Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea portugheză POVOA DE VARZIM,
câteva vechi trimiteri poștale ilustrate, o insignă și o medalie locale.
Plaja
Biserica Sfântul Petru
Hotel Grand
Piața comercială
Piața Almada
Cazinoul
Biserica
Arhitectură locală
Vedere generală
Trimiteri poștale
O insignă locală
O medalie locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.Centenar Radu Tudoran
Radu
Tudoran (pseudonimul
literar a lui Nicolae Bogza) a fost lingvist, traducător și
prozator român, fratele cel mai mic al muzicianului Alexandru Bogza (1895
- 1973) și al scriitorului Geo Bogza (1908 - 1993), care s-a născut
în data de 8 martie 1910 la Blejoi, Prahova și a decedat la data 18 noiembrie
1992. Este autorul unor romane de mare succes, printre care se numără și "Un
port la răsărit" (1941) și celebrul "Toate pânzele sus" (1954). A scris și un
ciclu de romane dedicat României secolului al XX-lea – Sfârșit de mileniu. După
terminarea Liceului Militar de la Mănăstirea Dealu, în anul 1930, și,
apoi, a Școlii Militare de Ofițeri de la Sibiu, în anul 1932
profesează timp de șase ani, ca ofițer al Armatei Române. În anul 1938 renunță
la cariera militară, debutând cu un reportaj în revista Lumea românească, condusă
de Zaharia Stancu. În anul 1940 i-a apărut prima carte, volumul
de nuvele Orașul cu fete sărace. În anul următor îi apare Un
port la răsărit, roman care evoca Basarabia și orașul-port Cetatea
Albă, astfel că din motive politice, a trecut în conul de umbră al uitării
odată cu venirea la putere a regimului comunist. Acest roman, scris cu eleganța
firească a omului Radu Tudoran, analiza cu o luciditate necruțătoare lumea panslavistă aflată sub controlul
rus-sovietic. Spre sfârșitul anului 1947, când controlul sovieticilor
asupra României deveni total, Radu Tudoran este total marginalizat. Aflat în
dizgrație editorială, alege traducerile, în special din autori ruși și
sovietici, ca mijloc de menținere a contactului cu literatura și ca mijloc de
existență.Revine pe scena literară cu un aparent anodin și inofensiv roman
pentru tineret, socotit de unii critici literari „roman de consum” anume Toate
pânzele sus!publicat în anul 1954. Romanul, scris cu mare talent narativ
și descriptiv, este puternic influențat de pasiunea pentru aventură a autorului
și devine aproape instantaneu un succes răsunător la publicul de toate
vârstele, aprinzând imaginația a milioane de tineri români pentru câteva
generații. Radu
Tudoran a trăit retras până la sfârșitul vieții sale, dar a publicat
numeroase best-seller-uri. În anul 1977, numărul total al
exemplarelor din cărțile sale – aproape fiecare reeditată de mai multe ori –
depășea cu mult 1 500 000 de exemplare tipărite. Proiectul său cel
mai ambițios din punct de vedere literar rămâne ciclul de șapte romane Sfârșit
de mileniu, scris cu o transparență și o naturalețe atât de firească încât un
cititor mai puțin experimentat nu va sesiza puterea și eleganța stilului ce
l-au caracterizat pe Radu Tudoran încă de la publicarea romanului Un
port la răsărit. Sfârșit de mileniu este o frescă complexă
a societății românești a secolului al XX-lea, fiind ciclul căruia
talentatul prozator i-a închinat toată puterea sa creatoare a ultimilor săi 20
de ani de viață. A avut întotdeauna, printre femei, faima unui bărbat distins
și cuceritor, inclusiv după vârsta de 60 de ani.Insigna pionierească - Prieten al pompierilor
Organizația
Pionierilor a fost o
organizație comunistă a copiilor români de vârstă școlară (8-14 ani). Era
precedată de apartenența la organizația Şoimii Patriei și succedată de
apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. La sfârșitul celui de al
doilea război mondial ia naștere organizația „Pionierii României”, pentru
care a fost creată în 1945 revista „Înainte”.
Insigna de membru al Organizației de Pionieri
Doi
ani mai târziu, în 1947, pionierii au fost încadrați în UAER - Uniunea
asociațiilor de elevi din România. Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință festivă
la care a participat toată conducerea de partid și stat, 500 de copii au
rostit, în incinta Teatrului Giuleşti (pe atunci Palatul cultural Gheorghe
Gheorghiu-Dej), angajamentul de pionier. În perioada 1949-1966
mișcarea pionierească a fost subordonată Uniunii Tineretului Comunist.Mai jos e
reprezentată o revistă Star spre viitor a pionierilor și șoimilor patriei,
editată de Consiliul Național al Organizației Pionierilor. C.C. al P.C.R. va
adopta, la plenara din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la îmbunătățirea
activității Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca aceasta să aibă
organe de conducere proprii (consilii pionierești la diferite nivele, în frunte
cu Consiliul Național al organizației).
În luna noiembrie a aceluiași an, a avut loc prima conferință națională a Organizației Pionierilor, la care au fost adoptate principalele documente statutare: „Statutul unităților și detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă România” și „Regulamentul Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica Socialistă România”. În 1984, la aniversarea a 35 de la crearea organizației, aceasta avea 2695000 membri. În Statutul Organizației Pionierilor din Republica Socialistă România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație revoluționară de masă a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților de pionieri din Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să cunoască și să înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să participe, după puterile lor, la înfăptuirea acesteia. "Organizația Pionierilor educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei și devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica Socialistă România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să cunoască tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei muncitoare pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și bogățiile țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în construcția socialismului." Intrarea în cadrul organizației se făcea într-un cadru festiv, prin rostirea următorului angajament: „Eu, ...(numele si prenumele), intrând în rândurile Organizației Pionierilor, mă angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic și disciplinat, să cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul (neoficial al) organizației era "Am cravata mea, sunt pionier". În orașele mari s-au constituit case ale pionierilor. La București Palatul Cotroceni a fost Palat al Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a fost inaugurată noua clădire a Palatului Pionierilor (astazi Palatul naţional al copiilor). Organizația Pionierilor acorda distincții individuale și colective. Cele individuale erau: tresele, titlurile „Pionier de frunte”, „Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și insigne pe genuri de activitate. Cele colective constau în diplome cum ar fi: „Unitate fruntașă”, „Detașament fruntaș” și „Grupă fruntașă”. Deasupra am postat uniforma, ecusonul, cravata, centura, eghileții și drapelele Organizației de pionieri.
În luna noiembrie a aceluiași an, a avut loc prima conferință națională a Organizației Pionierilor, la care au fost adoptate principalele documente statutare: „Statutul unităților și detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă România” și „Regulamentul Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica Socialistă România”. În 1984, la aniversarea a 35 de la crearea organizației, aceasta avea 2695000 membri. În Statutul Organizației Pionierilor din Republica Socialistă România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație revoluționară de masă a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților de pionieri din Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să cunoască și să înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să participe, după puterile lor, la înfăptuirea acesteia. "Organizația Pionierilor educă școlarii în spiritul patriotismului socialist, al dragostei și devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica Socialistă România, față de Partidul Comunist Român, ajută pe toți copiii să cunoască tradițiile și trecutul glorios de luptă ale poporului și ale clasei muncitoare pentru eliberare națională și socială, să îndrăgească frumusețile și bogățiile țării, le cultivă mândria patriotică pentru realizările obținute în construcția socialismului." Intrarea în cadrul organizației se făcea într-un cadru festiv, prin rostirea următorului angajament: „Eu, ...(numele si prenumele), intrând în rândurile Organizației Pionierilor, mă angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic și disciplinat, să cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul (neoficial al) organizației era "Am cravata mea, sunt pionier". În orașele mari s-au constituit case ale pionierilor. La București Palatul Cotroceni a fost Palat al Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a fost inaugurată noua clădire a Palatului Pionierilor (astazi Palatul naţional al copiilor). Organizația Pionierilor acorda distincții individuale și colective. Cele individuale erau: tresele, titlurile „Pionier de frunte”, „Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și insigne pe genuri de activitate. Cele colective constau în diplome cum ar fi: „Unitate fruntașă”, „Detașament fruntaș” și „Grupă fruntașă”. Deasupra am postat uniforma, ecusonul, cravata, centura, eghileții și drapelele Organizației de pionieri.
Mai jos admiri a Diplomă de grupă pionierească fruntașă și un Carnet de evidențiere a activități pionierului din clasele V - VIII.
Primii care au avut
ideea inregimentarii ideologice a copiilor si chiar au pus-o in practica au
fost fascistii italieni. In "Noua Roma" anuntata de
Mussolini dupa preluarea puterii in Italia la 22 octombrie 1922, baietii au
fost inregimentati pe categorii de vârsta in patru organizatii fasciste, toti
fiind purtatori de uniforme si insigne si trebuind sa se supuna unor ritualuri
specific militare: "Fiii lupului" pentru baieteii de la patru la opt
ani, "Ballila" pentru cei intre opt si 14 ani, "Avantguardisti"
pentru adolescentii intre 14 si 18 ani si, in fine, "Giovanni
Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte de a deveni membrii ai
partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria si adolescenta in anii
comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii Lupului" au devenit
"Soimii Patriei", "Ballila" s-au numit
"Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni
Fascisti" au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre deosebire
de modelul fascist italian, nu au avut o uniforma proprie.
Orice clasa forma un
detasament de pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o unitate de
pionieri, iar structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra
"conducerii superioare" a partidului comunist. Desigur, nu doar
comunistii români au preluat si amplificat modelul fascist de indoctrinare a
tinerilor: nazistii au creat mult mai celebra organizatie
"Hitlerjugend", care a dat jertfe perfect fanatizate chiar si pe
ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii au dat fenomenului inrolarilor
comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter obligatoriu. In România
comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii patriei" au aparut
ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o cvasiexcludere de facto din
comunitatea scolara, cu povara unui paria, stigmatizat pentru intreaga cariera
viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de grav in privinta respectivului daca
nu era membru sau, si mai rau, fusese exclus din rândul pionierilor sau al
utecistilor, deoarece chestia asta ramânea definitiv "la dosarul"
nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate accesoriile si eghiletii specifici
diferitelor functii ierarhice de "conducere" (comandant de
detasament, comandant de unitate etc.), ceremoniile ritualice cu trompete si
formule de raport, juramintele de credinta si angajamentele urlate in public,
defilarile si serbarile in fata parintilor, taberele de vara cu regim
preferential si program special, muncile patriotice prestate ostentativ au fost
ingredientele menite sa transpuna in viata retetele leniniste de "spalare
a creierului". In conditiile in care orice alternativa era interzisa in
epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune, dar, contrar tezelor
leniniste, doar pe moment: liderii politici actuali ai fostelor tari cu regim
comunist au fost inevitabil pionieri, utecisti si majoritatea chiar membri ai
partidului comunist. (Sursa Net – Calin Hentea)
Decorație masonică - Loja Sapienția
Produsul medalistic
de mai sus este o decorație masonică –
Loja Sapienția, confecționată din metal comun aurit și email, având forma
unei cruci malteze cu dimensiunile de 41 x 61 milimetri. În centrul aversului,
este reprezentat un medalion pe fond albastru emailat, înconjurat de o stea cu
opt colțuri radiante. În centrul medalionului este reprezentată zeița Minerva
pe fond email alb, iar de brațul superior al crucii este fixată o coroană
închisă pentru prinderea anoului. Pe revers, pe brațele crucii sus, stânga,
dreapta și jos sunt aplicate inscripțiile: “SAPI / ENTIA / FUNDA / MENTUM /
SOCIE / TATIS / FRA / TRUM” – tradus – Fundația Înțelepciunea a Societății
Frașilor. În centrul crucii este aplicată inscripția orizontală: “A.D.” și circulară: “DIE 22 APR * MCMXI *” – tradus - 22
aprilie 1911 anul Domnului. Loja Sapienția s-a constituit la data de 22 aprilie
1911ca lojă de limbă germană, sub obediența Marii Loji de Prusia “Royal York
zur Freundschaft” din Berlin. Printre mebri erau negustori, industriași, bancheri. Dintre
aceștia enumăr pe: Josef Hennenvogl-Venerabil-negustor, Adolf Schwarz –
director al Fabricii de hârtie și unul din cei doi supraveghetori, Jos Posmantir –
procurist la Banca Marmorosch Blank $ Co – orator. La începutul secolului al
XX-lea lojile “Sapienția”, Zur Bruderlichkeit” și “România” aveau templu comun în Calea Victorie, la nr.113.
Minerva este
numele roman al zeiței numite de greci Pallas Athena. Aceasta era zeița
înțelepciunii și a războiului drept (spre deosebire de Ares, zeul
războiului nedrept și al violenței). S-a născut din capul
lui Jupiter / Zeus după ce mama ei a fost înghițită de
către acesta și a ales să rămână pe veci fecioară. Este de asemenea zeița
artelor și a meșteșugurilor patronând deopotrivă mobilitatea minții, era pentru
romani și inventatoarea construcțiilor navale.
- Compasul – dedicat
tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat
doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii
nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii.
Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine,
in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan
Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Jetonul - Lidl
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Jetonul
postat aici are o singură față, este confecționat
din material plastic albastru, are forma rotundă și diametrul de 23,5 milimetri
(aproximativ egal cu al unei monede de actuale de 50 bani). În centrul câmpului
este prezentat logo-ul (emblema) lanțului de magazine Lidl. După emblema de pe
acest jeton apreciez că el avea un pronunțat caracter publicitar, iar după
diametrul său cred că se putea folosi și pentru deblocarea cărucioarelor
pentru cumpărături, la intrarea în mall.Lidl este un lanț de magazine de tip discount fondat în
Germania, operat de concernul Lidl Stiftung & Co. KG cu sediul în
orașul Neckarsulm. Lidl deține peste 10000 de magazine la nivel
internațional. Acestea se află situate în majoritatea țărilor europene.
În România, grupul Schwarz este prezent din anul 2005 prin
divizia Kaufland.Lidl a intrat pe piața locală în anul 2010, când a
preluat de la grupul Tengelman cele aproximativ 100 de magazine de
discount Plus. În cursul anului 2011, magazinele Plus au fost redenumite
Lidl, iar în 2021, rețeaua a ajuns la peste 290 de magazine, 5 sedii logistice
și peste 9000 de angajați. Potrivit capital.ro, afacerile Lidl au trecut, în
anul fiscal 2019, de 10 miliarde de lei.
Semn armă - aviație
Semnul de armă este un simbol metalic, aproximativ ca o insignă, care se poartă pe epoletul
oricărui militar, indiferent de gradul acestuia, între nasture şi însemnul de
grad. A se vedea poza epoletului militar de maior intendent din perioada
comunistă.
Semnul de armă
este specific fiecărei arme, a evoluat în timp, devenind un fel de simbol al
mândriei profesionale al oricărei specialităţi militare.
_______________ooOoo_______________
O OBLIGAȚIUNE ROMÂNEASCĂ
ÎN LIMBILE ROMÂNĂ ȘI FRANCEZĂ
Obligațiune - Comuna București - 500 franci francezi 1924
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 12.04.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu