Capela Filișanu - Filiași
Baba Lupa - Calafat
Vederi - Ișalnița
Monumentul eroilor Băilești
Gara - Calafat
Hotel Culescu - Băilești
Catedrala - Bârca
Vederi - Bechet
Cavoul familiei Marincu - Calafat
Catedrala - Calafat
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Poet și dramaturg olandez Joost van den Vondel,
a trăit între anii (1587-1679)
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 12.03.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu