Mai jos admiri și alte fotografii vechi reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea poloneză GORKA, denumire
germană GORKAU, comuna SURZCZOWA, județul
BRZESCKO, voievodatul POLONIA MICĂ, dar și câteva
vechi trimiteri poștale ilustrate.
Școala
Piața
Fabrica de bere
Trimiteri poștale
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Sfinții Gheorghe și Mina
Sfântul Mare Mucenic Gheorghe (275 sau 280 – decedat 303
D.Hr.) este un sfânt pomenit de aproape toate bisericile tradiționale, anual în
data de 23 aprilie. Patron al unui important număr de țări, regiuni și
orașe ale lumii, Sfântul Mare Mucenic Gheorghe s-a născut în
Cappadochia, regiune a Turciei de astăzi, într-o familie creștină. Legenda
spune că s-a înrolat în armata romană, parcurgând ierarhia militară și
remarcându-se prin îndemânarea cu care mânuia armele. În ciuda decretului
împotriva creștinilor, emis de către împăratul Dioclețian în anul 303, Sf.
Gheorghe a ales să-și mărturisească public credința creștină. Din ordin
imperial, sfântul a fost întemnițat și supus torturii pentru a-și renega
credința. Loviri cu sulița, lespezile de piatră așezate pe piept, trasul pe
roată, groapa cu var, încălțămintea cu cuie, băutura otrăvită, bătaia cu vâna
de bou și toate celelalte torturi nu au reușit să-l facă să renunțe la credința
sa.
Sfântul Mucenic Mina era egiptean de neam iar cu credinţa
creştin şi cu slujba ostaş, pe timpul împăraților păgâni Diocleţian şi
Maximian, care au dat poruncă să fie uciși toți creștinii care nu se închină
idolilor. Vâzând acestea Mina a părăsit ostășia și s-a dus în pustietatea
munților voind a vorbi cu fiarele decât cu poporul care se lepăda de Dumnezeu.
Odată, cu ocazia unei sărbători păgâne, Mina coboară din munte, și în fața
mulțimii, își declară iubirea de Dumnezeu. Pentru “sfidarea”
mulțimii este prins, reținut și se încearcă convingerea sa în a se lepăda de
Domnul. Dar el fericit și cu mândrie refuză orice ofertă, ulterior fiind supus
unor cazne de neînchipuit. Într-un final i se cere să aleagă rapid dacă alege
să fie al păgânilor sau al lui Hristos. Sfântul Mina a răspuns cu mare glas:
"Al lui Hristos am fost, sunt şi voi fi!". La primirea acestui
răspuns trupul sfântului este sfârtecat cu sabia și aruncat în foc. După
stingerea focului niște credincioși au adunat moaștele sfântului, le-au
înfășurat într-o pânză albă, le-au dus în țara sa, și le-au pus la loc de
cinste. În amintirea sfântului s-a construit o biserică iar acolo se întâmplau
minuni celor care se rugau pentru sfântul Mina, curajosul.
Insignă - U.T.C. (Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută și prin acronim U.T.C.) a fost
organizația de tineret şi rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus
am aplicat stema Uniunii Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul
de membru și drapelul U.T.C.. În
timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a numit Uniunea
Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul
1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din
populația României.
Federația română de ciclism - București - Brașov
Campionatele balcanice de ciclism - România - ediția a X-a
13 - 17 iulie 1977
Ciclismul este, în sensul larg al cuvântului, deplasarea
pe sol folosind mijloace de transport puse în mișcare de mușchii omului,
cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și
disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de
Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă
organizare riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de
concurs. Printre
primii locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de
locomotie, se numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V.
Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada,
ciclistii care doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au
importat biciclete cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al
secolului trecut, sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse,
primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste
”Velocitas” si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad.
Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni –
Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui
de Triumf. O data cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea
coordonarii si organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in
1891 se infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un
concurs oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari
de binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Federatia
Româna de Ciclism a fost fondata la 26 Aprilie 1931 si s-a reorganizat în
conformitate cu Legea Educatiei Fizice si Sportului nr. 69/2000 la data de 16
Noiembrie 2001. Federatia Româna de Ciclism este structura sportiva de interes
national, constituita prin asocierea tuturor cluburilor cu sectii de ciclism si
asociatiile judetene de ciclism si a Municipiului Bucuresti, afiliate sau
recunoscute de aceasta. Federatia Româna de Ciclism este persoana juridica de
drept privat, de utilitate publica, autonoma, neguvernamentala, apolitica si
fara scop lucrativ. Federatia Româna de Ciclism organizeaza sau tuteleaza
competitiile oficiale de ciclism cu caracter national si cele internationale
care au loc pe teritoriul României. Federația
Româna de Ciclism are sediul în Bucuresti, str. Academiei, nr. 2, sector 3. Federatia
Româna de Ciclism este afiliata la Uniunea Ciclista Internationala (UCI) si la
Uniunea Europeana de Ciclism (UEC) si respecta, în activitatea ei, statutele si
reglementarile celor doua organisme internationale. Federatia Româna de Ciclism
este membra a Comitetului Olimpic Român. Federatia Româna de Ciclism are ca
scop principal organizarea si controlul practicarii ciclismului în România,
extinderea ciclismului pe întreg teritoriul României, precum si aplicarea unui
sistem organizat de selectie, pregatire si participare la competitii, în
vederea dezvoltarii activitatii de performanta si obtinerea unor rezultate de
prestigiu, pe plan national si international. Art. 16 Obiectivele Federatiei
Române de Ciclism sunt: a) asigura reprezentarea României în competitiile
sportive si în organismele internationale la care este afiliata, stabileste si
intretine relatii de colaborare si schimburi sportive.Ordin de Merit pentru Ritul Antic-Primitiv al Masoneriei
Produsul medalistic de mai sus este un Ordin de Merit pentru
Ritul Antic-Primitiv al Masoneriei. Piesa se prezintă sub forma unei pentagrame striate având în centru un
medalion cu inscripția: “RITUL ANTIC PRIMITIV AL MASONERIEI”. În mijlocul
medalionului, în interiorul unei cununi de laur, pe trei rânduri orizontale,
este aplicată inscripția: “ORDINUL / DE / MERIT”. Piesa este realizată din bronz, are o
singură față și se încadrează într-un cerc cu diametrul de 54 milimetri. Se
știe că în anul 1883 Suveranul Sanctuar de 33 al României a acordat acest ordin
unui număr de 10 frați din obediența sa și faptul că în anul 1906 s-ar fi
realizat și alte asemenea piese dar având inscripționate pe ele și anul – 1906.
Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia,
Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina,
Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza,
Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră
transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii.
Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine,
in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan
Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran".
Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Jetonul - Mărțișorul flotei naționale române 1913
Vocea poporului - vocea lui Dumnezeu
Jetoanele
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces
într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare,
sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele
sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Jetonul
postat aici este un Mărțișor al flotei naționale
române, confecționat din alamă, de formă rotundă cu diametrul de 21 milimetri.
Piesa este opera gravorului FesslerÎn centrul aversului este reprezentat un
blazon, având deasupra o coroană regală, în interiorul căruia este aplicată pe
cinci rânduri orizontale inscripția: “VOCEA / POPORULUI / VOCEA / LUI /
DUMNEZEU”. Periferic circular pe părțile stânga,
superioară și dreapta este aplicată inscripția:
”MĂRȚIȘORUL
FLOTEI NAȚIONALE ROMÂNE”. În stânga coroanei este inscripționată cifra “1”, iar
în dreapta – “Leu”. Pe revers este reprezentat un peisaj marin cu o ambarcațiune. În ziua de 1 martie 1913, romancele purtau la rever,
legat cu fir rosu-alb, un martisor mai neobisnuit. Aurite sau argintate, martisoarele
aveau gravate pe fata un torpilor, iar pe verso inscriptia: “Martisorul flotei
nationale romane. Vocea poporului, vocea lui Dumnezeu”, incrustata in marca
tarii, cu coroana de fier a Regelui Carol I ca simbol central. Nu mai putin de
100000 de martisoare au fost vandute in cursul lunii februarie, facand
concurenta serioasa fratilor Roller, comerciantii traditionali de martisoare
fine, care aveau magazinul lor de ani de zile in strada Smardan. Si asta pentru
ca, doar cu 50 de bani (pentru martisoarele argintate) si cu un leu (pentru
cele aurite), romanul facea un gest de mare patriotism, fondurile astfel
stranse fiind menite maririi flotei militare a Regatului. In plin
conflict militar in Balcani – Romania inca era neutra, dar diferendul romano-bulgar
avea sa vâre pana la urma si tara
noastra in razboi – Regele Carol I ii chemase pe cetatenii tarii sa
contribuie la constituirea unui fond destinat inzestrarii marinei militare.
Conferinta ambasadorilor de la Londra, care cauta sa solutioneze criza din
Balcani, nu promitea sa aduca decat un armistitiu, cel mult o pace fragila, iar
Romania nu stia daca-si va putea permite neutralitatea pana la sfarsit. Mesajul
Tronului a fost, in epoca, unul hotarat, cerand camerelor legiuitoare sa ia in
calcul bugetul necesar pentru intarirea armatei. E si motivul pentru
care, in decembrie, se deschide Subscriptia Publica pentru marirea marinei
militare nationale. S-a tinut, chiar, o conferinta la Ateneu, care sa arate
cetatenilor de ce este nevoie de aceasta flota, iar presa vremii s-a implicat
si ea in stimularea simtamantului patriotic. “Sa marim si sa intarim flota
militara a tarii”, scria ziarul Universul. “Ce trebuie pentru aceasta? Sa ne
deschidem pungile cu totii, fara ezitare, ca un singur om, si sa oferim indata
obolul nostru, oricat ar fi el.” Din subscriptia publica, pana la 1 martie, se
adunasera aproape 150000 de lei (strangerea de fonduri avea sa continue insa si
dupa martisor), iar primii 1000 de subscriptori care contribuisera cu cel
putin 10 lei aveau dreptul de a “boteza” vasele ce urmau sa fie
achizitionate. S-au organizat concerte, spectacole de teatru si chiar...
spectacole de circ, in beneficiul flotei militare nationale. Functionarii
publici, cadrele didactice si alte categorii profesionale au donat salariul lor
pe o zi pentru largirea acestui fond. Insa una dintre cele mai interesante
initiative a fost cea a asociatiei ofiterilor in rezerva din Ploiesti, care a
emis ideea “martisorului pentru flota nationala”. S-a si intervenit la Ministerul
de Razboi si la Ministerul de Interne, pentru ca aceste martisoare sa fie
distribuite in toata tara, cu incepere de la 5 februarie. Comanda a fost de
100000 de bucati (50000 argintate si 50000 aurite). S-au strans, astfel, 75000
de lei; iar leul avea greutate, pe-atunci! Comitetul pentru distribuirea
acestui martisor a fost format din deputatii I. Ionescu Quintus si Gh.
Nicolaescu, apoi: Barbu Fotescu, George Nasopol, Gh. T. Danescu – proprietari
si Gh. Danescu – agricultor, toti ofiteri in rezerva prahoveni. Acestia au
constituit Comitetul flotei nationale al ofiterilor de rezerva si au continuat
sa lucreze, in lunile urmatoare, in folosul inzestrarii marinei militare
romane.
_____________ooOoo_____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Titlu de 1 acțiune nominativă în valoare de lei cinci sute
Societatea anonimă românească pentru industria forestieră
"CARPATINA" - București
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 14.04.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu