Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea olandeză JOURE, municipalitatea
DE FRYSKE MARREN, provincia FRIESLAND, din vremuri
diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Turnul Bisericii Westermeer
Biserica Baerdt
Muzeul
Primăria veche
Moara de vânt Penninga
Turnul de apă
Biserica Sfântu Matei
Strada de Mijloc
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_____________xxx_____________
O PLACHETĂ, O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL HUNEDOARA
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de
obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi
se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în
semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte
din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Placheta - 80 de ani de la luptele greviste ale muncitorilor
minieri de la Lupeni 1929 - 2009
Sindicatul liber E.M.Lupeni
Greva
generală a izbucnit în dimineaţa zilei de 5 august 1929, în Lupeni, când
aproape 4000 de ortaci de la minele Ileana, Victoria, Aurelia, Ştefan şi
Carolina au refuzat să intre în subteran şi s-au îndreptat spre centrul
oraşului Lupeni. Minerii au ocupat apoi Uzina electrică din localitate, iar
activitatea ei a fost oprită. Prima zi se
desfășoară pe fundalul lipsei de reacție din partea forțelor de represiune,
asta deși ziua se încheie cu oprirea grupului electric al unui puț (fapt care
punea în pericol de inundare galeriile, minerii aflați în subteran riscând în
plus sufocarea în lipsa funcționării ventilației) de către elementele radicale
ale greviștilor. Au cerut atunci ca ziua de lucru să fie de opt
ore, mărirea salariilor cu 40 la sută, revizuirea salariilor pe categorii,
distribuirea retroactivă a unui procent de 15 la sută din veniturile
societăţii, desfiinţarea amenzilor ş.a. A doua zi, în 6 august 1929, a fost
instaurată starea de asediu, iar militarii au avut liber să folosească armele pentru
a-i împrăştia pe protestarii din jurul uzinei. Autorităţile au ripostat cu
sălbăticie. Peste 20 de oameni au fost ucişi pe loc, în timpul represaliilor,
iar alţi peste 150 au fost răniţi. Minerii au atacat forţele de ordine cu
pietre, iar în cele din urmă au fost siliţi să se retragă din faţa ploii de
gloanţe îndreptate asupra lor. Unii, spun mărturiile vremii, au fost chiar
decapitaţi, în timpul revoltei.„La Lupeni n-a fost o potolire a unei
revolte, ci o vânătoare de oameni. Autorităţile au băut până la ziuă şi au dat
de băut şi la soldaţi. Un prefect beat a tras cel dintâi după sunarea goarnei.
S-au împresurat minerii şi au fost măcelăriţi, fără să li se dea putinţă de a
fugi, apoi, când au reuşi să fugă, s-a luat grănicerimea după ei, beată de vin
şi de sânge" relata scriitorul Panait Istrati, într-un articol dedicat
conflictului din august 1929. Presa
internațională a vremii vorbește și despre 200 de răniți, care și pe patul
de spital fiind, sunt păziți de armată, care respinge cu baionetele miile de
mineri adunate afară. Pe 9 august sicriele celor decedați sunt purtate
de căruțe de cărat bălegar spre cimitir, armata forțând cortegiul funebru să
grăbească pasul. Mulțimea imensă lângă cimitir a fost îndepărtată la mai
multe sute de metri, iar la patru ore după înmormântări o companie de
infanterie încă mai păzea cimitirul cu armele în poziție de tragere. După
înmormântări, s-a declarat stare de asediu, hotelurile și restaurantele fiind
închise, vânzarea de alcool interzisă, toată populația fiind obligată fie în
casă înainte de ora 8 seara. Există un număr de 25 de dispăruți, drept
pentru care armata continuă un timp să caute în pădure corpurile răniților grav
despre care se știa că s-au refugiat, panicați, acolo, însă fără succes pâna în
data de 9 august cel puțin, dată la care încă se mai fac arestări și trenurile
cu trupe încă mai sosesc în regiune. Reacția
guvernului la greva de la Lupeni în 1929 n-a fost diferită, în ciuda
faptului că pentru prima dată la putere se afla un partid țărănist, și că
proprietarii minei erau bancheri și politicieni marcanți
ai Partidului Național Liberal. Presa internațională a vremii se
făcea ecoul remarcilor unor membri ai guvernului care declarau că proprietarii
(directoratul) companiei au refuzat toate revendicările și că acest lucru a
fost adesea nejustificat, drept pentru care toată vina o poartă „directoratul”
companiei, care se afla în mâinile unor bancheri liberali, printre care și
Tătărescu.
Istoria grevelor și mișcărilor sociale din România antebelică arată ca
acestea au fost întotdeauna reprimate brutal, guvernul apelând, pe modelul
masacrului împotriva țăranilor în 1907, la armată și măsuri brutale de
reprimare a oricărui protest cu revendicări sociale: de exemplu, greva din
București în decembrie 1918 a fost reprimată de armată tot cu arme de război
(mitraliere, tunuri), greva generală din 1920, care cerea demilitarizarea
întreprinderilor și dreptul muncitorilor de a se organiza în sindicate și a
face în mod legal grevă fiind și ea neutralizată în mod similar. În materie
de reacție la greve, sau la orice protest contra oligarhiei industriale și
financiare care voia să acapareze statul și să-l folosească exclusiv întru
servirea propriilor ei interese, când nu era implicată direct, armata -
principala dar nu și singura forță de represiune internă a guvernului -
sprijinea acțiunile grupurilor huliganice de extremă dreaptă, care ele încercau
spargerea grevelor sau suprimarea libertății presei. În
amintirea celor uciși pe timpul mișcării greviste din 1929 la Lupeni s-a dezvelit
un monument – prilej de aducere aminte. De atunci, anual în data de 6 august
este celebrată ziua minerilor.
Comportarea în situ a construcțiilor
Conferința Națională 16 Hațeg 2006
Și în regimul comunist se organizau periodic întâlniri ale
constructorilor specialiști pe tema comportării în exploatare a
construcțiilor și studiul rezistenței acestora la dezastre naturale ori
bombardamente de război. Școala românească de construcții era foarte
apreciată și pe vremea comunismului. Specialiști români și-au adus contribuția
la realizarea unor mari obiective industriale și în alte state ale lumii.
Hațeg (în maghiară
- Hátszeg, în germană
- Hötzing) este un oraș în
județul
Hunedoara, care include și satele: Nălațvad, Silvașu
de Jos și Silvașu de Sus, el fiind centrul ținutului istoric și etnografic Țara
Hațegului. Fosilele găsite în zona Hațeg se întind pe peste 300 de milioane de
ani din istoria geologică a Pământului, de la recife de corali tropicali și
insule vulcanice în Marea Tethys, dinozauri, mamifere primitive, păsări și
reptile zburătoare (cum ar fi Hatzegopteryx, care a fost numit după
regiune), deasemnea în perioada cretacică a existat și Insula Hațeg unde a
trăit magyarosaurus dacus, un gen de dinozaur sauropod pitic. În anul
1765, localitatea a fost militarizată în întregime și a făcut parte din
Compania a II-a de graniță a Regimentului I de Graniță de la Orlat, până
în 1851, când a fost desființat. Prima mențiune a Țării Hațegului (Terra
Harszoc) apare în Diploma Ioaniților din anul 1247.Numele
poate veni din maghiară, de la hat-szék, adică „șase scaune de
judecată”, înțeles ca „districtul celor șase scaune”, ori de la hát-szeg,
„cetatea de pe vârful din spate”. O altă ipoteză: harszoc ar
veni de la cuvântul hârs, care în limba cumană înseamnă
„urs”. Localitatea este situată în zona unor importnate obiective turistice:
- Mănăstirea
Prislop, la 13 km nord-vest de Hațeg, întemeiată de călugarul Nicodim,
în anul 1404, cu sprijinul domnitorului Mircea cel Bătrân.
- Mănăstirea
Cetatea Colț, situată în comuna Râu de Mori
- Cetatea Colț,
construită de familia Cândea în secolul al XV-lea, în apropierea comunei Râu de
Mori, situată pe vârful unui deal.
- Sarmisegetusa,
ruinele Ulpiei Traiana Sarmizegetusa se află la 17 km. de Hațeg pe DN68.
- Castelul
Kendeffy de la Sântămăria-Orlea, castel feudal construit în secolul
al XVI-lea pe malul Râului Mare - cel mai bine păstrat monument din zonă.
- Biserica Sfântu
Nicolae din Densuș, construită în secolul al XII-lea pe un sit din secolul al
IV-lea.
- Biserica
reformată calvină din Sântămărie-Orlea, ridicată în piatră de cnezii din
familia Cândea la sfârșitul secolului al XIII-lea în stil romantic
- Parcul național
Retezat, declarat parc național în anul 1935, rezervația Retezat (cu peste
80 lacuri glaciare) este unul din cele mai importante destinații turistice.
- Cabane și situri
turistice în Gura Zlata, Râușor, Lăpușnicu Mare, Pietrele, Rotunda, Buta,
Bucura, Zănoaga, Poiana Pelegii, Câmpușel, Stâna de Râu, Râu Mare.
- Rezervația de
zimbri, la 3 km de oraș pe DN66, cea mai renumită rezervație de creștere a
zimbrilor.
Câteva
dintre lăcașurile de cult hațegane sunt:- Biserica ortodoxă Sfântul Ierarh Nicolae, construită în perioada anilor
1821 - 1828
- Biserica
reformată Sfânta Treime, construită între anii 1824 – 1829
- Biserica romano
catolică Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul, construită în anul 1745
La recensământul din anul 2011 orașul număra 9685 locuitori, în
scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 10910 locuitori) dintre
care: români – 93,15%, maghiari – 1,6% și restul –
necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului hunedorean Hațeg
astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 74,11%, romano catolici – 1,77%, penticostali – 6,27%, greco catolici
– 3,13%, baptiști – 8,39% și restul – nedeclarată sau altă religie.Set 4 insigne turistice - Drumeții veterani
Retezat 1996 Cascada
Turismul
este o activitate relaxantă, mult apreciată de locuitorii Văii Jiului - mari
amatori de drumeţii şi buni cunoscători ai frumuseţilor naturii. În anul 1986,
la sfârşitul verii, un grup de pasionaţi şi împătimiţi ai drumeţiilor montane,
în frunte cu Aurel Dula şi Vasile Pollak, propun organizarea unei întâlniri
anuale a veteranilor în ale drumeţiilor montane. La prima întâlnire care a avut
loc în 1986 s-a hotărât ca următoarele să aibă loc la o cabană din munţii care
înconjoară cu dărnicie Valea Jiului; întâlnirile nu erau însoţite de competiţii
sportive, iar spre amintire veteranii vor primi câte o insignă, al cărei desen
să reproducă o floare din bogata floră a munţilor noştri. Cu excepţia unei
singure variante, toate piesele au fost bătute la Monetăria Statului Bucureşti,
sunt ovale şi au dimensiunile 36/26 mm şi, cum este normal, unele piese sunt
mai reuşite, în schimb, altele lasă de dorit. Aceste piese insignografice au
fost gndite și proiectate de către: Nicolae Lazăr, Ion Liciu, Viorel Stroie,
Dumitru Antonoiu, Tiberiu Kelemen și Iuliu Hornak. Ediţia a XI-a a avut loc la
Cabana Cascada, iar floarea reprodusă a fost bulbucul. Numărul de variante
bătute-cinci, iar pe chenar apare înscrisul DRUMEŢII VETERANI - RETEZAT 1996 –
CASCADA.
Bulbucul de munte, denumire științifică - Trollius europaeus, este o
plantă perenă cu flori din familia Ranunculaceae. Are tulpina mare, de 100 –
600 mm înălțime. La vârful tulpinii este o singură floare mare ca o
măciulie, cu 30 mm diametru. Floarea este formată din 10 sepale
înghesuite, aproape rotunde. Florile sunt galbene-verziu galbene-auriu și au în
exterior vinișoare verzi. Înflorește în lunile mai-iulie. Frunzele au culoarea
verde întunecat, adânc spintecate în 3-5 părți, cu segmente trifide, dințate pe
margini. Frunzele de la baza tulpinii au codițele mai lungi. Fruct este foliculă.
Se găsește în România în munții Carpați din zona de pădure până în zona alpină,
prin pășuni, poieni, brâne, în locuri umede.
Cabana Cascada
este situată pe Valea Nucșoarei, pe principala cale de acces spre Parcul
Național Retezat, la 6 kilometri depărtare de satul Nucșoara, la o altitudine
de 1005 metri. Cu mașina se poate merge pe DN6, ce leagă orașul Hațeg de
Petroșani, în localitatea Ohaba de sub Piatră se cotește spre Nucșoara (12
kilometri), apoi încă 5 kilometri drum forestier. Cabana clasificată 1 stea,
are 2 camere cu 4 paturi, 2 camere cu 5 paturi și 1 cu 9 paturi, grup sanitar,
restaurant, curent electric și apă curentă. Telefonul de contact al
cabanierului este 0747 065 286.
Set 3 insigne sportive - Utilajul
În
anul 1957 la Uzina de reparat utilaj minier din Petroșani se pun bazele celei
mai pure asociații muncitorești din Valea Jiului din perioada postbelică. Este
vorba despre Asociația sportivă
“Utilajul” Petroșani. În perioada de
pionierat această asociație a sprijinit sportul de masă, în special în rândul tineretului
existent la Școala de ucenici, care ființa pe lângă uzină. Anul 1965 aduce
legalizarea asociației, iar timp de 12 ani, până în anul 1977, președinte a
fost Lazăr Nicolae – un desenator de excepție – după ale cărui schițe s-au
bătut multe medalii și insigne. În
anul 1987 se înființează în cadrul asociației și o secție de handbal,
președinte al asociației, la data respectivă, fiind inginerul Nicolae Lobonț
iar coordonator al secției de handbal – Gheorghe Crîsnic, ocazie care
prilejuiește baterea unei insigne, la Monetăria Statului. Această insignă
prezintă o minge de handbal, culoare de fond fiind bleumarin. S-au realizat
încă șase variante ale acestei insigne prin inversarea culorilor. Sub
egida acestei asociații s-au bătut și alte insigne de turism, rugby sau schi.
Asociația – fanion al sportului românesc – se desființează în anul 1996, urmare
a mișcărilor sociale ce au bulversat Valea Jiului.Știința Petroșani - XXX de ani de activitate în rugby 1948 - 1978
Clubul Sportiv "Știința"
din Petroșani este o echipă de rugby din
municipiul Petroșani, județul Hunedoara, care actualmente evoluează în Divizia
Națională de Seniori, liga secundă a rugby-ului românesc. Echipa s-a înființat
în anul 1948, o dată cu apariția Institutului de Mine din Petroșani. În 1959
reușește prima promovare în elita rugbyului românesc. În anul 2006 Știința
retrogradează și după trei ani de luptă revine în prima divizie, în 2009 după
un baraj cu Sportul Studențesc (17-13). În 2010 "studenții"
retrogradează din nou și cu toate că la finalul ediției 2011 a Diviziei
Naționale Seniori ocupă locul secund, nu vor promova din cauza condițiilor
materiale ale clubului. In anul 2012 Stiinta Petrosani termina din nou pe locul
doi iar istoricul se repeta. Nu promoveaza din cauza lipsei de fonduri. In 2013
dupa un an foarte greu in care a fost la un pas de desfiintare aceasta gaseste
putere sa revina si sa se claseze din nou pe podium, de aceasta data ocupand
pozitia a 3 a. De mentionat ca in acel an Stiinta Petrosani a dat echipei
nationale a Romaniei U 19 nu mai mult de 8 jucatori printre care si Ovidiu Melniciuc,
Marian Nastasiei, Muresan Lucian, Popa Vlad, Razvan Barladeanu. 2014 pentru
Stiinta a fost un an forte greu cu putine resurse financiare la sfarsitul
caruia a pierdut destul de multi jucatori dar si finala mica pentru locul 3 in
fata celor de la CS Navodari. 2015 de la agonie la extaz!!! In sfarsit dupa 4 ani
de la retrogradarea in DNS Stiinta reuseste sa triumfe si sa castige Divizia
Nationala de Seniri intr-un campionat in care au participat nu mai putin de 10
echipe. Dupa un start de campionat in care adunasera nu mai putin de 8
infrangeri consecutive si intr-un moment in care nimeni nu le mai dadea nici o
sansa la sfarsitul turului aflandu-se pe locul 7, acesti copii minunati reusesc
sa dea toate pronosticurile peste cap si sa uimeasca o tara intreaga. In nu mai
putin de 2 luni au reusit sa câștige 9 meciuri consecutive si sa arate lumii
intregi ca Stiința nu va muri.
Floarea de colț este o specie de plantă declarată monument al naturii încă din anul 1933. Floarea de colț (Leontopodium alpinum) – o adevarată perlă a munților noștri, de o frumusețe aparte și totodată cea mai rară din întreaga floră montană, crește în munții calcaroși, în pajiștile de pe versanții abrupți și însoriți sau pe stâncării. Întâlnită în România pe stâncile aproape inaccesibile omului din Munții Vrancei, Munții Bucegi, Munții Făgărașului, Munții Maramureșului, Rodna, Obcinele Bucovinei, Masivul Ceahlău, Retezat, Godeanu, floarea de colț este simbolul iubitorilor de drumeție la munte. În tradiția populară românească, reprezintă un simbol al dragostei și se spune că bărbații își demonstrau dragostea, îndemânarea și curajul, culegând o floare de colț de pe stâncile ascuțite ale munților și oferind-o iubitelor. Această ”steluță” este, totodată, simbolul tinereții, al tuturor virtuților și harurilor sufletului omenesc. Din cer, peste crestele munților și peste colții de stâncă aplecați peste văgăuni și prăpăstii, se pornesc ploi de steluțe albe, catifelate. Sunt florile zânelor, care împodobesc munții. Floarea de colț, denumire alternativă Floarea reginei este o specie de plante erbacee, perene, din genul Leontopodium, familia Asteraceae. Planta este înaltă de 5 – 20 centimetri și are inflorescența compusă din capitule, înconjurate de numeroase bractee lungi, alb - argintii, lânos - păroase. Inflorescența este îmbrăcată cu frunze păroase, unele mai mari, altele mai mici și care iau forma unei steluțe.Aceasta este formată până la zece inflorescențe cu numeroase și minuscule flori, încadrate de 5-15 bactee albe, dispuse radiar, ce dau întregului ansamblu înfățișarea unei flori. Planta este acoperită cu peri catifelați, argintii, ce îi conferă o eleganță deosebită. Perioada de înflorire este iulie - august. Crește în munți calcaroși, în pajiști de pe versanți abrupți și însoriți sau pe stânci.
A 35-a expoziție națională de insigne - Petroșani
XXXV - 18-20 septembrie 2002
Insignografia este știința
și pasiunea de a colecționa, studia și arăta și altora diversitatea de insigne
realizate, ea deosebindu-se cu totul de medalistică sau
numismatică. Insigna este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la
piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini
reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si apartenenţa
la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificare asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant
la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc. Mai
jos prezint un scurt istoric al mișcării insignografice din
România.
La începutul anilor 1950 în ţara noastră existau câteva colecţii
remarcabile de insigne, în marea majoritate amestecate însă între cele de
monede, medalii sau timbre. Începutul unei colecţii organizate de insigne în
România o datorăm lui Dogaru Ioan care încă din 1948 a început să îşi ordoneze
piesele după anumite criterii şi tematici. Peste două decenii militarul de
carieră Dogaru Ioan are o idee deosebită de a prezenta într-o expoziţie o parte
din colecţia sa care acum număra peste 4200 de piese. Şi astfel, la data de 24
martie 1968 este semnat în mod oficial actul de naştere al insignografiei
româneşti la Casa Centrală a Armatei, actualmente Cercul Militar Naţional.
Expoziţia a întrunit toate elementele specifice unei manifestări de ţinută:
invitaţie tipărită, afiş, catalog şi ceea ce a fost cel mai important, insignă
proprie. Evenimentul a fost mediatizat în revistele Magazin, Flacăra şi
Viaţa Militară. Un impact mediatic în activitatea insignografică din ţară l-a
avut expoziţia itinerantă de insigne realizată de col. Dogaru Ioan, la Casele
armatei din Braşov, Iaşi, Bacău, Constanţa, respectiv la Palatul Pionierilor de
la Cotroceni. La 7 ani de la expoziţia de insigne din capitală, are loc la
Petroşani prima întâlnire pe ţară a colecţionarilor de insigne (2 - 3 august
1975), rod al colaborării a trei colecţionari de marcă din ţară: col. (r)
Dogaru Ioan - Bucureşti, Milovan Pavel - Timişoara şi Dula Aurel – Petroşani.
Următoarele întâlniri anuale au avut loc la Timişoara, Craiova, Bucureşti- Casa
Centrală a Armatei, Petroşani, Arad, Tg. Mureş etc. După 1989,
activitatea noastră a trecut printr-o perioadă foarte dificilă, iar timp de 10
ani toate întâlnirile au avut loc la Petroşani. Trecând peste acest şoc, ne-am
reorganizat şi a apărut ideea înfiinţării unei asociaţii care să degreveze
Societatea Numismatică Română de activitatea insignografică care a luat un
avânt deosebit în România.
Petroșani (în
maghiară Petrozsény,
în germană Petroschen) este
un municipiu din judeţul Hunedoara, România, care are în componență și satele: Dâlja Mare, Dâlja Mică și Peștera, fiind situat
la 100 kim sud față de reședința județului - Deva. Aici se află
sediul Companiei Naţionale a Huilei, care cuprinde mai multe exploatări
miniere. Istoria orașului Petroșani începe
undeva pe la 1640, unde douăzeci de iobagi din Petros (sat
hunedoarean), pot fi considerați primii locuitori ai acestui ținut. Prima
mențiune a Petroșanilor, ca localitate, o avem de la 1788. În această perioadă,
locotenent-colonelul prusac Gotze face o călătorie în Orient și se
întoarce din Turcia prin Țările Române. În cartea sa, „Călătoria de la Potsdam
la Constantinopol”, amintește și de Petroșani, care din 1930 este declarat ora.
Câteva dintre clădirile de referință ale orașului sunt:
- Gara Petroșani - dată în folosință în 1870, odată cu linia
ferată Petroșani-Simeria, una dintre cele mai vechi construcții din Petroșani.
- Școala Generală Nr. 1 - În anul 1870, din inițiativa
societății miniere Petroșani, se înființează o școală cu limbă de predare
germană, pentru copiii muncitorilor ce au fost colonizați aici pentru a lucra
în minele de cărbuni, pentru ca doi ani mai târziu să aibă loc la Petroșani,
deschiderea unei Școli de Stat. Aceasta va deveni mai târziu Școala Generală
nr. 1. În 1935, se decide construirea unui nou sediu, pe actuala stradă 1
Decembrie, iar inaugurarea oficială a actualului sediu a avut loc la data de 9
noiembrie 1936
- Școala Maghiară – devenită Școala Generală nr. 4, și care
din anul 2005 a fost retrocedată Bisericii Catolice, reluându-se cursurile în
limba maghiară.
- Școala Generală "Avram Stanca"
- Teatrul Vechi, numit pe vremuri "Cazinoul
Muncitoresc", a fost construit de Societatea "Anonimă Română
Petroșani" între anii 1923-1925, la deschiderea acestuia cântând marele
compozitor George Enescu.
- Biserica Evanghelică a fost ridicată între anii 1892-1896 și
renovată în 1910.
- Muzeul Mineritului: în jurul anului 1900, se construiește
clădirea ce aparține Muzeului Mineritului din anul 1961, înainte fiind casă de
locuit.
- Școala Sportivă a fost inaugurată în anul 1904. În 1919 a
fost naționalizată și transformată în Liceu de Stat și ulterior în Școala
Sportivă Petroșani. Aici au antrenat, înainte de a pleca la Deva, și apoi
în America, soții Marta și Bela Karoly.
- Teatrul Dramatic "I D Sârbu”, inițial
Casa de oaspeți „Gheorghe Apostol” (1905) și ulterior, Cazinoul Funcționarilor
Superiori.
- Judecătoria Petroșani – inițial Judecătorie de Ocol (1910)
- Casa de Cultură a
Studenților sau fostul Spital de copii „Principele Mircea” a fost dat în
folosință în 1922, fiind construit de Societatea „Petroșani”.
- Biserica Unitariană – construită 1924-1928
- Universitatea din Petroșani – inițial Institutul Cărbunelui
(1948). Arhitectura clădirii este bazată pe un proiect sovietic.
- Casa de serviciu a lui Nicolae Ceaușescu - construită
în 1970
- Casa de Cultură „Ion Dulămiță” - inaugurată în iunie 1966
- Stadionul Clubului Sportiv "Jiul Petroșani" -
inaugurat la 1 august 1982 - 20.000 locuri și o pistă de alergări, renovat în
2004.
- Liceul Teoretic "Mihai Eminescu" a fost înființat
la 1 septembrie 1993
- Biserica Penticostala “Filadelphia” - cea mai mare biserică
penticostală de la Petrila până la Targu-Jiu.
Din Petroșani se ajunge ușor în
masivul Parâng prin intermediul telescaunului, cabane și pârtii
de schi frecventate de elevii școlii de sport, de turiști din țară
cât și din străinătate. La recensământul din anul 2011 municipiul Petroșani
număra 37160 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 –
45195 locuitori) dintre care: români – 83,22%, maghiari – 6,05%, romi
– 1,6% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a
municipiului Petroșani astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 76,92%,
romano catolici – 6,65%, reformați – 2,73%, penticostali – 2,09% și restul –
nedeclarată sau altă religie.
________________ooOoo________________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Organist și compozitor olandez
Jan Pieterszon Swoelinck, a trăit între anii (1562 - 1621
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 15.03.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu