1. Banca statului african - Sudanul de Sud - a pus în circulaţie
la data de 09.02.2021, o nouă bancnotă cu denominarea de 1000 Lire (echivalent a aproximativ 5,67 dolari americani).
Imprimată pe suport din hârtie specială, bancnota are o
culoare predominantă roşie, având un design în linie cu celelalte bancnote
aflate deja în circulaţie. Pe avers, în tonuri gri, apare portretul
politicianului (primul vice-preşedinte Sud-Sudanez) şi revoluţionarului
luptător pentru independenţă John Garang de Mabior (1945–2005). În fundal se observă
un motiv decorativ circular. Se poate vedea firul de siguranţă acoperit cu
cerneală holografică, respectiv elementele de recunoaştere pentru persoanele cu
deficienţe de vedere (9 linii vertical paralele, plasate în dreapta bancnotei,
sus şi jos). Pe revers, elementul vizual principal îl reprezintă doi struţi, pe
acelaşi fundal ca şi pe avers. Textul de pe bancnotă este în limba engleză, iar
anul emiterii este trecut anul 2020. Până la introducerea acestei bancnote,
bancnota cu denominarea cea mai mare era cea de 500 Lire. Măsura introducerii
unei bancnote de denominare 1000 are ca scop ţinerea sub control a inflaţiei şi
frânarea deprecierii monedei naţionale. Este foate posibil ca noua bancnota să
nu îşi atingă scopul, mai ales că anul trecut Consiliul Miniştrilor a anunţat
decizia de a schimba moneda naţională.
John Garang de Mabior a fost un
politician și lider revoluționar sudanez care s-a născut la data de 23
iunie 1945 și a decedat în data de 30 iulie 2005 în urma unui accident de
elicopter. Din
1983 până în 2005, a condus armata populară de eliberarea a Sudanului în timpul
celui de-al doilea război civil sudanez, iar în urma unui acord de pace a
servit pentru scurt timp ca prim-vicepreședinte al Sudanului timp de 3 săptămâni până la moartea sa
într-un accident de elicopter la 30 iulie 2005. De
profesie economist de dezvoltare, Garang a avut o influență majoră
asupra mișcării care a dus la întemeierea Sudanului de Sud. În
1962 s-a alăturat primului război civil sudanez, dar pentru că era prea tânăr,
liderii l-au încurajat pe el și pe alții de vârsta lui să continue studiile. Din
cauza luptei în desfășurare, Garang a fost forțat să-și termine studiile
secundare în Tanzania. După ce a câștigat o bursă, și-a luat licența în
economie în anul 1969 la Grinell College din Iowa (SUA). I s-a oferit o
altă bursă pentru a urma studiile postuniversitare la Universitatea Berkeley
din California, dar a refuzat revenind în Africa și studiind economia agricolă
Universitatea din Dar es Salam. Timp de unsprezece ani, a fost militar de
carieră și a crescut de la gradul de căpitan la gradul de colonel,
după ce a urmat cursul de ofiteri de infanterie la Fort Bennin –
Georgia (SUA). Garang a inventat filozofia „sudanismului” - o filozofia
călăuzitoare către un nou Sudan secular și multietnic. Garang a fost
un susținător puternic al unității naționale. Președintele american George
W. Busch, care a susținut independența Sudanului de Sud, l-a considerat în
special pe Garang un lider promițător și l-a numit „partener în pace”. Struțul (Struthio
camelus) este o pasăre care trăiește în Africa. Penele și carnea
struțului sunt foarte apreciate de oameni, acest fapt a dus la dispariția
speciei de pe teritoriul asiatic. Masculul atinge înălțimea de 210 până la
275 cm, având o greutate de 100 - 130 până la 150 kg, femelele sunt
mai mici având înălțimea de 175 – 190 cm și greutatea de 90 – 110 kg.
Masculul are pene albe și negre în trecut erau foarte apreciate, pe când femela
are un penaj de culoare mai spălăcită cenușie, puii având o culoare
asemănătoare cu femela. Picioarele lungi ale struțului sunt de culoare cenușie,
cenușiu albăstrui lipsite de pene, la mascul în perioada de împerechere
picioarele sunt de culoare rozacee putând fi văzute de la distanță. Pasărea are
un gât golaș lung, capul struțului fiind mic în raport cu mărimea păsării,
ochii în schimb au un diametru de 5 cm, fiind în cadrul vertebratelor
terestre ochii cei mai mari. Struțul poate trăi și 70 de ani dar carnea se
poate consuma doar de la exemplare de maxim 40 de ani.
2. Loteria națională a statului european Spania a
emis o serie de bilete de loterie prin care
popularizează automobilele lumii.
Aici se prezintă un bilet de loterie din data de 27 februarie
2003 prin care se popularizează automobilul Panhard – Levassor 1904.
Niciun
alt producător unic nu poate pretinde că a avut o influență mai mare asupra
designului autoturismelor și mai multă dominație și succes în zilele copilăriei
industriei auto și sportului cu motor decât Panhard-Levassor. În anul 1886,
René Panhard și Émile Levassor au cumpărat o companie franceză care producea
ferăstraie cu bandă și alte unelte pentru prelucrarea lemnului. În acel an,
prietenul lui Levassor, Sarazin, a dobândit drepturile franceze de a construi
mașini Daimler germane sub licență. Sarazin a murit în 1887, iar Levassor sa
căsătorit cu văduva sa, lăsându-i pe Panhard și Levassor să continue producția
de mașini cu motor. Până în anul 1892, s-au hotărât pe designul clasic Panhard,
care urma să devină standardul industriei cu un motor.Compania a fost chiar în
fruntea sportului cu motor în special în marile curse franceze. Printre
victoriile notabile în curse se numără prima cursă auto importantă recunoscută,
Paris-Bordeaux-Paris, în iunie 1895, când Émile Levassor și-a condus Panhard-ul
spre locul 1. Modelul Panhard de 35 CP a fost introdus în 1903, urmând modelul
tradițional Panhard, motorul cu patru cilindri și cutie de viteze cu patru
trepte cu transmisie finală prin lanțuri laterale. Se crede că această mașină
este singura Panhard dinainte de 1905 care a supraviețuit cu această capacitate
puternică, fiind, prin urmare, potențial cea mai rapidă mașină Panhard.
Automobilul standard Panhard – Levassor avea două locuri, o putere de 35 cai
putere și o capacitate cilindrică de 7,3 litri.
3. Banca Naţională a Tadjikistanului a pus în circulaţie o nouă bancnotă de 100 Somoni, undeva în a doua jumătate a anului 2021.
Bancnota este nouă doar pe jumătate, în sensul că doar reversul ei are un design nou, aversul fiind similar cu bancnota de 100 Somoni aflată în circulaţie. Pe aversul bancnotei este prezentat portretul lui Ismail Samani, considerat a fi primul conducător care a oferit tadjikilor o ţară. În fundal apare Mausoleul Samanid din Uzbekistan, locul unde este îngropat Ismail Samani. În partea de sus, în stânga şi dreapta, apar stema de stat şi logo-ul Băncii Naţionale. Informaţia de pe avers este prezentată în tadjică. Reversul este dedicat unui clădiri moderne, construită în perioada anilor 2002 – 2015: Palatul Navruz. Situat in capitala Duşanbe, palatul este prevăzut cu săli de conferinţe, restaurant, un lac interior, cinematograf, pistă de karting etc. În colţul din dreapta sus, apare steagul naţional. Informaţia de pe revers este prezentată în limba engleză. Bannota este tipărită pe hârtie specială, culorile folosite fiind maro, albastru, galben,roşu şi verde. Dimensiunile bancnotei sunt 156 x 65 milimetri.
Ismail Samani a fost un emir samanid al
Transoxianei (892-907) și Khorasanului (900-907), care a trăit între iunie 849
și 24 noiembrie 907 D.Hr. În timpul domniei sale, samanizii au devenit o forță.
El este fiul lui Ahmad ibn Asad și un descendent al lui Saman
Khuda, fondatorul dinastiei, care a renunțat la zoroastrism în
favoarea islamului. Este înmormântat într-un mausoleu la Buhara, care
face parte din patrimoniul cultural mondial UNESCO. Succesorul său a fost fiul
său, Ahmad.
Mausoleul
Ismail Samani este cea mai veche clădire din Bukhara, situată în vestul
orașului, într-un parc amenajat în perioada sovietică. Mausoleul este extrem de
important din punct de vedere istoric al artei, deoarece este cel mai vechi
exemplu al unui mormânt islamic care a supraviețuit în Asia Centrală. În mod
tradițional, islamul a descurajat construirea de mausolee durabile, subliniind
ideea „egalizării mormintelor (cu pământul înconjurător)”. Constructorii
mausoleului Ismail Samani au împrumutat foarte mult din templele de foc
sasanide numite chahar taq, care înseamnă „având patru arcade” în raport cu
planul lor pătrat, cu patru deschideri arcuite, pe care stă o cupolă.
Asemănarea este atât de puternică încât Hillenbrand numește Mausoleul Samani un
„templu al focului în ținută islamică”, deși el observă că tratamentul
decorativ este complet diferit. Mausoleul a fost construit din cărămidă coptă
și decorat peste tot, cu excepția domului. Zidăria este așezată într-un model
care seamănă, pentru ochii moderni, cu un coș de răchită, cu patru coloane de
cărămidă solid construite la colțuri. Cornișa este însuflețită cu o galerie cu
arcade care produce simultan umbră grea, în timp ce admite lumină și aer în
interior. Domul, deși dominant, împarte spațiu cu patru cupole mici care îl
înconjoară. Chiar și așa, mormântul păstrează simțul echilibrului și lipsa de
direcționalitate care erau caracteristice chahar taq. Calitatea construcției și
încrederea designului sugerează cu tărie că amenajarea mormintelor în cărămidă
coaptă era deja o tradiție consacrată, deși încă dependentă în mare măsură de
formele preislamice, cum ar fi chahar taq. Din punct de vedere tehnologic,
mormântul este primul din Asia Centrală care a introdus utilizarea squinches
pentru a media tranziția de la o cupolă rotundă la o bază pătrată, deschizând o
caracteristică de design care a fost utilizată pe scară largă în secolele
următoare. De asemenea, prefigurează utilizarea muqarnasului, sau a boltirii cu
stalactite, care a devenit extrem de populară în arhitectura islamică ca
alternativă la squinch și o trăsătură decorativă în sine.Mormântul
supraviețuiește doar accidental, deoarece a rămas netulburat în noroi timp de
multe secole până la redescoperirea sa în anii 1930 de către arheologul din
epoca sovietică V. A. Shishkin.
Numit
cândva cea mai mare ceainărie din lume, Palatul Navruz din capitala Dushanbe, este,
fără îndoială, mare, dar nu este o ceainărie. Are
un lac artificial uriaș, pistă de bowling, sală de biliard, cinema, restaurant
și nici măcar nu am menționat încă camerele principale. Casele de ceai au fost
întotdeauna importante în toată Asia Centrală, nu doar pentru a lua o ceașcă de
ceai, ci și ca loc de întâlnire, de vorbit, de discutat și poate de a face o
afacere. În anul 2002, președintele statului a sugerat ca în orașul Dușanbe să
se construiască o nouă ceainărie de care oamenii să se poată; Lucrările au
fost începute cu finanțare de la banca de stat. Pe parcursul construcției
sale, cei mai buni meșteri au fost angajați folosind cele mai bune
materiale. În anul 2015 cei 4000 de
muncitori au terminat un complex care se întinde pe 40000 de metri
pătrați. Acum este clar că palatul Kokhi Navruz este mult mai mult decât o
ceainărie. Palatul Navruz încorporează un lac uriaș artificial, sală de
biliard, cinema, zonă de karting, mai multe restaurante, pistă de bowling,
grădini ornamentate și patru camere desemnate ca centru de luat masa și de
conferințe. La intrare atrage atenția intrarea cavernoasă uriașă, parțial
castel, parțial palat. Camerele folosite pentru conferințe și zonele de luat
masa sunt incredibil de rafinate. Camerele au anumite caracteristici
atribuite fiecăreia:
- Sala
Zarandud: Această sală opulentă numită adesea sala de aur, este căptușită cu
foi de aur de 24 de carate. În centrul camerei de tavan atârnă un
candelabru vast.
- Sala
Didor: Această sală de afaceri este mai colorată, construită într-un adevărat
stil asiatic central, camera emană caracter regional și farmec. Această
capodoperă din gips colorat este disponibilă localnicilor pentru organizarea de
nunți.
- Sala
Arzhang: Este o altă sală dedicată conferințelor fiind decorată din piatră
specială provenită din Tadjikistan, granit și marmură fină cu reflexe de pietre
semiprețioase.
- Sala
Gulistan: Este ornată cu lucrări din lemn, cel puțin 94 esențe (nuc roșu,
mahon, arțar)
- În
afara acestor săli există și săli mai mici laterale pentru relaxare sau consum
băuturi.
4. Loteria națională a statului european Spania a
emis o serie de bilete de loterie prin care
popularizează farurile spaniole. Aici se prezintă un bilet de loterie din data de 4 august
2007 prin care se popularizează Farul Igeldo (Guipuzcoa).
Farul Muntelui Igueldo este un far situat în
cartierul Igueldo, orașul San Sebastian, provincia Guipozcoa, Spania. Este
un far la țărmul de nord al Oceanului Atlantic. Farul este opera arhitectului
Louis Elizade și a fost inaugurat în anul 1855. Semnalele farului sunt vizibile
de la distanța de 48 kilometri (mile marine - 26). Înălțimea farului este de 13
metri iar altitudinea lămpii focale este de 130 de metri. Semnale luminoase
rudimentare pentru conducerea navelor maritime în scopul evitării naufragiilor
au existat aici încă din secolul al XVI-lea. În anul 1748 aici s-a inaugurat un
turn pe rol de far, denumit Farola”. Acesta era luminat între lunile setpembrie și mai,
raza de acțiune era de 50 de kilometri și lumina era fixă. Acest turn-far
a fost abandonat din cauza pagubelor suferite în războaiele carliste. Actualul
far a fost construit între pe panta muntelui Iguledo, prima
lumină producându-se cu ulei și parafină. În anul 1916 s-au făcut
modificări pentru a funcționa pe ulei, iar în anul 1918 a fost electrificat.
Farul este prevăzut și cu o terasă de unde se poate admira un larg peisaj și
orașul San Sebastian.
5. În
data de 12 decembrie 2020 Banca națională a statului Tailanda a emis o bancnotă
cu valoarea de 100 baht cu tema: aniversarea împlinirii unui an de la
încoronarea Regelui Maha Vajiralongkorn Phra Vajiraklaochaoyuhua (Rama al
X-lea).
Bancnota este tipărită într-un tiraj de 20 milioane de exemplare, pe o
hârtie specială, are aliniere orizontală și dimensiunile 72 x 150 milimetri. Pe
avers este prezentat portretul Regelui Maha Vajiralongkorn Phra
Vajiraklaochaoyuhua, îmbrăcat în uniforma Forţelor Aeriene Tailandeze. În
partea stângă este prezentă emblema oficială a Ceremoniei de Încoronare.
Pe
revers avem trei imagini, prezentând diverse aspecte din timpul ceremoniei de
încoronare, imaginea din centru fiind o reprezentare din timpul paradei
oficiale a noului rege.
Regele
Maha Vajiralongkorn Bodindradebayavarangkun este regele Tailandei din 13
octombrie 2016, care s-a născut la data de 28 iulie 1952. Ca al zecelea monarh
al dinastiei Chakri, el este cunoscut și sub numele Rama al X-lea.Este
singurul fiu al fostului rege al Thailandei, Bhumibol Adulyadei și al
reginei Sirikit. După decesul tatălui său, la 13 octombrie 2016, urma să îi
succeadă tatălui său la tronul Thailandei, dar a cerut timp să își jelească
tatăl înainte de a prelua tronul. A acceptat să preia tronul la data de 1
decembrie 2016, dar a fost încoronat după incinerarea tatălui său. A fost
educat la școala primară din Bangkok, apoi la colegii particulare din Regatul
Unit (King's Mead School, Seaford and Millfield School, Somerset) și din
Australia (The King's School, Sydney. Prințul a fost instruit militar la Royal
Military College din Australia și a luat diploma în arte la Universitatea
Sukhothai Thammatirat din Bangkok. Din 1975, a servit ca ofițer în armata
regală thailandeză.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINATAȘ
UN DUEL EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O INSIGNĂ
ȘI CÂTEVA MEDALII
DIN JUDEȚUL DOLJ
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Liceul pedagogic Craiova - Centenar 1870 - 1970
Pentru dezvoltarea învățământului
În
şedinţa Comitetului Permanent din 19 noiembrie 1869 Gheorghe Chiţu a vorbit cu
însufleţire despre Şcoala Normală ce avea să ia fiinţă în Craiova, acest
nou aşezământ de cultură debutând la 1 octombrie 1870. La începuturile sale
Şcoala Normală din Craiova îşi recrutează candidaţii din judeţul Dolj, urmând
ca în perioada 1870 – 1883 aria de recrutare a candidaţilor să se extindă şi
asupra judeţelor vecine – Romanaţi, Gorj, Mehedinţi ,Vâlcea. În şedinţa
Consiliului Permanent din 1889 se propune desfiinţarea Şcolii Normale. În
aceste condiţii în 1892 a absolvit ultima clasă a Şcolii Normale şi cu aceasta
se încheie prima etapă din istoria şcolii noastre. Cu anul şcolar 1892 – 1893
începe o nouă etapă din istoria şcolii, ea devenind şcoală de stat şi beneficiind,
după numeroase locaţii temporare de un sediu propriu construit în 1901 din
iniţiativa ministrului Spiru Haret. Pe lângă Şcoala Normală de Băieţi,
înfiinţată în anul 1870, în Craiova a funcţionat o şcoală similară de fete
(înfiinţată în 1883). Învăţământul normalist de fete a reapărut – după o
perioadă în care a funcţionat ca şcoală secundară cu numele de “Elena Cuza” –
în anul 1914, odată cu construirea Şcolii Normale de Fete “Madona Dudu”. Actul
de la 1 Decembrie 1918 de la Alba-Iulia, când toate ,,pietrele preţioase’’ s-au
reunit la coroana regelui Ferdinand, nu a rămas fără ecou în rândurile
dascălilor şi elevilor de la cele două licee pedagogice. Cadrele didactice din
cele două şcoli normale vor cinsti în fiecare an memoria celor 42 de învăţători
– eroi căzuţi în războiul pentru reîntregirea neamului. Presa locală
consemnează o serie de manifestări cultural-artistice la Teatrul Naţional care
participă elevii Şcolii Normale de Fete ‘’Madona Dudu’’ din Craiova în 1919,
dar şi în 1922. În 1921 Epitropia Bisericii Madona Dudu dona şcolii imobilul şi
suprafaţa aferentă acesteia (84370 metri pătraţi), în baza procesului verbal
nr.22/16 martie 1921, Ministerul Instrucţiunii cedând în schimb Epitropiei
localul sanatoriului Câineni (jud. Vâlcea). Prin decretul regal nr.5421/1922,
acordat de către regele Ferdinand se legifera schimbul realizat, un act al
Administraţiei municipale din 26 august 1939 confirmând donaţia. Clădirea
principală al cărei etaj a fost construit între 1923-1925, era compusă din 76 de
încăperi şi trei pivniţe ; exista o infirmerie, gospodăria şi atelierul de
lucru şi ţesut, un paraclis, clădirea turnului de apă, clădirea portarului,
uscătoria de fructe. Personalitatea marcantă a învăţământului pedagogic
craiovean din perioada interbelică a fost Ştefan Velovan, apreciat de Take
Ionescu şi de ministrul Instrucţiunii Publice, dr. Constantin Angelescu. În
1927, în urma propunerii prefectului de Dolj către ministrul Instrucţiunii
Publice, Şcoala Normală de Băieţi va purta numele ilustrului său pedagog. În
luna mai 1938, ziarul ‘’Jurnalul’’ anunţa dezvelirea bustului lui Ştefan
Velovan la Şcoala Normală de Băieţi, ce poartă numele marelui pedagog. Într-un
articol publicat în presa locală în 1938, învăţătorul Al. I Bălănescu
afirma :’’ Ştefan Velovan n-a fost numai un caracter, n-a fost
numai o personalitate impunătoare, el a fost un adevărat profesor, un adevărat
apostol…a format din elevii săi adevăraţi apostoli misionari care s-au
răspândit în toate satele…’’. Din 1949 Şcoala Normală de Fete îşi schimbă
denumirea în Şcoala Pedagogică de Învăţătoare, iar în 1950 funcţionează în
paralel cu Şcoala Pedagogică de Educatoare. Din anul 1955 ambele unităţi de
învăţământ sunt unite cu Şcoala Pedagogică de Băieţi. Noua instituţie şcolară
va pregăti educatoare, învăţători şi institutori. Anii 1957 – 1966 reprezintă o
perioadă în care se experimentează pregătirea viitorilor dascăli pe durata a 6
ani. Durata studiilor de 4 , 6 şi 5 ani se păstrează şi de-a lungul anilor 1966
– 1990, iar în 1979 şcoala devine Centrul de Perfecţionare pentru cadrele
didactice din Dolj, Gorj, Olt. În 1995 Şcoala Normală “Şt. Velovan”
pregăteşte viitori dascăli cu dublă specializare: învăţători – educatoare.
Începand cu anul şcolar 2013-2014, titulatura şcolii devine Colegiul Naţional
Pedagogic “Ştefan Velovan”. Sediul colegiului este situat pe Strada Amaradia,la
nr. 72.
Maria Tănase
Concursul și festivalul internațional al cântecului popular
Maria Tănase - Craiova - Ediția a IX-a - 1978
Festivalul
- Concurs al Interpreților Cântecului Popular Românesc „Maria Tănase” este un spectacol-concurs, amplă manifestare de
cultură populară, care are loc odată la doi ani, la Craiova, unde
participă interpreti ai cântecului popular românesc din țară și din
diaspora. Prima ediție a acestul festival – concurs a avut loc în anul 1969.
Maria
Tănase (născută la data de 25
septembrie 1913 la București și decedată la data de 22 iunie 1963 tot la
București) a fost o interpretă de muzică populară românească. S-a născut
în mahalaua Cărămidarilor din București, fiind al treilea copil al Anei
Munteanu, originară din comuna Cârța, județul Sibiu și a florarului Ion Coandă
Tănase, din satul oltenesc Mierea Birnicii, de pe valea Amaradiei. Apare
pe scenă, pentru prima dată, în anul 1921 pe scena Căminului Cultural
„Cărămidarii de Jos” din Calea Piscului, la serbarea de sfârșit de an a Școlii
primare nr. 11, Tăbăcari, apoi pe scena Liceului „Ion Heliade Rădulescu”, unde
a urmat doar 3 clase, fiind nevoită să se retragă pentru a lucra, alături de
părinții săi, la grădină. În mai 1934 se angajează la Teatrul „Cărăbuș”.
Pe 2 iunie debutează în revista Cărăbuș-Express (a lui
N. Kirițescu) cu pseudonimul Mary Atanasiu, ales de Constantin
Tănase. În vara anului 1936 imprimă cântece populare la casa de discuri
„Columbia”, sub supravegherea etno-muzicologilor Constantin Brăiloiu și
Harry Brauner, primele două fiind Cine iubește și lasă și M-am
jurat de mii de ori, pe care le-a imprimat cu acompaniamentul tarafului
Costică Vraciu din Gorj. În 1938 Maria Tănase începe să colaboreze cu
renumitul restaurant „Luxandra”, unde cânta acompaniată de orchestra
violonistului Petrică Moțoi. Data de 20 februarie
1938 reprezintă debutul radiofonic al artistei. Acompaniată de
taraful Ion Matache din Argeș, a prezentat „pe viu” un program de cântece
românești la emisiunea „Ora satului. După comentariile cronicarilor muzicali,
prilejuite de debutul la radio și ecoul puternic în rândurile auditorilor
emisiunilor radiofonice, Maria Tănase continuă să fie programată aproape
săptămânal de Radio România. Pe 17 august 1938 cântă la încheierea cursurilor
de vară ale Universității populare de la Vălenii de Munte, unde istoricul
Nicolae Iorga o supranumește Pasărea măiastră. În
septembrie lansează cu mare succes cântecele Mi-am pus busuioc în păr (cântec
în stil popular) și Habar n-ai tu (ambele având muzica compusă
de Ion Vasilescu) în revista Constelația Alhambrei, pe care le
imprimă apoi la „Columbia”. Pe 16 aprilie 1939 pleacă la Expoziția
Universală de la New York, unde cântă împreună cu orchestra lui Grigoraș
Dinicu și cu naistul Fănică Luca la Casa românească (unul
din pavilioanele României). La această Expoziție au mai fost
prezenți George Enescu, Constantin Brâncuși și Dimitrie Gusti. În
anul 1940 Garda de Fier distruge toate discurile existente cu Maria Tănase în
discoteca Radioului, sub pretextul că distorsionau folcorul românesc autentic.
Adevăratul motiv al acestei mișcări antisemite a fost faptul că în cercul de
prieteni ai Mariei Tănase se găseau și o serie de
intelectuali evrei sau democrați, ca folcloristul Harry Brauner (cel
care a cules în anul 1929 cântecul prototip pentru Cine
iubește și lasă)și jurnalistul Stephan Roll. A avut o relație cu
premierul Armand Călinescu, ucis de un comando legionar. În martie
1941 întreprinde un turneu artistic în Turcia. Cântă în revista Melody
Revue de la Istanbul cu prilejul inaugurării Teatrului
de vară „Taxîm”. Aici este desemnată cetățean de onoare de președintele
Turciei. La finalul acestui turneu se reîntoarce în țară. Alături de echipele
formate din cele mai selecte elemente ale teatrului și muzicii românești cântă
răniților din război. Interpretează câteva cântece românești de mare
popularitate la inaugurarea noii fundații a Societății Române de Radiodifuziune
din data de 28 octombrie 1946. În 1952 este solicitată să profeseze la Școala
medie de muzică nr. 1 din București, în cadrul unei catedre de cânt popular nou
creată. Lansează cu mare succes cântecele Dragi mi-s cântecele
mele și Aseară vântul bătea(cântec popular din Ardeal) la Concertul
popoarelor organizat cu prilejul celui de-al IV-lea Festival Mondial
al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie din vara anului 1953 de
la București. Din 1954 imprimă la Radio și la casa de
discuri Electrecord. A jucat pe scena Teatrului Municipal
în Cadavrul viu de Lev Nikolaevici Tolstoi – 1945
și în Horia de Mihai Davidoglu – 1956. A cântat în opereta Mascota de
Edmond Audran – 1944 și rolul principal din comedia muzicală Sfinxul de
la Hollywood de Ralph Benatzsky – 1946. A cântat în filmele Se
aprind făcliile – 1939 – film pierdut, România –
1947,Ciulinii Bărăganului – 1958 și în scurt-metrajul Amintiri
din București - 1958. Maria Tănase a avut un repertoriu alcătuit
din aproape 400 de cântece din toate regiunile României. În luna aprilie a
anului 1954, Departamentul Artelor din Ministerul Culturii a propus decorarea
sa cu Ordinul Muncii cls. a III-a. În anul 1955 a fost distinsă
cu Premiul de stat, iar în anul 1957 a primit titlul suprem
de Artist Emerit.Maria Tănase a fost și agentă a Serviciului Special
de Informații – SSI - condus de Eugen Cristescu. În primăvara
anului 1963, fiind într-un turneu la Hunedoara, cu Taraful Gorjului, află că
este bolnavă de cancer la plămâni. Întrerupe turneul, rugând-o pe Mia
Bria să o înlocuiască. Pe 2 mai ajunge acasă, în București. Se stinge
din viață la Spitalul Fundeni, pe 22 iunie 1963, la ora 14:10
M.I.C.M. - C.N.I.A.R.
(Ministerul Industriei Construcțiilor de Mașini)
(Centrala Națională a Industriei Aeronautice Române)
Întreprinderea de avioane Craiova
I.A.R. (Industria Aeronautică Română)
Întreprinderea
de avioane din Craiova, denumire actuală - Avioane Craiova, este una dintre
întreprinderile aeronautice din România. Fabrica societății este amplasată
la Gherceşti, lângă Craiova și a fost înființată în anul 1972. Compania este constructorul principal al
avioanelor IAR-93 și IAR-99. Avioane Craiova este singurul producător
român din industria aeronautică care a realizat componente pentru
racheta Ariane 5 utilizată în cadrul programelor ESA (Agenția
Spațială Europeană). Acționarul majoritar al companiei este Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), care deține 80,98% din totalul
acțiunilor. În anul 2008 fabrica mai avea doar 300 de
angajați la o cifră de afaceri de 4,7 milioane de euro, pe când în 1989 avea
4500 de angajați. Fabrica a avut o epocă de aur (anii 1976 - 1990). Primul
avion de aici s-a fabricat în colaborare cu Republica Socialistă Federativă
Iugoslavia și s-a numit IAR-93. Forțele aeriene române au primit 200 astfel de
aparate de zbor. În anii ’80 s-a construit aparatul IAR-99, care și astăzi, în versiunea modernizată “Șoim”
deservește Forțele Aeriene ale României.
Insigna - Electroputere 1949 - 1984
Electroputere Craiova este o companie românească cu sediul la Craiova, care se ocupă cu fabricarea de
aparataj electric de înaltă tensiune (întrerupătoare, separatoare, contactoare,
siguranțe fuzibile, reostate, transformatoare de măsură), cellule electrice
prefabricate de medie tensiune și bare capsulate, mașini elecrice
rotative rotative (motoare, generatoare), transformatoare
electrice de putere și autotransformatoare, vehicule feroviare (locomotive
electrice, locomotive Diesel electrice, rame electrice), vehicule urbane,
echipamente complexe pentru instalații de foraj. Fondată
în anul 1949, este una dintre cele mai mari companii industriale din România.
Compania a fost privatizată în luna noiembrie 2007, când 62,8% din
capitalul social a fost preluat de la A.V.A.S. de firma saudită Al-Arrab Contracting Limited, condusă
de controversatul om de afaceri Fathi Taher, pentru suma de 2,3 milioane
euro. În urma unei majorării de capital, firma saudită a ajuns să dețină
86,28% din capitalul Electroputere. În anul 2009 compania avea 2540 de
angajați. Sus am postat logo-ul și o poză cu sediul central al
societății comerciale Electroputere din Craiova.
Expoziția filatelică omagială
Expofil Dolj '78 Craiova 17.09.1978
Filiala A.F.R. Dolj la 20 ani de activitate 1958 - 1978
(Asociația Filatelică Română) - G. TUDOR
Filatelia poate fi definită ca studiul şi
colecţionarea produselor filatelice, în special a timbrelor. Dar filatelia înseamnă
mai mult decât o simplă preocupare pentru frumos. Provocare, informaţie,
prietenie şi amuzament sunt doar câteva din caracteristicile unuia dintre cele
mai populare hobby-uri din lume, filatelia. De peste 150 de ani, colecţionarea timbrelor este
una din preocupările familiilor regale, vedetelor de film, celebrităţilor din
lumea sportului şi a altor persoane din viaţa publică. Filatelia este un
hobby foarte personal, iar popularitatea sa este determinată de faptul că este
flexibil faţă de necesităţile colecţionarului. Înainte de apariţia mărcii
poştale, costurile livrării scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea
primelor mărci poştale a revoluţionat serviciile poştale deoarece funcţia
de bază a timbrelor o reprezintă plata în avans a unui serviciu poştal. De-a
lungul timpului, această funcţie s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi
principiu.Mărcile poştale îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o
anumită valoare pentru o plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de celebrare
şi promovare a patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai presus de
orice, marca poştală este un veritabil ambasador al istoriei, culturii şi
civilizaţiei umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă libertate de
mişcare şi posibilitatea de a transmite informaţii în toate colţurile lumii.
Timbrul capătă valoare în ochii privitorului fiind totodată o plăcere pentru
ochi, prin frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de tipărire dar şi un
studiu al istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi, deoarece îţi poate
dezvălui detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar mai ales drumul
parcurs de un plic până la destinaţie. Primul timbru din lume a apărut în Marea
Britanie şi s-a numit Penny Black.
Optsprezece ani
mai târziu, la 15 iulie 1858 a apărut prima emisiune de mărci poştale româneşti
intitulată Cap de bour. Emisiunea a fost tipărită în Moldova şi reproduce
semnul heraldic de pe stema statului. Prima emisiune de mărci poştale din
spaţiul românesc este formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale.
Colecţionarea mărcilor poştale a avut un puternic impact in ţara noastră. Acest
hobby european a ajuns în spaţiul românesc în jurul anului 1865, în perioada de
domnie a lui Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, colecţionarii individuali
sau comercianţii de tutun vindeau primele noastre mărci poştale: Cap de Bour,
Principatele Unite sau Cuza. Nevoia de comunicare între colecţionarii de timbre
a dus la organizarea lor în diverse societăţi şi cluburi filatelice, acestea
având o activitate intensă, în special la începutul secolului al
XX-lea..Astăzi, timbrul reprezintă, alături de drapel, imn, stemă şi
monedă unul dintre simbolurile noastre naţionale.
Construit
între anii 1907-1913 de către arhitectul Petre Antonescu, Palatul Administrativ din Craiova este cea mai reprezentativă
clădire a orașului. Construcția s-a realizat pe fosta proprietate a familiei
Hagiade, o familie de boieri din regiunea Olteniei. Lucrările de construcție au
fost făcute de către inginerul italian Giovanni Battista Peressutti, prieten și
coleg de școală cu Petre Antonescu. În anul 1915, Palatul Administrativ a
găzduit Muzeul de Antichități și Etnografie al Olteniei și între anii 1916
-1919, în interior, își avea sediul Direcția de Căi Ferate Germane (în perioada
ocupației germane). Astăzi, Palatul găzduiește cele mai importante instituții
din județul Dolj: Prefectura și Consiliul Județean. Clădirea este construită în
stil neo-românesc din cărămidă și beton armat. Planul clădirii, în formă
de "E", dispune de două intrări, una principală, în est și una
secundară, spre vest. Intrările sunt așezate pe cele două fațade ale clădirii,
decorate în stil vechi arhitectural românesc. Clădirea este acoperită cu țiglă
de culoare verde, cu accesorii și decorațiuni din tablă zincată. La interior,
poziționată centrală, se află scara de onoare ce face accesul la încăperile
principale ale clădirii. Deasupra acestei scări se află o cupolă uriașă,
decorată în stilul reprezentativ palatului.
Municipiul Craiova (în
germană - Krajowa 1718-1739) este reședința județului Dolj,
denumită și „capitala Olteniei”. Conform ultimului comunicat al Institutului
Național de Statistică, în anul 2009 orașul avea o populație de 298643 de
locuitori. Municipiul Craiova este situat în sudul României, pe malul
stâng al Jiului, la ieșirea acestuia din regiunea deluroasă, la o altitudine
cuprinsă între 75 și 116 m. Craiova face parte din Câmpia Română, mai precis
din Câmpia Olteniei care se întinde între Dunăre, Olt și podișul Getic,
fiind străbătută prin mijloc de Valea Jiului. Prima atestare documentară a
orașului provine din anul 225, pe documentul istoric Tabula
Peutingeriană. Sus este reprezentată stema municipiului Craiova şi mai jos câteva monumente de cultură și arhitectură ale orașului din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Biserica Madona Dudu
Administrația financiară
Banca Comerțului (Casa Albă)
Școala comercială Gheorghe Chițu - în construcție
Banca Națională
Casa Albă
Librăria Socec et Comp
Biserica Mântuleasa
Institutul Arnold
Banca Olteniei
Casa Demetriu
Cazarma Regimentului Rovine Nr. 26
Casa Băniei
Casa Alexandrescu
Restaurantul Frații Spirtaru
Vederi - Craiova
Dolj este
un județ în provincia istorică Oltenia din partea sudică a României,aflat
în regiunea cea mai mănoasă și roditoare a Câmpiei Dunării și a Olteniei,
într-o zonă ce a oferit, de-a lungul timpului, condiții de climă și mai ales
sol, dintre cele mai prielnice. Județul se întinde pe 7414 kilometri pătrați și numără
aproximativ 734000 de locuitori având capitala în municipiul Craiova. Din punct
de vedere administrativ județul se compune din; 3 municipii - Craiova, Băilești
și Calafat, 4 orașe - Bechet, Dăbuleni, Filiași și Segarcea precum și 103
comune. Sus am postat harta, stemele comunistă și actuală ale județului
Dolj și mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Biserica - Tunari
Hotel Culescu - Băilești
Catedrala - Bârca
Vederi - Bechet
Catedrala - Calafat
Gara - Calafat
Monumentul Independenței - Calafat
Palatul Poștei - Calafat
Vederi - Ișalnița
Vederi - Poiana Mare
Primăria - Seaca de Câmp
Monumentul de la Padeș
Vederi - Băilești
Palatul Eracle Marincu - Calafat
Școala inferioară de agricultură - Filiași
Vederi - Calafat
__________ooOoo__________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Acțiune nominativă de cinci sute lei
Societatea Anonimă Română de Navigațiune
pe Dunăre - S.R.D.
Detaliu vignetă de pe o felicitare ungurească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 18.04.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu