Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea maghiară BOGYISZLO, județul
TOLNA, din vremuri diferite și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Primăria
Biserica romano catolică
Biserica - interior
O intrare în localitate
Biserica reformată
Trimiteri poștale
xxx
"CINEVA A PRIMIT
SUBVENȚII AGRICOLE"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Societatea "Fraternitatea" fondată 31 martie 1904 - București
Produsul
medalistică de email sus este o medalie comemorativă ovală unifață,cu toartă, Ea
a fost realizară în anul 1904 pentru a celebra fondarea Societății “Fraternitatea
" din municipiul București. Piesa este
confecționată din metal comun aurit, și are dimensiunile 25 x 39 milimetri, În
centrul sunt redate două mâini împreunate, înconjurate de două ovaluri din
lini punctate. În interiorul celor ovale sunt aplicate inscripțiile:
”SOC.FRATERNITATEA” – la partea superioară și:
„FONDATĂ 31 MARTIE 1904 / BUCUREȘTI” – la partea inferioară, pe două rânduri.
Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii
și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Inventator Henry Coandă
Dacia - 10 denar - 10 g fine silver 999
Henri Marie Coandă a fost un
academician şi inginer român, pionier al aviaţiei, fizician, inventator,
inventator al motorului cu reacţie şi descoperitor al efectului care îi poartă
numele. S-a născut pe 7
iunie 1886 la Bucureşti, în familia ofiţerului Constantin Coandă (1857-1932).
Mama sa era fiica unui medic francez. Tatăl lui Henri era pe atunci căpitan la
Marele Stat Major al Armatei. Constantin Coandă a avansat până la gradul de
general. A avut şi o carieră politică deosebită, în anul 1918 ajungând, chiar
dacă numai pentru o lună, prim-ministru (preşedinte al Consiliului de miniştri)
- a preluat postul de la Alexandru Marghiloman şi l-a predat lui Ion I.C.
Brătianu. Ca o curiozitate, prima lege referitoare la circulaţia automobilelor
din România, votată şi promulgată de regele Ferdinand în anul 1921, poartă
şi semnătura generalului Coandă, în calitate de preşedinte al Senatului
României (regulamentul de aplicare a acestei legi prevedea că în localităţi
viteza maximă a automobilului este de 12 km pe oră!).m Henri a învăţat la
Liceul Sfîntul Sava din Bucureşti şi la Liceul Militar din Iaşi, pe care l-a
absolvit ca şef de promoţie, cu grad de sergent major. În urma studiilor
militare făcute la Bucureşti a ajuns ofiţer de artilerie. A urmat apoi studii
tehnice în Germania, Belgia şi Franţa. În anul 1908 a prezentat la Spa, în
Belgia, planorul Coandă-Joachim. Între 1911 şi 1914 a lucrat ca director tehnic
(designer şef) al uzinelor Bristol Aeroplane Company din Marea Britanie (pe
atunci British and Colonial Aeroplane Co.), unde s-au făcut avioanele numite
Bristol-Coandă. La concursul de avioane militare ce a avut loc în 1911 în
Franţa, la Reims, Coandă a prezentat un avion cu două motoare ce acţionau o
singură elice. Acest concurs a fost câştigat de Charles Terres Weymann
(1889-1976), pilot de curse aviatice şi om de afaceri, despre care în numărul
din 20 octombrie 1910 al revistei Flight se afirmă ar fi cumpărat aeroplanul
Coandă 1910 (în revistă sînt publicate două imagini ale aeroplanului). Apoi a
trecut ca inginer la Delaunay-Belleville din Saint-Denis, în Franţa. Această
firmă era renumită pentru maşinile sale de lux, pentru locomotive şi cazane
pentru nave. În timpul războiului a produs şi avioane, la comanda guvernului
francez. Aici Coandă a
proiectat trei tipuri de avioane, printre care şi un biplan monoloc utilizat ca
observator de artilerie. Henri a fost căsătorit cu Marguerite Coandă, născută
Lecca. În 1940, la căderea Franţei, Coandă a rămas în Paris, unde locuia. În
anii 1942-1943 ar fi proiectat pentru germani o sanie cu propulsie
neconvenţională, ce urma să fie folosită ca ambulanţă pe frontul de est. Între
anii 1961 şi 1965 Coandă a fost consultant la Huyck Research Center în
Stamford, Connecticut, firmă care derula proiecte de cercetare pentru marina
militară a Statelor Unite ale Americii. Inginer şi
inventator, Henri Coandă este foarte cunoscut şi datorită efectului care astăzi
îi poartă numele. A fost şi membru al Academiei Române. În anul 1970 s-a mutat
la Bucureşti, revenind în ţară. Ca o recunoaştere oficială a meritelor sale, a
fost numit consilier cu rang de ministru în Consiliului de Stat al RSR.Henri
Coandă a fost un geniu obţinând realizări deosebite în numeroase domenii
ştiinţifice constând în câteva sute de brevete de invenţie în diferite ţări.
Aparatul de zbor al
lui Henri Coandă, denumit Coandă - 1910, a fost prezentat în octombrie
1910 la al doilea Salon Internaţional de Aeronautică de la Paris. Era echipat
cu motoreactorul inventat de Coandă, care l-a numit „turbopropulsor”. Probabil
că inventatorul a ales această denumire din motive de reclamă, deoarece motorul
nu avea nici o turbină în componenţă. În prospectul de prezentare a avionului
din 1910 Coandă se prezenta ca „inginer-aeronaut, mecanician, frigorist,
electrician, licenţiat în ştiinţe mecanice, fizice, metalurgice şi constructive
al facultăţilor din Paris şi din Liège”. În 1911 Coandă a obţinut un brevet de
invenţie elveţian şi unul britanic pentru acest „propulsor”, de fapt doar
pentru partea de compresor centrifug. În construcţia avionului său Coandă
a introdus cîteva noutăţi importante: sistemul de propulsie, aripa inferioară
mai scurtă decît cea superioară şi amplasată decalat spre coadă, pentru ca
turbioanele formate să nu se influenţeze reciproc şi să nu scadă portanţa,
folosirea placajului şlefuit şi lăcuit în locul pînzei, fixarea aripilor de fuzelaj
prin montanţi de oţel. Rezervorul de benzină era amplasat în interiorul aripii
superioare. Profilul transversal al aripilor fusese ales în urma studiilor
aerodinamice. Motoreactorul avea în compunere un motor cu piston cu patru
cilindri (de 50 de cai putere şi de 1000 rotaţii pe minut, răcit cu apă, model
Clerget) ce antrena, prin intermediul unui multiplicator de turaţie,
compresorul centrifug (ce lucra la 4000 de rotaţii pe minut). Combustibilul se
amesteca cu aerul comprimat furnizat de compresor şi ardea în camerele de
ardere plasate în părţile laterale ale motorului. Pentru producerea forţei de
reacţie gazele de ardere cu temperatură ridicată ieşite din camerele de ardere
se destindeau şi se accelerau în două ajutaje. În botul avionului se afla un
fel de obturator care permitea reglarea debitului de aer ce intra în motor, şi
astfel regla forţa de tracţiune. Tracţiunea la punct fix a motorului era de 220
kilograme-forţă, mult peste valoarea ce ar fi putut fi obţinută dacă motorul
Clerget ar fi antrenat direct o elice. Pentru pilotarea avionului erau
prevăzute două volane, care acţionau patru cârme, şi două manete, care
modificau poziţia obturatorului şi turaţia motorului cu piston. Pe 16 decembrie
1910, la Issy-les-Moulineaux, Coandă şi-a încercat avionul. Dorea doar să
încerce dacă acesta poate rula pe sol. Speriat de flăcările care ieşeau din
ajutajele reactive şi de faptul că se ridicase în aer, Henri Coandă scapă
avionul de sub control - el era inginer, nu pilot. Avionul s-a prăbuşit, luând
foc. Dar primul zbor cu un avion cu reacţie avusese loc! Erau vremuri de
pionierat în aviaţie, când, după cum spunea Coandă, oamenii se aşezau în
genunchi să vadă dacă nu cumva roţile avionului se desprindeau de pământ.
Există şi persoane care, plecând de la lipsa de mărturii scrise contemporane,
afirmă că Henri Coandă nu şi-ar fi testat niciodată avionul şi deci nici nu
s-ar fi ridicat de la sol cu acesta. A decedat în Bucureşti la data de 25
noiembrie 1972.
Centenarul Palatului Cercului Militar Național - 4 februarie 2023
Cercul
militar, denumirea alternativă Casa centrală a armatei sau Cercul Militar Național este o clădire din
București, care găzduiește instituția centrală de cultură a Armatei române, cu
profil cultural-educativ, artistic, recreativ-distractiv, precum și de imagine,
reprezentare și protocol. Cercul militar a fost considerat drept locul consacrat al
întâlnirilor ofiţerilor în afara cazărmii unde se discutau probleme legate de
teoria războiului, chestiuni doctrinare sau de strategie militară. Nu trebuie
neglijat nici aspectul monden al cercurilor militare, acestea având rolul de
pilon de comunicare între armată şi societatea civilă. Ideea înfiinţării
cercurilor militare în garnizoanele armatei române a apărut în deceniul al
optulea al secolului al XIX-lea cu puţin timp înainte de războiul de independenţă.
Astfel Cercul Militar al ofiţerilor din garnizoana Bucureşti a luat fiinţă la
data de 15 decembrie 1876. Noua instituţie a fost pusă în patronajul direct al,
pe atunci, principelui Carol I. Asemenea celorlalte cercuri militare si cel din
garnizoana Bucureşti era un mod de asociere privată a corpului ofiţieresc,
desfăşurarea activităţilor fiind susţinute financiar prin cotizaţiile membrilor
sau prin donaţii ori valorificarea unor produse culturale. Primul sediu al
cercului din capitală se găsea în localul Eforiei din Bulevardul Elisabeta (în
prezent sediul Primăriei sectorului 5). Apoi, din aprilie 1887 s-a mutat în
Casa Greceanu, local aflat la intersecţia Căii Victoriei cu Bulevardul
Elisabeta în apropierea Bisercii Doamnei. La începutul secolului al XX-lea,
Cercul Militar s-a mutat in Casa Oteteleşanu în locul căreia se va ridica mai
târziu Palatul Telefoanelor. Prima
persoană care face publică ideea de local propriu pentru Cercul Militar din
Bucureşti apare la generalul Eraclie Arion, idee primită cu rezerve din varii
motive, primordial fiind cel financiar. In cele din urmă, dupa dobândirea
calităţii de persoană juridică a cercului si după numeroase discuţii se obţine
aprobarea pentru construirea unui local propriu. Avand in vedere numeroasele edificii
care se ridicau la acea perioadă în Bucureşti s-a optat în cele din urmă pentru
terenul pe care s-a aflat Mănăstirea Sărindar care
fusese demolată de municipalitate în 1896. Terenul era insă în proprietatea
Ministerului Agriculturii si Domeniilor iar pentru obţinerea lui era necesară
aprobarea celor două camere ale Parlamentului. Problema a fost discutată mai
întai în Senat. Prima şedinţă în care proiectul s-a aflat pe ordinea de zi a
senatorilor a fost 19 martie 1897. Pe 24 martie, la doar 5 zile de la prima
dezbatere, proiectul este supus la vot de preşedintele Senatului, Dimitrie A.
Sturdza. Aceştia l-au admis cu 50 de voturi pentrusi 36 împotrivă.
Intenţia ca legea să intre imediat în dezbatere şi în Camera Deputaţilor nu s-a
materializat astfel încât construcţia a trebuit sa sufere amânări. La data de 26
martie 1897 guvernul condus de P.S. Aurelian a căzut şi s-a format un altul
condus de Dimitrie A. Sturdza în care portofoliul Ministerului de Război a
rămas cu acelaşi titular în persoana lui Anton Berindei, care fusese numit la
25 noiembrie 1896. Proiectul de lege a fost trecut si prin Camera Deputaţilor
unde este aprobat cu 67 de voturi pentru si doar 5 împotrivă. La 5 aprilie 1898
legea era promulgată si de Carol I. Obţinerea
terenului pentru viitorul palat reprezenta un mare pas înainte pentru Cercul
Militar din Bucureşti dar şi pentru elita militară a ţării în general. Locul
destinat viitoarei clădiri întrunea toate condiţiile necesare privind
amplasamentul unei asemenea instituţii. În plus, nu era de neglijat nici
valoarea istorică a locului. Pe acest teren a funcţionat vreme de câteva
veacuri biserica Sărindar unul dintre cele mai frumoase lăcaşe de cult din
Bucureşti. După războiul de independenţă, biserica, a rămas neîngrijită intrând
într-o stare de degradare vizibilă, în 1893 Nicolae Filipescu, primarul
Bucureştilor, hotărând dărâmarea ei. Proiectul iniţial fusese semnat de
Dimitrie Maimarolu însă de la acel moment trecuseră deja 12 ani iar noi idei
începuseră deja să se contureze in special in jurul generalului Vasile Zottu
care aprecia că proiectul corespundea doar in mică parte noilor
realităti. În consecinţă generalul Zottu împreună cu echipa sa de colaboratori
au adus o serie de modificări proiectului iniţial aceasta reprezentând cauza
unui conflict ce se va dovedi de lungă durată cu arhitectul Dimitrie Maimarolu
si cu echipa acestuia de colaboratori. În anul 1911 pentru execuția
construcției a fost acceptată antrepriza Blekman-Moscovici. Proiectantul principal al monumentalului Palat al
Cercului Militar Național a fost arhitectul român Dimitrie Maimarolu, în
colaborare cu V. Ștefănescu și E. Doneaud. Beneficiarul lucrării a fost Cercul
militar al ofițerilor din garnizoana București, organizație a ofițerilor
români înființată în 15 decembrie 1876. Fondurile necesare au fost adunate din
donații, subscripții și cotizații ale ofițerilor (circa 80%), precum și din
subvenții de stat și împrumuturi rambursabile. Palatul Cercului Militar
Național a fost ridicat pe locul fostei Mănăstiri Sărindar, pe un teren
mlăștinos. Din cauza solului umed, mlăștinos și nisipos, la recomandarea
inginerilor Anghel Saligny și elie Radu, în data de 17 mai 1912 se adoptă
soluția unei fundații pe piloni de stejar, înfipți în terenul ferm de sub
mlaștină. La declanșarea primului război mondial, construcția se prezintă
terminată „la roșu și învelită". În data de 2 aprilie 1916 „Gazeta
ilustrată" consideră că Cercul Militar din București este „podoaba
arhitecturală a țării (...), cel mai frumos, cel mai impunător din toate
palatele cu care, în ultimele decenii, știința și simțul estetic al marilor
arhitecți români și străini au înzestrat România". Ca urmare a
ocupării Capitalei de către trupele Puterilor Centrale, Cercul Militar este
evacuat. La revenirea armatei în București, clădirea este găsită devastată în
interior, reluându-se lucrările de reparații. În data de 4 februarie 1923, în prezența
regelui Ferdinand I și a reginei Maria a României, a ministrului de
război, generalul Gheorghe Mărdărescu și a comandantului Corpului 2
Armată, generalul Ștefan Holban are loc inaugurarea oficială, solemnă, a
Palatului Cercului Militar. În perioada comunistă, inscripția "Cercul Militar" de
pe frontispiciul clădirii a fost înlocuită cu inscripția "Casa Centrală a Armatei".
După 1989, aceasta a fost înlocuită cu inscripția "Cercul Militar Național".
Legea 346 din 21 iulie 2006 privind organizarea și funcționarea
Ministerului Apărării, prevede, printre altele, la art 47 că:” În cadrul
Ministerului Apărării funcționează următoarele instituții de interes național:
Muzeul Militar Național, Biblioteca Militară Națională și Cercul Militar
Național. Iată mai jos cîteva repere arhitectonice ale Palatului Cercului
Militar Național:
- Scara de Onoare este o impresionantă scară din marmură, în dublă pantă, conduce oaspeții către etajul al doilea și către sălile de recepție. Scările de acest tip nu sunt doar simple elemente de legătură, ci sunt gândite ca parte din regia unui ceremonial. Pe durata parcurgerii sale, vizitatorul are prilejul să vină în contact, treptat, cu ambianța interioarelor, să le admire.
- Sala de Marmură a fost destinată de la început celor mai importante evenimente, poate fi socotită astăzi una dintre cele mai reușite realizări ale arhitecturii românești. Ferestrele înalte arcadate de pe latura dinspre Bulevardul Regina Elisabeta își găsesc echilibrul în șirul de coloane înalte care se află pe partea opusă. Motivele decorative sunt de evidentă inspirație antică, cu stilizări și prelucrări în stilul epocii. Săbii, stilete, scuturi, lănci, coifuri, săgeți, Victorii înaripate, zeități ale războiului fac aluzie, toate, la mediul militar.
- Sala Maură se află plasată în prelungirea Sălii de Marmură. Ea are pereții îmbrăcați în lambriuri din lemn de calitate, cu motive ornamentale discrete. Plafonul este conceput din casete, decorate cu motive florale stilizate și acoperite cu foiță de aur.
- Sala Bizantină își trage numele de la concepția în stil bizantin, la care se adaugă elemente specifice artei tradiționale românești. Sala este dominată de un șir de arcade care susțin un plafon casetat, arcade ce se sprijină la rândul lor pe un șir de coloane înnobilate cu frize din stucatură aurită. În interiorul arcadelor romane, la ultima renovare au fost adăugate fresce murale reprezentând imaginile unor conducători ai României independente și unele momente de referință din Istoria poporului român.
- Sala Gotică reprezintă o ambianță arhitecturală gotică, caracterizată prin arcuri frânte în ogive și prin candelabrele simple. Pardoseala este în desen gotic bavarez.
- Sala Norvegiană este inspirată din atmosfera specifică Nordului Europei, cu candelabre în forma unor corăbii ale vikingilor, plafon din lemn cu grinzi terminate în console, reprezentând chipuri de animale fantastice, inspirate tot din mitologia scandinavă, dând impresia de vechi interioare nordice.
Set 2 insigne - Titan
Titan,denumire
oficială actuală - Grupul
industrial Titan S.A, din municipiul București are sediul central pe Bulevardul Basarabia, la nr. 252.
Această unitate economică a existat și în regimul comunist, aici producându-se
astăzi diverse utilaje și mașini din otel.Jeton - Control T.M.B. 1197
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii
de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care,
ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Nu dețin informații precise despre acest jeton
sau prescurtarea TMB. Totuși sunt convins că este vorba despre despre o unitate
bucureșteană de construcții – montaj (TMB – Trustul de Montaj București). Este
un jeton care se oferea oricărui muncitor la angajare, identificat cu un număr.
Cu acest jeton lucrătorul mergea la magazie, prezenta jetonul, primind în
schimb scule și echipamente de protecție petru munca sa. La plecarea
în concediu sau la trecerea la pensie lucrătorul prezenta la magazille toate
obiectele primite, primindu-și înapoi jetonul pe care îl preda apoi la biroul
personal. Astfel se ținea o evidență mai bună, pentru materialele primite, iar
lucrătorul era cointeresat să le folosească cu chibzuință.
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul
1459. În anul 1862 devine capitala României. De atunci suferă
schimbări continue, fiind centrul scenei artistice, culturale și
mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura elegantă și
elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent, capitala are
același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită în șase
sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă și
actuală ale orașului și mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din București, de acum
sau altădată dar și unele trimiteri poștale ilustrate.
Piața Ghica
Expoziția generală română din București 1906
Pescăriile Statului
Turnul lui Vlad Țepeș
Troița - Strada 13 Septembrie
Teatrul național vechi
Ștrandul Kisselef
Spre Strada Șelari
Strada Lipscani
Statuia Regelui Carol I
Statuia lui Lascăr Catargiu
Spitalul Colțea
Muzeul național al țăranului român Dimitrie Gusti
Casa autentică din Măldărești, jud Vâlcea - vechime 100 ani
Palatul Ligii Culturale
Palatul telegrafo poștal
Sanatoriul model Dr.A.A.Antoniu
Strada Principele Ghica, nr.8, Șoseaua Kisselef
Școala de arhitectură
Seminarul Central
Societatea "Astra Română"
Șoseaua Kisselef
______________ooOoo_____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Titlu de una acțiune cu valoarea nominală 5000 lei
SOCIETATEA COMERCIALĂ "AGROINVEST" S.A.BACĂU
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 16.03.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu